Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:45

thuis de oefeningen uit het z rijden is wat anders als een z proef. Ik kan best de oefeningen uit het m met mijn fjord, omdat ik hem daarmee train en soepel houdt, maar we komen o wedstrijd net een beetje knap een b proef door.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:35

Jasmijn78,
Je hebt veel tijd in je antwoord gestoken (ik ben meer van kort en bondig :D ), ik ben het helemaal met je eens en je hebt het heel erg goed onderbouwd.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:36

Als ik het zo lees, dan hebben we in dit topig zo,n beetje alles bij de hand gehad!

Type paard is van belang, kundigheid van de ruiter, kundigheid van instructeur, Jury,s die met vooroordeel jureren, of toch juist ook weer te soepel zijn! Verschil in mogelijkheden martiaal.

En over elk onderwerp hier boven zijn de meningen danig verschillend. Conclusie? Ik denk dat zolang er vanuit de basis niks verander in de paarden sport er ook heel veel verschil zal blijven in het Nivo.

Ruiters en begeleiders zullen eerst moeten inzien, dat het niet altijd aan de Jury dan wel parcours bouwer, bodem ligt als het mis gaat!

Hoeveel dressuur ruiters hebben zich er echt in verdiept wat een jury graag wil zien? Hoeveel ruiters leren hun proefje uit hun hoofd? Ik schrok er echt van hoe vaak de kreet OW chips nieuwe proeven voorbij kwam! Hoeveel ruiters realiseren zich dat het niet heel verstandig is om selectie wedstrijden te gaan rijden, als je de week ervoor nauwelijks hebt kunnen trainen?
Spring ruiters die het parcours veel te zwaar en technisch vinden, ja hee wat verwacht je dan? Op het NK komt er echt nog tandje bij hoor! Laat ook gelijk even zien dat het heus niet altijd de dressuur ruiters zijn die zeuren. OW ja ook zo,n veel gehoorde kreet, men kiest ervoor om aan buiten wedstrijden deel te nemen, toch? Sinds jaar en dag weet men dan ook dat dit meestal op gras is, en dan ook meestal nog beschikbaar gesteld door een lokale boer! Maar om een of andere reden schijnen zowel spring als dressuur ruiters er vanuit te gaan dat ze dan een perfecte bodem voorgeschoteld krijgen. Kennelijk komen er maar weinigen op idee, om eens in het land te gaan trainen. En je weet van te voren als het gaat regenen, dat je dan dus keuze moet maken start ik wel of niet! De organisatie kan er ook niks aan doen als het gaat regenen. En zo kan ik nog wel even door gaan, ik blijf erbij dat ruiters teveel gebruik maken van excuses om hun nivo te verklaren, daarbij is paarden sport een sport waarin je nou eenmaal ook een heel scala aan optie,s voor excuses hebt. En er wordt veel te weinig naar zichzelf gekeken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:40

Arabesk schreef:
Mensen hebben gewoon geen enkel oog voor hoe hun paard zich voelt jammer genoeg.

Ben jij een mens? Ja toch? Naar eigen zeggen heb jij dan dus ook geen oog voor het gevoel van je paard.

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:48

We kunnen stellen, dat je met paarden nooit uitgeleerd bent.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:50

jasmijn78 schreef:
Dat moet je altijd nog maar afwachten... Vaak denken de mensen die alleen maar thuis in de bak blijven dat wel graag is mijn beleving... De moeilijkheidsgraad van wedstrijden rijden zit het wel in het feit dat je op vreemd terrein even 34 onderdelen vlekkeloos achter elkaar moet kunnen laten zien. Dan wordt je kunnen dus wel degelijk op de proef gesteld. Thuis kun je nog wel even een extra rondje rijden om je paard voor te bereiden op de oefening. Daar heb je op de wedstrijd geen tijd voor, dus als je je paard niet voor lekaar hebt val je dan door de mand.

