TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annnneeee

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:17

ik heb in dit hele topic nog eigenlijk helemaal geen nadelen gehoord over bitloos rijden...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:39

Moet je het toch nog eens goed nalezen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:47

Danique_G schreef:
Air schreef:
Je bedoelt je vraag waarom je bitloos zou rijden?
Vind je dat zelf geen gekke vraag?
Of vraag je jezelf ook af waarom je NIET met sporen zou moeten rijden?
Niet met stang en trens?
Etc.

Ik verbaas mij telkens weer over die vraag eigenlijk, het bit is meer, er zit iets in de mond van het paard.
Iets wat voor mij en het paard niet nodig is, ik zie de meerwaarde er niet van.
Bitloos is niet 'meer' maar minder.

Ik verwacht niet van een kleuterschool dat zij behoorlijk met een laptop/computer/mobiel om kunnen gaan. Ik trek ook nergens die vergelijking ik vind het alleen heel jammer dat mijn vraag niet wordt beantwoord.
Ik stel nergens dat het bit meer is, alleen dat het bit mijn voorkeur heeft. Ik heb tot nu toe nog niets tegen bitloos omdat ik er simpelweg niet genoeg van af weet. Daar komt mijn vraag ook vandaan. Het is slechts een geintresseerde vraag alleen u trekt daar allerhande conclusies uit. Die vragen mag u mij gerust stellen via een privebericht daar zal ik dan eerlijk mijn mening over geven, dit is enkel niet het juiste topic daarvoor.
U ziet er de meerwaarde niet van in maar ik vraag mij af waarom. Er zijn ook mensen die het bit 'wreed' vinden. Mijn paard klaagt zelden over het bit, wanneer zij dit doet dan geef ik haar weer ruimte omdat ik niet wil dat zij het vertrouwen verliest in het bit. Dus vraag ik mij ook af waaromd die mensen het bit als wreed bestempelen. Dat vind ik gewoon erg tegenstrijdig
Nogmaals ik heb niets tegen bitloos rijden, ik ben slechts geinresseerd anders had ik ook niet gereageerd in dit topic want ik ga niet een beetje lopen bekvechten op internet waar toch geen einde aan komt.
En overigens verbaas ik mij weer over het feit dat mijn vraag simpelweg weer niet wordt beantwoord.

Ik snap niet waarom je er een heel verhaal omheen moet hangen.
Het antwoord heb je toch al?
Of is dat nog niet duidelijk genoeg, wil je het niet andersom zien?
Dan moet ik dus aannemen dat je bij ieder paard met sporen en stang en trens rijd.
Waarom lees je niet wat er daadwerkelijk staat? Het bit is meer, ik heb geen bit nodig om mijn paard correct te rijden dus laat ik dat 'meer' weg.
Hetzelfde als dat ik geen sporen gebruik en geen stang en trens.
Want waarom zou ik iets gebruiken als het niet nodig is?

Waarom er voor ons geen meerwaarde aan zit is toch hier ook al te lezen? Hoefde je het ook niet te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:05

Varekaj schreef:
Kan goed zijn dat paard A prima te rijden is zonder bit als je er een bekwame ruiter op zet, maar dat een mindere ruiter toch een zacht bitje nodig heeft om hetzelfde resultaat te behalen wegens minder kennis, ervaring, zelfvertrouwen...

Oneens.
Een mindere ruiter zou juist zonder bit moeten rijden, zodat hij/zij een betere ruiter kan worden, zichzelf als ruiter kan ontwikkelen en zich bewust blijft van de aandachtspunten waar hij/zij aan moet werken als ruiter.
Het paard hoeft bovendien niet gestraft te worden omdat er een mindere ruiter op zit. Het is tegenover het paard niet fair om dan maar een stuk ijzer in z'n mond te leggen zodat het lijkt dat die ruiter 'toch best wel goed kan rijden'.

