Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:34

Dan kan het inderdaad wel.
Maar hoe vaak zie ik niet dat een paard al veel te kort vast geknoopt wordt en in een bak met een doosnee van 12 meter gelongeerd wordt waarbij hij tot zijn kogels in het mulle zand wegzakt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:36

Bij ons worden alle paarden tussen hun 4e en 5e beleerd.
Als in: zadelmak, en wat km maken als handpaard, leren wijken voor druk, rem erop en gas erop.
Daarna gaan ze er in het land nog een half jaar over nadenken. Tussen hun 5e en 6e zijn ze dan echt klaar voor de verkoop.
Hierdoor krijg je geestelijk evenwichtige paarden, met een sterk volgroeid lichaam die het werk echt aan kunnen.
Op hun 2,5 a 3e jaar lopen ze bij ons in de groep buiten, en zien ons alleen wanneer we kuil/ hooi en water komen brengen.

Daisies

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:39

ik vind 5e a 6e ook wel weer wat laat om dat bij elk paard te doen. Een 4 jarig paard is heus niet volwassen maar kan prima bereden worden in mijn ogen.

Tsja.. Dat is een ander verhaal. Hoeveel paarden zie ik die met hun neus op hun borst gelongeerd worden omdat ze MOETEN nageven (is dat uberhaupt nageven?)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:39

heleenxx schreef:
Dan kan het inderdaad wel.
Maar hoe vaak zie ik niet dat een paard al veel te kort vast geknoopt wordt en in een bak met een doosnee van 12 meter gelongeerd wordt waarbij hij tot zijn kogels in het mulle zand wegzakt.

Op die leeftijd, en ook wanneer ze net beleerd zijn willen wij dat ze vooral langere stukken rechtdoor lopen.
Longeren doen we wel, maar dat is meer 'voor het idee' dan echt longeren. We doen dan 4 rondjes linksom, 4 rondjes rechtsom en prijzen ze de hemel in alsof ze de wereld gered hebben.
Bij alles dat ze nieuw leren veel positief belonen, en niet te lang doen, zo hebben en houden ze er altijd zin in en is er van dwang bijna nooit sprake... ze hebben immers een zeer positieve associatie bij alles wat we met ze doen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:42

daisies schreef:
ik vind 5e a 6e ook wel weer wat laat om dat bij elk paard te doen. Een 4 jarig paard is heus niet volwassen maar kan prima bereden worden in mijn ogen.

Tsja.. Dat is een ander verhaal. Hoeveel paarden zie ik die met hun neus op hun borst gelongeerd worden omdat ze MOETEN nageven (is dat uberhaupt nageven?)

Waarom vind je dat laat? Je rijdt ze tussen hun 4e en 5e in, geeft ze daarna een half jaar vrij en gaat vanaf hun 5e a 6e echt met ze aan het werk. En let wel: zelfs dan zijn ze nog steeds niet helemaal volgroeid.
Mijn merrie is nu 6,5 jaar oud, en nu nog zegt mijn instructeur dat ik met bepaalde dingen rustig aan moet doen omdat ze nog jong is.
Een les duurt bijvoorbeeld dan ook nooit langer dan een 30 minuten.

Neus op de borst is NIET nageven.... Met een jong dier moet je daar ook niet mee bezig zijn, die moeten nog op eigen benen lopen... verschillende hoofdhoudingen, en moet je soms wat ontlasten door je gewicht uit het zadel te nemen... je moet nog helemaal niets doen met stelling en buiging in de dressuurmatige zin op die leeftijd.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:44

Dan durf ik nog een stap verder terug te gaan bij veel van die paarden.
Staan vaak in de opfok 's winters binnen in een paddock, soms mogen ze dan even in de stapmolen, een paar keer per week. Dan met 2,5 jaar beginnen te beleren, iedere dag even 20 min, de rest van de dag in de stal.
Kijk voor de aardigheid eens op diverse verkoopsites. Daar staan allemaal paardenfilmpjes van dieren van 2,5 jaar die al "in de krul lopen" en over oxers van 1.30 moeten springen.

