Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:04

Moll, die situaties zij er inderdaad wel, heb het zelf ervaren op de Piano (soort trapsprong ) in Deurne, waarbij het paard mij letterlijk gered heeft uit een heel vervelende situatie, maar het is inderdaad vanuit zelfbehoud voor het paard. Het instinct werkt dan (gelukkig voor mij op dat moment) prima!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:05

:oo Dat filmpje van Isabel :?
Wat is ze daar aan het doen?
Ik snap dat echt niet :n

Het filpje van Dr. Klimke is echt leerzaam om te zien. Zo makkelijk dat het eruit ziet :j

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:13

ZZonneglans schreef:
Om de discussie weer een zetje te geven:

Graag wil ik commentaar bij onderstaand filmpje.
Past dit in het Klassieke rijden? Of is Isabel Werth meer van de Baucher-methode? Of is het zeer nuttig, de arbeid die ze hier verricht met haar paard Gigolo?

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7 ... re=related

Voor ik dit filmpje zag, heb ik een filmpje van Reiner Klimke bekeken, met Biotop, (http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs) op hetzelfde concours. Dit is mijn utopia, de zit van Klimke en de combinatie paard/ruiter. Vandaar dat ik enigszins gechoqueerd was toen ik Isabel Werth bezig zag.

Het is bekend dat Isabel Werth een "uitstapje" heeft gemaakt naar toen nog de Rollkür, nu LDR; daar is zij op terug gekomen en ze rijdt nu weer Klassiek, alhoewel ik het er nog steeds niet fijn uit vind zien.
Jammer, had ze dat uitstapje maar niet gemaakt, dan had het haar misschien de titel kunnen geven die nu weer naar die zeer gespannen Salinero ging in Hongkong. Door de spanning van Satchmo zat hij in de hekjes. Dit was ook duidelijk een paard dat LDR niet accepteert.

Klimke is niet voor niets Grootmeester. Wat de waarde van de Klassieke Rijkunst toch laat zien...!

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:18

Murphy, als je dat filmpje had gezien van het losrijden van Isabell van Warum Nicht tijdens de WEG in Kentucky had je gezien dat ze (bij dat paard in ieder geval) nog steeds LDR toepast. Was echt vreselijk om te zien. Ik denk dat het filmpje verwijderd is doordat er teveel commentaar op was. Jammer dat ik het niet kan laten zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:19

Hmm... ik vind het filmpje van isabel ook niet om aan te zien. Jammer dat de andere link niet werkt. Maar volgens Murphy ziet het er nog steeds niet geweldig uit dus. Jammer hoor.
Klimke is prettig om naar te kijken,

Wat ik dan weer niet begrijp... waarom wordt LRD toegepast? het ziet er beslist niet mooier uit, noch is het resultaat mooier.
Ik heb dat ooit in een dressuur topic over rollkur laten vallen, waarop mensen mij aanvielen omdat ik niet wist waar ik over praatte. Klopt in zekere zin, want ik rij niet op hoog niveau. (niet eens in de buurt)

Maar mag je dan niet iets onprettig vinden ogen?
Lijkt me daty je zelf geen Z dressuur ruiter hoeft te zijn om te bepalen wat je aangenaam en niet aangenaam vindt om te zien.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 19-05-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:19

Professor schreef:
Het filmpje stammt uit 1995, dit is achterhaald, Issabell rijdt niet meer zo, ze rijd nu werkelijk Klassiek, met de doctor als trainer reed zij toen zo.
Bovendien zie ik haar zaterdag life, en ga op het afrijterrein het zelf nog een controleren, en haar het vragen.

Dan zal het wel weer goed komen met haar, was toch zonde...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:20

wat beweegt dat paard mooi van achteren naar voren, lichtvoetig :D geen makkelijk paard om te rijden, zag ik hier en daar even, want hij moest er op tijd bij zijn met de halve ophouding aan het einde van het appuyement. (Dr Klimke heb ik het over)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:21

Professor schreef:
Het filmpje stammt uit 1995, dit is achterhaald, Issabell rijdt niet meer zo, ze rijd nu werkelijk Klassiek, met de doctor als trainer reed zij toen zo.
Bovendien zie ik haar zaterdag life, en ga op het afrijterrein het zelf nog een controleren, en haar het vragen.

