Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:13

Yep video doet het.

Hij is fijn ontspannen. Echter iets te ontspannen misschien. Ik zou nu als volgende doel proberen te weer meer aanspanning te krijgen door steeds wat met het tempo te spelen. Maar ik snap ook wel dat met de telefoon in je hand niet lukt :D

Kan het zijn dat hij zijn binnenachterbeen naar binnen plaatst? Misschien vertekend het, maar ik heb het gevoel dat het linker achterbeen net iets buiten het spoor gaat.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:09

Simpelman schreef:
pien_2010 schreef:
Bedoel je een hand hoger dan de andere?

Zonder neusriem. ;)

Ik rijd altijd zo. Behalve op wedstrijd maar daar zijn we pas een keer geweest.

Hoi Kelly! Leuk je hier te zien, op de keuring stonden wij vlak bij elkaar

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 21:11

Sizzle schreef:
Soms vinden ze een lage prettiger, soms een hoge. Daarom probeer ik gewoon beide en laat in feite het paard kiezen.
Zonder neuriem is leuk maar ik heb er niets aan als een paard dan op een wedstrijd geirriteerd is omdat het niet gewend is dat er nog wat extra's aan zijn hoofd zit te kriebelen.

En simpelman, ik weet niet of je ook wel eens bosponies van tienermeisjes gecorrigeerd hebt, maar daar is niet perse angst bij hoor.
Het zijn dan paardjes (meestal haflingers) die heel snel geleerd hebben dat als ze hun mond vooral goed open doen (of erger: tegen de borst houden) het snelste weer thuis op de wei staan.
Ik zeg dan altijd "liever meeverlegen dan onverlegen".
Zolang je gezellig dezelfde kant op hobbelt doet zo'n neusriem niets, dus zit hij ook niet in de weg.
Maar goed ik kan ook niet toveren dus vandaar dat ik liever voorbereid ben voor (een groep cross motoren op het ruiterpad in combinatie met een paard wasr je net 10x opgezeten hebt bijvoorbeeld) situaties waar ik niet op gerekend had.
Sterker nog, ik doe er dan soms zelfs nog wel eens een loshangend slofteugeltje bij.
Daar hoeft uiteraard niet iedereen het mee eens te zijn. Ik ben gewoon paranoide waarschijnlijk.

We zitten hier op een topic dat gaat over dressuur en rijkunst.
Wat mij betreft probeer ik onderwerpen aan te voeren hoe we het dresseren kunnen verbeteren om tot een hoger niveau van rijkunst te komen.

Dat wat sommige tienermeisjes met hun bosponnies denken te moeten doen is hier niet zo interessant, daar zijn weer andere topics voor.

Op dressuurwedstrijden is het gebruik van slofteugels niet gebruikelijk, integendeel daar is het FEI reglement art401 van kracht.
We tonen dan een paard in lichtheid. ("alsof het eigen beweging doet wat de ruiter van hem vraagt" en "zonder enige weerstand")
In het FEI artikel is o.m. omschreven waar een correcte harmonieuze opbouw van een dressuurpaard toe leidt.
Het is de bedoeling dat we onze dressuurpaarden zodanig beleren dat we ze tot edelmoedige overgave brengen.
Het gebruik van wat voor dwang of contrôle middel ook leidt niet tot edelmoedige overgave maar in het gunstigste geval tot overgave.

Het is nu heel precies dit verschil dat alles uitmaakt in onze omgang en africhting.
Het gebruik van de neusriem behoort bij het afdwingen.
Wanneer het je al niet lukt je paard te doen nageven op een zachte vraag van het bit zonder neusriem dan is het opvoeren van de druk tot aan overgave mét gebruik van een neusriem de weg naar de uitgang.

Sperriemen zijn een middel toegepast sinds het krulrijden algemeen gebruik werd, "het bit ligt dan rustiger" in de mond, waar is dat dan goed voor?
Waarom is een paard dan onrustig met zijn bit?

Lage neusriemen heetten (vroeger) correctieneusriem, ze werden gebruikt om paarden gemakkelijker tot overgave te kunnen brengen.
Het heet ook wel Duitse neusriem, orde.
Het vast snoeren van een neusriem doet hier zo te lezen niemand, de vraag is dan waar heb je dat ding dan voor nodig?
Even afgezien van het wedstrijdreglement, het gaat de discussie, het inzicht, waar ben ik mee bezig.
Kijken we overigens naar Google afbeeldingen van gereden paarden met een neusriem dan blijkt het niet vast snoeren nog niet overal gebruikelijk.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-01-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

RoyalMemory

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:16

SarahIlse ze is lekker ontspannen. Ik zou haar wat meer voorwaarts laten gaan, denk dat ze dan wat meer gebruik maakt van de bovenlijn en minder haar hoofd optilt om om zich heen te kijken.

