Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:46

Watermill schreef:
Welke dan Sizzle? Ik heb dat gevoel ook, maar bijvoorbeeld Lammert Haanstra longeert ook aan het bit. Weet niet of jij die kent, maar hier in NL een hele bekende...

Ik denk dat het hem meer aan "enkele longe" ligt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:49

Inderdaad.
Te veel kracht op een mondje dat we graag zacht houden.

Dubbele longe is een ander verhaal.

Overigens wilde ik ooit graag met een les van Haanstra meedoen. Echter moest ik dan verplicht eerst in de beginners groep (die nog niet weten hoe je een paard uit het midden weg krijgt) terwijl ik al 10 jaar ervaring had. Zijn argument was dat ik anders niet in zijn systeem zou leren werken.
Nou doei doei zwaai :evaw:
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-01-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:52

Vandaag zo fijn gereden. Heb vanmiddag verlengers voor mijn teugels gezocht. Mijn paard biedt nu echt de lage strech aan. Ze loopt top! Erg blij mee. Daarna nog even blokje om gestapt, fijn. :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:51

SheeNegro schreef:
Moest het kunnen zou ik voor de aquatraining gaan, aan je verhaal te horen denk ik dat hij enorm gebaat gaat zijn hiermee.

En anders kom je bij mij wonen, het veld is kraak helder by night <3

Hihi. Dat is lief, mag dan heel de entourage van vriend cavia's en katten ook mee ;) :+ ?

Wel bijzonder dat het zo licht blijft? Of enkel bij volle maan?

Lente! Super! Maakt heel je dag goed hé!

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:56

Het veld is omringd door dorpen, dus altijd wel bijzondere sfeer. Maar inderdaad volle maan is dan zeker magisch! Mijn paarden zijn gewend van 's nachts op pad te gaan (lees clublessen die om 10u gedaan zijn..)en een eng bos zonder licht lopen ze zo door. :j

Hebben wij toevallig binnen enkele maanden onze studio terug te huur :Y)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:15

Wat fijn Lante! Dat kan je hele dag goedmaken he? :)

Over het longeren: ik werk juist erg graag met enkele longe aan het bit. Vind het veel fijner en directer dan kaptoom, en je kunt zo subtiel zijn als je zelf wilt. Het is de techniek van o.a. Mireille den Hoed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:23

Hoe maak je hem dan vast?
En hoe voorkom je de vrij hoge druk van het eigen gewicht van de lijn?

Ik doe het trouwens wel eens als ik bijvoorbeeld onverwacht even de "gekkigheid" eruit moet longeren, maar het heeft niet echt mijn voorkeur.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:25

SheeNegro schreef:
Het veld is omringd door dorpen, dus altijd wel bijzondere sfeer. Maar inderdaad volle maan is dan zeker magisch! Mijn paarden zijn gewend van 's nachts op pad te gaan (lees clublessen die om 10u gedaan zijn..)en een eng bos zonder licht lopen ze zo door. :j

Hebben wij toevallig binnen enkele maanden onze studio terug te huur :Y)

:')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:25

@ chocoprins en fcsa: Absoluut. Ook aan de longe gaat ze zo mooi bewegen. Super.

Ik longeer bij voorkeur met kaptoom, of nu aan de Micklem multibridle. En soms met een hele lange, lage bijzet aan het bit. Chambon vindt ze niet zo geweldig.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:28

Sizzle schreef:
Hoe maak je hem dan vast?
En hoe voorkom je de vrij hoge druk van het eigen gewicht van de lijn?

Ik doe het trouwens wel eens als ik bijvoorbeeld onverwacht even de "gekkigheid" eruit moet longeren, maar het heeft niet echt mijn voorkeur.

Alleen aan de binnenste bitring. Ik stond nogal sceptisch tegenover deze methode omdat je met druk aan de binnenkant werkt en ook anders inwerkt dan wanneer je erop zit, maar mijn ervaring is dat je op deze manier met zeer lichte druk een mooie vwnw beweging kunt krijgen. Ik zal eens een filmpje maken als het lukt.

Edit: http://www.stalmireille.nl/revalidatie/longeren en http://www.stalmireille.nl/blog/10593-w ... en-met-bit

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:40

Als het voor jouw paard werkt is dat uiteraard prima.
Is gewoon niet iets wat mijn voorkeur heeft.

Ik had wat dominantie issues vandaag inklusief stijgeren. Mevrouw voelt zich heel wat sinds zij de baas van de groep geworden is en test dit nu ook bij mensen uit. Ze had eerder deze week al tegen de staleigenaresse opgestijgerd omdat ze niet voorop mocht lopen toen ze naar de zand paddock ging.
Nu ook met rijden. Ben afgestapt en heb 20 minuten extreem intensief aan de lange teugel gewerkt waarbij naar voren ook echt direct naar voren was en halt ook meteen halt. Daarbij heeft ze ook nog 1 of 2 keer geprobeerd te dreigen maar ineens was het over. Ben weer opgestapt en het probleem was over. Nog fijn 10 minuutjes overgangen gereden en toen ze dit keurig deed zijn we gestopt.
Ik hoop dat er een dominanter paard bij komt eerlijk gezegt. Ze is totaal geen geschikt paard om baas te zijn (te weinig rust en daardoor te veel aggresie).

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:43

bij het zoeken naar een afbeelding over hoe de longe te bevestigen kwam ik deze link tegen: http://maken.wikiwijs.nl/bestanden/2470 ... se%201.pdf

Daarin vertellen ze de longe op een andere manier te bevestigen dan de paarden op de foto' s laten zien. Vooral de schimmel toont een inwerking die ik graag gebruik: een glijdende longe naar achter werkend op de binnenmondhoek. Je kan met de longe ook opwaartse bewegingen maken om de aanleuning te beïnvloeden en het paard op een grotere circel te sturen.
Twee nadelen: het kost nogal wat lijn, en als je van hand verandert moet je steeds opnieuw bevestigen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:28

Interessant Marietta, ik heb het artikel doorgelezen. Het kan blijkbaar op nog veel meer manieren dan ik dacht, maar ik begrijp dat het meer een kwestie is van wat passend is bij het paard.
Ook de artikelen van Mireille den Hoed heb ik gelezen en ik ga het tijdens mijn longeercursusdag zeker nog ter sprake brengen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:27

ChocoPrins: ach wat vervelend zeg :(:)

Lante: *\o/*

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:01

Heel vervelend choco prins. Sterkte en wijsheid gewenst.

Ik heb een technische vraag, hoevaak per week laat je een paard aan de longe lopen met een chambon?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 10:24

Werk afwisselend, zo afwisselend mogelijk, doe alles dat je maar kunt bedenken.

Alleen wanneer je tegen een grens aanloopt bij je paard dan kan het nodig zijn daar doorheen te gaan door gericht een sessie lang (6weken) in een heel bepaalde richting te trainen.
Bijvoorbeeld wanneer je paard moeite heeft zijn evenwicht te handhaven tijdens het strekken van de hals, dan wijst dat op spier stijfheid, het zich vastzetten of gebrek aan spier kracht. (en niet te vergeten angst, pijn, onzekerheid, ongenoegen, maar dat lossen we op een andere manier op)
Paarden komen niet vanzelf uit hun comfortzone en we moeten dan even heel gericht werken, bijvoorbeeld met een Chambon.
Met de Chambon maken we dat het zich vast zetten in hun comfortzone minder prettig is dan het er uit gaan.
Progressief wordt het er buiten komen steeds gemakkelijker voor ze.
Ik werk nooit langer dan 20min per keer gericht aan iets, daarna ga ik iets heel anders doen.

Tijdens de hele schooling van het paard blijven er dit soort van drempels opkomen en voor ieder obstakel moeten we een oplossing zien te vinden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:26

Hier maar eens heeeeel soms 2x per week. Maar ook vaak los.
Daarnaast vul ik aan met Lange teugelen/ lange lijnen, dubbele longe of rijden.
Ook af en toe balkjes draven.

Edit: Ik wissel per x af wat we doen.
Soms dan heb ik er geen zin in, en gaan we spelletjes doen. Mind games, of juist enge dingen opzoeken.
Ben nu bezig met "Touch" bij enge dingen. En vreemd genoeg, ondanks het karakter, wordt ze daar erg moedig van. Zo moedig, dat echt enge dingen, lang zo eng niet meer zijn.

En wandelen... Lekker het land op..... Even niks aan het hoofd... :evaw: wereld.... :evaw: zorgen!!

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:30

Hallo:-) Ik lees al een poosje mee en wil mij hier nu ook graag melden.
Ik heb een (te) gekke 21 jarige Draver en een 7 jarige Kwpner. Met mijn Draver gymnastiek ik een paar keer per week onder het zadel. Vind het belangrijk om hem soepel te houden ondanks zijn ouderdomskwaaltjes. Het leuke is dat hij hier zelf ook veel plezier aan beleefd.
Met mijn andere paard rij ik nog niet. Hij heeft als veulen een beschadiging aan een nekwervel opgelopen en is atactisch. Ik ben hem nu regelmatig aan het longeren om zijn spieren los te maken/houden. Ik merk echt verbetering in zijn lopen en losheid.
Ik hoop hier mijn ervaringen te kunnen delen:-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:35

Welcom :)

Wat gebeurd dat toch vaak hè dat paarden atactisch worden. Dat is echt wel een risico met vooral hengstveulens.
Zijn ook zijn voorbenen betroffen, of alleen achter?

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:41

Dankje:-)
Ook de achterbenen. Het is wel stabiel gelukkig, maar hij heeft wel spierproblemen door jarenlang verkeerd spiergebruik. Hier wil ik aan gaan werken en dan kijken hoe ver we komen.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:45

Zie dat jij een mooie merrie had genaamd Dallas. Mijn (jonge) ruin heet ook Dallas:-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:51

De fokker had haar Dallas genoemd omdat haar vader Houston is :D

Ik heb helaas ook een atactische jaarling gehad maar die leeft niet meer.

Sommige zijn uiteindelijk nog best te rijden, ben benieuwd wat je weet te bereiken.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:00

Ik ben ook heel benieuwd :D
Heb hem niet gekocht voor het rijden, maar toch zou ik het heel leuk vinden om met hem de wereld te gaan ontdekken.

Hoop hem hierin zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Dat hij leert zijn lichaam zo goed mogelijk te gebruiken ondanks zijn beperkingen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:53

Welkom Tjelley, wat leuk, weer iemand met een draver. Heerlijke paarden vind ik het. Ik heb ook een oudje. Ben benieuwd naar je ervaringen :)

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:03

jannico schreef:
Simpelman schreef:
Alle elementen van de dressuur moeten we een paard één voor één uitleggen tot hij zegt aha!, begrepen, daarna hoeven we er alleen nog maar naar te vragen.
.

Relevant:

warwick Schiller schreef:
Word morphing and horse training ( or how to turn snow into hail) and how it's relative to Stick To The Damn Plan.
Did you ever have to do word morphing puzzles in english at school ? Where you change one letter of a word at a time, making a new real word each time, until you change a word completely. Like this puzzle of changing snow into hail.
snow
show
shop
ship
slip
slid
said
raid
rain
rail
hail
To me horse training is very much like this, you only add one new thing at a time, and like the letter p ( in shop, ship, and slip) some things are added only as a means to turn them into something else later.
Stick to damn plan is the same as this. Don't change more than one letter at a time is a huge part of stick to the damn plan, make sure you aren't making a new word that's gibberish, and sometimes you will make a word that is not relative to your final destination, but is an integral part of getting there.

Bij deze nog een leuke link naar zijn pre clinic video
Btw wist je dat hij in augustus weer een clinic in nl komt doen? https://m.youtube.com/watch?feature=you ... AM_t56q2wA