Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jennyxx schreef:Bedankt voor de bit-reacties. Wat doet zo'n rolletje?
Ik vraag mij overigens wel af waar mijn slome IJslander is gebleven.
Simpelman schreef:ChocooPrins schreef:Mijn hengst is ook niet goed met een kneveltrens... Hij wil die ook te pakken krijgen.
Hoe doet hij dat als je het bit niet knevelt?
[ Afbeelding ]
Simpelman schreef:
jannico schreef:Simpelman schreef:
Die van mij probeert het momenteel door zn hoofd iets te kantelen en den proberen met zijn lip er bij te komen. Hij slaagt er uiteraard niet in, maar hij is er wel erg vlijtig mee bezig. Ik heb wat geëxperimenteerd met een gewone trens en simpel halstertje (bitloos), hier doet hij niks mee.
Ik vermoed dat de bron echter niet zozeer de knevel is (dit is altijd probleemloos gegaan.) maar meer een concentratie dingetje. Hij heeft dit pas een week of twee geleden bedacht en ik heb nog niet genoeg sessies gehad om echt alles uit te sluiten. Het enige wat ik nu aan het uitsluiten ben is of het niet iets is wat dwars zit in zijn mond
Simpelman schreef:Hengstengedrag. (om je razend te maken.....)
TTEAM (voor gevorderden) heeft hier wel vrij veel aandacht voor.
Jennyxx schreef:Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?
Babootje schreef:Misschien even gemist, maar waarom wil je een kneveltrens gebruiken?
Simpelman schreef:SarahIlse schreef:@Simpelman, waarom een kneveltrens? En waarom wel/geen water/bustrens?
Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.
Een bustrens is erg grof waar het bit tussen de wang/lippen naar buiten komt, dat kan wat irriteren.
Een watertrens knelt soms wat vel van de wang tussen de ring en het bit en schuift gemakkelijk heen en weer.
[ Afbeelding ]
terpentijn schreef:Ja dat ben ik met je eens, maar ik heb een beetje een instructeurs-trauma opgelopen vorig jaar eigenlijk. Er lopen ook in de paardeninstructiewereld veel praatjesmakers rond (niet noodzakelijkerwijze mijn vorige overigens) die "hun eigen stempel" op zo'n combinatie (op iedere combinatie) willen drukken. Ik heb liever dat de individualiteit gezien wordt, en niet dat alle combi's naar een eenheidsbeeld gevormd worden via eenzelfde "methode".
Babootje schreef:FCSA schreef:Ik heb ook een kneveltrens (de jointed locked van Trust). Vind het op zich een fijn bit
Bij de dressuur mag je ze volgens mij niet gebruiken (kneveltrens). Met springen zie je ze wel vaker (heeft ook met sturen te maken).
terpentijn schreef:Ook niet iedere instructie staat open voor je eigen kritische beschouwing, want "kan je met gemak het idee geven dat jij toch van niks weet" (want anders zat je niet op les).
maralyn schreef:Waarom niet?
Als hij sluit is het toch hetzelfde als een ongebroken bit?
En zolang er geen hefboomwerking aanwezig is, is het toegestaan.