Maar ik kan het ook fout hebben hè :o

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:18

Sizzle schreef:
Kan het zijn dat hij zijn binnenachterbeen naar binnen plaatst? Misschien vertekend het, maar ik heb het gevoel dat het linker achterbeen net iets buiten het spoor gaat.

Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik wat beter keek leek het een soort gezichtsbedrog te zijn

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:22

Ik ben weer soort van bij gelezen :) even reagerend op bitloos: ik rijd op dit moment bitloos (met touwhalster zonder aannemen van de teugels), ooit wil ik weer met bit rijden maar alleen als hij volledig op zit te rijden is :)

Ook ik rijd zonder neusriem, deed ik direct toen ik hem kocht dus weet niet echt hoe het anders zou voelen. Volgens mij loopt hij op allebei fijn zolang hetniet strak getrokken is

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 21:23

SarahIlse schreef:
Zo. Eindelijk even tijd voor een updatetje van onze kant.

De bak is hier bevroren door eerst de grote hoeveelheid regen en daarna vorst. Mijn zadel is verkocht, dus "echt" rijden gaat nu even 2 weekjes niet. De longeerbak was vandaag weer bruikbaar, dus heb ik gelijk maar een stukje gefilmd. Ze loopt normaal wat actiever & lager, maar door mijn "filmkunsten" werd ze lekker afgeleid en was iets oplettender. :P
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. https://www.youtube.com/watch?v=cN2RrsH ... e=youtu.be

Edit: Ik ben trouwens wel onwijs blij met hoe ze in haar bespiering is komen zitten. <3

Ziet er goed uit, je paard is nog wat stug maar heeft een redelijk zweefmoment.
Gewoon doorgaan. :)
Onder het zadel in stap op kleine voltes, met zachte hulpen sterk laten buigen in hals en romp, wijken voor het been, wending om de voorhand om meer en meer soepelheid te krijgen.
Je Chambon mag niet korter, om in een correcte arbeidshouding te kunnen werken staat hij te kort.

Dat is het gemene van een Chambon, we gaan gemakkelijk te ver.
Het hoeft alleen maar te voorkomen dat je paard zich vast kan zetten in zijn comfort houding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 21:31

xxdomiixx schreef:
Ik ben weer soort van bij gelezen :) even reagerend op bitloos: ik rijd op dit moment bitloos (met touwhalster zonder aannemen van de teugels), ooit wil ik weer met bit rijden maar alleen als hij volledig op zit te rijden is :)

Ook ik rijd zonder neusriem, deed ik direct toen ik hem kocht dus weet niet echt hoe het anders zou voelen. Volgens mij loopt hij op allebei fijn zolang hetniet strak getrokken is

Het is een heel goede ervaring om een paard zonder inwerking aan zijn hoofd te leren rijden.
Weet alleen dat je hiermee nooit verder komt dan losgelatenheid en tact.
Voor de volgende fasen van het Scala hebben we een begrenzing van voren nodig om tot aanspanning te kunnen komen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:37

Sizzle schreef:
Yep video doet het.

Hij is fijn ontspannen. Echter iets te ontspannen misschien. Ik zou nu als volgende doel proberen te weer meer aanspanning te krijgen door steeds wat met het tempo te spelen. Maar ik snap ook wel dat met de telefoon in je hand niet lukt :D

Dankjewel. Dat is goed om te horen, ontspanning zit er dus goed op, nu wat meer aan gaan spannen. Spelen met tempo doen we inderdaad, maar die camera hè. :+

RoyalMemory schreef:
SarahIlse ze is lekker ontspannen. Ik zou haar wat meer voorwaarts laten gaan, denk dat ze dan wat meer gebruik maakt van de bovenlijn en minder haar hoofd optilt om om zich heen te kijken.

Maar ik kan het ook fout hebben hè :o

RoyalMemory schreef:
Sizzle schreef:

Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik wat beter keek leek het een soort gezichtsbedrog te zijn

Jij ook bedankt! Spelen met tempo doen we inderdaad, alleen met camera gaat dat lastig.

Haar linker achterbeen kan nog iets buiten het spoor zitten, kan hoor. Ze is pas behandeld met een Cranio Sacraal behandeling en is zich nu weer aan het herstellen en 'ruimte geven'. Zou met de loop van de tijd weer rechter, sterker moeten worden.