Ninx, heb jij ijslanders?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:48

Ninx schreef:
Als in: zadelmak, en wat km maken als handpaard, leren wijken voor druk, rem erop en gas erop.
Daarna gaan ze er in het land nog een half jaar over nadenken. Tussen hun 5e en 6e zijn ze dan echt klaar voor de verkoop.
Hierdoor krijg je geestelijk evenwichtige paarden, met een sterk volgroeid lichaam die het werk echt aan kunnen.
Op hun 2,5 a 3e jaar lopen ze bij ons in de groep buiten, en zien ons alleen wanneer we kuil/ hooi en water komen brengen.

vind ik ook wel heel laat hoor :S erg onzin maar goed... en om ze nou tot hun 5 e 6e jaar aan te houden en dan verkopen terwijl ze niks kunnen... nee sorry... zal je vast niet erg rijk worden...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:49

Tsja.. Was ook op een veiling zo. Gingen allemaal 2,5 jarige hengsten weg. Beleerd onder het zadel, voor de kar en hadden allemaal het ster predikaat.. Ik vind dat veel te ver gaan :n

Maar ik ben van mening dat je met een 4 jarig paard best aan de slag kan gaan :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:52

heleenxx schreef:
Dan durf ik nog een stap verder terug te gaan bij veel van die paarden.
Staan vaak in de opfok 's winters binnen in een paddock, soms mogen ze dan even in de stapmolen, een paar keer per week. Dan met 2,5 jaar beginnen te beleren, iedere dag even 20 min, de rest van de dag in de stal.
Kijk voor de aardigheid eens op diverse verkoopsites. Daar staan allemaal paardenfilmpjes van dieren van 2,5 jaar die al "in de krul lopen" en over oxers van 1.30 moeten springen.

Ninx, heb jij ijslanders?

Hahaha, ja hoor... we kennen ook elkaar ook wel ;)
Vroeger was ik echter groom voor een springruiter die internationaal reed met zijn KWPN hengst. Hij fokte KWPN'ers met zijn vader, voor de boterham. Hij heeft me altijd voorgehouden dat alle jaren die je eerder begon, er in een later stadium af gaan. Ofwel, een jong ingereden paard ben je sneller kwijt... r.i.p. dus.
Los daarvan was hij ervan overtuigd dat ze sneller verzuren... ze kunnen het dan gewoon niet aan. Hij geloofde toen al in samenwerking en niet in dwang, en schiep dus het juiste klimaat daarvoor. Ik heb geweldig veel van die man geleerd (en weet tegelijkertijd nooit genoeg)
Ook zijn paarden hadden temperament en karakter.... maar eerlijk = eerlijk, het waren niet de draken zoals je ze tegenwoordig helaas gefokt ziet. Prachtige bewegingen, maar levensgevaarlijk. Ik denk dat ook dat een reden is dat mensen eerder beginnen, het paard 'breken' als het nog te hanteren is.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:53

essiesilly schreef:
Ninx schreef:

vind ik ook wel heel laat hoor :S erg onzin maar goed... en om ze nou tot hun 5 e 6e jaar aan te houden en dan verkopen terwijl ze niks kunnen... nee sorry... zal je vast niet erg rijk worden...

Hahaha, au contraire my dear...
Paarden zijn op hun hoogtepunt rond hun 10e a 12e jaar.... we zijn dus prachtig op tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:54

Ninx, heb je het dan ook over ijslanders?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:55

Dat klopt.. Met 2,5 jaar is het makkelijker om een paard te breken. een 4 jarig paard is al veel stoerder en meer ontwikkelt.

Maar goed, als jij met 5/6 wil beginnen is dat jouw keuze. Ik keur het in ieder geval niet af :n maar dat betekent niet dat het zelf zal doen. Ik vind 3,5/4 een prima leeftijd om te beginnen. En dan bedoel ik echt niet 5 x in de week rijden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:55

en zo heeft ieder zijn eigen mening :)
ik heb nog nooit! verschil gemerkt tussen een paard wat met 2.5 jaar zadelmak gemaakt is en een paard wat met 4 jaar zadelmak gemaakt is. en degene die vroeger op 2.5 jaar zadelmak gemaakt werden ken ik sommigen ook nogsteeds van.. een aantal lopen grand prix.. het is maar net hoe je er zelf mee omgaat..
de meesten gaan met 4 zadelmak maken en dan moeten ze ineens vlug aan het werk want anders kunnen ze hun leeftijdsgenootjes niet bijhouden... OF sommigen boeit dat juist helemaal niet en maken ze met 5 zadelmak, vinden het dan toch niks, proberen ze te verkopen en krijgen alleen maar te horen dat het paard nog niks kan en zo krijg je dus absoluut geen geld in het laatje

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:57

Dat is inderdaad heel gebruikelijk in de ijslanderwereld. En terecht, ik vind dat prima!
Maar zoals Ninx hierboven zelf ook al zegt, zou dat bij KWPN-ers tegenwoordig wat lastiger gaan.
Een ijslander is toch een ander soort paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:57

