Simpelman schreef:Inderdaad waarschijnlijk spanning.
Ik zou in die richting gaan zoeken en niet in die van het symptoom.
Hangt je bit hoog genoeg in de mond? Dit is uit overwegingen van "vriendelijkheid" soms niet het geval. Het moet goed vast in de mondhoeken liggen, normaal 1 1/2 rimpel.
Is het niet te groot, of te dik, jonge paarden hebben nog korte tanden en dus weinig ruimte voor een dikker bit.
Dubbelgebroken ligt comfortabeler in de mond.
Het zou ook een probleem in de mond kunnen zijn maar ik veronderstel dat je die bij een nog niet volwassen paard tenminste jaarlijks laat controleren.
Kijk ook eens bij TTEAM mondwerk.
Ik sluit altijd eerst fysieke problemen uit. Hij is anderhalve maand geleden nog gechecked bij de tandarts. Hij is echter gezegend met een giga playdrive een dito vriendje en hij stond vooraan in de rij "lomp en onbezonnen" wat al resulteerde in een chip van een voortand. Dus ik sta van niks te kijken.
Bit hoogte is 1 van die dingen die ik al uitgesloten heb
. Dubbel gebroken vindt hij niks (dikke tong + vrij nauwe onderkaak)
Hij ging wel ietwat rap de laatste tijd en dan is het snel vergeten dat hij nog jong is. Dus de rem was al ingetrapt. Het zal dan ook wel een combinatie zijn. Maar als het even makkelijker te behappen is met een simpele trens maakt mij dat niks uit.
"schroom nooit een stap terug te doen in je training als je paard hier om vraagt, al moet je helemaal terug naar stap 1" Aldus één van mijn mentors.