Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:00

Professor schreef:
[

Boven op de croup toucheert men waarom???
Werken aan de hand, moet eigenlijk qua hulpen dezelfde zijn als onder de man.
En mij kan niemand wijsmaken, dat men SB aan de hand kan oefenen, het is dan een veredeld wijken voor de kuit.
Want ook al drijft u zg met uw lichaam, het zijn allemaal laterale hulpen, daarmee kan men geen zijgang mee ontwikkelen, maar zo als ik al schreef, wijken voor in dit geval de zweep.

sorry maar U heeft uw bril in uw broekzak zitten als u ziet dat ik het paard touchert op de croup, en als werken aan de hand dus in uw ogen het niet is, dan hebben de oude meesters, en de huidige meester het totaal verkeerd, goh u zou een boek moeten gaan schrijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:02

Professor schreef:
Moll schreef:
hoe dat zo? is het niet het geschreven woord, verzameling voor het uitgestrekte? is puur klassiek

Verzameling voor Jonge Paarden????
Weet u wat Jonge Paarden zijn????

is dit nou een vraag met weder vraag beantwoorden? kom zeg had van u toch wel iets meer verwacht

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:24

Ga ik weer eens eigenwijs doen.
Ik vind een 3 jarig paard een puber. Niet geschikt voor werk.
Een 4 jarige begint vind ik pas een beetje rijp te worden om licht werk te gaan doen.
Een jong paard, een 4 jarige dus, loopt natuurlijk gezien gewoon op de voorhand, al helemaal als wij mens er ook nog eens op gaan zitten.
De eerste tijd blijft het paard ( als het eerlijk gereden wordt) voorwaarts neerwaarts lopen in de stuwende fase.
Vergeleken met krachttraining bij mensen, moet je er minstens 3 jaar voor uit trekken, dat je paard sterk genoeg is om in een dragende fase terecht te kunnen komen. Ooit een 16 jarige gezien die 100 kilo kan bankdrukken?
Nee, daar gaat jaren opbouwende training aan vooraf.
Verzameling en een goed ondertredende achterhand vind ik zwaar werk.
Ik krijg een heel triest gevoel als ik een 4 jarige in oprichting en verzameling zie lopen.
Ik probeer kinderen de eerste stapjes van het rijden bij te brengen.
Volwassenen ben ik mee gestopt, simpel om de reden, dat ik het niet aan kan zien, dat gestuiter op de ruggen.
Maar ook omdat ik geen paard van ongeveer 12 jaar tegenkom, die te koop is, die niet kapot gereden is.
Jonge paarden kunnen dit werk helemaal niet aan, en zijn niet bomproof.
Kleine pony's worden rijtechnisch niet goed gereden, lopen zoals ze willen, hebben lol en worden niet overvraagd. Gewoon omdat kinderen dit niet kunnen. Of de mammies moeten erop gaan zitten! Maar deze pony's hebben dan ook de nodige problemen.
Zou dit de reden zijn, dat pony's veel langer gezond blijven dan een doorsnee paard.
Tegenwoordig moet elk paard op 4 jarige leeftijd op concours en het liefst de L al gepasseerd zijn.
In de B dressuur wordt al verwacht dat een paard een perfecte proef loopt, het liefst in oprichting met een sterk ondertredende achterhand.
De meeste paarden staan de hele dag in een box, en moeten 1 keer per dag een uur werk doen, waar ze nog lang niet sterk genoeg voor zijn.
Ik heb veel jonge paarden gereden, de eerste 3 jaren met een lange teugel, alleen maar voorwaarts neerwaarts, tempowisselingen, simpele overgangen, wendingen, lengtebuigingen, verder, buitenritten, kleine sprongetjes, en vertrouwen opbouwen.
Het kost tijd, maar je krijgt wel een bespierd paard.

