Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:13

liljebo schreef:
Zooist schreef:
liever met een dubbele longe, vanaf het begin al.

Niet dat ik daar een kei in ben want meestal doe ik maar wat (als ik voel dat het goed is) maar heb gemerkt dat zelfs dat geklungel van mij zeker toegevoegde waarde heeft voor de stappen die daarna gaan volgen, het zadelmak maken ed.

Dat wil ik dus ook graag proberen, maar ik heb daar geen ervaring in en ik heb geen gelegenheid er op dit moment les in te nemen. Welke risico's neem ik (met een braaf paard in stap) als ik het toch probeer?
Vingers vanaf laten of toch een beetje op veilig niveau oefenen?

Ik had een kennisje die altijd zo longeerde. Zo heb ik gevraagd het eens samen te doen bij mijn oude merrie die graag foutjes vergeeft. Toen ik (voor mijn begrippen) vond dat ik het gevoel een beetje had, en de handigheid, ben ik met mijn driejarige begonnen. Ondanks dat ik nu bij Moll zie dat ik dingen heel anders gedaan heb, vind ik toch dat ik er profijt van gehad hebt.

Achteraf zeg ik, had ik beter wat lessen kunnen nemen van iemand die daar erg handig mee is. Heb daar toen ook wel naar gekeken maar ik vertrouw dat allemaal niet op internet. Vooral veel grootspraak en geldklopperij.

Ik leer ook erg veel door te kijken gelukkig. Dus daar doe ik ook mijn voordeel wel mee.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:19

@Vosroy: ik denk dat de bijzet dan niet lang genoeg is geweest, eerlijk gezegd. Als je hem te kort gespt, kan het paard niet anders dan er tegen in drukken. Dat is hetzelfde proces als een paard dat niet geleerd heeft om zich lang te maken en dan de hals te laten vallen, met de handen naar beneden rijden. Dan krijg je ook een paard dat zich vastzet.

Daarbij longeer ik nooit met de bijzet aan het bit.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:31

liljebo schreef:
Dat brengt mij, nav je opmerking, op het volgende. Binnen de AR zie je, dacht ik, toch rechte paarden? Althans.... het lukt veel mensen om een aanvankelijk stijf of zeer scheef paard met de gegeven oefeningen een stuk soepeler te krijgen.
Ik heb zelf met AR werk aan de hand met de oudere merrie van mijn man gewerkt, die enorm vast zat in de nek en moeite had met wending naar 1 kant. Ik zag wel een aanmerkelijke verbetering en het veel lichter reageren op de teugelhulp toen mijn man er later een ritje mee maken. (hij was dus echt verbaasd over het verschil)
Hoe moet ik dit vertalen als een paard schever zou worden door AR

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb bij mijn paard ook gemerkt dat ze soepeler werd van werken aan de hand.
Nu heb ik het vermoeden dat je door werken aan de hand bepaalde spiergroepen (vooral van de hals) soepeler maakt, maar dat je niet het hele gehele paard in balans kan brengen op de AR manier. Wat bij mijn paard opviel is dat ze nog steeds wat spanning vertoonde bij het rijden en niet goed in balans kon lopen. Dat zat 'm vooral in het goed moeten buigen in haar hele lijf (wat ik dus blijkbaar met werken aan de hand van AR niet heb kunnen bereiken). Nu ze dat beter kan (geleerd in de KR), is ze met rijden vele malen ontspannener.
Ik denk daarom dat het werken aan de hand van AR gymnastiek is wat het paard soepeler maakt, maar waarmee je moeilijk het hele lijf in één keer kan oefenen. Voor het rijtechnische gedeelte kom je dan dus tekort.

Ik zeg bewust dat ik dat denk en vermoed want ik weet het niet zeker :-). Hoe denken anderen hier over?

En nog een vraag; Wordt er binnen de KR op een andere manier aan de hand gewerkt dan binnen de AR? Of heeft werken aan de hand ook z'n beperkingen binnen KR?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:35

vosroy schreef:
Ik lees het topic eigenlijk al vanaf het begin mee. Ik leer veel maar heb zelf niet veel toe te voegen.
Ik heb nu echter een vraag gezien het over longeren gaat. Ik ben gewend om op de academische manier te longeren wat dus teveel halsbuiging geeft en een verkeerd ondertredend achterbeen. Ik ben niet voor de bijzetteugel daar ik in het verleden geen goede resultaten mee had (vastzetten van zijn hals) Wat vinden jullie van een pessoa tuig? Kan dit de dubbele longe benaderen?

kan ik een heel simpel antwoord op geven en dat is, nee, ik vind het ondingen die geen meerwaarde hebben

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:37

Ben ik even benieuwd: Waarom hebben ze geen meerwaarde?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:39

de lijnen gewven contenu een ophouding door dat het achterbeen de lijn spant en onspant, in tegenstelling van de dubbel de hand mee gaat in de beweging

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:40

Ik vind dat passoa een paard in een houding dwingt. Ik heb er toen 1 gekocht en daarna maar weer verkocht.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:52

Mooi geen pessoa dus. Toch maar aan de gang met de dubbele longe.

Ik denk dat het paard idd soepeler wordt van de AR, Mijn stijve tuigertje beweegt echt een stuk prettiger en heeft geleerd om los te laten. Ik ben van mening dat het rechtrichten voort moet komen uit balans en dat is ver te zoeken, na 3 jaar AR
Na een les KR en steeds een beetje contra daar waar hij op de schouder valt werkt super, beter dan de AR manier waar ik heb steeds met een teugel hulp van de schouder af probeerde te halen ( binnen teugel tegen de hals, buitenteugel er van af)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:39

vosroy schreef:
Ik denk dat het paard idd soepeler wordt van de AR, Mijn stijve tuigertje beweegt echt een stuk prettiger en heeft geleerd om los te laten. Ik ben van mening dat het rechtrichten voort moet komen uit balans en dat is ver te zoeken, na 3 jaar AR
Na een les KR en steeds een beetje contra daar waar hij op de schouder valt werkt super, beter dan de AR manier waar ik heb steeds met een teugel hulp van de schouder af probeerde te halen ( binnen teugel tegen de hals, buitenteugel er van af)

Dat herken ik nou helemaal :D ! Bij mijn paard exact hetzelfde verhaal

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:09

Zooist schreef:
Ik had een kennisje die altijd zo longeerde. Zo heb ik gevraagd het eens samen te doen bij mijn oude merrie die graag foutjes vergeeft. Toen ik (voor mijn begrippen) vond dat ik het gevoel een beetje had, en de handigheid, ben ik met mijn driejarige begonnen. Ondanks dat ik nu bij Moll zie dat ik dingen heel anders gedaan heb, vind ik toch dat ik er profijt van gehad hebt.

Achteraf zeg ik, had ik beter wat lessen kunnen nemen van iemand die daar erg handig mee is. Heb daar toen ook wel naar gekeken maar ik vertrouw dat allemaal niet op internet. Vooral veel grootspraak en geldklopperij.

Ik leer ook erg veel door te kijken gelukkig. Dus daar doe ik ook mijn voordeel wel mee.

Les is het beste. Momenteel echter helaas niet mogelijk, gezien niemand in de verre omtrek, hier, voor zover ik weet, daar les in geeft (of in KR)
En idd... internet geeft niet altijd een eerlijk beeld van degene die dat wel doen.

Ik heb overigens hierover een aanvullende vraag aan de mensen die met dubbele longe werken;

werken jullie met de buiten 'teugel' die achter het paard langs loopt of vanuit de singel over de rug heen loopt zoals hier.

vanaf 3.10

http://www.youtube.com/watch?v=Ah4JKNBXpAc

En waarom op die wijze?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:15

meerhofh schreef:
Nu heb ik het vermoeden dat je door werken aan de hand bepaalde spiergroepen (vooral van de hals) soepeler maakt, maar dat je niet het hele gehele paard in balans kan brengen op de AR manier. Wat bij mijn paard opviel is dat ze nog steeds wat spanning vertoonde bij het rijden en niet goed in balans kon lopen. Dat zat 'm vooral in het goed moeten buigen in haar hele lijf (wat ik dus blijkbaar met werken aan de hand van AR niet heb kunnen bereiken). Nu ze dat beter kan (geleerd in de KR), is ze met rijden vele malen ontspannener.
Ik denk daarom dat het werken aan de hand van AR gymnastiek is wat het paard soepeler maakt, maar waarmee je moeilijk het hele lijf in één keer kan oefenen. Voor het rijtechnische gedeelte kom je dan dus tekort.

Wat je hierboven stelt is een hele mooie conclusie :) AR werkt heel veel met extreme buiging in de hals. Door de extreme halsbuiging maak je mooi de hals las, maar koppel je deze wel los van de rug. Doordat de hals veel buigt, hoeft de rug minder te doen. Lengtebuiging in de rug zie je dus ook niet zo veel.

Wel werk je veel met zijwaarts gangen, wat de achterhand weer mooi losser maakt.

Omdat je dus geen echte lengtebuiging in de rug hebt, maak je je paard dus wel losser in bepaalde gebieden (mn hals en achterhand), maar niet sterker, en niet veel soepeler in de rug.

Door met minder stelling te werken, wordt het wat makkelijker om de rug wel échte lengtebuiging aan te laten nemen, maar dan nog is het moeilijk. Als je erop zit, vraag je deze lengtebuiging namelijk met je zit, en als je ernaast loopt, mis je dus een hele belangrijke tool om de rug van je paard los te maken. Je kunt het deels opvangen door niet te veel stelling te vragen, en langs de bakrand te werken zodat de achterhand begrenst word, en je paard dus makkelijker gaat buigen in zijn rug, maar de sublieme hulp is toch wel je houding en zit. Vandaar dat deze ook zo belangrijk is ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:23

Afbeelding1x aan de lange teugel.
AfbeeldingAan de dubbele longe.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:38

een boek dat je hiervoor trouwens heel goed kan gebruiken is van Jennie Loriston Clarke. Daarop heb ik mijzelf voor een groot deel gebaseerd toen ik Flex 3 maanden uitsluitend aan de lange lijnen en dubbele longe heb gewerkt. Ik weet niet of het nog verkrijgbaar is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:44

quadripes schreef:
een boek dat je hiervoor trouwens heel goed kan gebruiken is van Jennie Loriston Clarke. Daarop heb ik mijzelf voor een groot deel gebaseerd toen ik Flex 3 maanden uitsluitend aan de lange lijnen en dubbele longe heb gewerkt. Ik weet niet of het nog verkrijgbaar is.

Goed boek, maar ik persoonlijk denk dat men altijd onder aanleiding dit werk moet doen.
Maar eerst lezen en dan de praktijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:51

Woodstock schreef:
meerhofh schreef:

Wat je hierboven stelt is een hele mooie conclusie :) AR werkt heel veel met extreme buiging in de hals. Door de extreme halsbuiging maak je mooi de hals las, maar koppel je deze wel los van de rug. Doordat de hals veel buigt, hoeft de rug minder te doen. Lengtebuiging in de rug zie je dus ook niet zo veel.

Wel werk je veel met zijwaarts gangen, wat de achterhand weer mooi losser maakt.

Omdat je dus geen echte lengtebuiging in de rug hebt, maak je je paard dus wel losser in bepaalde gebieden (mn hals en achterhand), maar niet sterker, en niet veel soepeler in de rug.

Door met minder stelling te werken, wordt het wat makkelijker om de rug wel échte lengtebuiging aan te laten nemen, maar dan nog is het moeilijk. Als je erop zit, vraag je deze lengtebuiging namelijk met je zit, en als je ernaast loopt, mis je dus een hele belangrijke tool om de rug van je paard los te maken. Je kunt het deels opvangen door niet te veel stelling te vragen, en langs de bakrand te werken zodat de achterhand begrenst word, en je paard dus makkelijker gaat buigen in zijn rug, maar de sublieme hulp is toch wel je houding en zit. Vandaar dat deze ook zo belangrijk is ;)

Heel duidelijk. Dank u

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:53

Aha, ik zie dus dat Moll en prof werken met de longe achter de achterhand door ipv vanuit de singel over de rug heen, zoals in het filmpje.

Mag ik ook vragen waarom? Ik neem aan dat het meer controle over de achterhand geeft, maar wellicht zijn er meerdere redenen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:53

Professor schreef:
quadripes schreef:

Goed boek, maar ik persoonlijk denk dat men altijd onder aanleiding dit werk moet doen.

het boek van Horst Bekker
Handbuch der doppellongen arbeit

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:54

Professor schreef:
quadripes schreef:

Q; bedankt voor de tip. Zal er eens naar kijken.
Prof... klopt. Maar het is hier moeilijk momenteel die hulp te krijgen, hoewel ik het graag wil leren

*probeer momenteel iets te regelen, maar heb nog geen uitkomst daarover*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:57

om dat je zo de achterhand kan opvangen voor het naar buiten zwaaien en zo het binnen achterbeen ontziet, je ook de bijzondere verichtingen kan vragen zoals een traver of schouder voor

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:57

ik heb trouwens dit weekend gelezen in mijn nieuwe boek, even inhakend op wat Woodstock schrijft, dat men moet oppassen om met oefeningen de achterhand van het paard los te maken ipv sterker. Een paard met een losse achterhand kan nooit gewicht opnemen. Dus soepel is niet altijd goed in de klassieke dressuur. Spieren moeten niet altijd uitgerekt worden, maar vaak juist versterkt.

Dit is ook wat Xenophon zegt: mensen denken vaak dat een paard met een soepele achterhand verzameling aan kan, maar het zijn juist de paarden met een stevige, korte lendenpartij die dit kunnen. (ik zit weer op mijn werk, dus het is enigszins geparafraseerd)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:01

@quadripes, je mag nooit meer gewicht op de achterhand plaatsen dan het paard op dat moment aan kan, piaffe is een mooie oefening om de lenden te sterken
Laatst bijgewerkt door Moll op 07-02-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:01

Moll schreef:
om dat je zo de achterhand kan opvangen voor het naar buiten zwaaien en zo het binnen achterbeen ontziet, je ook de bijzondere verichtingen kan vragen zoals een traver of schouder voor

Ok duidelijk. Ik dacht ook al in die richting

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:03

liljebo schreef:
Aha, ik zie dus dat Moll en prof werken met de longe achter de achterhand door ipv vanuit de singel over de rug heen, zoals in het filmpje.

Mag ik ook vragen waarom? Ik neem aan dat het meer controle over de achterhand geeft, maar wellicht zijn er meerdere redenen?

Dit wat hier getoond word is de werkelijke dubbele longe.
En aan de langeteugel over de rug is alleen bij de volgende zijgangen: Renvers Travers en Appuyeren.
Bij het aanleren doe ik dat van achteruit dus zo hoe het paard nu opgetoomd is.
De dubbele longe vind ik zo het fijnst en niet met catrolletjes wat niet een direkte verbinding heeft.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:05

@Moll: ja, klopt. daarom heb ik Flex dat ook geleerd, ik wilde zijn galop verbeteren.

Op dit moment ben ik Conversano de piaffe aan het leren, aan de hand. En straks aan de lange lijnen. Van Professor heb ik de tip gekregen om zeker niet te lang te wachten onder het zadel. Dus als ie straks weer wat in het werk zit, want ik kan pas deze week weer echt aan het werk, dan ga ik zeker de piaffe een speerpunt maken van onze training.

En de levade (of eerst pesade), want die biedt hij eigenlijk soms al aan.