Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:14

Mooi hoor Jenny!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:27

Dat ziet er veelbelovend uit, @Jennyxx, nu komt hij tenminste dóór het lichaam, ik vermoed dat dit nog verder zal verbeteren, met name in de richting van soepelheid en balans.
Wát een verschil met je eerdere foto's!

Goed bezig!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:51

@jenny ik raad je aan niet stil te staan om de teugels eruit te halen. Dat kan hij gebruiken. Zet hem dan eerder harder aan t werk als hij dat doet. Na rust als hij hem los laat. Heeft hij snel genoeg door

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 16:51

ChocooPrins schreef:
Mijn hengst is ook niet goed met een kneveltrens... Hij wil die ook te pakken krijgen.

Hoe doet hij dat als je het bit niet knevelt?

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 16:58

Jennyxx schreef:
Bedankt voor de bit-reacties. Wat doet zo'n rolletje?
Ik vraag mij overigens wel af waar mijn slome IJslander is gebleven.

Een koperen rollertje of aleen maar een stukje koperhoudend metaal.
Koper smaakt zoetig, dat doet zoetig speeksel aanmaken.
Dat maakt dat hij het bit prettig gaat vinden om op te sabbelen/knabbelen en dat maakt dat hij zijn onderkaak los laat.
De onderkaak stijf houden maakt merkwaardig genoeg ook dat de rug stijf gehouden wordt.
Rug los, kaak los--kaak los, rug los.

Fijn dat je paard "er weer is".

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:10

Simpelman schreef:
ChocooPrins schreef:
Mijn hengst is ook niet goed met een kneveltrens... Hij wil die ook te pakken krijgen.

[ Afbeelding ]

Hoe bedoel je?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:14

Simpelman schreef:

[ Image ]

Die van mij probeert het momenteel door zn hoofd iets te kantelen en den proberen met zijn lip er bij te komen. Hij slaagt er uiteraard niet in, maar hij is er wel erg vlijtig mee bezig. Ik heb wat geëxperimenteerd met een gewone trens en simpel halstertje (bitloos), hier doet hij niks mee.

Ik vermoed dat de bron echter niet zozeer de knevel is (dit is altijd probleemloos gegaan.) maar meer een concentratie dingetje. Hij heeft dit pas een week of twee geleden bedacht en ik heb nog niet genoeg sessies gehad om echt alles uit te sluiten. Het enige wat ik nu aan het uitsluiten ben is of het niet iets is wat dwars zit in zijn mond

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:17

De kneveltrens komt aan diens "gezellige" naam door de mogelijkheid het bovenste pootje ervan met een speciaal leren lusje aan het bakstuk vast te zetten. Dat is het 'knevelen" van het paard, aangezien het bit dan in een andere vastgezette hoek komt te staan en via het vastzitten aan het bakstuk druk achter de oren kan uitoefenen. Dat vind ik persoonlijk nergens voor nodig.
Zelf gebruik ik de kneveltrens alleen "los", dus zónder van die vastzetleertjes, die heb ik gewoon ook niet.
Hoe paarden de haantjes van een volle kneveltrens IN DE MOND zouden moeten krijgen of nemen is mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:21

jannico schreef:
Simpelman schreef:

[ Image ]

Die van mij probeert het momenteel door zn hoofd iets te kantelen en den proberen met zijn lip er bij te komen. Hij slaagt er uiteraard niet in, maar hij is er wel erg vlijtig mee bezig. Ik heb wat geëxperimenteerd met een gewone trens en simpel halstertje (bitloos), hier doet hij niks mee.

Ik vermoed dat de bron echter niet zozeer de knevel is (dit is altijd probleemloos gegaan.) maar meer een concentratie dingetje. Hij heeft dit pas een week of twee geleden bedacht en ik heb nog niet genoeg sessies gehad om echt alles uit te sluiten. Het enige wat ik nu aan het uitsluiten ben is of het niet iets is wat dwars zit in zijn mond

Inderdaad waarschijnlijk spanning.
Ik zou in die richting gaan zoeken en niet in die van het symptoom.

Hangt je bit hoog genoeg in de mond? Dit is uit overwegingen van "vriendelijkheid" soms niet het geval. Het moet goed vast in de mondhoeken liggen, normaal 1 1/2 rimpel.
Is het niet te groot, of te dik, jonge paarden hebben nog korte tanden en dus weinig ruimte voor een dikker bit.
Dubbelgebroken ligt comfortabeler in de mond.

Het zou ook een probleem in de mond kunnen zijn maar ik veronderstel dat je die bij een nog niet volwassen paard tenminste jaarlijks laat controleren.

Kijk ook eens bij TTEAM mondwerk.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-01-16 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:31

Idem, hij schud met zijn hoofd en probeerd dan met zijn lippen de scharen te pakken, echt nemen lukt natuurlijk niet.
Syptomen verdwijnen met een ander bit, waar hij minder afgeleid mee is.

