Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:47

Dat laatste weet ik ja, en dat is triest, maar ook gewoon reëel, en laten we eerlijk zijn: een enkeltje slager is dan de beste optie imo. Zullen de Penny's me wel niet in dank afnemen, maar het is wel zo.

Waarom ik denk dat jij het wél met mij eens bent?
Hierom: die eerste categorie steigeren die ik noemde, het steigeren uit protest, is redelijk gevaarlijk, maar goed te voorkomen. Dwarsigheid is imo hetzelfde als protest. En ook te voorkomen door kijken en luisteren.

Steigeren uit schrik: als je zorgt het paard niet te belonen, en je kalmeert het, is het zelden meer dan een eenmalige actie, en zodoende wordt dat niet een probleemgeval.
Steigeren uit angst valt in dezelfde categorie, en bij die beide, als je zelf maar rustig blijft, en geen hele stomme fouten gaat maken, is er echt niks aan de hand. En daarom nam ik die even niet mee.
Je kunt namelijk niet heel veel fout doen...

Maar ik ben er van overtuigd dat de echte probleempaarden voortkomen uit inconsequente ruiters, die niet hebben geluisterd naar hun paarden. Toen kwam er een moment, dat het paard dacht dat als ie niet iets extreems ging doen, de ruiter het nóóit zou begrijpen dat er iets is (niet dat een paard precies zo denkt, maar je snapt me wel denk ik Knipoog ) en toen... zette de ruiter hem op stal.
Of begon zacht en lief tegen hem te praten.
Of... zo ongeveer alles, behalve een goeie mep, en dan, als alles weer rustig is, eens gaan kijken wat er nou allemaal aan de hand is.... en daar ook wat mee doen.

En díe probleemgevallen zijn 99% van de steigerende paarden. Ze zijn volkomen gezond van lijf en leden, alleen hebben ze ooit protest aangetekend, en werden er op de één of andere manier voor beloond. Waardoor de (anders) eenmalige actie een gedragspatroon is geworden, wat verdraaid moeilijk te doorbreken is (en dat is pas het punt waarbij je professione hulp nodig hebt).

En ik denk dat jij het volledig met mij eens ben, dat het niet zover hoeft te komen. En dat 99% van de probleemgevallen echt te voorkomen is. En dat is niet eens heel moeilijk.

Snap je mij nu? Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:59

Ik denk dat daar juist de valkuil ligt- dwarsigheid is imo alleen te voorkomen als je enorm veel ervaring hebt met het lezen van paarden en als je een paard hebt wat open toegankelijk is; zelfs bij de beste ruiters in de sport zie je nog verassingen voorkomen.. Degene die beweert haar dier in alles te kunnen lezen en alles te kunnen zien aankomen vind ik echt een beetje naief. Bloos
Maar daar zal ik ook wel reacties op krijgen, hoor, en dat snap ik best.. Knipoog

Die Pennyverhalen kunnen mij dan ook niet echt boeien of overtuigen.
Ik zeg dit juist omdat ik inmiddels veel en intensief met de dieren ben omgegaan...

De echte probleempaarden kunnen idd worden gemaakt door ruiters, maar ook door de natuur. Helaas. Zoals er veel maffe mensen rondlopen, zijn er ook veel maffe dieren. Voor de tere zieltjes hier- ja, in het wild worden ze verbannen of gedood, ter veiligheid van het in stand houden van de kudde.

Of het 99% is betwijfel ik; ik denk dat enorm veel paarden niet gezond zijn maar gewoon fysieke pijn hebben door vast te hebben gelegen, verkeerd te zijn gereden etc... En dat die dieren stijgeren vind ik volkomen normaal.
ik denk serieus dat er meer paarden vanuit fysieke pijn omhoog komen dan vanuit mentale frustratie.

Is trouwens ook weer boeiend onderwerp! Haha!

En in dat opzicht kan er idd een hoop leed voorkomen worden! Knipoog

Ik hoop dat ik je nu heb begrepen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:04

Je begrijpt me prima en ik denk dat we het aardig met elkaar eens zijn! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:05

@Yamcha: waar valt dit paard onder: 3 x onder zadel, geen problemen gehad (tanden waren nagekeken, had eigen op maat gemaakt zadel). Ander paard in stal hinnikt, mijn paard blijft staan, steigert en slaat achterover....Heeft het overigens daarna nog een keer geprobeert bij iemand anders, die was erop voorbereid en hij heeft een tik tussen de oren gehad. Sindsdien een braaf paard..

