Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:44

Emaartje schreef:
hoe longeren jullie je paard?met iets eraan?

Dat komt pas in een later stadium aan bod. Wanneer het paard alles in stelling kan doen, en dan dus ook in stelling gelongeerd kan worden. Uiteraard zonder iets eraan.
Ik ben nog niet zover, dus voor een diepte-interview moet je bij 1 van de verder gevorderden zijn ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:16

Emaartje schreef:

Ik longeer met het kaptoom, lange leadrope of longeerlijn en dan mijn paard eraan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:30

Ninx schreef:
Emaartje schreef:

Dat komt pas in een later stadium aan bod. Wanneer het paard alles in stelling kan doen, en dan dus ook in stelling gelongeerd kan worden. Uiteraard zonder iets eraan.
Ik ben nog niet zover, dus voor een diepte-interview moet je bij 1 van de verder gevorderden zijn ;-)

Volgens mij is dit niet waar.. Als je het E book van
Marijke de Jong bekijkt zie je dat zij met beleren ookal gelongeerd heeft. Dus lijkt het mij iets dat niet alleen voor gevorderde is.

Verder doe ik zelf ook longeren. En echt gevorderd kun je mij niet noemen..

Ik longeer trouwens met kaptoom, longeerlijn en DRESSUURzweep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:48

Niniroosje, volgens mij was de vraag of mensen hun paard met "iets eraan" (bijzet e.d.) longeren.

Gisteren ben ik met vos (mijn paard) met de allereerste stapjes begonnen: hand omlaag volgen en dan vanuit die positie zijn hoofd en hals opzij. Het was voor mij even kijken hoe ver ik kon gaan, paard vond het een beetje vreemd maar op zich wel prima, toen hij merkte dat braaf meewerken hem snoepjes opleverde werd hij steeds enthousiaster :P

Binnenkort wil ik met hem op de volte aan het werk. Hiervoor zou ik graag wat tips willen :o Kan ik het beste beginnen met de kant die verkrampt is? Omdat hij makkelijker die kant op buigt? En hoe weet ik of hij zijn voeten dan goed neerzet, waar moet ik op letten? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:41

hestejente schreef:
Binnenkort wil ik met hem op de volte aan het werk. Hiervoor zou ik graag wat tips willen :o Kan ik het beste beginnen met de kant die verkrampt is? Omdat hij makkelijker die kant op buigt? En hoe weet ik of hij zijn voeten dan goed neerzet, waar moet ik op letten? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Ik zou idd beginnen met de korte kant binnen. Daardoor kan het spierweefsel wat warmer worden, zodat het straks makkelijker oprekt.
Let op dat de buitenhoeven sporen, dus dat ze dezelfde cirkellijn volgen.
Ik zou zelf met de dubbele longe gaan werken. Daardoor kun je de buitenschouder begrenzen als deze uit wil zwaaien, en de binnenschouder naar buiten plaatsen als je paard over de binnenschouder wegvalt. Blijf steeds controleren of je paard nageeflijk is, door steeds licht stelling te vragen totdat je paard loslaat. Zowel naar links als naar rechts!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:49

Super bedankt voor je tips Woodstock! +:)+ Ik vind het allemaal nog een beetje eng maar je tips geven mij houvast, aan de dubbele longe doet hij super, dan kunnen we ook vanuit iets vertrouwds beginnen :) Slim ook inderdaad om eerst de korte spieren op te warmen voor we linksom gaan, al merk ik wel wanneer ik hem longeer dat dat rechtsom moeilijker gaat, in ieder geval in draf toch, misschien omdat zijn pijnlijke been dan het binnenbeen is? Nageven vindt hij erg moeilijk door de bespiering van zijn hals, denk dat ik in het begin al tevreden mag zijn met een mooie volte. Wanneer ik longeer kan ik in ieder geval denk ik beter zien hoe hij zijn voeten gebruikt dan wanneer ik er naast loop, omdat ik dan makkelijk het hele paard kan zien :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:05

hestejente schreef:
...al merk ik wel wanneer ik hem longeer dat dat rechtsom moeilijker gaat, in ieder geval in draf toch, misschien omdat zijn pijnlijke been dan het binnenbeen is?

