[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:15

Ben ook benieuwd wat jullie van dit paard zeggen, dit is een vriendin van mij met haar paard. Dit is bij een Z1 proef.

Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:29

Vind ik een fijn beeld.
Voor het mooie mag ze aan de voorkant misschien een fractie losser zijn.

Ultimo:
Fijn dier, mag ietsje 'losser' in de nek. Gaan ze zelf ook meer zitten.

Maralyn:
Dat probeer ik inderdaad, helaas gaat dat niet altijd even soepel haha.
Maar is inderdaad een goede manier.

Zit nu op telefoon dus uitgebreid feedback geven gaat nu even wat lastig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:02

robinnatra schreef:
Ben ook benieuwd wat jullie van dit paard zeggen, dit is een vriendin van mij met haar paard. Dit is bij een Z1 proef.

[ Afbeelding ]

Dit is niet de bedoeling. Fotos plaatsen van een ander. Als het jou zou overkomen wat zou jij vinden? Als je toegejuichd wou worden is het misschien leuk.. maar het is niet leuk om van jezelf iets terug te vinden waar misschien niet zo positief op wordt gereageerd. Zij vraagt hier immers niet om!

Als jouw vriendin "kritiek" wil kan ze zelf posten

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:01

S_en_Z schreef:
robinnatra schreef:

[ Afbeelding ]

Dit is niet de bedoeling. Fotos plaatsen van een ander. Als het jou zou overkomen wat zou jij vinden? Als je toegejuichd wou worden is het misschien leuk.. maar het is niet leuk om van jezelf iets terug te vinden waar misschien niet zo positief op wordt gereageerd. Zij vraagt hier immers niet om!

mijn vriendin vroeg mij om dit te posten omdat zij zelf geen lid is van bokt en er ook niets voor voelt om een account aan te maken om 1 keer wat te posten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:57

nellekelover schreef:
maralyn schreef:
Nellekelover

Wat vind je van je eigen houding?

Hoe rijd je je paard aan de teugel?

hee me houding kan beter heb en keer ergens anders leg gehad moet handen hoger doen en tenen naar binnen
en ik kneed met me handen maar dan gaat ze niet zo makkelijk veel voltes maken helpt

Ik zou eerst helemaal aan jou houding werken als ik jou was. Eerst langere beugels, want met lichtrijden kom je er enorm uit. Dan leren om op zijn/haar gang te lichtrijden. Want ik zie dat je dat erg moeilijk vind, want het gaat niet soepel in 1 lijn.
Daarnaast juist niet focussen op aan de teugel. Kneepjes en knijpen kan juist alleen maar tegenwerken. Je paard moet aan de teugel lopen vanuit ontspanning. Dat doe je wanneer jou houding ook ontspannen is, dan rijd je veel overgangen, waar dat kan. En vaak zakt je paard dan vanzelf

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:36

robinnatra schreef:
S_en_Z schreef:

mijn vriendin vroeg mij om dit te posten omdat zij zelf geen lid is van bokt en er ook niets voor voelt om een account aan te maken om 1 keer wat te posten

Dat valt voor ons niet te controleren. Sorry

Veulen84

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:05

Mag ik een discussie onderwerpje aandragen? Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat hierover eerder in het topic is gezegd.

Hoe vinden jullie dat je paard z'n staart moe dragen? Gisteren riep iemand tegen mij: Je kan zien dat ze een ontspannen aanleuning heeft, want ze draagt d'r staart losjes maar niet afgestoken.
Nu ben ik benieuwd wat jullie daarvan vinden. Zie hier in het topic toch meestal foto's van paarden die staart wat afsteken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:09

Gedragen, in het verlengde van de rug.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:14

een beetje gedragen inderdaad, in het midden en zonder zwiepen.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:43

kristie14 schreef:
[ Afbeelding ]

Foto van mijn paard, 7 jaar oud en B dressuur met 19 winstpunten.
Ik rijd hem vaak lang en laag zoals op de foto maar vraag me af
of hij op deze manier niet te diep loopt?

maralyn schreef:
Kristie.

Hij loopt ietswat te diep. Als je hem vanuit achteren nog wat verder naar voren rijd dmv schakelen zal dit goed komen. Wat doe je allemaal om hem zo te krijgen?