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:07

ik sla mijn paarden NOOIT!

geef ze wel eens een tik op de neus als ze echt vervelend zijn.

En ja zo als de meesten denken dat een klap op de nek de beste straf is dat is het dus niet.

En als je een paard te veel slaat worden ze kop schuw.

Dat is die van mij ook door de vorige eigenaar.

En na een jaar niet geslagen te zijn weet ze het nog steeds.

En weet nu dat ze ook geschopt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:09

Citaat:
ik sla mijn paarden NOOIT!

geef ze wel eens een tik op de neus als ze echt vervelend zijn.

En ja zo als de meesten denken dat een klap op de nek de beste straf is dat is het dus niet.

En als je een paard te veel slaat worden ze kop schuw.

Dat is die van mij ook door de vorige eigenaar.

En na een jaar niet geslagen te zijn weet ze het nog steeds.

En weet nu dat ze ook geschopt.

Verschrikkelijk, die van mihj heeft ook wel eens een schop gehad Haha!, tik op de neus dat lijkt me pas irritant voor een paard. Met al die tastzintuigen daar;). Wat doe jij als een paard schopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:11

frisiangirl schreef:
@Yamcha: waar valt dit paard onder: 3 x onder zadel, geen problemen gehad (tanden waren nagekeken, had eigen op maat gemaakt zadel). Ander paard in stal hinnikt, mijn paard blijft staan, steigert en slaat achterover....Heeft het overigens daarna nog een keer geprobeert bij iemand anders, die was erop voorbereid en hij heeft een tik tussen de oren gehad. Sindsdien een braaf paard

Stomweg uitproberen denk ik.
Doen ze ook hoor.

En iedereen die roept dat paarden je niet uitproberen, ga ik hard uitlachen Ja
Maar ze willen gewoon even weten of dit nog wel mag... en dit ook? en dit ook? oh, okey, dit niet. Prima, klaar.

Gewoon even de grenzen testen. Is heel gezond gedrag imo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:11

Er zijn ook grenzen bij een tik uitdelen...die vorige eigenaar had deze grens blijkbaar niet...
Mijn vriend heeft mijn paard ook wel eens een schop gegeven, maar dat was nadat mijn paard hem tijdens het bekappen in z'n **** had geschopt.. Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:14

Nou, dan vind ik dat ook niet echt raar.
Maar er zijn zeker grenzen bij tikken uitdelen...

Het paard moet sowieso snappen waarom hij een tik krijgt.... daar ontbreekt het meestal al aan...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:15

Consequent, eerlijk en direkt...die 3 dingen samen behouden je paard als vriend..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:17

Mijn merrie heeft ook wel eens een schop gehad.
Toen ik haar kocht was ze mishandeld, haar neusbrug was tot het bot open.
Ze kon niet vast staan aan een touw en ging dan hangen.
Alles geprobeerd, echt alles maar ze is op dat moment gewoon blind voor alles en iedereen.
Toen kwam de chiropractor voor haar en bleek ze door het hangen en vallen schade opgelopen te hebben (nu nog last van).
Nekwevel verschoven en bekken scheef.

Ik kreeg de tip "een schop onder der hol" die de eerst volgende keer geprobeerd en ja hoor OK dan!

Nu kan ze prima vast staan en zal alleen gaan hangen als ze schikt.
En nu hoef ik alleen maar te zeggen voorwaarts, een schop is dus nietmeer nodig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:20

frisiangirl schreef:
Consequent, eerlijk en direkt...die 3 dingen samen behouden je paard als vriend..

Die ga ik onthouden!!!

*mag ik 'm in mijn profiel zetten, doe ik het als quote Ja *

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:24

Laat mijn paard nou ook een verschoven nekwervel en scheef bekken gekregen hebben door ooit enorm te hebben gehangen in de trailer. Hij hing op de snelweg met zijn voorbenen over de voorste stang. Verdrietig
Helemaal in paniek en hij was niet de enige op dat moment. Bloos
Door dat trauma wilde hij niet meer vast staan, ging altijd hangen. Ik heb hem met rust en geduld geleerd los te staan. Haha!
Niks geen schop, nooit gedaan (ik schop sowieso geen paarden) en nu staat hij heel braaf stil met borstelen, opzadelen, noem maar op. Hij blijft gewoon staan. Knipoog
Ik zou hem zelfs vast kunnen zetten, maar zie er het nut niet meer van in. Haha!

