Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:12

Clasical schreef:
Allereerst zou ik niks willen gaan oplossen want er is in de essentie geen probleem.
In de moderne dressuur wordt eerst vlot voorwaarts gereden (stuwen=vaste aanleuning) en van daaruit wordt gewerkt aan herstel van de balans (verzameling/draagkracht=lichte aanleuning).

Volgens mij is dat een onjuiste vertaling. We willen voorwaartse drang hebben zodat het paard zich kan aanspannen, van achteruit naar voren. Het is ook niet alleen maar "vlot voorwaarts" maar impuls en de aanleuning allerminst vast. Er wordt gewoon naar de hand toe gereden en het paard moet zich gaan leren dragen (op eigen benen, zonder op de voorhand te vallen). Voor balans is impuls nodig om het paard beter zijn eigen evenwicht te zoeken. Vergelijk met een fiets, te laag tempo leidt tot onbalans. De voordeur is altijd "open". Betekent dat het paard altijd naar voren weg moet kunnen.
Ik volg dus "blijkbaar" de moderne methode. Maar dat is allerminst 1 plaatje dat je over elk paard plakt.
Mijn merrie heeft heel veel voorwaartse drang. Betekent dat ze dus eerst "onder" haar tempo moet lopen (d.w.z. niet onder je vandaan) en er tempocontrole is zodat ze niet de hand pakt. Als ze los laat kan er wat meer been gegeven worden, zolang ze los laat. Na dus een poosje tempocontrole kan ze ook meer voorwaarts neerwaarts gereden zonder op de voorhand te kukelen. Dus voor elk paard een andere oplossing en toch is dit dan wat je noemt. "moderne" dressuur. Voor onze 3 jarige ruin werkt het weer iets anders; die heeft nog wat meer "steun" en tempo nodig voor zijn balans en is dus inderdaad ook af en toe achter de LL.
Een probleem is het zeker niet. Het is gewoon inherent aan de opleiding van een paard.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-01-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:17

Earth schreef:
996981 schreef:

Oké, interessant. Hoe zou je een paard dat weinig verbinding wil maken van achter naar voor correct laten zakken in de hals? :)

Daar wil ik wel op reageren. Bij paarden die geen contact willen pakken, daag ik ze uit om buigng en stelling te nemen. Met de hand zijwaarts contact vragen werkt bijna altijd. Als ze willen nageven in stelling, en ze het contact oppakken, kun je daar wat mee gaan spelen. Wat meer buiging door vragen, of juist de hand wat weggeven en het paard uitdagen de hand te volgen. Vanuit daar kun je een paard recht maken met verbinding. En zodra een paar weer achter de teugel kruipt, vraag je weer hetzelfde. Even heel basaal uitgelegd.

Dat zou ik wel willen zien bij dit paard :j
Ik verwacht dat het vooral op de voorhand, nog steeds achter de hand zal gaan omdat het nog onvoldoende balans heeft voor zijn eigen potentie.

Overigens wel een fijne manier van rijden waar ik zelf ook veel gebruik van maak! Maar voor dit paard in mijn ogen (nog) niet de oplossing :)

We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 20:31

Babootje schreef:
Clasical schreef:
Allereerst zou ik niks willen gaan oplossen want er is in de essentie geen probleem.
In de moderne dressuur wordt eerst vlot voorwaarts gereden (stuwen=vaste aanleuning) en van daaruit wordt gewerkt aan herstel van de balans (verzameling/draagkracht=lichte aanleuning).

