Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:25

Vind een lage neusriem soms ook handig omdat je deze ook als sidepull kunt inzetten (doe ik nog graag met inrijden en lange teugelen) en je ook je longeerlijn of halstertouw aan vast kan maken ipv aan het bit.
Bij onervaren ruiters kun je het bit vastmaken aan de ringetjes zodat ze nooit onbewust te veel kracht kunnen zetten in de mond.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:26

Ik moet zeggen dat ik nog nooit bewust zonder neusriem heb gereden, maar ik geloof niet dat het heel veel verschil zou maken wanneer ik hem eraf zou laten. Ik heb de neusriem nooit heel strak zitten. Wil hem er best een keer afhalen om te kijken of het wat doet.

Ik kan op dit moment even niks qua rijden of longeren aangezien de bak bevroren is, dus Wainonia heeft even vakantie. Ik vond zojuist nog een foto uit de oude doos van mezelf (-25 kg die erbij is gekomen in de laatste 13 jaar :( ). Dit was met mijn vorige ruin die in die tijd ZZ-L liep. Dit was mijn beste paard, zo één krijg ik nooit meer. We hebben hem verkocht toen ik in verwachting was. Hij is half tuiger en had altijd heel erg de neiging om achter de loodlijn te gaan. Hij had waarschijnlijk ook heel veel baat gehad bij de kennis die ik nu heb opgedaan, maar goed, daar hebben we niks meer aan.
Afbeelding

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:34

@Jennyxx: Mag ik vragen met wat voor neusriem?
Rijd jij op dit moment al wedstrijden met je ijslander? Ik ben heel benieuwd of je een poging gaat doen richting de Z! :D
Belangrijkste is het plezier, de weg er naar toe.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:52

Tjelly, ik heb niet echt een duidelijke foto van het hoofdstel :o

Kwam wel deze tegen :D

Afbeelding

Ik heb nu alleen de keelriem op de ring direct onder het bakstuk. En de teugel in de ring er onder (zelfde als op de foto). Dus zonder hefboomwerking en meer als sidepull. De ringen op de neus gebruik ik met werken aan de hand :j

We rijden (nog?) geen wedstrijden.

Begin maart komt T. essa R. oos lesgeven *\o/*

Azmay

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:55

Mocht iemand thuis zijn in Kaptooms hier, ik ben op zoek naar een kaptoom:
- voor een gevoelig paard
- wat niet hoeft aangesnoerd (moet ik met de Micklem bijvoorbeeld wel)
- die met bit gebruikt zou kunnen worden

Mag best een semikaptoom zijn als het maar een beetje stabiel ligt. Ik wil graag dat mijn paard nog kan kauwen op de beloning en dat blijkt een flinke uitdaging.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:59

Kijk eens op de site van barefoot? Vind ik wel mooie kaptooms/hoofdstellen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:00

SarahIlse schreef:
Ligt eraan hoe strak je hem doet. Ik heb een hoge Engelse neusriem & daar past bijna een platte vuist tussen. Lijkt me niet dat ze daar last van heeft, ze geeft iig niet aan er hinder van te hebben.

Inderdaad is het belangrijk dat je paar vingers nog er tussen kunt doen. Paard kan dan gewoon kauwen op het bit. Vaak zie je dat de keelriem behoorlijk strak is aangesnoerd. Dat is onnodig en werkt tegen je. Gewoon zo gespen dat je paard nog kan kauwen is genoeg.

Bij mij zit de neusriem ook niet zo laag dat het belemmert en dan ook nog los. Dat was wel het eerste dat mijn klassieke instructrice de eerste les deed. De neusriem losser maken zodat paard niet belemmert wordt en gewoon de mond kan openen en kauwen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:01

SheeNegro schreef:
Kijk eens op de site van barefoot? Vind ik wel mooie kaptooms/hoofdstellen!

Is een leuk ding, lijkt me wat lomp voor mijn merrie maar geeft niet.
Ben alleen bang dat als ik de neusriem losser laat hij om de neus gaat draaien.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:11

@Jennyxx: Dat is een bloem hackamore (?). Leuk om er fanatiek mee bezig te gaan!

