Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:58

sporter schreef:
Moll schreef:
hier slaat u de plank voledig mis, je moet is niet willen verbeteren, wat al eeuwen goed werkt, want je kan het alleen maar kapot maken.

Als iedereen zo had gedacht hadden we nog steeds in grotten gewoond.

als me tante een p had gehad had het me oom geweest, lekker dood doener is dat zeg

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:01

Moll schreef:
sporter schreef:

Als iedereen zo had gedacht hadden we nog steeds in grotten gewoond.

als me tante een p had gehad had het me oom geweest, lekker dood doener is dat zeg

Nee het is gewoon de waarheid. Roepen dat je niks moet veranderen aan dingen die goed lijken te werken.
Dat is de houding van ''laffe'' mensen mensen die niet verder durven te kijken dan hun neus lang is.

Daar komt nog bij dat roepen dat je niks moet veranderen als iets werkt ook een redelijke dooddoener is :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:05

sporter schreef:
Moll schreef:

Nee het is gewoon de waarheid. Roepen dat je niks moet veranderen aan dingen die goed lijken te werken.
Dat is de houding van ''laffe'' mensen mensen die niet verder durven te kijken dan hun neus lang is.

Daar komt nog bij dat roepen dat je niks moet veranderen als iets werkt ook een redelijke dooddoener is :+

je moet het wiel niet opnieuw willen uit vinden

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:08

Moll schreef:
sporter schreef:

je moet het wiel niet opnieuw willen uit vinden

Dat ben ik met je eens. Maar een rubber bandje er omheen is toch wel fijn. En ik ben ook blij dat ik geen houtenwielen onder mijn auto heb als ik met 150 over de snelweg heen blaas :+

nombrado

de huidige en vroegere 'wetenschap' weten nog lang niet alles.

of is de aarde altijd rond geweest volgens de wetenschappers :D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 20-05-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

nee maar je kunt een houten wiel wel voorzien van een luchtband

het kan altijd beter, het is de mens eigen om te blijven zoeken naar verbeteringen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:09

soms moet je dat wiel wel opnieuw bekijken of het nog voldoet aan de huidige standaard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:11

Elke keer als ik die negatieve uitlatingen lees over de huidige dressuur en hoe slecht die is.
en hoe goed het KR wel is voor het behoud van het paard
komt weer dat plaatje van wenen voor mijn ogen, van dat paard aan de lange teugel.
Dat is zeker NIET vanachternaarvoor!
ik vind dat nl minstens net zo erg!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:12

volgens de wetenschappers is de aarde altijd rond geweest, dat wisten ze al bij de oude grieken (ca 600 v Chr) maar door het dogmatische denken van de christelijke kerk zijn we gedurende de middeleeuwen weer bij terug bij af.

en veel mensen protesteerden er toen tegen, maar eindigden op de brandstapel en werden zo monddood gemaakt...

de kerk had er veel baat bij om de macht koste wat kost in handen te houden.

enig vergelijk met de situatie nu in de dressuursport is niet helemaal vreemd...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:20

Nu hebben wij het hier over Klassiek en AR, en niet over een systeem wat bepaalde vervolgen daar is een ander topic over.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:30

setteke schreef:
Murphy, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt en dacht je nu echt, dat er bij klassieke stallen geen paarden via de achterdeur verdwijnen???
Toevallig heb ik er gewerkt en ik zal maar niet schrijven wat ik er allemaal gezien heb. Ik heb er heel veel geleerd en vooral de goede dingen onthouden, maar de romantische omschrijving die hier aan de klassieke rijkunst gegeven wordt, is in de praktijk toch soms een beetje anders.

Kun je nagaan hoe het er op de "moderne" stallen aan toegaat...
Ennuh, wat is een "klassieke stal", he.
Ik ben er zelf in opgegroeid, dus weet een klein beetje het verschil.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:35

Professor schreef:
Nu hebben wij het hier over Klassiek en AR, en niet over een systeem wat bepaalde vervolgen daar is een ander topic over.

ow, volgens mij wordt er al een aantal pagina's op de huidige dressuursport commentaar geleverd.
ik dacht ook al, wanneer gaat men weer ontopic.

je ziet in alle dressuurstromingen de KR in terug.
KR is niet alleen wenen
(zeker niet naar mijn beleving)
ik vind de paarden daar niet bewegen van hoe ze het daadwerkelijk (vanuit hun natuur) zouden kunnen
Er kan veel meer losheid en vrijheid in de beweging nog zijn bij deze paarden.
Dat is iets wat men juist in de huidige dressuur weer in is doorgeslagen naar teveel losheid en te weinig vanachter naar voor.
Men mag (vind ik) veel meer de beweging die het dier van nature in vrijheid kan laten zien, dit onder het zadel of aan de lange lijnen voor elkaar proberen te krijgen.
Daarin draait alles om communicatie tussen paard en ruiter.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:40

nombrado, ik blijf erbij: jij hebt geen idee van hoe een Lipizzaner moet bewegen.

