quadripes schreef:overigens wilde ik nog even terugkomen op dat open monden gedoe:
een trens heeft een andere inwerking dan een stang, daarom zie je bij die iberische paarden die alleen op stang worden gereden (en op serreta) geen open mond.
een stang heeft een hefboomwerking die werkt achter de oren. dus met neerwaartse druk. en de kinketting natuurlijk.
een trens werkt op de lagen en op de tong of het gehemelte. een dubbelgebroken trens werkt op tong en lagen in (en is daarmee dus behoorlijk pittig van inwerking) en de enkelgebroken werkt op het gehemelte in.
daarom opent het paard de mond als je daarmee druk uitoefent en dat is ook precies waardoor het paard moet nageven in de kaak.
vandaar dat bij stang en trens of alleen trens, het paard de mond opent. (en ook weer sluit, als de ruiter tenminste nageeft, maar ja als je er druk op blijft zetten dan niet)
bij alleen stang zal dat niet gebeuren. tenzij de stang weer iets anders heeft (denk aan een spade bit bij het western rijden) dat ook kan inwerken op het gehemelte.
Misschien een domme vraag, maar ik heb voor beiden paarden een Sprenger dubbel gebroken amalgaan bit (rib uit mijn lijf). Dit heb ik gekocht omdat dit aanbevolen werd als zijnde een zacht bit en erg prettig voor de paarden mond gezien de ergonomische bouw van het bitje. Toen de dierenarts onze ruin (16 jaar en altijd intensief gereden met Sprenger bit) zijn tanden onderzocht vroeg hij of ik bitloos reed, daar de mond er zo mooi uitzag. Iedereen mag veel kritiek op mijn paarden hebben maar alle twee hebben ze zeer zacht mondje en fijn zacht teugel contact als ze bitje mooi aannemen. Ik lees hierboven van Quadripes dat juist dubbelgebroken trens behoorlijk pittig van inwerking zou zijn. Is dat hetzelfde als mijn dubbelgebroken bit en zou het dus allemaal helemaal niet zo vriendelijk en zacht zijn?