Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:22

Ansie schreef:
Ailill schreef:
Meen je dit serieus? Daar begin ik mijn les altijd mee, tijdens het opwarmen (15 minuten, geen 3 rondjes stappen en dan wijkend de bak door). Dan vraag ik eerst hoe het gaat, wat er van de vorige les goed en slecht gaat, waar de combinatie tegen aan loopt. Dan kijk ik meestal even aan hoe het opwarmen gaat, kan je een hoop uithalen, en dan begin ik mijn les door uit te leggen wat we als eerste gaan doen. En vooral waarom, wat het doel is, wat je ermee kunt bereiken, wat beter zal gaan, wat er fout kan gaan. Gedurende het oefenen blijf ik steeds vragen wat ze voelt, wat het paard doet, wat haar lichaam doet. Soms stap ik er zelf even op, of om te laten zien hoe het eruit moet zien, of om het paard te helpen met een bepaalde oefening.

Zo blijf ik steeds door trainen, terug gaan naar de basis en bij-trainen door stukken theorie.

Ja ik meen serieus dat je op zoek moet naar iemand die zo les geeft.. helaas wel!

Lijkt me ook een hele logische opbouw zoals jij het beschrijft. Zo gaan mijn lessen ook :) Laatst was ik tijdens de les sbw aan het oefenen en ineens zegt mijn instructrice; wat zit je nu met je handen te prutsen.. :o Achteraf bleek dat het paard inmiddels zo licht reageert dat ik alleen mijn schouders maar hoef mee te draaien en alles wat ik dan nog met mijn handen doe is vaak te veel en wordt het paard alleen maar erg onrustig van.. dat stoort namelijk enorm!

Haha, dat roep ik ook heel vaak. . . kijk eens naar je handen/voeten of wat dan ook. Dan zie je ze twee keer rood worden, vervolgens vraag je het weer dan doen ze het eerst snel goed en dan leg ik uit (ze zijn zich er dan immers van bewust, ze voelen het) wat ze verkeerd doen. Vaak snappen ze het dan al :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:30

horseyfries schreef:
Ja, ik ga volkomen in op wat je zegt en vraag daarom een filmpje om het verschil te kunnen zien tussen die losse swingende rug en wat de ruiters van tegenwoordig allemaal doen. Lijkt me toch niet zo moeilijk?

Tomtiedomtiedom, waar blijft dat filmpje waar ik die wereld van verschil kan zien?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:32

horseyfries schreef:
Ja, ik ga volkomen in op wat je zegt en vraag daarom een filmpje om het verschil te kunnen zien tussen die losse swingende rug en wat de ruiters van tegenwoordig allemaal doen. Lijkt me toch niet zo moeilijk?

Jij geeft toch les?
Moet toch niet zo moeilijk zijn dan om dit met woorden te verklaren lijkt me.

Weet je, HF, laten we hier maar mee stoppen, want jij en ik weten allebei dat jij dit niet verenigbaar kan maken.
We praten over twee verschillende zaken: over rijkunst en kunstjes en die 2 zullen nooít bij elkaar komen.
Het is gewoon een kwestie waar je voor kiest, welke belangen ...
Vul zelf maar in!

Fijne avond!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:33

Oftewel: veel woorden, geen daden! Als je daadwerkelijk die rijkunst zelf beoefent zou het doodsimpel zijn om hier even een filmpje te plaatsen en te laten zien hoe het wel moet, en dat lef verwacht ik eigenlijk wel van iemand die commentaar geeft op anderen.

Jij ook een fijne avond!
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-12-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:33

@Ailill
En dat maakt dus dat je niet op houdinkjes van het paard traint, maar de ruiter traint om de juiste lichte hulpen te geven waar het paard op reageert. Als ruiter leer je zo dus aanvoelen wanneer wat nodig is.

