Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:46

Babootje schreef:
Vandaar mijn vraag. Waarom wil je een kneveltrens. Zijn er bijvoorbeeld problemen met sturen?

Een kneveltrens is een van de zachtste en comfortabelste bitten.
Het ligt mooi stil in de mond en heeft een zachtere zijdelingse inwerking dan een "normaal" bit zoals bijvoorbeeld een watertrensje waarvan de ronde ringen bij eenzijdige inwerking gemakkelijk in de wangen dringen.
Het is voor gebruik buiten veiliger omdat het in noodsituaties nooit door de mond getrokken kan worden.

Het is het meest gebruikte enkele bit in de oude rijscholen, Saumur, Wenen enz. waarschijnlijk niet voor niets.
Het enige bezwaar is dat het wat duurder is dan een water of een bus trensje.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:00

Simpelman schreef:
Inderdaad waarschijnlijk spanning.
Ik zou in die richting gaan zoeken en niet in die van het symptoom.

Hangt je bit hoog genoeg in de mond? Dit is uit overwegingen van "vriendelijkheid" soms niet het geval. Het moet goed vast in de mondhoeken liggen, normaal 1 1/2 rimpel.
Is het niet te groot, of te dik, jonge paarden hebben nog korte tanden en dus weinig ruimte voor een dikker bit.
Dubbelgebroken ligt comfortabeler in de mond.

Het zou ook een probleem in de mond kunnen zijn maar ik veronderstel dat je die bij een nog niet volwassen paard tenminste jaarlijks laat controleren.

Kijk ook eens bij TTEAM mondwerk.

Ik sluit altijd eerst fysieke problemen uit. Hij is anderhalve maand geleden nog gechecked bij de tandarts. Hij is echter gezegend met een giga playdrive een dito vriendje en hij stond vooraan in de rij "lomp en onbezonnen" wat al resulteerde in een chip van een voortand. Dus ik sta van niks te kijken.

Bit hoogte is 1 van die dingen die ik al uitgesloten heb :). Dubbel gebroken vindt hij niks (dikke tong + vrij nauwe onderkaak)

Hij ging wel ietwat rap de laatste tijd en dan is het snel vergeten dat hij nog jong is. Dus de rem was al ingetrapt. Het zal dan ook wel een combinatie zijn. Maar als het even makkelijker te behappen is met een simpele trens maakt mij dat niks uit.

"schroom nooit een stap terug te doen in je training als je paard hier om vraagt, al moet je helemaal terug naar stap 1" Aldus één van mijn mentors.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:16

Speelsheid is een zegen en een vloek tegelijkertijd :D

Enerzijds leren ze dan ook heel snel nieuwe dingen maar als je erachter komt dat je je deken blijkbaar net binnen reikafstand hebt gelegd en die vervolgens als een voetbal door de hele paddock geschoven is dan ben je er weer even niet zo blij mee :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:17

Simpelman schreef:
Het is voor gebruik buiten veiliger omdat het in noodsituaties nooit door de mond getrokken kan worden.

Waar. En daarom ook een fijn bit om jonge paarden mee af te richten.

Simpelman schreef:
Het is het meest gebruikte enkele bit in de oude rijscholen, Saumur, Wenen enz. waarschijnlijk niet voor niets.
Het enige bezwaar is dat het wat duurder is dan een water of een bus trensje.

Dat het duurder is dan een water of bustrens. Inmiddels is dat volgens mij ook niet meer zo. De meeste kwaliteitsbitten zijn zo om en nabij 100 euro.
Ik denk dat je zelf moet kijken wat je paard het fijnste vindt. Lastig is dat je dure bitten niet altijd zomaar kunt uitproberen.

Onderstaand site met wat er allemaal aan bitten te kiezen is:
http://www.paarden-blaadjes.nl/harnache ... ml#overige

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:28

Sizzle schreef:
Enerzijds leren ze dan ook heel snel nieuwe dingen maar als je erachter komt dat je je deken blijkbaar net binnen reikafstand hebt gelegd en die vervolgens als een voetbal door de hele paddock geschoven is dan ben je er weer even niet zo blij mee :')

Dat vind ik nou weer prachtig.....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:33

Sizzle schreef:
Speelsheid is een zegen en een vloek tegelijkertijd :D

En dat heb je niet gefilmd?? -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:36

Ik had toch liever dat ze dat met een onschuldig zijltje hadden gedaan ipv mijn waterdichte dure deken hoor :+

Haha, nee niet gefilmt.

Ik heb een tijd geleden wel zo'n scene gehad als de printer scene uit de film office space. Friet leefde zich echt overdreven uit op het zijl, hakken, graven bijten. Op de duur was Dallas het zat en joeg haar weg met zo'n blik van: sjonge jonge hij is nu echt wel dood hoor, doe effe rustig _O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:42

Ik merk wel met onze eigen merrie, dat des te verder de training vordert (wat trouwens erg prettig gaat moet ik zeggen) dat ze steeds meer de clown uit hangt.
En voor een merrie, heb ik dat nog niet eerder gezien.

