Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jirina schreef:"Foto 1 van voren schuin genomen. EN beweging super, volgens boekje. Misschien iets achter de loodlijn, maar dan muggezift je over 1 cm. Vertel, is hij unhappy, is het afgedwongen, doet het hem zichtbaar pijn etc etc
Geen commentaar over foto 2 en 3?
Foto 4: passage laatste a-c lijn naar halthouden toe. Zie jij iets vervelends? Voelt dit paard zich rot na half uur losrijden ldr en 10 minuten proefje en rond de ring?
foto 5 enzo geen commentaar?"
Eerlijk gezegd zijn mij die 2 foto's opgevallen. Die laatste 2 of 3 waren geloof ik niet in de proef genomen; een was ook achter de loodlijn, als de foto schuin is genomen kan ik er niets over zeggen, het is vertekent. De laatste als ik me herinner was het paard langer , niets mis mee. De foto 1) achter de loodlijn vind ik een groffe fout, dan is er al teken dat iets mis zou kunnen zijn met de aanleuning en het lichtheid, er is zeker meer dan 'een gewicht van de teugel ' in de hand. Ik begrijp wel dat de ruiter het paard strakker pakt om het onder controle te hebben - maar - dat is het net wat ik bedoel.
Het gaat niet om 1cm , als je de lijn van de voorbeen bekijk zou de voorkant van de hoofd ongeveer zelfde lijn moeten hebben. Dus de onderkant (achter de kaken/nek) moet openen. Anders is zijn natuurlijke bewegingen gehinderd en kan het zich niet volledig tonen.
Dus moet je voorstellen dat het paard nog meer ongedwongen en vloeiender zou kunnen bewegen dan hij het nu al doet.
Bij passage zelfde opmerking achter de loodlijn.
Ik zie niets vervelends.
jirina schreef:Bij deze methode (LDR) wordt het paard van voren naar achteren gewerkt
jirina schreef:"Omdat deze vorm van dierenmishandeling ook nog succes oplevert, meent men dat deze praktijken derhalve geoorloofd zijn."
Deze methode biedt z'n gebruikers een weg naar de snelle controle over het paard (Nicole Uphof is van Rembrand altijd afgedonderd totdat ze de rollkur methode ging gebruiken.), verder het gevoel dat het paard losser loopt en uiteindelijk wordt het nog door de jury beloond.
Dus eigenlijk ben ik verrast dat niet ALLE dresuurruiters deze weg hebben gekozen!!
Kunnen we ons dus afvragen waarom niet?
Oorzaak en gevolg.
Er zijn mensen die de gevolgen kunnen zien en deze niet wensen en daarom blijven ze bij het 'oude'.
Als je te veel druk met stang op de lagen zet leert het paard nooit kaken te ontspannen wat ABSOLUUT noodzakelijk is voor het vrije doorstroming van alle verzoeken van de ruiter.
Ik praat hier over de VRIJE doorstroming. Dat is heel iets anders dan wat 'op stang strak opgehangen mond' kan gebeuren. Het paard is het gewoon niet in staat.
Als je te veel druk op de lagen zet krijgt het paard nooit vetrouwen in de bit, ze kruipen gemakkelijk achter (het wordt immers gevraagd). Daarom krijgt het ruiter de neus van het paard nooit voor de loodlijn - en de jury ziet het niet dus laat maar..
Het schijnt dat het niet meer zo belangrijk is.
Bij deze methode (LDR) wordt het paard van voren naar achteren gewerkt (een muur van staal op de voorkant vast houden en met sporen
flink drijven voor de scherpte ( maar dit is misschien niet de rollkur , maar 'Jansen system'grap)wat haaks staat tegenover wat wij zouden moeten WILLEN verlangen - dus van achteren naar voren.
En dan kun je nog meer dingen aanwijzen, zoals moeite met verzameling, te veel spanning (uit zich oa. in te veel druipende mond, overmatig zweten).
Probleem is dat de weg wat de oude meesters hebben gelegd heel wat langer is dan deze en misschien niet zo spectaculair, omdat paarden niet onder stress staan.
Wat wil ik zeggen?
Ik beoordeel hiermee niemand die deze methode gebruikt want zo is het ontstaan en het volgd nu zijn weg .
Erger is (maar ook gevolg) dat nu bijna niemand weet hoe een correct gereden paard er uit moet zien en HOE een lichte hand voelt!
Als het paard trekt dan wat doe je dan?
Daarom ben ik blij dat Ulrike zo dapper was en deze openbare discussie opstarte.
