[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:05

Snackie schreef:
Babootje, Je weet het zelf altijd zo goed te vertellen, maar rij je zelf ook?

Leuk paard heeft je dochter, maar wat een irrant bewegen. Voeten stil, mijn advies, spoor dr af, ze zit de hele tijd te prikken, hij reageert niet. Hij lijkt al dood voor het been. Zo zonde!
Je zegt namelijk dat ze hem niet raakt,maar dat doet ze wel. Op het proef filmpje, de laatste wending kun je dat nog duidelijker zien. die spoor gaat erin.

LU wat een verandering/verbetering! <3 top!

Ik zeg niet dat ze hem niet raakt; ik zeg dat ze hem niet elke pas raakt. (Al lijkt dat zo, omdat ze haar been niet stil houdt) Zeker in de wending heeft ie wat begrenzing nodig om de achterhand niet te laten uitzwaaien, dus ja dat heb je het spoortje wel nodig.
Hij is zeker aan het been. Als hij niet zou reageren zou er ook geen middendraf uitkomen, of een middengalop en die zijn dik in orde. Als ze niet aan het been zijn, val je in het M - waar er geen zweep meer mee mag in de proef - zo door de mand. :D :D.
En ja, ik rijd zelf ook. Start ook wedstrijden (1 x per jaar zo ongeveer is de frequentie). L2 nu. Maar omdat ik meestal zelf sta te filmen is er niks van mij. Komt er vast wel een keertje van.
Op dit ogenblik rij ik weinig (want 20 k aangekomen door medicijngebruik). Hang nu in de sportschool om zo snel mogelijk die kilo's weer kwijt te radekn.

@S-Z van achter uit wegstappen is (in ieder geval bij hem) rete :+ moeilijk. Het is een fijn lijntje hoeveel lucht geven en hoeveel begrenzen, want geef je teveel lucht dan gooit ie zich direct op de voorhand. Goed aaneengesloten halt houden vindt hij moeilijk en ook achterwaarts is niet zo zijn ding (dat zie je denk ik ook wel op het filmpje). Je zou het niet zo zeggen onder het zadel, maar het is een beetje richting de voorhand gebouwd paard. Geen ideaal dressuurmodel dus. Het voorwaartse is er genoeg (dat is fijn) en we rijden hem vooral veel "terug" en "over de rug". Trainen nu voor M2 en hij moet meer verzameld gaan lopen. Dat is nog wel een kluif bij hem

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:22

Loveuggs, wat een verbetering zeg!! Vooral die 3e en 4e foto, daar zie je die achterhand goed zakken!
Mooi om te zien :D

Babootje, ik heb het idee dat ze zo rond de 25-27 seconde erg uit balans is qua lichtrijden en achter de beweging aan komt..
Verder ziet het er op zich wel netjes uit voor zover ik er verstand van heb.
Ik stoor me alleen, net als Snackie, aan die onderbenen :x

marjo_elise

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:39

LoveUggs: Hoe heb jij dat gedaan met je longeerlijn en bijzet? :+ De foto's zijn iets te onscherp om het zelf uit te vinden hihi! ( ik rij mijn verzorgpaard met een hackamore dus kan de longeerlijn niet aan zijn "bit" vastmaken) En zoals iedereen als zegt! Foto 3! Dat willen we zien! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:42

Ik doe hem niet met bijzet maar gewoon met longeerlijnen =p hij is vroeger altijd met bijzet gelongeerd..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:46

Ah, je doelde echt op jullie paard. Ik dacht in het algemeen :=

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:49

LoveUggs schreef:
Ik doe hem niet met bijzet maar gewoon met longeerlijnen =p hij is vroeger altijd met bijzet gelongeerd..