Overigens, zij trainde bij mijn weten destijds bij Uwe Schulte-Baumer, niet bij Klimke. Ik ben persoonlijk niet kapot van Isabell Werth. Zij heeft één/twee jaar terug dacht ik, een wereldrecord punten gereden maar ik heb een paard niet vaak zo doods zijn rondje zien lopen. Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.
Laat ons de bevindingen van zaterdag weten.

Ik ga eens kijken of zij dergelijke methoden nog steeds hanteert, wel tekenend dat die filmpjes van Kentucky waar Spokie79 aan refereerde verdwenen zijn..

Zooist schreef:
:oo Dat filmpje van Isabel :?
Wat is ze daar aan het doen?
Ik snap dat echt niet :n

Het filpje van Dr. Klimke is echt leerzaam om te zien. Zo makkelijk dat het eruit ziet :j

Ja he, zo verschrikkelijk goed!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:22

Uwe Schulten Baumer is ook Dr...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:23

quadripes schreef:

Juist en die bedoel ik.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:24

liljebo schreef:
Hmm... ik vind het filmpje van isabel ook niet om aan te zien. Jammer dat de andere link niet werkt. Maar volgens Murphy ziet het er nog steeds niet geweldig uit dus. Jammer hoor.
Klimke is prettig om naar te kijken,

Wat zij liet zien in Indoor Brabant vond ik eerlijk gezegd nog zeker niet ontspannen genoeg, naar mijn mening.
Ooít was zij een zeer begenadigd amazone, en als Professor ook zegt dat zij weer terug is bij Klassieke Rijleer, dan zal zich dat op den duur toch wel weer gaan "uitbetalen".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:29

Dat zou mooi zijn. Ze is een amazone met een bekende naam en ongetwijfeld talent. Als zo iemand nu een voorbeeld zet in de dressuurwereld en de waarde van KR kan laten zien en daarmee ook nog eens duidelijk kan maken waarom LRD niet de juiste weg was, zou dat tot een veranderd inzicht kunnen leiden. Zeker als haar resultaten dan goed zijn.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:33

Professor schreef:
quadripes schreef:

Juist en die bedoel ik.

Wie bedoeld werd was niet op te maken uit de tekst. Bij deze dus opgehelderd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:38

ZZonneglans schreef:
Wie bedoeld werd was niet op te maken uit de tekst. Bij deze dus opgehelderd.

Sorry maar kenners van de dressuur scene weten het eigenlijk.

Uwe Schulten-Baumer (* 14. Januar 1926 in Kettwig), Spitzname „Der Doktor“, ist ein ehemaliger deutscher Spring- und Dressurreiter, der als Dressurtrainer internationale Bekanntheit erlangte.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:15

http://www.topiberian.com/index.php?opt ... 7&lang=en#

Misschien stoot ik nu een paar mensen voor hun hoofd. Maar ik vind dit best netjes losrijden. Natuurlijk zie ik wel wat puntjes die anders zouden kunnen, maar er zal nooit perfectie zijn. Dit wordt alleen nagestreefd. Wat vinden jullie hiervan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:46

spokie79 schreef:
http://www.topiberian.com/index.php?opt ... 7&lang=en#

Misschien stoot ik nu een paar mensen voor hun hoofd. Maar ik vind dit best netjes losrijden. Natuurlijk zie ik wel wat puntjes die anders zouden kunnen, maar er zal nooit perfectie zijn. Dit wordt alleen nagestreefd. Wat vinden jullie hiervan?

Kent u het verschil tussen losrijden en werken??
Dit is dus niet losrijden, die is gewoon oefeningen doornemen, losrijden doet men met losmakende oefeningen. En daar zie ik er niet veel van, bovendien is het paard al opgewarmd.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:49

Maar wat vind u van het totale beeld?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:52

Ik heb er niet veel van gekeken, maar het valt me op dat hij zn paard vasthoud. Dus niet goed imo.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:55

spokie79 schreef:
Maar wat vind u van het totale beeld?

