Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:28

Carl Hester is dat een klassieke dressuur ruiter?
Ik vraag dit omdat ik in de gauwigheid aan een kraampje een boek van hem heb gekocht voor een euro vorige week. Ik had in het boek gebladerd en zag staan dat zijn trainingsprincipe veel op het Duitse trainingsprincipe lijkt (zegt hij zelf). Hij noemt het opleidingsscala en komt ook uit bij het Duitse woord "Durchlässigkeit". Dus toen ik dat las heb ik het gauw gekocht in de veronderstelling dat deze ruiter traint volgens de klassieke dressuur principes. Een eind verder in het boek gaat hij in op de belangrijkheid van voorwaarts-neerwaarts rijden afhankelijk van de natuurlijke balans van het paard en vooral zegt hij: "niet te lang doen (10 minuten jong paard is meer dan zat)". Voor oudere paarden zou dit volgens hem deel uitmaken van hun ontspanning. Volgens mij is dit niet zo klassiek.
Wel geeft hij de belangrijkheid aan van allerlei wijk oefeningen in het kader van loswerken. Is volgens mij wel weer klassiek. Er zijn foto's bij dat ik denk: "ja, ziet er goed en vriendelijk uit", maar er zijn ook foto's bij waar ik helemaal niet enthousiast over ben en waarop hij zelf dan ook kritiek heeft. Met name een foto waarop hij galoppeert en zoals hij zelf schrijft: "Alles klopt, Superman galoppeert in balans met een ronde hals". Dat is volgens mij weer helemaal niet volgens de klassieke dressuur. Dus ik ben benieuwd of er kenners zijn die meer over Carl Hester weten en waar je deze ruiter kunt scharen. Dit in het kader van kijken en vergelijken en leren voor mezelf.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:33

murphy102 schreef:
setteke schreef:
Spokie bedoelt Nicole Werner.

Nicole Werner is van hetzelfde laken en pak!!

Nee hoor, dat klopt niet. Nicole zegt dat je wel je been erbij moet houden als je een overgang maakt naar een rustiger tempo, zeker bij minder getalenteerde paarden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:25

murphy102 schreef:
Och mensen, kom net van een heeel sensibel paard af en heus, je krijgt het niet voor niets, ook niet volgens de klassieke principes, maar als je het dan voor elkaar krijgt en je paard verzameld en je komt samen tot een "gesprek"...., dan vloeit de adrenaline door je lichaam!
En dan denk ik alleen maar "Ach, arme ruiters, die modern rijden, jullie weten werkelijk waar niet wat jullie missen, want dit gevoel zullen jullie nooit ervaren...!".

Gut... Wat een narcisme en zelfverheerlijking...bah...

setteke schreef:
Hoe weet jij wat zij voelen?

Dat weet ze niet... Het bokt spreekwoord luidt: 'thuis denken we allemaal dat we anky zijn'. Lees ipv Anky een of andere al dan niet overleden of hoog bejaarde klassieke goeroe en het is ook op Murphy van toepassing.

setteke schreef:
Ik denk toch echt, dat Gal aardig wat adrenaline-momentjes op Totilas heeft gehad

En anders het publiek wel :D DAT is pas genieten. Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet. Het zal vast allemaal wel heel klassiek verantwoord zijn en zo, maar ik wordt er niet zo warm van. Het is de ambiance, het sfeertje er om heen, de manier waarop zo'n showtje in elkaar is gedraaid (hoe ze alles precies gelijk uitvoeren) wat het nog een beetje leuk maakt. (ik ben gek op kitsch, dus die kroonluchters die daar in de rijschool hangen doen het hem voor mij :+ ) Maar als je er een combi uit zou pikken en die in zijn eentje een kurtje laat doen dan gaat dat op mij niet zo'n indruk maken, dan zie ik toch liever Totilas en Gal of een van de andere ruiters die in de FEI top 10 staan.

murphy102 schreef:
Nee, niet dat gevoel, want zij die modern werken, werken niet samen met zit, hand en been, zoals in de Klassiek Rijleer; die halve ophouding is van wezenlijk belang en die heb je nodig om tot een bepaald resultaat te komen en dito gevoel!

