Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:47

Ik ben daar inderdaad wel benieuwd naar.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:49

wat mij opviel bij Rath was dat het paard eindelijk eens front kreeg en door het lijf bewoog. ik had nooit iets met Totilas, vond het verschrikkelijk om naar zo'n tuigpaard in de ring te moeten kijken. maar bij die presentatie met Rath erop zag ik ineens een heel ander paard waarbij ik ook ineens dacht: ja dat is een speciaal paard.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-05-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:51

murphy102 schreef:
Als we straks een ander beeld van Totilas kunnen zien onder Alexander Matthias Rath, dan moet je het nog maar eens bestuderen...

Dat zou een goed vergelijk zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:51

murphy102 schreef:
Als we straks een ander beeld van Totilas kunnen zien onder Alexander Matthias Rath, dan moet je het nog maar eens bestuderen...

Traint hij volgens de KR?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:59

liljebo schreef:
murphy102 schreef:

Traint hij volgens de KR?

Absoluut...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:03

quadripes schreef:
wat mij opviel bij Rath was dat het paard eindelijk eens front kreeg en door het lijf bewoog. ik had nooit iets met Totilas, vond het verschrikkelijk om naar zo'n tuigpaard in de ring te moeten kijken. maar bij die presentatie met Rath erop zag ik ineens een heel ander paard waarbij ik ook ineens dacht: ja dat is een speciaal paard.

Paarden die van voren naar achteren gereden worden, zoals SJ voorstaat en ook Totilas is getraind, die kunnen ook geen juiste bespiering ontwikkeld hebben. De verkeerde spieren zijn aangespannen en hebben zich vervolgens ook niet mogen ontspannen. Zij werken op kracht, hun handen geven niet na.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:05

Bij Linsenhoff komt geen trainer op het erf die LDR, of geen gelul trek hem in der krul trainen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:06

murphy102 schreef:
Absoluut...!

Dan zou het inderdaad erg boeiend zijn om in een later stadium de filmpjes naast elkaar te houden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:07

murphy102 schreef:
Paarden die van voren naar achteren gereden worden, zoals SJ voorstaat en ook Totilas is getraind, die kunnen ook geen juiste bespiering ontwikkeld hebben. De verkeerde spieren zijn aangespannen en hebben zich vervolgens ook niet mogen ontspannen. Zij werken op kracht, hun handen geven niet na.

Het enige wat ontwikkeld zijn de armen van de ruiter.
Daarom krachttraining daarom krachthok voor de ruiters.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:10

ja ik had het weer weggehaald omdat de zin verkeerd begrepen kon worden. maar ik bedoelde wat Murphy zegt: paard had onder Gal echt een flinke hals (zoals al die paarden) en totaal geen bespiering op de achterhand.

Ik hoop dat dat straks ook al stukken is verbeterd, die lelijke overbespiering op de hals weg en fatsoenlijke bespiering waar het hoort.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:08

Wat leuk en leerzaam al die filmpjes!!

Nu ben ik ze allemaal aan het bestuderen geweest en ik vond het opvallend dat Gal zo veel galoppeerd. Ik had gedacht dat hij de paarden alleen maar zou draven ivm die hoge voorbenen. Dat Gal scheef zit kan ik niet ontdekken, wel dat zijn knie net iets meer gebogen is dan dat je normaal ziet in de dressuur. Wat me ook opvalt is dat Toto zo veel ritme heeft, verruimen of verkorten, het ritme blijft gelijk, als een metronoom.

Het beeld van Klimke is heel fijn, echt een grootmeester, zo correct. De aanleuning van Klimke is ook veel lichter dan die van Gal. Maar als ik eerlijk ben dan zie ik ook dat de bewegingen van Biotoop heel wat gewoner zijn dan die van Toto. Dat zou goed aan de manier van rijden kunnen liggen. Toto loopt met een stukje glitter en glamour en daar zijn het publiek en de jury's, dol op.

Ik geniet van Klimke, maar toch ook van Gal!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:15

Genieten van Klimke de perfectionist pur sang.
En toch van van Gal??? Nee de een is een eenheid een samensmelten van, de ander is een paard met een ruiter erop die vele dingen laat zien die men een beginneling afleerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:20

Professor schreef:
Genieten van Klimke de perfectionist pur sang.
En toch van van Gal??? Nee de een is een eenheid een samensmelten van, de ander is een paard met een ruiter erop die vele dingen laat zien die men een beginneling afleerd.

Ja maar ook Abacab is aan het leren en aan het omscholen professor en als je jaren geleerd hebt dat iets mooi en spectaculair is en dat dit het beeld is dat je alsmaar overal om je heen ziet dan is het moeilijk om gelijk het oude niet mooi te vinden. Dat heeft tijd nodig en scholing met kijken. Ik heb dat zelf ook een tijdje gehad. Dat voelde ook verwarrend voor mij (Dus ik begrijp deze opmerking van Abacab heel goed). En u hebt ook gelijk dat beiden mooi vinden niet kan en dubbel is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:38

Abacab schreef:
Wat leuk en leerzaam al die filmpjes!!