Volgens mij is dat een onjuiste vertaling. We willen voorwaartse drang hebben zodat het paard zich kan aanspannen, van achteruit naar voren. Het is ook niet alleen maar "vlot voorwaarts" maar impuls en de aanleuning allerminst vast. Er wordt gewoon naar de hand toe gereden en het paard moet zich gaan leren dragen (op eigen benen, zonder op de voorhand te vallen). Voor balans is impuls nodig om het paard beter zijn eigen evenwicht te zoeken. Vergelijk met een fiets, te laag tempo leidt tot onbalans. De voordeur is altijd "open". Betekent dat het paard altijd naar voren weg moet kunnen.
Ik volg dus "blijkbaar" de moderne methode. Maar dat is allerminst 1 plaatje dat je over elk paard plakt.
Mijn merrie heeft heel veel voorwaartse drang. Betekent dat ze dus eerst "onder" haar tempo moet lopen (d.w.z. niet onder je vandaan) en er tempocontrole is zodat ze niet de hand pakt. Als ze los laat kan er wat meer been gegeven worden, zolang ze los laat. Na dus een poosje tempocontrole kan ze ook meer voorwaarts neerwaarts gereden zonder op de voorhand te kukelen. Dus voor elk paard een andere oplossing en toch is dit dan wat je noemt. "moderne" dressuur. Voor onze 3 jarige ruin werkt het weer iets anders; die heeft nog wat meer "steun" en tempo nodig voor zijn balans en is dus inderdaad ook af en toe achter de LL.
Een probleem is het zeker niet. Het is gewoon inherent aan de opleiding van een paard.

De vergelijking met langzaam fietsen vind ik een hele goede en deze gebruik ik ook altijd. ( onlangs mijn dochtertje leren fietsen, eerst heel langzaam tempo, balans vinden en wanneer ze dat door had ging het pas harder)

Als je heel langzaam fietst is het moeilijker je balans te houden, je balans houden terwijl je hard genoeg fietst is niet zo moeilijk.
Juist door het langzame fietsen vind je je balans.
Iemand die langzaam kan fietsen en daarin uiteindelijk zijn balans weet te vinden kan daar vanuit hard gaan fietsen.
Iemand die alleen maar hard kan fietsen hoeft niet perse langzaam en in balans te kunnen fietsen.
Het is als lopen over een evenwichtsbalk en door de vertraging in de beweging leg je eigenlijk een vergrootglas op de beweging en voel en zie je waar de disbalans in het lijf zit.
Het is mi als een soort Yoga voor het paard, het leert zelfhouding, ontspanning tijdens inspanning.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:34

Babootje schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou dit paard eerst tijd geven om op eigen benen te komen, terug in tempo langer en lager in de hals. Passen af laten maken en bovenlijn oprekken ipv nu al op het achterbeen. Dit is voor mij een voorbeeld waar het juist mis gaat met die enorm goed en ruim bewegende paarden. T is dan zo makkelijk om daarin mee te gaan in plaats van eerst leren dragen en sterker te worden.

Passen af laten maken doe je juist door het paard van achteren naar voren te rijden en op te vangen. Ook al zijn die stukjes nog maar kort. Wel vragen. Anders gaat het paard op de voorhand en maakt het juist de passen niet af.

Als het paard over z’n tempo gaat maakt het nooit z’n passen af.. en wat ik van het filmpje gezien heb loopt ie constant in het hoge tempo. Schakelen is niks mis mee maar pas als ze het aan kunnen zonder het wegdrukken van de rug.

En verbinding van voor lukt mij ook in een lager tempo, paard vanuit achter naar voren laten lopen heeft niks met hard gaan te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:34

Sorry Classical, niet mee eens. Voor een jong paard (en fiets) maar voor ieder paard dat moeilijk zijn balans vindt is langzaam alleen maar moeilijker. Daarmee bedoel ik ook weer niet heeeel hard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:37

MarjanB schreef:
Als het paard over z’n tempo gaat maakt het nooit z’n passen af.. en wat ik van het filmpje gezien heb loopt ie constant in het hoge tempo. Schakelen is niks mis mee maar pas als ze het aan kunnen zonder het wegdrukken van de rug.

