heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:40

heb je lekker verkeerd geleerd Ja Maar je kunt hem dubbelvouwen (en dan hopen dat je mij niet tegenkomt Clown )
daar komt ook het gezegde: "doorn in het oog" vandaan, zeggen ze

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:50

Alane schreef:
heb je lekker verkeerd geleerd Ja Maar je kunt hem dubbelvouwen (en dan hopen dat je mij niet tegenkomt Clown )
daar komt ook het gezegde: "doorn in het oog" vandaan, zeggen ze
ohh en ik ben al 43, en doe het mijn hele leven zo!
Nou ga ik toch eens op stal opletten hoe anderen dat hebben dan Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:12

Ik ben iets jonger Haha!
Zijn er heel veel die letten er helemaal niet op... ook bijv. sloffteugel (jawel ik martel mijn paarden ook wel eens) of dubbele longe, menteugels dito...

daarom steek ik ook bij een losse teugel aan 1 kant het leer terug in de passant.. heb ik altijd de goede teugel aan de goede kant zitten Ja

Mischien heb jij het op de engelse manier geleerd.. gewoon verkeerd om Clown

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:21

Huh? bij een losse teugel aan 1 kant het leer terug in de passant..? die snap ik niet helemaal..?
Waarom zit je teugel los dan? ze zitten toch altijd aan elkaar? (behalve bij westernteugels, maar daar zitten geen gespen aan toch) Blond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:20

het gedeelte wat je aan het bit gespt, daar steek je er 1 van terug in de passant, zodat je als je van teugel wisselt gelijk kan zien welke waar hoort Haha!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:39

Ik wil niemand afzagen ofzo, maar vinden jullie dit niet erg lijken op muggenziften? Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:06

Jeany schreef:
Ik wil niemand afzagen ofzo, maar vinden jullie dit niet erg lijken op muggenziften? Bloos

Je kan het ook vliegen afvangen noemen daar staat dit topic bol van.

Is inhoudelijk bovendien ook nog een mooi voorbeeld van het natte-ape-effect.

HC

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:08

Huertecilla schreef:
Jeany schreef:

Je kan het ook vliegen afvangen noemen daar staat dit topic bol van.

Is inhoudelijk bovendien ook nog een mooi voorbeeld van het natte-ape-effect.

HC

Als je dit oprecht had gevonden, dan had je hier niet gereageerd. Dit valt teveel op Clown

Anywayzzzz... Ik rij met 2 slagen in m'n beugelriemen (bij m'n pony dan), moet nog steeds kinderriemen kopen Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:40

Alane schreef:
het gedeelte wat je aan het bit gespt, daar steek je er 1 van terug in de passant, zodat je als je van teugel wisselt gelijk kan zien welke waar hoort Haha!

ah, op die fiets Haha! Maar dat lijkt mij eerlijk gezicht ook geen gezicht.. Ik kijk dan wel even naar de gesp in het midden Tong uitsteken
Net zoals een slag in je beugelriemen.... hahaha ook geen gezicht! Maar wat maakt het nou uit? Als je er geen last van heb, en je paard ook niet... whatever! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:13

Dabo schreef:
Maar wat maakt het nou uit? Als je er geen last van heb, en je paard ook niet... whatever! Haha!

Kijk, dáár heb je nu de kern. Als je er geen last van hebt, dan liggen je benen niet netjes en met licht contact als een natte handdoek naar beneden langs je paard. Zo simpel is het.
Idem paard. Een paard wat er niet op reageert is blijkbaar 'doof'.
Net als met veel andere van dit soort opmerkingen blijkt dan gelijk de basis van kennis en vaardigheid. Of niet Knipoog

Maakt míj niet uit of een ruiter snel vindt goed genoeg te zijn. Dát is een kwestie van de eigen Wil doch het verandert niets aan wat het optimum ís.
Ik weet voor mezelf heel goed dat ik nooit ooit dat optimum zal bereiken. Ook heb ik veel lol op het punt waar ik ben. Beiden zijn voor míj geen reden noch excuus om niet te streven naar verbetering terwijl ik bepaald genoeg lichamelijke beperkingen heb om als nep-reden aan te voeren dat niet te hoéven willen.
Ik Wil weten wat het optimum is én waar ik sta opdat ik kán leren. Nogmaals ik weet dat ik veel niet weet en ook dat ik nog veel moet verbeteren en ervaar dat juist als geweldig motiverend. Er is altijd meer en voor mij meer dan ik ooit zal kunnen bereiken.

