Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
NicoleHorses schreef:tsja, een bit in de mond (doen) zadel op, erop gaan en rijden zal over het algemeen als je er goed over nadenkt ook niet altijd geheel pijnloos zijn, we proberen het de paarden zo aangenaam mogelijk te maken uitraard maar toch, je moet wel laten zien dat ze niet over je heen mogen lopen anders doen ze jou pijn..
Kinke schreef:Wat vreemd, blijkbaar is mijn ene paard dan een uitzondering, die zou nooit iemand pijn doen, is hij veel te beleefd voor. Mijn Friese dame kan wel onbenullig zijn maar die hoef ik ook geen pijn te doen, dmv lichaamshouding en je stem kun je toch ook duidelijk zijn?

Kinke schreef:NicoleHorses schreef:tsja, een bit in de mond (doen) zadel op, erop gaan en rijden zal over het algemeen als je er goed over nadenkt ook niet altijd geheel pijnloos zijn, we proberen het de paarden zo aangenaam mogelijk te maken uitraard maar toch, je moet wel laten zien dat ze niet over je heen mogen lopen anders doen ze jou pijn..
Wat vreemd, blijkbaar is mijn ene paard dan een uitzondering, die zou nooit iemand pijn doen, is hij veel te beleefd voor. Mijn Friese dame kan wel onbenullig zijn maar die hoef ik ook geen pijn te doen, dmv lichaamshouding en je stem kun je toch ook duidelijk zijn? Een bit door de mond flossen of een ram met de sporen geven is in mijn ogen not done.
Kaitlyn schreef:Apple schreef:Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Amen![]()
Heb hier niets aan toe te voegen.
.Huice schreef:lovemario schreef:kijk, als je ( heel hard) gaat zagen, of je sporen echt in zn buik zetten zodat ie wonden krijgt, vind ik een ander verhaal..
Da's dan ook geen correctie. Da's eerder mishandeling.
Huice schreef:Ik merk bij het paard dat ik rijd, dat corrigeren helemaal niet nodig is. Met correcties maak ik alles voor hem alleen maar erger, of enger. Als ik zijn gedrag negeer is het snel over. In bepaalde hoeken springt hij weg omdat hij het 'eng' vindt, als ik dan direct een volte inzet zodat hij er door heen moet gaat hij er idd doorheen, om vervolgens de volgende ronde nog meer te klieren. Als ik het negeer en mijn binnenbeen erbij houd, loopt hij de volgende ronde al weer een stuk beter door die hoek.
Overigens rijd ik ook niet altijd volgens het boekje, heb ook wel eens een ruk aan de teugel verkocht, waar ik later wel spijt van had.
joenohoe schreef:Zie net in de manege iemand die net op zn paard stapt. Beest moet aan de teugel vanaf de eerste seconde (tuurlijk, jij doet bij je intree in de gymzaal zonder warm te lopen een flikflak) en dus wordt dr zachtjes gezaagd en geprikt. Echt vreselijk gezicht. Veel mensen weten niet dat nageeflijkheid vanzelf komt als je goed de achterhand drbij rijdt en hem op 4 benen en door zijn lijf laat lopen.
joenohoe schreef:Jij snapt hoe het werkt. En ik heb ook wel eens iets buiten het boekje gedaan, daar zijn we mensen voor en geen robots, we schieten allemaal wel eens uit.
joenohoe schreef:Zie net in de manege iemand die net op zn paard stapt. Beest moet aan de teugel vanaf de eerste seconde (tuurlijk, jij doet bij je intree in de gymzaal zonder warm te lopen een flikflak) en dus wordt dr zachtjes gezaagd en geprikt. Echt vreselijk gezicht. Veel mensen weten niet dat nageeflijkheid vanzelf komt als je goed de achterhand drbij rijdt en hem op 4 benen en door zijn lijf laat lopen.

dit toppic begon met mensen die gewoon eerlijk zijn en niet zo schijnheilig en ik zie nu steeds meer reacties met mensen die het zo lief mogelijk te omschrijven ipv gewoon eerlijk te zeggen dat ze ook een keer een schop geven.