Ooh dan heb je gewoon 2 longeerlijnen bijelkaar gedaan? Want hoe gaat die buitenste longeerlijn dan? Van de singel naar het bit en dan? :+ (ooh ik voel me blond)
Edit: Toch 1 denk ik?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:54

Geeft niet. Normaal longeer ik met dubbele lijnen. De buitenste lijn gaat dan van de onderkant van de singel (tussen de benen) door de buitenste bitring, en dan door een van de ringetjes van de singel, in ons geval door een van de lagere ringetjes. Vervolgens gaat hij achter m'n paard langs en heb ik hem vast. Bij de binnenste lijn precies hetzelfde maar dan aan de binnenkant. :)

Edit; op deze foto's gebruik ik idd 1 lijn omdat ik graag wou weten hoe het uit ging pakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:02

Destino schreef:
Babootje, ik heb het idee dat ze zo rond de 25-27 seconde erg uit balans is qua lichtrijden en achter de beweging aan komt..
Verder ziet het er op zich wel netjes uit voor zover ik er verstand van heb.
Ik stoor me alleen, net als Snackie, aan die onderbenen :x

Je bedoelt zeker het eerste filmpje, want het tweede filmpje is Mproef en alleen doorzitten.
Klopt dat ze even haar balans moest vinden. Het is even een andere manier, alles loslaten en vanuit je enkels rijden, waarop ze eerst te groot uit het zadel kwam en dus een kleinere "lichtrij" beweging moest maken.

Overigens kijk ik daarom zo graag naar filmpjes. Want op een foto (waar we natuurlijk allemaal de beste van uitzoeken, want zo gaat dat :D :D), zie je natuurlijk niet dat die onderbenen niet stil zijn, dan zie je alleen maar een fraaie houding en zit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-04-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:24

_Marinke_ schreef:
Babootje wat een leuk dier en combinatie zeg! :D

Het eerste filmpje vind ik wel wat moeilijk, ik zie namelijk weinig verschil dus ga daar nog even op voort borduren en blijven kijken. :)

Het tweede filmpje ziet er best netjes uit zeg! Maar ik stoor me qua haar houding (die toch eigenlijk ook wel erg netjes is!) vooral aan haar pianohandjes en wiebelbenen. Het lijkt wel of ze in de proef steeds harder moet werken om de pony goed aan het lopen te houden? Ze lijkt naar het einde van de proef toe steeds onrustiger te worden in haar beweging en ook haar benen gaan dan als een gek te keer. Ik kan het helemaal mis hebben, maar het viel mij gewoon op. ;)

Vind dat ze het erg netjes doen overigens! :j

Marinke, het verschil zie je het duidelijkst na het eerste rondje (toen Jan zei dat ze rustiger moest rijden). Meer naar voren grijpen van de voorbenen door meer schoudervrijheid, door het loslaten van knieen en bovenbenen. Filmpje is op sommige punten helaas wat donker.

Er zijn heel veel dingen nog niet goed hoor. Ze zit idd nog veel te hard te werken op hem; in het begin loopt ie dan ook over zijn tempo. Niet nodig en zonde ook. Kan er allemaal nog wat vloeiender uitzien. Vandaar ook 185 en geen 200 punten :D :D :D. Maar voor een 15 jarige vind ik het al heel wat.
@Sam: ze traint idd "te hooi en te gras" nu (puber).

Misschien is het jullie opgevallen wat ik bedoel met teugels korter en handen meer naar voren? Ondanks het pianohandje (heeft ze vooral links, kan het er niet uitkrijgen). Je vangt op in je polsen, schakelt in je ellebogen en zo blijven je teugels mooi op lengte en het contact met de mond constant.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:42

Het viel mij op dat ze haar polsen tijdens die pianohandjes naar beneden knikt? Voor mij kwam dat over als ze even vastzetten? Dat was dus wel op het 1e filmpje vooral.
Mijn instructrice heeft het overigens ook over teugels korter en handen naar voren, dus die kende ik al wel :j Ze zegt dat je moet denken dat je arm een soort 'veer' is :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:55

Snackie schreef:
. Voeten stil, mijn advies, spoor dr af, ze zit de hele tijd te prikken, hij reageert niet. Hij lijkt al dood voor het been. Zo zonde!
Je zegt namelijk dat ze hem niet raakt,maar dat doet ze wel. Op het proef filmpje, de laatste wending kun je dat nog duidelijker zien. die spoor gaat erin.