Ik heb alleen geen jury die me beoordeeld.. alleen een paard dat steeds beter reageert op lichte hulpen en fijner gaat bewegen..... bummer :+

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:35

Och Ansie, ik heb wel leerlingen die door een jury beoordeelt worden en tot nu toe heb je niets gezegd wat zij niet ook van mij te horen krijgen, en ze doen het heel goed bij de jury's, dus als je idd zo rijdt verwacht ik dat je ook goed bij een jury zou scoren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:38

Ansie schreef:
@Ailill
En dat maakt dus dat je niet op houdinkjes van het paard traint, maar de ruiter traint om de juiste lichte hulpen te geven waar het paard op reageert. Als ruiter leer je zo dus aanvoelen wanneer wat nodig is.

Ik heb alleen geen jury die me beoordeeld.. alleen een paard dat steeds beter reageert op lichte hulpen en fijner gaat bewegen..... bummer :+

Klopt helemaal, paarden kunnen het echt wel. . . je moet de mensen leren rijden, leren luisteren/voelen naar het paard. Zodra mensen gaan vóélen wat ze doen, wat het paard doet en wat de combinatie doet, kan ik ze leren hoe de volgende oefening moet voelen en wat je daarmee bereikt/naartoe werkt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:41

horseyfries schreef:
Oftewel: veel woorden, geen daden! Als je daadwerkelijk die rijkunst zelf beoefent zou het doodsimpel zijn om hier even een filmpje te plaatsen en te laten zien hoe het wel moet, en dat lef verwacht ik eigenlijk wel van iemand die commentaar geeft op anderen.

Jij ook een fijne avond!

Come on, dit is een forum. . . geen live chatbox. Mensen hoeven echt niet allemaal een filmpje van zichzelf te plaatsen om aan te kunnen tonen dat ze enige kennis in huis hebben. Ik kan er overheen hebben gekeken, maar heb echt niet van iedereen in dit topic een filmpje gezien, nergens voor nodig :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:43

horseyfries schreef:
Och Ansie, ik heb wel leerlingen die door een jury beoordeelt worden en tot nu toe heb je niets gezegd wat zij niet ook van mij te horen krijgen, en ze doen het heel goed bij de jury's, dus als je idd zo rijdt verwacht ik dat je ook goed bij een jury zou scoren.

Oh maar ik zeg toch ook niet tegen jou dat jij dat niet uit kunt leggen? Ik heb het over de instructie die ik ken uit mijn omgeving. En zoals er zoveel rondlopen. Ruiters van instructeurs die jij bijvoorbeeld ook in je clinic krijgt, zoals je net schreef over die schouderbinnenwaarts. Is toch een mooi voorbeeld van oefeningen rijden terwijl ze niet weten waar ze mee bezig zijn, welke doel de oefeningen hebben. Blijkbaar wordt dat door instructie niet uitgelegd. En worden oefeningen vaak gereden omdat het in de proeven gevraagd wordt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:47

Ansie schreef:
horseyfries schreef:

Oh maar ik zeg toch ook niet tegen jou dat jij dat niet uit kunt leggen? Ik heb het over de instructie die ik ken uit mijn omgeving. En zoals er zoveel rondlopen. Ruiters van instructeurs die jij bijvoorbeeld ook in je clinic krijgt, zoals je net schreef over die schouderbinnenwaarts. Is toch een mooi voorbeeld van oefeningen rijden terwijl ze niet weten waar ze mee bezig zijn, welke doel de oefeningen hebben. Blijkbaar wordt dat door instructie niet uitgelegd. En worden oefeningen vaak gereden omdat het in de proeven gevraagd wordt.

Ik kan er gewoon niet over uit dat instructeurs NIET uitleggen waarom ze een bep. oefening moeten doen, waar het goed voor is enzovoorts.

Nou hoor ik wel vaker dat ik anders les geef dan de meeste mensen, maar dit snap ik echt niet. Snap het overigens ook niet van de ruiters, je wilt als ruiter toch weten waarom je paard een bepaalde oefening op de correctie manier moet uitvoeren? Of staren al die ruiters zich blind op de regels van het KNHS/de FEI :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:50

Ailill schreef:
Ansie schreef:

Ik kan er gewoon niet over uit dat instructeurs NIET uitleggen waarom ze een bep. oefening moeten doen, waar het goed voor is enzovoorts.