Professor hoe denkt U hierover? Hoe oud moet een paard zijn, en hoe lang mag een paard eerst op eigen benen lopen, zonder allerlei zware oefeningen te doen, en tijd krijgen om sterk te worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:37

4 jaar begin ik pas na te denken over zadelmak maken an een paard dan pas in balans rijden en recht richten, daar gaat opzich al eel tijd in zitten, en tuurlijk alles in het nederige voorwaards neerwaards, met 6 jaar kan je langzaam aan beginnen met beetje oprichting en verdere verzameling eerst aan de hand bijvoorbeeld 2 beginnende pasjes piaf etcetera, in een B proef zoals je aan geeft worden ook enkele passen midden draf gevraagd dit is in mijn optiek uit den boze want is het niet zo dat de midden draf en uit gestrekte van uit de verzameling word gereden
Laatst bijgewerkt door Moll op 14-10-09 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:03

’’Schouderbinnenwaarts is de aspirine van de dressuur’.
- Nuno Oliveira

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:06

Als ik het over jonge paarden heb, dan spreek ik daarbij vanuit mijn eigen referentiekader, dus zoals ik ze aanrij, in alle rust, zonder stress en zonder ooit te overvragen. Als ze dan op een gegeven moment stabiel in de aanleuning zijn en netjes op eigen benen lopen in het voorwaarts-neerwaarts, dan kan ik in alle rust en zonder spanning een sb vragen, korte stukjes zoals ik al zei.

Daar is niks mis mee, en steeds weer vanuit het sb naar voren, ook weer korte stukjes en dan weer rustig terug en weer een stukje sb.

Ik heb er hiermee nooit eentje in de poeier gereden in elk geval.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:16

Gerner schreef:
Ga ik weer eens eigenwijs doen.
Ik vind een 3 jarig paard een puber. Niet geschikt voor werk.
Een 4 jarige begint vind ik pas een beetje rijp te worden om licht werk te gaan doen.
Een jong paard, een 4 jarige dus, loopt natuurlijk gezien gewoon op de voorhand, al helemaal als wij mens er ook nog eens op gaan zitten.
De eerste tijd blijft het paard ( als het eerlijk gereden wordt) voorwaarts neerwaarts lopen in de stuwende fase.
Vergeleken met krachttraining bij mensen, moet je er minstens 3 jaar voor uit trekken, dat je paard sterk genoeg is om in een dragende fase terecht te kunnen komen. Ooit een 16 jarige gezien die 100 kilo kan bankdrukken?
Nee, daar gaat jaren opbouwende training aan vooraf.
Verzameling en een goed ondertredende achterhand vind ik zwaar werk.
Ik krijg een heel triest gevoel als ik een 4 jarige in oprichting en verzameling zie lopen.
Ik probeer kinderen de eerste stapjes van het rijden bij te brengen.
Volwassenen ben ik mee gestopt, simpel om de reden, dat ik het niet aan kan zien, dat gestuiter op de ruggen.
Maar ook omdat ik geen paard van ongeveer 12 jaar tegenkom, die te koop is, die niet kapot gereden is.
Jonge paarden kunnen dit werk helemaal niet aan, en zijn niet bomproof.
Kleine pony's worden rijtechnisch niet goed gereden, lopen zoals ze willen, hebben lol en worden niet overvraagd. Gewoon omdat kinderen dit niet kunnen. Of de mammies moeten erop gaan zitten! Maar deze pony's hebben dan ook de nodige problemen.
Zou dit de reden zijn, dat pony's veel langer gezond blijven dan een doorsnee paard.
Tegenwoordig moet elk paard op 4 jarige leeftijd op concours en het liefst de L al gepasseerd zijn.
In de B dressuur wordt al verwacht dat een paard een perfecte proef loopt, het liefst in oprichting met een sterk ondertredende achterhand.
De meeste paarden staan de hele dag in een box, en moeten 1 keer per dag een uur werk doen, waar ze nog lang niet sterk genoeg voor zijn.
Ik heb veel jonge paarden gereden, de eerste 3 jaren met een lange teugel, alleen maar voorwaarts neerwaarts, tempowisselingen, simpele overgangen, wendingen, lengtebuigingen, verder, buitenritten, kleine sprongetjes, en vertrouwen opbouwen.
Het kost tijd, maar je krijgt wel een bespierd paard.

