Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:32

paarden zijn geen mensen, het zijn geen dieren met een redenerend vermogen. het is of zwart of wit.

daarom moet je geen discussie willen hebben. daar krijg je nou juist dominantieproblemen van. (of in de klas: ordeproblemen)

hetzelfde werkt het met kinderen. die kunnen ook niet vooruitkijken, redeneren zoals een volwassene, denken ook zwart/wit. als ik in de klas met leerlingen in discussie zou gaan, zou ik geen les kunnen geven. (over de regels in de klas dan he, niet over de leerstof)

dat is echter niet hetzelfde als 'niet openstaan voor'.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-05-11 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:35

liljebo schreef:
Een paard zal een dergelijk mens ook gemakkelijk de leiding geven en zich daar goed bij voelen

precies. het paard "leest" de ruiter al, voordat die erop stapt.
het enige waar het om gaat is de communicatie tussen ruiter en paard.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:38

Kijk eens naar een kind. Die hebben meer respect voor mensen die duidelijk zijn, die doen wat zij zeggen. Je luistert naar een kind, maar jij bent degene die beslist. Zou wat zijn als paarden net zoveel hebben in te brengen als de mens. Dan wordt er geen enkel paard bereden hoor.
Als goede baas luister je wel naar je paard. Je paard kan aangeven dat hij iets moeilijk vindt of eng. Maar als goede baas, respecteer je de grenzen van je paard, probeer je hem beter te maken en zorg je dat hij niet bang hoeft te zijn. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar zo krijg je wel het grootste respect van je paard. De vervelendste kinderen zijn ook de kinderen die te veel ruimte krijgen en geen 'leider' hebben. Je moet een leider zijn en niet zeggen dat je een leider bent, maar daar niet naar handelen.

edit....ik zie dat ik ongeveer zelfde als quadripes heb gezegd.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:40

ja maar jij spokie hebt iets anders belangrijks gezegd: je paard krijgt meer vertrouwen in je, als je zijn signalen juist interpreteert en ernaar handelt.

(dat geldt ook zo bij leerlingen natuurlijk)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:41

quadripes schreef:
ja maar jij spokie hebt iets anders belangrijks gezegd: je paard krijgt meer vertrouwen in je, als je zijn signalen juist interpreteert en ernaar handelt.

(dat geldt ook zo bij leerlingen natuurlijk)

dat is communiceren :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:42

nombrado schreef:
liljebo schreef:
Een paard zal een dergelijk mens ook gemakkelijk de leiding geven en zich daar goed bij voelen

precies. het paard "leest" de ruiter al, voordat die erop stapt.
het enige waar het om gaat is de communicatie tussen ruiter en paard.

Natuurlijk heeft het paard meteen in de gaten als de ruiter de leiding neemt.
Dat is toch ook waar het hier om gaat?

Niemand hier beweert dat de leiding moet worden afgedwongen ten koste van het paard. Integendeel. Er wordt aangegeven dat de ruiter de leiding neemt in belang van paard en ruiter en dat kan gewoon door uitstraling en te weten wat je doet.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:43

Communiceren op een gelijkwaardig niveau, maar één daarvan is wel de leider. En hopelijk is dat altijd de ruiter.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:44

spokie79 schreef:
Communiceren op een gelijkwaardig niveau, maar één daarvan is wel de leider. En hopelijk is dat altijd de ruiter.

Vaak zie je in de praktijk alleen dat dat niet zo is. ;)
Als je ziet hoeveel paarden een loopje nemen met hun eigenaar :x
En dan heb ik het vooral over naast het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:44

spokie79 schreef:

ik ken voorbeelden zat, waarbij het paard de ruiter redt in hachelijke situaties.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:46

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

ik ken voorbeelden zat, waarbij het paard de ruiter redt in hachelijke situaties.

nou vertel eens 1 situatie dat je paard je gered heeft dan in een hachelijke situatie.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:50

Om de discussie weer een zetje te geven:

Graag wil ik commentaar bij onderstaand filmpje.
Past dit in het Klassieke rijden? Of is Isabel Werth meer van de Baucher-methode? Of is het zeer nuttig, de arbeid die ze hier verricht met haar paard Gigolo?

