Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Dat moet je altijd nog maar afwachten... Vaak denken de mensen die alleen maar thuis in de bak blijven dat wel graag is mijn beleving... De moeilijkheidsgraad van wedstrijden rijden zit het wel in het feit dat je op vreemd terrein even 34 onderdelen vlekkeloos achter elkaar moet kunnen laten zien. Dan wordt je kunnen dus wel degelijk op de proef gesteld. Thuis kun je nog wel even een extra rondje rijden om je paard voor te bereiden op de oefening. Daar heb je op de wedstrijd geen tijd voor, dus als je je paard niet voor lekaar hebt val je dan door de mand.
Electra63 schreef:Ik ken zoveel mensen die ieder weekend op concours gaan, van die 4 proeven halen ze dan 1 wp met 180-182 pnt max, uiteindelijk komen ze dan in het Z en daar stopt het, daar halen ze geen wp meer.
Je kan het vergelijjken (denk ik) met de 6jes-mentaliteit van tegenwoordig.
Electra63 schreef:Ja, ik veroordeel het ook niet, al verbaas ik me wel, dat ze ieder weekend 2 dagen op wedstrijd gaan en dan soms geen of af en toe 1 wp hebben. Je bent er dan IMO niet klaar voor. Dan kan je ook even doortrainen/lessen en dan pas naar een hogere klasse overgaan. Maar deze personen (ik ken er meerdere) gaan met 10 wp over en daar hebben ze dan 40 proeven ofzo overgedaan.
Joolien schreef:Dit is het topic: [RT-HAW] Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur
Ik zie hier een slingerende pony, dat was een van mijn aandachtspunten. Maar ik ben eerder zo fel gweest omdat sommige mensen denken dat ze een jong paard ervaring op laten doen ook al is hij nog helemaal niet bevestigd, maar men weet niet dat er dan heel veel stress bij een paard bij komt kijken, zeker als het paard er nog niet helemaal klaar voor is en oefeningen moet doen waar hij nog niet in is bevestigd. Maar dat zie ik vaker op springwedstrijden dan in de dressuurring.
Electra63 schreef:Ja, ik veroordeel het ook niet, al verbaas ik me wel, dat ze ieder weekend 2 dagen op wedstrijd gaan en dan soms geen of af en toe 1 wp hebben. Je bent er dan IMO niet klaar voor. Dan kan je ook even doortrainen/lessen en dan pas naar een hogere klasse overgaan. Maar deze personen (ik ken er meerdere) gaan met 10 wp over en daar hebben ze dan 40 proeven ofzo overgedaan.
tteettt schreef:Hoeveel dressuur ruiters hebben zich er echt in verdiept wat een jury graag wil zien? Hoeveel ruiters leren hun proefje uit hun hoofd? Ik schrok er echt van hoe vaak de kreet OW chips nieuwe proeven voorbij kwam!
tteettt schreef:En zo kan ik nog wel even door gaan, ik blijf erbij dat ruiters teveel gebruik maken van excuses om hun nivo te verklaren, daarbij is paarden sport een sport waarin je nou eenmaal ook een heel scala aan optie,s voor excuses hebt.
Electra63 schreef:We kunnen stellen, dat je met paarden nooit uitgeleerd bent.
Zera schreef:Tegenwoordig is er geen lolletje meer aan. Iedereen wilt voor de winst gaan en hoe het gebeurd interesseert ze niet.
Zera schreef:Maar tegenwoordig als je niet bij de 1ste 3 zit word het paard meteen op een 'straftraining' gezet zodat ze de volgende keer wel luisteren.
Zera schreef:Mensen kopen zich een paard(hoe hoger het niveau hoe beter) en gaan er een maand later mee op wedstrijd. Vind je het gek als het dan niet lukt.
_Bitje_ schreef:Joolien schreef:Dit is het topic: [RT-HAW] Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur
Ik zie hier een slingerende pony, dat was een van mijn aandachtspunten. Maar ik ben eerder zo fel gweest omdat sommige mensen denken dat ze een jong paard ervaring op laten doen ook al is hij nog helemaal niet bevestigd, maar men weet niet dat er dan heel veel stress bij een paard bij komt kijken, zeker als het paard er nog niet helemaal klaar voor is en oefeningen moet doen waar hij nog niet in is bevestigd. Maar dat zie ik vaker op springwedstrijden dan in de dressuurring.
Maar wie kan nou beter aanvoelen of de pony er klaar voor is of niet? Ik neem aan dat ze echt wel weet wat ze doet, ze rijd
hem heel rustig, waardoor het dier alleen maar meer vertrouwen kan krijgen toch?
En anders zou ze echt niet zulke punten rijden.
Electra63 schreef:Joolien,
Maar er zijn ook nog andere vragen gesteld, misschien kan je daar ook nog op ingaan?
Mijn vraag was, wat jij zelf doet om jouw niveau als instructeur te verbeteren?
Electra63 schreef:Ik heb even snel op haar website gekeken, ik ken haar verder niet. Ik vel ook geen oordeel over haar, maar ik zie, dat zij ook "maar" Orun fase 2 heeft. Is zij dan wel geschikt om jou een niveau verder te helpen.
Immers van een onderwijzer/sportleraar verwacht je ook dat zij gediplomeerd zijn?
Joolien schreef:Ik ga binnenkort eens een kijkje nemen bij Greetje Hakvoort, ik wil meer leren over accademische rijkunst en misschien wel hierin gaan lesgeven als dat lukt.
Abacab schreef:Maar Joolien, weet jij eigenlijkwel waar Branderup voor staat? Volgens mij weet je echt niet waar je over praat namelijk. Branderup ziet zichzelf al levenskunstenaar en wil niets te maken hebben met dressuursport, hij is er zelfs tegen.
Als jij roept dat het niveau op wedstrijden bedroevend is moet je zeker niet naar Branderup, dan ben je bij hem echt aan het verkeerde adres. Hiermee zeg ik niets over het niveau van Branderup of de AR ruiter, maar wat zij doen sluit totaal niet aan bij de hedendaagse dressuur. AR rijden is een compleet andere dicsipline. Net zo verschillende als tennis en badminton, ook met een racket ook op een baan, maar toch compleet anders.
En de trainingsmethode van Greetje? heb je wel eens gekeken naar de bewegingen van Bongo, hoe "lekker los die in zijn rug is" als hij in 'verzamelde' galop door de baan gaatAls jij dat goed vind en je roept dat het niveau op wedstrijden bedroevend is dan heb je er echt niet veel van begrepen