Ja en nee ;) Je gaf aan dat de problemen zitten in zijn rechter rug en hamstring. Om het rechterbeen onder te brengen moet hij dat stuk oprekken, en dat kan wel eens lastig zijn voor de hamstring. Maar als je de andere kant op gaat, dan is het voor zowel de hamstring als de rug lastig... Kiezen tussen 2 kwaden dus... Is lange lijnen niks voor hem? Dan kun je langere stukken rechtuit gaan, hoef je er niet op te zitten en kun je wel rechtrichten!

hestejente schreef:
...Nageven vindt hij erg moeilijk door de bespiering van zijn hals, denk dat ik in het begin al tevreden mag zijn met een mooie volte.

Jup, als zijn lijf mooi over de volte gaat, dan zakt die hals vanzelf wel. Je hebt alleen de lijnen nodig om de schouder op de volte te houden, en daarvoor moet hij zijdelings nageeflijk zijn ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:43

Oh okee, bedankt! :) Lange lijnen ben ik sinds een tijdje mee bezig, onder andere als voorbereiding op het sleepje en later karretje dat ik achter m'n paard wil gaan knopen. Hij vindt 't erg leuk, lange lijnen en dubbele longe is ook makkelijk te combineren natuurlijk :) Volgende week wil ik met je tips aan de knutsel, dan merk ik dan vanzelf of hij het snapt en wat hij moeilijk vindt :)

Met zijn hamstring is overigens het probleem dat de spieren aan de achterkant van zijn been wat kort zijn en daardoor de voorwaartse beweging van de spieren aan de voorkant van het been tegenhouden. Hierdoor tilt hij zijn probleembeen net een fractie later op. Na de eerste behandelingen werd het erger, afgelopen dinsdag is de fysio weer geweest en het lijkt nu minder te worden :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:55

hestejente schreef:
De verbetering die ik merk onder de man (even niet ohz, het zadel duwt op het aanhechtpunt van de pijnlijke spiergroep) is dat hij af en toe zijn rug er al wat meer bij heeft, daarbij briest en zucht hij, ik hoop dat hij dat doet doordat hij merkt dat het geen/minder pijn doet.

Zijn de problemen ook ontstaan door je zadel? :)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:09

Heeft iemand nog tips bij mijn foto's?

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:14

Hoi, daar ben ik ook weer even:-)

@ Sjapaz, het ziet er netjes uit. Ik vind het zelf moeilijk om foto's te beoordelen. Het beoordelen vind ik sowieso moeilijk. Als ik les heb word ik op dingen gewezen welke ikzelf eht nog niet zo goed kan zien :-)

Ik had gisteren weer een lesje en we hebben alleen maar gestapt. Eerst grondoefeningen en rechtsom heeft hij weer even moeite om zijn binnenachterbeen onder de massa te plaatsen dus daar moeten we weer even meer aandacht aan besteden.

We hebben de les verder besteed aan mijn zit. Ik moet mijn bekken loslaten en in hem zakken (reed met bontje), pas dat slinger(om het zomaar te zeggen) ik mijn benen op de juiste manier, zodat ik op het juiste moment een been hulp kan geven. Dus dat hij zijn binnenachterbeen net van de grond zet om hem naar voren te zetten.
Echt zoooo moeilijk, maar het helpt wel. Als ik me maar genoeg op die achterhand focus, dan gaat hij vanzelf voor ontspannen en gaat hij ook ruimer stappen.

Mijn bijrijdster heeft voor het eerst de werkpirouette als oefening meegekregen :-)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:11

Sjapaz schreef:
Heeft iemand nog tips bij mijn foto's?

De reden dat niemand reageert is misschien omdat het er gewoon goed uitziet denk ik :D Het verschil met de laatste foto is echt enorm. Knap hoor!

Maar je vraagt om tips, en misschien heb je iets aan de volgende tips van mij.

Je hebt je paard al redelijk goed in een horizontale balans lopen. Ik zou dan niet meer de ontlastende zit aannemen, maar wat meer rechtop gaan zitten en door de oren naar voren kijken. Nu kijk je steeds (althans op de foto's) naar de grond waardoor jouw zwaartepunt ook ver naar voren blijft.

Van mij zou verder de hals nog iets verder mogen zakken zodat er onder andere wat meer ruimte achter de kaak ontstaat en daardoor
(nog) meer ontspanning door het paard stroomt.

Verder zou ik als tip mee willen geven, open je binnenschouder iets meer. Visualiseer of je met je binnenhand de binnenheup van je paard wil aanraken. Op die manier belast je correct je binnenzitbeenknobbel, blijven je schouders gelijk aan de schouders van je paard en blijf je vanzelf iets rechter zitten. Vergeet niet je buitenbeen achter de singel te leggen om de achterhand van je paard in de lengtebuiging goed te begrenzen.

