Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

deruijter schreef:als jij denkt dat je bij paardrijden je armspieren niet hoeft te gebruiken, dan heb je nog nooit paardgereden
deruijter schreef:maar elke ruiter die ik ken heeft degelijke armspieren door het paardrijden!
Agossie schreef:Ik dacht dat we het over dressuur hadden.
Sowieso vind ik springen met slof levensgevaarlijk, maar goed, dat staat los ervan.
Jullie zijn allebei jong en horen overal dat paarden in een bepaalde houding "aan de teugel" lopen. Dat is dus niet zo. Er wordt in mijn ogen veel te gemakkelijk naar de slof gegrepen. Ook door instructie en dat maakt de instructie in mijn ogen waardeloos. Leer eerst zitten en RIJDEN, dan komt de rest vanzelf. En niet ieder paard loopt in een mooi krulletje als hij netjes nageeflijk en aan de teugel loopt. Dat eisen jullie wel van de dieren.deruijter schreef:ik gebruik de slof ook bijna nooit. het is een noodoplossing. anders luistert je paard helemaal niet meer.
maar sommige mensen gaan echt te ver met hun 'oh dwingen / mishandeling voor het paard'.
Die mensen weten niet eens met welk dier ze te maken hebben volgensmij..
99% van de mensen hebben waarschijnlijk iets meer ervaring met paarden dan jij en weten wel dondersgoed met wat voor dieren ze te maken hebben. Serieus, ik heb je niet zien rijden, maar ik ben heel bang dat ik in jouw geval het slofgebruik wel degelijk dierenmishandeling zou noemen. Het zelfde als met Nicky.NinaBoyke schreef:Ik ben tegen een slof omdat 99,999% van alle mensen niet weet hoe te gebruiken en dat vind ik erg slecht. Ruiters die niet goed genoeg zijn moeten van een slof afblijven en de ruiters die hem kunnen gebruiken horen hem niet nodig te hebben.
Hier ben ik het dus 100% mee eens.
deruijter schreef:Oke als jij denkt dat je met paardrijden je armspieren niet hoeft te gebruiken dan moet je dat maar zelf weten. Ja ik zal wel allemaal hele slechte ruiters kennen ja.
Ik gebruik iig mijn armspieren bij paardrijden en 99% van de ruiters gebruiken hun armspieren. Maarja geloof wat je geloven wilt.
deruijter schreef:Agossie schreef:deruijter, het begint me een beetje op te vallen dat je het alleen maar over de voorkant en je armen hebt.
Hoe krijg jij je paard terug van draf naar stap? Gewone arbeidsdraf naar gewone arbeidsstap.
Diep gaan zitten, en ophouding maken.
Agossie schreef:Jammer van die ophouding....
Hoe ik het leer:
Uitademen, licht de buikspieren aanspannen, been aanleggen en hand juist openen. Mijn paard blijft daardoor netjes voorwaarts in de overgang en krijgt de ruimte daarvoor. En, heel raar, ze blijft fijn in de aanleuning.
deruijter schreef:Agossie schreef:Jammer van die ophouding....
Hoe ik het leer:
Uitademen, licht de buikspieren aanspannen, been aanleggen en hand juist openen. Mijn paard blijft daardoor netjes voorwaarts in de overgang en krijgt de ruimte daarvoor. En, heel raar, ze blijft fijn in de aanleuning.
En waarom vind je dat raar? Ik weet niet of je weet wat een ophouding inhoud
Maar dit is een keer zacht kneden in de teugels en dan je hand openen. Jij denkt natuurlijk dat ik zo'n meid ben die continu zaagt en trekt. Maar ik rij sterke / voorichtige / vlugge / rustige paarden ik heb voor elk paard een andere techniek. En ik krijg vaak vlugge en hele voorzichtige paarden omdat ik juist een hele rustige hand heb.. maarja dat zal je wel niet geloven.

setteke schreef:Jemig Agossie, ik nodig je uit om op een van onze jonge paarden te gaan zitten en een keer in en uit te ademen. Kijken waar je belandt. Je moet echt wel een keer inkomen bij welk paard dan ook.
En daar geef ik deruijter gelijk in, het is niet allemaal aai aai. Gewoon een keer doorpakken af en toe.
Of tegen een loshangende slof aan laten lopen.
Mijn hemel, ze zijn niet van suiker. Ze slaan elkaar het licht uit de ogen als ze de kans krijgen en dan miepen we over een slof????
setteke schreef:Thanks, moet niet te soft worden toch?