@Azmay: Ik heb een kaptoom die ik gebruik voor het longeren (lijkt op die van PaardenBegrijpen). Ik heb bij het zoeken naar een kaptoom gekeken naar het materiaal in de neusriem. In die van mij zit dus wel ijzer, maar is nog steeds goed buigbaar en voorzien van zacht leer.

Die van Barefoot heb ik ook geprobeerd en dat is ook een fijne, maar daarvan vond ik.de neusriem stugger.

Oja, mijn paard kan met de kaptoom nog prima snoepjes naar binnen werken ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 17:16

Sizzle schreef:
Simpelman, je hoeft hem toch niet meteen helemaal vast te gespen?

Je wilt liever nooit dat je hard moet inkomen met een noodrem actie, maar als het onverhoopt nodig is dan wil ik ook dat het doorkomt en niet dat het paard dan gewoon zijn mond ver open doet en alsnog met 250 kmh naar huis gaat.

Het feit dat een paard zijn mond open kan doen heeft toch geen invloed op de inwerking bij een noodstop?
Het bit drukt op de tong en de lagen, mond open of niet.
Die 5cm meer dat het zonder neusriem met een open mond "uit kan wijken" voor de hard terugwerkende hand maakt niets meer uit.

Overigens werkt een noodstop 10X beter in door met de handen het hoofd fors omhoog te brengen dan door terug te trekken.
Een paard dat "alleen" naar huis gaat heeft geen respect, de rangorde is hier dan niet correct bevestigd.

Schrikken is een natuurlijke reactie, een sprong opzij ook, ervandoor gaan ook maar dat laat zien dat er iets mis zit in de basis, het respect voor de leidmerrie en de binding aan het koppelgenoot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:33

Simpelman schreef:
Schrikken is een natuurlijke reactie, een sprong opzij ook, ervandoor gaan ook maar dat laat zien dat er iets mis zit in de basis, het respect voor de leidmerrie en de binding aan het koppelgenoot.

Jouw stukje lees ik als
Citaat:
Schrikken is een natuurlijke reactie, een sprong opzij ook
Mee eens.

Citaat:
ervandoor gaan ook, maar dat laat zien dat er iets mis zit in de basis, het respect voor de leidmerrie en de binding aan het koppelgenoot.
Mee eens.

Ik denk namelijk dat als je zo'n bangerik hebt als ik, dat het paardje er niets aan kan doen als het af en toe een sprongetje op zij maakt van de schrik. Dat overkomt haar af en toe nog en met name als ze super ontspannen is en geniet en er gebeurt iets volkomen (vaak heel klein) onverwachts.

Mocht je zelfs schrikken en daardoor eventjes klein sprongetje op zij springen (het geen zelden of nooit gebeurd nog) ook zien als problemen met de koppelgenoot hebben of iets mis zitten in de basis, dan ben ik het daarin niet met je eens. Dan vind ik je erg streng, want iets is ook een proces en zal beter en beter gaan.

Vorige week zag ik nog een vriend van me met een hete draver langs de boerderij gaan, waar de hond opeens achter het hek tussen de struiken verscheen hard blaffend. Paardje sprong klein stukje opzij en ik zag dat hij hetzelfde deed als ik namelijk even zijn hand in de hals leggen, waardoor paard gelijk weer rustig was. Zo herkenbaar beide reacties en voor mij een teken van echte "vrienden" zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 17:41

Ik heb het niet voldoende duidelijk opgeschreven.
Schrikken en een sprongetje opzij maken is voor mij een volstrekt normale, gezonde natuurlijke reactie, daar kan een paard helemaal niets aan doen.

Er vandoor gaan is een basis fout, gebrek aan respect, gebrek aan binding/vertrouwen in de leidmerrie/koppelgenoot.
Om dit op te lossen moet de basis opnieuw correct geinstalleerd worden.
Beginnen bij het begin en niet proberen de problemen op te lossen binnen de paniek van het probleem.

