meerhofh schreef:professor en pien_2010, dank voor uw reacties.
Ik probeer al zo creatief mogelijk te rijden, maar ben nog enigszins beperkt in de oefeningen omdat mijn paard nog jong is. Ze is echter wel slim en doet soms haar oefeningen braaf terwijl ik haar vanuit haar ooghoeken zie gluren. De oefening is dan niet helemaal goed uitgevoerd omdat ze toch ergens spant. Daar werk ik dan aan en dan gaat het in de loop wel beter. Ik probeer in mijn hulpgeving zoveel mogelijk voor te zijn, ze komt bijvoorbeeld in steeds dezelfde hoek naar binnen. Dan begin ik extra vroeg met duidelijke hulpgeving. Maar ze blijft elke keer kijkerig en na een tijdje rijden gaat het beter. Soms is het zo erg dat er geen oefening meer goed uit te voeren valt.
Zo is er achterin de bak een hoek die ze standaard eng vindt. Haar eerst laten kijken en dan aan het werk heb ik heel lang gedaan. maar na 2 jaar in dezelfde bak rijden is die ene hoek nog steeds eng (vooral als het hard waait). Als het op een dag erg hard waait, pas ik de training aan om toch tot ontspanning te kunnen komen. Ook aan het werk zetten en geen gezeur heb ik gedaan, maar werkt meer spanning in de hand. Het lijkt soms of ze zoekt naar enge dingen. Ik zoek veel afwisseling, soms eens een sprongetje, naar buiten, dubbele longe etc. om haar koppie erbij te houden. Maar kennelijk is ze me toch nog vaak te slim af.
Wat ik nu doe is zelf zo ontspannen mogelijk zitten, zo klein mogelijk zijn in mijn hulpgeving maar wel snel. Dat helpt wel wat, maar de spanning blijft er toch steeds lang in bij m'n merrie. Overigens eis ik wel van haar dat ze een oefening goed uitvoert als ik die inzet, of ze een hoek of struik of wat ook nou eng vindt of niet, maar probeer dat met zo klein mogelijke hulpen
Wat je zou kunnen proberen, is vooral te gaan werken op de korte zijde waar die hoek in valt. Gebruik dus de korte zijde waar die bewuste hoek in valt en ga vooral daar werken aan de hand van slangevoltes met voltes in top, door een S van hand veranderen, 2x, 8-en rijden, dus allemaal op een stuk van 20m bij pak hem beet 15 m. Dus gebruik níet de gehele bak. Zet hem dusdanig aan het werk door schoudervoor en daarna schouderbinnenwaarts toe te passen in alle figuren, gelijk weer een gebroken lijntje als je uit de (slange)volte komt, daarna weer naar voren rijden, maar allemaal ín/bíj die bewuste hoek op die 20 x 15 m. Maak dáár juist je werk-gebied van.
Neem je eigen gedrag onder de loep. Jouw paard heeft zó door dat het door het vragen van "negatieve aandacht", het jou kan beïnvloeden. Want het zou logisch zijn als het jou op den duur wat onzeker zou maken; dit gedrag heeft een paard zo door. Dus je moet die negatieve spiraal doorbreken.
Het is precíes wat Professor ook zegt: een paard moet ook gewoon gehoorzamen!
Probeer het maar eens. Heb er zelf goede ervaringen mee!
Negeer zelf het gedrag van je paard, want hieruit kan gemakkelijk "gewoonte-gedrag" ontstaan