Want het is voor ons allemaal een leerprocess (ook voor de topruiters).
groetjes
Karl66 schreef:Even een vraag tussendoor, waar wordt op gebaseerd dat met LDR een paard sneller klaar is voor het GP-werk?
Tyrza schreef:jirina schreef:Bij deze methode (LDR) wordt het paard van voren naar achteren gewerkt
Dan heb jij het toch over een heel ander systeem dan dat ik die ken...
horseyfries schreef:Ja Q, die had ik ook al gezien. Ik vind het bijzonder raar dat de filmpjes die een zgn. objectief beeld moeten geven van het losrijden van LDR ruiters de gedeeltes die blijkbaar niet schokkend genoeg zijn ofwel eruit knippen (je ziet een overgang naar een langere lagere teugel en knip....weg beeld) ofwel er tekst bij plaatsen in plaats van beeld (dit is het begin van.... of dit gebeurde tien minuten.....). Als het inderdaad zo'n objectief beeld zou geven van wat LDR is, waarom dan niet de beelden van het losstappen, loswerken en in andere houdingen instellen die er duidelijk ook waren erin gelaten?
Zolang jullie willen blijven geloven in het knip en plakwerk van een paar mensen die zelf nog nooit een deuk in een pakje boter hebben gereden en jullie liever van die mensen te horen krijgen wat LDR inhoudt alhoewel die mensen zelf niet weten wat het is, waar het uit bestaat en wat het inhoudt dan is er geen hoop vrees ik.
Wat ik werkelijk onbegrijpelijk vind is waarom je voor informatie over LDR naar mensen luistert die nog nooit LDR gereden hebben, sterker nog, verreweg de meesten zijn het basisniveau dressuur nog niet ontstegen. En dat zijn dan de mensen waar jullie van leren wat LDR is en waar je je mening op baseert? Leg me nou eens uit wat de logica daarachter is?
horseyfries schreef:Ik luister hier nergens naar, maar zie mensen die zelf LDR-experts zijn in actie.Ja Q, die had ik ook al gezien. Ik vind het bijzonder raar dat de filmpjes die een zgn. objectief beeld moeten geven van het losrijden van LDR ruiters de gedeeltes die blijkbaar niet schokkend genoeg zijn ofwel eruit knippen (je ziet een overgang naar een langere lagere teugel en knip....weg beeld) ofwel er tekst bij plaatsen in plaats van beeld (dit is het begin van.... of dit gebeurde tien minuten.....). Als het inderdaad zo'n objectief beeld zou geven van wat LDR is, waarom dan niet de beelden van het losstappen, loswerken en in andere houdingen instellen die er duidelijk ook waren erin gelaten?
Zolang jullie willen blijven geloven in het knip en plakwerk van een paar mensen die zelf nog nooit een deuk in een pakje boter hebben gereden en jullie liever van die mensen te horen krijgen wat LDR inhoudt alhoewel die mensen zelf niet weten wat het is, waar het uit bestaat en wat het inhoudt dan is er geen hoop vrees ik.
Wat ik werkelijk onbegrijpelijk vind is waarom je voor informatie over LDR naar mensen luistert die nog nooit LDR gereden hebben, sterker nog, verreweg de meesten zijn het basisniveau dressuur nog niet ontstegen. En dat zijn dan de mensen waar jullie van leren wat LDR is en waar je je mening op baseert? Leg me nou eens uit wat de logica daarachter is?
QQQQ schreef:Lekker belangrijke vraag KiWiKo....
?
hns schreef:HEEFT NIKS MET LDR TE MAKEN!!
Ik wou alleen nog eens reageren op dat LDR er zo afschuwelijk is en klassiek stukken beter.
Laten we zeggen in alle takken van de paardensport vind je wel gruwelijke beelden (heb er zó veel kan ze niet meer tellen)
Zeg maar wat je wil ik kan het je geven.
Van western tot polo ik heb ALLES.
Even een klein voorproefje:
http://esk.edu.sipooinstituutti.net/oppilaat/Freedom%20dvc/vali/nj/_R8Z4584.jpg
http://esk.edu.sipooinstituutti.net/oppilaat/Freedom%20dvc/vali/Hevoskuvat2/MH%20002.JPG
Met dank aan Matti
http://photos1.blogger.com/blogger/5816/1124/400/majus1%20097g.jpg
http://www.horse.ru/vc/photos/v633/633-17594.jpg
http://www.katyadruz.nm.ru/MouthPeg-d.jpg
http://shutter04.pictures.aol.com/data/pictures/04/004/7E/FB/76/60/yTNDn+RfDvkY7gxgKEj6hNBJMa6-W17q0300.jpg
http://shutter03.pictures.aol.com/data/pictures/05/001/7F/87/BA/98/B8822sJUeZgujgD7pEXjocfGq03laewk0300.jpg
http://shutter04.pictures.aol.com/data/pictures/05/001/04/37/DE/95/ymvimbotptFAu7gkGOR80Gg2SExHXFQ20300.jpg
http://www.horseproblems.com.au/Photo's/Mouthing/BessLatmouth.jpg
HEEL normale beelden hoor.