Over het algemeen vind ik het beeld op de foto's ererg prettig uitzien :j

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:28

Bedankt, ik kan hier zeker wat mee! Ik heb nu inderdaad nog wat meer een functionele zit, we hebben afgelopen week voor het eerst inderdaad geprobeerd meer achterover en rechtop te zitten, en daar reageert hij best aardig op al, maar daar moet ie nog wel wat aan wennen. De hals nog wat zakken wil hij niet zo nog, ik hoop dat dat binnenkort komt, als ik het maar blijf stimuleren.

Die van mijn binnenschouder is een hele handige tip! Ik heb inderdaad last van dat ik te veel in de traver houding ga zitten, en dus niet genoeg mee draai met zijn beweging. Maar ik denk dat als ik me voorstel dat ik zijn binnenheup wil aanraken, dat wel net even dat hulpmiddeltje kan zijn waardoor het wel lukt! Dat ga ik morgen gelijk proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:41

fransje23 schreef:
hestejente schreef:
De verbetering die ik merk onder de man (even niet ohz, het zadel duwt op het aanhechtpunt van de pijnlijke spiergroep) is dat hij af en toe zijn rug er al wat meer bij heeft, daarbij briest en zucht hij, ik hoop dat hij dat doet doordat hij merkt dat het geen/minder pijn doet.

Zijn de problemen ook ontstaan door je zadel? :)

Niet direct. De vorige eigenaar van mijn paard is scheef in de heupen, en zij heeft op mijn paard rondgereden vanaf het moment dat hij was ingereden/ingetölt tot hij van mij werd, totaal zo'n 4 jaar. Het is iemand van het type kwartje erin en hobbelen, en dat eens in de zoveel weken voor een paar uur het bos in. Bij de fokker (waar zij 'm vandaan hadden) zadel erbij gekocht, zadel is wat lang maar niet dramatisch, ik heb er vorig jaar een zadelpasser bij gehad die mij meldde dat ik met dit zadel voorlopig wel kon rijden tot ik een korter exemplaar had. Alleen: zadel was toen zo'n 10 jar oud en nooit gecontroleerd, kussens waren dus keihard. Het is een ouderwets model, met stegen (stukken die achter de lepel uitsteken) waar de zadelpasser aanvankelijk wat bezorgd naar keek. Maar de stegen bewegen, het is niet star. Aan de voorkant is het zadel ook te lang, het zit iets over de schouder waardoor mijn paard minder makkelijk tölt. Maar dit is verwaarloosbaar met de pijn in zijn rug.

Jeannine, klinkt als een fijne les :) Mag ik vragen van wie je les hebt?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:58

Zijn er wellicht ook nog tips voor de foto's die ik geplaatst heb (van de fjord)?

Daarnaast heb ik een probleem met mijn fjord waar ik ook tips voor wilde vragen.
Met longeren (met kaptoom, lijn aan middelste ring) rechtsom neemt hij heel veel stelling in de hals en zwaait enorm uit met zijn achterhand naar buiten. Waarschijnlijk omdat hij geen gewicht wil nemen op zijn rechterachterbeen. Hebben jullie wellicht ideeen over wat ik hieraan kan doen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:36

memory schreef:
Daarnaast heb ik een probleem met mijn fjord waar ik ook tips voor wilde vragen.
Met longeren (met kaptoom, lijn aan middelste ring) rechtsom neemt hij heel veel stelling in de hals en zwaait enorm uit met zijn achterhand naar buiten. Waarschijnlijk omdat hij geen gewicht wil nemen op zijn rechterachterbeen. Hebben jullie wellicht ideeen over wat ik hieraan kan doen?

Longeren met een dubbele longeerlijn?

Mijn paard het zoiets bedacht met het werk aan de hand op de volte (en in de hoeken) er valt dan niets meer aan te corrigeren..

Commentaar op die foto's vind ik moeilijk omdat mijn basis wat dat betreft onvoldoende is.