en wat is - bij Juppiter - 'losheid' volgens jou?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 20-05-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:44

Abacab schreef:
Volgens mij heeft Werner haar opleiding bij van Bergen genoten, dat is toch ook aardig klassiek. Schijnt dat ze nog steeds enorm hoog over de van Bergens opgeeft. Werner heeft zelfs training gegeven bij van Baalen en die waren helemaal into Hinnemann [is toch ook klassiek?].

Kritiek op de hedendaagse dressuur mag en het is ook goed om scherp te blijven door in discussie te blijven. Maar sommige dingen zie ik gewoon echt niet. Komt misschien omdat ik maar een leek ben. Maar ik verbaas me wel dat de hele dressuur jury top het dan ook helemaal verkeerd zou hebben. Ik denk dat het misschien wel zo is dat je geweldig goed moet kunnen rijden om een dergelijke show weg te kunnen geven.
En waarom stappen er dan zo enorm veel ruiters over van het klassieke rijden naar de hedendaagse dressuur?

Je kunt best kritiek hebben dat het voorbeen zwaaien een beetje uit de hand gaat lopen. Soms is het gewoon niet mooi meer om naar te kijken. Maar het gaat er bij mij niet in dat deze ruiters slecht rijden en aan poedeldressuur doen.

Murphy, ik geloof ook niets van die dwang die jij beschrijft. Op de manier die jij aanhaalt rij je een paard de vernieling in en zal hij het niet meer voor je doen. Dat is meer een oplossing voor wannabee ruiters.

Henk van Bergen is fantastisch. Dat Nicole Werner bij hem haar opleiding genoten heeft, maakt het alleen maar erger.
Zo zijn er meerderen die hun klassieke achtergrond in de prullebak gooien, Tineke B., Anky en dus kennelijk ook Werner.
Het grote geld is aanlokkelijk. Ik meen dat Anky de rijkste paardenvrouw van Nederland is. Vroeger bracht het geen geld, toen was het vak nog een roeping en wilde men doorgeven wat men van zijn/haar leermeesters geleerd had.
Mensen die die roeping nu nog steeds hebben en vanuit hun passie en liefde voor het paard de KR willen doorgeven, zijn...ouderwets. Wordt gezegd door diegene die geen idee hebben en zich nog nooit hebben verdiept in de KR, anders zouden ze dat niet roepen!
Abacab, het maakt mij niet uit wat je wel of niet gelooft. Heus, er gebeuren nog ergere dingen. De hoofdrolspelers weten wel beter, maar of ze daar zo trots op zullen zijn...Het zal zoveel mogelijk de doofpot ingaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:50

quadripes schreef:
nombrado, ik blijf erbij: jij hebt geen idee van hoe een Lipizzaner moet bewegen.

en wat is in godsnaam 'losheid' volgens jou?

ow? ik heb er toch heel wat mogen voelen, en weet wel zeker hoe ze kúnnen bewegen.

losheid is in ieder geval de ruimte durven geven als ruiter om de beweging te kunnen (af)maken.
niet door het tegen te houden (net als de fotoseries die ik daarover gepost heb)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:52

'heel wat'... dat vind ik erg knap van een ras waar er nog maar zo weinig op de wereld van zijn. daarbij weet je kennelijk totaal niet wat de bouw van een Lipizzaner is (mbt de hals). nee, je zit echt onzin te verkopen wat mij betreft hierover.

dus de klassieke rijkunst voldoet niet in jouw ogen, de wedstrijddressuur ook niet.

wat is dan wel goed rijden in jouw ogen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:14

quadripes schreef:
'heel wat'... dat vind ik erg knap van een ras waar er nog maar zo weinig op de wereld van zijn. daarbij weet je kennelijk totaal niet wat de bouw van een Lipizzaner is (mbt de hals). nee, je zit echt onzin te verkopen wat mij betreft hierover.

weinig op de wereld? hoe kom je daar nou bij.........

