Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:18

@SarahIlse: Je ziet inderdaad dat het binnenachterbeen buiten de massa wordt geplaats en dat het buitenachterbeen onder de massa wordt geplaatst. Is ze misschien stijver aan haar rechterkant? Het lijkt alsof ze in de buitenstelling loopt.
Naar mijn idee zou ze iets meer ruimte mogen krijgen aan de voorkant.

Voor het correct ondertreden van de achterbenen zou je aan de hand kunnen gaan werken. Dat begint met het losmaken van de bovenlijn. Op de site van Paardenbegrijpen kun je hier veel info over vinden.
Verder ziet je merrie er goed uit! :)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:26

Ik heb nog wel een oefening suggestie voor de fries:
Om het binnen achterbeen weer in het spoor te krijgen kun je een paard ook aan de longe volte laten verkleinen en vergroten.
Je kunt ook het paard even in stap naar je toe laten komen, wending om de voorhand en dan naar buiten laten wijken en tijdens het wijken aandraven.
Of een klein stukje naast de schouder meelopen in stap, schoudervoor vragen en dan laten aandraven en weer stappen.
Gaat dat goed dan kun je meer lengte geven maar waakzaam blijven.
Liever vaker terug naar stap dan te lang scheef rondjes laten draven. Dat geeft namelijk een zeer zware belasting van de buiten schouder/voorbeen.

En dan uiteraard continue van hand wissewn om verzuring te voorkomen. Liever nooit meer dan 5 minuten achterelkaar per kant werken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 01:18

Simpelman, ik bedoel echt het ontspannen van de kaak.
Het kunnen "kauwen".
Met een hoge neusriem (hoe los ook) houdt hij de kaken stijf op elkaar en houdt hij z'n hele lijf vast.

Mijn lage neusriem zit behoorlijk los.
Los genoeg om nog een wortel te kunnen eten iig. Hij kan z'n mond nog makkelijk open doen.

Vanwege de wedstrijden heb ik de keuze gemaakt voor een lage neusriem.

Nageven komt niet uit mijn hand vandaag. Ik vraag hem niet naar beneden. Hij geeft na zodra ik hem los maak in z'n lijf.
Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dat soms nog heel moeilijk vind om hem niet na te laten geven op mijn hand. Dat is jaren naar me geroepen en wel een gewoonte die ik echt aan het afleren ben.

Als ik het van mezelf mag zeggen heb ik gelukkig wel veel controle over mijn handen, armen en losheid in mijn schouders.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 01:26

SarahIlse, in de rechte bovenlijn wil ze wel mooi ontspannen maar ik vind haar vanaf de onderrug wel stijf overkomen.
Werk je haar ook aan de hand? Ik zou dat met het beeld wat ik op deze video zie zeker doen.
Ondertreden op de volte om de achterhand los te weken. Wisselingen maken in schouderbinnenwaarts naar travers.

Zijn er hier trouwens mensen die werken aan de hand?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 07:41

Ben het met Sizzle eens wat betreft de hulpteugels. Ik gebruik dan zelf enkel een chambon omdat ik deze niet onprettig er uit vind zien, dit vind ik verreweg de vriendelijkste.

Wij werken altijd even aan de hand voordat we gaan rijden. Doet heel veel voor de losheid, en Kilian vind het erg leuk. Maar op de grond kan het soms echt een tank zijn als hij niet begrijpt wat je bedoeld. Met rijden is dat veel minder.
Dus ik moet supermegaduidelijk zijn. Dat is lastig als je zelf nieuwe oefeningen aan de hand leert.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 07:49

@chocooprins: waar gaat je paard in revalidatie? Monique de Rijk kan paarden ook heel goed revalideren..En daar kan je zelf bij zijn..
Was gister weer een interessant webinar..Geen nieuwe dingen voor mij maar wel goed om te checken of je eigen kennis nog voldoet..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:00

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
Het mooie van de Chambon is dat we hem maar even nodig hebben namelijk net zo lang tot het paard ontdekt dat het ook in ontspanning kan werken en dat dit prettiger is.

Een slof KUN je op dezelfde manier gebruiken. Dat dat soms niet gebeurt kan dan te maken hebben met het ongeduld/cq onkunde van de ruiter.

De slof is een dilemma.
Wanneer je weet hoe je hem moet gebruiken dan heb je hem niet nodig.
Wanneer je hem nodig hebt dan weet je niet hoe je hem moet gebruiken.

