[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soeraya

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:46

Hier hetzelfde, kan evt via pb

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:50

Evelijn schreef:
Tja... het is natuurlijk al water onder de brug.. je kan het niet terug draaien.. en je was niet verantwoordelijk dus huidige eigenaresse heeft weinig aan alleen je ongezouten mening. Maar als je graag van willekeurige mensen een mening wil dan mag je me best een pb-tje sturen met link van filmpje erin. Zou het alleen niet openbaar in dit topic zetten omdat jij niet de ruiter bent en diegene dus niet kan vertellen hoe en wat.

Nee, ok was ook de vraag. Ik had mijn mening gezegd tegen de eigenaresse ervan uitgaan dat ze die mening wel zou delen. Idd niet omdat ze er iets aan kon doen, maar als verklaring van het gedrag van het paard, waardoor ze hem niet kon rijden.

Later maakte ik echter uit een paar opnames op dat de ruiter ook bij de huidige eigenares heeft gereden en dat die manier van rijden wellicht door de eigenares als goed/normaal werd gezien, en vond ik het wel rot.
Ik vroeg mij dus af of de kritiek die ik gaf (vrij specifiek) over de rijstijl volledig gerechtvaardigd was
(beetje rot gevoel achteraf in de zin van ... had ik beter mijn mond kunnen houden, of zien andere mensen toch echt hetzelfde als ik?)

Maar ik zal het per pb doen. Heb ook al een eerste vraag daarvoor binnen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:55

Tja.. ach soms ben je niet zo subtiel... heb ik ook weleens last van :o zeker met alleen geschreven tekst.

Net als Bertie laatst in topic schreef... negatief zijn is makkelijk, kritiek geven op andermans rijstijl is zo gedaan... positief denken en ook dingen positief verwoorden is veel lastiger... daar moet je echt voor willen veranderen.

En juist omdat dit topic graag positief blijft en het over BLIJ rijden gaat... is een dergelijk filmpje niet de bedoeling. (al ben ik wel HEEL nieuwsgierig :o )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:00

Ik probeer altijd subtiel te zijn, maar soms dan ben ik net iets te eerlijk in mijn mening en dan denk ik achteraf... was dat wel terecht? Ik bedoel... ik kan er dan zo tegenaan kijken, maar misschien ben ik te kritisch?
Je (en anderen) die het leuk of interessant vinden om filmpjes te bekijken en evt met mij daarover even te kletsen, mogen een pb sturen. Is denk ik idd de beste manier en voor mij ook wel boeiend om te horen wat anderen denken

Het speelde mee dat ik wist dat de huidige eigenaresse zich behoorlijk besodemieterd voelde met het paard (bleek het probleem gedrag dus al een paar eigenaars eerder te hebben, maar dat was haar niet erbij verteld) en ik eigenlijk meer wilde zeggen: het ligt niet bij jou onkunde... het paard is verklooid voordat het voor jou was.
Maar ja... later zag ik dat het paard mogelijk door de betreffende ruiter ook bij haar is gereden en bedacht ik dat zij misschien ook zo reed en dacht ik ... chips ..... :o :o :o

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:42

Vandaag zo blij!
Silver loopt weer zuiver dus heb balkjes gelopen.
Daarna er even zonder zadel met halster erop gestapt, had even 2 halstertouwtjes aan elkaar geknoopt als teugels en puur op de zit gestuurd. Eerst snapte ze er niets van dus heb een beetje geholpen door druk met mijn benen. We hebben voltes, gebroken lijnen, 8tjes gereden was super trots. En zelf achteruit was geen probleem voor ons. Door deze oefening ben ik me veel meer bewust van mijn zit :)
Vandaag alles in stap omdat ze alles nog moet opbouwen en dan gaan we werken met draven met alleen een halstertje!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:43

Haha ik probeer soms ook subtiel te zijn, maar dan komt het er echt belachelijk bot uit :+

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:48

Een mening blijft nou eenmaal persoonlijk en die hoeven mensen niet te delen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:53

Weet ik wel, maar dat vind ik dan toch een beetje l**lig. Dan denk ik ... ze zullen mij wel een enorme betweter vinden... Vandaar dat ik wel benieuwd was naar de mening van anderen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:55