Helemaal mee eens! Thuis vallen de dingen waarbij de puntjes nog net niet op de i staan gewoon veel minder op. Ik heb laatst eens mijn punten op de protocollen over geschreven. Kun je zien welke dingen willekeurige foutjes zijn en welke dingen toch elke keer nog wel beter kunnen.

Ik rijd nu(nog) L1 en mijn paard maakt makkelijk een goede overgang, dus heb daar meestal 7ens voor. Alleen nu zag ik laatst dat mijn overgang van draf naar stap eigenlijk nooit een 7 is. Is ook echt helemaal mijn schuld, want ik rijd die vaak niet genoeg. Galop-draf rijd ik altijd veel bewuster, dus gaat ook beter. Het valt ook niet zo heel erg op, omdat ik er altijd wel een 6 voor heb. Thuis en in de les was me dit nog minder opgevallen, ik moet in de les zo vaak iets opnieuw doen en dat valt ook niet zo erg op. Vooral omdat we het wel kunnen en de 2de keer altijd wel goed gaat.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:51

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Tegenwoordig is er geen lolletje meer aan. Iedereen wilt voor de winst gaan en hoe het gebeurd interesseert ze niet.

Afgelopen weekend is er hier in het dorp een menwedstrijd geweest. Als je ziet hoe dat eraan toe gaat. Gewoon super. Je hebt er altijd wel gevallen bijzitten waarvan je zoiets hebt van oke dat kon je ook anders doen. Maar het ging allemaal rustig. Tijdens de marathon hoorde je ze allemaal de paarden aanmoedigen en naderhand bij de trailer kregen de meeste paarden een beloning.(jaa toch even kijken wat er voor vrachtwagens staan ;))

Ik heb zelf ook een jaar dressuurwedstrijden gereden voor de 'lol'. Ik ging niet voor de laatste maar voor de voorlaatste plek. Dan hou je het ook leuk. Maar tegenwoordig als je niet bij de 1ste 3 zit word het paard meteen op een 'straftraining' gezet zodat ze de volgende keer wel luisteren.
Die mensen kunnen het beste vanaf de basis beginnen en opnieuw leren rijden.

Wat ik trouwens ook altijd zo raar vind. Mensen kopen zich een paard(hoe hoger het niveau hoe beter) en gaan er een maand later mee op wedstrijd. Vind je het gek als het dan niet lukt. Die mensen moeten eerst proberen om eens een band met een paard op te bouwen. En onderling eens een wedstrijd mee doen. En misschien na een paar maanden wanneer de tijd er rijp voor is eens lekker te gaan proberen hoe het lukt op wedstrijd en als het niet gaat. Dan nog eventjes langer doortrainen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:08

Electra63 schreef:
Ik ken zoveel mensen die ieder weekend op concours gaan, van die 4 proeven halen ze dan 1 wp met 180-182 pnt max, uiteindelijk komen ze dan in het Z en daar stopt het, daar halen ze geen wp meer.
Je kan het vergelijjken (denk ik) met de 6jes-mentaliteit van tegenwoordig. :D

Ja precies! eigenlijk heb ik ook nog wel respect voor deze mensen, wij (ik rij zelf niet maar mijn dochter) zouden er moedeloos van worden. Een dipje heeft iedereen wel eens maar daarna moet er toch weer een stijgende lijn inzitten. Maar voor sommige mensen zit er mss niet meer in dan 6jes en als je paardrijden wel heel leuk vind.............

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:10

Tendance schreef:
Arabesk schreef:
Mensen hebben gewoon geen enkel oog voor hoe hun paard zich voelt jammer genoeg.

Ben jij een mens? Ja toch? Naar eigen zeggen heb jij dan dus ook geen oog voor het gevoel van je paard.