Hier wil ik nog wel even op inhaken Snackie: Als je denkt dat je paard beter aan het been komt door geen sporen te dragen heb je het heel erg mis. Aan het been maken, heeft te maken met reactie vragen op het been en consequent hierin zijn.
Sporen zijn er niet voor het voorwaarts, maar voor het begrenzen (om het over de schouder lopen enuitzwaaien van de achterhand te voorkomen) en voor zijgangen. Je paard "te laten sporen" zogezegd :D
Als jij denkt dat mijn dochter de hele proef zit te "prikken" zou hij de hele proef in een middendraf moeten gaan niet waar? Maar dat is niet zo.
Daar waar jij de spoor erin ziet gaan (in de wending) is dat ook nodig om de achterhand niet te laten uitzwaaien. Ben het er wel mee eens, uiteraard, dat de benen stiller moeten en ze wat minder mag doen. Dan ziet het er allemaal veel vloeiender uit. Maar dat had ik al gezegd natuurlijk.

Als jij het binnen achterbeen onder de massa vraagt, bijvoorbeeld op de volte of een schouder binnenwaarts, zul je je paard moeten begrenzen met je buitenbeen en houd die 5 a 600 kilo maar eens tegen met je buitenbeen zonder spoortje. Dat bestaat gewoon niet en als jij denkt dat dat wel kan, dan geef ik je op een briefje dat ie stiekem toch over de schouder weg loopt of uitzwaait.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:15

Meen ik nou te lezen dat je volgens jou alleen schouder en achterbeen kunt begrenzen met behulp van spoortje? Ik neem aan dat dit per paard wel verschilt? Anders zou iedereen met sporen moeten rijden toch?
Buitenschouder begrenzen met je buitenbeen vind ik sowieso al een beetje een raar idee, daar heb je toch je buitenteugel voor? Buitenbeen is om het buitenachterbeen op te vangen en hem zo mooi rond te houden in de buiging.
Of ben ik nu helemaal in de war?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:22

Sofy, ik denk dat ze het anders bedoeld. Ze weet echt wel waar ze over praat.. :j ze zegt dat het paard uitzwaait met de achterhand. Dat betekent dus dat er niet genoeg aan de buitenteugel word op gevangen. Ik weet niet precies wat er bedoeld word, maar denk dat het anders bedoeld word dan dat jij nu schrijft..
Mijn advies aan Babootje zou zijn om meer op de buiten teugel te gaan rijden. En dan heb ik het filmpje nog nieteens gezien := als ik er tijd voor heb vanmiddag ga ik even kijken, want ik zit gewoon op school op t moment :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:26

Ik durfde het eigenlijk niet goed te zeggen, maar ik zie dat ik niet de enige ben die ervan in de war raakte..
Ik leer namelijk ook dat je de buitenschouder begrenst met je buitenteugel. :=
Denk trouwens ook niet dat je elk paard perse met sporen hoeft te rijden om op de volte te kunnen begrenzen zodat hij niet weg loopt over de schouder :o ?
Waarom zou dat perse met een spoor moeten en niet met je been kunnen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:00

Volte is een basis oefening, B niveau. Dat kun je prima rijden zonder spoortje. Eerder (of nog steeds?) werd je door de KNHS verplicht om va de M met sporen te rijden. Mijn inziens heeft dit te maken met de oefening schouderbinnenwaarts die er dan bij komt. Daarbij breng je de schouder iets naar binnen maar moet daarbij wel de achterhand voldoende begrenzen tegen het uitwaaien. En dan komt ook het stukje verfijning van de hulpen om de hoek kijken. En hoe hoger je komt hoe preciezer de hulpen moeten zijn voor die oefeningen behorende bij het niveau. De eenzijdige kuithulp is eigenlijk te grof ( hoewel je daarmee ook heel goed kunt verfijnen als je maar consequent in je hulpen blijft en verschil hebt in voorwaarts, begrenzing (voor een zijgang en buiging in het lichaam) en activiteit (achterbeen er meer bij zetten). Maar veelal word er een spoortje gebruikt voor die verfijning. Zie het oppervlakte waar je met je been komt als een touchscreen. Met je hand ben je veel minder precies als met je vinger, de spoor werkt op het paard als zijnde touchscreen als je vinger.

