Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:36

Mijn zadel is geen 10 kilo, denk een kilo of 8 (inclusief riemen, beugels en singel)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:47

Mmmmmm zwaardere mensen op een paard.....
Ik mag aannemen dat het hier over té zwaar gaat en niet om een kilootje of 5???
Waarom rijden zwaardere mensen paard en gaan ze niet fietsen, hardlopen, zwemmen? Omdat hun gewicht dan vaak in de weg zit...
Dat is met paardrijden overigens niet minder, maar kun je dit vaak beter verbloemen. Bij bovengenoemde sporten komt de beweging helemaal alleen van het menselijk lichaam af (is je eigen inspanning extra intensief) en bij paardrijden helpt je paard ook nog een beetje mee (doe jezelf niet al te veel dan nog kun je paardrijden)
Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. Hoe kun je nu van een paard een intensieve, sportieve prestatie verwachten terwijl jezelf overgewicht hebt (waarbij over het algemeen elk pondje toch echt door het mondje gaat hoor!) en het paard hierin behoorlijk dwars kunt gaan zitten. Dat is toch niet fair?
Idd past je broek of zadel niet meer, dan is het niet tijd voor een grotere, maar zul je met jezelf aan de slag moeten (en dat vereist veel doorzettingsvermogen!).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:57

Idd Torlus, al denk ik dat afvallen vaak sneller gaat door zwemmen/fietsen/hardlopen, dus als (te zware)mensen paardrijden als sport voor hun fysieke conditie, zijn ze wat mij betreft niet goed bezig

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:36

Colway schreef:
Ik moet er niet aan denken, tieten van 2,5 kilo :+

Ik eigenlijk ook niet, maar doe het toch :+ ( stiekum )

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:51

john57 schreef:
Colway schreef:
Ik moet er niet aan denken, tieten van 2,5 kilo :+

Ik eigenlijk ook niet, maar doe het toch :+ ( stiekum )

_O-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:52

Nou hèhè, de discussie is weer wat luchtiger gelukkig ;).

Ik denk wel degelijk dat een achter-de-massa-aan-bewegende-behoorlijke-boezem een storend effect kan geven maar ongetwijfeld verwaarloosbaar tov eventueel op andere plaatsen meer overtollige ophopingen van vet.

Als je gaat paardrijden heb je idd niet alleen met jezelf te maken maar ook met een 'ander' zonder wie jij je sport niet kan beoefenen. Overigens denk ik dat je meer afvalt door met je paard te gaan wandelen/joggen dan door er op te gaan zitten ;).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:56

marjootje schreef:
Ik zal vanavond de weegschaal meenemen naar stal en mijn zadel wegen.
Vertel ik net aan mijn man waar de discussie over gaat, komt hij met de keukenweegschaal aanlopen, volgens hem moest ik niet flauw doen, en ook even een borst wegen.............. _O- _O- _O-

Oke ik heb er 1 gewogen, komt op een kleine kilo, en ik heb echt een volle E met 80 omvang, dus ik denk dat het gewicht van de borsten niet zo heel veel invloed heeft als je een goede sportbh aantrekt.
Ik denk dat ik dat zware zadel wat boven de 10 kilo uikomt meer vind meewegen in het geheel, dan mijn borstpartij........... :=

Overgens is mijn man van mening dat ze echt niet te groot zijn............................ _O-

Haha,waarom verbaasd me dat nu niet, dat je man ze zeker niet te groot vindt!!! ook de weegschaal erbij gehaald en de truk met een bak water ook gedaan...kom op nog geen 450 gram per stuk...dit bevestigd voor mij wat (ik geloof) Minidim zei:
Zolang een bepaalde cup vast zit aan een redelijk normaal gewicht, zal het niet veel inwerking hebben mits goed verpakt uiteraard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:06

Sees schreef:
Nou hèhè, de discussie is weer wat luchtiger gelukkig ;).

Ik denk wel degelijk dat een achter-de-massa-aan-bewegende-behoorlijke-boezem een storend effect kan geven maar ongetwijfeld verwaarloosbaar tov eventueel op andere plaatsen meer overtollige ophopingen van vet.

Als je gaat paardrijden heb je idd niet alleen met jezelf te maken maar ook met een 'ander' zonder wie jij je sport niet kan beoefenen. Overigens denk ik dat je meer afvalt door met je paard te gaan wandelen/joggen dan door er op te gaan zitten ;).