Nou hoor ik wel vaker dat ik anders les geef dan de meeste mensen, maar dit snap ik echt niet. Snap het overigens ook niet van de ruiters, je wilt als ruiter toch weten waarom je paard een bepaalde oefening op de correctie manier moet uitvoeren? Of staren al die ruiters zich blind op de regels van het KNHS/de FEI :)

Sterker nog.. als de 'kunde en kennis' van de instructeur ophoudt en het paard nog steeds niet in het gewenste vormpje loopt, dan gaat het deurtje open van de symptoombestrijding en komen de hulpmiddelen uit de kast ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:05

horseyfries schreef:
De reglementen van de FEI hoe oefeningen moeten worden uitgevoerd zijn er toch niet voor niets Ailill?

én wie heeft die regels verzonnen/gemaakt? of zijn ze bij het ontstaan van mens en paard al meegeleverd.
Er is ooit 1 de eerste geweest, die het zelf moest ervaren en voelen en er geen jurylid bij had staan die zei dat het goed was.
die werkte dus wel met eigen gevoel...
daarop vertrouwend, kan je zeker leren rijden (als je wilt)
Het voelen is 1
het rijden is een levenslange les van vallen en opstaan, "fouten" maken, de verkeerde kant op dan je eigenlijk wil

Ik heb een keer een leerling gehad, eigen paard had, onder mijn begeleiding op de klassieke manier zadelmak is gemaakt en na 3/4 jaar ging ze een clinic volgen bij iemand die veel foto's en filmpjes post op internet en via fora.
echter rijd diegene LDR .
Er werd enorm veel geld gevraagd voor 1/2 uurtje les.
Op de vraag van mij of "leerling" het goed gereden vond, werd er alleen naar het paard gekeken (kleur en manen) niet naar diens beweging, vergat alles wat ik 3/4 jaar had staan uitleggen over beweging.
Ik heb haar hartelijk bedankt haar verder nog les te geven, en ze misschien die kant uit moest gaan met haar paard.
Reden waarom ik geen filmpjes of foto's plaats? Dat men het zelf moet voelen en ervaren.
Niet gaan opkijken naar een ander....zelf doen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:09

Ansie schreef:
Ailill schreef:

Sterker nog.. als de 'kunde en kennis' van de instructeur ophoudt en het paard nog steeds niet in het gewenste vormpje loopt, dan gaat het deurtje open van de symptoombestrijding en komen de hulpmiddelen uit de kast ;)

Dan mogen ze van mij het paard weer afzadelen, die dingen gaan meteen de kast IN ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:12

Ailill schreef:
Was in Spanje, ontzettend vals mens. . . ik met veel pijn en moeite 5 minuten lang staan uitleggen wat mijn mening was, en dat die toch zeer afweek ten op zichte van de hare. Zet ze d'r bril af en vraagt heel droog in het Nederlands "en je punt is?"

Stond met m'n bek vol tanden :P

hahahahaha
kheb een keer een jury gehad, die zei dat ze zelf ook een appaloosa had gehad... :')

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:14

horseyfries schreef:
horseyfries schreef:

Tomtiedomtiedom, waar blijft dat filmpje waar ik die wereld van verschil kan zien?

er zijn paginas terug al heel wat filmpjes getoond. daar staan er wel wat tussen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:30

Ailill schreef:

Zelf begin ik altijd bij de zit en houding van de ruiter.
je kan niet verwachten dat een paard de oefeningen juist uitvoert en traint als er een onbewuste ruiter op zit
(met onbewust bedoel ik , iemand die zich niet bewust is van het voelen van het eigen lichaam)
Als je juist rijd, moet er een ontspanning in het lichaam zijn.
geen spanning, niet in beugels staan ;) omdat je niet kan uitzitten in een draf en je teugels als handvaten gebruikt.
Als ruiter hoor je niet met kracht te werken, maar met gevoel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:45

