duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:37

idd Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:39

Recht door de bocht is bij mij idd ook zonder stelling en buiging. Gewoon omklappen als t ware. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:45

Idd, bij mij ook

Visualiseer een plank met 4 pootjes en visualiseer die door een wending, je zult nooit met de achterste pootjes in het voorste spoor komen.
Je krijgt dan juist het uitzwaaien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:45

recht door de bocht kan idd 2 dingen zijn:

1) zonder stelling en buiging - SLECHT
2) een paard dat op 4 benen de wending door gaat - GOED (en dus niet: een paard dat het naar binnen valt en op de binnenkant meer gewicht heeft als op de buitenkant (fout)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:50

Noem het dan rechtgericht door de bocht. Dan is het mischien duidelijker.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:53

Needje schreef:
Noem het dan rechtgericht door de bocht. Dan is het mischien duidelijker.

Ja Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:53

dat is idd een betere omschrijving Ja

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:23

Een paard heeft een natuurlijke scheefheid (net als bij mensen). Maar kan ook scheefgereden zijn Bloos (ervaring mee, helaas...). Daarnaast kan het paard wisselen in links of rechtsgebogen, dat kan zelfs tijdens het rijden. Dat doet ie zelf, zonder invloed van de ruiter.
Als het paard zich op dat moment erg scheef houdt (kan door allerlei oorzaken, kan ook door een voor het paard stress situatie, schrikken in de wei noem maar op. Wij mensen weten het dan niet eens.) kan je het zien, door erachter te gaan lopen. Je zult dan zien dat het zadel scheef hangt naar 1 kant.
Daarnaast, als je heel goed voelt en je voelt dat je paard rechtsvoor een kortere pas maakt, is ie op dat moment linksgebogen (of andersom, links korte pas rechtsgebogen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:50

Het links en rechtsgebogen kan idd veranderen, en je hoort het ook iedere keer tijdens het rijden te checken. Paarden die extreem links of rechtsgebogen zijn zullen dit niet zomaar veranderen, maar paarden die wel rechtgericht gereden kunnen worden wel. Het is dan idd van belang dat je leert te zien en te voelen waarheen je paard buigt, en dat weer op te lossen. Het kan dus goed zijn dat je de ene dag moet gaan rechtrichten op de linkervolte, en de andere dag op de rechtervolte. Ja

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:31

Heerlijk om te lezen ben het zeker eens moet jullie rechtrichters

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:37

EINDELIJK! heb ik dit topic helemaal gelezen, ik kwam er een beetje laat in en loop nu eindelijk bij. Ik vind het echt een super topic en ik heb er veel van geleerd, ook van het FILMPJE OP PAGINA 4. Er wordt heel veel goed commentaar en uitleg gegeven, waar ik ook zeker veel van geleerd heb (en heb net mail gestuurd over clinic rechtrichten van Marijke de Jong(h) - site http://www.paardbegrijpen.nl - om met tijden te kijken of ik kan).

Ook worden er een aantal goede boeken genoemd, waaronder Ruiters en Rechters (ga ik halen, nog niet gelezen). Daarnaast heb ik 'Basis rijkunst, wat beweegt de ruiter' van Anne Muller voorbij zien komen.
Helaas heb ik 1 boek in het speciaal gemist, namelijk 'Het paard in beweging' van Sara Wyche. Een boek dat juist gaat over het paard, hoe deze zijn spieren dient te gebruiken en hoe je daar als ruiter op in kan spelen. Daarnaast hebben we het ook gehad over oprichten, rechtrichten en dergelijke en daar heb ik ook een heel mooi boek over thuis (hoop dat ie nog ergens te vinden is, is namelijk erg oud): 'Basisafrichting van het jonge rijpaard' van Reinier Klimke.

