Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:29

Fijn dat het maar een hoefzweer is HW!

Ik zou rond kijken voor een leuk paardje om erbij te rijden Jenny...
Ik heb 8 jaar geleden Woestein verkocht vanwege mijn ambities en het heeft me 6 jaar gekost om dat een plekje te geven...
In de tussentijd een hele beste KWPNer gehad maar de klik, de band en het vertrouwen nooit bij haar gevonden.
Zodra ik rust in mijn hart had kon ik pas open staan voor Euwe, daarvoor was het altijd het net niet..

Hoop dat je een goede oplossing vind voor je kanjer Chocoprins!

Woestein heb ik een half jaar als 7 jarige ruin in de kwelders in een kudde hengsten gehad (1 van 11 en 4 van 1) en kreeg de waarschuwing dat hij onderaan de rangorde zou komen te staan.
Na een maand moest de beheerder er op terug komen... hij en de oudere hengst hadden uiteindelijk een compromis gesloten van elk 2 entertjes...
Meneer is er toen zo van opgeknapt!

Afbeelding

Zijn nu een ruime week na de 1e les van Monique, veel aan de hand of met de longe bezig geweest voor ontspanning en loslaten in het lichaam.
Afgelopen vrijdag nog een wedstrijd gereden welke ik al gepland had staan.
Losrijden ging lekker ontspannen, had hem er wel redelijk bij al wilde hij niet echt reageren op de hulpen, maar vooruit ontspanning en over de rug was ons doel.
Kon hem in de 1e proef meer zelf rijden, anders vergeet ik dat onderdeel nog wel eens..., alleen ging het bij de 1e keer wijken al fout...
Kreeg daar een handstand bok waardoor ik heel mooi op zijn hals kwam en ja toen hij linksaf ging ging ik heel makkelijk naar rechts.
Vrij snel weer op kunnen stappen en mijn 2e proef gestart.
Hij was weer goed bij de les en er was niets te merken aan hem (ikzelf geestelijk ook niet.. zwijg even over onderdeel lichaam..) en hebben daar ook een nette wp gereden.
Gisteren er weer voor het eerst op (man man man ik wordt oud... vallen is niet goed voor een mens..) en heb hem echt even er meer doorheen gevraagd en elke keer weer terug komend op het stretchen en actief blijven.
Heb dan ook heerlijk gereden, kon het ook aan mijn eigen houding merken dat hij los liet maar wel aansluiting had...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:36

Dat snap ik wel Chocooprins, uiteindelijk heb je een paard om de sport te beoefenen. Tenzij je andere redden hebt om een paard te houden is dat het doel.

wel mooie verhalen over wederzijdse liefde. ik denk dat die van mij zich prima zou vermaken. lekker de big boss uithangen en zich rond vreten. Ik heb een hele goede band met hem begrijp me niet verkeerd. Ik kan lezen en schrijven met hem en hij met mij. als ik iemand meeneeem naar stal dan duwt hij de person weg/om als ik weg loop. ik denk dat hij ook door iemand heen zou lopen om bij mij te komen. :roll: Maar als meneer op een wei staat en er is eten dan moet ik hem gaan halen. Dan kijkt hij me ook echt aan alsof ik hem mishandel -O- maar als ik uit zijn leven zou verdwijnen denk ik niet dat hij ongelukkig zal zijn.

wel een mooi verhaal van Hercule en jouw @pien_2010

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:58

Je moet trouwens heuvels ook niet onderschatten.
De bodem is vaak ook steniger.
Toen ik friet uit nederland liet komen had ze 4 jaar behoorlijk robuust in de weideperiodes in grote groepen in zeer wind open weides alsook aan de zeedijk gestaan. Best wel wat gewend dus.
Ze is echter bijna een half jaar extreem kort in de beweging geweest met zeer gevoelige voeten (bijna op de knieen van een kiezeltje) door het verschil in bodem en het leren lopen op schuine ondergrond.
Het heeft een jaar geduurt voor de hoef ook echt tot geschikte hoef omgevormd was die nu ook zonder hoefschoen op jurakiezel kan lopen. Echter zou dit zoals het nu is een minder geschikte kleibodem voet zijn. Dus als ik terug zou gaan krijg je weer een omvorming.
Het lichaam heeft het ook flink zwaar gehad.
Een kreupel paard zou ik dan niet snel zo'n extreme verandering laten doormaken.
Bij Sizzle heb ik dat destijds zwaar onderschat. Die heb ik meegenomen maar binnen 2 maanden gelijk weer terug gestuurd. Haar blessure die in Nederland keurig rustig was speelde hier gigantisch op met veel pijn en gigantisch dik been.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:09

