Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:41

Ik denk dat er in dit topic een hoop mensen meelezen (en soms posten) die graag meer over de klassieke wijze willen leren. (en een paar die hier komen voor het dagelijkse vertier :') )

Waar ik zelf tegen aanloop is:
De wijze waarop een aantal klassieke kenners communiceren via het inet is op een wijze dat bij menigeen de haren overeind gaan staan. Ze verkondigen 'de leer' soms nog heftiger dan menig geloofsextremist waardoor er ook heftige tegenreacties komen.
Een groot aantal (mee)lezers is er van overtuigd dat uit elke "leer" of "stroming" oefeningen te halen zijn waarmee je je paard en het rijden kan verbeteren. Ook hier reageren de klassiekers heel fel op. Er is namelijk alleen de klassieke leer die 'goed' is. Dit leidt ook tot heftige discussies.
Een discussie is een gesprek waarbij twee of meerdere mensen een andere mening toegedaan is, waarbij je vooral ook moet luisteren (hier lezen) wat de ander schrijft. Hierop kan je dan (met respect) reageren. Als je mening A niets vind kan je dat melden met daarbij je standpunten ZONDER de ander compleet af te kraken waardoor de discussie alleen maar heter zal worden met de slotjes en het bannen als gevolg.
Als je iemand wilt overtuigen geef dan aan waarom iets positief is door de voordelen te benoemen en niet door alles en iedereen die "het niet heeft of doet" compleet af te kraken. Dat zegt meer over de poster dan dat het de ander zal overtuigen.
Op basis van een foto of een still of een 3 seconde moment kan je geen enkele mening vormen over de wijze van rijden. Het is een momentopname. Iedere instructeur ZOU moeten reageren dat het onmogelijk is om een foto te beoordelen. Hier heb je toch echt meer voor nodig.

Ik zelf rijd gewoon zoals ik rijd. Ik heb hier wel eens gehoord dat dat LDR is (wat ik wel heel grappig vind om te horen want dat is echt kul), volgens de ander is het klassiek maar dan net weer wat anders. Mij kan het werkelijk niet schelen welke naam eraan gehangen wordt. Mijn doel in dit topic is te ontdekken welke ideeën er leven in het klassieke en van een aantal oefeningen merk ik dat mijn paarden verbeteren en die neem ik nu dagelijks mee in de training. Andere oefeningen vind ik niet prettig of gaat de werking boven mijn pet, dus daar begin ik niet aan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:42

knollentuin schreef:
+:)+ goeie pien! jij schrijft precies op wat ik al de hele tijd heb, ik reageer niet meer in dit topic, ik weet van mezelf als ik het wel doe ik er niet meer vanaf kom en binnen de kortste keren in oeverloze wellus-nietus discussies zal belanden,mensen die geen klassieke ondergrond hebben de hele tijd gaan uiteggen [terwijl ze overtuigd zijn van hun eigen gelijk] dat het in het klassiek echt anders is is een zinloze bezigheid in mijn ogen en niet waar dit topic om gestart is. dus mensen ; start alsjebleift je eigen topic/ :list:

Om dezelfde reden als jij, Knollentuin, heb ik ook besloten niet meer te reageren.

nombrado

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:15

Als men alle klassieke "grootmeesters" er op naslaat, zie je enorm veel tegenstrijdigheden in hun texten.
kijk naar Steinbrecht en Baucher.....en dan noem ik er nog maar 2 van de velen.
ik heb zelf vroeguh op de klassieke wijze als kind al leren rijden (dat was toen zo) toen werd en mocht een paard niet "in de hand gesteld" worden (als je een strenge instructeur had, kreeg je als ruiter met de zweep op je vingers als je met je handen aan de teugels zat te frutten)
als een paard "achter de teugel ging" (met de neus achter de loodlijn) kreeg je dit op je protecol...dat is nl not done...nu zie je niet anders meer...
ruiters die alleen met het hoofd bezig zijn en zich niet realiseren, als een paard vanachter juist beweegt, dat hoofd vanzelf nl die aanleuning aanneemt. De term "in de hand stellen" is dus een foute uitdrukking.
Overal staat het. Paard rij je vanachter naar voor....overal, ook in de moderne dressuur. En toch zie je het bijna nergens terug.
zelfs vele juryleden weten niet meer hoe een paard juist hoort te bewegen. Als de aanleuning goed is, bij de lagere klasses bv. is de nek van het paard en de schoft op dezelfde hoogte, neus op de LL. Dat houd in dat het paard in de B en de L met een langere hals getoond hoort te worden dan je het tegenwoordig ziet.
doe je dit als ruiter, krijg je de opmerking tegen de hand, of niet aan de teugel .
terwijl je pas bij de M (meer verzamelende) en de hogere klasses pas een paard hoort te laten zien, die meer vanachteruit verzameld beweegt, en dus de hoofd , hals houding er automatisch ander uit komt te zien dan de B en de L.
Is een paard vanachter recht en in balans? dan hoef je nl niks aan het hoofd te doen. alleen te geven met je hand wanneer nodig (voor zijn balans)