Professor hoe denkt U hierover? Hoe oud moet een paard zijn, en hoe lang mag een paard eerst op eigen benen lopen, zonder allerlei zware oefeningen te doen, en tijd krijgen om sterk te worden.

Gerner ik heb genoten van dit prachtige stukje tekst, helaas klopt elke woord wat je zegt en hebben de meeste ruiters helemaal niet te tijd en de zin om een paard de tijd van zijn ontwikkeling te geven.
En die mammies ... _O- , meestal staan ze aan de kant van de rijbak en proberen ze de instructeur te overschreeuwen ;)

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:22

Mindfields schreef:
Als ik het over jonge paarden heb, dan spreek ik daarbij vanuit mijn eigen referentiekader, dus zoals ik ze aanrij, in alle rust, zonder stress en zonder ooit te overvragen. Als ze dan op een gegeven moment stabiel in de aanleuning zijn en netjes op eigen benen lopen in het voorwaarts-neerwaarts, dan kan ik in alle rust en zonder spanning een sb vragen, korte stukjes zoals ik al zei.

Daar is niks mis mee, en steeds weer vanuit het sb naar voren, ook weer korte stukjes en dan weer rustig terug en weer een stukje sb.

Ik heb er hiermee nooit eentje in de poeier gereden in elk geval.

Nee, maar dat is juist het punt.
Jij voelt en weet hoever je kan gaan, en weet welk paard van nature sterk genoeg is.
Natuurlijk zijn er paarden die als 4 jarige best af en toe een beetje krachttraining aankunnen.
In de wei dragen ze tenslotte ook wel eens af en toe.
Maar het grote probleem is dat het grote gros ruiters dat niet voelen, en domweg te veel vragen.
Maar hoeveel jonge paarden heb je gereden en gevolgd tot aan hun 16e levensjaar?
Veel jonge paarden worden aangereden, in 2 jaar tijd klaar gestoomd, om vervolgens verkocht te worden. Daarna verdwijnen ze en niemand weet hoe ze erbij staan als ze 12 zijn.
Dit zijn de paarden die uiteindelijk braaf zijn, maar meestal helaas behoorlijk in de kreukels.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:28

Ik heb niet alles gelezen :o Maar het lijkt me een interessante discussie.

Zelf heb ik ook moeite om een goede SB te rijden, Travers en appyeren gaan me makkelijker af. Ik heb te vaak het gevoel dat ik 'veredeld' aan het wijken ben (zoals ik hier al veel las).

Is het niet zo dat je paard hoort te buigen om het binnenbeen? Ong. op de plek van de singel? Waarom leggen dan bijzonder veel mensen het binnenbeen naar achter bij het rijden van SB, daar buigt je paard niet. Daar druk je de achterhand naar buiten (dus veredeld wijken).
Ook ik denk dat een goede SB alleen in een bepaalde mate van verzameling kan, althans dat ondervind ik nu.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:35

Gerner schreef:
Nee, maar dat is juist het punt.
Jij voelt en weet hoever je kan gaan, en weet welk paard van nature sterk genoeg is.
Natuurlijk zijn er paarden die als 4 jarige best af en toe een beetje krachttraining aankunnen.
In de wei dragen ze tenslotte ook wel eens af en toe.
Maar het grote probleem is dat het grote gros ruiters dat niet voelen, en domweg te veel vragen.
Maar hoeveel jonge paarden heb je gereden en gevolgd tot aan hun 16e levensjaar?
Veel jonge paarden worden aangereden, in 2 jaar tijd klaar gestoomd, om vervolgens verkocht te worden. Daarna verdwijnen ze en niemand weet hoe ze erbij staan als ze 12 zijn.
Dit zijn de paarden die uiteindelijk braaf zijn, maar meestal helaas behoorlijk in de kreukels.

Haaai :D

Ik heb er een aantal vanaf 3,5 jaar gereden(sommige t/m het Z2 gestart waarna ze verkocht werden) die ik nu nog ken. Het grootste deel daarvan is gelukkig bij verstandige ruiters terecht gekomen die ze netjes doorgereden hebben. Dat komt omdat ik dan zelf ook iets te zeggen had bij de verkoop en dus een goede combi kon vinden.