Nu ben ik ze allemaal aan het bestuderen geweest en ik vond het opvallend dat Gal zo veel galoppeerd. Ik had gedacht dat hij de paarden alleen maar zou draven ivm die hoge voorbenen. Dat Gal scheef zit kan ik niet ontdekken, wel dat zijn knie net iets meer gebogen is dan dat je normaal ziet in de dressuur. Wat me ook opvalt is dat Toto zo veel ritme heeft, verruimen of verkorten, het ritme blijft gelijk, als een metronoom.

Het beeld van Klimke is heel fijn, echt een grootmeester, zo correct. De aanleuning van Klimke is ook veel lichter dan die van Gal. Maar als ik eerlijk ben dan zie ik ook dat de bewegingen van Biotoop heel wat gewoner zijn dan die van Toto. Dat zou goed aan de manier van rijden kunnen liggen. Toto loopt met een stukje glitter en glamour en daar zijn het publiek en de jury's, dol op.

Ik geniet van Klimke, maar toch ook van Gal!!

Hier kan ik me wel in vinden! Het is alleen genieten op een andere manier. Dr Klimke en Biotop zijn samen een eenheid maar het paard heeft minder beweging (gebaseerd op deze filmpjes) dan Totilas.

Gal en Totilas vind ik ook samen prettig om naar te kijken. Het afkraken van deze combinatie zou ik werkelijk waar niet durven en vind ik ook niet passen.

Het filmpje van Isabel ben ik echt van geschrokken. Ook al is het een oud filmpje. In die jaren was ik echt erg gecharmeerd van haar. Best een tegenvaller. En heel apart dat de laatste filmpjes van haar verwijderd zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:11

Dressuur is daarop gericht niet het bestgaande rijpaard te kuren, maar de beste combinatie.
Omdat de laatste jaren het bewegings potentiaal van de paarden enorm verbeterd is wil dat niet zeggen dat er beter gereden word.
Dressuur is niet het beoordelen alleen op de draf beweging of de galop maar op hoe zuiver word er gereden, en dat laatste gaat de laatste jaren verloren.
Mij doet het zeer aan de ogen omdat het geen eenheden meer zijn, het zijn bestgaande rijpaarden men een ruiter erop.
De paarden gaan veel te weinig van achter naar voor, wat de bedoeling is van de dressuur.
Sinds de Rollkur/hyperflexie rijderij van Sj, is het rijden naar de knoppen.
Wanneer men ziet hoe dit tot stand komt, wanneer men kan zien dat dat terug te vinden in de beweging.
Wanneer men weet dat een eerste vereiste is dat het paard achter niet stuwt op dit niveau maar ook draagt (Steinbrecht zei: Een ruiter heeft zijn opdracht uitgevoerd wanneer hij de 2 krachten in de achterhand onder controlle heeft, nl de stuw- en de draagkracht, samen in verbinding meer de veerkracht).
Dan kan men zeggen dat is ouderwets, nee is het niet omdat de F.E.I. en dat zijn alle Nationale verbanden die daarbij aangesloten zijn deze regels zelf opgeschreven heeft.
Kijk naar het halthouden, daar ziet men bij velen al een africhtings fout, de paarden staan niet vierkant, de achterbenden staan daarbij ook nog gestrekt, en meestal blijven ze niet stilstaan.
De stap vergeet niet het is uitgestrekte stap is armzalig, dit is ook een africhtings fout, de stap mag niet slechter worden, eerder beter wanneer een paard werkelijk door zijn lijf gaat.
Uit de GP speciaal zijn op voorslag van de Nederlanders bepaalde oefeningen weg gelaten waaronder de Schaukel (beschreven op dit topic) er is veel stap weggelaten.
Wat men ziet in de kur is dat de werkelijk technische oefeningen altijd op de zelfde lijn gereden worden als dat in de GP en GP speciaal gereden word.
De verzamelde draf ziet men nog zelden, het Appuyeren is een eigenlijk geen Appuyeren meer, de paarden heeft men in de hals verbogen de draf is niet verzameld, het lijkt dat de paarden in lichte buiging gaan maar het is geen zuivere lengte buiging.
Wanneer men naleest wat de FEI en ook de boeken erover schrijven dan kan iedereen zien wat hier fout is.
De Passage is bij de meeste een ordinaire zweefdraf, en de Piaffe word aangeduid.
Maar die Passage en Piaffe worden gewoon te veel gereden in de Kur, eigenlijk waar iedereen naar kijkt. Dat door de Kur meer ogen op de Dressuur zijn gekomen (geld) wil nog niet zeggen dat het rijtechnische beter geworden is, de show wel.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:17

ach 'Basti' weet gewoon werkelijk niet waar hij of zij over schrijft. ik dacht dat je 25 zinnige berichten moest plaatsen. Nou dan kan de teller voor dat account na deze opmerking in elk geval op '0' blijven steken. het is zowel inhoudelijk onzin als een totaal nutteloze bijdrage aan dit topic.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:23

Zolang men met die wijze van rijden prijzen kan winnen en geld kan verdienen zal het ook zo blijven denk ik.