Verder bestaan er geen zachte bitten (behalve een leren bit, die is van 'zacht' materiaal) en ook een bitJE is en blijft een BIT.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:13

JoviBan schreef:
Varekaj schreef:
Kan goed zijn dat paard A prima te rijden is zonder bit als je er een bekwame ruiter op zet, maar dat een mindere ruiter toch een zacht bitje nodig heeft om hetzelfde resultaat te behalen wegens minder kennis, ervaring, zelfvertrouwen...

Oneens.
Een mindere ruiter zou juist zonder bit moeten rijden, zodat hij/zij een betere ruiter kan worden, zichzelf als ruiter kan ontwikkelen en zich bewust blijft van de aandachtspunten waar hij/zij aan moet werken als ruiter.
Het paard hoeft bovendien niet gestraft te worden omdat er een mindere ruiter op zit. Het is tegenover het paard niet fair om dan maar een stuk ijzer in z'n mond te leggen zodat het lijkt dat die ruiter 'toch best wel goed kan rijden'.

Verder bestaan er geen zachte bitten (behalve een leren bit, die is van 'zacht' materiaal) en ook een bitJE is en blijft een BIT.

ben ik het niet mee eens.

als je een onervaren ruiter met bit laat rijden leren ze de consequentsies ervan als ze bitloos rijden dan leren ze dat niet!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

Welke consequenties moet de ruiter daarvan ondervinden Anne?
De subtiele signalen van een paard worden niet opgepakt.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:18

Air schreef:
Welke consequenties moet de ruiter daarvan ondervinden Anne?
De subtiele signalen van een paard worden niet opgepakt.

als ze eraan blijven hangen dat het paard dan stopt of ervandoor gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:33

Dus als een onervaren ruiter aan de teugels blijft hangen, en de consequentie daarvan is dat het paard dan stopt of er vandoor gaat, dan leert de ruiter daarvan volgens jou?
En daar is dan ook een bit voor nodig?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:04

stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf.. mischien moeten jullie zelf maar een bitloze manege beginnen
maar ik rij beide met mij pony en ik heb de 1e x bitloos als een uitdaging gezien voor ons beide me pony snapte het 1 e nog niet

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:08

Tesssaaa schreef:
stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf.. mischien moeten jullie zelf maar een bitloze manege beginnen
maar ik rij beide met mij pony en ik heb de 1e x bitloos als een uitdaging gezien voor ons beide me pony snapte het 1 e nog niet

De oplossing:
Laat één iemand op de manegepony, even verder niemand, ga zoveel mogelijk op zit rijden en zo min mogelijk op teugel. Leer het paard aan de hand dat druk op de neus stoppen is, en leer hem wijken onder druk en ga veel grondwerken.
Als het paard bijna helemaal op zit te sturen is, haal je het bit eruit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:30

Oke, even deze dingen voor de duidelijkheid de wereld uit helpen

Dani_ schreef:
Wat wil je nou weten, Danique_G? Je wilt van iedereen persoonlijk horen waarom hij/zij is overgestapt op bitloos rijden? En zo niet dan ga je daar zelf conclusies uittrekken? Ik denk dat niemand verplicht is tot antwoorden, maar goed :+.
Er is hier bijvoorbeeld al een heel informatief en leerzaam filmpje voorbijgekomen, maar dat doe je af als onzin omdat je de stem te jankerig vindt, tsja..........

Maar kijk hier, alstjeblieft: [NA] Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Ik hoef zeker niet te weten waarom iedereen persoonlijk is overgestapt op bitloos, het algemeen is voor mij goed genoeg. Het zelf conclusies trekken slaat op de reden waarom er bitloos wordt gereden en niet het bitloos rijden zelf. Zoals ik eerder zei, daar weet ik simpelweg niet genoeg van. Je bent zeer zeker niet verplicht om te antwoorden, maar dat alle bitloos gebruikers dit niet willen beantwoorden lijkt mij sterk aangezien dit jullie kans is om mij te bekeren want ik sta zeker wel open voor bitloos hoewel ik nu wel mijn twijfels krijg. Maar jullie hoeven mijn vraag zeker niet te beantwoorden, ik vraag mij dan ook af waarom elke bitloos rijder nu zo gepikeerd reageerd aangezien het een hele normale vraag is.
Overigens heb ik nergens gezegd dat ik de stem te jankerig vind. Ik vind dat de stem niet meer objectief is (onder andere) waardoor de algehele bron niet meer representatief is. Dit filmpje vervomd niet alleen het bitloos rijden maar ook het rijden met bit.

