Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
heleenxx schreef:Dan kan het inderdaad wel.
Maar hoe vaak zie ik niet dat een paard al veel te kort vast geknoopt wordt en in een bak met een doosnee van 12 meter gelongeerd wordt waarbij hij tot zijn kogels in het mulle zand wegzakt.
daisies schreef:ik vind 5e a 6e ook wel weer wat laat om dat bij elk paard te doen. Een 4 jarig paard is heus niet volwassen maar kan prima bereden worden in mijn ogen.
Tsja.. Dat is een ander verhaal. Hoeveel paarden zie ik die met hun neus op hun borst gelongeerd worden omdat ze MOETEN nageven (is dat uberhaupt nageven?)
Ninx schreef:Bij ons worden alle paarden tussen hun 4e en 5e beleerd.
Als in: zadelmak, en wat km maken als handpaard, leren wijken voor druk, rem erop en gas erop.
Daarna gaan ze er in het land nog een half jaar over nadenken. Tussen hun 5e en 6e zijn ze dan echt klaar voor de verkoop.
Hierdoor krijg je geestelijk evenwichtige paarden, met een sterk volgroeid lichaam die het werk echt aan kunnen.
Op hun 2,5 a 3e jaar lopen ze bij ons in de groep buiten, en zien ons alleen wanneer we kuil/ hooi en water komen brengen.
heleenxx schreef:Dan durf ik nog een stap verder terug te gaan bij veel van die paarden.
Staan vaak in de opfok 's winters binnen in een paddock, soms mogen ze dan even in de stapmolen, een paar keer per week. Dan met 2,5 jaar beginnen te beleren, iedere dag even 20 min, de rest van de dag in de stal.
Kijk voor de aardigheid eens op diverse verkoopsites. Daar staan allemaal paardenfilmpjes van dieren van 2,5 jaar die al "in de krul lopen" en over oxers van 1.30 moeten springen.
Ninx, heb jij ijslanders?
essiesilly schreef:Ninx schreef:Bij ons worden alle paarden tussen hun 4e en 5e beleerd.
Als in: zadelmak, en wat km maken als handpaard, leren wijken voor druk, rem erop en gas erop.
Daarna gaan ze er in het land nog een half jaar over nadenken. Tussen hun 5e en 6e zijn ze dan echt klaar voor de verkoop.
Hierdoor krijg je geestelijk evenwichtige paarden, met een sterk volgroeid lichaam die het werk echt aan kunnen.
Op hun 2,5 a 3e jaar lopen ze bij ons in de groep buiten, en zien ons alleen wanneer we kuil/ hooi en water komen brengen.
vind ik ook wel heel laat hoor :S erg onzin maar goed... en om ze nou tot hun 5 e 6e jaar aan te houden en dan verkopen terwijl ze niks kunnen... nee sorry... zal je vast niet erg rijk worden...
heleenxx schreef:Dat is inderdaad heel gebruikelijk in de ijslanderwereld. En terecht, ik vind dat prima!
Maar zoals Ninx hierboven zelf ook al zegt, zou dat bij KWPN-ers tegenwoordig wat lastiger gaan.
Een ijslander is toch een ander soort paard.
Lovely schreef:Essiesilly, ik denk dat hier een verschil van inzicht ligt. Als je echt een paard tot zijn recht wilt laten komen, zul je vroeg moeten beginnen met het lichaam te trainen, los, soepel en sterk te maken. Daar gaat nogal wat tijd in zitten en daarna begint de gymnastische, atletische ontwikkeling pas en die duurt ook vrij lang.