En verbinding van voor lukt mij ook in een lager tempo, paard vanuit achter naar voren laten lopen heeft niks met hard gaan te maken.
Dit paard gaat niet te hard. Het beweegt gewoon een stuk beter dan de paarden van meeste Bokkers.

Dat verbinding krijgen in een lager tempo je met jouw paard lukt, betekent niet dat je dat bij dit paard ook lukt ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 20:38

Babootje schreef:
Sorry Classical, niet mee eens. Voor een jong paard (en fiets) maar voor ieder paard dat moeilijk zijn balans vindt is langzaam alleen maar moeilijker. Daarmee bedoel ik ook weer niet heeeel hard.

Dat is zeker moeilijk, maar als je dit dus uiteindelijk kunt kan je sowieso harder.
Daar komt bij dat dit gepaard gaat met het werken aan de hand.
Zonder ruiter eerst balans vinden en het paard sterker maken naar een Rijkunstig evenwicht.
Hiermee maak je al veel voorsprong

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:38

MarjanB schreef:

Dan begrijp je me niet. Een paard heeft impuls nodig om zn passen goed af te maken. Hoe voorwaarts dat is, is voor ieder paard verschillend. Jonge paarden kunnen nog niet makkelijk schakelen.
Over het tempo is niet goed als het paard daarbij op de voorhand valt. Op de voorhand = passen niet goed afmaken.
De aanspanning is nodig om de spieren op te bouwen. Paarden die nog niet zoveel kracht hebben hebben daar meer impuls voor nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:50

Clasical schreef:
Babootje schreef:

Dat is zeker moeilijk, maar als je dit dus uiteindelijk kunt kan je sowieso harder.
Zonder ruiter eerst balans vinden en het paard sterker maken naar een Rijkunstig evenwicht.

Ik vind zeker dat aan de hand werken goed is voor het paard. Zodat de vertrouwensband er is en je ook je stem kunt gebruiken. Maar op een gegeven moment toch op gaat zitten. Dan moet het paard zn balans weer gaan vinden onder de ruiter. En hoeveel balans en kracht een paard heeft is echt zo verschillend. Mijn ervaring is, dat impuls (dus voorwaartse drang) altijd nodig is en erg fijn is als een paard dat van nature heeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:51

Clasical schreef:
Babootje schreef:

Nope. In iedere schakeling zal het paard opnieuw zijn balans moeten vinden en houden.

Zou mooi zijn als het werkt zoals jij zegt. Dan waren taktfouten verleden tijd :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:54

996981 schreef:
irmaz schreef:
In deze video zie je m.i. vrij duidelijk wat er gebeurd als je het paard constant achter de loodlijn rijdt. Ik heb altijd geleerd dat het paard zijn hoofd in draf stil houdt, in deze film zie je hem duidelijk een knikkende beweging maken in het nekgebied om de bewegingskrachten van de benen op te kunnen vangen. Je ziet ook dat naarmate het paard vermoeider wordt het hoofd meer gaat knikken. De ondertiteling verteld dat het paard nog niet sterk genoeg is en daar is dus m.i. precies waar het fout gaat |o
https://www.youtube.com/watch?v=r2BpGd_BLrE

Een stille aanleuning krijg je als de balans 100% goed is. Tot die tijd moet het paard voldoende draagkracht ontwikkelen waarbij de aanleuning niet altijd 100% stil is. Hoe ontwikkel je kracht? Door aan de spieren te zitten.

Mij lijkt het dan logisch om eerst aan de verticale balans te werken - daar heeft een paard beslist spieren voor nodig (rompspieren)
het draagvermogen groeit 'vanzelf' als het lukt met de verticale balans, waardoor de bovenlijn lang wordt, de onderlijn kort en dus de achterbenen onder de massa.