Zo weer van de partij.
Met een politieagent valt prima te discussieren, met een jurylid ook. Kan ik iedereen aanraden. Kun je nog eens wat van leren. Trouwens, een filmpje van een combinatie met een paard met een swingende rug hoef je niet te plaatsen. Het stikt ervan op internet. Kijk naar Charlotte en Valegro.
Nog even wat. Ik ben nog steeds van mening dat er paarden zijn die een pirouette in 3-takt doen op GP-niveau. Ik weet wat ik gezien heb en omdat ik in 10 minuten tijd er niet een filmpje van kan vinden op internet, doet niets af aan wat ik gezien heb. Trouwens, op je eigen site kom ik een filmpje tegen wat er ook al heel dicht tegen aan zit (alleen als het paard wat vertraagd in de pirouette doet hij een 4-takt, na de inzet en voor het eruit rijden zie ik een 3-takt. Maar dat zul je wel niet met mij eens zijn horseyfries. Kan gebeuren.
Dat je zeer veel zelfkritiek hebt is alleen maar goed. Dat is ook nodig als je ergens wilt komen. Dat siert je. Bescheidenheid siert de mens trouwens ook.
Ik ben weer weg. Het is wel erg stil hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:14

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:53

Ontzettend jammer dat dit topic is verzand in " wie kan/weet het beter" Filmpjes kunnen de meeste mensen dacht ik zelf wel op zoeken.
Het is en beetje een onderlinge vliegen-afvangerij geworden, en ik lees al van begin af aan mee, omdat het hele onderwerp mij aansprak.
Dat niet-wedstrijdruiters niet serieus genomen worden in dit kader en in dit topic is kortzichtig. Alsof je dan niet "volwaardig" bent, als je een niet wedstrijd gerichte visie op een en ander hebt.
Ook niet-wedstrijd gerichte personen hebben misschien nog waardevolle visies op een en ander.
Immers is iedere wedstrijdruiter van NU ook ooit me vrijwel niks begonnen.
Is men dat dan nu al vergeten? hoe je er toen zelf tegenaan keek?
Ja, al doende leert men.
Ik zie niet dat mensen die NU niet actief/het niveau hebben om in het hogere klassement mee te kunnen rijden, om wat voor reden dan ook ,geen realistische visie op de prestaties zouden kunnen hebben.

En zoals ik eerder zei: je hoeft niet hetzelfde als een ander gepresteerd te hebben om die prestatie op juiste waarde te kunnen inschatten. in kort: je hoeft er niet zelf deel van uit te maken, om iets te kunnen beoordelen.
Dat geldt ook voor jury's.

Een jury lid houdt zich aan de opgegeven richtlijnen.
Dat alles is strikt omschreven in het Jury Boek
Of zo zou het moeten,

Echter is het natuurlijk niet zo als je je NIET laat beoordelen,. zo als een hoop recreatie niet wedstrijdruiters, dat dan dan allemaal maar niks voorstelt. om dat die zich niet "officieel" willen laten toetsen.
Het is toch geen doctrine/verplichting om je rijkunsten OFFICIEEL aan de balk te hangen?

In dit topic zitten er een paar mekaar voortdurend de vliegen af te proberen te vangen.Dat vind ik jammer, zo krijgt een ander zoals ik, geen kans om serieus mee te praten , over het oorspronkelijke topic-onderwerp. de dressuur.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:58

vur schreef:
Zo weer van de partij.
Met een politieagent valt prima te discussieren, met een jurylid ook. Kan ik iedereen aanraden. Kun je nog eens wat van leren. Trouwens, een filmpje van een combinatie met een paard met een swingende rug hoef je niet te plaatsen. Het stikt ervan op internet. Kijk naar Charlotte en Valegro.
Nog even wat. Ik ben nog steeds van mening dat er paarden zijn die een pirouette in 3-takt doen op GP-niveau. Ik weet wat ik gezien heb en omdat ik in 10 minuten tijd er niet een filmpje van kan vinden op internet, doet niets af aan wat ik gezien heb. Trouwens, op je eigen site kom ik een filmpje tegen wat er ook al heel dicht tegen aan zit (alleen als het paard wat vertraagd in de pirouette doet hij een 4-takt, na de inzet en voor het eruit rijden zie ik een 3-takt. Maar dat zul je wel niet met mij eens zijn horseyfries. Kan gebeuren.
Dat je zeer veel zelfkritiek hebt is alleen maar goed. Dat is ook nodig als je ergens wilt komen. Dat siert je. Bescheidenheid siert de mens trouwens ook.
Ik ben weer weg. Het is wel erg stil hier.

