Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:39

heej ff andere vroeg hoe maak je je eigen topic ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:51

Bovenaan als je bij de topiclijst bent, staat een knop "New topic". Daar kun je er een maken. Wel van te voren eerst even bedenken waar het over gaat, dat je het op de goede plek zet.
Als je een discussie wilt beginnen over rijden, moet je topic hier, anders niet, duidelijk? Als je het niet snapt, doe me even een pm (onderaan mijn berichten) leg ik het nog een keer uit.
Sorry trouwens voor mijn wat botte reactie, ik had niet in de gaten dat je nog zo jong was, maar een paard moet je echt pas op zijn vroegst met 4 jaar inrijden. Anders krijgt ie heel veel slijtage aan zijn rug en zijn benen en spieren en pezen en heeft ie altijd pijn... dat wil je toch niet?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:55

Yamcha schreef:
Bovenaan als je bij de topiclijst bent, staat een knop "New topic". Daar kun je er een maken. Wel van te voren eerst even bedenken waar het over gaat, dat je het op de goede plek zet.
Als je een discussie wilt beginnen over rijden, moet je topic hier, anders niet, duidelijk? Als je het niet snapt, doe me even een pm (onderaan mijn berichten) leg ik het nog een keer uit.
Sorry trouwens voor mijn wat botte reactie, ik had niet in de gaten dat je nog zo jong was, maar een paard moet je echt pas op zijn vroegst met 4 jaar inrijden. Anders krijgt ie heel veel slijtage aan zijn rug en zijn benen en spieren en pezen en heeft ie altijd pijn... dat wil je toch niet?

wat wil je er mee zeggen dat ik zo jong ben ik ben 19
wil dat dat zeggen dat ik geen verstand van paarden heb..
ik heb altijd al paarden ingereden 2 ervan rijd steven veldhuis nou..
het kan helemaal geen kwaad als je verstand ervan heb wat al kan het niet !!
ik heb een boek gelezen en daar staat precies in op welke leeftijd je wat moet doen met je paard!!
ik rij al 12 jaar denk wel dat ik er iets verstand van hem,, ik heb zelf een paard van anderhalf maar die mag ook nog lekker anderhalf jaar in de wei blijven staan hoor !!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:59

Heb je profiel gezien, idd... heb je een pb gedaan. Overigens zeg ik niet dat je geen verstand van paarden hebt, maar op 2,5 jarige leeftijd beginnen is echt niet slim, ook al staat het in een boek.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:10

Mijn pony is met 3,5 ingereden, dat kan wel, maar ik vind haar nog best wel 'jeugdig' aan doen en ze rijd dan ook maar 3 x per week 30 a 40 minuten... Meer dan zat.

Zodra ze het land op kunnen gaat ze weer lekker 1 a 2 maanden het land op. Ze hoeft van mij niet als 4 jarige een L-proef te kunnen lopen, belangrijker is dat ze er plezier in houdt Knipoog

Sommige paarden zijn wat vroeger rijp, maar ik vraag me dan af waarom je dan meteen de max er uit moet halen omdat ze het wel 'kunnen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:13

Moet je ook niet doen, denk ik. Een jong paard wat veel kan, is niet per definitie een getalenteerd paard, veel vaker een overvraagd paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:31

Yamcha schreef:
Moet je ook niet doen, denk ik. Een jong paard wat veel kan, is niet per definitie een getalenteerd paard, veel vaker een overvraagd paard.

Maar een getalenteerd paard is wel eerder overvraagd, omdat die het eerder aanbiedt en meer aanbiedt dan een minder getalenteerd paard Knipoog Als je als ruiter zijnde dan niet oppast, ga je zo te ver...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:40

Dat klopt idd. Mensen gaan er vaak vanuit, dat als het dier het aanbiedt, het ook wel goed zal zijn, een paard is wat dat betreft een dier wat je moet beschermen tegen zichzelf... (of tegen de mens, natuurlijk)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:44

Ja het is maar net hoe je het bekijkt Lachen

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:17

gwennelien schreef:
De discussie of het wel of niet goed is wil ik even in het midden laten, daar zijn al meerdere verschillende meningen over gegeven.
Mijn persoonlijke mening is dat het nergens voor nodig is om zo vroeg te beginnen. Waarom moet het allemaal zo snel, om zo snel mogelijk wedstrijden te kunnen gaan rijden en punten te scooren of dat het paard dan makkelijk te verkopen is omdat ie nog zo jong is en al vanalles kent en dan veel geld opbrengt??
Wat is de reden om zo jong al te "willen" beginnen???