Ik ken er zo hier bij mij in de buurt al een stuk of 6, waarvan er 2 die ik regelmatig lesgeef. (en heb gereden)
ik vind ze zeker verschillen van de PRE, niet zo zeer in hun beweging, meer hun karakter.
maar net zoals bij alle paarden, hoort de hals niet dubbelgevouwen
zowel niet hoog als laag (ldr). Net als bij ieder ander paard.
Of denk jij ook dat de luchtpijp van een lippizaner , wat professor beweerd, op een andere plaats zit dan bij andere paarden ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:15

quadripes schreef:
dus de klassieke rijkunst voldoet niet in jouw ogen, de wedstrijddressuur ook niet.

wat is dan wel goed rijden in jouw ogen?

in beide vind je weinig perfectie.
ik heb getracht hier dmv filmpjes en foto's het een en ander hier over uit te leggen.
misschien kan je het nog terug lezen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:39

mijn paard ziet er in de opperste verzameling/oprichting precies zo uit (OOK in vrijheid) als dat paard van de spaanse rijschool. het is een grootaandoende, zeer barokke hengst met inderdaad zo'n type hals. en dat ligt er niet aan dat hij een onderhals heeft, maar omdat zijn slokdarm op een andere manier ligt waardoor je zo'n vorm hals krijgt. het is niet anders.

Lipizzaners verschillen wel degelijk van de PRE. Het is een compleet ander ras, uit een heel ander deel van Europa met een heel ander fokdoel ooit gefokt. daarom verschillen ze niet alleen qua karakter, maar ook qua beweging en bouw. een PRE is veel meer een showpaard, met showbewegingen en ook zo'n soort outgoing karakter.

daarbij verschilt het per Hengstenlijn of een Lipizzaner veel meer verheven beweging heeft of juist niet. dus je kunt niet even van een Lipizzaner zeggen dat ie zo kan bewegen net zoals een PRE. hopelijk kan ie dat niet, want dan was het geen Lipizzaner meer.

(en ja via de Napolitaner zit er wel iets spaans bloed in de Lipizzaner, maar het is geen Iberisch paard en zal het ook nooit worden)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:11

ach, in de pre's heb je ook heel veel verschillende types
dat maakt in die zin niet veel uit.
echter loopt, stapt en draaft elk paard of pony op de zelfde wijze
daarbij gebruiken ze het lijf waarvoor het gemaakt is en op die wijze.
ik heb het daarbij niet over wel of geen knie-actie/ het skelet is hetzelfde
de spiergroepen hetzelfde (er is geloof ik 1 ras die 1 rib/wervel minder heeft?) verder zijn ze identiek in spieren en skelet.
de ene is meer gefokt naar het doel waarvoor ze gebruikt worden idd.

luchtpijp anders? dat is iets wat men misschien denkt (ik geloof er niks van, en dat paard op die foto uit wenen kon echt nauwelijks ademen!)
maar de onderhals hoort niet bij een lippizaner als ook niet bij andere rassen te voorschijn te komen met rijden.
dan moet je maar leren als ruiter je handen wat meer toe te staan. (geven)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 20-05-11 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:11

quadripes schreef:
mijn paard ziet er in de opperste verzameling/oprichting precies zo uit (OOK in vrijheid) als dat paard van de spaanse rijschool.

heb je daar een foto van?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:13

Och mensen, kom net van een heeel sensibel paard af en heus, je krijgt het niet voor niets, ook niet volgens de klassieke principes, maar als je het dan voor elkaar krijgt en je paard verzameld en je komt samen tot een "gesprek"...., dan vloeit de adrenaline door je lichaam!
En dan denk ik alleen maar "Ach, arme ruiters, die modern rijden, jullie weten werkelijk waar niet wat jullie missen, want dit gevoel zullen jullie nooit ervaren...!".
En dat is het laatste wat ik erover gezegd heb. We gaan wat mij betreft weer ontopic,...morgen!

setteke

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:57

Fijn Murphy, dat je dit met de lezers van dit topic wilt delen. Maar ik vind het nogal wat, dat je zegt dat de ruiters die modern rijden dit gevoel nooit zullen ervaren. Hoe weet jij wat zij voelen?

Ik denk toch echt, dat Gal aardig wat adrenaline-momentjes op Totilas heeft gehad :D .

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:41

setteke schreef:
Fijn Murphy, dat je dit met de lezers van dit topic wilt delen. Maar ik vind het nogal wat, dat je zegt dat de ruiters die modern rijden dit gevoel nooit zullen ervaren. Hoe weet jij wat zij voelen?

Ik denk toch echt, dat Gal aardig wat adrenaline-momentjes op Totilas heeft gehad :D .

Nee, niet dat gevoel, want zij die modern werken, werken niet samen met zit, hand en been, zoals in de Klassiek Rijleer; die halve ophouding is van wezenlijk belang en die heb je nodig om tot een bepaald resultaat te komen en dito gevoel!
Modern geeft een mechanisch spektakel-gevoel, dat kun je zien aan de ruiters, maar niet die fijnheid en lichtheid die je wel op de klassieke manier krijgt.

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:14

Ik denk van wel!