Bij ons gingen ze met 3 gewoon de les in en de meesten hielden dat heel lang vol. Niet allemaal, maar dat had dan weer niks met de leeftijd van zadelmak te maken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:58

Ninx schreef:
Hahaha, au contraire my dear...
Paarden zijn op hun hoogtepunt rond hun 10e a 12e jaar.... we zijn dus prachtig op tijd!

dus eigenlijk wil je zeggen, dat jij ze in 5 jaar helemaal op hun top kan trainen... of dat heet een paard kapot rijden of wij hebben een ander inzicht van de top ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:00

Ik vind dat een paard van 4 prima een L proefje moet kunnen lopen inderdaad. Een paard houden tot 5/6 kost veel te veel geld voor gerenomeerde stallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:01

Essiesilly, ik denk dat hier een verschil van inzicht ligt :). Als je echt een paard tot zijn recht wilt laten komen, zul je vroeg moeten beginnen met het lichaam te trainen, los, soepel en sterk te maken. Daar gaat nogal wat tijd in zitten en daarna begint de gymnastische, atletische ontwikkeling pas en die duurt ook vrij lang.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:03

ja dat bedoel ik ook, maar volgens mij bedoeld ninx dat niet... ik kan nl niet een paard in 5 jaar naar de grand prix rijden hoor... ik weet niet wat voor tovertrucjes ninx heeft ;) maar dat vind ik dus oneerlijk... laat mij maar vroeger zadelmak maken en een levenlang rustig regelmatig traject doorlopen met training wat bij de leeftijd hoort..

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:04

Ik vind een paard breken geen goeie gang van zaken.

Naar mijn idee moet je een paard met respect behandelen.
Dan doen ze dat ook bij jou. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:05

heleenxx schreef:
Dat is inderdaad heel gebruikelijk in de ijslanderwereld. En terecht, ik vind dat prima!
Maar zoals Ninx hierboven zelf ook al zegt, zou dat bij KWPN-ers tegenwoordig wat lastiger gaan.
Een ijslander is toch een ander soort paard.

De KWPN'er was vroeger ook een anders soort paard. Het exterieur is uiteraard anders, maar zeker ook het temperament en karakter.
Voor het gros van de ruiters zijn deze paarden tegenwoordig zo moeilijk te rijden dat je er bijna beter op kunt gaan zitten als ze nog veulens zijn.
Bij de keuze van mijn toekomstige rijpaard was de hele denkwijze zoals die bestaat bij de IJslanders een grote motivatie om zo'n paard te kopen. Helaas nemen geld en ongeduld ook daar een steeds grotere plek in, en worden paarden ook soms al met 3 jaar ingereden... tot mijn grote verdriet.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:05

Ik denk ook niet dat een ijslander Grand Prix hoeft te lopen :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:06

Lovely schreef:
Essiesilly, ik denk dat hier een verschil van inzicht ligt :). Als je echt een paard tot zijn recht wilt laten komen, zul je vroeg moeten beginnen met het lichaam te trainen, los, soepel en sterk te maken. Daar gaat nogal wat tijd in zitten en daarna begint de gymnastische, atletische ontwikkeling pas en die duurt ook vrij lang.

Correct, maar als je de oude boeken erop naslaat... de Duitse dressuur, dan zie je ook dat men ook toen al later begon met het daadwerkelijk rijden. Er werd veel, heel veel tijd uitgetrokken voor het opleiden van paarden.
Ik vind dat iets volstrekt anders dan hetgeen je nu vaak ziet.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:07

maar tijd uittrekken om een paar op te leiden? Betekent toch niet dat je m maar moet beleren en vervolgens in het land moet gooien tot zijn 5/6e jaar??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:08

Essiesilly, precies, een geleidelijk traject waarin het paard de tijd heeft om lichamelijk en geestelijk te leren begrijpen wat de bedoeling is. Die van mij wordt waarschijnlijk nooit GP, is ook nog niet zadelmak, maar zit nog in het voortraject.

Daisies, ze zijn een jaar lang vier en ik vind niet dat een net vierjarige al L hoeft te lopen, maar aan het eind van het jaar moet dat makkelijk kunnen.

Ninx, wat versta je onder daadwerkelijk rijden? En het valt wel mee met hoe anders de KWPN'er nu is als je de foto's bekijkt uit de jaren '60 en '70.