paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:17

Ik heb dat ook zo vaak!!!!!! Ik word dan kei pissig als mensen dat zeggen. Je gebruikt bij paardenrijden en zwemmen de meeste spieren. Veel meer dan de rest van de sporten. Oke, je krijgt er geen 6-pack van maar ja, HET IS EN BLIJFT EEN SUPER SPORT!!!

Maupie2783

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:21

Ook ik heb die opmerking vaak gehoord. LAter ging ik deze eens beantwoorden: als paardensport geen sport is, waarom autocross/motorcross wel? Als het zo makkelijk zou zijn, dan zouden er niet zoveel coureurs uit de baan vliegen. En voetbal? Tja, met z'n 20-en achter een bal aanhollen en als je hem hebt, trap je hem weer weg...
Oftewel: wat iemand als sport ziet, is afhankelijk van de doelen die hij/zij zichzelf stelt.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:42

waarom doet paardensport dan mee aan de olympische spelen??

paarden SPORT

KNHS > Koninklijke Nederlandse Hippische SPORT

ik vind wel dat er verschil in zit..

je hebt mensen die 1x per week op een manege komen rond hobbelen

EN

je hebt mensen met een eigenpaard die er dagelijks mee trainen of er druk mee bezig zijn...

:D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:50

Ik reed zaterdag voor het eerst in zes weken weer een uurtje op de manege. Ik heb een deskjob en krijg buiten een uur paardrijden per week (meestal te) weinig beweging. Kan je verzekeren dat ik op zondag heeeeel wat spiertjes in mijn rug en benen voelde waarvan ik alweer was vergeten dat ik ze had. En dat is naast de steken in mijn zij die ik al kreeg na een kwartiertje rijden. Dat is voor mij genoeg bewijs dat paardrijden een sport is (en dat ik superslechte conditie heb, haha). ;)

Nozelemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:34

Ik vind paardrijden zelf eerlijk gezegd niet echt vermoeiend. Ik vind het te vergelijken met Yoga. Je traint op een ontspannen manier je spieren en hebt er niet echt een uitmuntende conditie voor nodig. Hoeveel mensen rijden paard en zijn uitgeput als ze naar de bus moeten rennen? Maar daarom is het nog wel een sport. Eigenlijk vind ik de stal uitmesten en alles klusjes eromheen veel meer sport dan het paardrijden zelf. Ik ben meestal meer vermoeid van het borstelen dan van het paardrijden zelf.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:47

Ik vind paardrijden wel degelijk een sport, als je ook kijkt naar de dingen die je der om heen doet om je paard en je zelf beter te maken ( der zijn uitzonderingen misschien op jezelf).
Met paardrijden train je genoeg spieren, je bent actief bezig.
Ik ben ook bezig met joggen met de paarden, ik kan niet stil staan met longeren ik loop automatisch mee,
het uitmesten van de stallen het lopen met de kruiwagen, zijn allemaal dingen waar je ook je eigen lichaam en conditie mee traint of kan trainen. Paardrijden is een sport wanneer zowel ruiter als paard aan conditie enzo werken. Vriendin van mij zei ook dat het geen sport was tot ik haar een keer een uurtje heb laten rijden. Toen merkte ze dat als je echt je best er voor doet je veel spieren gebruikt want ze voelde de volgende dag spieren die ze nooit heeft gevoelt;) en ze vond het echt wel vermoeiend.

MissDoosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:12

Ik vind paardrijden wel een sport dat zeg ik ook altijd terug.
van sporten krijgen je meestal spieren en de spieren die ik heb, die heb ik vooral door paardrijden.
Tuurlijk al ben je een beginner en het is je eerste les ben je nog niet veel aan het sporten maar ik ben elke dag bezig met paarden en dan word het toch wel een sport maar vooral een hobby :D

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:39

Nozelemeid schreef:
Ik vind paardrijden zelf eerlijk gezegd niet echt vermoeiend. Ik vind het te vergelijken met Yoga. Je traint op een ontspannen manier je spieren en hebt er niet echt een uitmuntende conditie voor nodig. Hoeveel mensen rijden paard en zijn uitgeput als ze naar de bus moeten rennen? Maar daarom is het nog wel een sport. Eigenlijk vind ik de stal uitmesten en alles klusjes eromheen veel meer sport dan het paardrijden zelf. Ik ben meestal meer vermoeid van het borstelen dan van het paardrijden zelf.

tjonge.. hoe kun je van borstelen moe worden :+ ....

dan rij je ook niet intensief genoeg.. rondjes stappen en niksen kan iedereen wel.. maar echt je paard of pony klaarstomen voor een wedstrijd is iets HEEEEL anders.... /3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:57