Het ligt er maar net aan of het een van de vele vetophopingen op een lijf is. Ik heb 70 E, dus grote jetsers, maar kleine omvang :')

Maar als de borsten van foto 1 niet bijster goed verpakt zijn lijkt me dat toch best heftig, voor ruiter meer dan voor paard hoor :D Maar toch, een niet meebewegende vetrol is niet veel anders toch? Dus zware borsten en vetrollen op 1 persoon is best veel niet meewerkend gewicht.
Afbeelding

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:13

Haha, jee die boobies. Ja foto 1 zal inderdaad wel in de weg zitten. Ik heb een kleine C (75) maar heb daar als ik echt serieus rijd ook al last van. Met de juiste BH is dat niet! Maar met een zwabberende buik en hele mega bovenbenen lijkt het me ook dat je daar niet lekker mee rijden kunt. Je hebt lijkt mij, toch veel minder contact met het paardenlijf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:22

Torius16 schreef:
Mmmmmm zwaardere mensen op een paard.....
Ik mag aannemen dat het hier over té zwaar gaat en niet om een kilootje of 5???
Waarom rijden zwaardere mensen paard en gaan ze niet fietsen, hardlopen, zwemmen? Omdat hun gewicht dan vaak in de weg zit...
Dat is met paardrijden overigens niet minder, maar kun je dit vaak beter verbloemen. Bij bovengenoemde sporten komt de beweging helemaal alleen van het menselijk lichaam af (is je eigen inspanning extra intensief) en bij paardrijden helpt je paard ook nog een beetje mee (doe jezelf niet al te veel dan nog kun je paardrijden)
Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. Hoe kun je nu van een paard een intensieve, sportieve prestatie verwachten terwijl jezelf overgewicht hebt (waarbij over het algemeen elk pondje toch echt door het mondje gaat hoor!) en het paard hierin behoorlijk dwars kunt gaan zitten. Dat is toch niet fair?
Idd past je broek of zadel niet meer, dan is het niet tijd voor een grotere, maar zul je met jezelf aan de slag moeten (en dat vereist veel doorzettingsvermogen!).

Ben het helemaal met je eens. Ik heb eerder in dit topic een soortgelijke post geplaatst aangaande andere sporten, maar er zijn nogal wat zwaardere mensen die dan meteen roepen dat ze met hardlopen en/of fietsen géén enkele belemmering voelen. Verder vind ik de discussie nog steeds erg interessant. Even over de borsten, ik kan er zelf weinig over zeggen, heb 70B en draag altijd een goede sport bh. Een vriendin van mij heeft vroeger een borstverkleining gehad en daar is toch echt per borst meer dan 1 kg verwijderd. Zij had ook echt last van haar rug, nek en schouders.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:26

Mindim, je had me wel even mogen waarschuwen zeg... :D.

Wat ik bedoelde, en een beetje onhandig omschreef ;), was dat ik het eens was met de eerdere opmerking dat écht behoorlijke borsten ook vaak gepaard gaan met een überhaupt zwaarder persoon dus dat het geheel dan een behoorlijk storend efect kan hebben op het paard.

Anyway, ik blijf erbij dat er een bepaalde max zit aan wat een paard kan maar vooral zou moeten dragen. En natuurlijk staat het iedereen vrij om te doen met zijn/haar paard wat hij/zij wil maar ik zou me er denk ik niet prettig bij voelen (alhoewel ik nu door dit topic dus wel een beetje sceptisch ben gaan staan tegenover mijn haf en mijn gewicht :o, ik ga hem toch eens opmeten en vergelijken...).

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:13

@ Sees
Hoe groot is je haf, en wat voor type?
En jouw afmetingen ? ;)

Ik zoek namelijk ook wat vergelijkingsmateriaal !

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:45

Nou ben ik nog wel nieuwschierig naar de truc met de bak met water @freeride dit is voor mij onbekend.

