Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
murphy102 schreef:Och mensen, kom net van een heeel sensibel paard af en heus, je krijgt het niet voor niets, ook niet volgens de klassieke principes, maar als je het dan voor elkaar krijgt en je paard verzameld en je komt samen tot een "gesprek"...., dan vloeit de adrenaline door je lichaam!
En dan denk ik alleen maar "Ach, arme ruiters, die modern rijden, jullie weten werkelijk waar niet wat jullie missen, want dit gevoel zullen jullie nooit ervaren...!".
setteke schreef:Hoe weet jij wat zij voelen?
setteke schreef:Ik denk toch echt, dat Gal aardig wat adrenaline-momentjes op Totilas heeft gehad
murphy102 schreef:Nee, niet dat gevoel, want zij die modern werken, werken niet samen met zit, hand en been, zoals in de Klassiek Rijleer; die halve ophouding is van wezenlijk belang en die heb je nodig om tot een bepaald resultaat te komen en dito gevoel!
jasmijn78 schreef:murphy102 schreef:Och mensen, kom net van een heeel sensibel paard af en heus, je krijgt het niet voor niets, ook niet volgens de klassieke principes, maar als je het dan voor elkaar krijgt en je paard verzameld en je komt samen tot een "gesprek"...., dan vloeit de adrenaline door je lichaam!
En dan denk ik alleen maar "Ach, arme ruiters, die modern rijden, jullie weten werkelijk waar niet wat jullie missen, want dit gevoel zullen jullie nooit ervaren...!".
Gut... Wat een narcisme en zelfverheerlijking...bah...setteke schreef:Hoe weet jij wat zij voelen?
Dat weet ze niet... Het bokt spreekwoord luidt: 'thuis denken we allemaal dat we anky zijn'. Lees ipv Anky een of andere al dan niet overleden of hoog bejaarde klassieke goeroe en het is ook op Murphy van toepassing.setteke schreef:Ik denk toch echt, dat Gal aardig wat adrenaline-momentjes op Totilas heeft gehad
En anders het publiek welDAT is pas genieten. Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet. Het zal vast allemaal wel heel klassiek verantwoord zijn en zo, maar ik wordt er niet zo warm van. Het is de ambiance, het sfeertje er om heen, de manier waarop zo'n showtje in elkaar is gedraaid (hoe ze alles precies gelijk uitvoeren) wat het nog een beetje leuk maakt. (ik ben gek op kitsch, dus die kroonluchters die daar in de rijschool hangen doen het hem voor mij
) Maar als je er een combi uit zou pikken en die in zijn eentje een kurtje laat doen dan gaat dat op mij niet zo'n indruk maken, dan zie ik toch liever Totilas en Gal of een van de andere ruiters die in de FEI top 10 staan.
murphy102 schreef:Nee, niet dat gevoel, want zij die modern werken, werken niet samen met zit, hand en been, zoals in de Klassiek Rijleer; die halve ophouding is van wezenlijk belang en die heb je nodig om tot een bepaald resultaat te komen en dito gevoel!
Oftewel: OMELET DU FROMAGE!!!!!
nombrado schreef:In sport maak je altijd gebruik van warmingup en cooldown.
Wat doet men in de KR of AR voor oefeningen die hiervoor zorgen?
wat voor oefeningen om de spieren weer lang en soepel te maken?
murphy102 schreef:En dan denk ik alleen maar "Ach, arme ruiters, die modern rijden, jullie weten werkelijk waar niet wat jullie missen, want dit gevoel zullen jullie nooit ervaren...!".
Professor schreef:Heb van morgen in Lingen het afrijden gezien en in de ring, heb er een combinatie gezien, die ik vanavond ga bekijken in de ring, geweldig de enige die niet LDR reed en op een trensje met "slechts" een losse engelse neusriem.
Reed alles even door geweldig kreeg kippenvel. Dan de Doktor met dochter, verschrikkelijk keihard die heeft echt nog niets geleerd.