Een ervarings opmerking in het algemeen:
Een zware periode is de regenperiode in het begin van de winter, maar het zwaarst is de zomer.
Bij een opfokbedrijf moet voldoende schuilmogelijkheid zijn tegen zomerzon/vliegen en slagregens en altijd de beschikbaarheid van hooi.
Het beste moment om een paard in te brengen is september, het kan dan winterhaar vormen, intens vuil worden (dat is een bescherming, geeft dakpan vorming in de vacht) en langzaam aan voorbereid in de voorwinter aanlanden.
De winter zelf is dan geen enkel probleem, min 15° doet paarden niets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:16

Dat ligt weer aan de vachtstructuur.
De kou zelf is niet het probleem, maar wel als het zeer vochtig is.
Dallas had geen fatsoenlijk onderhaar en was dus net als ezels niet waterdicht. Dat wist ze dan ook zelf heel goed, want die at liever een paar uur niet dan dat ze door de regen naar het hooi zou moeten lopen.

Ik heb ook paarden gekend (inclusief een haflinger notabene) die erg gevoelig waren voor koukoliek.
Uiteraard komt dat in het wild niet voor aangezien die paarden gewoon dood gaan. Maar de meeste mensen wensen zulke natuurlijke selectie niet uit te oefenen op hun rijpaard....gek genoeg.... :D :P

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:43

Ik ga vandaag beginnen met wat balkjes rijden/cavalettie training. iemand nog tips? ik heb me de afstanden die gehanteerd diene te worden voor de verschillende gangen uitgezocht. iemand tips waar ik op moet letten of leuke oefeningen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:57

De vachtstructuur past zich aan aan de omstandigheden.
Ik heb er een heel bosje gehad, nooit problemen gezien in die zin.

Veel of weinig vacht, tussen 40° en min 15°, de aanpassing bij correcte voedering komt binnen een maand of 3.
Zelfs dieren met een relatief lichte vacht vormen met vuil al snel dakpannetjes waardoor de regen afloopt (je begrijpt dan waarom ze altijd willen rollen) en de bloedsomloop in de buitenste vet schil en de huid wordt heel laag en vormt een isolatie.

Wind én regen samen vormen het enige probleem in het begin, daarvoor hebben vooral nieuwe dieren op dat moment schuiling nodig.

Hoe ruiger en wisselender het terrein hoe meer ze het leren te gebruiken om comfortabel te overleven en hoe meer ze bewegen, om de kruiden te vinden die ze op een bepaald moment nodig hebben, zich kunnen afschermen tegen agressieve nieuwkomers.
Het slechtst zijn de NL vlakke weiden voor rundvee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:15

Bedankt voor het meedenken!

Lante schreef:
Zou je echt gelukkiger worden van Z dressuur rijden dan dat je nu bent?

Het is al bijna 35 jaar mijn droom :o Niet zo zeer z dressuur qua wedstrijden, maar wel dat niveau en dan vóóral de weg daar naar toe. Zoals Simpelman het een beetje omschrijft.

Simpelman schreef:
Je hebt helemaal gelijk @Jennyxx.
Correcte dressuur heeft een positief effect op ieder paard, genieten van het ineenvloeien van beider lichamen vraagt een paard met een bouw dat daar optimaal voor geschikt is en die heeft een Ijslander niet, die is voorbestemd om andere dingen goed te kunnen.

Je bent voorzover ik gezien heb erg klein en lijkt me ook zacht en gevoelig, kijk eens rond bij de NRPS.

Toevallig stond ik van de week bij een Arabier :D Wel een Russische en niet zo'n showarabier gelukkig, maar toch ook waarschijnlijk niet optimaal voor dressuur gebouwd. 4,5 jaar volledig groen, maar nog hengst, klein en nog overbouwd. En op internet zag ik een leuke NRPS'er, maar zij is pas bijna 2.

Woestein schreef:
Ik zou rond kijken voor een leuk paardje om erbij te rijden Jenny...
Ik heb 8 jaar geleden Woestein verkocht vanwege mijn ambities en het heeft me 6 jaar gekost om dat een plekje te geven...
In de tussentijd een hele beste KWPNer gehad maar de klik, de band en het vertrouwen nooit bij haar gevonden.
Zodra ik rust in mijn hart had kon ik pas open staan voor Euwe, daarvoor was het altijd het net niet..

Hier ben ik ook een beetje bang voor. Mijn vorige pony heb ik ook 3 jaar gemist en soms nog steeds. En met de IJslander die ik nu heb kan ik ook lezen en schrijven (alleen geen dressuur rijden :P ).