Nou discussiëren met sommige politieagenten lukt fantastisch, maar er is een tijd en een plaats voor zulke dingen. ;)
Ik zag laatst hoe een jurylid (in de L) uit de auto stapte en naar een vrouw toeging die klaar was met haar proef en die erg blij keek. Het jurylid zei dat ze de indruk had dat de ruiter erg tevreden was en dat het ook een nette proef was maar dat ze bang was dat de ruiter toch teleurgesteld zou zijn over haar puntentotaal. Ze gaf kort aan waar dat aan lag (veel te veel hand en veel te weinig impuls) en nodigde de ruiter uit om vooral met haar te komen praten na afloop als ze daar prijs op stelde. Met zo'n jurylid kun je best wel een discussie voeren denk ik.
Ik herinner me dat ik iets gelezen heb van de FEI over de uitvoering van de galoppirouette. Alhoewel er veel wetenschappelijke discussie was over de onmogelijkheid van een zuivere drietakt in een correcte uitvoering was het slechts een zeer marginale verstoring van de drietakt. Dus in real life en niet vertraagd moest het er uitzien als een taktmatige galop. Dus voor de jury mag het er niet uitzien als viertakt. Zo moesten ze het beoordelen. Precies hoeveel puntenaftrek je krijgt als dat niet zo is weet ik niet meer. Jij en ik hebben elders al een keer over jurering en alles wat de FEI daar recentelijk aan gedaan heeft gesproken. Toen heb ik ook links naar de site van de FEI gegeven. Want er is juist zo ontzettend veel werk verzet de laatste tijd om tot een betere jurering te komen in de Grand Prix.

@pien_2010
Ik begrijp niet zo goed dat je vond dat er in Stockholm wel goed gereden werd. Dat zijn toch precies dezelfde ruiters die in Londen ook meededen en vorig jaar in Aken bijvoorbeeld ook al. En dat zei ik toch al dat er best veel goede ruiters zijn op het moment en ook zoveel goede jonge ruiters, maar toen ik dat zei werd het weggehoond. ;) En dat is ook echt iets dat me vaak stoort in dit soort discussies dat er een voorbeeld wordt uitgepikt van 1 ruiter die men niet fijn vindt rijden en dat dat oordeel dan opeens wordt losgelaten op de hele wereldtop. Ik vind zelf de top 25 (of zelfs top 100) de wereldtop en daar zitten zo veel verschillende ruiters en stijlen bij. Dat kun je toch niet allemaal samengooien op een grote hoop.

@Murphy
Grappig dat jij vond dat Hester de OS had moeten winnen in plaats van Dujardin. Dat vond hij zelf namelijk helemaal niet. Maar Carl zal er wel niks van snappen. }>

@Terpentijn (lange post pagina 23)
Fijn dat je zoveel lol hebt in het rijden. Ik denk dat wij wel ongeveer op dezelfde manier bezig zijn. Er is mij nog nooit om een filmpje gevraagd. En er heeft ook nog nooit iemand tegen me gezegd dat ik geen recht van spreken heb. Ik denk dat je oogst wat je zaait. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook de neiging krijg bij mensen die alleen maar zeggen hoe fout iedereen het doet en wat een geweldige resultaten hun eigen methode geeft om te vragen naar uitleg en videobewijs van hun methode. Dat zou ik ook doen als iemand zou zeggen jullie mishandelen jullie paard terwijl ik mijn paard tot Grand Prix niveau kan opleiden zonder gebruik te maken van een bit. Dan zou ik daar ook bewijs van willen zien.