Oftewel: OMELET DU FROMAGE!!!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:36

In sport maak je altijd gebruik van warmingup en cooldown.
Wat doet men in de KR of AR voor oefeningen die hiervoor zorgen?
wat voor oefeningen om de spieren weer lang en soepel te maken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:08

jasmijn78 schreef:
murphy102 schreef:
Och mensen, kom net van een heeel sensibel paard af en heus, je krijgt het niet voor niets, ook niet volgens de klassieke principes, maar als je het dan voor elkaar krijgt en je paard verzameld en je komt samen tot een "gesprek"...., dan vloeit de adrenaline door je lichaam!
En dan denk ik alleen maar "Ach, arme ruiters, die modern rijden, jullie weten werkelijk waar niet wat jullie missen, want dit gevoel zullen jullie nooit ervaren...!".

Gut... Wat een narcisme en zelfverheerlijking...bah...

setteke schreef:
Hoe weet jij wat zij voelen?

Dat weet ze niet... Het bokt spreekwoord luidt: 'thuis denken we allemaal dat we anky zijn'. Lees ipv Anky een of andere al dan niet overleden of hoog bejaarde klassieke goeroe en het is ook op Murphy van toepassing.

setteke schreef:
Ik denk toch echt, dat Gal aardig wat adrenaline-momentjes op Totilas heeft gehad

En anders het publiek wel :D DAT is pas genieten. Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet. Het zal vast allemaal wel heel klassiek verantwoord zijn en zo, maar ik wordt er niet zo warm van. Het is de ambiance, het sfeertje er om heen, de manier waarop zo'n showtje in elkaar is gedraaid (hoe ze alles precies gelijk uitvoeren) wat het nog een beetje leuk maakt. (ik ben gek op kitsch, dus die kroonluchters die daar in de rijschool hangen doen het hem voor mij :+ ) Maar als je er een combi uit zou pikken en die in zijn eentje een kurtje laat doen dan gaat dat op mij niet zo'n indruk maken, dan zie ik toch liever Totilas en Gal of een van de andere ruiters die in de FEI top 10 staan.

murphy102 schreef:
Nee, niet dat gevoel, want zij die modern werken, werken niet samen met zit, hand en been, zoals in de Klassiek Rijleer; die halve ophouding is van wezenlijk belang en die heb je nodig om tot een bepaald resultaat te komen en dito gevoel!

Oftewel: OMELET DU FROMAGE!!!!!

Zullen we weer stoppen met ruziemaken en verder gaan met mijn vraag en die van Nombrado. :+
Mijn vraag was:

Ik vraag dit omdat ik in de gauwigheid aan een kraampje een boek van hem heb gekocht voor een euro vorige week. Ik had in het boek gebladerd en zag staan dat zijn trainingsprincipe veel op het Duitse trainingsprincipe lijkt (zegt hij zelf). Hij noemt het opleidingsscala en komt ook uit bij het Duitse woord "Durchlässigkeit". Dus toen ik dat las heb ik het gauw gekocht in de veronderstelling dat deze ruiter traint volgens de klassieke dressuur principes. Een eind verder in het boek gaat hij in op de belangrijkheid van voorwaarts-neerwaarts rijden afhankelijk van de natuurlijke balans van het paard en vooral zegt hij: "niet te lang doen (10 minuten jong paard is meer dan zat)". Voor oudere paarden zou dit volgens hem deel uitmaken van hun ontspanning. Volgens mij is dit niet zo klassiek.
Wel geeft hij de belangrijkheid aan van allerlei wijk oefeningen in het kader van loswerken. Is volgens mij wel weer klassiek. Er zijn foto's bij dat ik denk: "ja, ziet er goed en vriendelijk uit", maar er zijn ook foto's bij waar ik helemaal niet enthousiast over ben en waarop hij zelf dan ook kritiek heeft. Met name een foto waarop hij galoppeert en zoals hij zelf schrijft: "Alles klopt, Superman galoppeert in balans met een ronde hals". Dat is volgens mij weer helemaal niet volgens de klassieke dressuur. Dus ik ben benieuwd of er kenners zijn die meer over Carl Hester weten en waar je deze ruiter kunt scharen. Dit in het kader van kijken en vergelijken en leren voor mezelf.