:Y)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:12

Ja, ik veroordeel het ook niet, al verbaas ik me wel, dat ze ieder weekend 2 dagen op wedstrijd gaan en dan soms geen of af en toe 1 wp hebben. Je bent er dan IMO niet klaar voor. Dan kan je ook even doortrainen/lessen en dan pas naar een hogere klasse overgaan. Maar deze personen (ik ken er meerdere) gaan met 10 wp over en daar hebben ze dan 40 proeven ofzo overgedaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:23

Electra63 schreef:
Ja, ik veroordeel het ook niet, al verbaas ik me wel, dat ze ieder weekend 2 dagen op wedstrijd gaan en dan soms geen of af en toe 1 wp hebben. Je bent er dan IMO niet klaar voor. Dan kan je ook even doortrainen/lessen en dan pas naar een hogere klasse overgaan. Maar deze personen (ik ken er meerdere) gaan met 10 wp over en daar hebben ze dan 40 proeven ofzo overgedaan.

Daarom heb ik voor mezelf als voorwaarde om over te stappen dat ik minimaal een aantal keer dik in de 190 heb gereden. Als je maar vaak genoeg start, sprokkel je vanzelf wel de puntjes bij elkaar, tenzij het echt dieptriest gesteld is met je niveau.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:25

Joolien schreef:
Dit is het topic: [RT-HAW] Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur
Ik zie hier een slingerende pony, dat was een van mijn aandachtspunten. Maar ik ben eerder zo fel gweest omdat sommige mensen denken dat ze een jong paard ervaring op laten doen ook al is hij nog helemaal niet bevestigd, maar men weet niet dat er dan heel veel stress bij een paard bij komt kijken, zeker als het paard er nog niet helemaal klaar voor is en oefeningen moet doen waar hij nog niet in is bevestigd. Maar dat zie ik vaker op springwedstrijden dan in de dressuurring.

Maar wie kan nou beter aanvoelen of de pony er klaar voor is of niet? Ik neem aan dat ze echt wel weet wat ze doet, ze rijd
hem heel rustig, waardoor het dier alleen maar meer vertrouwen kan krijgen toch?
En anders zou ze echt niet zulke punten rijden.
Electra63 schreef:

Ja dat kan ik dan ook niet snappen he, dat je zelf dan niet kun na gaan dat je misschien eerst eens wat meer thuis goed moeten gaan trainen.
En dan pas weer op wedstrijd gaan verschijnen,
en dan ondertussen wel aldoor die jury de schuld geven met hun; Het is echt een jurysport he? :=

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:26

tteettt schreef:
Hoeveel dressuur ruiters hebben zich er echt in verdiept wat een jury graag wil zien? Hoeveel ruiters leren hun proefje uit hun hoofd? Ik schrok er echt van hoe vaak de kreet OW chips nieuwe proeven voorbij kwam!

:o Ik moet ook altijd de eerste proef uit mijn hoofd rijden en ik ga echt wel eens de fout in... Ik ben soms wel eens zo geconcentreerd op mijn rijden dat ik een onderdeel finaal vergeet... Nu heb ik de nieuwe proeven al weer een aantal keer gereden en dan gebeurd dat niet meer zo snel. Ik denk dat zulks toch wel menselijk is hoor. 'in the heat of the moment' ;)

tteettt schreef:
En zo kan ik nog wel even door gaan, ik blijf erbij dat ruiters teveel gebruik maken van excuses om hun nivo te verklaren, daarbij is paarden sport een sport waarin je nou eenmaal ook een heel scala aan optie,s voor excuses hebt.

Dat is een ding dat zeker waar is :D Een goed voorbeeld daarvan is toch de TS. Klagen over het niveau van anderen, maar niet kunnen/willen verklaren waarom haar eigen niveau niet aantoonbaar hoger ligt of waarom zij nu juist de aangewezen persoon is om als instructie anderen kwalitatief wel goed te kunnen helpen.

Electra63 schreef:
We kunnen stellen, dat je met paarden nooit uitgeleerd bent.

