Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:24

JessicaD88 schreef:
Sorry hoor maar die paarden lopen toch beduidend minder goed als Totilas. .... Het toonbeeld van perfectie.

Hoho.. hooguit afgemeten tegen wat FEI klassieke ringdressuur als zodanig beschouwd.

Het paard loopt in het geheel niet goed volgens de maatstaven van Fedrico Caprilli in zijn brieven en instructie.

Dit paard kán zo lopend hier geen 5 minuten met mij mee op ´pad´.

De kritiek op de manier van lopen is tweeledig:
1. het ís bio-mechanisch niet efficiënt
2. het beantwoord mogelijk niet aan wat de FEI vraagt in de reglementen

Het eerste staat niet ter discussie en is alleen relevant voor de beoordeling indien FEI dressuur petendeert goed paardrijden te zijn.

Het tweede is subjectief zo lang de FEI niet meer objectiveert en kwantificeert. Dan vínd je het mooi of niet, dan vínd je het goed (binnen ringdressuur) of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:26

Ilzas schreef:
Ja. Maar jij zit toch in Portugal?

In het bergachtige hart van andalucía.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:36

Marliesje schreef:
Volgens mij pretendeert het FEI helemaal niks. Het is een maatlat, aan jou de keus of je je op die lat wilt meten.

Western heeft ook een maatlat, helemaal anders, maar ook op die wijze kun je 'goed paardrijden'. Aan jou de keus welke maatlat je kiest. En als jij dat wil kun je je ook meten aan je eigen meetlat in de achtertuin. :)

Het ís inderdaad slechts één maatlat _/-\o_

Echter wel een maatlat die goed paardrijden pretendeert te vertegenwoordigen. Dat heeft een logisch oorsprong en wás in die basis mbt het gebruiksdoel van de oorsprong correct zij het destijds al beperkt tot dát gebruiksdoel alleen.
Je kan bij alle topics over dit en verwante onderwerepn zien dat de meeste beoefenaars fanatiek overtuigd zijn van het maatlat voor goed paardrijden zijn.
Er zijn zelfs ruiters die menen dat het de basis is van alles omdat ze het begrip dressuur als zelfstandig naamwoord verwarren met die ene vorm van de FEI welke in het NL spraakgebruik ´dressuur´ genoemd wordt en abusievelijk voor dé dressuur wordt aangezien.

Het kernpunt is nu net dat het inderdaad slecht één maatlat is. Een maatlat voor een ruíterspel op een veld.
Zet op het netvlies dat het dit is en de discussie over het gangwerk Totilas wordt een stuk eenvoudiger omdat ´goed´ dan geen biomechanisch argument meer in hoeft te houden en simpel tegen een subjectief plaatje kan worden getoetst.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:37

Huertecilla schreef:
Ilzas schreef:
Ja. Maar jij zit toch in Portugal?

In het bergachtige hart van andalucía.

hc

Oh, Andalucia, da's top!

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:46

horseyfries schreef:
Bomba, als je dat soort dingen wilt doen moet je van alle paarden hetzelfde bewegingsmoment nemen, dus deze foto gebruiken:
Afbeelding

zo is dat!!!

Britt20099

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:50

Ik vind de bewegingen van Totilas vooral veel show, mooi dat zeker! Denk inderdaad dat hij vanwege de 'show' hoge ogen gooit en niet omdat het rij en wedstrijdtechnisch het beste paard is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:51

Ilzas schreef:
Oh, Andalucia, da's top!

Dat vínd ik ook maar de meesten hier op Bokt vinden goud in de dressuurring top ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:56

Zoveel mensen, zoveel meningen. En dat is wat Bokt in de lucht houdt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:56

Britt20099 schreef:
Ik vind de bewegingen van Totilas vooral veel show, mooi dat zeker!

Ik vind het ook show, maar juist afschúwelijk.
Prima als het tegen subjectieve mooiheidscriteria afgezet een prijs krijgt, doch incorrect als het voor biomechanisch minst schadelijk voortbewegen door een paard onder de ruiter wordt aangezien.
Het is erg belangrijk om deze twee niet te verwaren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:01

Ilzas schreef:
Zoveel mensen, zoveel meningen. En dat is wat Bokt in de lucht houdt!

Soms echter missen meningen een basis en soms zijn er feiten.
Zo ís het rijden hier op La Huerta op 750 meter hoger niveau dan in NL :D

Idem het bewegingsverloop van Totilas.
Je kan het mooi vínden en het kan ook het beste aan criteria voldoen.
Het ís echter niet de minst belastende manier van een ruiter dragen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:02

Huertecilla schreef:
Marliesje schreef:
Volgens mij pretendeert het FEI helemaal niks. Het is een maatlat, aan jou de keus of je je op die lat wilt meten.