Ze daagt de anderen in het land uit voor een sprintje.
Komt hoger in rang, wat ook fijn is voor het oudje, want die mag dus van haar wel bij dr staan en de ruin niet altijd. Dus het oudje voelt zich ook krachtiger.
Paarden aan het draad? Nooooo way! WEG WEZEN DAAR! Mijn weide!!

Voor stal, de poetskist gaat af en toe om.
Laatst met aansingelen van de longeersingel, ging ze kijken wat ik deed, en pakte ze hem zelf vast.
Stond ze daar echt zo.. "zo iets vrouwtje??"

En... ik kan nu ook met een plastick zakje (pedaalemmerzakje) aan de longeerzweep over haar helemaal heen... Nou, dat had ik je vorig jaar nog niet bedacht hoor!!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:23

Vanmiddag mijn eerste sessie gehad bij Ruiter Balans Centrum. Ik had een flex chair training en een sessie op Otto. Beide had ik nog niet eerder gedaan.

Het is een prettige locatie, veel privacy. Begonnen met de flex chair en dat is best wennen. Heel bewust je bekken alle kanten op bewegen. Wat elke keer gebeurde is dat ik mijn adem inhoud en dat ik mijn rechterschouder vast zet en mijn rechterheup verder naar voren breng(onbewust) waardoor het soepel rond bewegen veel minder goed gaat. Aan het einde kon ik meer bewust ontspannen en mijn bekken naar voren, achter en opzij laten gaan zonder in onbelans te raken.

Toen op Otto (braaf paard :P ) dat was voor mij best wennen. Ik vond het best "echt" aanvoelen maar had wat issues met het vinden van sensoren bij de benen. Normaal gaat mijn paard voorwaarts op een kuitdruk, maar daar zat geen sensor, dus je moest je hak aandrukken. Fijn kunnen oefenen in stap, draf en galop(in echt al heel lang niet meer gegaloppeerd) met mijn zit. Rechterheup laten zakken(of niet optrekken) en het gewicht gelijk verdelen. Mijn rechte, in balans zit is iets minder achterover dan ik dacht. ook fijn met de spiegel ernaast, kun je meteen je gevoel controleren en kijken wat het effect van het aanspannen van bepaalde spieren is.

Kortom, leuk, leerzaam en ik heb heel veel zin om weer te gaan rijden en het gevoel weer op te zoeken. Ik denk dat zo'n combi-training enkele keren per jaar interessant is om je verbetering en aandachtspunten te blijven zien.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:26

Leuk VWestra :) Ik wil ook graag een keer op Otto :D

Jenny: wow wat een verschil zeg! Wat een fijn plaatje nu!!!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:39

Ik kwam Centered Riding tegen in dit topic.
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in CR instructeur ...
Hier kun je CR instructeurs (met geldige licentie) vinden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:19

Ja, dus de blessure is toch erger... Aanhechting pees, nog geen behandeling. Wel een maand stappen.
En zo kunnen we bezig blijven. En ik verwacht echt niet veel, maar ik wel met een gerust hart terug op mijn paard kruipen ooit nog eens in zijn leven.
En dan na een maand stappen, gaan die knieën weer zo slap als pap zijn, en kunnen we daar weer mee sukkelen. Halleluja. Ik ken echt wel huilen |( . Ik denk dat ik echt stop. Paard mag blijven, zoek dan een mooie wei en ik ga mij wel bezighouden met poetsen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:23

Ach jeetje bah... je zou bijna een rolstoel op rupsbanden voor paarden ontwikkelen...

Sterkte choco.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:07

Ja zeg wel. En ik doe echt zo mijn best om hem zo los mogelijk in zijn lijf te hebben, zodat hij niet blessuregevoelig is, ook op vlak van voeding.
Ik ben nu al 8 jaar bezig met zieke of geblesseerde paarden. En allemaal en altijd iets anders, kan bijna dierenarts worden.
Ik heb echt iets van het is genoeg geweest. En niet voor het paard, want die ziet er alleen beter en beter uit, dat is het rare. Maar voor mezelf...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:10

Weet helaas precies hoe je je voelt.
Om moedeloos van te worden -O-

Sterkte!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:13

Ik zeg het ook altijd.. zou ze beter inwikkelen met bubbeltjesplastic en in een glazen kastje zetten :( Het lijkt mij hoe meer moeite je doet om het beste te doen voor je paard, hoe meer ze iets voorhebben. En dan zie je van die arme paardjes, met mensen als een blok aan hun been en die blijven maar lopen. :(:)

Veel beterschap voor je paardje chocoooprins, misschien een troost. Ooit las ik deze quote:
"Every setback is a setup for an even greater comeback"