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7 ... re=related

Voor ik dit filmpje zag, heb ik een filmpje van Reiner Klimke bekeken, met Biotop, (http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs) op hetzelfde concours. Dit is mijn utopia, de zit van Klimke en de combinatie paard/ruiter. Vandaar dat ik enigszins gechoqueerd was toen ik Isabel Werth bezig zag.
Laatst bijgewerkt door ZZonneglans op 19-05-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

liljebo schreef:
Interessant stuk over gedrag en aanpak. Ik denk dat de meeste paarden een bepaald punt in bak of waar je dan ook werkt spannend vinden. Hier ook. En dan besef ik dat er ook een verwachtingspatroon bij jezelf groeit, juist omdat het paard daar schrikt en dat is duidelijk fout
Dat weet ik ook wel, maar het is toch goed om het weer te lezen en de tips mee te pakken.

Persoonlijk ben ik het er wel mee eens dat je als ruiter/begeleider de leiding dient te hebben.
Samenwerking is evengoed mogelijk.
Zoals een interim manager ooit tegen het personeel zei, toen ik nog gewoon voor een baas werkte : Ik heb graag dat mensen zaken met mij bespreken, met ideëen komen, meningen geven en voorstellen doen en ik zal zeker daarna luisteren en erover nadenken. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij mij.
Het was alleszins een zeer redelijk en prettige man om mee te werken, die heel erg goed wist wat hij deed en waarom hij dat deed.
Ik denk dat het met paarden net zo is.

In een kudde heerst er een hierarchie. Er is een kuddeleider en de rest van de kudde GEHOORZAAMT de kuddeleider, zoniet dan wordt dat in de natuur weinig subtiel uitgevochten en druipt de "2e kapitein van het schip" -vaak een jonge hengst die een gooi doet naar het leiderschap- af.
Het gebruikspaard zoals wij ermee werken is uit zijn ooit natuurlijke omgeving gehaald door de mens en dat betekent dat wij als mens de nieuwe hierarchie bepalen en de mens is daarbij altíjd de leider.
Ik hoef de woorden van Professor niet te herhalen, maar zo is het dus wel: alléén al vanwege het veiligheidsaspect.
Het geeft voor een paard duidelijkheid wat hij wel en niet mag. Voorwaarde is wel dat de mens de psychologie van het paard in deze begrijpt. Daaruit ontstaat wederzijds respect en heeft dus NIETS met afdwingen te maken, zoals sommigen hier beweren.

spokie79

Moll schreef:
....

nou vertel eens 1 situatie dat je paard je gered heeft dan in een hachelijke situatie.

LOL, rolling over the floor.

Orienta, daarom zei ik ook 'hopelijk' ;). Je ziet inderdaad veel mensen waarbij dat gebeurt. Dat zijn vaak mensen die vriendjes willen zijn met hun paard. En dat wil ik absoluut ook! Maar ik wil bovenal dat het veilig is voor mij en mijn paard. En natuurlijk ben ik nog steeds lerende en kunnen veel dingen nog veel beter. Maar hoop dat het begin er al is.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:53

spokie79 schreef:
Moll schreef:
....

LOL, rolling over the floor.

Idem dito :o

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:54

ZZonneglans schreef:
Om de discussie weer een zetje te geven:

Graag wil ik commentaar bij onderstaand filmpje.
Past dit in het Klassieke rijden? Of is Isabel Werth meer van de Baucher-methode? Of is het zeer nuttig, de arbeid die ze hier verricht met haar paard Gigolo?

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7 ... re=related

Voor ik dit filmpje zag, heb ik een filmpje van Reiner Klimke bekeken, met Biotop, (http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs) op hetzelfde concours. Dit is mijn utopia, de zit van Klimke en de combinatie paard/ruiter. Vandaar dat ik enigszins gechoqueerd was toen ik Isabel Werth bezig zag.