Veulen84 schreef:
Kristie: Het idee van lang laag is is dat je z'n bovenlijn gaat rekken. Nu doet ie al een leuke poging. Maar hij doet het voornamelijk door vanuit z'n nek te zakken. (Het merendeel van zijn neerwaartse buiging zit in de nek en laatste halswervels.) Ook zie je hier dat hij meer op z'n voorhand loopt. De driehoek tussen de 2 voorbenen is groter dan de driehoek tussen de 2 achterbenen.

Het leuke van voorwaarts-neerwaarts is dat het vrij het zelfde werkt als aan de teugel rijden. Pakt hij teveel, dan beperk je hem. Beperk dus z'n vrijheid op de voorhand iets meer en ga hem achterin activeren. Gaat ie rennen, ga jij een overgang terug maken.

Overigens vind ik dat ie behoorlijk mooi toont, doe je goed +:)+

@maralyn, dacht ik inderdaad zelf ook al. Schakelen doen we al veel alleen vooral wanneer hij wat meer is opgericht. Ga dit dan ook meenemen wanneer ik hem lang en laag rijd. Wat ik doe om hem zo te krijgen is eigenlijk alleen mijn handen uitschuiven en opvullen met been, meestal neemt hij dan mooi mijn teugels mee. Soms let hij even niet op en gaat zijn hoofd omhoog dan geef ik been en geef een kneepje met mijn handen. Als hij goed op mij let gaat dit erg goed wanneer er veel te zien is minder.

@Veulen, jij zegt dus dat ik hem wat korter moet nemen? Of juist zijn neus er meer uit? Achter activeren vindtie inderdaad nog moeilijk als hij op deze manier loopt.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:44

Mijn paard steekt zijn staart (zoals op de foto) wat af, maar dit is ook zo
als hij gewoon door de wei loopt, denk dat hier dus ook een stukje aanleg en bouw bij komt kijken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:51

Gisteren en vandaag ben ik weer aan het werk geweest met mijn paard en het loopt echt al beter vind ik zelf,
soms hebben we wat miscommunicaties maar dan lossen we dat snel weer op :)
Ik heb nog ook weer een aantal lessen genomen en mijn paard wordt ook zelf gebruikt als lespaard (op een goede manier).
Het zijn ook alleen maar privélessen.
Nu ben ik vooral bezig met de achterhand actief te maken, goed te sturen. Het eerste half uurtje loopt hij wel nog met zijn neusje eruit, maar dan begint hij toch te ontspannen en dan bekom ik dit resultaat..
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind het zelf fijn ogen. Ik weet het mag altijd wat actiever (paard is lui van aard). Maar het tempo komt vanzelf als da achterhand actiever wordt, dus nu zijn ik en mijn instructrice bezig met de achterhand te kweken en dan komt het tempo vanzelf
Maar hier liep hij wel vlotjes maar zo toch heb ik het gevoel dat hij zo op zijn tempo loopt van 'kga mij niet forceren' :')
Ik zelf mag wel wat naar achter zitten, maar als ik geconcentreerd ben dan buig ik wat voorover..

Heb er nog maar een bij gezet
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 10-10-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:08

Foto hierboven?

Sorry. dit is in de krul trekken naar mijn mening, absoluut niet aan de teugel.

Ik zie een valse knik, op voorhand en een vaste hand.

Mijn tips?
Het topic goed doorlezen over aan de teugel lopen en anders de discussie topic aan de teugel.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:13

Ben het niet eens met maralyn.

Ik vind het er impuls missend uitzien (wat je zelf ook al aangeeft).
Paard loopt verder naar mijn idee wel lekker ontspannen, ik zie jouw handen wel graag boven de schoft. Schouders naar achteren en naar voren kijken.
Ik denk, dat als je paard wat actiever loopt en jij hem wat loslaat van voren, dat het er allemaal veel 'echter' uit ziet.
Je hebt een leuk beestje, gaat helemaal goedkomen met jullie!
Succes. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:30

Change3x schreef:
Ben het niet eens met maralyn.

Ik denk, dat als je paard wat actiever loopt en jij hem wat loslaat van voren, dat het er allemaal veel 'echter' uit ziet.