Ik denk dat Babootje hem zo bedoeld, dat betekend in mijn ogen niet dat we direct alle paarden maar met spoor moeten gaan rijden hoor! Maar in de oefeningen waarbij het op hele precisie van de hulpen aankomt is het een fijn en goed hulpmiddel.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:07

Voor de verfijning van de wat moeilijkere oefeningen snap ik het inderdaad ook wel :j Maar een volte rijden zat mensen goed zonder sporen :)
Ik vind het altijd alleen zo storend dat je best wel ruiters ziet die dus steeds met die sporen prikken omdat ze hun benen niet stil kunnen houden.. Doe ze dan af, tot je een stille beenligging hebt zou ik denken :=
Je bent met een spoor wel preciezer idd, maar als je geen stille benen hebt, dan prik je denk ook sneller dan zonder :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:14

Stille beenligging is sowieso een vereiste ook zonder sporen. Eigenlijk ben je met wiebelbenen continu kleine hulpen aan het geven.

Maar een volte (en het wijken bv ook of een gebroken lijn) behoor je gewoon goed te kunnen rijden zonder daarvoor je spoor bij nodig te hebben inderdaad.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 15:55

Babootje schreef:
grrrrrr zo??
http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=dPKr60n5yBw

overigens vind ik het wel mooi om te zien, dat ie na halthouden bij start proef ook echt achter begint; da's nog niet zo makkelijk hoor

Okee! Mijn beurt! Net je filmpje gezien namelijk. Ik begrijp dat het om je dochter gaat?
Ik heb het idee dat het paard in draf net iets te veel onder haar vandaan gaat, waardoor ze niet lekker kan zitten. Vind hem wel lekker actief ogen, maar hij gaat net een pasje te hard voor haar denk ik. Verder heb ik een raar idee bij sommige bochten.. Bijv. de eerste bocht na het groeten. Lijkt deze bocht zo scherp, of is deze ook heel scherp? Verder zoals ik al van je las, dat het uitzwaaien met de kont ook wel wat te zien is. :j Ik blijf wel bij mijn tip. Eerst lekker op die buitenteugel gaan rijden. Dat is je rem, en daarmee begrens je. Als je paard niet aan die buitenteugel loopt, krijg je idd gevalletjes van over de buitenschouder weglopen, enz enz. Ik zou lekker daarop gaan oefenen! Ik weet niet of je mijn stukje van een tijdje terug mee had gekregen? Die lange merrie waar ik vaak op rijd, die er tijdens de galop ineens heel hard met me vandoor ging? Mijn reactie was, remmen met 2 teugels. Ik moest toen mijn binnenteugel los laten van mijn instructrice, en alleen met de buitenteugel opvangen, en tadaaaa, reed haar keurig terug in tempo.

Destino schreef:
Voor de verfijning van de wat moeilijkere oefeningen snap ik het inderdaad ook wel :j Maar een volte rijden zat mensen goed zonder sporen :)
Ik vind het altijd alleen zo storend dat je best wel ruiters ziet die dus steeds met die sporen prikken omdat ze hun benen niet stil kunnen houden.. Doe ze dan af, tot je een stille beenligging hebt zou ik denken :=
Je bent met een spoor wel preciezer idd, maar als je geen stille benen hebt, dan prik je denk ook sneller dan zonder :j