Toch bedankt voor het topic, ik zal het zo gaan lezen.
Air schreef:
Ik snap niet waarom je er een heel verhaal omheen moet hangen.
Het antwoord heb je toch al?
Of is dat nog niet duidelijk genoeg, wil je het niet andersom zien?
Dan moet ik dus aannemen dat je bij ieder paard met sporen en stang en trens rijd.
Waarom lees je niet wat er daadwerkelijk staat? Het bit is meer, ik heb geen bit nodig om mijn paard correct te rijden dus laat ik dat 'meer' weg.
Hetzelfde als dat ik geen sporen gebruik en geen stang en trens.
Want waarom zou ik iets gebruiken als het niet nodig is?

Waarom er voor ons geen meerwaarde aan zit is toch hier ook al te lezen? Hoefde je het ook niet te vragen.

Het hele antwoord baseer ik op uw vorige post. Dat ik het niet andersom wil zien is uw conclusie. Excuses dat voor mij die meerwaarde nog niet duidelijk is bij de meeste, op cocentto na. Ik wou immers alleen wat meer weten over het bitloos rijden maar kennelijk wordt het niet gewaardeerd.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:38

EskeGirl schreef:
Tesssaaa schreef:

De oplossing:
Laat één iemand op de manegepony, even verder niemand, ga zoveel mogelijk op zit rijden en zo min mogelijk op teugel. Leer het paard aan de hand dat druk op de neus stoppen is, en leer hem wijken onder druk en ga veel grondwerken.
Als het paard bijna helemaal op zit te sturen is, haal je het bit eruit.

Die pony´s lopen niet voor niets in de les. ze moeten geld op brengen voor die manege en dienen als leerpony niet als penny pony.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:39

JoviBan schreef:
Dus als een onervaren ruiter aan de teugels blijft hangen, en de consequentie daarvan is dat het paard dan stopt of er vandoor gaat, dan leert de ruiter daarvan volgens jou?
En daar is dan ook een bit voor nodig?

ja want bij bitloos gebeurd dat volgens jullie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:19

Tesssaaa schreef:
stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf..

De pony's hoeven niet omgeschoold te worden. Die kunnen prima hun lesjes lopen zonder bit en wellicht zelfs beter (meer ontspannen, meer plezier).

Wat versta jij onder 'Engels rijden'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:19

annnneeee schreef:
Die pony´s lopen niet voor niets in de les. ze moeten geld op brengen voor die manege en dienen als leerpony niet als penny pony.

Ik mag hopen dat er meer pony's pennypony worden...... het zijn dieren, geen geldmachines. Het is dan zeker wel zinvol dat ze op een respectvolle, eerlijke manier gereden en bijgereden worden om ze goed te houden. Om ze zo op te leiden dat ze goed op zit en gewicht te berijden zijn, lijkt me alleen maar in het belang van de leerlingen, die dan immers op een eerlijke manier leren rijden.
JoviBan schreef:

Ook met dat stuk ijzer lijkt slecht rijden gewoon op slecht rijden. Bitloos is nu ook weer niet zo'n enorme spiegel :)
Een ruiter die niet met teugels om kan gaan, en die zich moet vasthouden aan de teugels, zou helemaal geen teugels in handen moeten krijgen, bitloos of met bit. Aan de neus rukken en plukken is ook knap onvriendelijk imo.
Sterker nog: merrie komt rapper terug op een bitloze ophouding dan een mét bit. Ik denk dus dat de neus toch erg gevoelig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:21

annnneeee schreef:
ja want bij bitloos gebeurd dat volgens jullie niet.