Bij het verkeerd gebruik van de slof wordt een paard in tweeën gebroken, het verband tussen de achterhand en de voorhand wordt verbroken.
Praktisch, ik heb nog nooit iemand met een slof zien rijden die hem correct gebruikte, het zijn altijd mensen die een probleem gecreëerd hebben en niet weten hoe ze dit op moeten lossen.
Wanneer men eenmaal bereikt heeft dat het paard zich over geeft en niet meer tegen het bit in gaat is men tevreden en heeft eigen expertise bewezen.
Aan de notie van het woord edelmoedig is hier dan volledig voorbij gegaan.

Wie de edelmoedige overgave van een paard heeft ervaren zal nooit meer naar zijn overgave streven.
Het is dan net of je door een "klein gaatje naar beneden bent gevallen", je kunt nooit meer terug.

Een paard geeft zich edelmoedig over als het geen enkele reden meer heeft zich te verzetten.

De Chambon heeft een totaal andere inwerking dan de slof, de slof werkt dwingend, blokkerend>achterwaarts en met een enorme hardheid in op de tong en de lagen, de Chambon werkt zacht en verend in op de mondhoeken en de nek, is slechts onconfortabel.
Een goed afgestelde Chambon komt pas op het allerlaatste moment in actie, namelijk net voordat het paard zich vast kan zetten.
Een Chambon belemmert het paard op geen enkele manier in zijn natuurlijke bewegingen, een slof dwingt een paard in een onnatuurlijke beweging.

Nog een mooi gezegde van mensen die ooit door het gaatje zijn gevallen:
"een slofteugel in de handen van een onkundig ruiter is als een scheermes in de handen van een aap"

De slof is een dilemma.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:06

Simpelman schreef:
Het is dan net of je door een "klein gaatje naar beneden bent gevallen", je kunt nooit meer terug.

Half eens. Het woordje nooit ben ik het niet mee eens. Paarden zijn zeer vergevingsgezind en ik heb echte fouten gemaakt zoals o.a 17 jaar geleden met een slof rijden op Hercule. Zodra ik correct les kreeg ging het paard ook correct en is het naar beneden gevallen zijn := (lijkt wel een puriteinse uitdrukking) , opgeheven. Dus, ja eens met de strekking van het verhaal. Oneens met de absoluutheid en strengheid van het gegeven woordje "nooit".

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:09

Maar het ging Simpelman er toch om dat als je eenmaal gevoeld had wat echt edelmoedige overgave is dat je niet meer iets anders wil... en dus niet meer kunstgrepen toepast om iets wat alleen in uiterlijk er een beetje op lijkt te bereiken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:11

Je kan ook gewoon niks gebruiken..Kan je ook niet de mist ingaan op wat voor een manier dan ook.. Het vergt misschien alleen meer gevoel en techniek het zonder bijvoorbeeld chambon te doen..Maar alle paarden kunnen t!!
Nooit geen slof..Komt alleen maar ellende van..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:34

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:

Half eens. Het woordje nooit ben ik het niet mee eens. Paarden zijn zeer vergevingsgezind en ik heb echte fouten gemaakt zoals o.a 17 jaar geleden met een slof rijden op Hercule. Zodra ik correct les kreeg ging het paard ook correct en is het naar beneden gevallen zijn := (lijkt wel een puriteinse uitdrukking) , opgeheven. Dus, ja eens met de strekking van het verhaal. Oneens met de absoluutheid en strengheid van het gegeven woordje "nooit".

Het was figuurlijk bedoeld.
De ruiter streeft lang en intensief naar de overgave van zijn paard, hij bereikt dit door zijn paard op harmonieuze wijze en met respect te onderrichten.
Zichzelf meer en meer perfectionerend door te studeren en te experimenteren, trial and error, ontdekt hij zomaar op een goed moment dat zijn paard zich even edelmoedig over geeft, zo maar zonder reden.
Hij is zich hiervan bewust en gaat nu verder werken met deze ervaring en komt dan op een punt waar zijn paard alle reserves af legt, alle weerstand verdwijnt, zo maar.
De ruiter valt nu figuurlijk door een gaatje in de grond in een nieuwe wereld, terug gaan naar de oude is niet meer mogelijk, het gaatje is verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:35

Je kan niet recht praten wat krom is.... een chambon blijft (hoe vriendelijk dan misschien ook) nog steeds een hulpmiddel om een paard in een bepaalde positie te dwingen.... Het mag in de ogen van sommige mensen een zachte dwang zijn, het blijft dwang... De slof is een ander hulpmiddel: ik rijd er nooit mee, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die een extra rem fijn vinden als ze naar buiten gaan of i.d.. Ik oordeel niet over hulpmiddelen.... maar het is wat het is: hulpmiddelen om een doel te bereiken... niks meer niks minder. Dat het een makkelijker geaccepteerd wordt dan het ander is begrijpelijk, maar doet niks af aan het feit dat het beide hulpmiddelen zijn en een paard in bepaalde positie dwingen....

