vur schreef:Zo weer van de partij.
Met een politieagent valt prima te discussieren, met een jurylid ook. Kan ik iedereen aanraden. Kun je nog eens wat van leren. Trouwens, een filmpje van een combinatie met een paard met een swingende rug hoef je niet te plaatsen. Het stikt ervan op internet. Kijk naar Charlotte en Valegro.
Nog even wat. Ik ben nog steeds van mening dat er paarden zijn die een pirouette in 3-takt doen op GP-niveau. Ik weet wat ik gezien heb en omdat ik in 10 minuten tijd er niet een filmpje van kan vinden op internet, doet niets af aan wat ik gezien heb. Trouwens, op je eigen site kom ik een filmpje tegen wat er ook al heel dicht tegen aan zit (alleen als het paard wat vertraagd in de pirouette doet hij een 4-takt, na de inzet en voor het eruit rijden zie ik een 3-takt. Maar dat zul je wel niet met mij eens zijn horseyfries. Kan gebeuren.
Dat je zeer veel zelfkritiek hebt is alleen maar goed. Dat is ook nodig als je ergens wilt komen. Dat siert je. Bescheidenheid siert de mens trouwens ook.
Ik ben weer weg. Het is wel erg stil hier.
Nou discussiëren met sommige politieagenten lukt fantastisch, maar er is een tijd en een plaats voor zulke dingen.
Ik zag laatst hoe een jurylid (in de L) uit de auto stapte en naar een vrouw toeging die klaar was met haar proef en die erg blij keek. Het jurylid zei dat ze de indruk had dat de ruiter erg tevreden was en dat het ook een nette proef was maar dat ze bang was dat de ruiter toch teleurgesteld zou zijn over haar puntentotaal. Ze gaf kort aan waar dat aan lag (veel te veel hand en veel te weinig impuls) en nodigde de ruiter uit om vooral met haar te komen praten na afloop als ze daar prijs op stelde. Met zo'n jurylid kun je best wel een discussie voeren denk ik.
Ik herinner me dat ik iets gelezen heb van de FEI over de uitvoering van de galoppirouette. Alhoewel er veel wetenschappelijke discussie was over de onmogelijkheid van een zuivere drietakt in een correcte uitvoering was het slechts een zeer marginale verstoring van de drietakt. Dus in real life en niet vertraagd moest het er uitzien als een taktmatige galop. Dus voor de jury mag het er niet uitzien als viertakt. Zo moesten ze het beoordelen. Precies hoeveel puntenaftrek je krijgt als dat niet zo is weet ik niet meer. Jij en ik hebben elders al een keer over jurering en alles wat de FEI daar recentelijk aan gedaan heeft gesproken. Toen heb ik ook links naar de site van de FEI gegeven. Want er is juist zo ontzettend veel werk verzet de laatste tijd om tot een betere jurering te komen in de Grand Prix.
@pien_2010
Ik begrijp niet zo goed dat je vond dat er in Stockholm wel goed gereden werd. Dat zijn toch precies dezelfde ruiters die in Londen ook meededen en vorig jaar in Aken bijvoorbeeld ook al. En dat zei ik toch al dat er best veel goede ruiters zijn op het moment en ook zoveel goede jonge ruiters, maar toen ik dat zei werd het weggehoond.
En dat is ook echt iets dat me vaak stoort in dit soort discussies dat er een voorbeeld wordt uitgepikt van 1 ruiter die men niet fijn vindt rijden en dat dat oordeel dan opeens wordt losgelaten op de hele wereldtop. Ik vind zelf de top 25 (of zelfs top 100) de wereldtop en daar zitten zo veel verschillende ruiters en stijlen bij. Dat kun je toch niet allemaal samengooien op een grote hoop.
@Murphy
Grappig dat jij vond dat Hester de OS had moeten winnen in plaats van Dujardin. Dat vond hij zelf namelijk helemaal niet. Maar Carl zal er wel niks van snappen.
@Terpentijn (lange post pagina 23)
Fijn dat je zoveel lol hebt in het rijden. Ik denk dat wij wel ongeveer op dezelfde manier bezig zijn. Er is mij nog nooit om een filmpje gevraagd. En er heeft ook nog nooit iemand tegen me gezegd dat ik geen recht van spreken heb. Ik denk dat je oogst wat je zaait. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook de neiging krijg bij mensen die alleen maar zeggen hoe fout iedereen het doet en wat een geweldige resultaten hun eigen methode geeft om te vragen naar uitleg en videobewijs van hun methode. Dat zou ik ook doen als iemand zou zeggen jullie mishandelen jullie paard terwijl ik mijn paard tot Grand Prix niveau kan opleiden zonder gebruik te maken van een bit. Dan zou ik daar ook bewijs van willen zien.