Het schrikken kan in de tijd aanzienlijk afzwakken door opgedane ervaring.
Alles doen, overal in, op, onder, langs en door gaan, rustig, zonder dwang het paard de tijd geven te begrijpen wat er gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:45

Dan zijn we het eens . Donc, pas de guerre ;) :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:47

Even inhaken op de vorige blz. Ik rij ook zonder neusriem. Voel geen verschil tussen wel of niet met neusriem rijden. En als hij dan toch geen nut heeft, dan haal ik hem er maar af. Zo veel tuig als moet, zo weinig als kan ;)

Waarom is het trouwens verplicht om tijdens wedstrijden met een neusriem te rijden?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:03

Ik rij mij paard met een lage neusriem omdat hij op een hoge neusriem totaal zijn kaak niet wil ontspannen.
Op een losse, lage neusriem doet hij dit wel.
Het fijne aan een lage neusriem vind ik ook dat het bit gewoon rustig in de mond ligt.
Omdat ik wedstrijden rij heb ik er wel een neusriem omheen.

Er vandoor gaan ben ik dan met mijn paard wel weer expert in haha.
Die kocht ik met extreem vluchtgedrag.
Totaal al het vertrouwen kwijt onder het zadel.
Dit heeft me heel veel werk gekost om het weer goed te krijgen.
Bij een andere ruiter vertoond hij dit gedrag nog steeds overigens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:41

Leuk dat je hier ook bent Kelly en jij valt onder de catagorie, mag zo op al mijn paarden stappen :D .

Zonder neusriem met Sjol geen verschil, had ooit haar hoofd open gehaald toen tijdje zonder gereden en heb ook gereden met een halster hoofdstel in de endurance, gaat ook prima.

Wat betreft het micklem hoofdstel daar ben ik nog niet uit, naar mijn idee zit dat hem meer in de weg dan zijn gewone (ben van de riempjes altijd slordervossig los, vandaar dat ze ook gewoon winterwortel of appel kunnen eten met bit en hoofdstel in :D ) vind hem er hangerig op worden, neigt ie normaal niet toe en ik vind dat rottig rijden. Meer mensen die ervaring?
Naar mijn idee geeft de micklem druk op de neus als paard mond open wil doen en gaat die van mij daar op hangen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 18:42

@Kelly_Taco,
Jij zegt kaak ontspannen, bedoel je niet gewoon nageven voor de druk van het bit?
De kaak ontspannnen is niet hetzelfde, dat uit zich in een zich licht openende en sluitende mond op het moment dat er géén druk uitgeoefend wordt.
Nageven is dus niet hetzelfde als kaak ontspannen.

Een lage neusriem werkt veel stringenter in, het heet dan ook een correctieneusriem.
Wanneer een paard met een lage neusriem zijn mond wil openen of tegen het bit ingaat, dan oefent het druk uit op het voorste deel van het neusbeen, dat is hoogst onaangenaam en daarmee laat hij dit verder na.
Het zal nu eerder de neiging hebben om niet meer tegen de druk van het bit in te gaan en hier op nageven, voor de druk wijken.

Wanneer we nageeflijkheid vragen dan willen we eigenlijk een paard dat zich door zijn hele lijf loslaat, het wordt Dürchlassig.
De bedoeling van het nageven is zich door zijn hele lijf los laten van hak tot mond.

Echte nageeflijkheid kan alleen komen vanuit een volkomen vertrouwen, ontspanning, losgelatenheid en het in aanleuning gaan.
Het paard opent zich volledig voor zijn ruiter, "het geeft zich edelmoedig over".
Aanleuning is dan het zich strekken van het paard naar het bit tot daar waar het de begrenzing van de hand ontmoet.
In deze staat volstaat het de ruiter om zijn eigen buik en lende spieren zachtjes aan te spannen. (kruishulp)
Het paard komt dan tegen het bit, voelt de weerstand hiervan en laat zich los, geeft zich.
Dit is een halve ophouding, de hand komt niet van de plaats, het is nagenoeg onzichtbaar.

We hebben er geen neusriem voor nodig.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:20

Ik merk ook dat ze bij de lage neusriem tov de hoge neusriem net iets losser is in de kaak.
Ik snap dat als je een lage neusriem strak omdoet dat dit inderdaad fix corrigeert zodra de mond wordt geopend. Echter bij een lage neusriem is het wel normaal om deze gewoon losjes te bevestigen. Paard kan dan ook gewoon prima kauwen op het bit en laat ook echt wel merken als ik te hard in kom oid.

