Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Bovenaan als je bij de topiclijst bent, staat een knop "New topic". Daar kun je er een maken. Wel van te voren eerst even bedenken waar het over gaat, dat je het op de goede plek zet.
Als je een discussie wilt beginnen over rijden, moet je topic hier, anders niet, duidelijk? Als je het niet snapt, doe me even een pm (onderaan mijn berichten) leg ik het nog een keer uit.
Sorry trouwens voor mijn wat botte reactie, ik had niet in de gaten dat je nog zo jong was, maar een paard moet je echt pas op zijn vroegst met 4 jaar inrijden. Anders krijgt ie heel veel slijtage aan zijn rug en zijn benen en spieren en pezen en heeft ie altijd pijn... dat wil je toch niet?
Yamcha schreef:Moet je ook niet doen, denk ik. Een jong paard wat veel kan, is niet per definitie een getalenteerd paard, veel vaker een overvraagd paard.
gwennelien schreef:De discussie of het wel of niet goed is wil ik even in het midden laten, daar zijn al meerdere verschillende meningen over gegeven.
Mijn persoonlijke mening is dat het nergens voor nodig is om zo vroeg te beginnen. Waarom moet het allemaal zo snel, om zo snel mogelijk wedstrijden te kunnen gaan rijden en punten te scooren of dat het paard dan makkelijk te verkopen is omdat ie nog zo jong is en al vanalles kent en dan veel geld opbrengt??
Wat is de reden om zo jong al te "willen" beginnen???
Nazarma schreef:Als je een gezond en sterk paard hebt dat al genoeg volgroeit is.
Nazarma schreef:uhmm, wij beginnen bij onze paarden haast altijd rond de 2,5 jaar met longeren en als ze goed aan de longe lopen en er klaar voor zijn rijden, wij zetten onze paarden nooit bij. (als ze zadelmak worden gemaakt etc, en gelongeert worden(de jonge))vandaag zijn we weer met eentje begonnen, dus ik vind dat nieuwe trend nergens op slaan moet ik zeggen. Als je een gezond en sterk paard hebt dat al genoeg volgroeit is, en als je er zelf verstand van hebt, dan vind ik dat het gewoon kan..![]()
en over sommige reactie`s hier: De meeste paarden bij ons vinden het niet erg, dan krijgen ze beweging, en dat vinden ze leuk, en nee we gaan er niet op een gruweljike manier mee om en we behandelen ze gewoon met respect, en bij sommige paarden wachte we ook gewoon tot hun 3/ 3,5
Nadya schreef:Ja, geld is belangrijker blijkbaar. Ik walg van mensen die zo met paarden omgaan. Ik zou er dus ook nooit mijn beroep van willen maken, omdat de 'markt' mijn rug () op kan. Ik snap niet dat je als 'bedrijf' zo meegaat met wat de mensen willen, terwijl het gewoon niet goed is voor die paarden. Ik zou mezelf niet meer in mijn ogen aan kunnen kijken, als ik dat op mijn geweten zou hebben.
Norway_girl schreef:Nadya schreef:Ja, geld is belangrijker blijkbaar. Ik walg van mensen die zo met paarden omgaan. Ik zou er dus ook nooit mijn beroep van willen maken, omdat de 'markt' mijn rug () op kan. Ik snap niet dat je als 'bedrijf' zo meegaat met wat de mensen willen, terwijl het gewoon niet goed is voor die paarden. Ik zou mezelf niet meer in mijn ogen aan kunnen kijken, als ik dat op mijn geweten zou hebben.
Ik vind het ook roduit wlagelijk hoe dat zo gaat, maar dit zegt niet dat het bij alle bedrijven zo gaat. Ik wil later dolgraag een fokkerij beginnen, maar ook als je er je beroep van maakt, kan je diervriendelijk met de paarden omgaan. Ja toch?
Ik heb toen ik 13 was een blauwe maadag meegelopen op een arabierenfokkerij in NH. Daar ben ik weg gegaan, omdat ze daar totaal geen respect voor de dieren opbrengen! Ik moest helpen bij het vasthouden van een merrie die weer bevrucht werd. Ze had notabene net een veulen gehad! Ik moest die merrie aan haar oren trekken en weet ik veel wat. Nou noppes dus he! Het kan veel anders. Het veulen wat erbij was stond te gillen en kreeg een schop van de eigenaarToen zegt die eigenaar tegen mij: "wil jij dat veulen hebben? Ik heb er toch niets aan want hij is niet goed afgetekend!!!
) Ok ik snap dat ja hogerop wil komen, maar dit slaat nergens op.
Dus zo gaat dat.