Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:liljebo schreef:Een paard zal een dergelijk mens ook gemakkelijk de leiding geven en zich daar goed bij voelen
precies. het paard "leest" de ruiter al, voordat die erop stapt.
het enige waar het om gaat is de communicatie tussen ruiter en paard.
nombrado schreef:spokie79 schreef:Communiceren op een gelijkwaardig niveau, maar één daarvan is wel de leider. En hopelijk is dat altijd de ruiter.
ik ken voorbeelden zat, waarbij het paard de ruiter redt in hachelijke situaties.
liljebo schreef:Interessant stuk over gedrag en aanpak. Ik denk dat de meeste paarden een bepaald punt in bak of waar je dan ook werkt spannend vinden. Hier ook. En dan besef ik dat er ook een verwachtingspatroon bij jezelf groeit, juist omdat het paard daar schrikt en dat is duidelijk fout
Dat weet ik ook wel, maar het is toch goed om het weer te lezen en de tips mee te pakken.
Persoonlijk ben ik het er wel mee eens dat je als ruiter/begeleider de leiding dient te hebben.
Samenwerking is evengoed mogelijk.
Zoals een interim manager ooit tegen het personeel zei, toen ik nog gewoon voor een baas werkte : Ik heb graag dat mensen zaken met mij bespreken, met ideëen komen, meningen geven en voorstellen doen en ik zal zeker daarna luisteren en erover nadenken. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij mij.
Het was alleszins een zeer redelijk en prettige man om mee te werken, die heel erg goed wist wat hij deed en waarom hij dat deed.
Ik denk dat het met paarden net zo is.
Moll schreef:....
nou vertel eens 1 situatie dat je paard je gered heeft dan in een hachelijke situatie.
ZZonneglans schreef:Om de discussie weer een zetje te geven:
Graag wil ik commentaar bij onderstaand filmpje.
Past dit in het Klassieke rijden? Of is Isabel Werth meer van de Baucher-methode? Of is het zeer nuttig, de arbeid die ze hier verricht met haar paard Gigolo?
http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7 ... re=related
Voor ik dit filmpje zag, heb ik een filmpje van Reiner Klimke bekeken, met Biotop, (http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs) op hetzelfde concours. Dit is mijn utopia, de zit van Klimke en de combinatie paard/ruiter. Vandaar dat ik enigszins gechoqueerd was toen ik Isabel Werth bezig zag.
quadripes schreef:leerlingen hebben uiteindelijk het meeste respect en voelen de meeste gevoelens van vriendschap voor een rechtvaardige, maar strenge docent bij wie ze weten waar ze aan toe zijn. pas als de regels duidelijk zijn, kun je gaan werken aan vriendschap. maar nooit andersom.
neemt niet weg dat je wel gedurende dat proces vriendelijk moet zijn. maar da's weer wat anders.
zo ga je ook met dieren om.
Professor schreef:Natuurlijk helpt een paard bij eventing een ruiter vaak uit hachelijke situaties, maar dat is ook zelfbehoud.
murphy102 schreef:Ik hoef de woorden van Professor niet te herhalen, maar zo is het dus wel: alléén al vanwege het veiligheidsaspect.
Het geeft voor een paard duidelijkheid wat hij wel en niet mag. Voorwaarde is wel dat de mens de psychologie van het paard in deze begrijpt. Daaruit ontstaat wederzijds respect en heeft dus NIETS met afdwingen te maken, zoals sommigen hier beweren.
orienta schreef:Professor schreef:Natuurlijk helpt een paard bij eventing een ruiter vaak uit hachelijke situaties, maar dat is ook zelfbehoud.
Inderdaad en niets anders.
Ik ken geen 1 paard die om een tak heen loopt omdat hij bang is dat zijn baas anders er vanaf valt omdat diegene er achter blijft hangen