Ik ken niemand hier persoonlijk dus bedoel het niet persoonlijk. Naar mijn mening hebben in het algemeen de meeste ruiters geen benul van wat het optimum is noch van wat ze aan het doen zijn, dus hebben ze geen schijn van kans zich te ontwikkelen áls ze die ambitie al zouden hebben...
Geneuzel over frutsels is kijken door een vergrootglas naar één stukje zonder zelfs maar idee van de hele puzzel.

HC

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:19

Goh, ben ik even blij dat ik niet zo'n rij-type ben. Heb geen ambities, is allemaal prima zo. Meer dan erop ZITTEN en meeliften doe ik niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:21

Citaat:
Geneuzel over frutsels is kijken door een vergrootglas naar één stukje zonder zelfs maar idee van de hele puzzel.

Welnee, je kunt heus wel een overzicht van die puzzel in je hoofd hebben en frutsels verzamelen/er over neuzelen omdat het leuk/goed voor je paard/whatever is. Het een sluit het ander niet uit. Cool

Naast de frutsels worden er ook tig 'verantwoorde' boeken gekocht, interessante sites bekeken Knipoog en sta ik open voor alles wat ten goede komt van mijn paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:42

Huertecilla schreef:
Naar mijn mening hebben in het algemeen de meeste ruiters geen benul van wat het optimum is noch van wat ze aan het doen zijn, dus hebben ze geen schijn van kans zich te ontwikkelen áls ze die ambitie al zouden hebben...

Maar goed HC, daar hebben we het al eerder over gehad. Wat het optimum voor iemand is, kan natuurlijk erg verschillen. Kennelijk ga jij daar nog steeds aan voorbij. Er kortzichtig is te stellen dat er maar 1 optimum kan zijn. Oftewel: 1 definitie van goed, fijn en verantwoord paardrijden. Kennelijk heb jij er geen benul van dat jou optimum niet het optimum van een ander hoeft te zijn. Of per definitie beter is. De een houdt van bitloos boscrossen, de ander houdt van springen en weer een ander houdt van dressuurprikken. En binnen al deze disciplines is het mogelijk om dat goed, verantwoord en fijn te doen.

Huertecilla schreef:

Kennelijk ga jij voorbij aan het feit dat er ook mensen zijn die zich af en toe best eens lekker bezig kunnen houden met details zonder de hoofdzaak uit het oog te verliezen. Je doet er zelf net zo hard aan mee. Anders zou je je niet in dit topic mengen.

Huertecilla schreef:
Net als met veel andere van dit soort opmerkingen blijkt dan gelijk de basis van kennis en vaardigheid.

En bij jou is wijsheid aangeboren???

Huertecilla schreef:
Ik weet voor mezelf heel goed dat ik nooit ooit dat optimum zal bereiken. Ook heb ik veel lol op het punt waar ik ben. Beiden zijn voor míj geen reden noch excuus om niet te streven naar verbetering terwijl ik bepaald genoeg lichamelijke beperkingen heb om als nep-reden aan te voeren dat niet te hoéven willen.

En wie zegt dat er geen andere ruiters zijn die dezelfde instelling hebben? Jij bent niet de enige hoor, die streeft naar verbetering. En wat heeft dit te maken met dit topic? Het gebruiken van setjes of iets dergelijks hoeft het streven naar verbetering absoluut niet in de weg te staan. Net als dat jouw drinkfleshouders of brokaten jasje jouw streven naar verbetering niet in de weg hoeven staan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:53

Huertecilla schreef:
Dabo schreef:
Maar wat maakt het nou uit? Als je er geen last van heb, en je paard ook niet... whatever! Haha!

Kijk, dáár heb je nu de kern. Als je er geen last van hebt, dan liggen je benen niet netjes en met licht contact als een natte handdoek naar beneden langs je paard. Zo simpel is het.
Idem paard. Een paard wat er niet op reageert is blijkbaar 'doof'.
Net als met veel andere van dit soort opmerkingen blijkt dan gelijk de basis van kennis en vaardigheid. Of niet Knipoog
..HC