Paard op het filmpje is niet geheel in verticale balans, loopt op de voorhand in een stevig tempo.
Het dier zal best flink spieren hebben, maar zo lopen "is meer van hetzelfde",
hoe je draagvermogen ontwikkelt door op de voorhand in stevig tempo te werken - ik vind het maar raar.
(Jaahaa, door overgangen en wendingen en zijgangen, ik weet het. Maar ik vind het raar en ik zie niet zelden gesleur aan het bit 'want hij moet "leren" om in de juiste houding te blijven'.)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 20:57

Natuurlijk moet een paard dan opnieuw zijn balans vinden maar hij heeft wel een zekere voorsprong.
Het heeft al geleerd om gedragen te lopen, het achterbeen is al meer getraind in buigen en dragen. ( aan de hand).
Al het andere traint hij al meer zelf in vrije beweging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:03

Clasical schreef:
Babootje schreef:

Nope. In iedere schakeling zal het paard opnieuw zijn balans moeten vinden en houden.

996981 schreef:
Zou mooi zijn als het werkt zoals jij zegt. Dan waren taktfouten verleden tijd :D

En dat heeft dan weer met de graad van africhting te maken.
Om een goede harmonieuze overgang te rijden moet een paard in een hogere gang een lager tempo kunnen rijden. Net als dat je met een auto remt die op de voorhand duikt doet een paard dat ook. Dus van galop naar draf moet de galop het tempo van de draf aannemen en dus meer verzameld zijn om de overgang in balans en dus harmonieus te kunnen maken. Daar is dus weer kracht voor nodig en tempocontrole.
(Niemand zei dat paardrijden makkelijk is :D ).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:04

Clasical schreef:
Natuurlijk moet een paard dan opnieuw zijn balans vinden maar hij heeft wel een zekere voorsprong.
Het heeft al geleerd om gedragen te lopen, het achterbeen is al meer getraind in buigen en dragen. ( aan de hand).

Dat is toch echt wat anders dan onder de ruiter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:05

Janneke2 schreef:
Mij lijkt het dan logisch om eerst aan de verticale balans te werken - daar heeft een paard beslist spieren voor nodig (rompspieren)
het draagvermogen groeit 'vanzelf' als het lukt met de verticale balans, waardoor de bovenlijn lang wordt, de onderlijn kort en dus de achterbenen onder de massa.

Paard op het filmpje is niet geheel in verticale balans, loopt op de voorhand in een stevig tempo.
Het dier zal best flink spieren hebben, maar zo lopen "is meer van hetzelfde",
hoe je draagvermogen ontwikkelt door op de voorhand in stevig tempo te werken - ik vind het maar raar.
(Jaahaa, door overgangen en wendingen en zijgangen, ik weet het. Maar ik vind het raar en ik zie niet zelden gesleur aan het bit 'want hij moet "leren" om in de juiste houding te blijven'.)

Het paard moet eerst leren te dragen in zijn eigen arbeidstempo. Voor dit paard ligt het arbeidstempo hoog, doordat het groot beweegt. Als je in arbeidstempo balans en dus een goede aanleuning hebt kun je stap voor stap meer verzameling gaan vragen.

Voor mij is vanuit verzameling naar arbeidstempo willen juist raar? Verzameling staat niet voor niets zo laat op de “skala ladder”.

Overigens haal je verticale- en horizontale balans door elkaar ;). Verticale balans gaat over het gelijk verdeeld zijn van het gewicht over beide voorbenen. Dus de mate van rechtgerichtheid. Horizontale balans gaat over de verdeling van gewicht tussen voor- en achterbenen.

Ik zie niet in hoe de verticale balans de lengte in de hals gaat verbeteren?
Laatst bijgewerkt door 996981 op 03-01-21 21:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 21:06

Babootje schreef:
Clasical schreef:

Dat is toch echt wat anders dan onder de ruiter.