Verder is het inderdaad heel goed mogelijk dat je geen wedstrijden rijdt maar toch heel serieus bent in je trainingen en heel goed bezig bent. En natuurlijk zijn er ook mensen die in de achtertuin geweldige dingen doen met hun paard en uit hun paard en uit zichzelf het beste halen (dat lijkt mij altijd een prima doelstelling!). Maar ook al rijd ik geen wedstrijden dan nog snap ik dat het vele malen moeilijker is om een hele proef goed te rijden dan om een oefening op een zelfgekozen moment in je eigen omgeving goed te rijden.
Of een toppaard het reizen en de vreemde omgeving enz. aankan of zou moeten aankunnen ga ik af op wat Carl Hester eens zei, namelijk dat het met sommige paarden niet te doen is. Of anders gezegd sommige paarden moet je dat wat hem betreft helemaal niet aandoen. Dat lijkt me een goed standpunt.
Wat betreft het achterover hangen van de topruiters, dat doet echt niet iedereen. Zie mijn opmerking hierboven.
Het Spaanse stokpaardje van de TS stoort mij op zich niet. Ben gek op Spaanse paarden. Maar de manier waarop wordt verondersteld dat het in Spanje allemaal geweldig is en hier allemaal waardeloos staat me niet aan. Ik zou over de Sicab 2012 ook een heel erg zuur verslag kunnen schrijven. Bijvoorbeeld in deze trant: De meeste paarden daar in Sevilla konden niet eens halthouden, laat staan vierkant. Halsstrekken of de hand volgen is er niet bij. Bij de Alta Escuela (hoge school!) was er notabene iemand die helemaal niet kon stoppen, paard ging er zelfs vandoor, hij werd uitgebeld. Nou en dat van een ruiter van die beroemde opleiding in Jerez, dan zie je dat hun basis helemaal fout is. In de Grand Prix lopen er nog paarden over de schouder weg, enz. enz. enz.. Waar is toch de rijkunst gebleven?.
Ik vind zo'n verslag dus helemaal niks. Want wat heb ik daar nou aan om alles zo af te kraken. Zo wil ik helemaal niet in het leven staan. Bij zo'n gebeurtenis met een wegsprintend paard denk ik juist, goh wat jammer nou dat dat zo'n ruiter net nu moet overkomen. Plaats je je voor zo'n evenement, kom je er helemaal naar toe. Paard mooi gemaakt, jijzelf tiptop en dan gebeurt er zoiets. En dan ook nog strenge regels zodat je gediskwalificeerd wordt. Verder zou ik juist vertellen dat bij de Doma Vaquera de paarden geweldig goed aan de hulpen stonden en dat ik zulke leuke dingen had gezien die ik helemaal niet kende. Zoals een pirouette in jambette (één voorbeen opgeheven houden en dan een pirouette eromheen draaien). En dat de paarden zo ontzettend braaf waren allemaal en zo rustig in hun stal, zelf al die hengsten vlak bij elkaar. En dat ik beeldschone overgangen heb gezien van uitgestrekte galop naar verzamelde galop. Zo'n soort verslag zou toch voor iedereen veel leuker zijn.
Het vervelende in dit soort discussies is dat als de ene persoon met negatieve momentopnames van een bepaalde "school" van rijden komt de andere weer zijn best moet doen om negatieve beelden van de andere "school" te zoeken. In werkelijkheid is er niet zo'n scholenstrijd, hebben de meeste ruiters aan de top respect voor elkaar en zitten er heel veel overeenkomsten in hoe er getraind wordt. Zoals Aidill al zei "voortschrijdend inzicht".
En ik vind zelf dat je best wel een mening mag hebben over hoe er gereden wordt, ook als je zelf geen wedstrijden rijdt. En die mening heb ik wel degelijk en ik vind dus niet dat er tegenwoordig slechter wordt gereden, tenminste niet als ik af ga op het videobewijs wat voorhanden is. Ik ben vorig jaar in Aken gaan kijken met iemand die zelf al heel lang rijdt (ook wedstrijden op een hoog niveau) en hij zei dat dat "vroeger was alles beter" echt onzin was. Hij gaf me ook voorbeelden van ruiters van vroeger die een vreselijke aanleuning hadden. En verder vind ik persoonlijk dat het bijna altijd goed te volgens is wat de jury aan het doen is. In Duitsland kun je bijna overal de scores zien per onderdeel en ik vind dat er op dat Grand Prix niveau veel beter gejureerd wordt dan in de basissport.
Nou Terpentijn nu heb je misschien wel veel meer antwoord op jouw post dan je ooit wenste.