Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:36

Tjonge, wat een domme opmerking Layco, een beetje trekken? Wat is nou weer een 'beetje' trekken?

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:49

een paard is geen porseleinen beeldje!! kan wel wat hebben.. maar dit betekend niet dat je er maar op los mag slaan of trekken alsof je aan het touwtrekken doet.. streng zijn is heel wat anders dan consequent..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:52

Pijn doen is ook heel iets anders dan consequent zijn.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:04

tsja, een bit in de mond (doen) zadel op, erop gaan en rijden zal over het algemeen als je er goed over nadenkt ook niet altijd geheel pijnloos zijn, we proberen het de paarden zo aangenaam mogelijk te maken uitraard maar toch, je moet wel laten zien dat ze niet over je heen mogen lopen anders doen ze jou pijn..

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:08

Nou soms moeten ze echt een schop onder hun kont hebben....
Laatst op stal probeerde een paard iemand uit de stal te schoppen, die wilde voeren, nou geloof me die heeft het geweten.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:09

NicoleHorses schreef:
tsja, een bit in de mond (doen) zadel op, erop gaan en rijden zal over het algemeen als je er goed over nadenkt ook niet altijd geheel pijnloos zijn, we proberen het de paarden zo aangenaam mogelijk te maken uitraard maar toch, je moet wel laten zien dat ze niet over je heen mogen lopen anders doen ze jou pijn..

Wat vreemd, blijkbaar is mijn ene paard dan een uitzondering, die zou nooit iemand pijn doen, is hij veel te beleefd voor. Mijn Friese dame kan wel onbenullig zijn maar die hoef ik ook geen pijn te doen, dmv lichaamshouding en je stem kun je toch ook duidelijk zijn? Een bit door de mond flossen of een ram met de sporen geven is in mijn ogen not done.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:04

Kinke schreef:
Wat vreemd, blijkbaar is mijn ene paard dan een uitzondering, die zou nooit iemand pijn doen, is hij veel te beleefd voor. Mijn Friese dame kan wel onbenullig zijn maar die hoef ik ook geen pijn te doen, dmv lichaamshouding en je stem kun je toch ook duidelijk zijn?

Bij sommige paarden is dat inderdaad genoeg, bij andere niet, die moeten voelen voor ze willen horen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:08

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Amen _/-\o_

Heb hier niets aan toe te voegen. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:43

tsja dat verschilt per paard dan he.
en van mening :)
Kinke schreef:
NicoleHorses schreef:

Wat vreemd, blijkbaar is mijn ene paard dan een uitzondering, die zou nooit iemand pijn doen, is hij veel te beleefd voor. Mijn Friese dame kan wel onbenullig zijn maar die hoef ik ook geen pijn te doen, dmv lichaamshouding en je stem kun je toch ook duidelijk zijn? Een bit door de mond flossen of een ram met de sporen geven is in mijn ogen not done.

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:03

Hier weer iemand die niet atijd volgens 'het boekje' rijdt!!

Het zou nog mooi zijn dat je een groot levend wezen,
die je zo omver kan lopen, op een verkeerde plaats een trap kan geven,
als je eraf valt dat ie onbewust met z'n hoef op je hoofd kan staan (Jaa ik weet dat dat ernstige gevallen zijn)

dat je die niet mag corrigeren?? >;)

Nou dan laat mij maar liever "een dierenbeul" zijn,
dan dat z'n paard je de baas is ;)

En zowiezo snap ik het niet dat je paarden niet mag corrigeren,
maar ouders hun kinderen wel B-)
maar dat zal wel aan mij liggen :wow:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:07

Tuurlijk mag je corrigeren maar zoiets doe je toch niet door bijvoorbeeld een bit door de mond te raggen?

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:04

Ik merk bij het paard dat ik rijd, dat corrigeren helemaal niet nodig is. Met correcties maak ik alles voor hem alleen maar erger, of enger. Als ik zijn gedrag negeer is het snel over. In bepaalde hoeken springt hij weg omdat hij het 'eng' vindt, als ik dan direct een volte inzet zodat hij er door heen moet gaat hij er idd doorheen, om vervolgens de volgende ronde nog meer te klieren. Als ik het negeer en mijn binnenbeen erbij houd, loopt hij de volgende ronde al weer een stuk beter door die hoek.