De vraag van NOmbrado was (volgens mij is die wel een tijd terug uitgebreid beantwoord):

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:13

nombrado schreef:

Ik vind dat Murphy al eens heel mooi verwoord heeft hoe de training in elkaar steekt. Warming up, veel losmakende oefeningen in alle gangen (mits je paard daar aan toe is, ik werk nog voornamelijk alleen maar losmakend in stap en draf) dan de 'training' dus de moeilijkere oefeningen die die spieren sterk en kort maken en vervolgens weer lang en ontspannen in de cooling down. Zo'n 10-15 minuten uitstappen.
De warming up is eigenlijk het belangrijkste van de training als je het mij vraagt, als deze niet goed uitgevoerd wordt zal in de hele training bepaalde factoren tegen zitten. Het is belangrijk je paard los en soepel te maken voordat je gaat beginnen met krachttraining. De spieren moeten eerst opgewarmd worden, net als jezelf en je paard in het geheel. Vanuit die verbinding die vanuit daar ontstaat kun je de lat hoger leggen in oefeningen of beter gezegd in de training, meer kracht en meer power. Het uitstappen is vooral heel belangrijk. Ik stop zelf altijd optijd. Zoals ik al zei rij ik eigenlijk alleen nog maar losmakende oefeningen, we zijn wel bezig met de achterhand te trainen en alle spieren in het lichaam maar het is eerst belangrijk dat ze weet hoe ze haar lichaam moet gebruiken en hoe ik het mijne moet gebruiken. Een juiste verbinding creeeren en als het voor mij goed genoeg voelt stop ik meestal. Dan heb ik vaak behandeld wat ik in gedachten had en het resultaat gekregen wat ik in gedachten had, een paard die van achter naar voren loopt, een fijne aanleuning en een soepel paard. Dan nog heerlijk uitstappen zodat we alles goed afsluiten en dan staat ze de dag erna weer bij het hek om weer aan de slag gegaan. Positieve momenten zorgen voor positieve paarden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:28

murphy102 schreef:

Daarmee ga je wel een beetje dezelfde tour op als Benderup, die heeft zo'n mooie uitspraak:
dressage is in perfect harmony if 2 spirits want what 2 bodies can. Maar er is hier ook al vaak aangegeven dat Banderup het allemaal wat simplistisch voorstelt.

Vergeet niet dat Anky al PS reed met Prisco voordat ze met Sjef ging trainen, Gal leidde zijn eerste GP paard op met Werner die zelf uit de school van van Bergen komt. Bartels reed in '92 nog teamzilver met Courage en ik geloof dat Barbria ook nog klassiek werd getraind. Imke heeft dat paard later van haar 'overgenomen'.

Je kunt wel discussieren over de manier waarop ze hun paarden trainen en of het wel wenselijk is om zo veel voorbeen spektakel in de baan te zien [persoonlijk vind ik het soms niet eens mooi meer om naar te kijken]. Maar je kunt niet zeggen dat deze ruiters het klassieke gevoel niet kennen, slecht rijden of niet weten waar ze mee bezig zijn. Als je dat doet maakt je jezelf een beetje belachelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:23

Heb van morgen in Lingen het afrijden gezien en in de ring, heb er een combinatie gezien, die ik vanavond ga bekijken in de ring, geweldig de enige die niet LDR reed en op een trensje met "slechts" een losse engelse neusriem.
Reed alles even door geweldig kreeg kippenvel. Dan de Doktor met dochter, verschrikkelijk keihard die heeft echt nog niets geleerd.
De doktor is zelf niet veel meer maar met zo´n oor dopje kun je nog wel wat instructie geven, helaas heb ik goede oren en wat hij zei waren geen lieve woorden voor het paard.
Heb gezien bij een Nederlandse amazone dat die een houtentang benutte om de neusriem even aan te trekken, nu ga ik weer heen, en de volgende proef te kijken.
En ik had een prachtige plek, direct op de A-C lijn zonder behindering van publiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:44