Zullen we een beetje ontopic op ADT blijven voor we naar KH verplaatst worden? :*

Fijn Fry! Weet wel dat zadels niet voor niets zijn uitgevonden hè? (verdelen druk vd ruiter.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:59

Je hebt gelijk... sorry voor mijn inbreken....
Bedankt iig voor de visie die ik van mensen heb gekregen :)
Veel plezier met verder discussieren.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:00

S_en_Z schreef:
Zullen we een beetje ontopic op ADT blijven voor we naar KH verplaatst worden? :*

Fijn Fry! Weet wel dat zadels niet voor niets zijn uitgevonden hè? (verdelen druk vd ruiter.)

Dat wel, maar voor 1x is het niet erg toch?
En t was sws alleen stappen en eigenlijk totaal niet werken :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:09

Oh nee hoor. Afentoe is absoluut niet erg. En een keertje een drafje en galopje kan ook geen kwaad.

Als je het bij af en toe houdt :*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:10

Ja tuurlijk, de vacht is nogal glad dus het is soms wel glibberen haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:58

klinkt lekker Fry! fijn dat het goed ging!

Vandaag heb ik een hele intressante les gezien, eens kijken of ik dr wat mee kan morgen :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:45

Snackie schreef:
klinkt lekker Fry! fijn dat het goed ging!

Vandaag heb ik een hele intressante les gezien, eens kijken of ik dr wat mee kan morgen :D

Vertel op!
Hoe ging het??

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:54

mijn bijrijder had les, meidje heeft nogal frustraties en is niet snel tevreden.
Maar de stapte af met een grote smile, heeft nu gezien dat het ook in rust kan, ipv met hakken en beuken,
Paard ging met momenten heel fijn ontspannen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:56

Grappig Fry, ik heb ook even zadelloos gereden na de training. Mijn zadel is te klein voor mn vriend, dus hij heeft er voor het eerst zonder zadel op gereden. Toen zijn we gaan oefenen hoe hij kan halt houden, afwenden en van hand veranderen zonder teugelgebruik. Dat is toch best moeilijk uit te leggen, dus toen hij klaar was heb ik ook nog even gevoeld. Ging verbazingwekkend goed, het ging zelfs makkelijker dan met zadel. Maar voor ons is het niet iets structureels zonder zadel ;)

Gister en vandaag was toch best blij rijden. Neem veel mee vanuit dit topic :j

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:19

Snackie, vind je dat niet lastig een bijrijder die nogal snel gefrustreerd raakt en te zien hoe diegeen dan op jouw paard rijdt?

Vriendin van mij rijdt de mijne eens in de week. Ik reed eerder haar paard maar die is er nu niet meer. Rollen zijn beetej omgedraaid dus. Alleen merk ik dat ik min. 5 dagen in de week met mijn paard bezig ben en ik dit paard echt heb uitgezocht. Voor haar is het toch heel ander karakter dan haar oude paard en dat levert ook nog wel eens miscommunicatie op. Vind ik wel jammer, gun het haar ook wel.

Hoe doe jij dat, volgt ze lessen op jouw aanraden bij jouw instructrice? :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:30

Ik gaf haar altijd les, tot vorige week aan toe, maar nu heb ik zelf het roer om. En ik heb dan liever dat ze eens in de maand bij mijn juf gaat lessen, zodat ik daar weer op kan inhaken op de andere dagen dat ze (de bijrijder)rijdt.

Voorheen was ze nooit zo gefrustreerd. Jaron heeft een tijd heel fijn gelopen (maar niet op de correcte manier) en dan willen we aan correct gaan rijden en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Maar als je dan gaat vasthouden en harder en harder word, en gaat slaan en schoppen houdt het voor mij op.

De juf is heeeeel geduldig, en heeft haar vandaag laten zien dat het ook zonder frustratie kan, maar je moet wel een grote stap terug nemen.
Bijrijder was vandaag heel koel voor haar doen, en ik vond het ontzettend goed gaan.
En ze was zelf ook tevreden, en een stuk minder gefrustreerd.