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:25

Citaat:
Daarnaast kan ik er niet met mijn hoofd bij dat jullie werkelijk allemaal een correct paard in handen hebben, het paard wordt los uit de wei/stal geplukt. Je gaat er op zitten EN DAN???

Sorry het klopt dat we steeds van de klassieke rijkunst afgaan, maar soms zijn deze afwijkingen handig om dingen te laten begrijpen, enige wat ik dan jammer vind is dat er een discussie met ruzie ontstaat, mensen moeten zich ook beter leren uiten en uitleggen dan komt dat best goed :D

Je gaat lachen wat ik ga zeggen haha.. Ik train al 10 jaar renpaarden en maak alles zadelmak op de natural horsmanship combi parelli combi weet ik et manier daarnaast heb ik de afgelopen jaren regelmatig klassieke dressuur gereden, maar omdat ik vooral arabieren heb staan die voor meerdere doeleinden gebruikt worden moet ik overal combinaties van maken..

Ik ga een foto posten van mij en een rohdiamant merrie die redelijk klassiek afgericht is en waarvan ik vind dat dit een paard in balans is, ik kan heel goed tegen kritiek want dat is de beste leerschool en dan discussieren we verder, want ik vind het heel interessant om te snappen waarom het wijken en andere oefeningen belangrijk is en geloof dat dit topic daarvoor bedoelt is :D Dus hier mijn bijna perfecte balans:
Afbeelding
En nog ene van zijkant:
Afbeelding
En ook nog een ander paard:
Afbeelding

:D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:38

Waarom heeft iedereen het over ruzie :roll: ?? Ik zie het misschien niet.. maar naar mijn mening wordt er hier geen ruzie gemaakt. We zijn met een aantal mensen die een andere gedachtegang hebben.

Over de foto's laat ik me niet uit. Het enige dat ik wil zeggen is dat een actief achterbeen niet alles zegt over correct. Bij correct spelen meerdere factoren een rol.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:55

Ik ga wel wat zeggen over de foto.
Niet bedoeld als aanval, maar wel iets om misschien over na te denken.
zo in eerste instantie ziet het er mooi en in balans uit.
echter zie je op alle foto's, dat 1 voorbeen nog aan de grond is, en de diagonale achterbeen eraf (of bijna eraf) dat houd dus in, dat dit niet de tweetact is, die men graag in balans wil zien in de draf. (vooral op plaatje 2 kan je dat goed zien)
en nog teveel op het voorbeen wordt genomen. In jou geval zou ik het tempo lager leggen, vandaaruit die 2 tact proberen te rijden en als dat voor elkaar is, af en toe verruimen. (handen mee naar voren)
Dit kan eigenlijk ook niet anders, want de paarden( behalve plaatje 1) zijn met de neus achter de Loodlijn (te diep) waardoor er nooit een verdeling in draf over 4 benen kan plaatsvinden.

op plaatje 1, zie je dat het paard zich achter iets scheef werkt, ik denk echter als je hierbij het paard rechtwerkt en het tempo iets lager legt, je al een veel beter gebalanceerd plaatje krijgt.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:03

Ok super uitleg nu gaat iedereen het snappen:P

Hoe zou jij dit paard rechtwerken op een klassiek verantwoorde manier?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:05

Zo, topic open en jullie kletsen er gelijk 4 pagina's bij! Ik lees straks bij, eerst ff terugkomen op deze vraag:

Zooist schreef:
_Mikey_ schreef:
@Monique: ook dat zal ik eens proberen, maar allereerst maar eens uitzoeken of ik echt het tempo teveel met de hand reguleer. Zo ja, dan moeten we echt eerst terug naar de basis.