Professor schreef:
Heb van morgen in Lingen het afrijden gezien en in de ring, heb er een combinatie gezien, die ik vanavond ga bekijken in de ring, geweldig de enige die niet LDR reed en op een trensje met "slechts" een losse engelse neusriem.
Reed alles even door geweldig kreeg kippenvel. Dan de Doktor met dochter, verschrikkelijk keihard die heeft echt nog niets geleerd.
De doktor is zelf niet veel meer maar met zo´n oor dopje kun je nog wel wat instructie geven, helaas heb ik goede oren en wat hij zei waren geen lieve woorden voor het paard.
Heb gezien bij een Nederlandse amazone dat die een houtentang benutte om de neusriem even aan te trekken, nu ga ik weer heen, en de volgende proef te kijken.
En ik had een prachtige plek, direct op de A-C lijn zonder behindering van publiek.

Veel kijk plezier nog vanavond.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:49

pien_2010 schreef:

Carl Hester rijdt klassiek; hij werkt aan de hand van het Skala. Wél is hij een ruiter die kijkt, probeert en tot een conclusie komt. Zo heeft hij ook een keer gelest bij Anky, maar dat was het niet voor hem en zo probeert hij wel vanuit zijn eigen beleving te kijken en te handelen en ook van anderen te leren.
Sympathieke jongeman die zijn paarden op een eerlijke manier opleidt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:56

murphy102 schreef:
pien_2010 schreef:

Carl Hester rijdt klassiek; hij werkt aan de hand van het Skala. Wél is hij een ruiter die kijkt, probeert en tot een conclusie komt. Zo heeft hij ook een keer gelest bij Anky, maar dat was het niet voor hem en zo probeert hij wel vanuit zijn eigen beleving te kijken en te handelen en ook van anderen te leren.
Sympathieke jongeman die zijn paarden op een eerlijke manier opleidt.

http://www.youtube.com/watch?v=D3rJras7vQQ&playnext=1&list=PL29558A25D05EADC9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:58

Bedankt Murphy. Ik weet nog te weinig van de klassieke dressuur af om met zekerheid zelf het antwoord te kunnen weten.
Ik ben nog zo aan het leren te zien wat fijn rijden is en wat minder of niet, dat ik zeker wil weten dat als iets goed er uit ziet of fijn verteld wordt dat het dat ook is. In plaats van dat ik weer op "het verkeerde paard wed". Als ik zijn boek lees vind ik hem ook eerlijk en sympathiek overkomen. Ook zijn manier van trainen komt heel sympathiek en eerlijk over. Tevens hoe hij praat over de verschillen van zijn paarden en hoe hij daar bij de training mee probeert om te gaan.
Bedankt Cherie voor de link.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-05-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:59

hmm, beetje boel achter de ll

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:13

laura1986

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:19

Ligt het aan mij of is dat ´stretching´ gewoon paard op het bit laten leunen?
Dit is niet echt down and out, dit is eerder LDR maar dan zonder te trekken?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:10

laura1986 schreef:
Ligt het aan mij of is dat ´stretching´ gewoon paard op het bit laten leunen?
Dit is niet echt down and out, dit is eerder LDR maar dan zonder te trekken?

LDR is zonder trekken

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:57

Dat is misschien wat ze zeggen (na een hele hoop commentaar te hebben gekregen), als ik kijk zie ik toch duidelijk wat anders
Bovendien zou het volgens Anky ook alleen geschikt zijn als je grand prix rijd...
Klassieke dressuur is voor alle paarden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:02

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wanneer men over het SKALA is gaan spreken, vanaf wanneer, door wie?
Wie is hiermee gekomen, met het "Skala der Ausbildung"?
Steinbrecht spreekt niet over het Skala. Het Ís het Skala als je hem leest, maar zelf spreekt hij niet over het Skala. Zelf spreekt Steinbrecht over zijn visie van de "ts Equestris"
Evenmin staat het Skala vernoemd in de Handleiding der Nederlandse Instructeurs, terwijl het wel de Skala predikt.
Dat is pas, naar mijn idee, in de 20ste eeuw ontstaan.
Waar komt het vandaan, door wie en wanneer?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:02

Citaat:
Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet.