Heb vandaag trouwens les gehad en het ging best heel goed. Wel de nodige gevechten tussendoor waarin ze zich erg sterk maakt en min of meer met mij aan de loop gaat. Kop omhoog, mond als beton e rug weggedrukt. Zijn we daar doorheen is ze ook meteen weer braaf en ontspannen.
Heb deze keer ook gegalopeerd en de overgangen gingen goed en ook na de galop was ze weer terug te rijden tot een netjes tempo :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:44

ik heb zowaar gisteren even gereden (meer een eigen lichamelijk mankement wat nu opspeelt) en ook echt maar een kwartiertje. Maar ze was zo ontzettend fanatiek!
Ze heeft altijd heel veel moeite met correct buigen linksom, maar nu keek ik even stiekem achter met op een kleinere volte en je zag gewoon weer der staart meebuigen in de krimming van der hele lichaam :D Dit is iets van de laatste tijd waar ik heel blij mee ben.
Na een kwartier is het niet alleen voor mij maar ook zeker voor ahar op, op dat moment is het voor haar heel moeilijk met een bole rug te lopen, gaat ze rollkurachtig werken (teugels hangen door) en op dat moment stap/draf ik lang en laag nog heel even uit (om der rolkur-af te krijgen) en stap dan ook af. Een kwartier is voor ons beide nu wat er mogelijk is. Maar het zijn goede kwartieren!

Wat betreft het 'geen gewicht op rechterachterbeen willen zetten'. Ikzelf had heel veel moeite met de volte dan, kon er geen 'controle' over krijgen. En dus ben ik daar heel erg aan gaan werken. Met allerlei zijgangen, wijken links en rechts afwisselend (twee stappen links, twee stappen rechts) schouderbinnen/buiten op de middenlijn, op de diagonaal, op de hoefslag.
Ook heb ik tijden als ik een 'figuur 8' door de bak voorstelde dat ik dan zeg maar op de linker volte, net van de hoefslag af al omnboog naar rechterstelling, en dan zo recht mogelijk met schouderbinnen/buiten door reed naar de rechtervolte om het dan weer om te draaien. (Is dit te begrijpen?)
Dit hielp vooral met het bewegen van haar achterhand en langzaam maar zeker wordt deze steeds sterker of gelijker sterk links en rechts. Zolang je weinig te zeggen hebt over haar achterhand... wordt het lastig het uittreden tegen te gaan althans dat was het voor ons, dus daar ben ik eigenlijk aan gaan werken.

Is dit logisch of handig of begrijpelijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:53

Memory, vind je foto's er erg netjes uitzien maar ik heb te weinig verstand van zaken om er meer over te kunnen zeggen. Moet wel zeggen dat ik blij ben met je vraag over het uitzwaaien, ik heb met belangstelling het antwoord van KDS gelezen :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:50

Memory, de SB ohz foto lijkt veel meer op travers... Kijk maar eens naar het achterste achterbeen, dat wordt onder de bolle zijde geplaatst. Kan dat? Op de SB aan de hand kun je zien dat de achterhoeven naar binnen wijzen. In SB moeten de achterhoeven zo veel mogelijk rechtuit gaan, de achterhand moet immers rechtdoor. Dit komt omdat je paard nog te weinig buigt in zijn rug.

Sjapaz, het plaatje ziet er best netjes uit, maar ik mis de schwung, ed power erin. Het blijft wat mat. Ik zou ook die stang er per direct uitgooien. Je kunt pas met stang rijden als zaken als lengtebuiging/stelling geregeld zijn, want die kun je met een stang niet meer regelen, daarvoor heb je echt een trens nodig! Ik weet dat het hoort bij een bepaalde rijstijl, maar ik ben er absoluut geen voorstander van om bovenstaande reden! Eerst die achterkant soepeler maken mbv oefeningen, schwung erin en dan bij elkaar rapen en dan komt dat afbuigen vanzelf, daar is geen stang voor nodig! Je bent toch wel op de goede weg, maar durf er ook wat power in te rijden!

Jeaninne +:)+ voor je instructrice! Dat meeswingen is zo vreselijk belangrijk!

KDS, een belangrijke klassieker (weet ff niet meer wie :o ) rijdt ook een soortgelijke oefening, alleen dan in de slangevolte. De bogen gaan in SB, de rechte lijnen rechtuit. Het werkt idd heel goed om je paard los te maken en gehoorzaam aan de hulpen!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:29

Ik ben vandaag na een lange tijd weer begonnen met longeren met niets eraan uiteraard,hij was natuurlijk erg fris,en schrok om de mdomste dingen,maar hij wil niet met het hoofdje zakken dat vind ik minder...dus zonder iets eraan krijg ik het niet voor elkaar,dan blijft hij gewoon sterrekijken...enb nou?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:46

Ja eigenlijk is het een slangevolte met twee bogen ofzo. Maar ik rij de rechte stukken in schouderbinnenwaarts en de bochten gewoon. SB in de bocht is nu nog net iets te zwaar voor der. Maar goed om te weten dat ik dniet de enige ben.