Twee paarden is helaas geen optie qua tijd en geld. Ik ga er rustig even verder over nadenken, ook over waar ik mijn paard zelf een plezier mee doe :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:27

Als het je droom is kun je het natuurlijk altijd met je huidige pony proberen. Ik doe het ook met mijn pony, ik snap dat hij nooit het Z zal halen. Als ik me them tot een stukje oprichting ga komen ben ik al super blij. Ik ga totdat hij aangeeft dat hij niet meer kan. Probeer met je ijslander zo ver te gaan als hij toelaat, zowel mentala als fysiek en kijk dan wat je gaat doen. wie weet verbaast hij je wel! Blijkt nu dat hij maar tot het M komt of de L2 dan heb je gaande weg heel veel geleerd om toe te passen op een eventuele andere. Dat neemt je niemand meer af.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:53

Je kan het hoog shoppen met een paard dat fysiek en mentaal er super voor staat. Maar dat gaat helaas niet altijd even goed samen.

Ik had 5 jaar geleden al gezegd: 'ik word wandelruiter'. Wel voor het plezier wedstrijden blijven rijden en toch tot Z1 gekomen dit jaar. Maar helaas geldt voor ons: wel willen, maar niet kunnen. :(

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:55

Plezierruiter?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:55

Jennyxx schreef:
Toevallig stond ik van de week bij een Arabier :D Wel een Russische en niet zo'n showarabier gelukkig, maar toch ook waarschijnlijk niet optimaal voor dressuur gebouwd. 4,5 jaar volledig groen, maar nog hengst, klein en nog overbouwd. En op internet zag ik een leuke NRPS'er, maar zij is pas bijna 2.

Vermijdt overbouwd anders ga je van de regen naar de drup. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:03

Stiekum al aan het kijken dus Jenny ;)

Ik denk trouwens wel dat de meeste paarden goed aarden in een mooi en goed beheerd gebied met schuilopties en regelmatige controlle.
Maar een aantal doet dat niet (of té goed=vet) en dan is het zaak dat iemand tijdig aan de bel trekt.
Er staat nu een merrie hier die een jaar heeft mogen bijkomen in de Jura na rug problemen. Paard is zo vreselijk vet geworden dat het nu een stofwisselingsprobleem heeft. De vetkam hangt halverwege de hals te bungelen sinds ze weer wat afgevallen is, maar dat zal helaas altijd lelijk blijven. Hartstikke zonde.

Hier helaas nu ook wat sneeuw en de bak is dichtgevroren. Hopelijk gaat het snel weer dooien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:14

Jenny, veel wijsheid toegewenst, niemand kan dat voor je beslissen.
Mij hebben ze nog wel eens voor gek verklaard met mijn niet meteen de meest ideale dressuur paarden, maar het plezier dat ik met alles met ze heb, buiten de dressuur om is zo groot dat het ruimschoots compenseert.
Zou ze echt niet zomaar omruilen voor een prachtig dressuur paard, gewoon omdat ik ze zou missen,
het ongecompliceerde, het alles, het gemak, het een box in lopen met een verstopt hoofd en altijd gewoon een vriendelijk rustig paard aantreffen, het na een maand stilstaan op kunnen stappen in windkracht 10 en over straat naar de vereniging kunnen rijden, er een wagen achter kunnen hangen, het bos.. het strand.. een crosje.. Hoe leuk ik het ook had gevonden dat dressuur paard... en nog vind..
Mijn kleine vriendjes er om weg doen, nee, wat ik van ze krijg ga ik niet zomaar terug vinden in een ander paard.
Maar dat is mijn keuze, bij aanschaf van zwartje was ik op zoek naar een sportpaard.. grote fail, weer van mijn kant, maar misschien wel de beste fail die ik toen had kunnen maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:47

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Een sportpaard betekend niet meteen dat hij niet gewoon relaxed los kan staan bij de trailer of dat hij flipt van een beetje vakantie.
Maar als je hart meer ligt bij het ras dan bij een bepaald doel dan moet je bij het ras blijven. Uiteindelijk wil je gewoon dagelijks met een glimlach thuiskomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:11

Zo reden ik en stalgenoot (die heeft een KWPNer, dus dat kan ook, gewoon braaf) vorig jaar keer terug naar stal..
Kwamen onderweg strooiende strooiwagen tegen (is daar niet zo breed dus paarden werden geraakt), die even later was gedraaid en ons van achteren nog een keer voorbij kwam.
Mijn droge commentaar.. (na fail van KWPNer en knabstrupper in dressuur les (KWPNer overigens meer dan de knabstrupper, dus ach.. pin je ook daar niet vast op een ras)
Ach... beter geen ster in dressuur dan dood onder de strooiwagen..... (waarmee ik mijn eigen ambities maar weer de berm in had getrapt en dacht, weet je... die zwarte is zo gek nog niet.. Ik beken ook meteen dat als ik wel KWPNer of Hannoveraan of wat dan ook had gekocht, die ook in alle disciplines uitgeprobeerd zou zijn geworden en vermoedelijk gewoon geslaagd, want ik had wel qua karakter iets uitgezocht waar ik mee uit de voeten zou kunnen.)

