Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:19

Spokie bedoelt Nicole Werner.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:22

setteke schreef:

Dat geloofd zeker iedereen, wanneer men internationaal start moet men bij SJ trainen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:23

Abacab schreef:
Maar Prof. zou het niet zo kunnen zijn dat de paarden van Gal en van Grunsven juist van die bewegingsgeweldenaren zijn omdat ze zo zuiver worden gereden? Gal heeft met Lingh monsterscores weten te halen en ik heb me laten vertellen dat Lingh absoluut geen bijzonder paard was. De huidige amazone heeft zich met deze hengst nooit in the picture kunnen rijden.

Als ik Gal aan het werk zie op Toto dan zie ik een blij atletisch paard met een mooi ruggebruik en een enorm krachtig en snel achterbeen. Ik denk dat dit paard zich hierdoor met een achterbeen zo van de grond af kan drukken waardoor hij zo'n hoog voorbeen krijgt. In de pi zie ik dat de achterbenen minder ver onder de massa schuiven, maar het paard daalt wel in de croupe, zeker zoveel als Max van Kyra. Wat ik bij Kyra zie is dat die achterbenen zo ver worden ondergeschoven dat het paard uit balans raakt en taktfouten maakt. Een sterk punt van Gal vind ik dat hij bijna geen taktfouten maakt, en dat maakt alles zo prettig om naar te kijken.
Over Kyra wil ik ook wel even kwijt dat ik haar een geweldig goede amazone vind. Maar als ik het plaatje in zijn geheel bekijk dan vind ik Gal [in de training] nog steeds een klasse beter en ook wel met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Ik vind juist dat Toto beter door zijn lijf gaat dan welk ander paard dan ook. En dat hij zou stuwen met de achterbenen, sorry, ik zie dat niet. Een stuwend paard kan toch nooit zo van de grond komen? In het appuyeren zie je vaak dat het voorbeen extra uitgereden wordt, dan kan toch alleen wanneer een paard van achter extra aantreedt, dan is het paard toch wel verzameld? Ik mis ook dat er geen lb te zien is. Ik zag een filmpje van Andreas Helgstrand [vind ik ook een geweldige ruiter] en die zet de appuyementen op dezelfde manier in.

Prof, ik heb al heel zinnige dingen van je gelezen maar als ik je commentaar lees op de hedendaagse dressuur dan krab ik mezelf wel eens achter de oren. Was vroeger nu echt alles beter? Zien juryleden het allemaal verkeerd? Ben jij de enige die het wel correct heeft?

Ik ben het hier helemaal mee eens. In de loop der tijd zijn we gewoon beter bewegende paarden gaan fokken en de ruiters hebben gewoon ingespeeld op de hetere en beter bewegende paarden :D .

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:30

setteke schreef:

Nicole Werner is van hetzelfde laken en pak!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:34

Citaat:
Ik ben het hier helemaal mee eens. In de loop der tijd zijn we gewoon beter bewegende paarden gaan fokken en de ruiters hebben gewoon ingespeeld op de hetere en beter bewegende paarden

Inspelen?? Hetere paarden??
Denk dat u gewoon geïmponeerd bent door de show, niet door het rijden.
Net als zovele, het is makkelijker om achter de grote meute aan te gaan, dan zelf een rijtechnisch oordeel te vellen. Men mag tegenwoordig geen enkele kritiek hebben op het rijden, en dat was gelukkig voorheen heel anders, juist door kritiek word men beter en scherper niet door meelopen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:36

Murphy, Professor begreep de vraag van Spokie niet, dus ik vulde haar achternaam alleen maar in :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:37

stilstand is achteruitgang.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:39

Professor, er is een verschil in opbouwende kritiek hebben of constant je gal lopen spuwen en iedereen afkammen die hetgene doen wat wij hier allemaal niet kunnen, bij de internationale top rijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:40

Inderdaad Setteke, de hedendaagse ruiters kunnen niet meer met die sensibele paarden omgaan. Alles gebeurt aan de voorkant., want daar zit de rem! Waar is de logica?
Nee, het is alleen maar heel simpel en eenvoudig: óf hand (rem), óf been (gas).
Weet je wat je daarvan krijgt, Setteke: MECHANISCHE paarden, die monddood gemaakt zijn.
Hun trainingsmethode kun je met het volgende vergelijken:
Ik heb een rechte pvc-buis en die wil ik graag rond gebogen hebben. Die bind ik vast met tape, 6 dagen lang. De 7e dag haal ik 't tape eraf en voilá: de pvc-buis blijft in zijn ronde vorm staan.
Dat is wat de Nederlandse topruiters doen: ze rijden 6 dagen lang hun paard in een gedwongen houding en op de 7e dag, dag van de wedstrijd "mag 't paard los". Deze is vervolgens zo blij dat de druk eraf is (muv de absolute oprichting) dat ze geen kik geven.
De paarden die deze dwang niet accepteren (en zélfs bij staking naar beneden gemept worden op het hoofd met een tennisrecket!! en zeg niet dat dat niet zo is!!), die paarden worden via de achterdeur afgevoerd alszijnde niet geschikt!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:40

tjoppie schreef:
stilstand is achteruitgang.