Hoe gaat het nu Mikey? Heb je al een stapje in de goede richting kunnen zetten?

Er was idd een vicieuze circel aan de gang. Voordat ik gegaloppeerd had was er steeds niets aan de hand, tijdens galop ging meneer steeds een stapje harder, en terug in draf kreeg ik hem niet meer rustig. Vandaar mijn toenmalige vraag. Na inspectie bleek het volgende: (dit paard rijd ik na een rijstop van 10 jaar) Meneer heeft en ERG grote galop, groter dan ik ooit eerder gevoeld heb. Onbewust ging ik proberen die galop te controleren/verkleinen. Het peerd staat dan ook geheel in zijn recht, dat hij opgefokt werd van dat continue terugwerken. Het devies is dan ook handen voor, benen lang en zitten, en dan is er eigenlijk niets aan de hand, en blijft hij na een stukje galopperen ook bewerkbaar. Allemaal basis, en niet echt op het niveau van dit topic, maar jullie hebben wel geholpen mij met mn neus op de feiten te drukken.

Dank daarvoor.

edit: tiepvaut

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:08

NHP schreef:

Ik zou deze paarden allereerst het tempo lager leggen. Dan in het middelpunt (en niet achter de beweging wat de ruiter hier doet) vervolgens kan je met je bekken op een rechte lijn prima het paard recht rijden (zou best eens zo kunnen zijn dat deze ruiter iets scheef zit, waardoor de paarden niet recht gaan) ze zwaaien achter ook iets uit.
als ik haar zou instrueren, zou ik dit binnen 5 minuten voor elkaar kunnen hebben

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:13

nombrado schreef:
NHP schreef:

Ik zou deze paarden allereerst het tempo lager leggen. Dan in het middelpunt (en niet achter de beweging wat de ruiter hier doet) vervolgens kan je met je bekken op een rechte lijn prima het paard recht rijden (zou best eens zo kunnen zijn dat deze ruiter iets scheef zit, waardoor de paarden niet recht gaan) ze zwaaien achter ook iets uit.
als ik haar zou instrueren, zou ik dit binnen 5 minuten voor elkaar kunnen hebben

Klopt ik zit hier iets meer naar links want ik heb toen mn knieschijf rechts verbrijzeld en was nog aan het revalideren :D Als ik die filmpjes kijk van klassieke rijkunst zeggen ze ook dat je niet op een paard mag gaan zitten als je houding niet goed is, en die spanjaarden gaan dan eerst uren zitles doen voor ze eens los mogen.. Vroeger in de manege moesten we dat ook nu zie ik dat toch steeds minder helaas..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:22

NHP schreef:
Klopt ik zit hier iets meer naar links want ik heb toen mn knieschijf rechts verbrijzeld en was nog aan het revalideren :D Als ik die filmpjes kijk van klassieke rijkunst zeggen ze ook dat je niet op een paard mag gaan zitten als je houding niet goed is, en die spanjaarden gaan dan eerst uren zitles doen voor ze eens los mogen.. Vroeger in de manege moesten we dat ook nu zie ik dat toch steeds minder helaas..

oh, ik doe dat zelf nog regelmatig....zonder zadel , teugels los, en met zit rijden , voltes e.d. je wordt je dan weer heel erg bewust van je eigen zit (en aangeleerde scheefheden) :D
je knie verklaard idd wel het uitzwaaien en iets scheef worden van je paard daardoor.
Je ziet het idd erg weinig meer, zitles....en het hoeft niet eens aan de longe trouwens.
als je vertrouwen hebt in je eigen paard, kan het ook prima , zonder zadel en oefeningen doen met je zit. ontpanning, middelpunt.

zo heb ik nog steeds zonder zadel wel moeite met 1 van mijn hengsten, die ik vanuit de verzameling laat uitstrekken en dan weer terug...vooral dat terugkomen lig ik in een deuk, want ik ben dan net iets te traag met mijn zit, waardoor ik giga ga stuiteren en dingen vastzet.
ach, zo blijf je leerpuntjes hebben bij jezelf :D

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:33

NHP schreef:
Gaabje schreef:
KasparovX:
Nummer twee uit het skala der dressuur: de ontspanning (souplesse, losheid) Ik zou het leuk vinden om van verschillende mensen te horen wat men hieronder verstaat. Mag in eigen woorden of met een officiële definitie. :-)
In de Orun theorie werd het omschreven als “het ritmisch aan- en ontspannen van de spiergroepen” als ik het me goed herinner uit het blote hoofd (misschien laat ik nu een deel van de omschrijving weg dus aanvulling is welkom). Ik vond het toen apart dat de definitie van ontspanning het aanspannen van de spieren bevat….(?) Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als mentale ontspanning, maar ik geloof dat dat ook niet precies is wat hiermee bedoeld wordt. Wat verstaan jullie hieronder?