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:24

SheeNegro schreef:
Ik zeg het ook altijd.. zou ze beter inwikkelen met bubbeltjesplastic en in een glazen kastje zetten :( Het lijkt mij hoe meer moeite je doet om het beste te doen voor je paard, hoe meer ze iets voorhebben. En dan zie je van die arme paardjes, met mensen als een blok aan hun been en die blijven maar lopen. :(:)

Veel beterschap voor je paardje chocoooprins, misschien een troost. Ooit las ik deze quote:
"Every setback is a setup for an even greater comeback"

Haha! Wauw zal wel een spectaculaire comeback zijn dan bij mij!! :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:27

Sommige mensen hebben veel pech inderdaad, niks aan. Sterkte ermee!

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:46

ChocooPrins, balen hoor |( |( . De moed zinkt je in de schoenen. Had ik ook bij de laatste blessure van mijn paard (vlak voor de KS werd ontdekt). Maar gek genoeg kwam al vrij snel een ander gevoel naar boven, zoiets van: ook dit gaan we te lijf. Het is niet hopeloos en de peesblessure van mijn paard was relatief snel weer in orde (wel na PRP behandeling) en gewoon in de wei. Geen boxrust.
Laat het even bezinken, zou ik zeggen...
Ik hoor ook wel eens berichten van "zet hem gewoon een jaar in de wei". En pak hem daarna weer voorzichtig op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:00

Chocooprins :(:) balen, zeker omdat als je hem stil zet er iets anders weer achteruit gaat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:23

Ja, echt... Het is die verdomde visieuze cirkel.
Nu ben alweer wat gekalmeerd. Heb de veearts zelf ook aan de lijn gehad. Hij mag draven op een goede piste rechtuit. Het beste is gaan wandelen. Dus is zeker niet onoverkomelijk, maar was wel 5 voor 12 voor een peesblessure te ontwikkelen.
Maar ik heb voor hem nog geen zadel, ik wachtte speciaal totdat hij beetje opgebouwd was. Om dan eerst te gaan wandelen vanaf de lente. Nu is het al donker voordat ik op stal arriveer behalve in het weekend.
Ik speelde al met het idee om hem op aquatraining te sturen, na zijn knie-problemen. Hij was eigenlijk best erbarmelijk toegekomen (en heb nu foto's gekregen van staleigenares die ze getrokken had bij arriveren, jezus dat paard was echt niet ok....). En had al beetje het buikgevoel van die zal nooit blessurevrij kunnen opbouwen zonder hulp.
En ik kan ook nog lange lijnen doen, en hem zelfs laten draven, zo kan hij zonder een zadel wel rechtuit draven. Goed voor mijn conditie ook. ;)
Of een combi van lange lijnen en aquatraining.
Of ik gooi hem op de wei, eerst wel ballen eraf dan. En zie ik later wel weer. Al denk ik wel dat ik dan hetzelfde probleem opnieuw zal hebben. Paard volledig geen juiste houding gewoon, veel te fris en te werkwillig ook. En veel te onbezonnen in zijn los momenten zowel op de wei als in de paddock als sommige momenten aan de longe kan hij heel snel draaien en crossen, dat is allemaal niet goed voor hem!
Edit: heb de aquatraining niet gedaan omdat ik hem nergens wou achterlaten... Omdat hij erg overstuur was als hij toekwam op stal bij ons. Maar eigenlijk is dat de enige reden... Misschien het toch erop wagen. Weg en weer zal te ver zijn. En ook hij vliegt altijd als een complete gek de trailer uit, waardoor hij dan altijd valt, of van de ramp schuift. Ook niet erg bevorderlijk allemaal.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:27

Moest het kunnen zou ik voor de aquatraining gaan, aan je verhaal te horen denk ik dat hij enorm gebaat gaat zijn hiermee.

En anders kom je bij mij wonen, het veld is kraak helder by night <3

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:28

Ik heb nog wat vraagjes over longeren, ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Ik zie mijn paard ontspannen vwnw lopen, maar recht in haar lijf. Is de volgende stap dan vwnw met de juiste buiging?
Tweede vraag, ik longeer met kaptoom aan de middelste ring. Als ik de chambon gebruik doe ik haar ook een hoofdstel met alleen bit in, maar daar bevestig ik dus niet de longeerlijn aan. Ik weet dat veel mensen aan het bit longeren, maar de lijn naar het bit heeft dan toch een totaal andere hoek en werking ten opzichte van het bit, dan een teugel. Hoe zien jullie de voor- en nadelen van bit en kaptoom?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:30

Ik zie alleen maar nadelen van longeren (enkele longe) aan het bit.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:01

Welke dan Sizzle? Ik heb dat gevoel ook, maar bijvoorbeeld Lammert Haanstra longeert ook aan het bit. Weet niet of jij die kent, maar hier in NL een hele bekende...