Laat je die foto's aan die mensen zien die het beofenen zien ze niks speciaals.
Tja LDR, klassiek maakt niet uit het komt overal voor.
russel schreef:
Dan toch jammer dat de toppers in het openbaar net die milimetergrens bij hun paarden overschreiden waardoor deze fotoos gemaakt kunnen worden. Zouden ze die grens beter bewaken, kregen we ook die fotoos niet en was de discussie waarschijnlijk niet op gang gekomen.
jirina schreef:foto 5 enzo geen commentaar?"
Eerlijk gezegd zijn mij die 2 foto's opgevallen. Die laatste 2 of 3 waren geloof ik niet in de proef genomen; een was ook achter de loodlijn, als de foto schuin is genomen kan ik er niets over zeggen, het is vertekent. De laatste als ik me herinner was het paard langer , niets mis mee.
De foto 1) achter de loodlijn vind ik een groffe fout, dan is er al teken dat iets mis zou kunnen zijn met de aanleuning en het lichtheid, er is zeker meer dan 'een gewicht van de teugel ' in de hand. Ik begrijp wel dat de ruiter het paard strakker pakt om het onder controle te hebben - maar - dat is het net wat ik bedoel.
Het gaat niet om 1cm , als je de lijn van de voorbeen bekijk zou de voorkant van de hoofd ongeveer zelfde lijn moeten hebben. Dus de onderkant (achter de kaken/nek) moet openen. Anders is zijn natuurlijke bewegingen gehinderd en kan het zich niet volledig tonen.
Dus moet je voorstellen dat het paard nog meer ongedwongen en vloeiender zou kunnen bewegen dan hij het nu al doet.
Bij passage zelfde opmerking achter de loodlijn.
Mireille1970 schreef:
Ik heb alles een kleurtje gegeven waarop ik reageren ging:
1. Tekst van iemand die uberhaupt alles wat met het nederlandse rijpaard te maken heeft niets is en de vuilnisbak in kan, en die al een tijdje niet serieus genomen wordt hier, vandaar dat niemand reageert waarschijnlijk.
2. Je kunt dit graag anders willen zien, maar als je paard niet wil en je er steeds afgooit wordt er meteen geroepen dat hij pijn in de rug zal hebben, als het wordt opgelost met LDR (omdat Rembrandt graag strak bleef) is dat meteen een dwangmatige methode en wordt er niet gezegd dat hij er zoveel beter van in zijn vel kwam te zitten dat hij de behoefte niet meer had om Nicole eraf te gooien maar voor haar ongedwongen wereldprestaties neerzette.
3. Omdat niet iedereen met zoveel gevoel geboren is.
4. Helemaal mee eens! Druk op de stang is ook absoluut NIET gewenst in de LDR. Uberhaupt geen druk!
5. LDR Is juist van achter naar voren! Wat jij aangeeft heeft absoluut niets met LDR te maken en MOET dan ook een hele andere methode zijn zoals Tyrza ook al bemerkte.
6. Moeite met verzameling, teveel spanning??????? Waarom zie ik dat niet? En voel ik dat niet? 500 Kilo met zoveel lichtheid rijden geeft juist een veel opener en lichter te verzamelen beeld in ontspannenheid. Ja aanspannen dat zie ik ze wel doen. En concentratie zie ik, maar ook bij alle andere ruiters.
7. Dat is flauw, nu insinueer je dat iedereen die zegt uit ervaring te weten en hebben gevoeld dat je er juist een hele lichte aanleuning bij hebt en dat je paard door het correct gereden zijn en respectvol behandelt te zijn fijn fit en happy oogt en aanvoelt, gewoon helemaal niet weet wat dat is............
8. Been geven!
QQQQ schreef:Lekker belangrijke vraag KiWiKo....
@Horseyfries: Kan ik van jouw felle verweer, waarbij je steeds maar erop wijst dat er ook "andere momenten" in het losrijden zijn (die hier niet getoond worden), concluderen dat jij de bewuste beelden ook onprettig vind? Of gaat het jouw puur om het feit dat het getoonde "slechts" een deel van de tijd gebeurt? Of gaat het jou enkel om het eindresultaat?