Inderdaad Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:42

Dan zie je dus het paard als een 'gebruiksvoorwerp'.

Die mensen hebben het gevoel dat ze 'wegenbelasting' betalen voor een auto waar niet mee 'gereden' wordt....

Met andere woorden, dan kost ie geld zonder dat je er 'plezier' van heb. (plezier tussen aanhalingstekens, want dat kan je natuurlijk wel hebben ook al kan je er niet op rijden).

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:43

uhmm, wij beginnen bij onze paarden haast altijd rond de 2,5 jaar met longeren en als ze goed aan de longe lopen en er klaar voor zijn rijden, wij zetten onze paarden nooit bij. (als ze zadelmak worden gemaakt etc, en gelongeert worden(de jonge))vandaag zijn we weer met eentje begonnen, dus ik vind dat nieuwe trend nergens op slaan moet ik zeggen. Als je een gezond en sterk paard hebt dat al genoeg volgroeit is, en als je er zelf verstand van hebt, dan vind ik dat het gewoon kan.. Nors opkijken Clown

en over sommige reactie`s hier: De meeste paarden bij ons vinden het niet erg, dan krijgen ze beweging, en dat vinden ze leuk, en nee we gaan er niet op een gruweljike manier mee om en we behandelen ze gewoon met respect, en bij sommige paarden wachte we ook gewoon tot hun 3/ 3,5

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:04

Nazarma schreef:
Als je een gezond en sterk paard hebt dat al genoeg volgroeit is. Clown

Probleem is alleen dat een paard met 2.5 NOOIT volgroeid KAN ZIJN. En ook niet sterk genoeg kan zijn. Dat zijn sommige paarden met 3,5 al niet eens!

Overigs over die 'bekende dressuuramazone met paarden in de oprichting'. Ik keek vorig jaar december (05) eens op sporthorses en kwam daar via een paard wat te koop werd aangeboden op een site van een handelsstal en daar werden verschillende W'tjes aangeboden onder het zadel en met aanleuning (oprichting vind ik hier een te groot woord), 4 bandages ect de hele reutemeteut. Ik wist niet wat ik zag, ik dacht dat het paard op sporthorses misschien een Duitser was of de leeftijd was verkeerd ingevuld. Helaas...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:06

@Nazarna: Wat een prachtige, bloederige merrie heb je om te zien! Super afstamming, zal wel heet wezen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:15

Nazarma schreef:
uhmm, wij beginnen bij onze paarden haast altijd rond de 2,5 jaar met longeren en als ze goed aan de longe lopen en er klaar voor zijn rijden, wij zetten onze paarden nooit bij. (als ze zadelmak worden gemaakt etc, en gelongeert worden(de jonge))vandaag zijn we weer met eentje begonnen, dus ik vind dat nieuwe trend nergens op slaan moet ik zeggen. Als je een gezond en sterk paard hebt dat al genoeg volgroeit is, en als je er zelf verstand van hebt, dan vind ik dat het gewoon kan.. Nors opkijken Clown

en over sommige reactie`s hier: De meeste paarden bij ons vinden het niet erg, dan krijgen ze beweging, en dat vinden ze leuk, en nee we gaan er niet op een gruweljike manier mee om en we behandelen ze gewoon met respect, en bij sommige paarden wachte we ook gewoon tot hun 3/ 3,5

Is bij jullie thuis je enige referentiekader?

Het spijt me.. maar vanuit 1 stal kan je niet beredeneren of het onzin is om dit een trend te noemen. Dan zul je echt verder moeten kijken Knipoog

Ik longeer mijn jonge dieren overigens wel met bijzet voordat ik erop ga zitten. Zo leren ze de druk op het bit kennen en wat nageven is.

Ik denk niet dat het een nieuwe trend is. Het gebeurt al veel langer.. Je kunt het beter ouderwets noemen misschien. Nu pas is er zoveel bekend over botgroei etc en hoe slecht het is. Of beter gezegd: nu pas wordt dat echt duidelijk naar voren gebracht!

