ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:48

Er zijn zoveel meningen & wijsheden ih houden van paarden/inrijden/etc, dat elk toch aan zijn eigen principe zal vasthouden. Tot zolang het paard daar helemaal geen schade van ondervindt, wat maakt het dan uit.

En OK, de groeischijven zijn pas dicht vanaf 6 jaar, maar het lijkt me sterk te gaan roepen dat alle paarden die voor hun 6e zijn ingereden, om zeep gereden zijn, en omgekeerd, alle paarden die na hun 6 zijn ingereden, onverslijtbaar zijn.

Ik vind niets mis met een 3 jarig paard zadelmak maken. Dan gaat alles over het algemeen vrij makkelijk.

Er zijn zoveel gekken ah longeren op 3, met bijzetteugels etc, daar kom ik al véél misselijker van. Het paard in mijn profiel, Anulena, heb ik gekocht als 3 jarige in die toestand, geprepareerd voor verkoop & overtraind. Na half jaar id weide komt ze nu pas tot haar recht.
Onze andere 4jarigen zijn al een jaartje onder het zadel, maar gewoon rustig aan, 15-20min werken, 2x per week

En de rest van de week lopen ze gewoon in een kudde van 4 op de weide.

Zo vind elk zijn manier net de beste, maar ik ben maar gelukkig als mijn paarden minstens met 2 buiten in de weide kunnen spelen, en ze enkele malen per week es een half uurtje kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:49

Tja, als je er als een zak kolen op zit, dan gaat het ook niet goed natuurlijk, niet bij een 3 jarig paard, een van 4, 8 of 20 jaar.
Er zijn geen feitelijkheden die een onderbouwing zijn dat je een 3 jarige stuk maakt als je er op gaat zitten (met beleid, dat blijf ik dan maar herhalen tegen dovemansoren).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:03

Lovely schreef:
Maikeltje, ik vind het wel een beetje traag allemaal, met die 5 jarige had je al M kunnen zijn!

LDRD, dat paard weet niet dat hij groeischijven heeft, misschien moet je dat onderzoekje een keer voorlezen aan hem?

Ja, ik baal er ook van dat we die merrie pas met 4,5 jaar hebben gevonden en toen moest ze nog uit de klei getrokken worden :roll:

Maar daar heb ik een oplossing voor, we rijden d'r gewoon 2x op een dag dan kan ze de achterstand inhalen :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:04

Ninx schreef:
Onbegrijpelijk.... werkelijk.
Nu ben ik een weldenkend volwassen mens, en ook ik had geen weet van dergelijke zaken. Ik ben inderdaad alles gaan lezen en me gaan verdiepen in de groei van een paard. Ik ben me de pestpleuris geschrokken en heb me gerealiseerd dat ik paarden vroeger vaak veel te vroeg heb belast.
Ik heb een kleuter dag in dag uit een zak kolen laten sjouwen zeg maar, even ter vergelijking.
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen de bereidheid niet hebben om zich hierin te verdiepen ten gunste van hun eigen paard, dat is toch je grootste goed?
Het enige dat jullie doen is kijken naar het exterieur van het paard, kijken of het levenslustig oogt, en als dat zo is 'zal het wel goed zijn allemaal, want we doen het al jaren zo'. Vervolgens laten jullie hier zien ook nog niet volgroeid te zijn, de schijfjes in jullie brein ;) stellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik..... ;)

Meeste paarden worden kapot gereden door recreatie-ruiters!
Heeft te maken met rijstijl en ervaring.
(het verschil met een zak kolen en een goede ruiter zeg maar, even als vergelijking :D

Als je daadwerkelijk denkt dat "wij" ([quote]jullie ) kijken naar het exterieur om te beslissen of het paard er klaar voor is, moet jij nog veel leren ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:06

