Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:01

marietta schreef:
@Cardy
Dank voor het delen van t filmpje van de clinic van van der Schaft. Ik blijf er steeds naar kijken en luisteren! Heel mooi en leerzaam.

Graag gedaan! Was ook echt heel leerzaam en heb er ontzettend veel aan gehad. Hij heeft mij veel meer bewust gemaakt van mijn eigen rijden. Thuis gaat het goed, alleen op wedstrijd vind ik het nog erg lastig om toe te passen:

Dit is een paar weken later, eerste keer M2. Daar zie je toch weer een heel ander paard dan tijdens de masterclass en vallen we sneller terug in ons oude patroon:

Overigend afgelopen dagen weer verder aan de slag gegaan. Ook meer het halsstrekken (het stretchen) meegenomen. Ene keer gaat het heel makkelijk andere keer mist ze haar balans en aanleuning soms. Maar we knutselen lekker verder!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:31

Vandaag telefoon langs de bak gezet om eens te zien hoe het er nu uit zag, beetje verkeerde positie van de camera want meer dan de helft van de tijd ben ik buiten beeld haha. Dus na wat knipwerk 2 minifilmpjes van een lange zijde in draf en galop om te laten zien dat we uit de krul zijn en niet meer met het hoofd klapperen in galop!! Ook goed voor mij om te zien dat wat voor mij traaaaag voelt er niet eens zo traag uit ziet.

Het is niet zo laag als dat hij kan, ik denk dat hij een beetje spierpijn heeft, dinsdag komt de masseur voor hem, vindt ie vast lekker :)

De volgende meer knoop ik mijn telefoon bij A of C vast, dan zien we tenminste wat ;)

http://youtu.be/mbg3kvKDFsg

http://youtu.be/k_40Q8ZVvoI

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:23

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:07

Goed bezig starbreeze. Jullie zijn wel vooruit gegaan. Ik film altijd met mijn fototoestel dat gaat prima.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:38

Een wereld van verschil Starbreeze! Goed bezig +:)+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:59

Thx :D ik ben ook echt blij dat het nu zo gaat!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:33

Zeker een verschil! Heb je zelf nog wel wat moeite om in balans te blijven? Lijkt wel iig op je filmpje. Lekker doortrainen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:44

Ja mijn zadel wordt dinsdag weer optimaal in balans gebracht, dan zal het wel weer makkelijker zijn hoop ik, het ligt wat achterover nu :)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:00

Ik ben zo verrast over wat deze nieuwe manier van rijden mij nog meer brengt. Mijn paard houdt haar staart nu weer helemaal recht!!!!!!!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:58

Goed bezig en wat een verschil indd!

Mijn gevoel is van slag. Het voelt nog erg ongecontroleerd en wiebelig, maar volgens intructrice loopt hij veel beter (en dat geloof ik ook wel). Heb veel meer eigen balans in het springzadel (kan ik makkelijker mijn handen eraf houden en durf ik dat ook beter in 'enge' hoek), dus daar rijd ik nu voorlopig even mee tot ik weer wat verder ben. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:34

Dat is volgens mij ook wat je Rien van der Schaft hoort zeggen in het filmpje van Cardy, dat het voor de ruiter 'daar' in eerste instantie niet prettig voelt, maar dat dat vanzelf beter wordt :) ik merk zelf dat mijn paard nu na 3 weken al meer contact gaat maken in de lage lijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:17

Lante schreef:
Het voelt nog erg ongecontroleerd en wiebelig, maar volgens intructrice loopt hij veel beter (en dat geloof ik ook wel).

herkenbaar! Maar het wordt vanzelf beter. Ze moeten even sterker worden in hun lijf. Die van mij is een tijdje wiebelig in uit balans geweest (en nu soms nog) op de volte.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:19

Starbreeze, jullie zijn lekker bezig! En die oude filmpjes gewoon lekker vergeten. Ik heb ook dingen gedaan waarvan ik me nu achteraf diep schaam :oo

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:26

Thx :) Ja en ik vond dat toen gewoon leuk om naar te kijken, idd schaam schaam :') :x

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:28

Je gaat het pas zien als je het doorhebt hè? :D Maar ik herken wel wat jullie zeggen, ik kijk nu zo anders naar oude beelden van mij en mijn paard, maar ook naar (recente) foto's van anderen. Vind het eigenlijk alleen maar fijn dat ik het nu het gevoel heb dat ik door begin te krijgen hoe het echt hoort. Er gaat zo'n wereld voor je open dan. :=

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:34

Cardy schreef:
Dit is een paar weken later, eerste keer M2. Daar zie je toch weer een heel ander paard dan tijdens de masterclass en vallen we sneller terug in ons oude patroon:

Rijd je nu nog wedstrijden of zet je dat net als Horseware even op een laag pitje?
Paard lijkt mij wat strak in de rug waardoor ie in een soort zweefdrafje lijkt te lopen.
Maar het is toch top dat je het zelf wel nu herkent!! Ik noem dat bij me zelf bewust onbekwaam :)
Terwijl ik voorheen onbewust onbekwaam was.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:36

Hier een stille meelezer....wat ik me afvraag....op een gegeven moment moet je toch wat meer naar de oprichting rijden (M niveau) hoe gaat dat dan in z'n werk. Ik rijd nu nog B en vind het heerlijk dat m'n merrie lekker dat neusje laat zakken en die schwung krijgt, maar dan...... :o?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:44

Ik heb ook een wedstrijdstop, buiten dat ik er écht even geen zin in heb (ik ben altijd érg nerveus en voor wie doe ik het dan?) vind ik ook dat mijn paard anders moet lopen.

