Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:11

meerhofh schreef:
hmmm, dan is mijn paard duidelijk niet goed in de hand gesteld. Vooral als ik er net op zit, wil mijn paard erg graag op de omgeving letten. Het wordt meestal in de loop van het rijden wel beter, maar blijft lastig.
Hoe leer je een paard de aandacht bij de ruiter te houden?

Kijkende paarden moet men gelijk laten werken, iets doen, meestal is het gewoon verveling net een begaafd kind dat te weinig te doen heeft in de klas begint ook van alles en nog te doen.
Wanneer men niet creatief rijdt dus elke keer hetzelfde krijgt het dat ook dat kijken, wanneer men goed los rijdt in stap en alle oefeningen die er zijn gebruikt dan zult men zien dat dat kijken voorbij gaat, het paard moet zich concentreren op de ruiter, niet anders om, dat noemt men ook wel ten dele gehoorzaamheid.

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:58

Hmmm... iets om aan te denken. Zit natuurlijk veel logica in. Denk dat hetzelfde ook geldt voor werk aan de hand/longe. Hmmm... heb dus nog wel wat werk aan de winkel :)

Stukje over halve ophouding was ook heel duidelijk. Fijn.
Ik rij dan wel bitloos, maar het principe blijft volgens mij hetzelfde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:03

Professor schreef:
meerhofh schreef:
hmmm, dan is mijn paard duidelijk niet goed in de hand gesteld. Vooral als ik er net op zit, wil mijn paard erg graag op de omgeving letten. Het wordt meestal in de loop van het rijden wel beter, maar blijft lastig.
Hoe leer je een paard de aandacht bij de ruiter te houden?

Kijkende paarden moet men gelijk laten werken, iets doen, meestal is het gewoon verveling net een begaafd kind dat te weinig te doen heeft in de klas begint ook van alles en nog te doen.
Wanneer men niet creatief rijdt dus elke keer hetzelfde krijgt het dat ook dat kijken, wanneer men goed los rijdt in stap en alle oefeningen die er zijn gebruikt dan zult men zien dat dat kijken voorbij gaat, het paard moet zich concentreren op de ruiter, niet anders om, dat noemt men ook wel ten dele gehoorzaamheid.

Meerhofh sluit me aan bij de professor met een kleine aanvulling. Bij ons naast de bak is een grote bouw bezig waar een huis wordt gebouwd. Iedere dag als ik begin dan mag mijn paard voordat ik opstap even kijken naar alle veranderingen en dan kijkt ze ook heel aandachtig. Dan ga ik er op en gelijk aan het werk. Als er groot bouwmateriaal het terrein op rijdt en ik voel dat ze daar op reageert (ze vindt dat eng evenals onverwacht draaiende cementmolens en andere herrie) mag ze weer even kijken en dan gaan we verder met het werk. Als ze iets engs vindt dan rijd ik haar op de andere hand zodat ze even de verbouwing recht voor zich heeft en dat werkt ook bij haar. Voor het gedoe is minder eng en afleidend dan achter haar. Mijn paardje is super te rijden in de bak en kijkt bijna niet meer naar de verbouwing. Toen ik in het begin te streng was, "gewoon werken dame was de boodschap", had ik veel meer onrust. Door haar even te laten kijken bepaal jij wanneer ze werkt en wanneer niet en bij ons werkt dat super.
Als mijn paardje minder zin in het werk heeft, na een aantal dagen krijgt ze dat, dan neem ik haar mee naar buiten en vaak doe ik buiten de oefeningen met haar of ik doe alleen stappen of laat haar eens lekker het lange pad af galopperen en ook dat werkt goed. Dus variatie van de plek is ook een fijne, maar dan moet je paard natuurlijk wel buiten te rijden zijn.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:17

liberty22 schreef:
toch doet mijn merrie altijd rommelen met het bit , vele bitten geprobeerd ook bitloos rommelt ze met haar lippen of als ik er naast sta en ze heeft een bit in rommelt ze ook.

Mijne doet dat ook.
Ik heb ook verschillende bitten geprobeerd en het beste is voor mij een Aurigan turnado enkel gebroken.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:19

professor en pien_2010, dank voor uw reacties.
Ik probeer al zo creatief mogelijk te rijden, maar ben nog enigszins beperkt in de oefeningen omdat mijn paard nog jong is. Ze is echter wel slim en doet soms haar oefeningen braaf terwijl ik haar vanuit haar ooghoeken zie gluren. De oefening is dan niet helemaal goed uitgevoerd omdat ze toch ergens spant. Daar werk ik dan aan en dan gaat het in de loop wel beter. Ik probeer in mijn hulpgeving zoveel mogelijk voor te zijn, ze komt bijvoorbeeld in steeds dezelfde hoek naar binnen. Dan begin ik extra vroeg met duidelijke hulpgeving. Maar ze blijft elke keer kijkerig en na een tijdje rijden gaat het beter. Soms is het zo erg dat er geen oefening meer goed uit te voeren valt.
Zo is er achterin de bak een hoek die ze standaard eng vindt. Haar eerst laten kijken en dan aan het werk heb ik heel lang gedaan. maar na 2 jaar in dezelfde bak rijden is die ene hoek nog steeds eng (vooral als het hard waait). Als het op een dag erg hard waait, pas ik de training aan om toch tot ontspanning te kunnen komen. Ook aan het werk zetten en geen gezeur heb ik gedaan, maar werkt meer spanning in de hand. Het lijkt soms of ze zoekt naar enge dingen. Ik zoek veel afwisseling, soms eens een sprongetje, naar buiten, dubbele longe etc. om haar koppie erbij te houden. Maar kennelijk is ze me toch nog vaak te slim af.
Wat ik nu doe is zelf zo ontspannen mogelijk zitten, zo klein mogelijk zijn in mijn hulpgeving maar wel snel. Dat helpt wel wat, maar de spanning blijft er toch steeds lang in bij m'n merrie. Overigens eis ik wel van haar dat ze een oefening goed uitvoert als ik die inzet, of ze een hoek of struik of wat ook nou eng vindt of niet, maar probeer dat met zo klein mogelijke hulpen
Laatst bijgewerkt door meerhofh op 19-05-11 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:22

ja hoor, dacht het al
bakkabouters :+ ;)

heeft niets met "ongehoorzaam" te maken.
het heeft er meer mee te maken, hoe ga je er mee om.
boos worden heeft veelal geen zin.
ik krijg meestal wel een grijns op mijn gezicht als een paard dit heeft.
er mag altijd ruimte blijven voor de grapjes (mits niet gevaarlijk voor de ruiter) door de paarden vind ik.
zie het rijden ook als iets fijns, waar ook tijd is voor een grapje
je rijd op een paard met een eigen gevoel en gedachte. Werk daar mee samen en blijf ruimte creeeren voor wat leuks met rijden.
Altijd serieus vind geen mens leuk....en dus ook een paard niet ;)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-05-11 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:25

ja fijn bakkabouters...
heb je nog nuttige tips voor me misschien?? ben wel benieuwd hoe jij zoiets aan zou pakken

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:27

orienta schreef:
liberty22 schreef:
toch doet mijn merrie altijd rommelen met het bit , vele bitten geprobeerd ook bitloos rommelt ze met haar lippen of als ik er naast sta en ze heeft een bit in rommelt ze ook.

Mijne doet dat ook.
Ik heb ook verschillende bitten geprobeerd en het beste is voor mij een Aurigan turnado enkel gebroken.

Hierbij wil ik geen oordeel vellen; een bit moet passen, dat is nummer één. Kijk goed naar de mond. Heeft het paard een kleine mond, heeft het paard een dikke tong, zorg dan dat je niet een té dik bit neemt. Vaak past een dubbel-gebroken trensje dan weer beter dan een enkel-gebroken; zorg dat de trens niet knelt of dat ie niet te groot is. Vraag een deskundig iemand hier naar te kijken.
Kortom, kijk goed naar de mond van het paard. Pást het bit eenmaal dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat je moet veranderen, maar vaak is het ook gewoon een kwestie van een gebrek aan "rijtechnisch voor elkaar hebben".
Als je een paard goed in de aanleuning is, "rommelt" hij ook niet met het bit.
Nogmaals, eerst zorgen dat het bit pást en dat het paard door een GOEDE tandarts wordt nagekeken(!!), zorg dat je sperriempje niet knelt(!!) en vervolgens aan je rijtechniek werken.
Vaak zie ik ruiters veel te vaak wisselen van bit, allerlei bitten passeren de revue, terwijl het meestal "gewoon" ontbreekt aan een goede nageeflijkheid en aanleuning en daardoor niet in de takt, en blijf werken aan je onafhankelijke zit!
Nogmaals, ik wil geen oordeel vellen, want dat moet je het eerst zien; dit is echter wel wat de ervaring ons leert.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:29

Wanneer een paard in een bepaald gedeelte van de baan naar binnen komt, dat moet men tegenovergesteld gaan wijken voor de kuit, later met schoudervoor, dan kijkt het paard niet meer, spant zich misschien wel maar dat gaat over, dus altijd rijtechnisch oplossen.

@pien_2010 dat met zo´n bouw en maschines is natuurlijk niet voor altijd, kijken laten is goed maar kort.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:31

Ik heb in de baan ook met 1 paard een spannende hoek.
Die hoek is vooral erg spannend als ik rechtsom rijdt en dus 60 meter rechtuit naar die hoek rijdt.

Ik negeer het, maar ik wil wel dat de aandacht bij mij blijft. Als ik merk dat aan het begin de aandacht bij de deur ligt dan ga ik de aandacht naar mij vragen.

Wanneer ik dus de 60 meter op rijdt dan weet ik dat ze na 50 meter afgeleid is. Dan wend ik bij 40 meter af en rijd ik een rechte lijn naar de overkant. Het is dan onze lijn, want we zijn daar samen mee bezig.
Na dit een paar keer gedaan te hebben ga ik later afwenden. Omdat ze weet dat ik ga wenden (we hebben het namelijk al een aantal keer gedaan dus ze verwacht het) let ze heel goed op mij.

Na 50 meter wend ik dan af tenzij ik merk dat de aandacht naar de hoek gaat. Dan wend ik gelijk af.

Op deze manier gaat het nu steeds beter, zolang ik haar maar op mij laat letten. Alleen in contragalop lukt het me nog niet, maar we zijn nog jong! haha!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:31

meerhofh schreef:
ja fijn bakkabouters...
heb je nog nuttige tips voor me misschien?? ben wel benieuwd hoe jij zoiets aan zou pakken

door je instelling naar je paard toe te veranderen.

het is nogal wat voor een paard, als er daarnaast wordt verbouwd en elke dag er iets anders is als de dag ervoor.
Een paard, en vooral de hogere in rang, zijn vaak heel gevoelig voor verandering op eigen terrein
zien al als er iets staat wat er de dag daarvoor niet staat.

Hoe ik ermee omga? ik heb hier een leider typ , die echt alles ziet, wat de dag ervoor niet was.
ik begin dan ook altijd, als ik er op stap, met lange teugel en hem de onderzoek door de bak mag doen.
hij onderzoekt alles, incl. de poepjes van de andere machos, een steen die er de dag niet lag, en na een rondje onderzoek gaan we rustig aan beginnen.
vergeet ik dit ritueel? schiet hij alle kanten op.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:40

als ik een paard heb wat kijkerig is bv bij de deur in de hoek, dan doe ik dat inderdaad zoals de professor aan geeft, soms wil ik ze ook wel eens over de buiten schouder laten komen met stelling naar binnen zo dat ze eigelijk de hoek in gaan waar ze niet naar toe willen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:41

Nombrado dan kunt u dus geheel niet buitenrijden, dan schiet u paard steeds weg?

Mijn mening in deze ik ben het Alpha dier, en kan uit ervaring spreken dat het functioneert bij meerdere paarden en dat is niet een handje vol wat ik zo in mijn leven meegemaakt heb tot nu toe.
Dressuur is gehoorzaamheid op de eerste plaats, maar de eigen omgeving steeds weer bekijken sorry dat is wil dus zeggen het paard staat niet in de hand.
En paarden moeten dat werkelijk, wanneer men bv in een dameszadel zit, en de paarden zouden in de Arena komen van Aachen dan zou men eerst alles moeten laten zien?????
Nee het paard moet zoveel vertrouwen hebben dat hij dat voor mij doet en gehoorzaam is en in de hand gesteld is, dat is ook het doel van de werkelijke Klassieke Dressuur.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:46

meerhofh schreef:
professor en pien_2010, dank voor uw reacties.
Ik probeer al zo creatief mogelijk te rijden, maar ben nog enigszins beperkt in de oefeningen omdat mijn paard nog jong is. Ze is echter wel slim en doet soms haar oefeningen braaf terwijl ik haar vanuit haar ooghoeken zie gluren. De oefening is dan niet helemaal goed uitgevoerd omdat ze toch ergens spant. Daar werk ik dan aan en dan gaat het in de loop wel beter. Ik probeer in mijn hulpgeving zoveel mogelijk voor te zijn, ze komt bijvoorbeeld in steeds dezelfde hoek naar binnen. Dan begin ik extra vroeg met duidelijke hulpgeving. Maar ze blijft elke keer kijkerig en na een tijdje rijden gaat het beter. Soms is het zo erg dat er geen oefening meer goed uit te voeren valt.
Zo is er achterin de bak een hoek die ze standaard eng vindt. Haar eerst laten kijken en dan aan het werk heb ik heel lang gedaan. maar na 2 jaar in dezelfde bak rijden is die ene hoek nog steeds eng (vooral als het hard waait). Als het op een dag erg hard waait, pas ik de training aan om toch tot ontspanning te kunnen komen. Ook aan het werk zetten en geen gezeur heb ik gedaan, maar werkt meer spanning in de hand. Het lijkt soms of ze zoekt naar enge dingen. Ik zoek veel afwisseling, soms eens een sprongetje, naar buiten, dubbele longe etc. om haar koppie erbij te houden. Maar kennelijk is ze me toch nog vaak te slim af.
Wat ik nu doe is zelf zo ontspannen mogelijk zitten, zo klein mogelijk zijn in mijn hulpgeving maar wel snel. Dat helpt wel wat, maar de spanning blijft er toch steeds lang in bij m'n merrie. Overigens eis ik wel van haar dat ze een oefening goed uitvoert als ik die inzet, of ze een hoek of struik of wat ook nou eng vindt of niet, maar probeer dat met zo klein mogelijke hulpen

Wat je zou kunnen proberen, is vooral te gaan werken op de korte zijde waar die hoek in valt. Gebruik dus de korte zijde waar die bewuste hoek in valt en ga vooral daar werken aan de hand van slangevoltes met voltes in top, door een S van hand veranderen, 2x, 8-en rijden, dus allemaal op een stuk van 20m bij pak hem beet 15 m. Dus gebruik níet de gehele bak. Zet hem dusdanig aan het werk door schoudervoor en daarna schouderbinnenwaarts toe te passen in alle figuren, gelijk weer een gebroken lijntje als je uit de (slange)volte komt, daarna weer naar voren rijden, maar allemaal ín/bíj die bewuste hoek op die 20 x 15 m. Maak dáár juist je werk-gebied van.
Neem je eigen gedrag onder de loep. Jouw paard heeft zó door dat het door het vragen van "negatieve aandacht", het jou kan beïnvloeden. Want het zou logisch zijn als het jou op den duur wat onzeker zou maken; dit gedrag heeft een paard zo door. Dus je moet die negatieve spiraal doorbreken.
Het is precíes wat Professor ook zegt: een paard moet ook gewoon gehoorzamen!
Probeer het maar eens. Heb er zelf goede ervaringen mee!
Negeer zelf het gedrag van je paard, want hieruit kan gemakkelijk "gewoonte-gedrag" ontstaan

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:49

Citaat:
Negeer zelf het gedrag van je paard, want hieruit kan gemakkelijk "gewoonte-gedrag" ontstaan
Dit omschrijft alles.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:00

Professor schreef:
Nombrado dan kunt u dus geheel niet buitenrijden, dan schiet u paard steeds weg?

Mijn mening in deze ik ben het Alpha dier, en kan uit ervaring spreken dat het functioneert bij meerdere paarden en dat is niet een handje vol wat ik zo in mijn leven meegemaakt heb tot nu toe.
Dressuur is gehoorzaamheid op de eerste plaats, maar de eigen omgeving steeds weer bekijken sorry dat is wil dus zeggen het paard staat niet in de hand.
En paarden moeten dat werkelijk, wanneer men bv in een dameszadel zit, en de paarden zouden in de Arena komen van Aachen dan zou men eerst alles moeten laten zien?????
Nee het paard moet zoveel vertrouwen hebben dat hij dat voor mij doet en gehoorzaam is en in de hand gesteld is, dat is ook het doel van de werkelijke Klassieke Dressuur.

ja hoor, ik kan prima buitenrijden :+ (daar zijn geen bakkabouters)
ik ben het niet eens met het woordje gehoorzaamheid.
daarbij zet je je al boven een het paard en kan er geen samenwerking ontstaan.
wel als een grotere broer of zus, waarin je dus een instelling hebt naar het paard, dat het de gewoonste zaak van de wereld is wat er gebeurd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:08

Maar... Je staat ook boven het paard... Waarom kunnen een leider en een ondergeschikte niet samenwerken? De ondergeschikte kan evengoed dingen aangeven en suggesties doen, maar de leider beslist. Lijkt me alleen maar handig :P

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:19

nombrado schreef:
ja hoor, ik kan prima buitenrijden :+ (daar zijn geen bakkabouters)
ik ben het niet eens met het woordje gehoorzaamheid.
daarbij zet je je al boven een het paard en kan er geen samenwerking ontstaan.
wel als een grotere broer of zus, waarin je dus een instelling hebt naar het paard, dat het de gewoonste zaak van de wereld is wat er gebeurd.

Dat ontbreekt u klaarblijkelijk ook bij uw paard, het is toch het eerste vereiste wat een rijpaard en een paard dient te bezitten gehoorzaamheid, anders zou een kind een paard niet kunnen begeleiden, het is altijd nog zo dat wij niets zijn bij de kracht en het gewicht van het paard.
En de Klassieke Dressuur begint met Gehoorzaamheid.
En zeker ben ik boven het paard, als ruiter ben ik de leider, dat is heel natuurlijk en toch kan men samenwerken en een eenheid vormen maar ik als ruiter geef de weg aan.
Ga nooit met u paard in discussie, dat is een eerste vereiste, dat geeft juist die grote verantwoordelijkheid die wij hebben tegenover een paard.
Het is mijn kameraad mijn maatje maar hij dient wel respect voor mij te hebben anders gaat hij met mij wandelen en daar ben ik niet van gediend.
Respect voor elkaar ok, maar ik als leider. Dat dient ook de veiligheid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:25

respect verdien je, die kan je niet eisen
dit gaat zowel op voor mensen als voor dieren.
een paard voelt meer aan dan je denkt.
als jij als mens niet duidelijk een grens aangeeft aan een ander? dan zal een paard je hierin blijven spiegelen net zolang tot je dit wel doet.
Bovendien heb ik wel wat ervaring met (ook moeilijke) hengsten, gek genoeg, heb ik er geen problemen mee.
wb het rijden kan er alleen maar een eenheid ontstaan door een zuivere communicatie, niet door dwingend.
als je als ruiter niet reageerd op signalen van een paard (als pijn en ongenoegen) ga je die eenheid niet krijgen.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:28

Mensen, heel erg bedankt voor de tips.
Murphy; erg duidelijk stukje. Hier kan ik zeker wat mee. Er ligt zeker een stuk bij mijzelf. Negeren heb ik een tijd lang niet gedaan, waardoor ook spanning bij mijzelf ontstaat. De volgende keer gaan we de hoek des onheils opzoeken met de beschreven oefeningen :D!

Nombrado; ik heb m'n paard al vaak eerst laten kijken voor het werk, maar dat helpt helemaal niks, maakt het eerder erger omdat ze denkt dat ze dan altijd mag kijken. Als ik mijn paard geen gehoorzaamheid vraag, gaat ze echt niks voor me doen. Een klein beetje geen leiding geven betekent voor haar al; 'dan doe ik het zelf wel op mijn manier'. Dus ik ben het zeker eens met professor wat betreft de gehoorzaamheid. Voor mijn paard geldt dat zeker.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:28

gehoorzaam
[bijvoeglijk naamwoord]• wie zich goed gedraagt, wie doet wat ik zeg
vb:deze leerlingen zijn erg gehoorzaam
synoniemen: braaf zoet lief
tegenstellingen: ondeugend stout ongehoorzaam
gehoorzaam
gedwee, gezeglijk, onderdanig, onderworpen, volgzaam mak

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:29

Interessant stuk over gedrag en aanpak. Ik denk dat de meeste paarden een bepaald punt in bak of waar je dan ook werkt spannend vinden. Hier ook. En dan besef ik dat er ook een verwachtingspatroon bij jezelf groeit, juist omdat het paard daar schrikt en dat is duidelijk fout
Dat weet ik ook wel, maar het is toch goed om het weer te lezen en de tips mee te pakken.

Persoonlijk ben ik het er wel mee eens dat je als ruiter/begeleider de leiding dient te hebben.
Samenwerking is evengoed mogelijk.
Zoals een interim manager ooit tegen het personeel zei, toen ik nog gewoon voor een baas werkte : Ik heb graag dat mensen zaken met mij bespreken, met ideëen komen, meningen geven en voorstellen doen en ik zal zeker daarna luisteren en erover nadenken. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij mij.
Het was alleszins een zeer redelijk en prettige man om mee te werken, die heel erg goed wist wat hij deed en waarom hij dat deed.
Ik denk dat het met paarden net zo is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:30

meerhofh schreef:
Nombrado; ik heb m'n paard al vaak eerst laten kijken voor het werk, maar dat helpt helemaal niks, maakt het eerder erger omdat ze denkt dat ze dan altijd mag kijken. Als ik mijn paard geen gehoorzaamheid vraag, gaat ze echt niks voor me doen. Een klein beetje geen leiding geven betekent voor haar al; 'dan doe ik het zelf wel op mijn manier'. Dus ik ben het zeker eens met professor wat betreft de gehoorzaamheid. Voor mijn paard geldt dat zeker.

dan nog, het ligt bij jou, niet bij het paard.
grenzen aangeven is wat anders dan gehoorzaamheid eisen van een ander

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:31

ik ben het met professor eens, maar dwingen kan men niks maar dit heeft met de voor opleiding van gehoorzaamheid te maken en niet dat je vriendjes met het paard word, dat het paard in zijn opleioding grenzen aan geeft prima maar brutaliteit is wat anders er behoord respect tezijn naar ruiter handler toe,en anders om krijgt het paard het ook terug.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:32

Nombrado, er is m.i. een groot verschil tussen afdwingen en de leiding nemen.
Een onkundig ruiter/begeleider dwingt leiding af met machtsmiddelen. Een kundig ruiter/begeleider neemt de leiding op een eerlijke manier, die paard en ruiter ten goede komen. Een paard zal een dergelijk mens ook gemakkelijk de leiding geven en zich daar goed bij voelen