Western heeft ook een maatlat, helemaal anders, maar ook op die wijze kun je 'goed paardrijden'. Aan jou de keus welke maatlat je kiest. En als jij dat wil kun je je ook meten aan je eigen meetlat in de achtertuin. :)

Het ís inderdaad slechts één maatlat _/-\o_

Echter wel een maatlat die goed paardrijden pretendeert te vertegenwoordigen. Dat heeft een logisch oorsprong en wás in die basis mbt het gebruiksdoel van de oorsprong correct zij het destijds al beperkt tot dát gebruiksdoel alleen.
Je kan bij alle topics over dit en verwante onderwerepn zien dat de meeste beoefenaars fanatiek overtuigd zijn van het maatlat voor goed paardrijden zijn.
Er zijn zelfs ruiters die menen dat het de basis is van alles omdat ze het begrip dressuur als zelfstandig naamwoord verwarren met die ene vorm van de FEI welke in het NL spraakgebruik ´dressuur´ genoemd wordt en abusievelijk voor dé dressuur wordt aangezien.

Het kernpunt is nu net dat het inderdaad slecht één maatlat is. Een maatlat voor een ruíterspel op een veld.
Zet op het netvlies dat het dit is en de discussie over het gangwerk Totilas wordt een stuk eenvoudiger omdat ´goed´ dan geen biomechanisch argument meer in hoeft te houden en simpel tegen een subjectief plaatje kan worden getoetst.

Dat die maatlat "goed paardrijden" pretendeert te vertegenwoordigen maak jij ervan. Je kunt er gewoon niet omheen dat er verschillende definities zijn van het begrip "dressuur". Olifanten dresseren is ook dressuur, maar heeft niets te maken met de paardensport "dressuur".
Als het onderwerp duidelijk gaat over de sport dressuur (en ja, het is een sport, daarom is het ook een Olympische discipline) dan vind ik het erg raar dat je blijft proberen je eigen visie over wat "dressuur" is te verdedigen, terwijl het daar totaal niet over gaat.
Je hebt ook zwemmen in een zwembad waarbij je lol maakt met elkaar, en de Olympische discipline "zwemmen". So what??

De maatlat in de dressuursport is duidelijk. Dit zijn de omschrijvingen van de oefeningen die de FEI voorschrijft.
Hoe jammer sommige mensen het ook zullen vinden, termen als "efficient" komen er niet in voor. Ook wordt er niet voorgeschreven dat de lijnen van voor en achterbenen exact gelijk te trekken moeten zijn. Dus al dat soort argumenten zijn non-argumenten in deze discussie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:08

horseyfries schreef:
Je kunt er gewoon niet omheen dat er verschillende definities zijn van het begrip "dressuur".

Er is slecht één definitie:

Dressuur is de kunst van het dresseren is het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-09-09 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:09

HC wil iedereen altijd, in welk topic dan ook, mee laten genieten met zijn dagelijkse leven.
Daarom vergelijkt hij bijvoorbeeld totaal verschillende dingen als het plezier beleven aan een overwinning op het niveau van Totilas, met het rijden op zijn ponnies door de bergen.
Het slaat nergens op, maar hij heeft weer de aandacht.

Wat ik me altijd afvraag bij dat soort uitlatingen is, als iemand steeds zo bezig is zijn dagelijks bestaan te verheerlijken, dan is de werkelijkheid meestal anders.
Waarom zou je iets verheerlijken als je er tevreden mee bent
Totaal off topic, ik weet het, maar door die brij aan tekst van HC gaat de oorsprong van dit topic verloren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:10

Horseyfries:

Heb je ooit wel eens gekeken bij uitleg over de cijfers??

Kun je dan nog zeggen, dat aan alle voorwaarden, beschreven in het "scala van de africhting" tot in de perfectie (of bijna perfectie) word voldaan?

Het waren immers de "juryleden" die bij deze uitvoeringen de 9's en 10'en gaf

Word hier door Totilas nu werkelijk aan voldaan???

Zogauw Totilas "meer bevestigd" is, kan men dus geen 9's en 10'en meer geven, die had hij al

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:10

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Je kunt er gewoon niet omheen dat er verschillende definities zijn van het begrip "dressuur".

Er is slecht één definitie:

Dressuur is de kunst van het dresseren is het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.

Dat is niet de definitie als je het hebt over de "dressuursport", kortweg "dressuur".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:11

sarabande schreef:
Totaal off topic, ik weet het, maar door die brij aan tekst van HC gaat de oorsprong van dit topic verloren.