Ja maar wel een voorbereiding op..
Een hele duurzame

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:12

Babootje schreef:
MarjanB schreef:

Dan begrijp je me niet. Een paard heeft impuls nodig om zn passen goed af te maken. Hoe voorwaarts dat is, is voor ieder paard verschillend. Jonge paarden kunnen nog niet makkelijk schakelen.
Over het tempo is niet goed als het paard daarbij op de voorhand valt. Op de voorhand = passen niet goed afmaken.
De aanspanning is nodig om de spieren op te bouwen. Paarden die nog niet zoveel kracht hebben hebben daar meer impuls voor nodig.

Of jij mij niet :') heb t de hele tijd over over het tempo gaan en niet over dat je niet van achter naar voor moet rijden of tempowisselingen. Dus in feite zijn we het gewoon eens :)

Alleen ik zou de vos dus eerst terug in tempo pakken meer leren dragen en hand laten leren volgen ipv hem er elke keer uit te tikken en de halshouding omhoog brengen. Dit paard kan prima langer en lager zonder dat ie meer op de voorhand komt. Enige is dat ie zichzelf dan in balans moet leren houden en daarmee langzaam sterker wordt, en dat kan in mijn ogen alleen als het tempo op zijn basistempo ligt en niet daaroverheen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:15

MarjanB schreef:
Of jij mij niet :') heb t de hele tijd over over het tempo gaan en niet over dat je niet van achter naar voor moet rijden of tempowisselingen. Dus in feite zijn we het gewoon eens :)

Alleen ik zou de vos dus eerst terug in tempo pakken meer leren dragen en hand laten leren volgen ipv hem er elke keer uit te tikken en de halshouding omhoog brengen. Dit paard kan prima langer en lager zonder dat ie meer op de voorhand komt. Enige is dat ie zichzelf dan in balans moet leren houden en daarmee langzaam sterker wordt, en dat kan in mijn ogen alleen als het tempo op zijn basistempo ligt en niet daaroverheen.

Waaraan kun je zien of een paard over, onder, of in zijn basistempo/arbeidstempo loopt? :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:24

996981 schreef:
MarjanB schreef:

Waaraan kun je zien of een paard over, onder, of in zijn basistempo/arbeidstempo loopt? :)

Als ie het niet kan bolwerken in ontspanning en evenwicht. En dat evenwicht is horizontaal en verticaal.

Ik ben op het moment alles aan het omgooien van hetgeen wat ik geleerd heb in de afgelopen 25 jaar en moet zeggen dat wat ik nu in de afgelopen maanden heb geleerd op basis van een meer klassieke insteek m’n ogen enorm opent. Weet lang nog niet alles en zal ook niet overal antwoord op hebben :) en wie is wel ooit uitgeleerd?

Vind het enorm leerzaam en leuk om te lezen hoe iedereen er in staat. Hoop dat dat van twee kanten geldt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:24

996981 schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou dit paard eerst tijd geven om op eigen benen te komen, terug in tempo langer en lager in de hals. Passen af laten maken en bovenlijn oprekken ipv nu al op het achterbeen. Dit is voor mij een voorbeeld waar het juist mis gaat met die enorm goed en ruim bewegende paarden. T is dan zo makkelijk om daarin mee te gaan in plaats van eerst leren dragen en sterker te worden.

Oké, interessant. Hoe zou je een paard dat weinig verbinding wil maken van achter naar voor correct laten zakken in de hals? :)

Ja, 'het paard heeft het boekje niet gelezen'.
Correct laten zakken in de hals- voor sommigen is dat afbuigen tussen de tweede en derde halswervel,
voor mij is het een soort halsstrekken waarbij het oog ongeveer op heuphoogte komt.

Voor dit zakken is die verbinding helemaal niet nodig.

Gesteld dat het dier weinig vertrouwen in de hand heeft : dat is een reden om niet te durven strekken / zakken, maar een aperte ruiterfout.

Is het vertrouwen in de hand er wel, en help ik mijn dier naar de verticale balans, dan komt het strekken / verlenging vanzelf.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:31

MarjanB schreef:
996981 schreef:

Als ie het niet kan bolwerken in ontspanning en evenwicht. En dat evenwicht is horizontaal en verticaal.