Ik denk dat hiermee bedoeld wordt ontspanning van de rugspieren en de gehele bovenlijn? zoals jij het stelt klinkt het inderdaad wel raar, maar het is ook zo'n loos woord, als het niet in de context gebruikt wordt.

Jah Ontspanning in aanspanning is een hele mooie, ik noem de spanning meestal stress, want een ontspanning gaat altijd samen met een spanning ;) Ander kun je weer niet ontspannen haha sorry...

Wat ze eigenlijk bedoelen is dat er een algemene rust over je paard valt en dat de concentratie op jou als ruiter of begeleider valt, een spier spant en ontspant continu, maar je kunt wel weer een ontspanning krijgen van de hals als de rug spant en omgekeerd en dit moet met elkaar samenwerken.. Je bovenlijn staat wel in verbinding met je hals en rug maar onderliggende spieren kunnen hierin spannen of ontspannen en voor het gevoel zou je het kunnen omschrijven alsof je een elastiek in handen hebt ipv een zwaar hoofd.. 3 verschillende dingen in een zin maar zo is het het simpelste te begrijpen hoop ik ;)

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp het wat beter maar nog niet helemaal. Nog meer mensen die de "ontspanning" uit het skala kunnen uitleggen? Vast bedankt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:53

NHP schreef:
Citaat:
Nee ik snap ook wel dat ze geen struikelende zebra's laten zien op animal planet, zie je net zo'n mooie shot van de savanne gaat er opeens een zebra op z'n plaat.

Lachkik sorry haha, nee maar bedoel maar aan te geven dat je daar allemaal correct gebouwde paarden ziet dus alle onbalans komt meestal van de ruiter niet van het paard.. En dat vind ik altijd jammer dat mensen de schuld leggen bij hun paard terwijl een paard dat rechtsachter niet mee wil werken meestal een paard is waar de ruiter naar rechts hangt dit kun je simpel testen door naar links te gaan hangen of door een rugzak op je rug te doen en die op je rechter schouder te hangen, wat ga je dan zelf doen om niet om te vallen??? Jaaaa naar rechts hangen.. Leuk al die lampjes die gaan branden...

Ah zo, ja oke, was gisteravond immers ook al lang kinderbedtijd.
Daar heeft u wel gelijk in, ik heb scheef gezeten. Nu zit ik niet meer scheef. Vandaar dat het ook beter gaat. Maar ze vind het nog steeds lastig om rechts achter te gebruiken.
Ik probeer overigens wel zo correct mogelijk halt te houden hoewel ik het wel moeilijk vind omdat zo over mijzelf te zeggen.
Maar ik probeer in ieder geval mijn been eraan te houden lang maken en wanneer ze niet reageerd gebruik ik een ophouding. En dan probeer ik het nog eens (wanneer ik de ophouding heb moeten gebruiken). Ik probeer trouwens ten alle tijden recht te zitten en rechts los te laten omdat zij heel erg vast zat op rechts. Maar gelukkig gaat dit ook steeds beter.

Trouwens heb ik een paar maanden geleden nog wat gepost over hoe mijn wijken ging (zullen jullie wel niet meer weten) maar ze wijkt nu veel rechter rechtsom! Mag alleen nog wat meer scharen. Dus bedankt iedereen voor alle tips!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:11

Ik heb nog een heleboel pagina's bij te lezen (ben vooraf aan begonnen en tot hier gekomen) maar hier wil ik even op reageren.

pien_2010 schreef:
En inderdaad ben ik weer terug gegaan naar de basis ik rijd nu in balans en mijn paard in evenwicht. Want als de basis niet OK is dan zul je daar toch naar terug moeten gaan. Daarnaast heb ik geen enkele aspiraties om "hoge school" werk te gaan doen want dat kan mijn paard helemaal niet aan en daar is ze ook niet voor gekocht. Ik zie wel hoe ver we komen, de weg er naar toe die is fijn en leuk!