Kreeg van de week van mijn holistische dierenarts en haar assistente nog een compliment dat hij zo goed opgevoed is. Tong uitsteken
En dat terwijl hij ooit een wiebelkont was en de mensen op mijn stal riepen dat ik hem moest aanpakken. Beestje had een trauma door dat gebeuren met het vast staan in de trailer. Ik heb dat anders aangepakt. En laten zien dat het zo ook kan. Ik ben overigens ook consequent, eerlijk en direct. Zie niet in wat dat met schoppen te maken heeft. Je kunt je paard op meerdere manieren goed en op tijd corrigeren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:07

Nadya, een paar terugschoppen als het jou heeft geschopt zie ik als een eerlijke directe manier van communiceren. Volgens mij begrijpt het dier die gedragsmethode ook heel prima.

Yamcha, die drie punten zijn imo ook heel belangerijke ingredienten voor een menselijke vriendschap, wat jij?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:51

Detour, ik reageerde op de post van Shyla en haar paard met 'hangprobleem'. Knipoog

Overigens vind ik dat je bij een schoppend paard OOK moet kijken naar de reden waarom. Knipoog
Mijn paard schopt nooit zomaar iemand, je kunt rustig achter hem langs lopen.
Soms schopt hij mijn natuurlijk bekapper, als hij hem overvalt bij het bekappen. Vraag je om 'toestemming' dan is hij braaf met het geven van zijn benen. Maar ik heb ervaring met een hoefsmid die nogal lomp te werk ging en dan krijg je het op je bord. En terecht. Dan mag mijn paard schoppen, hoor. Hij schopt namelijk nooit zomaar, echt niet. Is hij veel te vriendelijk voor, tenzij jij als mens te grof bent. Spiegel, he.

Maar goed, ik 'lees' mijn paard inmiddels. Niet iedereen kan dat met zijn/haar paard, vermoed ik (als ik het zo hoor hier op bokt). Knipoog

Bij paarden die ik niet ken, let ik altijd heel goed op de uitdrukking en de signalen van het dier, waar je zoveel vanaf kan leiden als je daar wat gevoel voor hebt. Maar de sportpaarden van mijn stalbazin die in het land om mijn paard heen lopen te bokken en te steigeren (ik moet daar met Sam doorheen om hem naar zijn land te brengen), daar ben ik ook niet lief voor, hoor. Al hoewel ik ze vrijwel nooit raak met mijn leadrope. Maar ze hoeven echt niet te proberen om mijn Sam (en niet te vergeten mijzelf Haha! ) lastig te vallen met hun wild maaiende benen met hoefijzers. Want dan hebben ze aan mij een hele slechte. Ja

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:54

Ja Yamcha, van mij mag het hoor....

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:55

Fardauxzep schreef:
Hee allemaal Lachen

ik hoor heel vaak dat mensen (vooral mannen Tong uitsteken)
paarden tussen de oren meppen als het niet luistert..

nou vind ik dit zelf dus echt vreselijk,
maar ik wou graag weten wat jullie er van vinden ???

groetjes fardau.

natuurlijk ben ik er tegen!!! paarden mag je zoieso niet slaan!! Als een kind niet luisterd ga je hem tog ook niet slaan?! Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:58

Er zijn anders ook zat mensen die hun kinderen wel slaan. Knipoog
Ik sla mijn dochter niet, hoor. Ik vind slaan niet de manier om iets over te brengen namelijk.
Een paar minuutjes op de gang werkt veel beter. Haha!
Als je daar eerlijk, consequent en direct in bent, ben je prima bezig. Althans, als ik zo naar mijn dochter kijk, gaat het heel erg goed zo. En dat is toch echt een pittig dametje Tong uitsteken .

Zo zie ik dat eigenlijk ook met paarden.
En normaal gesproken vergelijk ik paarden niet snel met mensen, maar in dit geval.............. Clown
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-04-08 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:59

@Nadya
Shyla25 schreef:
Alles geprobeerd, echt alles maar ze is op dat moment gewoon blind voor alles en iedereen.