Verder is het inderdaad heel goed mogelijk dat je geen wedstrijden rijdt maar toch heel serieus bent in je trainingen en heel goed bezig bent. En natuurlijk zijn er ook mensen die in de achtertuin geweldige dingen doen met hun paard en uit hun paard en uit zichzelf het beste halen (dat lijkt mij altijd een prima doelstelling!). Maar ook al rijd ik geen wedstrijden dan nog snap ik dat het vele malen moeilijker is om een hele proef goed te rijden dan om een oefening op een zelfgekozen moment in je eigen omgeving goed te rijden.

Of een toppaard het reizen en de vreemde omgeving enz. aankan of zou moeten aankunnen ga ik af op wat Carl Hester eens zei, namelijk dat het met sommige paarden niet te doen is. Of anders gezegd sommige paarden moet je dat wat hem betreft helemaal niet aandoen. Dat lijkt me een goed standpunt.

Wat betreft het achterover hangen van de topruiters, dat doet echt niet iedereen. Zie mijn opmerking hierboven.

Het Spaanse stokpaardje van de TS stoort mij op zich niet. Ben gek op Spaanse paarden. Maar de manier waarop wordt verondersteld dat het in Spanje allemaal geweldig is en hier allemaal waardeloos staat me niet aan. Ik zou over de Sicab 2012 ook een heel erg zuur verslag kunnen schrijven. Bijvoorbeeld in deze trant: De meeste paarden daar in Sevilla konden niet eens halthouden, laat staan vierkant. Halsstrekken of de hand volgen is er niet bij. Bij de Alta Escuela (hoge school!) was er notabene iemand die helemaal niet kon stoppen, paard ging er zelfs vandoor, hij werd uitgebeld. Nou en dat van een ruiter van die beroemde opleiding in Jerez, dan zie je dat hun basis helemaal fout is. In de Grand Prix lopen er nog paarden over de schouder weg, enz. enz. enz.. Waar is toch de rijkunst gebleven?.

Ik vind zo'n verslag dus helemaal niks. Want wat heb ik daar nou aan om alles zo af te kraken. Zo wil ik helemaal niet in het leven staan. Bij zo'n gebeurtenis met een wegsprintend paard denk ik juist, goh wat jammer nou dat dat zo'n ruiter net nu moet overkomen. Plaats je je voor zo'n evenement, kom je er helemaal naar toe. Paard mooi gemaakt, jijzelf tiptop en dan gebeurt er zoiets. En dan ook nog strenge regels zodat je gediskwalificeerd wordt. Verder zou ik juist vertellen dat bij de Doma Vaquera de paarden geweldig goed aan de hulpen stonden en dat ik zulke leuke dingen had gezien die ik helemaal niet kende. Zoals een pirouette in jambette (één voorbeen opgeheven houden en dan een pirouette eromheen draaien). En dat de paarden zo ontzettend braaf waren allemaal en zo rustig in hun stal, zelf al die hengsten vlak bij elkaar. En dat ik beeldschone overgangen heb gezien van uitgestrekte galop naar verzamelde galop. Zo'n soort verslag zou toch voor iedereen veel leuker zijn.

Het vervelende in dit soort discussies is dat als de ene persoon met negatieve momentopnames van een bepaalde "school" van rijden komt de andere weer zijn best moet doen om negatieve beelden van de andere "school" te zoeken. In werkelijkheid is er niet zo'n scholenstrijd, hebben de meeste ruiters aan de top respect voor elkaar en zitten er heel veel overeenkomsten in hoe er getraind wordt. Zoals Aidill al zei "voortschrijdend inzicht".

