Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:wat mij opviel bij Rath was dat het paard eindelijk eens front kreeg en door het lijf bewoog. ik had nooit iets met Totilas, vond het verschrikkelijk om naar zo'n tuigpaard in de ring te moeten kijken. maar bij die presentatie met Rath erop zag ik ineens een heel ander paard waarbij ik ook ineens dacht: ja dat is een speciaal paard.
murphy102 schreef:Paarden die van voren naar achteren gereden worden, zoals SJ voorstaat en ook Totilas is getraind, die kunnen ook geen juiste bespiering ontwikkeld hebben. De verkeerde spieren zijn aangespannen en hebben zich vervolgens ook niet mogen ontspannen. Zij werken op kracht, hun handen geven niet na.
Professor schreef:Genieten van Klimke de perfectionist pur sang.
En toch van van Gal??? Nee de een is een eenheid een samensmelten van, de ander is een paard met een ruiter erop die vele dingen laat zien die men een beginneling afleerd.
Abacab schreef:Wat leuk en leerzaam al die filmpjes!!
Nu ben ik ze allemaal aan het bestuderen geweest en ik vond het opvallend dat Gal zo veel galoppeerd. Ik had gedacht dat hij de paarden alleen maar zou draven ivm die hoge voorbenen. Dat Gal scheef zit kan ik niet ontdekken, wel dat zijn knie net iets meer gebogen is dan dat je normaal ziet in de dressuur. Wat me ook opvalt is dat Toto zo veel ritme heeft, verruimen of verkorten, het ritme blijft gelijk, als een metronoom.
Het beeld van Klimke is heel fijn, echt een grootmeester, zo correct. De aanleuning van Klimke is ook veel lichter dan die van Gal. Maar als ik eerlijk ben dan zie ik ook dat de bewegingen van Biotoop heel wat gewoner zijn dan die van Toto. Dat zou goed aan de manier van rijden kunnen liggen. Toto loopt met een stukje glitter en glamour en daar zijn het publiek en de jury's, dol op.
Ik geniet van Klimke, maar toch ook van Gal!!
Basti schreef:Beste heer Professor,
U heeft best een geleerde opvatting op dit forum. Echter weet heel paardenland, dat u amper op het goede been kunt lichtrijden en al uw kennis uit boeken heeft. Een toontje lager zingen zou u bijzonder goed staan.
Practice what you preach...............
Abacab schreef:Maar Prof. zou het niet zo kunnen zijn dat de paarden van Gal en van Grunsven juist van die bewegingsgeweldenaren zijn omdat ze zo zuiver worden gereden? Gal heeft met Lingh monsterscores weten te halen en ik heb me laten vertellen dat Lingh absoluut geen bijzonder paard was. De huidige amazone heeft zich met deze hengst nooit in the picture kunnen rijden.
Als ik Gal aan het werk zie op Toto dan zie ik een blij atletisch paard met een mooi ruggebruik en een enorm krachtig en snel achterbeen. Ik denk dat dit paard zich hierdoor met een achterbeen zo van de grond af kan drukken waardoor hij zo'n hoog voorbeen krijgt. In de pi zie ik dat de achterbenen minder ver onder de massa schuiven, maar het paard daalt wel in de croupe, zeker zoveel als Max van Kyra. Wat ik bij Kyra zie is dat die achterbenen zo ver worden ondergeschoven dat het paard uit balans raakt en taktfouten maakt. Een sterk punt van Gal vind ik dat hij bijna geen taktfouten maakt, en dat maakt alles zo prettig om naar te kijken.
Over Kyra wil ik ook wel even kwijt dat ik haar een geweldig goede amazone vind. Maar als ik het plaatje in zijn geheel bekijk dan vind ik Gal [in de training] nog steeds een klasse beter en ook wel met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Ik vind juist dat Toto beter door zijn lijf gaat dan welk ander paard dan ook. En dat hij zou stuwen met de achterbenen, sorry, ik zie dat niet. Een stuwend paard kan toch nooit zo van de grond komen? In het appuyeren zie je vaak dat het voorbeen extra uitgereden wordt, dan kan toch alleen wanneer een paard van achter extra aantreedt, dan is het paard toch wel verzameld? Ik mis ook dat er geen lb te zien is. Ik zag een filmpje van Andreas Helgstrand [vind ik ook een geweldige ruiter] en die zet de appuyementen op dezelfde manier in.
Prof, ik heb al heel zinnige dingen van je gelezen maar als ik je commentaar lees op de hedendaagse dressuur dan krab ik mezelf wel eens achter de oren. Was vroeger nu echt alles beter? Zien juryleden het allemaal verkeerd? Ben jij de enige die het wel correct heeft?