Misschien eerst wel ff goed lezen, we hadden het dus al op alle andere manieren geprobeerd.
Los staan kon ook wel maar er is gewoon de mogelijkheid niet voor op een drukke stal.
Ik heb een tijd op een vereniging gestaan waar we allemaal een stand hadden voor de stal, daar stond ze dus gewoon los in.
Nu staat ze ook wel los maar buiten de stal liever ff vast, ze is nogal nieuwsgierig Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:03

Shyla25 schreef:
@Nadya
Shyla25 schreef:

Misschien eerst wel ff goed lezen, we hadden het dus al op alle andere manieren geprobeerd.
Los staan kon ook wel maar er is gewoon de mogelijkheid niet voor op een drukke stal.
Ik heb een tijd op een vereniging gestaan waar we allemaal een stand hadden voor de stal, daar stond ze dus gewoon los in.
Nu staat ze ook wel los maar buiten de stal liever ff vast, ze is nogal nieuwsgierig Haha!

Mijn Sam is ook supernieuwsgierig Haha! . Jong beestje, he, en supersociaal. Mag hij van mij zijn, hoor. Het kostte ook wat tijd, geduld en oefening, maar het is me wel gelukt Knipoog . Ik kan niet inschatten hoe jullie het gedaan hebben.
Ik weet dat ik veel commentaar kreeg van bepaalde types op onze drukke stalling. Heb ik me nooit iets van aangetrokken. Ik heb mijn paard begrip getoond en heb er precies voor terug gekregen wat ik hoopte: vertrouwen en rust van zijn kant. En bovendien laad ik hem nu ook zo de trailer in. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:10

detour schreef:
Nadya, een paar terugschoppen als het jou heeft geschopt zie ik als een eerlijke directe manier van communiceren. Volgens mij begrijpt het dier die gedragsmethode ook heel prima.

Yamcha, die drie punten zijn imo ook heel belangerijke ingredienten voor een menselijke vriendschap, wat jij?

Ik geloof het ook.
Ik geloof ook echt dat je op die manier heel diepe en eerlijke en open vriendschappen op kunt bouwen. En zulke vriendschappen, en zulke vrienden zijn mensen om héél, heel zuinig op te zijn... Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:12

Alleen hebben mensen veel meer moeite met directheid dan dieren, sterker nog- een dier heeft dat nodig maar mensen kunnen er vaak niet goed mee om gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:20

Daar komen volgens mij ook de meeste opvoedingsproblemen vandaan... óf de mens overreageert, vanuit woede of wat ook, en dat snapt een dier echt helemaal niet.
Of een mens reageert te laat... en dat snappen ze ook al niet.

Ik kan het dan de dieren niet kwalijk nemen dat ze de grenzen eens opzoeken, zo van: wat wíl je nu eigenlijk?
Ik kan me herinneren dat ik als kind eens bij een oom logeerde, en die was eerst heel lief, en aardig... en toen liet ik iets vallen (weet niet meer wat) en opeens begon hij tegen me te schreeuwen en stuurde me naar bed... ik herinner me dat ik daar toen totaal niets van begreep, zó erg was het toch niet wat ik gedaan had?

Nu kan een mens dat soort dingen nog min of meer beredeneren, maar een paard begrijpt zulke dingen niet... en een paard wil niet zozeer een hoop knuffels, maar wél graag zekerheid en duidelijkheid.
Kun je dat niet geven... en beloon je ook nog op de verkeerde momenten (onbewust, maar voor het effect maakt dat niet uit) dan is een opvoedingsprobleem en een dominantieprobleem geboren...

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:32

ik ben het met je eens dat je een paard niet tussen de oren hoort te meppen. zoals ik heb het geleerd spoor je een paard aan en hij gaat niet over spoor je het nog een keer harder aan. daarna geef je een mep op de hals of op de kont. slaan tussen de oren heeft hier weinig mee te maken vindt ik. ik mep ook vaak op de schouder als een paard teveel naar binnen loopt.
bij het op de kont slaan maakt het wel uit op welk paard ik zit.
tussen de oren meppen vindt ik heel onnatuurlijk

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:34

maaikee_ schreef:
ik ben het met je eens dat je een paard niet tussen de oren hoort te meppen. zoals ik heb het geleerd spoor je een paard aan en hij gaat niet over spoor je het nog een keer harder aan. daarna geef je een mep op de hals of op de kont. slaan tussen de oren heeft hier weinig mee te maken vindt ik. ik mep ook vaak op de schouder als een paard teveel naar binnen loopt.
bij het op de kont slaan maakt het wel uit op welk paard ik zit.
tussen de oren meppen vindt ik heel onnatuurlijk

In de hals slaan is lekker natuurlijk Verdrietig Een paard doet dit niet zonder rede en in veel gevallen zou je dan dus ten onrechte slaan... Bedenk dat ten alle tijden