Hieruit spreekt toch veel respectloos denken, over dingen schrijven zoals met deze woorden, kan dan totaal begrijpen dat men dan ook niet de "huidige" dressuur kan beoordelen, het gaat niet om het type paard maar hoe het afgericht en gereden wordt. En daar short het aan alle kanten, heb dat nu weer life gezien kan alle Klassieke aanhangers een hart onder de riem steken, er komt een jonge generatie aan die niet op het inrij terrein zo rijden als dat stop and go gedoe van de SJ school, en de winnares van de Kür was daar een voorbeeld van, zij kreeg van zowel het Nederlandse publiek dat er was een standing ovation.
Heb lange tijd geen kippevel meer gehad op wedstrijden, maar de 3 Grundganarten waren tadenloos.
Eindelijk weer een uitgestrekte draf van achter naar voren, een stap zo heb ik hem lange tijd niet meer gezien ontspannen 4 hoefbreedtes overstappend een voorbeen dat naar voren schreed.
Een Rappe was het en eerlijk gereden.
P.S. Het opvallende voor iedereen was dat de paarden die Rollkür afgericht waren of wat hier en daar staat LDR, niet aan een langeteugel uit de baan stapten.
En de winnares en nog enkele anderen dat wel deden.
Dan dat getrek, er waren enkele ruiters die wel nageven en lichtheid hadden, velen niet, de stang scheef getrokken vaak de paarden die de gehele proef met hun tong aan het protesteren waren .
Het is opvallend dat meerdere ruiters de stang gewoon de hele proef aangetrokken houden, dus het is daar meer de schijfrem als een instrument der verfijning.
Maar die paar die wel weg van de hand reden lieten ook fijne dingen zien.
En alle gingen een Passage, enkele een zweefdraf de meeste kwamen in de Piaffe niet werder dan stampen met de voorbenen de croup omhoog, dus geen piaffe.
De oorzaak ken ik, vertel ik niet dat kan men leren ook die paarden die dat nu niet tonen, maar dan dienen zij hun rijden te verfijnen.
Maar er is hoop dat het rijden weer terug komt en niet de Paddelende voorbenen en een naslepende acherhand.
Namen kan ik wel noemen, doe dat niet heb werkelijk alle ritten gezien, en ben ´s morgens om 6 uur op het afrijterrein geweest om de "vrije training" te zien.
Wat mij opviel is dat de Klassiek gereden paarden geen schuimend zweet lieten zien zowel in de training als in de ring.
Dat de Klassiek gereden paarden niet een half uur lang Passage en Piaffe moesten gaan voordat zij in de ring gingen maar regelmatig met een langeteugel in stap werden gereden, het was voor mij een positieve indruk.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:03

Correctie: "Arts Equestris".

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:07

Professor schreef:
Citaat:
Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet.

Hieruit spreekt toch veel respectloos denken, over dingen schrijven zoals met deze woorden, kan dan totaal begrijpen dat men dan ook niet de "huidige" dressuur kan beoordelen, het gaat niet om het type paard maar hoe het afgericht en gereden wordt. En daar short het aan alle kanten, heb dat nu weer life gezien kan alle Klassieke aanhangers een hart onder de riem steken, er komt een jonge generatie aan die niet op het inrij terrein zo rijden als dat stop and go gedoe van de SJ school, en de winnares van de Kür was daar een voorbeeld van, zij kreeg van zowel het Nederlandse publiek dat er was een standing ovation.
Heb lange tijd geen kippevel meer gehad op wedstrijden, maar de 3 Grundganarten waren tadenloos.
Eindelijk weer een uitgestrekte draf van achter naar voren, een stap zo heb ik hem lange tijd niet meer gezien ontspannen 4 hoefbreedtes overstappend een voorbeen dat naar voren schreed.
Een Rappe was het en eerlijk gereden.
P.S. Het opvallende voor iedereen was dat de paarden die Rollkür afgericht waren of wat hier en daar staat LDR, niet aan een langeteugel uit de baan stapten.
En de winnares en nog enkele anderen dat wel deden.
Dan dat getrek, er waren enkele ruiters die wel nageven en lichtheid hadden, velen niet, de stang scheef getrokken vaak de paarden die de gehele proef met hun tong aan het protesteren waren .
Het is opvallend dat meerdere ruiters de stang gewoon de hele proef aangetrokken houden, dus het is daar meer de schijfrem als een instrument der verfijning.
Maar die paar die wel weg van de hand reden lieten ook fijne dingen zien.
En alle gingen een Passage, enkele een zweefdraf de meeste kwamen in de Piaffe niet werder dan stampen met de voorbenen de croup omhoog, dus geen piaffe.
De oorzaak ken ik, vertel ik niet dat kan men leren ook die paarden die dat nu niet tonen, maar dan dienen zij hun rijden te verfijnen.
Maar er is hoop dat het rijden weer terug komt en niet de Paddelende voorbenen en een naslepende acherhand.
Namen kan ik wel noemen, doe dat niet heb werkelijk alle ritten gezien, en ben ´s morgens om 6 uur op het afrijterrein geweest om de "vrije training" te zien.
Wat mij opviel is dat de Klassiek gereden paarden geen schuimend zweet lieten zien zowel in de training als in de ring.
Dat de Klassiek gereden paarden niet een half uur lang Passage en Piaffe moesten gaan voordat zij in de ring gingen maar regelmatig met een langeteugel in stap werden gereden, het was voor mij een positieve indruk.