Ook hebben we het voornamelijk over het rechtrichten van het paard, het ontspannen van het paard en dergelijke, maar hierbij moet niet worden vergeten dat ook de RUITER rechtgericht moet zijn (wie is er links als rechts even goed?!) en over trainingen voor de ruiter hebben we dan: 'Training van ruiter en paard', geschreven door Lammert en Jet Haanstra en heb ik van een mede-bokkers nog eens de tip gekregen voor dit boek: 'Das Bewegungsgefuhl des Reiters' van Eckart Meyners (heb m niet gelezen, mijn Duits is te slecht).

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:15

Mijn bijrijdpaard is scheef rechtsom. In stap drukt ze haar achterhand lichtjes naar binnen, alsof ze travers loopt. Scheef gereden in het verleden, het is zo gebeurd en langzaam op te lossen.

Judje, ben het met je eens. Ik ben linkshandig en merk dat ik mijn rechterhand en -been minder 'soepel' gebruik.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:41

ik heb altijd het gevoel dat ik een paard op de linker hand veel correcter kan rijden, omdat ik dan mijn goede hand(om het zo maar te zeggen) buiten heb Bloos maar wat moet ik daar aan doen? om mijn bijrijdpaardje op beide handen gelijk te rijden Bloos
en ik vroeg me af, op de 1e pagina staat die super uitleg van winbinches(als ik het goed schrijf)
maar bij een overbouwd paard dat wel over de rug loopt zal toch enigzins dat kuiltje achter het zadel blijven, doordat het paard misschien iets hoge billen heeft, neem ik aan dat je dit nooit helemaal kan wegwerken. als ik het fout heb zeg het gerust hoor Koe

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:26

marrianne schreef:
en ik vroeg me af, op de 1e pagina staat die super uitleg van winbinches(als ik het goed schrijf)
maar bij een overbouwd paard dat wel over de rug loopt zal toch enigzins dat kuiltje achter het zadel blijven, doordat het paard misschien iets hoge billen heeft, neem ik aan dat je dit nooit helemaal kan wegwerken. als ik het fout heb zeg het gerust hoor Koe

Oh dat vraag ik me ook af! De rug is bij een overbouwd paard altijd lager dan de achterhand, dat kun je toch niet compenseren?
Goeie vraag Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:02

Qimm schreef:
Oh dat vraag ik me ook af! De rug is bij een overbouwd paard altijd lager dan de achterhand, dat kun je toch niet compenseren?
Goeie vraag Ja

De rug is ook bij een niet-overbouwd paard lager dan de achterhand, en dat is maar goed ook anders rijd je op een plank. Alleen, bij een overbouwd paard is het nog erger waardoor je hem er nog meer bij zult moeten rijden voor je voor het oog de achterhand erbij hebt. In princiepe maakt het eigenlijk niet uit, als een overbouwd paard net zoveel verzameld gaat als een niet-overbouwd paard ziet het niet-overbouwde paard er verzamelder uit, het is dus meer een 'op het oog' kwestie. En een overbouwd paard zal moeilijker te verzamelen zijn.

Om nog even terug te komen op de 'recht-door-de-bocht' kwestie, er zijn meerdere manieren om recht door de bocht te gaan. Jullie bedoelen recht van bovenaf gezien, dan heb je dus geen stelling en buiging. Zij bedoelt recht van voren gezien, een onervaren paard gaat als een fiets door de bocht en valt dus naar binnen:

Afbeelding

Als het paard zijn gewicht beter gaat verdelen over alle 4 benen zal hij steeds beter rechtop kunnen blijven in een bocht. Uiteraard kan een paard niet perfect verticaal door de bocht, zeker niet in de snellere gangen(dan zou hij namelijk omvallen) maar hoe beter het paard zichzelf leert dragen hoe beter hij rechtop zal kunnen blijven. Het resultaat:

Afbeelding

(om te zien of hoe recht of scheeft het paard loopt, trek een rechte lijn door een voorbeen wat op de grond staat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:04