Ik volg je nog steeds niet.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen en waar leert een ruiter nou precies van rijden, volgens jou? Wat moet een ruiter in ieder geval leren volgens jou? En wat is de toegevoegde waarde van een bit daarin volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:27

Yamcha schreef:
Sterker nog: merrie komt rapper terug op een bitloze ophouding dan een mét bit. Ik denk dus dat de neus toch erg gevoelig is.

Dat denk je dan verkeerd. Volgens mij hoef ik jou niet meer uit te leggen dat de mond vele malen gevoeliger is dan de neus.
Tenzij jouw neusriem ontzettend scherp is en veel te laag ligt.

Dat een paard zonder bit prima terugkomt, komt omdat ze heel zuiver reageren op het signaal van de ruiter (en dat hoeft maar een gedachte te zijn, zo subtiel kan het zijn); niet gestoord en niet gehinderd door een pijnprikkel in de mond. Zo'n pijnprikkel wekt in de eerste seconden (of langer) toch altijd eerst weerstand/verzet op bij een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:34

Ik twijfel daar dus nu aan, of die mond wel zoveel gevoeliger is, ik ben er niet meer zo van overtuigd.
Maar volgens mij gaan we het daar niet over eens worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:54

Is het nou zo moeilijk om in te zien dat je met zachtheid veel meer bereikt, veel fijner en subtieler communiceert en veel beter op elkaar afgestemd bent dan met hardheid?

Ben je nu echt in de overtuiging dat een paard pas luistert/gehoorzaamt wanneer je hem pijn doet?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:56

Misschien een leuk voorbeeld.. Mijn pony als die ervandoor gaat en ik ga trekken aan de teugels gaat hij nog harder. Als ik mijn teugels volledig los laat gaat hij langzamer en uiteindelijk stopt hij dan.

Ben sinds pas ook bitloos met hem aan het rijden. :)

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:59

JoviBan schreef:
Tesssaaa schreef:
stel er rijd een pony in een les op een manege die kun je niet in 1 x zonder bit want a ze zijn het niet gewend en b kindjes die leren rijden komen voor de engelse manier en niet voor bitloos en buiten dat gaat er onwijs veel tijd in zitten om de les pony's om te scholen want de pony's moeten immers beter zijn dan de ruiters zelf..

De pony's hoeven niet omgeschoold te worden. Die kunnen prima hun lesjes lopen zonder bit en wellicht zelfs beter (meer ontspannen, meer plezier).

Wat versta jij onder 'Engels rijden'?

met bit enzo
en ik denk niet dat dat gaat werken in 1 x nooit zonderbit gelopen nou ik denk dat het bij een rustigere fjord zal werken maar niet en welshje dat druk is of een ander voorbeeld een pony die andere pony's aanvalt en met bit al moeilijk in de hand is

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:01

Waarom zou bitloos niet werken bij een paard wat druk is? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:05

Als een andere pony andere aanvalt is er iets goed mis met de opvoeding en zon pony hoort niet op een manege. Al vind ik dat op de gemiddelde manege geen enkel paard hoort.

Ze kunnen die paarden best bitloos doen maar de meeste maneges zijn al te krenterig om fatsoenlijke zadels aan te schaffen per paard.

Wat ik zie op maneges is kinderen die op teugels rijden. Ook in gevorderde lessen vaak. Trekken naar links en rechts en naar achter voor ho. Op zit rijden kunnen ze amper. Ik heb geluk gehad dat ik bij iemand reed die goed les gaf en dat het maar weinig pony's waren en je vaak op dezelfde reed.
Als ik een klierige manege pony zie dan loopt die gewoon door ookal hangt het kind met alle gewicht aan de teugels. Zo geweldig goed is het bit niet.

Eigenlijk moeten beginners pas de teugels in handen krijgen als ze fatsoenlijk alle gangen beheersen. Maarja dat is lijkt heel onwerkelijk. De normale manier van leren rijden is tegenwoordig in rijtjes.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:11

Somebitch schreef:
Waarom zou bitloos niet werken bij een paard wat druk is? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

ik heb het over 1ste keer he..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:12

Ook dat moet geen verschil maken. :)
Tenminste bij mijn pony maakte het geen verschil en dat is geen makkelijke.