Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:07

Allen straks een fijne pakjes <:) avond :){ mensen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:12

Simpelman, je zou ook kunnen proberen om minder negatief over te komen, dat zou ik en ( ik neem aan) nog meer mensen erg op prijs stellen.
Dezelfde mening is namelijk ook best saai en al helemaal niet leerzaam

sneeuwpop

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:17

Met betrekking tot de wedstrijden, kan ik zeggen dat mijn paard Door mijn spanning het ook een stuk minder goed deed dan thuis en voor de wedstrijd. Dan moest ik ineens blijven drijven, terwijl dat niet de normale gang van zaken was.
Je wordt dan ook alleen maar beter door te oefenen...
Het is eigenlijk ook best standaard dat het thuis beter gaat dan in de ring. Daar merk je al snel waar je nog moet verbeteren, terwijl je thuis soms denkt dat je het al onder de knie hebt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:18

Simpelman, helaas kom jij ook niet verder dan het tonen van bizarre rijderij, waar mensen vervolgens kritisch op durven zijn.
Voorbeelden, de stofzuigende arabier of later in dit topic die dame welke schandalig haar paard in de weg zit en doet alsof ze aan het zeevissen is met de teugels.
Echt ik sta open voor alle inzichten echter we zien alleen heule rare voorbeelden en vooral veel theorie.
Waarom geen fatsoenlijke video???? (Misschien omdat dat materiaal niet of nauwelijks bestaat :)* )

Ik kijk dat liever in het profiel van LL, zelfs haar 'minst goede' foto is nog fraaier dan het voorgenoemde gehark :o

(Kruipt weer onder mn hunebed)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:31

Iedereen moet vooral blijven posten. Een discussie met een mening is saai toch? Maar het is wel zo fijn om een andere partij (bijv de wedstrijdruiter) niet meteen te veroordelen.

Ik ben het in de basis echt wel eens met de theoretische posts van simpelman. Maar juist de praktijk is interessant om over te discusieren. Hoe ga je om met problemen als spanning? Met bakkabouters? En daar ontbreekt t imo soms aan in de posts.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:37

Vergeet nu die arabier met zijn neus over de grond, maar herinner je ook dat Simpelman Ingrid Klimke ook een uitstekend voorbeeld vond van hoe het moet! En daar zullen het toch heel veel posters (en lezers) het mee eens kunnen zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:49

vur schreef:
Vergeet nu die arabier met zijn neus over de grond, maar herinner je ook dat Simpelman Ingrid Klimke ook een uitstekend voorbeeld vond van hoe het moet! En daar zullen het toch heel veel posters (en lezers) het mee eens kunnen zijn.

Dat klopt, maar hij kwam zelf niet met dat materiaal en deed er vooral cynisch over (grappig bedoeld misschien), maar slaat daar wel compleet de plank mee mis....

(Deksteen van hunebed is zwaar en sluit langzaam :D )

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:52

Ingrid vind ik ook n superruiter . Maar dacht op haar filmpje ook te zien dat t paard er soms wat achter komt. Dat is imo ook niet zon probleem. De ll is niet t enige. Ontspanning fijne aanleuning, tact, swung in de beweging... Allemaal belangrijk. Ben benieuwd naar andere voorbeelden. Daaronaar kijken en er over discusieren, andere meningen lezen. Dat vind ik interessant

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:58

Omdat ik Simpelman al lang volg (en soms mee discussieer), was het voor mij overduidelijk dat ie Klimke met die cynische opmerking juist de hemel in prees. Waarschijnlijk een misser inderdaad, maar ja, wie is zonder fouten. Dat een jong paard af en toe achter de loodlijn komt, snapt ook Simpelman heus wel. Maar het gaat erom waar je naar streeft. Voor mij is dat het juiste lichaamsgebruik en ja, mijn paarden lopen soms ook wel ietsje achter de loodlijn. Het gevoel voor mij vanuit het zadel is bepalend. Dat gevoel zegt me dat ik voor verbinding in het lijf moet rijden en een totaal losgelaten gevoel. Dat lukt mij het beste met het van me af rijden van de mond van het paard, maar daarbij totale nageeflijkheid proberen te hebben en te houden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:08

Tango1979 schreef:
Iedereen moet vooral blijven posten. Een discussie met een mening is saai toch? Maar het is wel zo fijn om een andere partij (bijv de wedstrijdruiter) niet meteen te veroordelen.