Ik denk dat dit niet helemaal klopt Destino..
Ik heb Gaspard ook een tijdje met sporen gereden, puur om aan te geven dat ik wou dat hij om mijn binnenbeen heen kwam. Eerst zonder geprobeerd, maar dit werkte niet, dus even een maandje of 2 de spoortjes omgehad. Volte > binnenbeen eraan > geen reactie? > even aanprikken met het spoortje.
Ik weet van mijzelf dat ik ook geen stille benen heb, maar hij had nergens last van. Aangezien een spoortje, op je hiel zit, en niet op je kuiten, of aan de binnenkant van je voet.
De meeste mensen met wiebelbeentjes hebben dan ook, dat de benen van het paard af wiebelen en er weer tegenaan tikken. Wil je je spoor gebruiken, zul je bij moeten tikken met je hiel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:18

Sporen zijn voor het verfijnen van de hulpen. Deze ruiter is niet klaar voor sporen. Ik vond het een erg slecht gereden proef. Slordige abrupte overgangen, slordige figuren.
Daarnaast loopt het paard geregeld van de aanleuning af. Is de achterhand er vaak niet bij en loopt het paard niet voorwaarts of denderd door. Ik stoor me enorm aan de hand- mond verbinding, alsmede het schoppende been. (dit is geen wiebelen, dit is schoppen)

Het is een mooi paard, mooie bewegingen. Heel zoet ook zo te zien. De ruiter heeft veel te weinig draai-uren en de oefeningen en rijtechnisch de boel niet onder controle. Meer oefenen, want de punten kunnen makkelijk veel hoger. (Wie neemt er nou genoegen met 6'jes als je zo'n paard hebt... kom op)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:48

Kan het nog steeds niet zien....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:48

Even de m. weghalen die vooraan in de link staan. Dan doet ie het wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:50

Aha! Ga ik proberen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:51

LoveUggs schreef:
Destino schreef:

Ik denk dat dit niet helemaal klopt Destino..
Ik heb Gaspard ook een tijdje met sporen gereden, puur om aan te geven dat ik wou dat hij om mijn binnenbeen heen kwam. Eerst zonder geprobeerd, maar dit werkte niet, dus even een maandje of 2 de spoortjes omgehad. Volte > binnenbeen eraan > geen reactie? > even aanprikken met het spoortje.
Ik weet van mijzelf dat ik ook geen stille benen heb, maar hij had nergens last van. Aangezien een spoortje, op je hiel zit, en niet op je kuiten, of aan de binnenkant van je voet.
De meeste mensen met wiebelbeentjes hebben dan ook, dat de benen van het paard af wiebelen en er weer tegenaan tikken. Wil je je spoor gebruiken, zul je bij moeten tikken met je hiel.

Ik zeg ook niet dat iedereen het zonder kan of dat het niet goed is om ze een tijdje te gebruiken..
Maar ik denk dat de meeste mensen een prima volte kunnen neerzetten zonder sporen. (Dus niet iedereen, maar een groot deel).
Wat betreft wel of niet prikken, kijk maar eens rond op bijvoorbeeld HAW. Bij mensen die met sporen rijden, er zijn er genoeg die niet met kuit drijven en hun tenen niet naar binnen houden, maar drijven met hak en hakken richting buik gedraaid hebben, en de spoor zit in feite net boven je hak en raakt dan dus steeds die buik..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 16:54

Daar heb je idd wel gelijk in :o
Laat ik dan zeggen: in princiepe :p
En ja, meeste mensen kunnen idd een volte neerzetten, maar niet op de juiste manier. Met stelling, ronding van het lichaam enz enz. Ik kon voorheen ook een volte rijden, maar met Gas lukte dit niet op de juiste manier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:55

Ik heb een paar rondjes gezien en wat mij meteen opvalt is dat het paard heel voorwaarts en vlak draaft maar het lijf verder nauwelijks gebruikt. Ik vind hem ook vasthouden in de kaak en ze rijd ook veel met hand. Dat zie je vooral na de middenstap en het halthouden, daar is ze gewoon aan het zagen.

Wat me ook opvalt met E afwenden is dat ie niet mooi doorbuigt in de wending maar uitzwaait.

Hij zou van mij veel meer door zijn lijf mogen zijn, het tempo mag omlaag hij mag meer gaan ondertreden. Wel doet hij heel braaf de oefeningen en staat hij goed aan de hulpen!