Maar mijn grootste vriend Rainman die ik vanaf 3,5 jaar gereden heb en opgeleid heb t/m het Z1 en die echt nooit een stap verkeerd zette, staat nu bij iemand waarbij hij dagelijks zo in verzet komt dat hij alleen nog maar steigert. Dus die gaat absoluut niet met beleid met hem om en dwingt hem tot dingen waar hij lichamelijk mee in de knoop komt. En dat doet pijn in m'n hart, want in verzet komen deed hij nooit bij mij. Was een ontzettend fijn paard, wel heel gevoelig, maar als je daarmee om kon gaan deed ie echt alles voor je.

Te horen dat hij nu dit doet doet pijn.

Overigens vertelde diezelfde vrouw mij dat ze nog nooit een paard had gekocht dat zo licht, los in het lijf en fijn afgericht was als hij. Dan denk ik, waarom leer je daar dan niet van, waarom ga je niet ook zo licht en fijn rijden??

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:43

Omdat paardrijden gewoon echt vet moeilijk is.
Ze het gewoon niet kan, en waarschijnlijk vast zit in haar hele lichaam.
Deze vrouw kan beter gewoon buitenritjes blijven maken.
Ook erg leuk, en je paard blijft gezond.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:48

Gerner schreef:
Omdat paardrijden gewoon echt vet moeilijk is.
Ze het gewoon niet kan, en waarschijnlijk vast zit in haar hele lichaam.
Deze vrouw kan beter gewoon buitenritjes blijven maken.
Ook erg leuk, en je paard blijft gezond.

Het bizarre is, dat dit een vrouw is die t/m grand prix niveau gestart is en in de contreien hier hoog aangeschreven staat(maar dus niet bij de paarden, maar bij de lesklanten zelf).

Begrip voor het wezen paard heeft ze ook niet echt, ik heb ooit eens les van haar gehad op een paard wat ik voor iemand reed, en die eigenaar wilde graag dat ik eens leste bij haar. Nou prima, jouw paard, dus doen we.

Ik moest van haar zo vaak achter elkaar wijken, dat het paard helemaal gespannen werd(en het was al een spanningsbom, dat hadden al meerdere ruiters ervaren want ze durfden er op een gegeven moment zonder slof niet meer op). Dus ik zeg, zou ik even mogen galopperen want hij staat op ontploffen, in galop kan ie even zn ei kwijt en weer ontspannen. Nou nee dus, ik moest doorgaan met de oefening want hij moest maar gewoon aan het werk en niet miepen. En toen was ik nog niet zo zelfverzekerd als ik nu ben dus ik deed braaf wat me gezegd werd, en ja hoor, ik werd er afgelanceerd na 5 huizenhoge bokken. Dus ik: Kijk, dat voelde ik dus al aankomen en was dus niet nodig geweest....zucht.

Kon drie dagen niet lopen van de pijn in mn bovenbeen.

Dus ja, dat ze ook met Rainman niet overweg kan, snap ik wel.

Maar ik vraag me echt nog steeds af wat mensen op een paard doen die zich niet willen verdiepen in de geest van het wezen waar ze op gaan zitten.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:59

Aha, dat is het volgende punt waar ik verdrietig van kan worden.
Ik noem het altijd paarden met ogen binnenste buiten in hun hoofd.
Ze zijn murfgeslagen.
Onderdrukt en doen gestaag wat ze moeten doen.
Paarden houden van mensen en accepteren bijna alles.
Maar wij,
Leren een paard zichzelf zijn, maken er vrije geesten van, en hun eigenwaarde te laten groeien.
Haha, dit paard is een vrije geest en staakt net zo lang, totdat deze dame misschien ooit, ooit erachter komt dat het ook anders kan. En foei, dat heb je hem zelf geleerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:03

malloesje schreef:

Zelf heb ik ook moeite om een goede SB te rijden, Travers en appyeren gaan me makkelijker af. Ik heb te vaak het gevoel dat ik 'veredeld' aan het wijken ben (zoals ik hier al veel las).