Ik ben het in de basis echt wel eens met de theoretische posts van simpelman. Maar juist de praktijk is interessant om over te discusieren. Hoe ga je om met problemen als spanning? Met bakkabouters? En daar ontbreekt t imo soms aan in de posts.

Een discussie moet wel een discussie zijn. Dat gevoel ben ik al enige pagina's geleden kwijt geraakt.
En ik vond het juist zo leerzaam. Dus laten we het gezellig houden en vooral blijven posten over de dingen waar we in het dagelijkse leven met ons paard tegenaan lopen. Probeer de cynische reacties waaraan je je stoort gewoon te negeren. Ik vind sommige post ook niet altijd even aardig overkomen. Maar hierop reageren vervuild de discussie en leert niemand hier iets van.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:09

vur schreef:
Dat lukt mij het beste met het van me af rijden van de mond van het paard, maar daarbij totale nageeflijkheid proberen te hebben en te houden.

Dit werkt bij mij ook het beste. En die van mij komt ook af en toe achter de LL.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:13

Als meerdere bokkers zich storen aan een manier van posten, moet dat best gezegd kunnen worden. Kan de poster iets aan doen. Net als met paardrijden kun je dingen leren begrijpen en indien nodig wat aan passen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:18

sneeuwpop schreef:
Simpelman, je zou ook kunnen proberen om minder negatief over te komen, dat zou ik en ( ik neem aan) nog meer mensen erg op prijs stellen.
Dezelfde mening is namelijk ook best saai en al helemaal niet leerzaam

Wat is er saai aan duidelijkheid en helderheid?

Ik lees erg graag een post van Simpelman, werkt verhelderend en zet je aan het denken.
zoals in dit topic ging hij iets losser en werd het nog een stuk begrijpelijker voor simpele zielen zoals ik.
En of de man autoritair is of niet, wat kan mij dat schelen ik kan er veel van leren en dus worden mijn paarden en ik er blijer van.
Laatst bijgewerkt door riegje op 05-12-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:26

Aardig artikel wel passend bij de laatste discussies http://www.horses.nl/opinie/onverantwoord/
dirk willem rosie schreef:
Is het testen van jonge sportpaarden funest of is het een zegen? Dat wilden Drentse KWPN-fokkers vorige week vrijdagavond van Cor Loeffen en mij weten. Het was twee dagen na de hengstencompetitie in Ermelo, de timing kon niet beter. Het antwoord luidde natuurlijk dat er niks op tegen is om jonge paarden te testen. Mits dat goed gebeurt

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:34

Zonde, dit verloop, ik las hier met plezier mee. Persoonlijk ondervind ik helemaal geen negatieve toon in Simpelmans posts, maar juist vaak een steekje op een plaats waar de redenatie faalt. Een handige methode om je verder te doen laten nadenken. Het is me niet duidelijk waarom dat zo vaak als persoonlijke aanval wordt gezien, er wordt iig vaak op gereageerd op een manier waar je plaatsvervangende schaamte van krijgt... Ik betwijfel of het zozeer ligt aan de manier van verwoorden alleen, wellicht worden hapklare brokjes gewoon geprefereerd?
In ieder geval is het topic voor mij tot nu toe een fijne aanvulling geweest en ik hoop dat dit een beetje behouden kan blijven, al zal ik de posts van een zekere gebruiker absoluut missen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:50