Mee eens... En daarop pleit ik er ook voor dat men hier wel eens wat minder kritisch over 'ze' en 'hun' moeten oordelen. Ik denk dat het gros hier zelf amper nog de basis onder de knie heeft (= B tm Z niveau) Het is makkelijk een ander te veroordelen op hun fouten, maar je moet anderen ook hun leerproces gunnen. Ze komen er vanzelf wel achter, en de meesten zitten nu eenmaal niet te wachten op kritiek van anderen die misschien net dat ene hoofdstukje verder zijn dan zijzelf.

Voor mij geldt dat ook. Ik sta open voor kritiek van vrijwel iedereen op één voorwaarde: practice what you preach. Als zij niet de nodige bagage hebben, dan ben ik wel snel geneigd hun kritiek niet serieus te nemen. Natuurlijk mogen zij het verder mooi/lelijk/stom of leuk vinden wat ik doe. Dat moeten zij weten.

Zera schreef:
Tegenwoordig is er geen lolletje meer aan. Iedereen wilt voor de winst gaan en hoe het gebeurd interesseert ze niet.

Ik geloof dat de discussie hier toch al wat verder gevorderd is en de meeste hier aardig hun best doen om meer genuanceerde en onderbouwde uitspraken te doen. Misschien moet je er eens een voorbeeld aan nemen? Dat zou voor de discussie heel fijn zijn.

Zera schreef:
Maar tegenwoordig als je niet bij de 1ste 3 zit word het paard meteen op een 'straftraining' gezet zodat ze de volgende keer wel luisteren.

Wie is 'ze'? Graag met naam en toenaam, uitslagen en film... Dan pas kunnen de anderen hier er ook wat van vinden. En wees ook even zo vriendelijk om diegene op de hoogte te stellen van wiens kunnen je hier ter discussie wilt stellen. Dan heeft diegene ook de gelegenheid zijn/haar kant van het verhaal te vertellen.

Zera schreef:
Mensen kopen zich een paard(hoe hoger het niveau hoe beter) en gaan er een maand later mee op wedstrijd. Vind je het gek als het dan niet lukt.

Kochten mensen maar eens wat vaker een goed getraind (op hoger niveau) leerpaard. Lijkt mij in de meeste gevallen alleen maar een heel verstandige keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:30

_Bitje_ schreef:
Joolien schreef:
Dit is het topic: [RT-HAW] Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur
Ik zie hier een slingerende pony, dat was een van mijn aandachtspunten. Maar ik ben eerder zo fel gweest omdat sommige mensen denken dat ze een jong paard ervaring op laten doen ook al is hij nog helemaal niet bevestigd, maar men weet niet dat er dan heel veel stress bij een paard bij komt kijken, zeker als het paard er nog niet helemaal klaar voor is en oefeningen moet doen waar hij nog niet in is bevestigd. Maar dat zie ik vaker op springwedstrijden dan in de dressuurring.

Maar wie kan nou beter aanvoelen of de pony er klaar voor is of niet? Ik neem aan dat ze echt wel weet wat ze doet, ze rijd
hem heel rustig, waardoor het dier alleen maar meer vertrouwen kan krijgen toch?
En anders zou ze echt niet zulke punten rijden.

Dat filmpje is van een maand terug en de punten van vorige week, als ik het goed heb. Pony is behoorlijk vooruit gegaan blijkbaar. Maar goed dat is een andere discussie en ik heb in haar nieuwe topic ook alweer gereageerd ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:34

Joolien,
Maar er zijn ook nog andere vragen gesteld, misschien kan je daar ook nog op ingaan?

Mijn vraag was, wat jij zelf doet om jouw niveau als instructeur te verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:39

Electra63 schreef:
Joolien,
Maar er zijn ook nog andere vragen gesteld, misschien kan je daar ook nog op ingaan?

Mijn vraag was, wat jij zelf doet om jouw niveau als instructeur te verbeteren?