Maar goed, we kijken het zo eventjes aan, hoe het gaat.
Trainen heb ik terug gebracht naar minimaal, terug naar het genieten en het plezier hebben bij het paard. en trainen dan waar ik bij ben, zodat ik nog meer kan begeleiden en als het goed gaat kunnen er weer andere dingen gedaan worden. met de tijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:36

Snackie schreef:
Ik gaf haar altijd les, tot vorige week aan toe, maar nu heb ik zelf het roer om. En ik heb dan liever dat ze eens in de maand bij mijn juf gaat lessen, zodat ik daar weer op kan inhaken op de andere dagen dat ze (de bijrijder)rijdt.

Voorheen was ze nooit zo gefrustreerd. Jaron heeft een tijd heel fijn gelopen (maar niet op de correcte manier) en dan willen we aan correct gaan rijden en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Maar als je dan gaat vasthouden en harder en harder word, en gaat slaan en schoppen houdt het voor mij op.

De juf is heeeeel geduldig, en heeft haar vandaag laten zien dat het ook zonder frustratie kan, maar je moet wel een grote stap terug nemen.
Bijrijder was vandaag heel koel voor haar doen, en ik vond het ontzettend goed gaan.
En ze was zelf ook tevreden, en een stuk minder gefrustreerd.

Maar goed, we kijken het zo eventjes aan, hoe het gaat.
Trainen heb ik terug gebracht naar minimaal, terug naar het genieten en het plezier hebben bij het paard. en trainen dan waar ik bij ben, zodat ik nog meer kan begeleiden en als het goed gaat kunnen er weer andere dingen gedaan worden. met de tijd.

Roer om is natuurlijk ook niet makkelijk, daarom vond ik dat zinnetje in 1 van de filmpjes over het halthouden dat Evelijn had geplaatst ook zo mooi,
uiteraard door mij volledig uit de context gerukt, maar wel toepasselijk.

Without change you can not progress

En inderdaad als eigenaar heb je het paard uitgezocht omdat het bij je past, als bijrijder niet, aan de andere kant als je een paard hebt
als bijrijder, moet het ook passen, past het niet is ander zoeken ook een optie, of met paard leren omgaan zodat het wel past!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:55

Het past prima, maar niet als je in de knoop zit met jezelf, ze gaan ontzettend goed, zolang ze goed in dr vel zit. komt wel weer in orde hopelijk. we kijken t nog even aan. even terug naar rust en plezier doet ook goed denk ik. vandaag was iig een hele goeie stap in de goeie richting!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:34

Ben benieuwd wat jullie van dit plaatje vinden, dit is mijn oude paard.. helaas al overleden dus er zal niet veel meer gesleuteld kunnen worden aan het beeld.. maar ben wel nieuwschierig naar jullie ongezouten mening!

Afbeelding

Wat ik zelf vind van het beeld: ik zelf mag trotser zitten, geen piano handen.
Ik heb zelf het idee dat hij nog wat losser zou mogen zijn in zn boven lijn en nu nog iets meer "opkropt"
In eerste instnatie lijkt hij mooi over de benen, maar ik twijfel nog al eens of hij nu wel werkelijk draagt van achter.. :D
Paard was een KWPN tuiger van Renovo, 1.65 hoog..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:36

wat een gaaf dier :+: (oh ja, ik val voor vos :+:

Been lang, hand naar voor, dan teugels ietsjes korter. de foto is aardig recht, en als ik hem recht maak, lijkt ie nog meer omhoog te gaan. knap dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:37

Ik zie heel veel spanning op dat plaatje en het paard is op de voorhand, aangezien het voorbeen nog staat :D

Paard lijkt ook achter de teugel te kruipen. Hij drukt hier dus zijn rug weg en komt zo van de achterhand af. Ik zou veel meer lengte in de hals willen zien. Het paard is ook erg voorwaarts en jij zit ook voorwaarts, wat naar voren. Je mag hier meer zitten, meer zelf terug zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:38

joolien, kun je mij uitleggen, waarom is een paard op de voorhand als het voorbeen nog staat,omdat het achterbeen niet snel genoeg was?