Is het niet zo dat je paard hoort te buigen om het binnenbeen? Ong. op de plek van de singel? Waarom leggen dan bijzonder veel mensen het binnenbeen naar achter bij het rijden van SB, daar buigt je paard niet. Daar druk je de achterhand naar buiten (dus veredeld wijken).
Ook ik denk dat een goede SB alleen in een bepaalde mate van verzameling kan, althans dat ondervind ik nu.

het probleem is verticaal balans, een goeie SB rijden is niet moeilijk als het paard in balans is en goed onder treed, als het paard goed op 2 teugels loopt is het de stelling vragen en behouden, en verder begeleiden op de buitenteugel en een wakend binnen been, meer is het niet, veel is het probleem dat het paard niet op de buiten tegel loopt en dus naar binnen komt waardoor het binnen been overdreven aangelecht word en het dier over de buitenschouder weg loopt. fouten die door ruiter en instructie worden onderschat. balans is crusiaal voor een mooie corect uitgevoerde SB en een lichte voorm van verzameling, ander overloopt het paard zich zelf en word de achter hand tegen de wand gedrukt inplaats dat het dier buigt en met de schouder naar binnen komt. beperking van ruiter, en niet het paard, het paard kan het wel het gebrek van voelen en weten hoe een oefening aanvoeld ligt bij de ruiter, 90% van alle fouten ligt bij de ruiter, en om die 10 % te kunnen herkennen moet je van zeer goede huizen komen, dus ga er maar simpel wg van uit dat 100% de fout bij de ruiter ligt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:10

Gerner schreef:
Aha, dat is het volgende punt waar ik verdrietig van kan worden.
Ik noem het altijd paarden met ogen binnenste buiten in hun hoofd.
Ze zijn murfgeslagen.
Onderdrukt en doen gestaag wat ze moeten doen.
Paarden houden van mensen en accepteren bijna alles.
Maar wij,
Leren een paard zichzelf zijn, maken er vrije geesten van, en hun eigenwaarde te laten groeien.
Haha, dit paard is een vrije geest en staakt net zo lang, totdat deze dame misschien ooit, ooit erachter komt dat het ook anders kan. En foei, dat heb je hem zelf geleerd
.

Ja dat klopt. Soms voel ik me bijna schuldig weet je dat. Zo kreeg ik een 11-jarige andalusierdekhengst in training waar al twee jaar niemand meer op kon stappen omdat hij gewoon echt niets meer met ruiters te maken wilde hebben van ellende. Ik ben daar hier met hart en ziel mee bezig gegaan, vertrouwen geven, een opening zoeken en die vond ik dus, en hij durfde weer en ik mocht zelfs op zijn rug gaan zitten. Nou goed ik ben dus een gevoelsmens en dus zat ik er jankend op zo mooi vond ik het dat hij zich toch weer durfde open te stellen, weer het risico durfde te nemen dat hij ongenadig aan zn mond getrokken zou worden. Maar toen hij merkte dat ik dat dus niet deed was alles goed en kon ik heel fijn met hem rijden. Nouja die ging dus terug naar zn baas, en daar was het binnen een week weer klaar. Want ze kwamen meteen weer met stress, een slofteugel en dwang aanzetten en wat heb ik me daar schuldig om gevoeld. Ik dacht, dat paard durft weer, hij vertrouwde mij dat hij geen pijn meer hoefde te verdragen, en wat gebeurt er vervolgens? Ik besodemieter hem ook doordat ze hem daar toch weer pijn doen. ;(

Dat is het frustrerende van dit werk.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:25

Moll; bedankt voor je heldere uitleg. Dit is ongeveer precies mijn gevoel.

Overigens ben ik het met je laatste opmerking helemaal eens, zo ongeveer alle fouten zijn ruiterfouten. Al klinkt dit soms wel hard want fouten worden niet altijd bewust gemaakt. Fouten onderga je nou eenmaal in een leertraject. Alleen leren veel mensen er niet veel van.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:33

Malloesje, indd dat is zo, je kunt het niet alleen maar goed doen in je leerproces en dat leerproces is ook nooit ten einde, gelukkig maar!