Suusie22 schreef:

Kom in de winter maar een keertje bij ons langs, dan hebben we er wel een paar waar je je aardig moe op kunt borstelen :+
Goed borstelen is ook meer dan even met een borsteltje in de richting van het paard zwaaien, tenslotte. O:)
Maar goed, ik vind paardrijden over het algemeen geen sport en de activiteiten er omheen nog veel minder }>

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:10

Waratje schreef:
Suusie22 schreef:

Kom in de winter maar een keertje bij ons langs, dan hebben we er wel een paar waar je je aardig moe op kunt borstelen :+
Goed borstelen is ook meer dan even met een borsteltje in de richting van het paard zwaaien, tenslotte. O:)
Maar goed, ik vind paardrijden over het algemeen geen sport en de activiteiten er omheen nog veel minder }>

ik zeg toch ook niet dat je 2x met de borstel over de rug aait en klaar... ... ´t is jou mening dat paardrijden geen sport is,, maar in mijn ogen doe je dan toch echt iets niet goed.. er zit ook verschil in of je 1x per week knolhopst of ook echt ELKE dag aan het trainen bent...
en ik reed eerst altijd bij een manege,, die alleen maar een buitenbak had (wel overkapt).. zelfs met -10 reed ik nog zonder handschoenen en wat dan ook... dus leer mij geen kou kennen...
:j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:24

Ach het is maar hoe intensief je borstelt (of paardrijdt) of je er moe van wordt of niet. Jij gaf aan niet moe te worden van borstelen, en dat mensen die niet moe worden van paardrijden dan misschien alleen maar "rondjes stappen en niksen". En het maakt voor mij niets uit hoe intensief je bezig bent om te bepalen of het sport is of niet, het is niet de hoeveelheid zweet die bepaalt of iets een sport is, want dan zou tuinspitten toch echt topsport moeten zijn. }>

Maar ik stel voor dat je het topic eens helemaal zorgvuldig doorleest, dan kun je vrij goed teruglezen wat ik bedoel. Enne, neem even een koekje bij de thee, je hapt wel erg fanatiek :P

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:27

Waratje schreef:
Ach het is maar hoe intensief je borstelt (of paardrijdt) of je er moe van wordt of niet. Jij gaf aan niet moe te worden van borstelen, en dat mensen die niet moe worden van paardrijden dan misschien alleen maar "rondjes stappen en niksen". En het maakt voor mij niets uit hoe intensief je bezig bent om te bepalen of het sport is of niet, het is niet de hoeveelheid zweet die bepaalt of iets een sport is, want dan zou tuinspitten toch echt topsport moeten zijn. }>

Maar ik stel voor dat je het topic eens helemaal zorgvuldig doorleest, dan kun je vrij goed teruglezen wat ik bedoel. Enne, neem even een koekje bij de thee, je hapt wel erg fanatiek :P

haha.. het topic had ik laatst al doorgelezen :P.. mm... koekjes .. goed idee :P

*plundert de koekjestrommel* :P

maja.. ieder zo z'n eigen mening :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:03

Suusie22 schreef:
waarom doet paardensport dan mee aan de olympische spelen??
Dit vind ik een hele goede _/-\o_ Als mensen me weer proberen te vertellen dat paardensport geen sport is, stel ik ze wel die vraag *D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:05

Ik geef ze groot gelijk, paardensport is geen sport, dat is gewoon jezelf in de rondte laten dragen :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:33

Wanneer iemand dat tegen mij zegt zeg ik altijd, klopt hoor, paardrijden is geen sport, ik zet 'm in de juiste versnelling en weg zijn we...keertje proberen?
er is zelfs bewezen dat je bij paardensport evenveel verschillende spieren gebruitk als bij bijvoorbeeld een stevige thai-boks training...geloof me, zet iedereen die anders beweerd een half uurtje op een echt paard of op een echte pony, die piepen de volgende dag wel anders(lees:HARDER) als ze de trap niet afkomen :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:35

Ach, zolang schaken onder sport valt... is paardrijden ook een sport hahaha :P

Neemt niet weg dat ik soms alleen rijd voor het bewegen, relaxed buitenritje aan de lange teugel en alleen in stap kost niet echt veel inspanning haha :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:44

freeride schreef:
Wanneer iemand dat tegen mij zegt zeg ik altijd, klopt hoor, paardrijden is geen sport, ik zet 'm in de juiste versnelling en weg zijn we...keertje proberen?
er is zelfs bewezen dat je bij paardensport evenveel verschillende spieren gebruitk als bij bijvoorbeeld een stevige thai-boks training...geloof me, zet iedereen die anders beweerd een half uurtje op een echt paard of op een echte pony, die piepen de volgende dag wel anders(lees:HARDER) als ze de trap niet afkomen :j

Gut, dan rij ik zeker niet op echte paarden/ponies?? Geen idee waar ik me dan al die jaren toch mee bezig heb gehouden......... :? O:) :roll:

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:31

freeride schreef:
er is zelfs bewezen dat je bij paardensport evenveel verschillende spieren gebruitk als bij bijvoorbeeld een stevige thai-boks training...