Dan hebben wij dus nu achteruitgang, het systeem is niets nieuws en indertijd ook te gronde gegaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:43

ik ben het met professor eens dat het om de spektakel gaat en niet meer o de correctheid van het rijden, het grote geld speelt hier zeker een grote rol in, dus als de vraag gestelt word reden ze vroeger dan echt beter, dan kan je er wel van uit gaan dat de puurheid van het rijden van toen plaats gemaakt heeft voor het circus van nu

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:43

nee, stilstand is achteruitgang. Stilstaan doen mensen die in het verleden blijven denken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:45

tjoppie schreef:
nee, stilstand is achteruitgang. Stilstaan doen mensen die in het verleden blijven denken.

Dat doet men nu toch, dat systeem is meer als 100 jaar oud, dat systeem wat SJ geleerd heeft in België waar hij met die manege failliet gegaan is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:46

net zoals het klassieke?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:46

Moll, maar vroeger waren er dus ook circusruiters zoals Baucher. Alleen van de niet-goede ruiters horen we niets meer, alleen van de hele goede ruiters. Of de extremen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:47

Murphy, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt en dacht je nu echt, dat er bij klassieke stallen geen paarden via de achterdeur verdwijnen???
Toevallig heb ik er gewerkt en ik zal maar niet schrijven wat ik er allemaal gezien heb. Ik heb er heel veel geleerd en vooral de goede dingen onthouden, maar de romantische omschrijving die hier aan de klassieke rijkunst gegeven wordt, is in de praktijk toch soms een beetje anders.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:48

tjoppie schreef:

hier slaat u de plank voledig mis, je moet is niet willen verbeteren, wat al eeuwen goed werkt, want je kan het alleen maar kapot maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:48

tjoppie schreef:
net zoals het klassieke?

Het is jammer dat u de ontwikkeling niet kent, dat er Reitmeister waren die mee gewerkt hebben aan de ontwikkeling van de Klassieke dressuur tot en met onze tijd, dat het systeem dat SJ toepast een verkeerd steentje was in deze ontwikkeling een dwaalspoor, wat diegene die het ontwikkeld had het ook later heeft ingezien omdat dat rijden te brutaal was en werd ten koste van de paarden.
Dat is jammer dat u dat een ontwikkeling noemt en dat is het dus in verste verte niet.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:49

wat als iets al eeuwen niet goed werkt?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:49

Professor schreef:
tjoppie schreef:
net zoals het klassieke?

Het is jammer dat u de ontwikkeling niet kent, dat er Reitmeister waren die mee gewerkt hebben aan de ontwikkeling van de Klassieke dressuur tot en met onze tijd, dat het systeem dat SJ toepast een verkeerd steentje was in deze ontwikkeling een dwaalspoor, wat diegene die het ontwikkeld had het ook later heeft ingezien omdat dat rijden te brutaal was en werd ten koste van de paarden.
Dat is jammer dat u dat een ontwikkeling noemt en dat is het dus in verste verte niet.

dat bedoel ik, stilstand is achteruitgang.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:50

spokie79 schreef:
Moll, maar vroeger waren er dus ook circusruiters zoals Baucher. Alleen van de niet-goede ruiters horen we niets meer, alleen van de hele goede ruiters. Of de extremen.

je haal 2 dingen door elkaar circus dressuur van Baucher kan je niet in vergelijking trekken met he gehele GP cirus ansich

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:51

Volgens mij heeft Werner haar opleiding bij van Bergen genoten, dat is toch ook aardig klassiek. Schijnt dat ze nog steeds enorm hoog over de van Bergens opgeeft. Werner heeft zelfs training gegeven bij van Baalen en die waren helemaal into Hinnemann [is toch ook klassiek?].

Kritiek op de hedendaagse dressuur mag en het is ook goed om scherp te blijven door in discussie te blijven. Maar sommige dingen zie ik gewoon echt niet. Komt misschien omdat ik maar een leek ben. Maar ik verbaas me wel dat de hele dressuur jury top het dan ook helemaal verkeerd zou hebben. Ik denk dat het misschien wel zo is dat je geweldig goed moet kunnen rijden om een dergelijke show weg te kunnen geven.
En waarom stappen er dan zo enorm veel ruiters over van het klassieke rijden naar de hedendaagse dressuur?

Je kunt best kritiek hebben dat het voorbeen zwaaien een beetje uit de hand gaat lopen. Soms is het gewoon niet mooi meer om naar te kijken. Maar het gaat er bij mij niet in dat deze ruiters slecht rijden en aan poedeldressuur doen.

Murphy, ik geloof ook niets van die dwang die jij beschrijft. Op de manier die jij aanhaalt rij je een paard de vernieling in en zal hij het niet meer voor je doen. Dat is meer een oplossing voor wannabee ruiters.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:52

Moll schreef:
tjoppie schreef:

hier slaat u de plank voledig mis, je moet is niet willen verbeteren, wat al eeuwen goed werkt, want je kan het alleen maar kapot maken.

Als iedereen zo had gedacht hadden we nog steeds in grotten gewoond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:53

spokie79 schreef:

Baucher was geen circusruiter, men had in die tijd niet zovele grote arena´s dat men zijn rijden kon voorstellen, hij gaf clinics in heel Europa aan het militair om zijn systeem openbaar te maken in Berlijn om maar een plaats te noemen.
Alleen zijn systeem is niet geaksepteerd in het buitenland, omdat de Reitmeisters dat systeem niet aksepteerden, alleen in Frankrijk heeft hij enkele leerlingen gehad, die later inzagen dat zijn 1e systeem (die SJ handteerd) niet deugde, het 2e systeem Baucher was meer van het type LDR.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:54

mee eens sporter.

Je moet de kennis van vorige generaties juist gebruiken om je te verbeteren. Alleen intelligente mensen weten dat je nooit bent uitgeleerd.