Let wel: ik ben geen hoge school ruiter, ik ben een hele enthousiaste "recreatie-ruiter" die sinds een paar jaar heel serieus bezig is met goed leren rijden, en mijn paard de goede en juiste training te geven. Wat vind ik die basis ongelofelijk moeilijk. Ik vraag me af of ik ooit wel boven dit niveau uit ga komen....

Sinds 4 weken heb ik een nieuwe instructrice. Ik had geen vooruitgang meer bij mijn vorige. Mijn paard werd steeds moeilijker te rijden, ik kreeg hem steeds minder los en soepel gereden, hij had duidelijk geen zin meer in het werk. Na een uur rijden was ik echt kapot. Wat koste me het moeite om mijn paard goed te laten lopen. Met een andere instructrice ben ik voor mijn gevoel compleet overnieuw begonnen. Er wordt nu heel veel focus op mijn houding gegeven, en heel veel uitleg over wat mijn houding doet met mijn paard. Ik hoef nu bv nagenoeg niet meer te drijven om van stap naar draf te gaan. Ik kan dit met mijn lichaamshouding en "sturing van mijn energie" mijn paard in een hele mooi overgang naar draf krijgen. De overgang van draf naar stap gaat goed. Ik moest vroeger mijn paard voor opvangen, bijdrijven om activiteit te houden, knijpen met mijn benen om uiteindelijk terug te komen in stap, en dan weer flink been, want mijn paard sukkelde in. Nu ga ik diep zitten, uitademen, en voila... we zitten in stap, via een hele mooie overgang.
Mijn paard is heel veel vrolijker geworden, ik vind het rijden weer leuk, we maken samen weer progressie. Zooo ontzettend fijn.

Ik heb (zie profiel) een tinker die vrij warmbloedig gebouwd is. Ook ik zal met dit paard nooit hoog in de dressuur gaan komen, dan had ik een veel slanker/lichtgebouwder paard moeten nemen. Dit paard is hier niet voor geschikt. Maar wat fijn om weer samen met mijn paard aan het werk te zijn.

De meeste topic-mensen hier zitten echt ruim boven mijn niveau. Ik zal dus meer meelezen dan reageren, maar wilde dit toch wel even kwijt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:18

Gooya schreef:
Ik heb nog een heleboel pagina's bij te lezen (ben vooraf aan begonnen en tot hier gekomen) maar hier wil ik even op reageren.

Let wel: ik ben geen hoge school ruiter, ik ben een hele enthousiaste "recreatie-ruiter" die sinds een paar jaar heel serieus bezig is met goed leren rijden, en mijn paard de goede en juiste training te geven. Wat vind ik die basis ongelofelijk moeilijk. Ik vraag me af of ik ooit wel boven dit niveau uit ga komen....

Sinds 4 weken heb ik een nieuwe instructrice. Ik had geen vooruitgang meer bij mijn vorige. Mijn paard werd steeds moeilijker te rijden, ik kreeg hem steeds minder los en soepel gereden, hij had duidelijk geen zin meer in het werk. Na een uur rijden was ik echt kapot. Wat koste me het moeite om mijn paard goed te laten lopen. Met een andere instructrice ben ik voor mijn gevoel compleet overnieuw begonnen. Er wordt nu heel veel focus op mijn houding gegeven, en heel veel uitleg over wat mijn houding doet met mijn paard. Ik hoef nu bv nagenoeg niet meer te drijven om van stap naar draf te gaan. Ik kan dit met mijn lichaamshouding en "sturing van mijn energie" mijn paard in een hele mooi overgang naar draf krijgen. De overgang van draf naar stap gaat goed. Ik moest vroeger mijn paard voor opvangen, bijdrijven om activiteit te houden, knijpen met mijn benen om uiteindelijk terug te komen in stap, en dan weer flink been, want mijn paard sukkelde in. Nu ga ik diep zitten, uitademen, en voila... we zitten in stap, via een hele mooie overgang.
Mijn paard is heel veel vrolijker geworden, ik vind het rijden weer leuk, we maken samen weer progressie. Zooo ontzettend fijn.