Ik ga binnenkort eens een kijkje nemen bij Greetje Hakvoort, ik wil meer leren over accademische rijkunst en misschien wel hierin gaan lesgeven als dat lukt. Verder ga ik kijken of er bij de KNHS nog bijscholingsmogelijkheden zijn, maar ik weet nog niet of ik dit ga doen want misschien ligt dit niet op 1 lijn met de aanpak van Greetje.
Ik wil mij dus gaan ontwikkelen in de accademische rijkunst. www.blokkadevrijpaard.nl

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:44

Ik heb even snel op haar website gekeken, ik ken haar verder niet. Ik vel ook geen oordeel over haar, maar ik zie, dat zij ook "maar" Orun fase 2 heeft. Is zij dan wel geschikt om jou een niveau verder te helpen.
Immers van een onderwijzer/sportleraar verwacht je ook dat zij gediplomeerd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:49

Electra63 schreef:
Ik heb even snel op haar website gekeken, ik ken haar verder niet. Ik vel ook geen oordeel over haar, maar ik zie, dat zij ook "maar" Orun fase 2 heeft. Is zij dan wel geschikt om jou een niveau verder te helpen.
Immers van een onderwijzer/sportleraar verwacht je ook dat zij gediplomeerd zijn?

Dat klopt maar wat zij doet heeft verder niks te maken met orun denk ik zo. Zelf krijgt ze soms les van Bent Branderup, daar heb ik zelf meer vertrouwen in dan orun ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:09

Hmmm..... Ik vind Bent Branderup nou niet veel anders dan de rest van de ''circusdressuur''.
Gaat meer om zo snel mogelijk dingen zoals de Piaffe uit te voeren ipv. dat het paard correct door het lichaam beweegt.
Groot deel weggedrukte ruggen in de piaffe... en in andere oefeningen ook.
Daarnaast een blog gelezen van iemand die de 'nageeflijkheid' verkreeg door dr handen laag en breed te zetten en streng te zijn.

Nee, dat vind ik niet veel anders, dat vind ik hetzelfde: bedroevend.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:11

Joolien schreef:
Ik ga binnenkort eens een kijkje nemen bij Greetje Hakvoort, ik wil meer leren over accademische rijkunst en misschien wel hierin gaan lesgeven als dat lukt.

Och hemel... Zo'n volgeling van Bent Branderup... Ik vraag mij af of daar het niveau op wedstrijden nu van omhoog moet gaan, maar dat is mijn persoonlijke mening. Is gewoon kunstjesrijderij. Dat vind ik nu pas bedroevende dressuur...

Maar je geeft NU ook al les, dus kennelijk ben je NU ook al van mening dat je voldoende rijtechnische bagage hebt om anderen te kunnen helpen. Anders zou je toch wel wachten met het begeleiden van leerlingen tot je die bagage wel hebt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:12

Jij ben de topicstarter, jij start deze discussie en jij vindt het niveau bedroevend in Nederland.
Ik had verwacht, dat jij als instructeur, dan vooruitstrevende ideeën hebt? Of zelf je niveau probeert te verhogen. Met rijden en met lesgeven. Misschien bij iemand gaan kijken/lessen die soms les heeft van BB is IMO niet genoeg om dat commentaar op anderen te hebben.
En daarom vind ik vaak dat het commentaar hier op Bokt is stuurlui staan aan de kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:33

Ik kan er nog steeds met de pet niet bij dat ik een bepaald niveau moet hebben voorat ik mn bek open mag trekken. Ik constateer iets waarin ik niet de enige ben, maar ik moet mijn mond houden omdat ik geen 'vooruitstrevende instructeur' ben of omdat ik geen Z rijd? Alsjeblieft zeg, wees blij dat ik wel mijn ogen open en dingen zie die niet door de beugel kunnen, blijkbaar hebben jullie dat soort rijerij al geaccepteerd....