Is dat zo? of vínd jij dat?

Ik ga nét nog terug naar de ts en breng de probleemstelling terug tot:

1. - is het biomechanisch correct?
2. - voldoet het aan wat de FEI wil?

hc

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:11

Kijk eens naar dit filpje. hier doet hij een 'shetlanderdrafje' zoals edward dat noemt... Daar zie je dat totilas best 'normaal' kan lopen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:13

horseyfries schreef:
[Dat is niet de definitie als je het hebt over de "dressuursport", kortweg "dressuur".

1. ´Dressuursport´ beperkt zich niet tot paarden. Ook honden en andere diersoorten kennen dressuursporten.

2. Er zijn ook binnen dressuur van paarden ZEER veel verschillende takken.

Je legt de vinger op de zwakke plek dat hier op Bokt ´dressuur´ abusievelijk slechts door tunnelvisie gezien wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:17

HC, zeg ik ergens dat dressuursport zich beperkt tot paarden?
Maar we hebben het hier wel over paardensport, wat je er allemaal verder nog bij wilt slepen draagt niet echt bij tot de discussie, vind je wel?
Tunnelvisie is iets anders dan je gewoon bij het onderwerp te houden en geen dingen erbij te halen die er niet toe doen, zoals boodschappen doen met je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:26

horseyfries schreef:
Maar we hebben het hier wel over paardensport,

Sterker nog: over het bewegingsverloop van Totilas.
Daar zijn hier alle mogelijk cirkelredenering op losgelaten en degenen die kritisch zijn worden vervolgens persoonlijk bekritiseerd.

Vandaar maar WEER terug naar:

Het bewegingsverloop van Totilas;
1. is het de minst belastende manier om de ruiter te dragen?
2. beantwoort het aan de wat de FEI in de reglementen beschrijft?

1. Nee. Zie de ref. die ik al gegeven heb.

2. Ik vind van niet omdat ik dénk dat klassieke dresuur als peiler heeft dat het paard geleerd wordt het ruitergewicht te dragen opdat dit minder belastend/schadelijk is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:27

Peelie schreef:

Kijk eens naar dit filpje. hier doet hij een 'shetlanderdrafje' zoals edward dat noemt... Daar zie je dat totilas best 'normaal' kan lopen...

Dat shetlanddrafje heeft een knieactie waar de meeste paarden alleen maar van kunnen dromen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:30

Airborn schreef:
Dat shetlanddrafje heeft een knieactie waar de meeste paarden alleen maar van kunnen dromen...

Dus dat is waar de fokkers naar toe moeten? Of zal het nog extremer moeten om een paard als Totilas te verslaan?
Nog meer knieactie? Nog meer spectacel en show?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:31

Dat vind ik reuze meevallen... Je ziet aan hem dat hij aanleg heeft voor veel knieactie (zoals bij veel ander paarden, maar waar het er nooit uitgereden word) en dat benut edward.

Ik vind zijn draf niet spectaculair als hij normaal draft...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:34

Airborn schreef:

Kijk dan ook eens naar de áchterzijde. Dat is de kant waar het om gaat.

Kijk naar het centrum van de pas, naar het midden tussen hoef neerzetten en afhoeven, ten opzichte van de heupkom.
Deze relatieve posities zijn het belangrijkste en verschillend bij verschillen in voorwaardsheid/verzameling.

Het is om te leren zíen het handigste om vooral naar de relatieve positie van het afhoeven te kijken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:37

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Maar we hebben het hier wel over paardensport,

Sterker nog: over het bewegingsverloop van Totilas.
Daar zijn hier alle mogelijk cirkelredenering op losgelaten en degenen die kritisch zijn worden vervolgens persoonlijk bekritiseerd.

Vandaar maar WEER terug naar:

Het bewegingsverloop van Totilas;
1. is het de minst belastende manier om de ruiter te dragen?
2. beantwoort het aan de wat de FEI in de reglementen beschrijft?

1. Nee. Zie de ref. die ik al gegeven heb.

2. Ik vind van niet omdat ik dénk dat klassieke dresuur als peiler heeft dat het paard geleerd wordt het ruitergewicht te dragen opdat dit minder belastend/schadelijk is.

1. Voor Totilas is het niet meer belastend, Edward weegt immers niet meer als hij zijn voorbenen hoger optrekt? Dus voor Totilas: ja!
2. Ja. als ik de reglementen erbij neem benadert hij de perfecte uitvoering hiervan bij momenten. Soms ook niet en daarom scoorde hij ook geen 100 %