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:47

Iemand vroeg net of er mensen aan de hand werken. Ik dus wel, ik heb het nog overgehouden van mijn "academische" tijd. Het is het enige restje van die tijd, de rest heb ik afgezworen. Maar het werken aan de hand heeft veel voordelen en biedt ook de nodige afwisseling. De band tussen mijn paard en mij is door het werken adh veel beter geworden. Ik werd altijd heel raar aangekeken, zo'n 6 jaar geleden, maar volgens mij gaan er steeds meer mensen in geloven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:48

Bijna alle manieren van paarden trainen heeft iets te maken negatieve bekrachting... het wijken voor druk (en dat kan natuurlijk met meer of minder gevoel) maar het is in alle gevallen we maken X vervelend en alleen oplossing Y prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:52

Precies! Maar een hulpmiddel heeft niks met 'edelmoedige' overgave te maken zoals gepredikt wordt. Ik ben er niet tegen, maar blijf gewoon eerlijk en oprecht over dwang en geen dwang. De manier waarop is een tweede, maar het blijft dwang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:07

Als je een slofteugel gebruikt zoals een vrij losse tiedeman waarbij het paard niet echt nageeflijk gevraagd wordt (recreatie houding) maar enkel niet het hoofd omhoog kan gooien dan heeft dat een vergelijkbare wijze aan de vaste martingaal en stootteugel.
Bij alles kun je het verkeerd instellen.
Er zijn ook mensen die met een stootteugel de kin naar de borst dwingen. De chambon kun je ook gewoon zo kort zetten dat er geen bewegingsvrijheid meer is.
Alles gaat en staat met het gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:11

Sizzle schreef:
Als je een slofteugel gebruikt zoals een vrij losse tiedeman waarbij het paard niet echt nageeflijk gevraagd wordt (recreatie houding) maar enkel niet het hoofd omhoog kan gooien dan heeft dat een vergelijkbare wijze aan de vaste martingaal en stootteugel.
Bij alles kun je het verkeerd instellen.
Er zijn ook mensen die met een stootteugel de kin naar de borst dwingen. De chambon kun je ook gewoon zo kort zetten dat er geen bewegingsvrijheid meer is.
Alles gaat en staat met het gebruik.

En zo is het! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:13

Simpelman schreef:

Bij het verkeerd gebruik van de slof wordt een paard in tweeën gebroken, het verband tussen de achterhand en de voorhand wordt verbroken.
Praktisch, ik heb nog nooit iemand met een slof zien rijden die hem correct gebruikte, het zijn altijd mensen die een probleem gecreëerd hebben en niet weten hoe ze dit op moeten lossen.
Wanneer men eenmaal bereikt heeft dat het paard zich over geeft en niet meer tegen het bit in gaat is men tevreden en heeft eigen expertise bewezen.
Aan de notie van het woord edelmoedig is hier dan volledig voorbij gegaan.

Wie de edelmoedige overgave van een paard heeft ervaren zal nooit meer naar zijn overgave streven.

Een paard geeft zich edelmoedig over als het geen enkele reden meer heeft zich te verzetten.

De Chambon heeft een totaal andere inwerking dan de slof, de slof werkt dwingend, blokkerend>achterwaarts en met een enorme hardheid in op de tong en de lagen, de Chambon werkt zacht en verend in op de mondhoeken en de nek, is slechts onconfortabel.
Een goed afgestelde Chambon komt pas op het allerlaatste moment in actie, namelijk net voordat het paard zich vast kan zetten.
Een Chambon belemmert het paard op geen enkele manier in zijn natuurlijke bewegingen, een slof dwingt een paard in een onnatuurlijke beweging.

Nog een mooi gezegde van mensen die ooit door het gaatje zijn gevallen:
"een slofteugel in de handen van een onkundig ruiter is als een scheermes in de handen van een aap"

De slof is een dilemma.

