Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:27

wat is een OW Bloos

en ik vind de discussie op het moment al weer wat vriendelijker gaan,ieder mag tenslotte zijn/haar mening geven.

ik las dat er iemand zei dat de meeste mensen hun kop in het zand steken.
ik denk dat dat idd zo is,maar niet alleen op gebied van overgewicht,maar ook qua hulpmiddelen en manier van rijden bijvoorbeeld.

maar dan nog,je kan niet iedereen over een kam scheren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:34

Een OW is een Officiele Waarschuwing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:34

Snoevie schreef:
ik las dat er iemand zei dat de meeste mensen hun kop in het zand steken.
ik denk dat dat idd zo is,maar niet alleen op gebied van overgewicht,maar ook qua hulpmiddelen en manier van rijden bijvoorbeeld.

idd! Ook door onwetendheid, maar ook door het niet willen zien of er niet over willen nadenken....
je kan overal een reden voor bedenken in voordeel van jezelf en je gedrag.

Vaak is het ook gemakzucht....Als iemand "dat" heeft gezegd bijv je instructeur, zal het wel zo zijn, terwijl als het over bijv je moeder gaat, dan geloof je die persoon niet gelijk.
bijv: Je moet wel weten waarom je zoiets moet doen van je instructeur, ookal kan hij beter rijden, hij kan ook fouten maken óf bij jou of jouw paard is die oefening niet geschikt, maar dan moet je dat wel vragen en overleggen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:19

Exeption schreef:
Ik wil weleens een discussie opzetten over ruiters met overgewicht. Helaas zie ik het steeds vaker. Soms zo dat ik het zielig vind voor het paard. Kan je hier iets van zeggen? Hoe denken ruiters met overgewicht hier zelf over? Ik heb het natuurlijk niet over 10 of 20 kilo te zwaar.

Ben benieuwd!

Nou zal ik mijn ervaringen er dan ook maar even bijknallen?
Ik ben dus veel te zwaar. Ik ben al wel bezig met afvallen, maarja ben een echte jojo dus maar hopen dat ik het nu wel volhoudt.
Ik rij zelf op een Tinker van 1.55 en moet zeggen dat ik eigenlijk zo min mogelijk foto`s van mezelf plaats omdat ik het er ook niet uit vind zien..
Hier een voorbeeld, en dan heb ik nog de mist erge gezocht...
Afbeelding

Maar het ziet er dan misschien niet uit, Katinka loopt er geen stap minder of moeilijker om, en heeft lol in het werken.

Mijn mening is dus:
1) Tuurlijk ziet het er voor de foto veel mooier uit als er een slanke ruiter op een paard zit i.t.t. een dikke ruiter. Dat kan ik niet meer als beamen!
2) Als zo`n ruiter gewoon een paard zoekt wat bij hem/haar past, zoals in mijn geval een Tinker en geen arabier o.i.d. kan je ook als dikkere ruiter volgens mij ook prima rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:40

ik vind het er helemaal niet gek uit zien mariska_28
je hebt een lekker stevig paardje wat bij je past

en @superwoman: helemaal mee eens.ik kan niet anders zeggen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:16

Amanda schreef:
Charos schreef:

Helaas heb ik gemerkt (en een OW gekregen maar dat terzijde) dat mijn posts op mensen kwetsend over komen terwijl ik alleen maar mensen wil overtuigen en inzicht geven wat ze doen.

Een OW?
Aan de hand van deze discussie?? Bloos!

Nee door mijn reactie's in het topic van Pubelia, oa. de opmerking over 'klotsend vet' waarmee ik probeerde te illustreren wat ik bedoelde wat op sommige mensen verkeerd is over gekomen.

Ik denk dat de stevigere en dikke mensen beter kunnen kijken naar het gewicht en de belasting van het paard dan naar het plaatje.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:22

Charos schreef:
Ik denk dat de stevigere en dikke mensen beter kunnen kijken naar het gewicht en de belasting van het paard dan naar het plaatje.

Wil ik graag naar kijken, maar hoe? Is er al eens een echt goed onderzoek naar gedaan, en hoe hebben ze het dan onderzocht?
Ik rij al 7 jaar op Katinka, en ze heeft er geen andere rug van gekregen (of klachten van het rijden gekregen).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:29

Even terzijde, ik heb dus nog een kilo of 10 overgewicht. Ik heb 2 paarden, een ZEER stevige tuiger en en grote maar elegante KWPNer. Nou zeiden ze van de week tegen me dat ik er op die KWPNer SLANKER uitzag dan op die stevige! Omdat op die bolle mijn benen natuurlijk verder uit elkaar staan, dat benadrukte mijn derriere...... Is dat wat.....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:39

Mariska_28 schreef:
Charos schreef:

Wil ik graag naar kijken, maar hoe? Is er al eens een echt goed onderzoek naar gedaan, en hoe hebben ze het dan onderzocht?
Ik rij al 7 jaar op Katinka, en ze heeft er geen andere rug van gekregen (of klachten van het rijden gekregen).

Op www.buitenzinnig.nl staat die tabel bij info (geldt trouwens niet alleen voor boomloze zadels) degene heeft er onderzoek naar gedaan.
Het lijkt heel weinig wat een paard mag dragen, maar dit is bij mensen net zo ik zou volgens de cursus die ik gedaan heb maximaal 23 kg in stil stand mogen tillen wil dit niet schadelijk zijn.