Een tijdje geleden gaf ik trouwens aan dat ze niet in de rechtergalop aan sprong. Doet ze weer! +:)+ Er zat, zoals ik al dacht, iets niet lekker bij haar bekken. Is, ook door de Cranio Sacraal, weer opgelost. :)
Simpelman schreef:
SarahIlse schreef:
Zo. Eindelijk even tijd voor een updatetje van onze kant.

De bak is hier bevroren door eerst de grote hoeveelheid regen en daarna vorst. Mijn zadel is verkocht, dus "echt" rijden gaat nu even 2 weekjes niet. De longeerbak was vandaag weer bruikbaar, dus heb ik gelijk maar een stukje gefilmd. Ze loopt normaal wat actiever & lager, maar door mijn "filmkunsten" werd ze lekker afgeleid en was iets oplettender. :P
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. https://www.youtube.com/watch?v=cN2RrsH ... e=youtu.be

Edit: Ik ben trouwens wel onwijs blij met hoe ze in haar bespiering is komen zitten. <3

Ziet er goed uit, je paard is nog wat stug maar heeft een redelijk zweefmoment.
Gewoon doorgaan. :)
Onder het zadel in stap op kleine voltes, met zachte hulpen sterk laten buigen in hals en romp, wijken voor het been, wending om de voorhand om meer en meer soepelheid te krijgen.
Je Chambon mag niet korter, om in een correcte arbeidshouding te kunnen werken staat hij te kort.

Dat is het gemene van een Chambon, we gaan gemakkelijk te ver.
Het hoeft alleen maar te voorkomen dat je paard zich vast kan zetten in zijn comfort houding.

Dankjewel. Chambon twijfelde ik al over. Het was vandaag de 2e (?) keer dat hij wat korter stond, toch maar weer langer dan. De tips voor onder het zadel gaan we proberen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:59

Simpelman, je mag ook geen chambon gebruiken in je proef hoor, toch gebruik je hem om een houding 'af te dwingen' die het paard zelf niet van plan was ;)

Zoals ik zei maakt het voor mijn dier niet uit of er wel of geen neusriem aan zit.
Ik gaf slechts aan dat er daarnaast soms best goede redenen kunnen zijn om een neusriem (of hulpteugel) te gebruiken, thats it.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:03

Simpelman schreef:
xxdomiixx schreef:

Het is een heel goede ervaring om een paard zonder inwerking aan zijn hoofd te leren rijden.
Weet alleen dat je hiermee nooit verder komt dan losgelatenheid en tact.
Voor de volgende fasen van het Scala hebben we een begrenzing van voren nodig om tot aanspanning te kunnen komen.

Daarom wil ik inderdaad ooit wel met bit of beter bitloos hoofdstel rijden :) maar alles op zijn tijd, ik heb geen haast en hij vast ook niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 22:23

Sizzle schreef:
Simpelman, je mag ook geen chambon gebruiken in je proef hoor, toch gebruik je hem om een houding 'af te dwingen' die het paard zelf niet van plan was.

Een Chambon dwingt niet af maar maakt het voor een paard oncomfortabel om in een voor hem verkeerde houding te lopen.
Het laat hem de ongedwongen mogelijkheid om ontspannen in een gezonde en natuurlijke houding te bewegen, vrijwel ongeacht de hoogte van de hals en de plaats van de neus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:29

Juist ja, zoals elke andere hulpteugel en inwerking het onconfortabel maakt om in een bepaalde houding te lopen.
Een chambon is gewoon een hulpteugel en hulpteugels dienen allemaal 1 doel: helpen waar de ruiter niet handig genoeg is om het zonder te kunnen.

En ik durf gewoon te bekennen dat ik bij sommige dingen hulpmiddelen gebruik.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:31

Simpelman schreef:
Sizzle schreef:
Simpelman, je mag ook geen chambon gebruiken in je proef hoor, toch gebruik je hem om een houding 'af te dwingen' die het paard zelf niet van plan was.

Een Chambon dwingt niet af maar maakt het voor een paard oncomfortabel om in een voor hem verkeerde houding te lopen.
Het laat hem de ongedwongen mogelijkheid om ontspannen in een gezonde en natuurlijke houding te bewegen, vrijwel ongeacht de hoogte van de hals en de plaats van de neus.

Dat is in principe zoals elke hulpteugel werkt en ook hoe het werkt als je met druk een paard in een houding wil zetten. je maakt het hem oncomfortabel, zodat hij zelf gaat zoeken naar waar het wel fijn is. wat mij betreft is de chambon niet anders dan andere hulpteugels wat dat betreft.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:52

Simpelman, de grens tussen oncomfortabel en dwingen vind ik dicht bij elkaar liggen. Maar ik vind een chambon wel één van de vriendelijkste hulpteugels (voor zover ik er verstand van heb).