@Mandy73, dat komt vanzelf :) wanneer je paard sterk wordt in de lage lijnen kun je steeds wat hoger instellen zonder ontspanning en het fijne gevoel te verliezen. Dat kost alleen tijd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:46

Appelflapje schreef:
Je gaat het pas zien als je het doorhebt hè? :D Maar ik herken wel wat jullie zeggen, ik kijk nu zo anders naar oude beelden van mij en mijn paard, maar ook naar (recente) foto's van anderen. Vind het eigenlijk alleen maar fijn dat ik het nu het gevoel heb dat ik door begin te krijgen hoe het echt hoort. Er gaat zo'n wereld voor je open dan. :=

Ja dat zeker, maar wel slecht van mezelf, ik heb geheugenverlies denk ik. Met mijn fries (bijna 10 jaar geleden nu) heb ik les gehad van een GP ruiter die echt klassiek geschoold was. Daarna ben ik een paar jaar gestopt met rijden, kind gekregen etc. Weer paard gekocht. Ergens ging het mis :z ik heb dus wel veel 'oooooohja.. momentjes' :)) Nu moet ik er wel bij melden dat mijn paard waarschijnlijk veel last gehad heeft van een niet passend zadel en daardoor über drammerig was en niet naar ophoudingen wilde luisteren. Achteraf heel begrijpelijk want wat ik nu doe heeft gewoon wel effect. Sterker nog, ik hoef nauwelijks nog maar te remmen, hij komt veel meer als vanzelf terug nu. Ik moet zelf goed opletten dat ik hem niet per ongeluk aanprik omdat IK denk dat we te langzaam gaan. Wanneer ik dat doe, gaat ie ook weer kokeren merk ik.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:51

Eerst zorg je dat de bovenlijn sterk wordt. Daar zijn de meeste van ons hier nu druk mee bezig. Met stretchen (vwnw). Vanuit die stretch vraag je het paard in een werkhouding. Net zo ver als hij aangeeft te kunnen. Dat doe je steeds in korte stukjes. Paard mag niet in tempo terugkomen.
En als je de werkhouding goed beheerst kan je pas denken aan verzamelen en oprichting.

Dus eerst de bovenlijn ontwikkelen door stretchen (vwnw)
https://www.youtube.com/watch?v=0sQ7N23wGew

Daarna de werkhouding
https://www.youtube.com/watch?v=mGBg6G-WE1I

En dan pas de verzameling
https://www.youtube.com/watch?v=RbWAt3vUN2E

En dit proces duurt een aantal jaren. Het enige wat je dan doet is het paard vragen om omhoog te komen in oprichting. Heel veel ruiters slaan die eerste twee stappen over.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:53

damian23 schreef:
Cardy schreef:

Rijd je nu nog wedstrijden of zet je dat net als Horseware even op een laag pitje?
Paard lijkt mij wat strak in de rug waardoor ie in een soort zweefdrafje lijkt te lopen.
Maar het is toch top dat je het zelf wel nu herkent!! Ik noem dat bij me zelf bewust onbekwaam :)

nu nog naar bewust bekwaam en dan onbewust bekwaam :P

@ Starbreeze Ik vind het er echt een stuk ontspannender uit zien! knap dat je de stap hebt gemaakt om met wedstrijden even te stoppen en anders te gaan trainen. Ik heb nu ook alweer een paar maanden niet gestart en ook niet echt de behoefte. Misschien in het najaar weer is ofzo.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 14:55

Plaats jezelf voor een stoel, buig voorover en zet je handen op de zitting.
Maak je benen recht, leun nu zover voorover dat armen en benen verticaal staan, trek je rug strak,
Probeer nu je handen op te tillen.

Zak/buig nu iets door je knieën, maak je rug bol en probeer het opnieuw.
Dat is wat je je paard laat ontwikkelen bij het "stretchen".
Hier komt echte oprichting vanuit de achterhand uit voort.
Het visuele verschil is heel klein, maar het paard gaat totaal anders bewegen.
Het duurt één à twee jaar voordat een paard zo in alle gangen kan bewegen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:56

Damian, denk jij dat een wat ouder paard eerder aan stap 2 toe is? Ik bedoel helemaal onbespierd is die van mij bv niet natuurlijk. Het is geen groentje meer.

Ik denk trouwens wel dat mijn paard klassiek opgeleid is in het verleden, ik heb nog contact gehad met haar en ook filmpjes gezien. Dus ik wéét dat ie het kan. Nu ik nog :Y)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:57

@Anne_Sproet, ik zie het idd ook wel. Misschien in augustus, dan is er een leuke wedstrijd op onze club, tenzij ik er geen zin in heb. En anders misschien wel nooit meer. Boeien. Ik heb hem gekocht om lekker thuis te kunnen rijden, verder niks.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:00

damian23 schreef:
Cardy schreef:

De masterclass van Rien was in april, eerste keer m2 was begin mei volgens mij. Sindsdien geen wedstrijden meer gereden, komende maand staan er wel weer verschillende wedstrijden gepland. Zoals Simpelman zegt, het kost tijd voordat we zijn waar we heen willen gaan. Ondertussen wil ik mijn vorderingen toetsen op wedstrijd.

Voor mij hebben wedstrijden dus een meerwaarde op mijn training en nemen we de knelpunten mee terug naar de basis (training thuis). Onzettend leuk om te doen en probeer ook elke proef te laten filmen.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-06-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt