Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danique_G schreef:Air schreef:Je bedoelt je vraag waarom je bitloos zou rijden?
Vind je dat zelf geen gekke vraag?
Of vraag je jezelf ook af waarom je NIET met sporen zou moeten rijden?
Niet met stang en trens?
Etc.
Ik verbaas mij telkens weer over die vraag eigenlijk, het bit is meer, er zit iets in de mond van het paard.
Iets wat voor mij en het paard niet nodig is, ik zie de meerwaarde er niet van.
Bitloos is niet 'meer' maar minder.
Ik verwacht niet van een kleuterschool dat zij behoorlijk met een laptop/computer/mobiel om kunnen gaan. Ik trek ook nergens die vergelijking ik vind het alleen heel jammer dat mijn vraag niet wordt beantwoord.
Ik stel nergens dat het bit meer is, alleen dat het bit mijn voorkeur heeft. Ik heb tot nu toe nog niets tegen bitloos omdat ik er simpelweg niet genoeg van af weet. Daar komt mijn vraag ook vandaan. Het is slechts een geintresseerde vraag alleen u trekt daar allerhande conclusies uit. Die vragen mag u mij gerust stellen via een privebericht daar zal ik dan eerlijk mijn mening over geven, dit is enkel niet het juiste topic daarvoor.
U ziet er de meerwaarde niet van in maar ik vraag mij af waarom. Er zijn ook mensen die het bit 'wreed' vinden. Mijn paard klaagt zelden over het bit, wanneer zij dit doet dan geef ik haar weer ruimte omdat ik niet wil dat zij het vertrouwen verliest in het bit. Dus vraag ik mij ook af waaromd die mensen het bit als wreed bestempelen. Dat vind ik gewoon erg tegenstrijdig
Nogmaals ik heb niets tegen bitloos rijden, ik ben slechts geinresseerd anders had ik ook niet gereageerd in dit topic want ik ga niet een beetje lopen bekvechten op internet waar toch geen einde aan komt.
En overigens verbaas ik mij weer over het feit dat mijn vraag simpelweg weer niet wordt beantwoord.
Varekaj schreef:Kan goed zijn dat paard A prima te rijden is zonder bit als je er een bekwame ruiter op zet, maar dat een mindere ruiter toch een zacht bitje nodig heeft om hetzelfde resultaat te behalen wegens minder kennis, ervaring, zelfvertrouwen...
JoviBan schreef:Varekaj schreef:Kan goed zijn dat paard A prima te rijden is zonder bit als je er een bekwame ruiter op zet, maar dat een mindere ruiter toch een zacht bitje nodig heeft om hetzelfde resultaat te behalen wegens minder kennis, ervaring, zelfvertrouwen...
Oneens.
Een mindere ruiter zou juist zonder bit moeten rijden, zodat hij/zij een betere ruiter kan worden, zichzelf als ruiter kan ontwikkelen en zich bewust blijft van de aandachtspunten waar hij/zij aan moet werken als ruiter.
Het paard hoeft bovendien niet gestraft te worden omdat er een mindere ruiter op zit. Het is tegenover het paard niet fair om dan maar een stuk ijzer in z'n mond te leggen zodat het lijkt dat die ruiter 'toch best wel goed kan rijden'.
Verder bestaan er geen zachte bitten (behalve een leren bit, die is van 'zacht' materiaal) en ook een bitJE is en blijft een BIT.
Tesssaaa schreef:stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf.. mischien moeten jullie zelf maar een bitloze manege beginnen
maar ik rij beide met mij pony en ik heb de 1e x bitloos als een uitdaging gezien voor ons beide me pony snapte het 1 e nog niet
Dani_ schreef:Wat wil je nou weten, Danique_G? Je wilt van iedereen persoonlijk horen waarom hij/zij is overgestapt op bitloos rijden? En zo niet dan ga je daar zelf conclusies uittrekken? Ik denk dat niemand verplicht is tot antwoorden, maar goed.
Er is hier bijvoorbeeld al een heel informatief en leerzaam filmpje voorbijgekomen, maar dat doe je af als onzin omdat je de stem te jankerig vindt, tsja..........
Maar kijk hier, alstjeblieft: [NA] Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?
Air schreef:Ik snap niet waarom je er een heel verhaal omheen moet hangen.
Het antwoord heb je toch al?
Of is dat nog niet duidelijk genoeg, wil je het niet andersom zien?
Dan moet ik dus aannemen dat je bij ieder paard met sporen en stang en trens rijd.
Waarom lees je niet wat er daadwerkelijk staat? Het bit is meer, ik heb geen bit nodig om mijn paard correct te rijden dus laat ik dat 'meer' weg.
Hetzelfde als dat ik geen sporen gebruik en geen stang en trens.
Want waarom zou ik iets gebruiken als het niet nodig is?
Waarom er voor ons geen meerwaarde aan zit is toch hier ook al te lezen? Hoefde je het ook niet te vragen.
EskeGirl schreef:Tesssaaa schreef:stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf.. mischien moeten jullie zelf maar een bitloze manege beginnen
maar ik rij beide met mij pony en ik heb de 1e x bitloos als een uitdaging gezien voor ons beide me pony snapte het 1 e nog niet
De oplossing:
Laat één iemand op de manegepony, even verder niemand, ga zoveel mogelijk op zit rijden en zo min mogelijk op teugel. Leer het paard aan de hand dat druk op de neus stoppen is, en leer hem wijken onder druk en ga veel grondwerken.
Als het paard bijna helemaal op zit te sturen is, haal je het bit eruit.
Tesssaaa schreef:stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf..
annnneeee schreef:Die pony´s lopen niet voor niets in de les. ze moeten geld op brengen voor die manege en dienen als leerpony niet als penny pony.
JoviBan schreef:Het paard hoeft bovendien niet gestraft te worden omdat er een mindere ruiter op zit. Het is tegenover het paard niet fair om dan maar een stuk ijzer in z'n mond te leggen zodat het lijkt dat die ruiter 'toch best wel goed kan rijden'.
annnneeee schreef:ja want bij bitloos gebeurd dat volgens jullie niet.
Yamcha schreef:Sterker nog: merrie komt rapper terug op een bitloze ophouding dan een mét bit. Ik denk dus dat de neus toch erg gevoelig is.
JoviBan schreef:Tesssaaa schreef:stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf..
De pony's hoeven niet omgeschoold te worden. Die kunnen prima hun lesjes lopen zonder bit en wellicht zelfs beter (meer ontspannen, meer plezier).
Wat versta jij onder 'Engels rijden'?