Geloof je op je woord, maar, stond er ook bij in welke mate? Ik rij een heel sensibel paardje dat reageerd op zo ongeveer elke spier die je beweegt, en je staat versteld hoe gevoelig een paard kan zijn en idd hoeveel spieren je gebruikt, zodat ik dankzij haar me steeds meer bewust word van mijn lijf. Machtig hoor, maar voelt eerder als Tai Chi dan als Thai Boksen. Ben ook eerder mentaal gesloopt dan fysiek als ik gereden heb. Prettig gesloopt, dat wel, een beetje zoals je je voelt als je een stevige fysieke training hebt gehad.

Maar wat Waratje ook zegt, als fysieke inspanning en/of zweten gelijk zou staan aan sporten dan weet ik ook nog wel wat leuke 'sporten' te bedenken, verhuizen bijvoorbeeld, stevig schoonmaken of zakken voer sjouwen. Of, voor de broodnodige spanning, met een speciekuip hooi door een paddock rennen met twee uitgehongerde paarden achter je aan. :D

Maargoed, waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat anderen vinden dat paardrijden Sport is? Geniet er gewoon van en laat wat anderen denken en vinden links liggen, beter nog, geef ze gewoon gelijk, zijn ze ook meteen uitgel*ld. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:58

hahaha in de winter vind ik het sowieso al een sport om bij de paarden te komen: eerst door de blubber lopen, dan water halen uit de sloot, ranzig paard poetsen, stallen doen... voordat ik erop zit heb ik al de workout gehad! Dus dan is het rijden vaak gewoon heeeeel relaxed een rondje rijden :P

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:08

Serena_ schreef:
Olympische Zomersporten

Atletiek
Badminton
Basketbal
Boksen
Boogschieten
Gewichtheffen
Gymnastiek (turnen, ritmische sportgymnastiek en trampoline)
Handbal
Hockey
Honkbal
Judo
Kanoën (slalom en sprint)
Moderne vijfkamp
Paardensport
Roeien
Schermen
Schietsport
Schoonspringen
Softbal
Synchroonzwemmen
Taekwondo
Tafeltennis
Tennis
Triatlon
Voetbal
Volleybal (zaalvolleybal en beachvolleybal)
Waterpolo
Wielersport (baanwielrennen, BMX, mountainbiken en wegwielrennen)
Worstelen
Zeilen
Zwemmen
Dit is een lijstje met officiele Olymspische Sporten
Olympische Wintersporten

Alpineskiën
Biatlon
Bobsleeën
Curling
Freestyleskiën
IJshockey (in 1920 sport op de Zomerspelen)
Kunstschaatsen (in 1908 en 1920 sport op de Zomerspelen)
Langlaufen
Noordse combinatie
Rodelen
Schaatsen
Schansspringen
Shorttrack
Skeleton
Snowboarden

Voormalige Olympische sporten

Een aantal sporten hebben in de loop der tijd hun Olympische status verloren. Dit zijn:

Cricket
Croquet
Darten
Golf
Jeu de paume
Lacrosse
Motorbootracen
Pelota
Polo
Rackets
Roque
Rugby
Touwtrekken
Nu ziten er 2 sporten met paarden in: Polo en Paardensport, dus paardenrijden is een officiele sport

Lijst is niet helemaal up to date......er zijn vorig jaar een aantal sporten bij-/ teruggekomen waaronder rugby.Het zogenaamde 7's rugby

Voor sommigen is het trouwens al een sport om op hun paard te blijven zitten :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:55

Maarre, Spiritdancer, in die lijst staat nergens "paardRIJDEN" vermeld. O:)

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:57

Paardensport wel ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:22

Spiritdancer schreef:
Paardensport wel ;)

Klopt, maar de topictitel gaat over PaardRIJDEN :+

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:30

Wat is dressuur dan.....paardZITTEN...paardSTUREN of paardMANIPULEREN? Springen is dan vast paardZWEVEN of paardVLIEGEN?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:46

Spiritdancer schreef:
Wat is dressuur dan.....paardZITTEN...paardSTUREN of paardMANIPULEREN? Springen is dan vast paardZWEVEN of paardVLIEGEN?

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* GENIAAL!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*