Ninx schreef:
Nu ben ik een weldenkend volwassen mens, en ook ik had geen weet van dergelijke zaken. Ik ben inderdaad alles gaan lezen en me gaan verdiepen in de groei van een paard. Ik ben me de pestpleuris geschrokken en heb me gerealiseerd dat ik paarden vroeger vaak veel te vroeg heb belast.
Ik heb een kleuter dag in dag uit een zak kolen laten sjouwen zeg maar, even ter vergelijking.
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen de bereidheid niet hebben om zich hierin te verdiepen ten gunste van hun eigen paard, dat is toch je grootste goed?
Het enige dat jullie doen is kijken naar het exterieur van het paard, kijken of het levenslustig oogt, en als dat zo is 'zal het wel goed zijn allemaal, want we doen het al jaren zo'. Vervolgens laten jullie hier zien ook nog niet volgroeid te zijn, de schijfjes in jullie brein ;) stellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik..... ;)

"Wij" laten onze kleuters niet iedere dag met een zak kolen rondsjouwen. "Wij" belasten onze kleuters met beleid en DAT wil er maar niet in bij "jullie". :)*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:11

Precies Lovely, met beleid en geen 10 tonner die op de rug zit te bonken ;) . Dat laatste is voor een 25 jarige nog een probleem.

Daarbij wordt de training en het uitbrengen van een sportpaard ook zwaar overschat hoor.
Om maar even een voorbeeld dicht bij huis te geven:

Ik heb een 8 jarige, die met 4 jaar zadelmak gemaakt is, met 5 jaar L1 gestart is en die nu binnenkort ZZ zwaar gestart gaat worden. Je wil niet weten met hoeveel gemak en hele lichte training die hierdoor gerold is, en dan hebben we hem nog periodes opzettelijk thuis gehouden om niet te snel door de klasses heen te gaan.
Maar goed, dat gelooft geen mens meestal, want dit kan je alleen maar bereiken met heel veel kilometers in de benen, rukken, trekken, plukken en schoppen toch? :roll:

Dan hebben we er nog één staan die eerst 5 veulens gehad heeft en als 8.5 jarige voor het eerst onder het zadel is gekomen. Die is een half jaar daarna succesvol M gestart. Een beetje getalenteerd paard pakt dat gewoon zo op.

Het gemiddelde recreactiepaard heeft het een stuk zwaarder. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:15

HOe is dat trouwens voor de tere groeischijfjes, zo'n dracht?
Een jong paard daar zit je gewoon een paar keer per week een minuutje of 20 op en klaar. Knappe jongen die daar overbelast van raakt hoor.

MidnightStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:18

Bij de manege waar ik rijd beginnen ze op hun 3de met rijden

Meestal doen de meeste het ook omdat als ze zadelmak zijn,

Al wat kunnen en Jong zijn.

Dan kunnen ze er meestal meer geld voor krijgen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:39

superwoman schreef:
(het verschil met een zak kolen en een goede ruiter zeg maar, even als vergelijking :D

Als je daadwerkelijk denkt dat "wij" (
Citaat:
jullie ) kijken naar het exterieur om te beslissen of het paard er klaar voor is, moet jij nog veel leren ;)

Jij bent toch ook een recreatieruiter, jullie allemaal toch? Of leven jullie met het gehele gezin van de inkomsten uit de sport? In dat geval zijn jullie inderdaad geen recreatieruiters...

Er wordt altijd gegooid met het volgende zinnetje: "het is afhankelijk van het paard, als het sterk genoeg is en volgroeid kun je er best mee aan de slag". Dat wordt dan gebaseerd op het exterieur, ofwel: wat er aan de buitenzijde zichtbaar is.
Maar een meisje van 10 met grote borsten blijft een meisje van 10... wat al deze 'wijze' mensen aan de buitenzijde menen te kunnen zien zegt niets over het daadwerkelijk 'volgroeid' zijn...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:40

superwoman schreef:
Ninx schreef:

Als je daadwerkelijk denkt dat "wij" (
Citaat:
jullie ) kijken naar het exterieur om te beslissen of het paard er klaar voor is, moet jij nog veel leren ;)