@Sammie: oke Lachen Op marktplaats staat overigens ook een 2,5 jarige Fries onder het zadel op de foto (ook in de aanleuning, hoewel dat soms bijna vanzelf gaat bij die jonge dieren). Goed aangereden staat erbij...

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:22

[/quote]
Overigs over die 'bekende dressuuramazone met paarden in de oprichting'. Ik keek vorig jaar december (05) eens op sporthorses en kwam daar via een paard wat te koop werd aangeboden op een site van een handelsstal en daar werden verschillende W'tjes aangeboden onder het zadel en met aanleuning (oprichting vind ik hier een te groot woord), 4 bandages ect de hele reutemeteut. Ik wist niet wat ik zag, ik dacht dat het paard op sporthorses misschien een Duitser was of de leeftijd was verkeerd ingevuld. Helaas...[/quote]

Idd zo staat er op de site van een bekende dressuramazone ook een 2,5 jarige te koop die al in de oprichting loopt!
Moeten wij " amateurs " hier nou een voorbeeld aannemen?? Verdrietig

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:25

Maar geef eens een URL dan.. Ik wil dat wel eens met eigen ogen bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:32

Ik ben ook erg benieuwd idd...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:06

We zijn inmiddels een 36 pagina's verder en nog zijn we er niet uit, haha!!!

Mijn merrie is inmiddels bijna 3 (29 mrt) en nog steeds niet zadelmak. Vervelen doet ze zich ook niet. Ze staat veel buiten met andere paarden, maar loopt nu inmiddels ook aan de dubbellonge en tussen de dubbele lijnen. Naar buiten gaan doet ze ook vreselijk braaf aan de hand. Er tegenaan hangen/leunen, dat doet haar niets. Dat heb ik al zo vaak tussen het borstelen, longeren, stappen etc. door gedaan, dat het haar niet eens meer opvalt als ik er weer eens vol tegen aan sta te leunen. Ze stapt niet weg, maar blijft heel braaf staan.

Vanaf volgende maand gaan we 1 keer per maand op longeerles, om het allemaal goed begeleid verder uit te breiden. Voornamelijk ook om het in de trailer stappen voor haar gewoonte te krijgen.

Dus nee, 2,5 jaar en zadelmak?!? Daar doen wij niet aan. Is ook helemaal niet nodig.

Dit was een paardje waarvan iedereen in de opfok zei dat ik daar vreselijk veel mee te stellen zou krijgen. Druk, kijkerig, schrikkerig, brutaal etc. Is zelfs naar een andere opfok gegaan omdat ze eerst particulier stond en ze haar daar niet aankonden. Ze werd te druk.

Nu staat ze op stal en door de rust en vooral de ongedwongenheid. Het niet te snel te veel willen is ze helemaal tot rust gekomen. Kijkerig is ze nauwelijks, druk alleen als je er met de zweep achteraan gaat en ga zo maar door.

Jullie zijn allemaal van harte welkom als zij zadelmak gemaakt gaat worden. Want ja, ze is sterker in haar rug en ze heeft meer conditie, maar als dat voor mij de reden moet zijn om er een jaar eerder op te klimmen, dan ga ik wel tinkers houden ipv bloedpaarden...

Paardrijden is meer dan alleen kunnen blijven zitten.
Je moet ermee om kunnen gaan, that's all...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:12

@ zammarano
Het draaid allemaal om geld! Helaas Huilen Zo gaat dat steeds vaker tegenwoordig. Het moet allemaal even snel en even mooi.
Die amazone rijd die paarden jong en in de oprichting, zodat ze lekker tonen. Dan is ze ze snel kwijt en kan zij weer geld verdienen en een voor haar goed dressuur paard te kopen.
De mensen die die paarden kopen, weten vaak niet dat zo'n paard verhoogd risico loopt op rug/been klachten etc.
Ik vind het zelf niet gezond meer. Geef een paard de tijd om op te groeien. Maar helaas is het geld vaak belangrijker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:16

Ja, geld is belangrijker blijkbaar. Ik walg van mensen die zo met paarden omgaan. Ik zou er dus ook nooit mijn beroep van willen maken, omdat de 'markt' mijn rug ( Knipoog ) op kan. Ik snap niet dat je als 'bedrijf' zo meegaat met wat de mensen willen, terwijl het gewoon niet goed is voor die paarden. Ik zou mezelf niet meer in mijn ogen aan kunnen kijken, als ik dat op mijn geweten zou hebben. Boos!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:22