Maar het dagelijks geluk.. dat ik heb van blije snuit uit de box, of clown, ipv een zuurpruim of chagerijn, dat maakt het wel gewoon feestje om bij ze rond te hangen, of ze nou Z zijn of niet.
En ja, ook hier zit dat Z in het verlanglijstje. (moet wel bekennen dat ik het dan met die van mij allicht makkelijker heb dan met een IJsje? Aan de andere kant... jouw ijsje is zoooo lief met je kindje... daar moet je als mams toch ook van smelten? waarbij ik niet zeg dat er geen 1.80 grote schatten van sportpaarden zijn want die ken ik ook)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:28

Denk dat mijn IJslander inderdaad nog wat minder dressuurtalent heeft dan jouw paardjes. Maar lief is hij zeker! Ook heel lief tegen mijn dochtertje, maar ook voor haar is het moeilijk om hem goed rond te krijgen in de bak. Laatst probeerde een andere IJslander in de bak te galopperen (eigenaresse rijdt alleen buiten) en dat ging ook met veel moeite.

Maar slim is hij wel :-) Vandaag was de bak bevroren, dus maar wat aan de hand gewerkt met bitje in. en ik heb hem dat "trucje" geleerd van die oude Fransman op dat stilstaande paard (handen omhoog, bit zachtjes op druk in de mondhoeken en het paard naar beneden laten stretchen). Mijn IJsje had het veel sneller door als dat paard ha ha. Na 1x wist hij het al. Super paard ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 01:11

Het kan inderdaad veel sneller, die Fransman was een beetje ruw en niet gevoelig genoeg om het juiste moment al aan te voelen komen.
Als je goed voelt dan voel je je paard de juiste voorbereidingen in zijn lichaam treffen voor wat je vraagt en daar kun je dan al op reageren met beloning en ontspanning.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:23

inderdaad, als je hart bij een ras ligt dan moet je er ook bij blijven. Ik ben nu een week bezig met mijn belgisch trekpaard te longeren met behulp van de chambon. Gister ben ik er weer een opgekropen voor de afwisseling. WAT EEN VERSCHIL!!!! zelfs bij het instappen liep hij over de rug en super ontspannen. Daarna in draf ook super aangeleund en in de schwung, ik kon zelfs een stukje schakelen zonder dat hij omhoog kwam. HEERLIJK GEREDEN. Nu lekker verder trainen en wie weet wordt het nog wat met ons!!!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:35

Hartstikke leuk, zeg!!!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:49

Wat goed Darko!

Bij ons gaat het ook een stuk beter. Hij wil iig weer stretchen in draf, met een beetje voorwaarts. Hopelijk is dit nu blijvende vooruitgang :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:02

Wat een leuk topic dit!
Ben aan het lezen geslagen maar voordat ik alles bijgelezen heb ben ik nog wel even onderweg haha..

Misschien wel netjes als ik me even voorstel als ik me in dit topic wil mengen denk ik?

Mijn forumnaam laat het wel al een beetje weten.. mijn naam is Kelly.
Een van mijn paarden heet Taco en de andere Adorno (Galanto).

Taco is een fjord, vroeger Z2 mee gereden maar staat nu lekker op pensioen
Afbeelding

Adorno is mijn huidige rijpaard, een bijna 13 jarige PRE. We starten Z1 maar wedstrijd rijden is niet mijn hoofddoel.
Afbeelding

Afbeelding

Zal voorlopig maar even in de leesmodus duiken haha

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:05

Je hebt 2 prachtige paarden Kelly!! Welkom in het topic.
Hopelijk spreekt het je aan wat er hier allemaal gebeurd :)
Succes met bijlezen, het is nog al wat haha

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:06

Milkberry schreef:
Je hebt 2 prachtige paarden Kelly!! Welkom in het topic.
Hopelijk spreekt het je aan wat er hier allemaal gebeurd :)
Succes met bijlezen, het is nog al wat haha

Dank je wel.
Ik weet ook dat ik erg gezegend ben dat ik aan beide paarden zulke heerlijke dieren heb.
Totaal verschillend van elkaar maar dat maakt het zo enorm leerzaam!