Net van stal terug, weegschaal meegenomen en mijn zadel met alles erop en eraan zo als ik het op mijn paardje knup weegt toch echt 10 kilo, schrok er zelf van.
Zadel wat ik nu besteld heb weegt nog geen 2 kilo, dus daar ben ik best blij mee.
maar begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dus niet dat als je zelf aangekomen bent dat je dan maar een lichter zadel moet gaan kopen om het probleem op te lossen.
Ben zelf nu 4 kilo kwijt, dus in combi met het zadel vind ik dat ik best goed bezig ben........... :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:09

Marjootje, jij bent idd erg goed bezig!
oei,dan is mijn westernzadel(zonder singels )11,5 kilo niet zo'n zware, met singels is 't wel 13 kg, maar dat valt dan ineens erg mee.
Heb mijn kieffertje wien ook ooit gewogen, was met singel 7,3 kg.

de bak water truc:
Je neemt een volel bak water en meet of weegt hoeveel water daarin zit, boob erin hangen, water wordt verplaatst(handdoek leggen), en dan nog eens meten of wegen voila....

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:38

freeride schreef:
nou, dat zwenkend vlees is helemaal niet zo irrelevant als veel mensen denken hoor, de boezem beweegt zowieso niet voor de massa uit, het zit van voren, dat is wel waar.
Zodra je lijf een lichtrijdende beweging maakt, komt de boezem erachteraan, logisch, zit amper spier in, en dus minder opwaartse actieve beweging, en dus een tikkeltje later dan de rest van het lichaam, vervolgens wanneer je weer zit en klaar bent voor de volgende opwaartse beweging komt de boezem nog naar beneden, dus wel degelijk een beweging achter de normale beweging aan...ik denk dat al is het maar 1,5 of 2 kg in totaal, dit toch wel een storend effect heeft van meer dan 5 kg hoor, en een meebewegend gewicht van 5 kg is niet echt merkbaar, maar een tegenbewegend gewicht van 5 kg is best veel.

:)

Ik vind wel als iemand met dergelijke sommen komt dat het ook echt ergens op gebasseerd moet zijn, niet zomaar ik DENK dat het een storend effect heeft van zoveel....

Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar we kunnen niet zomaar van alles gaan roepen natuurlijk.

Dit topic helpt mij ook gemotiveerd te blijven om de laatste 8 kilo er af te krijgen. Ook voor mijn lieve paardjes, ik denk dat ik op het moment wel iets te zwaar voor ze ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:04

Dat is niet alleen 'ik denk' hoor. Het is dood gewicht wat na de beweging komt en daardoor extra belastend en zwaarder is. Je moet maar denken dat een rugzak op je rug, dat je daar redelijk mee kunt lopen. Moet je telkens van een bult afspringen en klettert het ding steeds tegen je rug aan en hindert dat je, dan is zo'n rugzak niet prettig. Nou zo moet je vet en ook borstweefsel zien. Heel logisch en niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Is voor de zwaardere ruiter misschien niet prettig om te horen, maar dat zijn de feiten.

Een topic moet niet je motivatie zijn om af te vallen. Dat moet je zelf zijn of het doel waarvoor je het doet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:27

Pfff, ik denk dat 1 kipfiletje van mij op 200 gr komt ofzo :+ Dat ga ik echt niet meetellen hoor!

Wat ik wel interessant vind zijn al die ruiters met overgewicht met een sublieme conditie. Ze zijn schijnbaar overal, ik heb er alleen nog nooit eentje gezien (en ik heb wat zware ruiters onder m'n hoede gehad).
In tegendeel: zodra de ruiters gingen afvallen werd de conditie vele malen beter en konden ze eindelijk aan hun techniek gaan werken :j

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:58

Mindim schreef:
Een topic moet niet je motivatie zijn om af te vallen. Dat moet je zelf zijn of het doel waarvoor je het doet.

Maar een topic kan wel een duwtje in de goede richting geven om de motivatie te krijgen om wat aan je gewicht te gaan doen.
Deze opmerking werkt niet echt motiverend.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:59

Ik vind dat je zowiezo blij moet zijn wie en wat je bent, en dat inderdaad andere niet moeten bepalen o jij afvalt of niet. Ik weeg nu 70kg (was 85) na me bevalling (ervoor 60) en val nog af tot minimaal 60, maar omdat ik het wil en omdat ik t paardje nie in de weg wil zitten :) maar nee, niet door paardrijden ga ik afvallen maar ik loop dagelijks met me zoontje lekker rondje om :)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:14