Overigens rijd ik ook niet altijd volgens het boekje, heb ook wel eens een ruk aan de teugel verkocht, waar ik later wel spijt van had.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:54

Kinke schreef:
Tuurlijk mag je corrigeren maar zoiets doe je toch niet door bijvoorbeeld een bit door de mond te raggen?

Wat versta jij onder 'een bit door de mond raggen'?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:00

corrigeren is het probleem niet. ik corrigeer mijn merrie ook wel eens. Moet wel eerst nagaan of ik niet zelf wat fout deed. Mijn merrie is wat dat betreft heel eerlijk. Als ik haar corrigeer wanneer dat echt nodig is, dan accepteert ze dat ook. als ik haar onterecht corrigeer omdat ik zelf wat fout deed. dan gaat ze in staking.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:00

ik ben soms ook geen paard waardig hoor, voor de meeste bokkers.
als ik een paard rij, die gewoon heel sterk is, en iedereen hem zn gang laat gaan( en ik dat niet doe) zet ik hem wel eens op de rem. of een keer ff wat strenger met mn hand.
als mn paard niet voorwaards is, een keer harder been geven.
what ever. je paard moet respect voor je hebben en je moet hem een keer op zn plek zetten.

kijk, als je ( heel hard) gaat zagen, of je sporen echt in zn buik zetten zodat ie wonden krijgt, vind ik een ander verhaal..

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:42

lovemario schreef:
kijk, als je ( heel hard) gaat zagen, of je sporen echt in zn buik zetten zodat ie wonden krijgt, vind ik een ander verhaal..

Da's dan ook geen correctie. Da's eerder mishandeling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:39

Ik refereerde aan dit bericht mbt het bit raggen.

_Layco_ schreef:
Ik vind dat het wel eens kan hoor, als je pony nou echt niet wil luisteren, dan kun
je dat best eens doen. Als je maar niet z'n hele mond kapot trekt ofzo, dat is heel wat anders,
maar een klein beetje trekken, wat maakt het uit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:50

Kaitlyn schreef:
Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Amen _/-\o_

Heb hier niets aan toe te voegen. :)

Ik wel, slaat nergens op. Hoe vaak is het niet zo dat de ruiter niet kundig genoeg is om de juiste hulpen te geven, moet het paard dan een ram of een por met de spoor omdat jij dr zelf niks van snapt ? Of wat denk je van de mensen zonder ruitergevoel ? Als het niet wil ligt de oorzaak meestal bij de ruiter, of het paard snapt het nog niet. Moet je dan gaan straffen of m in zn bek trekken ? Dacht het niet.

Als mijn hengstje mijn jaarling onder luid gepiep wil schoppen terwijl ik hem vast heb, ja dan komt er een ruk aan het touw en een gigantische brul. Hoef ik hem niet voor te slaan. Als mijn jaarling zich misdraagt hetzelfde. Meer is niet nodig, ook niet voor mijn rijpaardmerrie en mijn shetmerrietje. Wat ze doen als ze in het land lopen bemoei ik me verder niet mee, dat vechten ze onderling maar uit :-).

Maar als er met rijden iets fout gaat, dan zoek ik het eerst bij mezelf. Schaam jullie, ruiters die slaan of trekken of schoppen uit pure woede of machteloosheid, ga nadenken over hoe je het kunt oplossen en leef je niet uit op je paard (en geloof me, ik weet waar ik over praat...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:54

Huice schreef:
lovemario schreef:

Da's dan ook geen correctie. Da's eerder mishandeling.

Zie net in de manege iemand die net op zn paard stapt. Beest moet aan de teugel vanaf de eerste seconde (tuurlijk, jij doet bij je intree in de gymzaal zonder warm te lopen een flikflak) en dus wordt dr zachtjes gezaagd en geprikt. Echt vreselijk gezicht. Veel mensen weten niet dat nageeflijkheid vanzelf komt als je goed de achterhand drbij rijdt en hem op 4 benen en door zijn lijf laat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:56

Huice schreef:
Ik merk bij het paard dat ik rijd, dat corrigeren helemaal niet nodig is. Met correcties maak ik alles voor hem alleen maar erger, of enger. Als ik zijn gedrag negeer is het snel over. In bepaalde hoeken springt hij weg omdat hij het 'eng' vindt, als ik dan direct een volte inzet zodat hij er door heen moet gaat hij er idd doorheen, om vervolgens de volgende ronde nog meer te klieren. Als ik het negeer en mijn binnenbeen erbij houd, loopt hij de volgende ronde al weer een stuk beter door die hoek.

