Gerner schreef:Ga ik weer eens eigenwijs doen.
Ik vind een 3 jarig paard een puber. Niet geschikt voor werk.
Een 4 jarige begint vind ik pas een beetje rijp te worden om licht werk te gaan doen.
Een jong paard, een 4 jarige dus, loopt natuurlijk gezien gewoon op de voorhand, al helemaal als wij mens er ook nog eens op gaan zitten.
De eerste tijd blijft het paard ( als het eerlijk gereden wordt) voorwaarts neerwaarts lopen in de stuwende fase.
Vergeleken met krachttraining bij mensen, moet je er minstens 3 jaar voor uit trekken, dat je paard sterk genoeg is om in een dragende fase terecht te kunnen komen. Ooit een 16 jarige gezien die 100 kilo kan bankdrukken?
Nee, daar gaat jaren opbouwende training aan vooraf.
Verzameling en een goed ondertredende achterhand vind ik zwaar werk.
Ik krijg een heel triest gevoel als ik een 4 jarige in oprichting en verzameling zie lopen.
Ik probeer kinderen de eerste stapjes van het rijden bij te brengen.
Volwassenen ben ik mee gestopt, simpel om de reden, dat ik het niet aan kan zien, dat gestuiter op de ruggen.
Maar ook omdat ik geen paard van ongeveer 12 jaar tegenkom, die te koop is, die niet kapot gereden is.
Jonge paarden kunnen dit werk helemaal niet aan, en zijn niet bomproof.
Kleine pony's worden rijtechnisch niet goed gereden, lopen zoals ze willen, hebben lol en worden niet overvraagd. Gewoon omdat kinderen dit niet kunnen. Of de mammies moeten erop gaan zitten! Maar deze pony's hebben dan ook de nodige problemen.
Zou dit de reden zijn, dat pony's veel langer gezond blijven dan een doorsnee paard.
Tegenwoordig moet elk paard op 4 jarige leeftijd op concours en het liefst de L al gepasseerd zijn.
In de B dressuur wordt al verwacht dat een paard een perfecte proef loopt, het liefst in oprichting met een sterk ondertredende achterhand.
De meeste paarden staan de hele dag in een box, en moeten 1 keer per dag een uur werk doen, waar ze nog lang niet sterk genoeg voor zijn.
Ik heb veel jonge paarden gereden, de eerste 3 jaren met een lange teugel, alleen maar voorwaarts neerwaarts, tempowisselingen, simpele overgangen, wendingen, lengtebuigingen, verder, buitenritten, kleine sprongetjes, en vertrouwen opbouwen.
Het kost tijd, maar je krijgt wel een bespierd paard.
Professor hoe denkt U hierover? Hoe oud moet een paard zijn, en hoe lang mag een paard eerst op eigen benen lopen, zonder allerlei zware oefeningen te doen, en tijd krijgen om sterk te worden.
Gerner ik heb genoten van dit prachtige stukje tekst, helaas klopt elke woord wat je zegt en hebben de meeste ruiters helemaal niet te tijd en de zin om een paard de tijd van zijn ontwikkeling te geven.
En die mammies ...
, meestal staan ze aan de kant van de rijbak en proberen ze de instructeur te overschreeuwen