De doktor is zelf niet veel meer maar met zo´n oor dopje kun je nog wel wat instructie geven, helaas heb ik goede oren en wat hij zei waren geen lieve woorden voor het paard.
Heb gezien bij een Nederlandse amazone dat die een houtentang benutte om de neusriem even aan te trekken, nu ga ik weer heen, en de volgende proef te kijken.
En ik had een prachtige plek, direct op de A-C lijn zonder behindering van publiek.
pien_2010 schreef:Carl Hester is dat een klassieke dressuur ruiter?
Ik vraag dit omdat ik in de gauwigheid aan een kraampje een boek van hem heb gekocht voor een euro vorige week. Ik had in het boek gebladerd en zag staan dat zijn trainingsprincipe veel op het Duitse trainingsprincipe lijkt (zegt hij zelf). Hij noemt het opleidingsscala en komt ook uit bij het Duitse woord "Durchlässigkeit". Dus toen ik dat las heb ik het gauw gekocht in de veronderstelling dat deze ruiter traint volgens de klassieke dressuur principes. Een eind verder in het boek gaat hij in op de belangrijkheid van voorwaarts-neerwaarts rijden afhankelijk van de natuurlijke balans van het paard en vooral zegt hij: "niet te lang doen (10 minuten jong paard is meer dan zat)". Voor oudere paarden zou dit volgens hem deel uitmaken van hun ontspanning. Volgens mij is dit niet zo klassiek.
Wel geeft hij de belangrijkheid aan van allerlei wijk oefeningen in het kader van loswerken. Is volgens mij wel weer klassiek. Er zijn foto's bij dat ik denk: "ja, ziet er goed en vriendelijk uit", maar er zijn ook foto's bij waar ik helemaal niet enthousiast over ben en waarop hij zelf dan ook kritiek heeft. Met name een foto waarop hij galoppeert en zoals hij zelf schrijft: "Alles klopt, Superman galoppeert in balans met een ronde hals". Dat is volgens mij weer helemaal niet volgens de klassieke dressuur. Dus ik ben benieuwd of er kenners zijn die meer over Carl Hester weten en waar je deze ruiter kunt scharen. Dit in het kader van kijken en vergelijken en leren voor mezelf.
murphy102 schreef:pien_2010 schreef:Carl Hester is dat een klassieke dressuur ruiter?
Ik vraag dit omdat ik in de gauwigheid aan een kraampje een boek van hem heb gekocht voor een euro vorige week. Ik had in het boek gebladerd en zag staan dat zijn trainingsprincipe veel op het Duitse trainingsprincipe lijkt (zegt hij zelf). Hij noemt het opleidingsscala en komt ook uit bij het Duitse woord "Durchlässigkeit". Dus toen ik dat las heb ik het gauw gekocht in de veronderstelling dat deze ruiter traint volgens de klassieke dressuur principes. Een eind verder in het boek gaat hij in op de belangrijkheid van voorwaarts-neerwaarts rijden afhankelijk van de natuurlijke balans van het paard en vooral zegt hij: "niet te lang doen (10 minuten jong paard is meer dan zat)". Voor oudere paarden zou dit volgens hem deel uitmaken van hun ontspanning. Volgens mij is dit niet zo klassiek.
Wel geeft hij de belangrijkheid aan van allerlei wijk oefeningen in het kader van loswerken. Is volgens mij wel weer klassiek. Er zijn foto's bij dat ik denk: "ja, ziet er goed en vriendelijk uit", maar er zijn ook foto's bij waar ik helemaal niet enthousiast over ben en waarop hij zelf dan ook kritiek heeft. Met name een foto waarop hij galoppeert en zoals hij zelf schrijft: "Alles klopt, Superman galoppeert in balans met een ronde hals". Dat is volgens mij weer helemaal niet volgens de klassieke dressuur. Dus ik ben benieuwd of er kenners zijn die meer over Carl Hester weten en waar je deze ruiter kunt scharen. Dit in het kader van kijken en vergelijken en leren voor mezelf.