En BB kunstjesmakerij?? Als je je eens gaat verdiepen in deze trainingsmethode van Greetje zie je dat die 'kunstjes' gedaan worden om een paard sterk en soepel door het lijf te laten zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:44

Maar Joolien, weet jij eigenlijkwel waar Branderup voor staat? Volgens mij weet je echt niet waar je over praat namelijk. Branderup ziet zichzelf al levenskunstenaar en wil niets te maken hebben met dressuursport, hij is er zelfs tegen.

Als jij roept dat het niveau op wedstrijden bedroevend is moet je zeker niet naar Branderup, dan ben je bij hem echt aan het verkeerde adres. Hiermee zeg ik niets over het niveau van Branderup of de AR ruiter, maar wat zij doen sluit totaal niet aan bij de hedendaagse dressuur. AR rijden is een compleet andere dicsipline. Net zo verschillende als tennis en badminton, ook met een racket ook op een baan, maar toch compleet anders.

En de trainingsmethode van Greetje? heb je wel eens gekeken naar de bewegingen van Bongo, hoe "lekker los die in zijn rug is" als hij in 'verzamelde' galop door de baan gaat |( Als jij dat goed vind en je roept dat het niveau op wedstrijden bedroevend is dan heb je er echt niet veel van begrepen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:57

Abacab schreef:
Maar Joolien, weet jij eigenlijkwel waar Branderup voor staat? Volgens mij weet je echt niet waar je over praat namelijk. Branderup ziet zichzelf al levenskunstenaar en wil niets te maken hebben met dressuursport, hij is er zelfs tegen.

Als jij roept dat het niveau op wedstrijden bedroevend is moet je zeker niet naar Branderup, dan ben je bij hem echt aan het verkeerde adres. Hiermee zeg ik niets over het niveau van Branderup of de AR ruiter, maar wat zij doen sluit totaal niet aan bij de hedendaagse dressuur. AR rijden is een compleet andere dicsipline. Net zo verschillende als tennis en badminton, ook met een racket ook op een baan, maar toch compleet anders.

En de trainingsmethode van Greetje? heb je wel eens gekeken naar de bewegingen van Bongo, hoe "lekker los die in zijn rug is" als hij in 'verzamelde' galop door de baan gaat |( Als jij dat goed vind en je roept dat het niveau op wedstrijden bedroevend is dan heb je er echt niet veel van begrepen ;(

Dat weet ik van BB, ik ga meer uit van de basis.
De manier van hoe zij een paard opleidt vind ik fijn. Ik ben bij een clinic van haar geweest en heb gekeken naar haar site en kijk rgelmatig yt filmpjes van haar en ik vind het er goed uit zien. Heb geen slechte galop nog gezien bij Bongo. Ik ga na mijn vakantie een keer bij haar langs. Kijken of deze methode voor mij werkt, we zullen zien :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:04

Ik ga verder niet mee in het afzeiken van BB en zijn volgelingen, hij zit niet op Bokt. Ik hou er ook niet van dat Anky enz. worden afgezeken.
Ik vind alleen wel, dat als je het niveau in Nederland slecht vindt en je bent zelf instructeur, dat je daar iets aan kan proberen te doen. Ga op een manege werken en leer kinderen de eerste beginselen van paardrijden.
Probeer je eigen niveau te verbeteren, je bent M1-dressuur, dus je hebt nog een lange weg te gaan. Je kan je Orun uitbreiden naar niveau 3 en later niveau 4 (als je rijtechnisch aan de eisen voldoet). Probeer stage te lopen bij een professionele ruiter waarvan jij vindt dat hij/zij goed bezig is. enz. Doe iets eraan, het schreeuwen op Bokt heeft niet zoveel zin.
Er komen van die ja-knikkers langs die ook het niveau zo slecht vinden, maar ook niet echt iets hebben gepresteerd in de sport (als je kijkt naar leeftijd, foto's, niveau in de profielen).
Het is altijd erg gemakkelijk om commentaar te leveren op iets vanaf de zijlijn.