Nadya schreef:
Ja, geld is belangrijker blijkbaar. Ik walg van mensen die zo met paarden omgaan. Ik zou er dus ook nooit mijn beroep van willen maken, omdat de 'markt' mijn rug ( Knipoog ) op kan. Ik snap niet dat je als 'bedrijf' zo meegaat met wat de mensen willen, terwijl het gewoon niet goed is voor die paarden. Ik zou mezelf niet meer in mijn ogen aan kunnen kijken, als ik dat op mijn geweten zou hebben. Boos!

Ik vind het ook roduit wlagelijk hoe dat zo gaat, maar dit zegt niet dat het bij alle bedrijven zo gaat. Ik wil later dolgraag een fokkerij beginnen, maar ook als je er je beroep van maakt, kan je diervriendelijk met de paarden omgaan. Ja toch?
Ik heb toen ik 13 was een blauwe maadag meegelopen op een arabierenfokkerij in NH. Daar ben ik weg gegaan, omdat ze daar totaal geen respect voor de dieren opbrengen! Ik moest helpen bij het vasthouden van een merrie die weer bevrucht werd. Ze had notabene net een veulen gehad! Ik moest die merrie aan haar oren trekken en weet ik veel wat. Nou noppes dus he! Het kan veel anders. Het veulen wat erbij was stond te gillen en kreeg een schop van de eigenaar Huilen Toen zegt die eigenaar tegen mij: "wil jij dat veulen hebben? Ik heb er toch niets aan want hij is niet goed afgetekend!!! Verward ) Ok ik snap dat ja hogerop wil komen, maar dit slaat nergens op.

Dus zo gaat dat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:24

Je kan ook geld verdienen en toch goed met je paarden om gaan hoor Knipoog

En ja, in de paardenbranche wordt veel geld verdiend. Als de 'markt' je rug op kan, kan je beter helemaal stoppen met de paarden. Hoe dan ook, er wordt aan je verdiend als je je ergens in stalling hebt staan, voer koopt, spullen voor je paard koopt en ga nog maar even door. Het hoort er allemaal bij. Alles.

Ik krijg hier echt het idee dat sommige mensen ontzettend idealistisch bezig zijn...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:29

Norway_girl schreef:
Nadya schreef:

Ik vind het ook roduit wlagelijk hoe dat zo gaat, maar dit zegt niet dat het bij alle bedrijven zo gaat. Ik wil later dolgraag een fokkerij beginnen, maar ook als je er je beroep van maakt, kan je diervriendelijk met de paarden omgaan. Ja toch?
Ik heb toen ik 13 was een blauwe maadag meegelopen op een arabierenfokkerij in NH. Daar ben ik weg gegaan, omdat ze daar totaal geen respect voor de dieren opbrengen! Ik moest helpen bij het vasthouden van een merrie die weer bevrucht werd. Ze had notabene net een veulen gehad! Ik moest die merrie aan haar oren trekken en weet ik veel wat. Nou noppes dus he! Het kan veel anders. Het veulen wat erbij was stond te gillen en kreeg een schop van de eigenaar Huilen Toen zegt die eigenaar tegen mij: "wil jij dat veulen hebben? Ik heb er toch niets aan want hij is niet goed afgetekend!!! Verward ) Ok ik snap dat ja hogerop wil komen, maar dit slaat nergens op.

Dus zo gaat dat.

Merries worden regelmatig gedurende de veulenhengstigheid weer gedekt. Dat is eigenlijk heel normaal.
En blijkbaar was dat veulen niet geschikt voor het doel wat de eigenaar voor ogen had. Shows oid. Dat maakt het veulen kwalitatief voor de show minder, maar niet minder voor de sport oid. Dat ziet die eigenaar blijkbaar ook in, en biedt het dier te koop aan. Wat is daar nou wreed aan? Ieder zijn eigen ding toch? Als je professioneel bezig bent, moet je het kaf van het koren scheiden.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:34

2.5 is idd wel jong. Vaak krijgt het paard er dan later last van. Van zijn rug enzz