Ik wil even reageren op de meebewegende boezem logica. Het gaat zeker op als je een slechte sport bh draagt, maar als je een heel stevig sportbh draagt wordt je boezem tegen je lijf gedrukt, en beweegt het direct mee met je lijf. Dat is het doel van de sport bh en zo werken de mijne in ieder geval ook, ik spreek uit ervaring. Ik zie wel regelmatig dames met niet zo'n beste sport bh, maar het is dus niet nodig. Ook denk ik dat het meeste vet wel zo strak om het lijf zit dat de logica van 'achter de beweging aan komen' niet heel relevant is, ik denk dat het probleem met overgewicht gewoon puur het gewicht is, en eventueel 'in de weg zitten' van vet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:16

haah denk indedaad niet dat je overgewicht hoeft te hebben als je boobs zeg maar mee bewegen na jij beweegd zeg maar.. ik heb maat E en ben 1,60 en straks weer 60 kg en heb altijd D/E gehad, goede sportbh werkt inderdaad goed!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 09:33

Mindim schreef:

Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik vraag mij soms wel eens af hoe het mogelijk is dat veel mensen permanent gemotiveerd moeten worden door anderen, dat te doen wat moet. Wij mensen worden geacht toch enige inteligentie te hebben als hoogste diersoort op aarde.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:47

phormicola schreef:
Pfff, ik denk dat 1 kipfiletje van mij op 200 gr komt ofzo :+ Dat ga ik echt niet meetellen hoor!

Wat ik wel interessant vind zijn al die ruiters met overgewicht met een sublieme conditie. Ze zijn schijnbaar overal, ik heb er alleen nog nooit eentje gezien (en ik heb wat zware ruiters onder m'n hoede gehad).
In tegendeel: zodra de ruiters gingen afvallen werd de conditie vele malen beter en konden ze eindelijk aan hun techniek gaan werken :j

Ik blijf dat ook heel bijzonder vinden eerlijk gezegd :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:48

Mioux schreef:
Ik vind dat je zowiezo blij moet zijn wie en wat je bent, en dat inderdaad andere niet moeten bepalen o jij afvalt of niet. Ik weeg nu 70kg (was 85) na me bevalling (ervoor 60) en val nog af tot minimaal 60, maar omdat ik het wil en omdat ik t paardje nie in de weg wil zitten :) maar nee, niet door paardrijden ga ik afvallen maar ik loop dagelijks met me zoontje lekker rondje om :)

Helemaal goed toch? En met deze instelling en manier kom je er wel +:)+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:37

Als je het gaat hebben over overgewicht volgens de BMI...dan zijn er inderdaad mensen met een goede conditie en die slank zijn en toch volgens de BMI overgewicht hebben. Ik ben er zelf zo één...mijn hele leven was ik er heilig van overtuigd dat ik te dik was, omdat ik langer en gespierder was dan de meeste meisjes van mijn leeftijd. Eindeloos moeilijk over gedaan...eindeloos gelijnt...niets had uiteindelijk echt zin omdat hoeveel je ook afvalt, bepaalde onderdelen zoals je heupen en je schouders blijven gewoon zitten.
Ben nu 32 en er eindelijk achter dat maat 38/40 volledig normaal is voor iemand van 1.73. Ik weeg er alleen van 73 kilo bij en dat is volgens de BMI nog net binnen het aanvaardbare/gezonde. Heb al jaren hetzelfde gewicht en maat. Tijdens mijn studententijd was ik iets zwaarder door ongezonde leefstijl, maar toen reed ik ook geen paard. Wil ik 63 wegen dan zou ik 10 kilo moeten afvallen en eerlijk gezegd..dan blijft er niets van me over...in ieder geval niets meer om te wegen in een bak met water! (begrijp nog steeds niet hoe dat werkt). Ik fiets, eet gezond en rijd 4 dagen per week paard en ben fitter dan ooit.
Ik ben me wel bewust van mijn gewicht met betrekking tot paardrijden en zal er dus voor zorgen om geen enorm zwaar zadel op mijn paard te leggen. Ik zou graag zo'n mooi trekkingzadel willen hebben maar die dingen wegen 10 kilo zoals ik hier lees en dan heeft mijn paard dus een gewicht van 83 kilo te tillen, met kleren erbij zit je al op 85. Dus ja er zijn mensen met overgewicht die toch fit zijn en die ook willen paardrijden. Dit topic heeft me er wel meer bewust van gemaakt en ik denk dat er sowieso beter zou moeten worden gekeken naar belasting van de paardenrug en de invloed van zadels en gewicht. Naast zware ruiters zie je ook erg veel paarden met drukplekken, onthaarde plekken en witte plekken...allemaal tekenen dat de rug niet goed is belast ook met lichte ruiters.