Wat betreft longeren... als ik het los doe, dan met balkjes. mijn paard gaat daar heel lang en laag van lopen, lekker wisselen in afstand tussen balkjes, hoogte in balkjes, plaatsing van balkjes. Ze doet de rhoofd naar beneden om de balkjes goed t ekunnen zien en met die balkjes moet ze opletten waar ze der voetjes plant.

Als ik longeer met longeerlijn vraag ik op 4 punten op de volte stelling. Door een lichte druk te geven. gewoon zachtjes, mijn ervaring is dat ze daar ook heel lang en laag van gaan lopen, als ze dat gaan doen, dus als hun hoofd gaat zakken. even stoppen met stelling vragen op punten die zoeken ze dan vaak zelf op. Let wel op het tempo dan, de meeste paarden vallen dan sterk terug in tempo.

Nog iets anders van Karen Rohlf, die noemt het als je paard goed gaat lopen de 'sweetspot' dat is de plek waarin je je paard sowieso wilt heben, ontspannen maar fanatiek en bij voorkeur soepel. Zij zoekt dus uit wat er voor zorgt da het paard niet in die 'sweetspot' is. EN probeert wat uit, achterhand naar buiten draaien en ze dan weer laten lopen om te kijken of dat wat oplevert.
Of de schouder naar binnen misschien dat, of gewoon ernaast lopen met je hand op plekken uitzoeken welke spieren er niet lekker zitten. Vaak wil het paard wel aangevenw at er is, kijken naar kleine signalen. Hier heb ik zelf nog heel weinig ervaring mee...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:50

wat vinden jullie dan van het longeren op de manier van lammert haanstra met touwtjes eraan?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:21

Woodstock schreef:
Memory, de SB ohz foto lijkt veel meer op travers... Kijk maar eens naar het achterste achterbeen, dat wordt onder de bolle zijde geplaatst. Kan dat? Op de SB aan de hand kun je zien dat de achterhoeven naar binnen wijzen. In SB moeten de achterhoeven zo veel mogelijk rechtuit gaan, de achterhand moet immers rechtdoor. Dit komt omdat je paard nog te weinig buigt in zijn rug.

Bedoel je met het achterste achterbeen degene die meer naar achter staat op de foto of het buitenbeen?
Dat de hoeven niet rechtdoor gaan vind ik erg moeilijk te zien vanwege de hoek van de foto in verhouding tot de bakrand maar het zou goed kunnen. Mijn huidige oplossing is heel erg letten op zijn schouder omdat hij daarmee vaak naar binnen komt (zodat achterhand kan scharen en het achterbeen niet onder hoeft te treden) volgens mij.
Heb jij nog tips mbt de oplossing voor het probleem op de foto.

Wat betreft mijn vraag over longeren. Het gaat gewoon over longeren met één lijn, niet dubbele lijnen. Uiteraard ben ik hard aan het werk om de achterbenen sterker te rkijgen met oefeningen in hand. Maar ik was erg benieuwd of het scharen op de volte in draf te corrigeren is of dat je daarvoor terug moet naar basisoefeningen?

@KDS: leuke oefeningenvariaties! bedankt! Alleen begrijp ik het goed dat je het dan rijdend bedoeld? De achterhand is namelijk best goed onder controle onder het zadel (en op de grond bij het in hand werk). Ik hoef mijn zit of lijf maar te draaien en ik heb al travers bij wijze van spreke (waarbij hij hem wel het liefst zo ver naar binnen zet dat hij niet onder hoeft te stappen, kan ik dat weer herstellen ;))

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:36

Nee alles was vanaf de grond, dat van Karen Rohlf kan natuurlijk ook onder het zadel (maar de balkjes ook en de stelling ook)

Dus nee zeker ook vanaf de grond. Die slangevolte euhm, nouja... dubbele lijnen misschien? Lange teugelen zou je die ook vanaf de grond kunnen proberen. Maar die heb ik echter zelf alleen nog onder het zadel gedaan...
Vrij veel onder het zadel moet in mijn ogen op een manier ook op de grond kunnen, het is alleen lang niet altijd handiger :P

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:43