Ik heb (zie profiel) een tinker die vrij warmbloedig gebouwd is. Ook ik zal met dit paard nooit hoog in de dressuur gaan komen, dan had ik een veel slanker/lichtgebouwder paard moeten nemen. Dit paard is hier niet voor geschikt. Maar wat fijn om weer samen met mijn paard aan het werk te zijn.

De meeste topic-mensen hier zitten echt ruim boven mijn niveau. Ik zal dus meer meelezen dan reageren, maar wilde dit toch wel even kwijt.

ik vind dit stukje top. +:)+
en wb jou gevoel dat het merendeel boven jou niveau zitten deel ik niet.
Ik denk dat je al heel wat verder bent dan vele.
Je mag idd blij zijn met deze instructie, die je daarin handvaten kan meegeven en op de kleine dingetjes (helemaal betreffende houding van de ruiter) let.
Ik ervaar idd ook dat de paarden vrijer, blijer en met veel meer gemak vanuit balans alle oefeningen kunnen doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:20

Ik bedoel je die "sturing van energie" Gooya?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:55

Hallo! Door het gebruik van de zoekfunctie, kwam ik uit bij dit topic.
Is er iemand hier die het instituto Italiano d'arte equestre kent? Het schijnt een hogeschool te zijn, waar ook aandacht wordt besteed aan andere kunst/cultuurvormen zoals schermen en zingen.
Alvast bedankt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:36

Sjaad schreef:
Is er iemand hier die het instituto Italiano d'arte equestre kent? Het schijnt een hogeschool te zijn, waar ook aandacht wordt besteed aan andere kunst/cultuurvormen zoals schermen en zingen.
Alvast bedankt!

Schermen en zingen is leuk om te leren
maar rijtechnisch ben ik er niet van onder de indruk en vele oude klassieke instructeurs van mij hebben nog nooit van dit instituut gehoord.
vermoedelijk is het een militaire rijschool (geweest . )
Ik kan me wel de website herinneren , waarin belachelijk gefotoshopte foto's op te zien waren.
Ook heb ik de heer zelf een clinic zien geven, maar mijn aandacht was al gauw weg. Het kon me niet bekoren .
Schermen lijkt me overigens wel leuk om te leren.... 8-)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:04

Maar Sjaad wat is in jou post nu de vraag??
Dit gaat over klassieke rijkunst

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:37

pien_2010 schreef:
Beste mensen, dit topic is een klassiek topic genoemd. Belangrijk is dat de mensen die weinig van klassieke dressuur weten te vertellen dat de mening van Tjoppie, Nombrado over hoe te rijden en vele andere mensen hier aanwezig in dit topic helemaal niets met de klassieke rijkunst te maken heeft. Daarmee zeg ik dus niet dat deze mensen slecht bezig zijn, het is alleen totaal niet volgens de klassieke dressuur!
Het is erg jammer dat zelfs in een klassiek topic, de klassieke leer niet volledig aanwezig mag zijn en voortdurend onder gesneeuwd wordt door onwaarheden zoals dat wijken geen losmakend effect heeft e.a uitspraken. Lees mijn stuk over mijn overstap naar de klassieke dressuur op bladzijde 34 maar eens terug en het stuk van xMarliez wat er gebeurd in het paarden lichaam als je de wijk- en andere losmakende oefeningen doet. Het gaat om bepaalde wijk oefeningen en hoe deze uit gevoerd moeten worden om je paard los te werken. Ik zelf heb vrij duidelijk omschreven met oefeningen hoe mijn paard volgens de klassieke dressuur (heel veel wijken op de klassieke dressuur manier) weer recht geworden is en nu goed door de baan gaat met fijne aanleuning.
Doordat zelfs in dit topic de klassieke dressuur en haar methodiek niet geuit kan en mag worden omdat het iedere keer ondergesneeuwd wordt door methodieken van rijden die niets maar dan ook helemaal niets met klassieke dressuur te maken heeft stop ik weer een tijd met mijn bijdrage binnen dit topic. Het is vechten tegen de bierkaai en daar komt ook iedere keer de irritatie vandaan van verschillende mensen en dus de ruzies.
Dat betekent dat behalve xMarliez en Murphy er op dit moment weinig mensen zijn met Klassieke dressuur verstand van zaken die (durven te) posten. Dat is erg jammer en een gemiste kans op Bokt. Nogmaals discussieer gerust verder maar weet dat de oplossingen en manieren van rijden dus niet de klassieke dressuur oplossingen zijn. In alle objectiviteit herhaal ik nogmaals dat ik dus niet beweer dat het slechte manieren zijn van Nombrado en Tjoppie e.a. alleen het is niet klassiek. Daar zou het binnen dit topic wel over moeten gaan want de kennis van de klassieke dressuur wordt bijna niet meer gepraktiseerd in theorie en op het paard in NL en dat is erg jammer want het is een zeer fijngevoelige manier van rijden voor paard en mens die beiden tot grote hoogte kan brengen en veel dierenleed kan besparen. Dat laatste feit alleen al zou voor iedereen binnen dit topic een reden moeten zijn om alles te willen weten en leren over de klassieke dressuur methodiek in plaats van het iedere keer weer badinerend en verdedigend als “not done” onder te sneeuwen. :j