Maar inderdaad, mensen leren soms(vaak) niks van hun fouten, en wie is er de dupe?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:42

Dat is ook altijd zo zonde..

Ik hoor bijzonder vaak mensen praten over rotpaarden etc. In mijn beleving zijn er (bijna) geen rotpaarden, althans zo worden ze niet geboren. Zo worden ze gemaakt door de ruiter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:43

malloesje schreef:
Dat is ook altijd zo zonde..

Ik hoor bijzonder vaak mensen praten over rotpaarden etc. In mijn beleving zijn er (bijna) geen rotpaarden, althans zo worden ze niet geboren. Zo worden ze gemaakt door de ruiter.

Helemaal mee eens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:46

Moll schreef:
Professor schreef:
[

Boven op de croup toucheert men waarom???
Werken aan de hand, moet eigenlijk qua hulpen dezelfde zijn als onder de man.
En mij kan niemand wijsmaken, dat men SB aan de hand kan oefenen, het is dan een veredeld wijken voor de kuit.
Want ook al drijft u zg met uw lichaam, het zijn allemaal laterale hulpen, daarmee kan men geen zijgang mee ontwikkelen, maar zo als ik al schreef, wijken voor in dit geval de zweep.

sorry maar U heeft uw bril in uw broekzak zitten als u ziet dat ik het paard touchert op de croup, en als werken aan de hand dus in uw ogen het niet is, dan hebben de oude meesters, en de huidige meester het totaal verkeerd, goh u zou een boek moeten gaan schrijven.

Weet niet van wie u boeken leest, of van wie u les krijgt, maar wat u schrijft is niet geheel de waarheid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:57

Moll schreef:
Citaat:
het probleem is verticaal balans, een goeie SB rijden is niet moeilijk als het paard in balans is en goed onder treed, als het paard goed op 2 teugels loopt is het de stelling vragen en behouden, en verder begeleiden op de buitenteugel en een wakend binnen been, meer is het niet, veel is het probleem dat het paard niet op de buiten tegel loopt en dus naar binnen komt waardoor het binnen been overdreven aangelecht word en het dier over de buitenschouder weg loopt.

Weet u SB is een oefening om juist een paard meer in balans te laten gaan, en om de buiging te verbeteren, en om de verzameling te verbeteren.
Een wakend binnenbeen????
Dat dacht ik al dat u dat zou schrijven zoals u ook dat aan de hand deed, het binnenbeen is niet wakend, het ligt bij of op de singel, dit is het punt waar het paard omheen buigt, en juist dat binnenbeen ligt aan het paard, en aktiveert het binnenachterbeen.
Wat u bedoeld is wijken, veredeld wijken voor de kuit, niet meer en niet minder.
Het buitenbeen zorgt daarvoor met de buitenteugel dat het paard niet zoals bij wijken kruisen gaat, maar rechtuit gaan. De schouder mag alleen naar binnenkomen, niet de gehele voorhand.
Dat is juist het moeilijke, het los maken van de schouder.
Het is een buiging die werkelijk door het gehele paard gaat, en niet in de hals alleen.Dus geen verbuigen van de hals, het paard heeft een zo weinig mogelijke stelling, de buiging daarop aangepast.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:01

malloesje schreef:

Wat u schrijft is niets op aan te merken, geweldig vind ik dat.
Dat er nog mensen zijn die nadenken, daar ben ik zeer blij om.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:44

Gerner u heeft een mooi pleidooi voor de paarden geschreven, over de blindheid van de ruiters voor de jonge paarden.
Mindfields het is verschrikkelijk wat u schrijft, dat er ruiters op niveau rijden, die niet met paarden om kunnen gaan en rijden. Die ten koste van de paarden showen, wanneer gaat de mens eens de paarden hier tegen beschermen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:58

Iemand die rotpaarden zegt, is zelf rot van binnen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:08

De dieren zijn ook een spiegel van de mens en geven het spiegelbeeld weer van de mens.