Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:41

quadripes schreef:
overigens wilde ik nog even terugkomen op dat open monden gedoe:

een trens heeft een andere inwerking dan een stang, daarom zie je bij die iberische paarden die alleen op stang worden gereden (en op serreta) geen open mond.

een stang heeft een hefboomwerking die werkt achter de oren. dus met neerwaartse druk. en de kinketting natuurlijk.

een trens werkt op de lagen en op de tong of het gehemelte. een dubbelgebroken trens werkt op tong en lagen in (en is daarmee dus behoorlijk pittig van inwerking) en de enkelgebroken werkt op het gehemelte in.

daarom opent het paard de mond als je daarmee druk uitoefent en dat is ook precies waardoor het paard moet nageven in de kaak.

vandaar dat bij stang en trens of alleen trens, het paard de mond opent. (en ook weer sluit, als de ruiter tenminste nageeft, maar ja als je er druk op blijft zetten dan niet)

bij alleen stang zal dat niet gebeuren. tenzij de stang weer iets anders heeft (denk aan een spade bit bij het western rijden) dat ook kan inwerken op het gehemelte.

Misschien een domme vraag, maar ik heb voor beiden paarden een Sprenger dubbel gebroken amalgaan bit (rib uit mijn lijf). Dit heb ik gekocht omdat dit aanbevolen werd als zijnde een zacht bit en erg prettig voor de paarden mond gezien de ergonomische bouw van het bitje. Toen de dierenarts onze ruin (16 jaar en altijd intensief gereden met Sprenger bit) zijn tanden onderzocht vroeg hij of ik bitloos reed, daar de mond er zo mooi uitzag. Iedereen mag veel kritiek op mijn paarden hebben maar alle twee hebben ze zeer zacht mondje en fijn zacht teugel contact als ze bitje mooi aannemen. Ik lees hierboven van Quadripes dat juist dubbelgebroken trens behoorlijk pittig van inwerking zou zijn. Is dat hetzelfde als mijn dubbelgebroken bit en zou het dus allemaal helemaal niet zo vriendelijk en zacht zijn? |o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:46

Een denkertje:
Men weet dat een grote tong vrijheid bij een stang sterker werkt op de lagen als een stang met weinig tong vrijheid.
Een rechte stang is eigenlijk het zachts omdat het paard door middel van de tong de druk nog beter reduceren kan.
Bovendien is de onderkaak van een paard erg smal, meet u maar eens de mond, van de lagen naar de lagen, dit is vaak maar 5 tot 7 cm.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:48

quadripes schreef:

een trens heeft een andere inwerking dan een stang, daarom zie je bij die iberische paarden die alleen op stang worden gereden geen open mond.

een stang heeft een hefboomwerking die werkt achter de oren. dus met neerwaartse druk. en de kinketting natuurlijk.

:o
Afbeelding

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:49

pien_2010 schreef:
quadripes schreef:

een trens heeft een andere inwerking dan een stang, daarom zie je bij die iberische paarden die alleen op stang worden gereden (en op serreta) geen open mond.

een trens werkt op de lagen en op de tong of het gehemelte. een dubbelgebroken trens werkt op tong en lagen in (en is daarmee dus behoorlijk pittig van inwerking) en de enkelgebroken werkt op het gehemelte in.

daarom opent het paard de mond als je daarmee druk uitoefent en dat is ook precies waardoor het paard moet nageven in de kaak.

vandaar dat bij stang en trens of alleen trens, het paard de mond opent. (en ook weer sluit, als de ruiter tenminste nageeft, maar ja als je er druk op blijft zetten dan niet)

bij alleen stang zal dat niet gebeuren. tenzij de stang weer iets anders heeft (denk aan een spade bit bij het western rijden) dat ook kan inwerken op het gehemelte.

Misschien een domme vraag, maar ik heb voor beiden paarden een Sprenger dubbel gebroken amalgaan bit (rib uit mijn lijf). Dit heb ik gekocht omdat dit aanbevolen werd als zijnde een zacht bit en erg prettig voor de paarden mond gezien de ergonomische bouw van het bitje. Toen de dierenarts onze ruin (16 jaar en altijd intensief gereden met Sprenger bit) zijn tanden onderzocht vroeg hij of ik bitloos reed, daar de mond er zo mooi uitzag. Iedereen mag veel kritiek op mijn paarden hebben maar alle twee hebben ze zeer zacht mondje en fijn zacht teugel contact als ze bitje mooi aannemen. Ik lees hierboven van Quadripes dat juist dubbelgebroken trens behoorlijk pittig van inwerking zou zijn. Is dat hetzelfde als mijn dubbelgebroken bit en zou het dus allemaal helemaal niet zo vriendelijk en zacht zijn? |o

Een dubbel gebroken bit geeft meer druk op het midden van de tong, niet op het gehemelte.
elk bit is vriendelijk mits de ruiter vriendelijk is :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:55

Ja Orienta dat is ook zo, de ruiterhand doet heel veel.
Maar wat de professor schrijft vind ik ook wel een doordenkertje. De oudste heeft voor de wagen gelopen en de stang vond hij heerlijk. Tevens werd hij tegelijkertijd op M niveau gereden en daarvoor intensief getraind met Sprenger bitje. Was geen probleem het wisselen van stang en bit. Wat me bij hem altijd verbaasd heeft is dat hij zo graag stang en trens in had (alleen voor show rijden werd dat gebruikt). Als ik met stang en trens reed (deed ik soms ook in de rijhal omdat hij dan zo fijn te rijden was) dan had ik een super voorwaarts en ijverig paard (normaal was mijnheer liever lui dan moe). Dus het bitten verhaal vind ik wel een essentiëel verhaal om over na te denken en eventueel voor de jongste een verandering daarin te gaan doen (zo nodig en in overleg met mijn instructeur natuurlijk).