Uw dag moet goed geweest zijn. Dat geeft de burger, ruiter, weer moed...!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:18

murphy102 schreef:
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wanneer men over het SKALA is gaan spreken, vanaf wanneer, door wie?
Wie is hiermee gekomen, met het "Skala der Ausbildung"?
Steinbrecht spreekt niet over het Skala. Het Ís het Skala als je hem leest, maar zelf spreekt hij niet over het Skala. Zelf spreekt Steinbrecht over zijn visie van de "ts Equestris"
Evenmin staat het Skala vernoemd in de Handleiding der Nederlandse Instructeurs, terwijl het wel de Skala predikt.
Dat is pas, naar mijn idee, in de 20ste eeuw ontstaan.
Waar komt het vandaan, door wie en wanneer?

In Nederland kende men deze niet in de vorm zoals ze het nu denken dat het goed is.
Die Skala er Ausbildung is in Nederland gekomen door het boek van van Balen en Hinnemann, en dan nog verkeerd vertaald naar het Nederlands.
Men had het naar mijn inziens nooit in Nederland moeten halen, omdat het niet bij de Nederlandse taal past zeker de vaktaal niet, wij zijn op de Franse School gericht, niet op de Duitse.
Die Skala der Ausbildung is honderden jaren oud, Francois Robichon de la Guériniére heeft het beschreven in 1733 als de beginselen waar naar een goed Rijpaard is afgericht.
Het Duitse militair heeft het op een rijtje gezet zoals wij dat nu in Duitsland leren voordat wij aan wedstrijden mogen deelnemen.(die Kavallerie gültigen Heersdienstverordnung 1912, in der Ausgabe von 1937, wobei der Begriff „Skala der Ausbildung“ erst in den fünfziger Jahren des vergangenen Jahrhunderts geprägt wurde.)
Alleen de uitleg is anders dan de Nederlandse uitleg, omdat er gevoel begrippen bij horen en het is naar mijn mening eeuwig zonde dat men de begrippen zo verschrikkelijk slecht heeft vertaald, en zomaar klakkeloos in de Nederlandsetaal omzet.
Laatst bijgewerkt door Professor op 22-05-11 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:19

Citaat:
Uw dag moet goed geweest zijn. Dat geeft de burger, ruiter, weer moed...!

Lange maar velen gesproken, en wij mogen weer moed hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:50

ik ben vooral benieuwd naar de 4 hoeflengtes overstappen in stap.
de rest van het verhaal klinkt positief...
heb je er een filmpje van professor

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:51

Nu nog een beetje een gezellige en positieve insteek.
Aan die enorme bitterheid en galspugerij over alles hebben paarden helemaal niets, en ook mensen hebben daar nogal moeite mee.

Elkaar helpen, ondersteunen en stimuleren wat er goed gaat is wat de meeste ruiters willen. &Paarden doen het er ook goed op.

Geluk is een werkwoord, net als (paarden)liefde een werkwoord is.
Goed voorbeeld doet volgen.