Succes. :)

Dat bedoel ik juist ook. Dus door dat ze hem zo kort houd, trekt ze hem eigenlijk onbedoeld in de krul
Dus vind ik het niet aan de teugel lopen.

Ook mis ik het van achteren naar voren gereden. Dus de basis van aan de teugel rijden.
Nagevelijkheid komt vanuit de achterhand natuurlijk en niet doordat je hem kort oppakt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:32

Dan zou je dat misschien de volgende keer wat beter kunnen verwoorden, snapte het namelijk niet helemaal. :p

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:35

Ben ik ook weer eens, lees nog steeds mee maar vind het zo lastig om te reageren. :o

Eerste (onderlinge) B wedstrijdje, we zijn pas sinds kort een combinatie en ik vind hem heel erg lastig, maar vind 'm steeds leuker. :)
Het zijn stills uit een filmpje, maar het lukt niet om het filmpje te uploaden helaas. -O-
Dus ik heb even stills gepakt.

Stukje halsstrekken. Ben allang blij dat hij zakt, want dat vindt hij zó moeilijk. Neusje mag er iets meer uit. Hij lijkt over z'n tempo heen te lopen, maar hij vond hem hier erg fijn lopen. Wel lekker actief, maar daar ben ik blij mee! (grr deed dat filmpje het maar, konden jullie het zien.)
Afbeelding

Gewoon een stukje draf, vond 'm hier ook wel fijn! :)
Afbeelding

Aan mijn houding valt nog veel te sleutelen, schrok er zelf van... Mijn rechterhand is altijd hoger dan mn linkerhand, daar moet ik aan werken. Verder knik in m'n ellenboog, schouders naar achter, en gewoon rechtop zitten.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:37

Change3x schreef:
Dan zou je dat misschien de volgende keer wat beter kunnen verwoorden, snapte het namelijk niet helemaal. :p

Ik heb m express niet ruim verwoord zodat de foto plaatser zelf informatie ging opzoeken voor aan de teugel lopen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:37

Het is wel waar dat ik hem kort heb, ik moet een dragende hand hebben, heb ook zo meestal door de bochten heen gereden en op de lange zijde als hij actief was geef ik een halve ophouding. Meestal door de bochten heen liet ik hem los en dan vang ik hem weer op.. niet te zien hierop maar zo heb ik het wel verschillende keren gedaan, bedankt voor jullie tips :)
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 10-10-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:40

Ist een teugelhanger dan xtitanic?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:40

herfstenwind

Ziet er heel netjes uit qua aan de teugel.

Als je paard met zijn hoofd omhoog loopt loopt hij dus actief met zijn achterhand. Goed dus.

Waar ik aan zou werken in jou plaats is een gecentreerde zit.
Dus je zit in balans te brengen. Je zit dan op gelijke druk van je zitbeenknobbels. Daardoor kun je makkelijker sturing geven vanuit je benen en blijf je veel makkelijker recht op zitten.
Hoe kun je dat het beste doen? Trainen zonder beugels.

Verder ziet het er prettig en wel ontspannen uit.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:43

Maralyn thanks!
Ben druk bezig met mijn zit, maar vaker zonder beugels is een goeie. Bedankt voor de tips! :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:43

S_en_Z schreef:
Ist een teugelhanger dan xtitanic?

Gisteren toen er iemand les mee heeft gehad en ik er achteraf op ging wel ja (toen ontspande hij)
Maar we hebben hem direct weer op zijn plaats gezet toen, door op de lange zijde halve ophoudingen te geven en in de bochten 'niets' te doen.

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:56

Afbeelding ik heb een vraagje over deze Foto. Loopt hij hier mooi genoeg met zijn hoofd aan de teugel om mee te doen aan hogere dressuur wedstrijden? (M) want hij komt nog iets dieper en mooier dan dit, maar hij gaat heel snel hangen en veel te diep lopen. Vaak loopt hij namelijk met zijn snuit onder zijn knie borst wat natuurlijk echt niet de bedoeling is, maar ik weet niet hoe ik dit beter kan maken, heeft iemand tips? :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:11

Hoe rijd je m aan de teugel?