Dankjewel voor je eerlijke bericht,
een meelezer die ook niet meer post vanwege de vele aantijgingen vanuit de N.H. kant.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:56

ullaatje schreef:

Mijn vraag is of iemand deze rijschool kent. Het gaat ook over klassieke rijkunst.
Het is een rijschool waar náást klassieke rijkunst ook aan o.a. schermen gedaan wordt ( dit geef ik aan om duidelijk te maken over welke rijschool ik het heb ).

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:58

nombrado schreef:
Sjaad schreef:
Alvast bedankt!

Schermen en zingen is leuk om te leren
maar rijtechnisch ben ik er niet van onder de indruk en vele oude klassieke instructeurs van mij hebben nog nooit van dit instituut gehoord.
vermoedelijk is het een militaire rijschool (geweest . )
Ik kan me wel de website herinneren , waarin belachelijk gefotoshopte foto's op te zien waren.
Ook heb ik de heer zelf een clinic zien geven, maar mijn aandacht was al gauw weg. Het kon me niet bekoren .
Schermen lijkt me overigens wel leuk om te leren.... 8-)

Oke, hartelijk dank!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:09

Zooist schreef:
Ik bedoel je die "sturing van energie" Gooya?

Ik zit nu al de hele tijd mijn hoofd te breken over hoe ik dit uit moet leggen. Ik heb gezien dat Knollentuin in dit topic gepost heeft. Ik heb les van een leerling van Knollentuin (A. uit L. afgekorte bokt-naam JL) , dus Knollentuin, als je een betere omschrijving hebt om het duidelijk te maken, graag :)

Het is met name iets dat je zelf moet voelen, en daarom zo vreselijk lastig om uit te leggen voor me.
Stel jij bent op een feestje waar je het helemaal niet gezellig vindt, en waar je een beetje in je schulp kruipt. Dan hou je je eigen energie heel dicht bij je. Stel je je niet open voor je omgeving.
Stel je bent weer op dat feestje, leuke mensen om je heen, dan zal je veel opener staan voor je omgeving, breng je je energie naar buiten.

Als ik aan het draven ben, dan ga ik (even heel plat gezegd... ) vooruit. Mijn energierichting is dan ook vooruit, mijn energie gaat voor me uit. Op het moment dat ik de energie terug naar mezelf breng, ik ga zitten, adem uit, dan gaat mijn paard vertragen. Als ik enthousiast mijn energie meer naar voren/omhoog breng, en ik moedig mijn paard aan om mee naar voren te gaan, dan gaat mijn paard versnellen.

Ik was mijn eerste overgang van stap naar draf zo ontzettend verrast door de reactie van mijn paard, dat mijn instructrice dat kon horen :D

Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het werkt :j

Het fijne vind ik dat dit bijdraagt aan het nuanceren van de hulpen die ik aan mijn paard geef.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.

Edit: 2 typo's verwijderd
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 12-07-11 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:10

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:18

Sjaad schreef:
ullaatje schreef:

Mijn vraag is of iemand deze rijschool kent. Het gaat ook over klassieke rijkunst.
Het is een rijschool waar náást klassieke rijkunst ook aan o.a. schermen gedaan wordt ( dit geef ik aan om duidelijk te maken over welke rijschool ik het heb ).

Is dit niet de rijschool waar oa bastiaan de recht in de leer is geweest ??? Ik kan het fout hebben hoor !