23 kg is nog geen zak voer, die je uit de auto tilt en naar binnen sjouwt voor een mens is dat al overbelasting. Nu krijg je van een paar zakken voer voor je eigen paard waarschijnlijk geen klachten, maar er ontstaat dus wel (in lichte mate) dan al slijtage.

Zelf kun je misschien 'onderzoeken' hoe je paard eraan toe is door (eenmalig) een fysiotherapeut te laten komen (mocht het paard vast zitten oid hoeft dit nog niet eens door overgewicht te komen, maar dat kan ook door de manier van rijden, dan krijg je ook verkeerd belasting), de benen van het paard op de foto te zetten (daar kun je de slijtage soms al in zien, waarbij ik ook moet zeggen dit komt niet altijd door overgewicht), ook lijkt het me erg leerzaam om een ostheopaat langs te laten komen.

Dit kost wel allemaal veel geld, maar eigenlijk zou iedereen zoiets een keer moeten laten doen. Ik heb het zelf ook nog nooit laten doen, maar nu ik doorlees wat ik zelf heb geschreven vraag ik me eigenlijk af waarom niet.

travler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:44

Persoonlijk ben ik nog altijd van mening dat een paard -wanneer ie pijn heeft, of het gewicht echt niet kan dragen- geen stap meer zal zetten. Een paard is een sterk dier hoor. Er zijn honde die een slee met 2 mensen kunnen voorttrekken. Eén paard kan een huifkar met 20 mensen voorttrekken (bv. Fries), waarom zou er dan niemand van 100 kg op kunnen rijde... Iemand die weet hoe je rijdt, zal het paard zn rug minder zwaar belasten dan dat het een huifkar moet voorttrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:46

Oei, dan zal ik maar nooit meer gaan werken...
Ik ben al helemaal dood volgens die site Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:47

Trekkende kracht is iets heel anders dan dragende kracht. Veel minder belastend als dat er iemand opzit, het paard is dan ook veel vrijer in zijn bewegingen.

Als een paard pijn heeft of het gewicht echt niet kan dragen ben je in mijn ogen al te laat, dan is er al in die mate slijtage opgetreden dat het paard niet meer kan.
De meeste paarden zijn ook niet erg flauw tegenover zichzelf en lopen nog een tijdje door hun pijn heen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:52

Charos schreef:

Dat was mijn punt dus ook. Ik vind ook dat in deze discussie de nadruk teveel ligt op OVERgewicht, maar eigenlijk gaat het gewoon om acceptabel ruiterGEwicht in relatie tot het paard.

Er komen zoveel emotionele reacties en meningen van met name mensen met overgewicht omdat zij zich aangevallen voelen. Maar een slanke meid die erg lang is kan net zo goed te zaar zijn voor een pony en een klein persoon met overgewicht kan qua gewicht misschien wel weer prima passen op een wat grover paard.

Het gaat er dus niet om hoe het staat of hoe het plaatje is, het gaat er om welk gewicht acceptabel is voor een paard. En de tabel bood iig een kader om dat te bepalen.

Mensen kunnen ook prima zwaardere lasten tillen zonder dat zij schade of letsel direct voelen of dat dat direct zichtbaar is. Een hernia is van buitenaf niet direct zichtbaar. Daarom hebben wij niet voor niets een arboregeling die bepaald hoe en onder welke omstandigheden het verantwoord is om lasten te tillen. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor je werknemer, net zoals je als paardeneigenaar verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je paard.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:54

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

travler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:57

Ik vind het veel erger van slanke mensen die een vermoeid paard door middel van sporen zitten afjakkeren, dan een ruiter die recreatief rijdt en misschien wat last heeft van overgewicht.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:58

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:58

Charos schreef:
Op www.buitenzinnig.nl staat die tabel bij info (geldt trouwens niet alleen voor boomloze zadels) degene heeft er onderzoek naar gedaan.

Bron van de tabel is het blad "Freizeit Im Sattel" (een soort BIT zo te zien). Moet zeggen dat ik dat geen goede referentie vind. Wie zijn de onderzoekers, hoe hebben ze het onderzocht, in welk WETENSCHAPPELIJK blad is het gepubliceerd? Een 'duitse BIT' vind ik alles behalve een goede bron (helemaal zonder verdere bronverwijzingen).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:01

griziyr schreef:

Kunnen we het eindelijk over de inhoud gaan hebben of willen we liever plaatjes kijken en elkaar troosten?

verklaar je nader...........

(heb alle quotes weggehaald omdat het anders zo vol werd)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:02

Dat klopt, toch denk ik (maar goed wie ben ik om dat te vinden) dat deze tabel wel in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:04

Maar jij verwijt de stevige mensen ervan dat ze graag zien wat ze willen.
Maar dat doe jij nu toch ook?
Jij geloofd graag dat tabelletje, zonder te weten of het wel wetenschappelijk onderbouwd is.

waarom is jou gedachte gang dan zoveel beter als van de mensen die een maatje meer hebben?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:06

ik denk dat iedereen ziet wat ze graag willen zien........

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:07

Snoevie schreef:

Vooral mensen op bokt Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:08

Dat zou kunnen..maar waarom is het ene dan meer waarheid dan het andere?

Eerst een goed wetenschappelijk onderzoek zou wel zo eerlijk zijn voordat er begonnen word met de meest idiote uitspraken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:08

Amanda schreef:
Snoevie schreef:

Vooral mensen op bokt Schijnheilig

ja,volgens mij is het een bokt-eigenschap Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:09

Of een i-net eigenschap

Ik denk dat sommige die hier kwetsende dingen zeggen niet zo'n grote mond hebben als ze tegenover zo'n persoon zouden staan.