Carl Hester rijdt klassiek; hij werkt aan de hand van het Skala. Wél is hij een ruiter die kijkt, probeert en tot een conclusie komt. Zo heeft hij ook een keer gelest bij Anky, maar dat was het niet voor hem en zo probeert hij wel vanuit zijn eigen beleving te kijken en te handelen en ook van anderen te leren.
Sympathieke jongeman die zijn paarden op een eerlijke manier opleidt.
Citaat:Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet.
Professor schreef:Citaat:Beter als dat gekrabbel van die pony's je bijvoorbeeld in de spaanse rijschool ziet.
Hieruit spreekt toch veel respectloos denken, over dingen schrijven zoals met deze woorden, kan dan totaal begrijpen dat men dan ook niet de "huidige" dressuur kan beoordelen, het gaat niet om het type paard maar hoe het afgericht en gereden wordt. En daar short het aan alle kanten, heb dat nu weer life gezien kan alle Klassieke aanhangers een hart onder de riem steken, er komt een jonge generatie aan die niet op het inrij terrein zo rijden als dat stop and go gedoe van de SJ school, en de winnares van de Kür was daar een voorbeeld van, zij kreeg van zowel het Nederlandse publiek dat er was een standing ovation.
Heb lange tijd geen kippevel meer gehad op wedstrijden, maar de 3 Grundganarten waren tadenloos.
Eindelijk weer een uitgestrekte draf van achter naar voren, een stap zo heb ik hem lange tijd niet meer gezien ontspannen 4 hoefbreedtes overstappend een voorbeen dat naar voren schreed.
Een Rappe was het en eerlijk gereden.
P.S. Het opvallende voor iedereen was dat de paarden die Rollkür afgericht waren of wat hier en daar staat LDR, niet aan een langeteugel uit de baan stapten.
En de winnares en nog enkele anderen dat wel deden.
Dan dat getrek, er waren enkele ruiters die wel nageven en lichtheid hadden, velen niet, de stang scheef getrokken vaak de paarden die de gehele proef met hun tong aan het protesteren waren .
Het is opvallend dat meerdere ruiters de stang gewoon de hele proef aangetrokken houden, dus het is daar meer de schijfrem als een instrument der verfijning.
Maar die paar die wel weg van de hand reden lieten ook fijne dingen zien.
En alle gingen een Passage, enkele een zweefdraf de meeste kwamen in de Piaffe niet werder dan stampen met de voorbenen de croup omhoog, dus geen piaffe.
De oorzaak ken ik, vertel ik niet dat kan men leren ook die paarden die dat nu niet tonen, maar dan dienen zij hun rijden te verfijnen.
Maar er is hoop dat het rijden weer terug komt en niet de Paddelende voorbenen en een naslepende acherhand.
Namen kan ik wel noemen, doe dat niet heb werkelijk alle ritten gezien, en ben ´s morgens om 6 uur op het afrijterrein geweest om de "vrije training" te zien.
Wat mij opviel is dat de Klassiek gereden paarden geen schuimend zweet lieten zien zowel in de training als in de ring.
Dat de Klassiek gereden paarden niet een half uur lang Passage en Piaffe moesten gaan voordat zij in de ring gingen maar regelmatig met een langeteugel in stap werden gereden, het was voor mij een positieve indruk.
murphy102 schreef:Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wanneer men over het SKALA is gaan spreken, vanaf wanneer, door wie?
Wie is hiermee gekomen, met het "Skala der Ausbildung"?
Steinbrecht spreekt niet over het Skala. Het Ís het Skala als je hem leest, maar zelf spreekt hij niet over het Skala. Zelf spreekt Steinbrecht over zijn visie van de "ts Equestris"
Evenmin staat het Skala vernoemd in de Handleiding der Nederlandse Instructeurs, terwijl het wel de Skala predikt.
Dat is pas, naar mijn idee, in de 20ste eeuw ontstaan.
Waar komt het vandaan, door wie en wanneer?