ART_UMA schreef:
Aardig artikel wel passend bij de laatste discussies http://www.horses.nl/opinie/onverantwoord/
dirk willem rosie schreef:
Is het testen van jonge sportpaarden funest of is het een zegen? Dat wilden Drentse KWPN-fokkers vorige week vrijdagavond van Cor Loeffen en mij weten. Het was twee dagen na de hengstencompetitie in Ermelo, de timing kon niet beter. Het antwoord luidde natuurlijk dat er niks op tegen is om jonge paarden te testen. Mits dat goed gebeurt

Zeker aardig artikel en herkenbaar ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:59

Orchid schreef:
Zonde, dit verloop, ik las hier met plezier menlijk ondervind ik helemaal geen negatieve toon in Simpelmans posts, maar juist vaak een steekje op een plaats waar de redenatie faalt. Een handige methode om je verder te doen laten nadenken. Het is me niet duidelijk waarom dat zo vaak als persoonlijke aanval wordt gezien, er wordt iig vaak op gereageerd op een manier waar je plaatsvervangende schaamte van krijgt... Ik betwijfel of het zozeer ligt aan de manier van verwoorden alleen, wellicht worden hapklare brokjes gewoon geprefereerd?
In ieder geval is het topic voor mij tot nu toe een fijne aanvulling geweest en ik hoop dat dit een beetje behouden kan blijven, al zal ik de posts van een zekere gebruiker absoluut missen ;)

Ik ervaar de posts van simpelman ook niet als negatief of als betweterij. En ik begrijp dan ook niet dat sommige hier zo fel op reageren (weerstand?), waar ik me dan weer wel aan stoor. Ik zal de posts van een zekere gebruiker ook heel erg gaan missen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:02

Babootje schreef:

ik durf hier niet eens meer op te reageren...... :(

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:48

damian23 schreef:
Babootje schreef:

ik durf hier niet eens meer op te reageren...... :(

Of het testen funest is, dat weet ik niet. Misschien de hoeveelheid en de manier waarop eens onder de loep nemen.

Ik kan Simpelman's posts wel waarderen, maar ook die van Babootje en andere posters hier. Erg jammer als het zo dood moet bloeden. In een discussie mogen mensen het toch ook niet eens zijn? Ik leer juist door naar beide kanten te luisteren!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:59

Kun je eigenlijk wel een discussie voeren over goed en fout? Achter de ll is fout, geen discussie over nodig. En ja, soms kunnen we een fout niet voorkomen, logisch. Dat hoeft dan niet goedgepraat met: het is niet zo erg of, het is soms niet erg of, soms is het niet erg want iets anders is erger.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:05

Heel jammer. Ik waardeer de inbreng van Simpelman juist enorm.

Nee, de foto plaatsen was niet ok, maar de constante negatieve inbreng van sommigen hier is ook vrij storend.
Er is een constante fijne discussie, totdat er een filmpje wordt geplaatst van iemand die geen topruiter is. Dan komen er opeens allemaal mensen tevoorschijn, die dat filmpje gaan afbranden, heel apart...

Ja, we zijn het allemaal eens dat Ingrid Klimke fantastisch is, maar zij is een topruiter die een jong, onbedorven paard zelf opleid. Dat geeft een iets ander beeld dan de gemiddelde ruiter. De gemiddelde ruiter ziet er eerder uit als de vrouw op de arabier. Het zou fijn zijn om daar opbouwend commentaar op te geven (daarom zou ik wel/niet deze oefening doen, dit is iets wat ik belangrijk vind (zoals houding en zit bij de vrouw op de vos).
Ik hoop dat men kan stoppen met:" dit is toch bagger", "dit wordt nooit wat", da's namelijk ook niet zo heel opbouwend lijkt me.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:30

Ah jammer Simpelman, ik vond jouw posts juist leerzaam. Niet altijd even handig geformuleerd maar zeker een aanvulling aan het topic.