BOINIK ik neem aan dat je dat wel ff terug wilt nemen.
De meeste paarden worden verrot gereden door mensen die denken dat ze kunnen rijden.
Dan zijn er nog mensen die ff snel naar de Z willen en hoger kost wat het kost (jij hebt tenslottte ooit les gehad van zo'n persoon dus je weet wat bedoel en je hebt genoeg gezien op het stapje)

Bovendien kan een recreatie ruiter wel zitten als een zak kolen maar dat wil niet zeggen dat ie hem daadwerkelijk verpest.
En als ik een meisje zie hobbbelen met der pony in de bak of op straat dan denk ik niet per defenitie gut die pony wordt verpest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:45

Jawel, als een zak kolen zitten is hoe dan ook slecht voor je paard, en dan dag in dag uit ook nog...

Ninx, er spelen nog wel wat meer zaken mee, maar het is duidelijk dat je daar geen kaas van gegeten hebt :).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:47

Is maar wat je onder een zak kolen verstaat he, ik denk dat de meeste profs bijna elke Z ruiter een zak kolen vind, maar dat is een discussie apart.

Ik vind het alleen weer zo vervelend dat de recreatie-ruiters ineens de gene zijn die paarden kapot rijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:52

tita schreef:
Ik vind het alleen weer zo vervelend dat de recreatie-ruiters ineens de gene zijn die paarden kapot rijden.

't is natuurlijk altijd makkelijker om mekaar wat verwijten te maken als inhoudelijk te discussiëren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:54

Lovely schreef:
Jawel, als een zak kolen zitten is hoe dan ook slecht voor je paard, en dan nog dag in dag uit ook nog...

Ninx, er spelen nog wel wat meer zaken mee, maar het is duidelijk dat je daar geen kaas van gegeten hebt :).

Ik moet wel een beetje om je lachen.... hahaha! Ik hoop dat je jezelf ook niet al te serieus neemt.
Toch tekenend dat ik weggezet wordt als geitenwollen-hobby-ruiter terwijl dat uitsluitend zou moeten blijken uit het feit dat ik slechts een volgroeid paard wil belasten.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:56

Ik heb het over het gemiddelde recreatiepaard en om een gemiddelde te krijgen heb je ook uitschieters naar boven en beneden.

Ik beweer ook zeker niet dat élk sportpaard het goed heeft :n .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:59

Wat je wel vaak ziet is dat ruiters die graag aan hun paard sleutelen zich er wat meer in verdiept hebben en dus ook hun paard veel doelmatiger aan het werk zetten. Daarmee verbeter je een paard en belast je hem niet ongunstig. Dat is nogal iets anders dan wat bitloos door het bos hobbelen :j.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:05

Lovely schreef:
Wat je wel vaak ziet is dat ruiters die graag aan hun paard sleutelen zich er wat meer in verdiept hebben en dus ook hun paard veel doelmatiger aan het werk zetten. Daarmee verbeter je een paard en belast je hem niet ongunstig. Dat is nogal iets anders dan wat bitloos door het bos hobbelen :j.

Wat veronderstel je nu toch weer allemaal?
Nu rijdt ik niet bitloos, en werk afwisselend in de bak en buiten... Maar ik zie voldoende zeer kundige ruiters voorbij komen die zonder bit rijden, en zeer regelmatig in het bos te vinden zijn...
Daar zitten combinaties tussen waar ik mijn vingers bij aflik.
Los daarvan zijn er ook meer dan voldoende meer traditionele dressuurruiters die prachtig werk neerzetten.
Je kunt niet generaliseren op die manier Lovely...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:17

Maar wie zegt of beweerd dat het paard wat bitloos door het bos hobbeld pijn of gebreken heeft of verpest wordt?

Een paard wat gezond is en leuk door het bos hobbeld desnoods bitloos al hang je er een stang in voor mij part waarom wordt er dan gezegd dat men (eigenaar, verzorgster) zich er minder in verdiept dat aan doorsnee wedstrijd-ruiters.