Wie is er nu aan het vliegen afvangen...? Tong uitsteken

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:02

Zooo het is hard gegaan in dit topic, nog steeds vind ik setjes onzin maar vind het wel leuk dat het er is, en dan vooral voor de jeugdige ruitertjes(als het maar wel correct gebruikt word) weet nog uit mijn 10er jaren dat er geen leuke dekjes waren en toen was ik er wel mee bezig om mooie spulletjes voor mijn pony'tje te kopen. Nu houd ik me daar niet meer mee bezig ik vind het belangrijker om voldoende goede spullen te hebben en koop alleen nog iets als het echt nodig is. Ik wilde nog wel iets zeggen over de zadel discussie, ik heb een paar jaar geleden zo'n kunstofzadel van wintec gekocht om mijn paard in te rijden(zij was nog niet volgroeid en kunstof leek mij een goede optie) ik heb dat zadel 2.5 jaar gebruikt totdat ik een buitenrit maakte en mijn zadel na een flinke bokpartij uit elkaar getrokken werd(de singelriemen waren geknapt, en niet om dat ik het niet goed heb onderhouden) vanaf dat moment heb ik een zadel laten maken bij hulzebosch en daar ben ik dik tevreden mee, het zadel is aangepast aan mijn paard en naar mijn wensen. Vanaf dat moment heb ik voor mijn andere paard ook zo'n zadel laten maken, ik ben dik tevreden over het leer, en de pasvorm het kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Met dit voorbeeld wil ik zeggen dat kwaliteit idd wel meer kost, ook voor dekjes etc...Nogmaals voor mij dus geen setjes maar wel kwalitatief goed spul.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:09

@ wendyashley; nu neem je toch al een veel genuanceerdere houding aan als eerder in het topic. Haha! En als je het zo stelt delen wij ook wel dezelfde mening. Ik ga ook voor kwaliteit en functionaliteit. En dat kost in de regel gewoon wat meer.

(maar ik vind het af en toe wel leuk om een mooi dekje onder mijn zadel te hebben Tong uitsteken en er dan het liefst een bijpassende rijbroek en jas/trui bij te dragen Tong uitsteken Zeker als ik naar een clinic ga ofzo Haha! )

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:13

Ik ben inderdaad ook niet voor 'setjes' Paardrijden draait daar niet om vind ik zelf. Al is het altijd wel eens leuk. Moest ik er eentje als cadeautje krijgen, zou ik het wel gebruiken! Maar ik ben niet iemand die hier zijn geld zal aan hangen. En uiteraard moet het juist gebruikt worden.. Hoeveel mensen zie je wel niet die helemaal mis bandageren om een 'setje' te vormen. Ook de prijs hiervoor vind ik ronduit belachelijk!

@ Wendyashley: Er is al redelijk veel eens gezegt dat de singelriemen niet echt kwaliteit waren. Daarom laten veel mensen ze weer vervangen. Ik heb zelf geen ervaring met Wintec. (wel bijna:P) Niet slecht bedoelt ofzo hoor. Ik wou het je gewoon even laten weten Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:36

Dabo schreef:
Alane schreef:

ah, op die fiets Haha! Maar dat lijkt mij eerlijk gezicht ook geen gezicht.. Ik kijk dan wel even naar de gesp in het midden Tong uitsteken

Niet als je de teugels aan het bit hebt zitten...
of haal je na het rijden je hoofdstel niet uitelkaar om het te poetsen??

Dabo schreef:
Net zoals een slag in je beugelriemen.... hahaha ook geen gezicht! Maar wat maakt het nou uit? Als je er geen last van heb, en je paard ook niet... whatever! Haha!

Ik wil het bij ons niet zien.... het past of het past niet, klaar.

Was vandaag op concours en daar was daadwerkelijk iemand, wel meer mensen natuurlijk, die had keelriem aan de riem zitten van het bakstuk, het bakstuk zat vastgegespt aan de neusriem en en de neusriem aan het riempje voor het bakstuk....

Als je geen oog voor detail hebt HC en niet met een vergrootglas naar de puzzel durft te kijken kun je niet streven naar perfectie maar slechts je proberen te spiegelen aan diezelfde perfectie door een roze bril op te zetten.
Een knoop die mist aan een jas zal er niet voor zorgen dat de jas geen jas meer is, maar kan wel zorgen voor een beperking in de functionaliteit vandiezelfde jas.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:02

jasmijn78 schreef:
@ wendyashley; nu neem je toch al een veel genuanceerdere houding aan als eerder in het topic. Haha! En als je het zo stelt delen wij ook wel dezelfde mening. Ik ga ook voor kwaliteit en functionaliteit. En dat kost in de regel gewoon wat meer.