Ik heb het filmpje gestopt. Paard verzet zich gewoon tegen de ruiter. Kijk eens naar de teugelvoering! Hier spuug ik op.

quadripes

leerlingen hebben uiteindelijk het meeste respect en voelen de meeste gevoelens van vriendschap voor een rechtvaardige, maar strenge docent bij wie ze weten waar ze aan toe zijn. pas als de regels duidelijk zijn, kun je gaan werken aan vriendschap. maar nooit andersom.

neemt niet weg dat je wel gedurende dat proces vriendelijk moet zijn. maar da's weer wat anders.

zo ga je ook met dieren om.

Professor

Natuurlijk helpt een paard bij eventing een ruiter vaak uit hachelijke situaties, maar dat is ook zelfbehoud. 8-)
Gehoorzaamheid, dat is niets nieuws voor een paard, dat is luisteren naar de leider.
En men kan in een nog zo leuk en ontspannen bedrijf werken er is maar 1 leider.
Wanneer een team geen leider heeft dan gaat het team ten onder, daar zijn duizenden voorbeelden van.
Een leider geeft zekerheid, en een leider straalt het uit, en een ruiter moet zeker erkennen wat verzet is of spel, of een lichaamlijk ongemak.
Een instructeur dient dat ook te bemerken, dat is juist wat zo ontbreekt tegenwoordig een instructeur die er is, die aanwezig is en die inzicht heeft.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:55

quadripes schreef:
leerlingen hebben uiteindelijk het meeste respect en voelen de meeste gevoelens van vriendschap voor een rechtvaardige, maar strenge docent bij wie ze weten waar ze aan toe zijn. pas als de regels duidelijk zijn, kun je gaan werken aan vriendschap. maar nooit andersom.

neemt niet weg dat je wel gedurende dat proces vriendelijk moet zijn. maar da's weer wat anders.

zo ga je ook met dieren om.

Inderdaad. Eerlijk, duidelijk en consequent.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:56

Professor schreef:
Natuurlijk helpt een paard bij eventing een ruiter vaak uit hachelijke situaties, maar dat is ook zelfbehoud. 8-)

Inderdaad en niets anders.
Ik ken geen 1 paard die om een tak heen loopt omdat hij bang is dat zijn baas anders er vanaf valt omdat diegene er achter blijft hangen _/-\o_
Laatst bijgewerkt door orienta op 19-05-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:57

Het filmpje stammt uit 1995, dit is achterhaald, Issabell rijdt niet meer zo, ze rijd nu werkelijk Klassiek, met de doctor als trainer reed zij toen zo.
Bovendien zie ik haar zaterdag life, en ga op het afrijterrein het zelf nog een controleren, en haar het vragen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:57

murphy102 schreef:
Ik hoef de woorden van Professor niet te herhalen, maar zo is het dus wel: alléén al vanwege het veiligheidsaspect.
Het geeft voor een paard duidelijkheid wat hij wel en niet mag. Voorwaarde is wel dat de mens de psychologie van het paard in deze begrijpt. Daaruit ontstaat wederzijds respect en heeft dus NIETS met afdwingen te maken, zoals sommigen hier beweren.

Dat is dus precies wat ik ook probeer aan te halen. Ik denk niet dat hier mensen zitten die het afdwingen. Wel mensen die in dat opzicht nog aan het leren zijn, zoals ik. :o

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:58

Professor, dan heeft u zeker niet de losrijfilmpjes van Kentucky gezien van Isabell. Ik ga even zoeken, maar dat was ook om te huilen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:59

orienta schreef:
Professor schreef:

Inderdaad en niets anders.
Ik ken geen 1 paard die om een tak heen loopt omdat hij bang is dat zijn baas anders er vanaf valt omdat diegene er achter blijft hangen _/-\o_

Ik heb het tegendeel wel ooit gezien :D :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:02

liljebo schreef:
Ik heb het tegendeel wel ooit gezien :D :D

Net zoals pony's die hun ruiter door middel van het hek proberen eraf te " schuren" }>

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:04