Edit: welk filmpje wordt er bedoeld met de vrouw op de vos?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:52

Jammer, Simpelman. Ik volg dit topic als stille meelezer (omdat ik zelf niet de kennis heb om echt deel te nemen aan de discussie), maar vind het ontzettend leerzaam om jouw inbreng te lezen. Ik heb het idee dat er in dit topic heel veel te leren is, dus ik vind het erg zonde om te zien dat je je terugtrekt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:08

Ik lees het topic ook altijd mee omdat ik ook de inbreng van Simpleman erg leerzaam vind. Jammer dat het topic zo'n wending krijgt. Er zijn vele manieren van rijden en een discussie is niet erg. Het is alleen jammer dat posters zich vaak moeten "bewijzen" dmv foto's oid voordat ze serieus genomen worden. Er zit nl heel veel kunde bij mensen die "niets" bewezen hebben (wedstrijdgericht), maar zich erg verdiept hebben in het rijden, anatomie, welzijn, opleidingen etc. Doordat er vaak in topics wordt afgedaan met; jij rijdt geen wedstrijd dus je snapt er niks van, reageren veel van deze mensen niet en dat is zo jammer want echt..........er zijn zoveel mensen die zoveel in kunnen brengen maar het al op hebben gegeven om ook maar iets te posten nog. Ook omdat ze zelf weten dat ze er boven moeten staan. Dat er meer is dan wedstrijden, manege;s etc. Vaak lijkt iedereen de wijsheid al in pacht te hebben met 16 jaar.............maaaaaarrr...........
Een leven van een mens is niet lang genoeg om alles van paarden te weten te komen. Ze hebben zoveel meer te bieden dat het een levenslange leerschool is.
Ik zelf heb beide kanten gekend. Tot mijn 20e zgn "engels" gereden en daarna gestopt toen ik er klaar mee was dat er met weinig respect gereden werd. Ook de sfeer onderling vond ik in grote mate achteruit gegaan (wat soms erg op bokt terug te vinden is, al praat ik over 25 jaar geleden).
Mijn eerste eigen verdiende paard was niet knap en dat hoorde ik dan ook vaak, maar wat was ik trots op hem.
Tot ik bij iemand kwam rijden die me de ogen heeft geopend. Er was zoveel meer! Vanuit daar ben ik verder gegaan. Ik leerde paardentaal begrijpen, spiegelen, met paarden omgaan die zgn gevaarlijk waren en oooo wat heb ik vaak jankend op het paard gezeten omdat ik zoveel af heb moeten leren (wat voor mij normaal was) achterwaarts, halthouden...............niks was meer vanzelfsprekend.
Vanuit daar ben ik me gaan verdiepen in de klassieke rijkunst. Zelf veel geleerd door te voelen, je eigen lijf te leren begrijpen, het lijf van het paard (waarom beweegt het paard onder de ruiter zoals hij doet en bij welke kleine verandering van zit, verandert ook je paard mee positief of negatief)....... Toen een klassieke instructeur gevonden die al vele jaren mee gaat. Het respect die je geeft aan het paard, krijg je regelrecht terug. Het hoeft geen strijd te zijn, sterker nog...... strijd heb ik al jaren niet meer gehad. Ik heb veel meer plezier gekregen, omdat ik zie dat het paard ook plezier heeft. Ik persoonlijk vind het een erg fijne manier van het opleiden van het paard.
Voor mij MOET er wederzijds respect zijn, in welke vorm van rijden ook.
Daarom hoop ik ook dat simpelman terug komt in de discussie aangezien ik denk (zeker weet) dat veel mensen er iets van kunnen leren.
Probeer open te staan voor de verschillende manieren van rijden en omgaan met paarden. overal kan je wat uithalen waar je wat aan hebt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:35

josien_m_ schreef:
Kun je eigenlijk wel een discussie voeren over goed en fout? Achter de ll is fout, geen discussie over nodig. En ja, soms kunnen we een fout niet voorkomen, logisch. Dat hoeft dan niet goedgepraat met: het is niet zo erg of, het is soms niet erg of, soms is het niet erg want iets anders is erger.

Maar Josien, is alles op of voor de LL dan goed?