(maar ik vind het af en toe wel leuk om een mooi dekje onder mijn zadel te hebben Tong uitsteken en er dan het liefst een bijpassende rijbroek en jas/trui bij te dragen Tong uitsteken Zeker als ik naar een clinic ga ofzo Haha! )

Ik ben ook niet zo moeilijk hoor, ik vind verkeerd gebruik alleen zo zonde voor een paard.
Verder moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, we kunnen wel een discussie aangaan op dit topic maar op deze manier word het een eindeloze discussie en laat ik dat nou zonde vinden van mijn tijd en het is ook nog eens helemaal niet gezellig.
Bokt is er toch voor om juist gezellie over paarden te kletsen en lol te hebben, ik blijf nog steeds bij mijn mening maar ik heb geen afgunst tegen mensen die setjes gebruiken, uiteindelijke hebben we allemaal de zelfde passie en dat zijn paarden!!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:16

Alane schreef:
Dabo schreef:

Niet als je de teugels aan het bit hebt zitten...
of haal je na het rijden je hoofdstel niet uitelkaar om het te poetsen??
Echt niet! Ik maak het bit schoon, ga jij na elke rit je hele hoofdstel uit elkaar halen..? Ik niet hoor, dat doe ik af en toe, bij 'groot' onderhoud Knipoog Haha!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:22

Ik ga ook niet na elke rit mijn hoofdstel helemaal poetsen, ik maak alleen het bit goed schoon en eventueel wat derrie op de teugels. Teveel poetsen en vetten is niet goed voor het leer en de stiksels.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:24

Na het rijden gooi ik mijn hoofdstel met bit in een emmer met een lauw sopje. Tong uitsteken

Dat kan met een biothane halsterhoofdstel. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:26

Water is slechter voor het leer en door het bit gaat je hoofstel "uithangen" en dus halen wij het bit er uit, de teugels eraf. Gaan we er met een doek over en klaar is ie weer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:37

Een stang maak ik schoon met een lapje. Een gewoon bit doop ik zo in het water, of houd ik zo onder de kraan, dat het leer niet nat wordt. Als het nodig is ga ik er met een borsteltje over en dan een tweede doop.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:07

Quellian schreef:
Goh, ben ik even blij dat ik niet zo'n rij-type ben. Heb geen ambities, is allemaal prima zo. Meer dan erop ZITTEN en meeliften doe ik niet.

ik ben ook niet zoon heel erg rijtypje om het zo maar te zeggen Haha! vind verzorging veel mooier en dankbaarder om te doen op 1 of andere manier! rijden is voor mij de bijzaak waar ik gewoon ook veel plezier in heb Haha! ambities? ja natuurlijk wil ik dat mijn paard danst zoals salinero, maar je moet ook reeel blijven Clown Haha! voor mij is rijden vooral veel lol hebben met mijn paard! alle vooruitgang is welkom, maar ik stel zeker geen eis van binnen een maand wil ik dat en dat gewoon goed zien...

Alane schreef:
Was vandaag op concours en daar was daadwerkelijk iemand, wel meer mensen natuurlijk, die had keelriem aan de riem zitten van het bakstuk, het bakstuk zat vastgegespt aan de neusriem en en de neusriem aan het riempje voor het bakstuk....

zoiets heb ik ook wel eens gezien en dan vraag ik me echt af waar die mensen zowiezo paardrijden hebben geleerd Ach gut ik vind namelijk dat een instructeur daar op moet letten Haha! mijn instructeurs zagen echt alles! van bitten die 1 gaatje te laag hingen of je neusriem die 1 gaatje te los zat Ach gut misschien perfectionistisch van ze, maar zo leer je het wel... en met goed tuig wat goed zit, heeft je paard veel meer plezier denk ik!

vandaag op me werk heb ik trouwens wel weer een paar dingen gehoordwaarvan ik me afvroeg wat jullie daar van vinden Haha!
hier komen ze wat vinden jullie ervan?
*de meerijdende ouders die terwijl kindlief een uurtje les heeft constant opmerkingen maken tegen het kind en eigenlijk alels beter weten dan de instructeur maar het kind toch op les sturen Ach gut *
*de ouders die het kind pushen om maar vooral zo veel mogelijk te rijden (en ook de ook gevallen waarvan de ouders het huiswerk van de kinderen maken zodat kindlief naar les kan Haha! )
*(maar ook het idee van bijvoorbeeld wat ik zelf gezien heb bij een meisje 3 keer per week verplicht lessen omdat ze hogerop moest komen tot de Z! toen ze dus aan de eis van haar ouders voldeed zei ze de paardjes gedag omdat ze er niks meer aan vond Ach gut *

ben benieuwd! Pling