Inmiddels is dit ook het beeld wat gevraagd wordt in de wedstrijdsport. Voldoe je hier niet aan dan zal je ook minder scoren??

Op papier is het vrij makkelijk om naar aanleiding van filmpjes en ander beeldmateriaal de wereldtop te becommentariseren. Ik ben nog steeds benieuwd naar proeven van paarden op wereldtopniveau die volledig klassiek zijn getraind.

Wat mij opvalt aan het filmpje van Klimke is dat elke keer wanneer hij Biotop laat halthouden, hij opzij gaat hangen. Is dit om te kijken of het paard direct vierkant staat? Want dat is eigenlijk in geen van de gevallen zo. Klopt dit wat ik hierin zie?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:34

1 bericht, Basti??? Hou het daarbij a.u.b.!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:50

Basti schreef:
Beste heer Professor,
U heeft best een geleerde opvatting op dit forum. Echter weet heel paardenland, dat u amper op het goede been kunt lichtrijden en al uw kennis uit boeken heeft. Een toontje lager zingen zou u bijzonder goed staan.

Practice what you preach...............

Heb getemd!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:37

Op het goede been lichtrijden, dat is een uitdrukking die men alleen in de rijbaan benut, normaal gaat men uit het zadel wanneer de buitenschouder naar voren gaat. Dit heeft niets met het buitenvoorbeen te doen, maar men ontlast het binnenachterbeen en animeert deze meer voorwaarts te treden.

Lichtrijden heeft ook nadelen, de aanleuning is niet fijn genoeg, en men kan het paard niet verzamelen, dus meer op de achterhand rijden.
Het voordeel is dat men meer schwung kan ontwikkelen bij jongere paarden.
In de Arbeids fase is het onzinnig om te gaan lichtrijden, het woord lichtrijden is ook niet geheel waar, het heet eigenlijk Engelsdraven, men kon het ook zien op tv tijdens die trouwerij, de jockey´s op de paarden voor de koetsen draafde engels, dit is ook de oorsprong het doorzitten zou hier voor de ruiter te vermoeiend zijn, vooral over langere afstanden.

Het verwonderlijke is, dat velen moeilijkheden hebben met doorzitten, dat is zeer vreemd omdat men niet begint te leren paardrijden met "licht" rijden maar met doorzitten.

Het op het "verkeerde" been lichtrijden bestaat eigenlijk niet, wanneer men de FEI reglementen doorleest dan kan men kiezen of op het binnenachterbeen of op het buitenachterbeen "lichtrijden" alleen wanneer men er voor gekozen heeft het één te doen dan dient men zich daar tijdens de gehele proef zich eraan te houden.©Professor.

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:40

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:51

Maar Prof. zou het niet zo kunnen zijn dat de paarden van Gal en van Grunsven juist van die bewegingsgeweldenaren zijn omdat ze zo zuiver worden gereden? Gal heeft met Lingh monsterscores weten te halen en ik heb me laten vertellen dat Lingh absoluut geen bijzonder paard was. De huidige amazone heeft zich met deze hengst nooit in the picture kunnen rijden.

Als ik Gal aan het werk zie op Toto dan zie ik een blij atletisch paard met een mooi ruggebruik en een enorm krachtig en snel achterbeen. Ik denk dat dit paard zich hierdoor met een achterbeen zo van de grond af kan drukken waardoor hij zo'n hoog voorbeen krijgt. In de pi zie ik dat de achterbenen minder ver onder de massa schuiven, maar het paard daalt wel in de croupe, zeker zoveel als Max van Kyra. Wat ik bij Kyra zie is dat die achterbenen zo ver worden ondergeschoven dat het paard uit balans raakt en taktfouten maakt. Een sterk punt van Gal vind ik dat hij bijna geen taktfouten maakt, en dat maakt alles zo prettig om naar te kijken.
Over Kyra wil ik ook wel even kwijt dat ik haar een geweldig goede amazone vind. Maar als ik het plaatje in zijn geheel bekijk dan vind ik Gal [in de training] nog steeds een klasse beter en ook wel met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Ik vind juist dat Toto beter door zijn lijf gaat dan welk ander paard dan ook. En dat hij zou stuwen met de achterbenen, sorry, ik zie dat niet. Een stuwend paard kan toch nooit zo van de grond komen? In het appuyeren zie je vaak dat het voorbeen extra uitgereden wordt, dan kan toch alleen wanneer een paard van achter extra aantreedt, dan is het paard toch wel verzameld? Ik mis ook dat er geen lb te zien is. Ik zag een filmpje van Andreas Helgstrand [vind ik ook een geweldige ruiter] en die zet de appuyementen op dezelfde manier in.

Prof, ik heb al heel zinnige dingen van je gelezen maar als ik je commentaar lees op de hedendaagse dressuur dan krab ik mezelf wel eens achter de oren. Was vroeger nu echt alles beter? Zien juryleden het allemaal verkeerd? Ben jij de enige die het wel correct heeft?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:06

Abacab schreef:
Maar Prof. zou het niet zo kunnen zijn dat de paarden van Gal en van Grunsven juist van die bewegingsgeweldenaren zijn omdat ze zo zuiver worden gereden? Gal heeft met Lingh monsterscores weten te halen en ik heb me laten vertellen dat Lingh absoluut geen bijzonder paard was. De huidige amazone heeft zich met deze hengst nooit in the picture kunnen rijden.

Als ik Gal aan het werk zie op Toto dan zie ik een blij atletisch paard met een mooi ruggebruik en een enorm krachtig en snel achterbeen. Ik denk dat dit paard zich hierdoor met een achterbeen zo van de grond af kan drukken waardoor hij zo'n hoog voorbeen krijgt. In de pi zie ik dat de achterbenen minder ver onder de massa schuiven, maar het paard daalt wel in de croupe, zeker zoveel als Max van Kyra. Wat ik bij Kyra zie is dat die achterbenen zo ver worden ondergeschoven dat het paard uit balans raakt en taktfouten maakt. Een sterk punt van Gal vind ik dat hij bijna geen taktfouten maakt, en dat maakt alles zo prettig om naar te kijken.
Over Kyra wil ik ook wel even kwijt dat ik haar een geweldig goede amazone vind. Maar als ik het plaatje in zijn geheel bekijk dan vind ik Gal [in de training] nog steeds een klasse beter en ook wel met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Ik vind juist dat Toto beter door zijn lijf gaat dan welk ander paard dan ook. En dat hij zou stuwen met de achterbenen, sorry, ik zie dat niet. Een stuwend paard kan toch nooit zo van de grond komen? In het appuyeren zie je vaak dat het voorbeen extra uitgereden wordt, dan kan toch alleen wanneer een paard van achter extra aantreedt, dan is het paard toch wel verzameld? Ik mis ook dat er geen lb te zien is. Ik zag een filmpje van Andreas Helgstrand [vind ik ook een geweldige ruiter] en die zet de appuyementen op dezelfde manier in.

Prof, ik heb al heel zinnige dingen van je gelezen maar als ik je commentaar lees op de hedendaagse dressuur dan krab ik mezelf wel eens achter de oren. Was vroeger nu echt alles beter? Zien juryleden het allemaal verkeerd? Ben jij de enige die het wel correct heeft?

Men kijkt tegenwoordig dat is met alles alleen naar de show, en het moet er steeds mooier en geweldiger eruit zien, maar de werkelijk insiders weten dat het rijtechnisch totaal niet voor elkaar is.
En Totilas ging voordat hij onder van Gal ging, geweldig van achter naar voren, en zijn bewegingen waren van een beter gehalte en evenwichtiger als dat hij bij van Gal liet zien, en dat is wat de leek niet ziet de schijn verzameling, het achterbeen wat het voorbeen niet kan volgen, dat komt allemaal door de trainings methode van SJ, en van Gal rijdt ook bij hem, anders zou hij niet bij het kader behoren want SJ wil is wet.
Alles wat ik schrijf kan ik onderbouwen, kan ik laten zien, en die bewegingen die hebben die paarden van zich uit, de ruiters à la SJ maken het te en niet van achter naar voren, maar omdat het grote publiek wat voor 90% uit leken bestaat geimponeerd raken door zulke poedeldressuur het kunstjes leren van de paarden maar niet juist gymnastiseren.
En technische sporten kunnen de meeste ook niet begrijpen wanneer men er niet in verdiept, en de bobo´s en juryleden gaan mee in een politiek spelletje en dat is euro´tjes verdelen ten koste van de zuivere sport.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:09

Ik heb begrepen dat hij in de tijd van dit filmpje trainde bij Nicole ...?? en niet meer bij SJ.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:12

spokie79 schreef:
Ik heb begrepen dat hij in de tijd van dit filmpje trainde bij Nicole ...?? en niet meer bij SJ.

Begrijp de vraag niet.