En ik vind zelf dat je best wel een mening mag hebben over hoe er gereden wordt, ook als je zelf geen wedstrijden rijdt. En die mening heb ik wel degelijk en ik vind dus niet dat er tegenwoordig slechter wordt gereden, tenminste niet als ik af ga op het videobewijs wat voorhanden is. Ik ben vorig jaar in Aken gaan kijken met iemand die zelf al heel lang rijdt (ook wedstrijden op een hoog niveau) en hij zei dat dat "vroeger was alles beter" echt onzin was. Hij gaf me ook voorbeelden van ruiters van vroeger die een vreselijke aanleuning hadden. En verder vind ik persoonlijk dat het bijna altijd goed te volgens is wat de jury aan het doen is. In Duitsland kun je bijna overal de scores zien per onderdeel en ik vind dat er op dat Grand Prix niveau veel beter gejureerd wordt dan in de basissport.

Nou Terpentijn nu heb je misschien wel veel meer antwoord op jouw post dan je ooit wenste. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:02

Hermelientje schreef:
.
@pien_2010
Ik begrijp niet zo goed dat je vond dat er in Stockholm wel goed gereden werd. Dat zijn toch precies dezelfde ruiters die in Londen ook meededen en vorig jaar in Aken bijvoorbeeld ook al. En dat zei ik toch al dat er best veel goede ruiters zijn op het moment en ook zoveel goede jonge ruiters, maar toen ik dat zei werd het weggehoond. ;) En dat is ook echt iets dat me vaak stoort in dit soort discussies dat er een voorbeeld wordt uitgepikt van 1 ruiter die men niet fijn vindt rijden en dat dat oordeel dan opeens wordt losgelaten op de hele wereldtop. Ik vind zelf de top 25 (of zelfs top 100) de wereldtop en daar zitten zo veel verschillende ruiters en stijlen bij. Dat kun je toch niet allemaal samengooien op een grote hoop.
:+

Hermelientje waar heb je het over? Heb je wel de goede persoon voor je? Ik heb het helemaal niet gehad over Stockholm en Aken. Ik kan je post waar het mijn persoon betreft eerlijk gezegd helemaal niet volgen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:06

pien_2010 schreef:
Wat ik positief vind en interessant in deze tijd dat het lijkt (en ik hoop zo dat zich dit voort gaat zetten) dat er een generatie van ruiters en amazone aankomen die wel correct rijden of willen rijden. Voor mij betekent dat de sport daarmee weer interessanter aan het worden is en dat ik ook weer meer en meer ga kijken. Gisteren met zeer veel plezier een stukje naar eurosport gekeken(grand prix) en geluisterd naar het verfijnde commentaar waar geen woord frans bij was. .

Dat was toch die wedstrijd in Stockholm? En dat zijn toch diezelfde ruiters die het afgelopen jaar al zo fijn rijden?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-12-12 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:12

Nee hoor. Het commentaar waar ik het over had was kritisch en geen woord frans bij gisteren bij eurosport. Blijkbaar kan dat tegenwoordig weer. Die opmerking staat voor mij los van de ruiters waarvan ik er maar een paar heb gezien (en dus niet die ik graag zie, en wat ik zag in negatieve zin werd fijntjes verwoord door diegene die commentaar gaf)!
De fijne ruiters zijn voor mij Carl Hester, Charlotte Dujardin, Helene Langenbergh en nog enkele die het goed doen en voor mij correct rijden. Ik heb het niet in dat verband over Stockholm, Aken of zo gehad, maar meer algemeen.
Sorry Hermelientje dat mijn post daarin onduidelijk was.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:14

Dat verfijnde commentaar op Eurosport was van Joyce Heutink, medewerkster van Sjef en Anky. ;)
En ik vind zelf veel van die scandinavische amazones ook goed bezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:26

Hermelientje schreef:
Dat verfijnde commentaar op Eurosport was van Joyce Heutink, medewerkster van Sjef en Anky. ;)
En ik vind zelf veel van die scandinavische amazones ook goed bezig.

Dan ziet ze het goed dat paarden strak zijn of achter de teugel enz en ze durfde het ook te zeggen. Maar dat zie je hier ook binnen dit topic, allemaal vinden we burl en aillill fijne filmpjes hebben. :+ Dus we hebben toch wel iets gemeenschappelijk ook al lijkt dat wellicht van niet.