Iemand nog het webinar van Monique de Rijk gezien? Ging over de veelgestelde diagnose kissing spines. Ik vind haar trainingsmethoden erg paardvriendelijk.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:01

Ik heb het eerste uur meegekeken, Watermill. :j Haar "methode" vind ik ook erg vriendelijk.
Ik denk dat ze hem wel weer op youtube zet nadat hij afgelopen is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:08

Ik heb het ook gezien. Fijn webinar! Ik moet wel even wennen aan het zijdelingse stretchen wat zij doet. Paar passen links, paar passen rechts en weer links, dan weer rechts..best vaak. Rijden jullie ook zo? :-)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:10

Heb het ook gevolgd.
Het klinkt allemaal logisch en inderdaad allemaal vanuit de ontspanning.
Heb ook weer veel zin in onze volgende les!

Vond het 2e filmpje van het KS paard heel mooi te volgen wat die ontspanning doet in het lichaam en als gevolg de beweging.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 23:23

Watermill schreef:
Simpelman, de grens tussen oncomfortabel en dwingen vind ik dicht bij elkaar liggen. Maar ik vind een chambon wel één van de vriendelijkste hulpteugels (voor zover ik er verstand van heb).

Er is een hemelsbreed verschil tussen een paard tot iets dwingen of onconfortabel maken wat het beter niet kan doen.
Sommige paarden hebben onder bepaalde omstandigheden de neiging om dingen te doen die niet goed voor ze zijn.

Bijvoorbeeld een paard in het land dat bedenkt om naar een ander weiland te verhuizen.
Onder bepaalde omstandigheden kan dat heel slecht voor hem aflopen.
Hiervoor hebben we een afrastering bedacht.
Het wordt hem hiermee moeilijk gemaakt verkeerd te doen maar hij kan zo fijn de hele dag door doen waar hij verder zin in heeft.

Net zo werkt de goed afgestelde Chambon die belemmert een paard dat een verkeerde gewoonte heeft hiermee door kan gaan.
Er van uitgaand dat we het er over eens zijn dat het werken met aangespannen spieren niet goed is voor een paard.
Verkeerd doen maken we moeilijk maar het paard kan verder bewegen zo als het hem past.

Dit is recht tegenovergesteld aan bijvoorbeeld het gebruik van bijzetteugels of een slofteugel, hiermee wordt het gedwongen te bewegen zoals wij het hem afdwingen, of dat nu goed voor hem is of niet.
Ik hoop dat het door dit topic begint te dringen dat het vrijwel nooit goed is.

Het mooie van de Chambon is dat we hem maar even nodig hebben namelijk net zo lang tot het paard ontdekt dat het ook in ontspanning kan werken en dat dit prettiger is.
De Chambon is geen hulpmiddel om de onkunde en het ongeduld van de ruiter te compenseren daar moeten we andere oplossingen voor vinden.
Het is een hulpmiddel voor het paard om zijn natuurlijke houding en bewegingen te (her)vinden.
De Chambon beloont het paard.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-01-16 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:24

Jenny, het zijdelings stretchen doe ik niet zo snel achter elkaar. Ik mag nu nog niet rijden, alleen longeren, maar ik werk ook vaak aan de hand. Ik zie altijd na een zijwaartse stretchoefening, dat ze veel dieper komt met dr koppie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:34

Kan je dat filmpje ergens zien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:54

Sizzle schreef:
Juist ja, zoals elke andere hulpteugel en inwerking het onconfortabel maakt om in een bepaalde houding te lopen.
Een chambon is gewoon een hulpteugel en hulpteugels dienen allemaal 1 doel: helpen waar de ruiter niet handig genoeg is om het zonder te kunnen.

En ik durf gewoon te bekennen dat ik bij sommige dingen hulpmiddelen gebruik.

:D :D :D Ik ook :Y)

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:56

Sizzle: dat filmpje van het webinar bedoel je?
HEt komt vast op YouTube en het staat ook wel op haar site http://www.atletischerijkunst.nl, ik denk als warming up oefening.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:57

Simpelman schreef:
Het mooie van de Chambon is dat we hem maar even nodig hebben namelijk net zo lang tot het paard ontdekt dat het ook in ontspanning kan werken en dat dit prettiger is.

Een slof KUN je op dezelfde manier gebruiken. Dat dat soms niet gebeurt kan dan te maken hebben met het ongeduld/cq onkunde van de ruiter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:59

Watermill schreef:
Sizzle: dat filmpje van het webinar bedoel je?
HEt komt vast op YouTube en het staat ook wel op haar site http://www.atletischerijkunst.nl, ik denk als warming up oefening.

Dank je :)