Overigens rijd ik ook niet altijd volgens het boekje, heb ook wel eens een ruk aan de teugel verkocht, waar ik later wel spijt van had.

+:)+ Jij snapt hoe het werkt. En ik heb ook wel eens iets buiten het boekje gedaan, daar zijn we mensen voor en geen robots, we schieten allemaal wel eens uit.

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:39

joenohoe schreef:
Zie net in de manege iemand die net op zn paard stapt. Beest moet aan de teugel vanaf de eerste seconde (tuurlijk, jij doet bij je intree in de gymzaal zonder warm te lopen een flikflak) en dus wordt dr zachtjes gezaagd en geprikt. Echt vreselijk gezicht. Veel mensen weten niet dat nageeflijkheid vanzelf komt als je goed de achterhand drbij rijdt en hem op 4 benen en door zijn lijf laat lopen.

Ook iets waar ik geïrriteerd om kan worden. Eerst instappen en dán pas bezig gaan met nageven.
En inderdaad, dat getrek aan de teugels terwijl het paard niet eens voorwaarts genoeg is. Verschrikkelijk.

joenohoe schreef:
+:)+ Jij snapt hoe het werkt. En ik heb ook wel eens iets buiten het boekje gedaan, daar zijn we mensen voor en geen robots, we schieten allemaal wel eens uit.

Dat heb ik ook pas bij hem geleerd hoor, bij de meeste paarden werkt het ook wel als je ze op een volte zet. In het begin snapte ik niet dat dat bij hem niet werkte en heb hem vlak voor een hoek wel eens een tikje bijgegeven, maar dan maakte ik het nóg erger. Totdat ik erachter kwam dat ik veel beter kan negeren, hij loopt nu eigenlijk door alle hoeken en alle situaties. :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:48

joenohoe schreef:

Hier had ik ook altijd een hekel aan, maar in sommige gevallen is het niet anders..
Ga maar is op een van mijn beesten zitten, nou die wil je graag vanaf de eerste seconden al
naar beneden hebben hoor. :=

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:23

Ik rij ook niet altijd zoals het "moet".
Ik heb pas een bijrij pony, maar die is enorm sterk en is mij aan het uit testen. Ik mag mijn benen bij haar absoluut niet gebruiken omdat ze enorm gevoelig is en dan weg spurt. Daarom probeer ik alles zo zacht mogelijk te doen, maar ik ben voorlopig nog veel te soft tegen over de pony. De eerste keer dat ik op haar zat, heb ik alle hoeken van de pist gezien omdat ik niet kordaat ben geweest.
De eigenaar zegt dat ik, als ze niet direct luister, haar eens een goede "snok" in haar mond geven.
Ik probeer altijd zo zacht mogelijk te zijn, maar uiteindelijk moet ik mijn bijrij pony de baas kunnen en als het op een brutte manier moet, dan moet het maar.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:27

WHAHAHA het is toch niet waar hea := dit toppic begon met mensen die gewoon eerlijk zijn en niet zo schijnheilig en ik zie nu steeds meer reacties met mensen die het zo lief mogelijk te omschrijven ipv gewoon eerlijk te zeggen dat ze ook een keer een schop geven.
:=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:29

Ik heb echt goed het topic doorgelezen, en ik schrik er echt van dat mensen hier een paard denkt te kunnen corrigeren door het in de mond te gaan zitten??? Ik kan me er echt met de kop niet bij. Corrigeren is best wel eens nodig, maar om dit te doen via trekken/scherper bit/iets anders is onacceptabel en lost niks op: Behalve het gevoel van frustratie bij de ruiter!

Wanneer je je paard wilt corrigeren of een keer op zn plek wilt zetten kan dat heus wel, maar ga eerst eens bij jezelf te raden wat er niet goed gaat. Daarna kun je een (wanneer je er op zit) rijtechnische oplossing bedenken.
Op de grond vind ik het weer net wat anders, daar mag je in mijn ogen wel eens harder zijn en laten merken wie de leider is. Maar nooit via een bit, bahbah.