Het totale beeld, kent u het gezegde breek me de bek niet open.
Zie zoveel dingen die niet in orde zijn, wat het paard allemaal compenseert, kijkt u maar eens objectief naar de "lichtheid", dus niet, er word niet nagegeven, de ruiter zit scheef, het bovenbeen klemt, het onderbeen is niet aan het paard, dus de buiging komt tot stand door de handen, en zo kan ik echt wel doorgaan.
Het geld net zo als voor Paul S in de springsport die erop hing als een idioot in tegenstelling tot zijn broer Alwin.
Geld dit ook voor deze combinatie, gewoon rijtechnisch niet om aan te zien, een enorm goed paard met een ruiter die niet zitten kan, alles met de hand doet.
Bovendien is de oprichting in alle situaties het zelfde??? Dus absoluut en niet relatief.
U vroeg om mijn mening.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:25

Daar kan ik alleen maar van leren :). Ik ga het filmpje nog eens goed bekijken.
Maar toch vind ik het, in vergelijking met de rest van de topruiters in Nederland, het er echt niet zo slecht uitzien in eerste instantie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:30

spokie79 schreef:
Daar kan ik alleen maar van leren :). Ik ga het filmpje nog eens goed bekijken.
Maar toch vind ik het, in vergelijking met de rest van de topruiters in Nederland, het er echt niet zo slecht uitzien in eerste instantie.

Wat bedoeld u hiermee, of ik nu achteroverhang, of scheef zit of mijn onderbenen afsteek dat is allemaal niet goed, dus u vergelijkt niet goed minder goed en schlecht met elkaar??

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:40

In de mate van slechte zit, zitten gradaties. Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur, een slechte zit. Maar ik kijk dan ook naar het totaalbeeld. Als ik dan een ontspannen Totilas op mijn scherm voorbij zie komen, of een gestresste Salinero. En bij Toot zie ik in p en p wel momenten van een ondertredend achterbeen en bij Salinero alleen hupsjes. Dan vind ik het er bij Totilas en Edward beter uitzien. Op basis van dit filmpje en het beeld dat ik in mijn hoofd heb van filmpjes van Anky/Salinero van de laatste tijd. Of het filmpje van Isabell.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:40

[quote="spokie79"]Daar kan ik alleen maar van leren :). Ik ga het filmpje nog eens goed bekijken.
Maar toch vind ik het, in vergelijking met de rest van de topruiters in Nederland, het er echt niet zo slecht uitzien in eerste instantie.[/quote
Ik sluit mij geheel aan bij Professor.
Gal zit altijd op de achterkant van zijn zitvlak. Hij zit en rolt dus niet op zijn zitbeenknobbels. Hij ZIT dus niet. Onderbeen ligt als gevolg daarvan bij de elleboog?? Er is geen ontspanning (kijk dat lange filmpje maar eens af en zie hoe Totilas er regelmatig tussenuit stuitert), niet bij ruiter, niet bij paard. Wél een absolute oprichting. De veelbesproken trainingsmethode druipt er aan alle kanten vanaf.
Het is galop en nog eens galop met changementen, vééél changementen, oh ja en passage, passage. De ruiter "draait het singeltje af" en probéért het zo ontspannen mogelijk te laten ogen.
Bestudeer eens Klimke, dan terug naar Gal, dan weer terug naar Klimke. Vind je het er nu echt nog steeds zo prettig uitzien?!
Lichtheid, lichtheid, de medewerking van je paard, dat schept harmonie en die mis ik toch echt bij Gal en anderen,
heus het zit hem in de trainingsmethoden. Ik kan nog veel meer opnoemen, maar dat heeft Professor al gedaan en is al eerder de revue gepasseerd hier.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:42

spokie79 schreef:
In de mate van slechte zit, zitten gradaties. Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur, een slechte zit. Maar ik kijk dan ook naar het totaalbeeld. Als ik dan een ontspannen Totilas op mijn scherm voorbij zie komen, of een gestresste Salinero. En bij Toot zie ik in p en p wel momenten van een ondertredend achterbeen en bij Salinero alleen hupsjes. Dan vind ik het er bij Totilas en Edward beter uitzien. Op basis van dit filmpje en het beeld dat ik in mijn hoofd heb van filmpjes van Anky/Salinero van de laatste tijd. Of het filmpje van Isabell.

Dat is dankzíj de kwaliteiten van Totilas en óndanks zijn ruiter...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:45

Als we straks een ander beeld van Totilas kunnen zien onder Alexander Matthias Rath, dan moet je het nog maar eens bestuderen...