Sorry Simpelman, hier ga je wat mij betreft weer zweven.
Eens met Sizzle.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:21

Er is een significant verschil tussen de chambon en andere hulpteugels en dat is dat de chambon als enige het paard laat reíken naar het bit in tegenstelling tot de meeste hulpteugels die het paard laat wijken voor het bit :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:25

Picasso schreef:
Je kan niet recht praten wat krom is.... een chambon blijft (hoe vriendelijk dan misschien ook) nog steeds een hulpmiddel om een paard in een bepaalde positie te dwingen.... Het mag in de ogen van sommige mensen een zachte dwang zijn, het blijft dwang... De slof is een ander hulpmiddel: ik rijd er nooit mee, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die een extra rem fijn vinden als ze naar buiten gaan of i.d.. Ik oordeel niet over hulpmiddelen.... maar het is wat het is: hulpmiddelen om een doel te bereiken... niks meer niks minder. Dat het een makkelijker geaccepteerd wordt dan het ander is begrijpelijk, maar doet niks af aan het feit dat het beide hulpmiddelen zijn en een paard in bepaalde positie dwingen....

Helemaal mee eens!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 11:27

Een Chambon wordt gebruikt aan het begin van de (her)africhting en aan de longe.
Het is een hulp voor het paard, het helpt een paard, dat niet beter weet, op een eerlijke en logische manier een ontspannen natuurlijke houding te ontdekken waarin het bewegen aan de longe prettiger is en wij weten beter voor zijn gezondheid.
Een Chambon heeft niets met overgave of edelmoedige overgave te maken.

Dit heeft ook helemaal niets met dwang te maken, het is een negatieve bevestiging, dat wat je niet moet doen is onprettig.
Net zo als een afrastering of een boxdeur dwingen "dwingt" de Chambon.

Het is ook géén middel om het onbegrip, de onkunde of het ongeduld van de ruiter te compenseren.

Wanneer iemand een slofteugel nodig heeft om zijn paard onder contrôle te houden dan kan hij beter geen slofteugel gebruiken maar de basis van de africhting nog eens doornemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:29

Pasterza schreef:
Er is een significant verschil tussen de chambon en andere hulpteugels en dat is dat de chambon als enige het paard laat reíken naar het bit in tegenstelling tot de meeste hulpteugels die het paard laat wijken voor het bit :)

Mee eens, maar het blijft een dwang-, of hulpmiddel. Hoofd omhoog betekent niks minder dan een onaangenaam gevoel voor het paard. Heeft dus niks met 'edelmoedige overgave' te maken... Ik geloof ook niet in het laatste trouwens; paard doet wat voor ons omdat wij het willen en dat dus (met zo min mogelijk dwang) vragen en willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:31

Simpelman schreef:
Een Chambon wordt gebruikt aan het begin van de (her)africhting en aan de longe.
Het is een hulp voor het paard, het helpt een paard, dat niet beter weet, op een eerlijke en logische manier een ontspannen natuurlijke houding te ontdekken waarin het bewegen aan de longe prettiger is en wij weten beter voor zijn gezondheid.
Een Chambon heeft niets met overgave of edelmoedige overgave te maken.

Dit heeft ook helemaal niets met dwang te maken, het is een negatieve bevestiging, dat wat je niet moet doen is onprettig.
Net zo als een afrastering of een boxdeur dwingen "dwingt" de Chambon.

Het is ook géén middel om het onbegrip, de onkunde of het ongeduld van de ruiter te compenseren.

Wanneer iemand een slofteugel nodig heeft om zijn paard onder contrôle te houden dan kan hij beter geen slofteugel gebruiken maar de basis van de africhting nog eens doornemen.

Hou nou toch op: een chambon dwingt net zo goed. Kop omhoog = onaangenaam gevoel dus kop naar beneden....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:31

pol1 schreef:
Je kan ook gewoon niks gebruiken..Kan je ook niet de mist ingaan op wat voor een manier dan ook.. Het vergt misschien alleen meer gevoel en techniek het zonder bijvoorbeeld chambon te doen..Maar alle paarden kunnen t!!
Nooit geen slof..Komt alleen maar ellende van..

Nooit geen = altijd een }>

Alle paarden kunnen het zonder hulpmiddelen? Kunnen wat? Dat zou ik niet durven zeggen. Ken er genoeg die zonder (tijdelijk) hulpmiddel hun leven lang zouden blijven sterrenkijken, omdat dat nu eenmaal makkelijker voor ze is. Daar worden ze ook niet beter van. Wij zien graag spieren op de juiste plek en daar heb je soms een hulpmiddel bij nodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 11:32

Picasso schreef:
Heeft dus niks met 'edelmoedige overgave' te maken...
Ik geloof ook niet in het laatste trouwens; paard doet wat voor ons omdat wij het willen en dat dus (met zo min mogelijk dwang) vragen en willen.

Je zult het "gaatje" pas kunnen vinden als je er naar zoekt.