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:57

eerlijk gezegd heb ik ook altijd geleerd dat een dubbel gebroken bit zachter was, met name omdat hier het zgn. "notekrakers-effect" niet aanwezig is. Juist omdat een dubbel gebroken bit op zowel de lagen als het gehemelde werkt, en zo dus de druk over 3 oppervlakten verspreid, zou de inwerking zachter zijn?

ben erg benieuwd of dit toch anders is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:01

Citaat:
zo nodig en in overleg met mijn instructeur natuurlijk

En dat is belangrijk omdat elk paard een andere mond heeft, wat Baucher niet zo beweerde die zei: elk paard heeft dezelfde mond.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-05-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:03

Ik heb mijn tandarts laten kijken welk bit ik het beste kan gebruiken qua vorm van de mond van mijn paard
Mijn paard heeft een Sprenger tornado bit

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:22

Over bitten gesproken
ik zie tegenwoordig in de klassieke stroming steeds meer met kneveltrens gereden wordt.
wat is daar het nut van voor diegene die daar mee rijden?

of je nu rijd met stang, stang trens, trens, dubbel gebroken trens, bitloos?
alles maar dan ook alles heeft te maken met de BEWUSTE ruiterhand!
de Gevende en niet de nemende
en dat is voor veel ruiters heel vele confrontatie. (ook met een kneveltrens)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:23

nombrado schreef:
Over bitten gesproken
ik zie tegenwoordig in de klassieke stroming steeds meer met kneveltrens gereden wordt.

Behalve voor jou natuurlijk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:30

orienta schreef:
nombrado schreef:
Over bitten gesproken

Behalve voor jou natuurlijk

waar staat dat?
ik ga in ieder geval niet te koop lopen met filmpjes en foto's waarop paarden staan met open monden .
en het als mooi en prachtig bestempelen.
jij wel?
maar weet jij dan het nut of functie van een kneveltrens?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:34

nombrado schreef:
ik ga in ieder geval niet te koop lopen met filmpjes en foto's waarop paarden staan met open monden .
en het als mooi en prachtig bestempelen.
jij wel?
maar weet jij dan het nut of functie van een kneveltrens?

8)7 8)7

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:38

Allereerst mag een bit nooít inwerken op/in het gehemelte. Dat kan iedereen toch wel bedenken.
Is de enkel gebroken trens te groot, dan wérkt deze ook in op het gehemelte, zoals Professor al zei.
Is de tong te dik, dan kun je sowieso beter een dubbel gebroken trens nemen.
Welke trens je neemt hangt van de mond van het paard af en van hoe hard of zacht de hand van de ruiter is.
Van het materiaal Argentan is bekend dat het de speekselklieren aanzet tot grotere produktie van speeksel. Paarden schijnen het erg prettig te vinden en de ruiter ook, vanwege het schuimmondje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:45

murphy102 schreef:
Allereerst mag een bit nooít inwerken op/in het gehemelte. Dat kan iedereen toch wel bedenken.
Is de enkel gebroken trens te groot, dan wérkt deze ook in op het gehemelte, zoals Professor al zei.
Is de tong te dik, dan kun je sowieso beter een dubbel gebroken trens nemen.
Welke trens je neemt hangt van de mond van het paard af en van hoe hard of zacht de hand van de ruiter is.
Van het materiaal Argentan is bekend dat het de speekselklieren aanzet tot grotere produktie van speeksel. Paarden schijnen het erg prettig te vinden en de ruiter ook, vanwege het schuimmondje.

Waarom werkt het speeksel bevorderend?
Dat heb ik nagegaan, het bit prikt op de tong, daardoor trekt het paard de tong omhoog waardoor weer de oorspeekselklier gestimuleerd word, dit is eigenlijk niet de bedoeling dat overdreven speeksel, maar de meeste ruiters denken dan dat hun paard goed nageeft.
Leuk om een discussie over te beginnen???

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:47

DBegrijp ik goed professor dat u eigenlijk aangeeft: Hoe minder schuimmond, hoe beter?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:49

Ja zeker, want schijn bedriegt dus in deze. Zal de fabrikant blij mee zijn, met deze uitkomst...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:51

En als een paard niet of licht schuimt op aurigan of argentan?
Dan werkt het dus niet prikkelend of heeft het paard er geen last van?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:51

Zooist, een paard dat gaat schuimen als gevolg van een eerlijke aanleuning is niets mis mee natuurlijk. Het is echter niet altijd "eerlijk" schuim.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:52

Ow, gelukkig %)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:55

weet hier niemand de functie of waarom men met kneveltrens rijdt?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:55

Mijn eerste antwoord slaat niet op jou, hoor, Zooist, maar op Professor's laatste antwoord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:57

Een schuimrand is goed, maar overdreven schuim duidt meestal dat er iets niet goed is.

En wat murphy schrijft over eerlijk schuim is een goede uitdrukking, een eerlijke aanleuning gaat gepaard met eerlijk schuimende paarden mond.

***De fabrikant weet van dit effect****

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:00

murphy102 schreef:
Mijn eerste antwoord slaat niet op jou, hoor, Zooist, maar op Professor's laatste antwoord.

Ik begreep het :)

Dank!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:05

lippestiftje

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:06

Vind zelf dat een dubbel gebroken bit, te groot middenstuk heeft in de meeste gevallen.
Daardoor gaat het effect van op de lagen inwerken weg.
Maar dat is generaliseren zelf kijk ik altijd hoe het paard reageerd op het bit in samenspel met de ruiterhand.