IMO zijn het wedstrijd-ruiters die behoorlijk egoistisch bezig zijn en kost wat kost moet dat beest door klassement heen.
Ja zelf was ik ook wedstrijd-ruiter en ik heb ook dingen gedaan die niet door de beugel kunnen en misschien heb ik hem onbewust verpest maar volgens jullie woorden dan niet want ik had les, en veel les en succes dus verdiepte ik mezelf er in en mijn paard was nooit nooit kreupel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:30

Weer generaliseren dus. Nu zijn het weer de wedstrijdruiters...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:34

Dat zeg ik niet, het zijn gewoon omstandigheden die een paard doet verpest maar een beetje goede ruiter doet het niet opzet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:03

tita schreef:
BOINIK ik neem aan dat je dat wel ff terug wilt nemen.
De meeste paarden worden verrot gereden door mensen die denken dat ze kunnen rijden.
Dan zijn er nog mensen die ff snel naar de Z willen en hoger kost wat het kost (jij hebt tenslottte ooit les gehad van zo'n persoon dus je weet wat bedoel en je hebt genoeg gezien op het stapje)

Bovendien kan een recreatie ruiter wel zitten als een zak kolen maar dat wil niet zeggen dat ie hem daadwerkelijk verpest.
En als ik een meisje zie hobbbelen met der pony in de bak of op straat dan denk ik niet per defenitie gut die pony wordt verpest.

Wat een onzin en ik neem het niet terug!
Vind het aso dat je zo persoonlijk bent en op zo'n manier!
Over "les van zo'n persoon" is gelul - daar is iederen zelf bij, makkelijk om die de schuld te geven :r .
Tuur is na der OCD operatie op 3 jarige leeftijd nooit kreupel geweest-> Klaar!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:13

Ik zeg ook niet dat jij het doet :roll:
Ik basseer de post helemaal niet op jou en helemaal niks persoonlijks aan. (ascociaal ben ik evenmin)
Maar het is algemeen bekend dat die zogenaamde GP ruiter die het niet was heel veel paarden naar de klote heeft gereden en heel veel lesklanten zijn door hem grof geworden.
Ik wil daarmee alleen zeggen dat het niet uit maakt of je les hebt, maar gaat ook om hoe je met je paard omgaat en hoe je zelf als persoon bent.

Ik geef gewoon toe dat ik fouten heb gemaakt, en dat ik het nu anders zou doen, maar toen kreeg ik ook les.

Jij beweert dat recreaten vaak de oorzakers zijn van probleem-paarden.
Dat zij paarden verpesten dat vind ik nogal grof.
Behalve Tuur is Prince en mijn 2 vorige paarden ook nog nooit kreupel geweest, dat zegt niet alleen over onze rijstijl hoor.

Maar om recreanten de schuld te geven vind ik ook not done

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:58

Ninx schreef:
wordt altijd gegooid met het volgende zinnetje: "het is afhankelijk van het paard, als het sterk genoeg is en volgroeid kun je er best mee aan de slag". Dat wordt dan gebaseerd op het exterieur, ofwel: wat er aan de buitenzijde zichtbaar is.
Maar een meisje van 10 met grote borsten blijft een meisje van 10... wat al deze 'wijze' mensen aan de buitenzijde menen te kunnen zien zegt niets over het daadwerkelijk 'volgroeid' zijn...

Kijk en daar ga je fout! behoorlijk fout ook.......... want een groot deel van de beslissing hangt zeker af van hoe het paard OOK tussen zn oren is............ maar dat is voor "mijn" soort ruiters heel normaal, denken we niet eens over na...... "jullie" soort ruiters moeten daar nog over nadenken en komen dan inderdaad met nogal plankmisslaande argumenten :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:02

Nou Kim, dat gaat een beetje ver, hoor.
Maar als 'jullie soort ruiters' (mijn god, wie heeft dat nou weer verzonnen??? :D ) dat zo graag willen geloven, prima hoor. ;)

Ik denk dat er tussen beide groepen (als we toch per se willen verdelen) mensen zijn die het belang inzien van het fysieke EN het mentale gedeelte, maar dat er ook in beide groepen mensen zitten die nergens bij stil staan. Helaas. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:04

Dat hebben jullie verzonnen :j.

Kim, eens, ik heb het ook al aangehaald.