Wederom mooi verteld!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:09

dank je Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:25

anneliesdj schreef:
[Als het paard zijn gewicht beter gaat verdelen over alle 4 benen zal hij steeds beter rechtop kunnen blijven in een bocht. Uiteraard kan een paard niet perfect verticaal door de bocht, zeker niet in de snellere gangen(dan zou hij namelijk omvallen) maar hoe beter het paard zichzelf leert dragen hoe beter hij rechtop zal kunnen blijven. Het resultaat:

Mooi uitgelegd. Als aanvulling: Het paard mag net zoveel naar binnenkomen als dat de snelheid noodzakelijk maakt. Net als bij een fiets dus (of een motor, daar is het vaak duidelijker bij). Als je met een motor heel hard door de bocht gaat, dan zie je de motor vanaf de voorkant gezien schuin hangen, direct na de bocht richt de bestuurder de motor weer recht (verticaal), omdat hij anders om zal vallen. Laat hij de motor in de bocht meer naar binnenkomen als de snelheid toestaat, dan valt hij ook (om).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:41

Wát is nu eigenlijk het rechtrichten..

Ik ga altijd op de langezijde mijn paard buigen, dus stelling vragen. Daarna zet ik hem weer recht. Is dit rechtrichten? Of wat is het dan Bloos

En hoe kan je zien of een paard scheef gereden is?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:50

Somebitch schreef:
Wát is nu eigenlijk het rechtrichten..

Ik ga altijd op de langezijde mijn paard buigen, dus stelling vragen. Daarna zet ik hem weer recht. Is dit rechtrichten? Of wat is het dan Bloos

En hoe kan je zien of een paard scheef gereden is?

Volgens mij moet je dan op de binnen hoefslag rijden, en als je paard dan niet zelf een stelling aanneemt maar zijn hoofd recht voor het lichaam houdt en in een rechte lijn loopt.

Uh dan istie recht.

toch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:56

Ohh oke! Knipoog Weet ik dat ook weer Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:08

Rechtrichten is zorgen dat je paard op zowel links als recht kan nageven, en op de volte! (rechtrichten begint altijd op de volte, pas als dat goed gaat, ga je rechte lijnen rijden) in draf met zijn buitenbenen in 1 lijn loopt (deze lijn loopt rond). Het buitenachterbeen komt dus in het spoor van het buitenvoorbeen. Bij een rechtsgebogen paard doe je dit op de linkervolte, en bij een linksgebogen paard op de rechtervolte.

Meestal kun je als ruiter goed merken dat je paard rechtsgebogen is als de linkerkant de sterke kant van je paard is, bij linksgebogen is de rechterkant de sterke kant.

Als je paard in de juiste stelling en buiging (afhankelijk van de grote van de volte) netjes in lijn met de volte blijft, dan is je paard rechtgericht. Is dat het geval, dan kun je ook op de rechte lijnen je paard rechtgericht doorrijden, blijft je paard niet rechtgericht, dan ga je weer terug naar de volte.

Edit: je kijkt naar het buitenbeen, omdat de binnenbenen niet in lijn komen, omdat je paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, en dus net iets verder naar binnen als het binnenvoorbeen. Zeker bij een hoger tempo wordt dit duidelijker. Als op de volte je paard zijn buitenachterbeen naast (aan de buitenkant ernaast) zijn buitenvoorbeen zet, dan zwaait je paard achter uit, en is er dus geen sprake van een rechtgericht paard.
Zet je paard zijn buitenachterbeen verder naar binnen als zijn buitenvoorbeen, dan komt het paard op de binnenschouder, en is er dus ook geen rechtgericht paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:29

Maar als beide buitenbenen recht achter elkaar aan gaan, is ie dan wel rechtgericht? Aangezien een paard van voren smaller is als van achter. En bij een rechtgericht paard wat rechtuit gaat de voorhand recht voor de achterhand staat, maar de benen nooit recht voor elkaar kunnen staan....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:33

Een paard is van zichzelf nooit recht en er zijn maar weinig mensen die hun paard onder het zadel perfect recht kunnen laten lopen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:46

Stipje Lachen