Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lovely schreef:Maikeltje, ik vind het wel een beetje traag allemaal, met die 5 jarige had je al M kunnen zijn!
LDRD, dat paard weet niet dat hij groeischijven heeft, misschien moet je dat onderzoekje een keer voorlezen aan hem?
Ninx schreef:Onbegrijpelijk.... werkelijk.
Nu ben ik een weldenkend volwassen mens, en ook ik had geen weet van dergelijke zaken. Ik ben inderdaad alles gaan lezen en me gaan verdiepen in de groei van een paard. Ik ben me de pestpleuris geschrokken en heb me gerealiseerd dat ik paarden vroeger vaak veel te vroeg heb belast.
Ik heb een kleuter dag in dag uit een zak kolen laten sjouwen zeg maar, even ter vergelijking.
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen de bereidheid niet hebben om zich hierin te verdiepen ten gunste van hun eigen paard, dat is toch je grootste goed?
Het enige dat jullie doen is kijken naar het exterieur van het paard, kijken of het levenslustig oogt, en als dat zo is 'zal het wel goed zijn allemaal, want we doen het al jaren zo'. Vervolgens laten jullie hier zien ook nog niet volgroeid te zijn, de schijfjes in jullie breinstellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik.....
Ninx schreef:Onbegrijpelijk.... werkelijk.
Nu ben ik een weldenkend volwassen mens, en ook ik had geen weet van dergelijke zaken. Ik ben inderdaad alles gaan lezen en me gaan verdiepen in de groei van een paard. Ik ben me de pestpleuris geschrokken en heb me gerealiseerd dat ik paarden vroeger vaak veel te vroeg heb belast.
Ik heb een kleuter dag in dag uit een zak kolen laten sjouwen zeg maar, even ter vergelijking.
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen de bereidheid niet hebben om zich hierin te verdiepen ten gunste van hun eigen paard, dat is toch je grootste goed?
Het enige dat jullie doen is kijken naar het exterieur van het paard, kijken of het levenslustig oogt, en als dat zo is 'zal het wel goed zijn allemaal, want we doen het al jaren zo'. Vervolgens laten jullie hier zien ook nog niet volgroeid te zijn, de schijfjes in jullie breinstellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik.....
. Dat laatste is voor een 25 jarige nog een probleem.
superwoman schreef:Meeste paarden worden kapot gereden door recreatie-ruiters!
Heeft te maken met rijstijl en ervaring.
(het verschil met een zak kolen en een goede ruiter zeg maar, even als vergelijking![]()
Als je daadwerkelijk denkt dat "wij" (Citaat:jullie ) kijken naar het exterieur om te beslissen of het paard er klaar voor is, moet jij nog veel leren
superwoman schreef:Ninx schreef:Onbegrijpelijk.... werkelijk.
Meeste paarden worden kapot gereden door recreatie-ruiters!
Heeft te maken met rijstijl en ervaring.
(het verschil met een zak kolen en een goede ruiter zeg maar, even als vergelijking![]()
Als je daadwerkelijk denkt dat "wij" (Citaat:jullie ) kijken naar het exterieur om te beslissen of het paard er klaar voor is, moet jij nog veel leren
Lovely schreef:Jawel, als een zak kolen zitten is hoe dan ook slecht voor je paard, en dan nog dag in dag uit ook nog...
Ninx, er spelen nog wel wat meer zaken mee, maar het is duidelijk dat je daar geen kaas van gegeten hebt.
. Lovely schreef:Wat je wel vaak ziet is dat ruiters die graag aan hun paard sleutelen zich er wat meer in verdiept hebben en dus ook hun paard veel doelmatiger aan het werk zetten. Daarmee verbeter je een paard en belast je hem niet ongunstig. Dat is nogal iets anders dan wat bitloos door het bos hobbelen.
tita schreef:BOINIK ik neem aan dat je dat wel ff terug wilt nemen.
De meeste paarden worden verrot gereden door mensen die denken dat ze kunnen rijden.
Dan zijn er nog mensen die ff snel naar de Z willen en hoger kost wat het kost (jij hebt tenslottte ooit les gehad van zo'n persoon dus je weet wat bedoel en je hebt genoeg gezien op het stapje)
Bovendien kan een recreatie ruiter wel zitten als een zak kolen maar dat wil niet zeggen dat ie hem daadwerkelijk verpest.
En als ik een meisje zie hobbbelen met der pony in de bak of op straat dan denk ik niet per defenitie gut die pony wordt verpest.
. 
Ninx schreef:wordt altijd gegooid met het volgende zinnetje: "het is afhankelijk van het paard, als het sterk genoeg is en volgroeid kun je er best mee aan de slag". Dat wordt dan gebaseerd op het exterieur, ofwel: wat er aan de buitenzijde zichtbaar is.
Maar een meisje van 10 met grote borsten blijft een meisje van 10... wat al deze 'wijze' mensen aan de buitenzijde menen te kunnen zien zegt niets over het daadwerkelijk 'volgroeid' zijn...
) dat zo graag willen geloven, prima hoor.
.