Ik ben op het moment alles aan het omgooien van hetgeen wat ik geleerd heb in de afgelopen 25 jaar en moet zeggen dat wat ik nu in de afgelopen maanden heb geleerd op basis van een meer klassieke insteek m’n ogen enorm opent. Weet lang nog niet alles en zal ook niet overal antwoord op hebben :) en wie is wel ooit uitgeleerd?

Vind het enorm leerzaam en leuk om te lezen hoe iedereen er in staat. Hoop dat dat van twee kanten geldt :)

Maar hoe kun je zien dat het paard het niet kan bolwerken?

In mijn ogen als het paard strak en rennerig oogt en veel taktfouten maakt.

Dat zie ik bij dit paard écht niet. Ja het tempo is hoog, maar het past bij de beweging van het paard. Dit paard beweegt onwijs groot dan kun en moet je meer naar voren rijden dan met een paard dat van nature weinig beweging heeft

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:33

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

Ja, 'het paard heeft het boekje niet gelezen'.
Correct laten zakken in de hals- voor sommigen is dat afbuigen tussen de tweede en derde halswervel,
voor mij is het een soort halsstrekken waarbij het oog ongeveer op heuphoogte komt.

Voor dit zakken is die verbinding helemaal niet nodig.

Gesteld dat het dier weinig vertrouwen in de hand heeft : dat is een reden om niet te durven strekken / zakken, maar een aperte ruiterfout.

Is het vertrouwen in de hand er wel, en help ik mijn dier naar de verticale balans, dan komt het strekken / verlenging vanzelf.

“Bij correct halsstrekken brengt het paard de hals geleidelijk naar voren en naar beneden. Hij blijft met een lichte verbinding vloeiend en regelmatig doorlopen. Het paard moet hierbij met voldoende impuls gaan en in balans blijven. Het tempo blijft gelijk aan het tempo dat het paard had voor het halsstrekken. De neus is hierbij ongeveer op kniehoogte. Het paard vertoont hierbij in zijn totaliteit een losgelaten beeld terwijl de passen iets ruimer/groter worden. Belangrijk is dat de ruiter altijd verbinding met de mond blijft houden tijdens het halsstrekken. Halsstrekken is een middel om een paard tot ontspanning te brengen.”

De definitie van halsstrekken. Verbinding is dus wel degelijk cruciaal bij het correct laten zakken van de hals, cq halsstrekken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:34

Dat ie achter het bit kruipt is voor mij al iets waarvan ik zeg dan heeft ie nog onvoldoende balans om zichzelf te dragen als ie over de rug is. Dat tempo is dan even uitzoeken waar ie aanbied om te zakken en je hand te volgen, wie weet is het maar een fractie terug in tempo zodat ie meer op achter kan blijven

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 21:37

Ik vind dat dit paard ruim over de bodem beweegt met zijn benen maar dit niet in zijn frame terug te zien is.
De beweging stopt bovenaan de benen en vloeit niet door het hele lijf.
Dit is wat je ziet in de knikbeweging die word veroorzaakt door instabiliteit van de o.a. de atlas en de axis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:38

MarjanB schreef:
Dat ie achter het bit kruipt is voor mij al iets waarvan ik zeg dan heeft ie nog onvoldoende balans om zichzelf te dragen als ie over de rug is. Dat tempo is dan even uitzoeken waar ie aanbied om te zakken en je hand te volgen, wie weet is het maar een fractie terug in tempo zodat ie meer op achter kan blijven

Een paard dat op de voorhand gaat zoekt 99% van de tijd steun in de hand van de ruiter. Dit paard wil juist weinig verbinding maken met de hand. De kans dat hij teveel op de voorhand gaat is dus heel klein.

Weinig aanspanning maken van achter naar voren en op de voorhand gaan zijn niet hetzelfde :)