Ik heb vooral het idee dat "mijn" paard de druk op de plek van de hoge neusriem gewoon niet prettig vind. Hoe los of vast maakte niet uit, die kaak ontspannen was een stuk minder dan met de lage neusriem.

Daarom ben ik ook wel heel benieuwd of ik verschil zal merken zonder neusriem. Dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 19:45

Het essentieele punt is dat die neusriem helemaal geen druk uit moet oefenenen.

Nageeflijkheid komt voort uit losgelatenheid en aanleuning, het is het zich edelmoedig overgeven.
Losgelatenheid is een mentale staat, rust, kalmte, vertrouwen.

Het woord edelmoedige overgave is niet zomaar gekozen in het FEI reglement, er is over nagedacht.
Het wil zeggen dat het paard geen enkele weerstand biedt omdat het daar geen enkele réden voor heeft.
Het heeft zoveel vertrouwen dat het zich edelmoedig over geeft, het zou dit op ieder moment terug kunnen nemen, het is vrij.

Dit lijkt oppervlakkig op overgeven, het verschil is dat bij overgave het paard geen keus heeft, het kan niet anders dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:52

Soms vinden ze een lage prettiger, soms een hoge. Daarom probeer ik gewoon beide en laat in feite het paard kiezen.
Zonder neuriem is leuk maar ik heb er niets aan als een paard dan op een wedstrijd geirriteerd is omdat het niet gewend is dat er nog wat extra's aan zijn hoofd zit te kriebelen.

En simpelman, ik weet niet of je ook wel eens bosponies van tienermeisjes gecorrigeerd hebt, maar daar is niet perse angst bij hoor.
Het zijn dan paardjes (meestal haflingers) die heel snel geleerd hebben dat als ze hun mond vooral goed open doen (of erger: tegen de borst houden) het snelste weer thuis op de wei staan.
Ik zeg dan altijd "liever meeverlegen dan onverlegen".
Zolang je gezellig dezelfde kant op hobbelt doet zo'n neusriem niets, dus zit hij ook niet in de weg.
Maar goed ik kan ook niet toveren dus vandaar dat ik liever voorbereid ben voor (een groep cross motoren op het ruiterpad in combinatie met een paard wasr je net 10x opgezeten hebt bijvoorbeeld) situaties waar ik niet op gerekend had.
Sterker nog, ik doe er dan soms zelfs nog wel eens een loshangend slofteugeltje bij.
Daar hoeft uiteraard niet iedereen het mee eens te zijn. Ik ben gewoon paranoide waarschijnlijk.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:00

Zo. Eindelijk even tijd voor een updatetje van onze kant.

De bak is hier bevroren door eerst de grote hoeveelheid regen en daarna vorst. Mijn zadel is verkocht, dus "echt" rijden gaat nu even 2 weekjes niet. De longeerbak was vandaag weer bruikbaar, dus heb ik gelijk maar een stukje gefilmd. Ze loopt normaal wat actiever & lager, maar door mijn "filmkunsten" werd ze lekker afgeleid en was iets oplettender. :P
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. https://www.youtube.com/watch?v=cN2RrsH ... e=youtu.be

Edit: Ik ben trouwens wel onwijs blij met hoe ze in haar bespiering is komen zitten. <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:03

Hij staat op prive

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:05

Als het goed is doet hij het nu.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:06

Sizzle schreef:
Sterker nog, ik doe er dan soms zelfs nog wel eens een loshangend slofteugeltje bij.

Aangezien ik heel graag lekker even naar buiten ga maar ook heel graag weer veilig en compleet thuis wilt komen gaat er hier ook gewoon een slof omheen.
Het blijven dieren en je hebt niet in de hand wat andere mensen doen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:06

Simpelman, ik heb hem juist altijd heel los zitten, maar het feit dat die neusriem er zat was dus blijkbaar al genoeg om die kaak wat vast te zetten. (Miss ook door ervaringen in het verleden, dat weet ik verder niet)
Voor ons heeft die lage neusriem dan ook echt wel verschil gemaakt.