Problemen in de mond is het niet, wordt om de 4 maanden gecontroleerd (omdat hij heeeeeeeeel gevoelig is op een haakje) en iets anders ook niet, anders zou hij het met een ander bit ook hebben.
Hetzelfde met een touwhalster ook, hij wil altijd het uiteinde proberen te pakken...
Hij is gewoon speels, net zoals hij de zweep wil nemen, en net zoals hij een borstel wil nemen als je zijn hoofd wil borstelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:33

Hengstengedrag. (om je razend te maken..... }> )
TTEAM (voor gevorderden) heeft hier wel vrij veel aandacht voor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:40

Monique de Rijk van www.atletischerijkunst.nl geeft op woensdag 20 januari weer een 2de gratis online webinar om 20.00 uur. Daar heb ik me weer voor aangemeld, is dan de tweede die ik van haar ga volgen.
Ben er nog steeds niet met zekerheid over uit of zij een geschikte partij is om privélessen van te nemen, hierbij denk ik met name aan de begeleiding voor/met mijn jonge groenige merrie Khavanna.
Jaopie pak ik sowieso binnenkort eerst op eigen merites weer op, om eens te kijken wat we nu inmiddels aan elkaar hebben, en of we elkaar OHZ nou weer een beetje aanvoelen. Want dat was helemaal weg. Op de grond ook trouwens, maar dat is gelukkig vrij snel opgelost, ik diende gewoon wat meer op mijn ponteneur te staan en toen viel het kwartje bij hem al snel weer.

Met de jongere merrie (alleen zadelmak, niet bitwijs) heb ik natuurlijk wel een gevoeliger opdracht, ik maak daarbij liever niet weer fouten door uit onzekerheid blindelings op een ander af te gaan.
Maar Monique schijnt erg goed te zijn met jonger, groenig spul, dus het is misschien wat voor de merrie.

In elk geval ben ik voor beide paarden nog op zoek naar nieuwe instructie, voor dit jaar, nadat ik enige tijd terug met de vorige ben gestopt. het is natuurlijk ook goed mogelijk dat bij Jaopie een ándere instructeur/trice past dan bij Khavanna.Die twee zijn ook ontzettend verschillend...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:48

Simpelman schreef:
Hengstengedrag. (om je razend te maken..... }> )
TTEAM (voor gevorderden) heeft hier wel vrij veel aandacht voor.

Soms wel :') Maar echt razend word ik eigenlijk nooit haha. Maar mijn ogen rollen regelmatig in mijn oogkassen :roll:

Ik moet me daar dringend eens in verdiepen. Ik heb ooit wel eens een boek gelezen (zal wel al een dikke 5 jaar geleden zijn), en pas sommige dingen toe (die ik nog weet) op mijn kater met artrose in de rug, waardoor hij gedragsproblemen heeft. Wel echt waar, maar hij is dus dagenlang meer relax nadien! En de dingen die ik nog weet, zijn waarschijnlijk maar half de basics meer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:52

Twee instructeurs lijkt me wat overdreven Terpentijn... een beetje fatsoenlijke instructeur moet juist verschillende soorten paarden kunnen begeleiden. Ik zou vooral eentje kiezen waar je mee in gesprek kan gaan, dus waarmee het klikt waarmee je de discussie aan kan en die ook zijn eigen fouten durft toe te geven. Daarnaast ... jij zit op het paard (en het paard is van jou)... dus uiteindelijk heb jij de eindverantwoordelijkheid... als jij denkt dat iets wat de instructeur zegt niet positief uit gaat werken voor jou of je paard... dan zeg je dat.... en als je gemerkt hebt dat een oefening bijv. na afloop slecht is bevallen dan moet dat bespreekbaar zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:00

Ja dat ben ik met je eens, maar ik heb een beetje een instructeurs-trauma opgelopen vorig jaar eigenlijk. Er lopen ook in de paardeninstructiewereld veel praatjesmakers rond (niet noodzakelijkerwijze mijn vorige overigens) die "hun eigen stempel" op zo'n combinatie (op iedere combinatie) willen drukken. Ik heb liever dat de individualiteit gezien wordt, en niet dat alle combi's naar een eenheidsbeeld gevormd worden via eenzelfde "methode".
Ook niet iedere instructie staat open voor je eigen kritische beschouwing, want "kan je met gemak het idee geven dat jij toch van niks weet" (want anders zat je niet op les).
Ik wil niet het idee krijgen dat iemand les staat te geven voor diens eigen ego-bevrediging, maar om mij en paard als combinatie correct te leren rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:07

Jennyxx schreef:
Mag ik nog even terugkomen op de kneveltrenzen? Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn IJslander heb ik nog nooit met bit gereden, dus ik moet ergens beginnen...maar waar? Welke van de kneveltrenzen is het fijnste?

Babootje schreef:
Misschien even gemist, maar waarom wil je een kneveltrens gebruiken?

Simpelman schreef:
SarahIlse schreef:
@Simpelman, waarom een kneveltrens? En waarom wel/geen water/bustrens?

Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.

Een bustrens is erg grof waar het bit tussen de wang/lippen naar buiten komt, dat kan wat irriteren.
Een watertrens knelt soms wat vel van de wang tussen de ring en het bit en schuift gemakkelijk heen en weer.

[ Afbeelding ]

Sorry voor de late reactie :o
Wij hebben ook even een kneveltrensje (wij noemen het hier ook nog wel een stuurbitje) gebruikt bij ons jonge paard, die nog wel eens bedacht dat hij wel de andere kant uit wilde dan dat mijn dochter wilde. De kneveltrens voorkomt dat je het bit door de mond trekt, op het moment dat je een keer strenger moet sturen.
Toen eenmaal "stuur" erop zat er toch een ander bit ingehangen, omdat het paard het toch niet een erg prettig bit leek te vinden. Hij bleef er een beetje op inbijten.
Nu gebruiken we een Trust enkel gebroken locked bustrens. Doordat het bit maar beperkt "doorbuigt" verdeelt het de druk gelijkmatig. Het sweet iron laagje zorgt voor het zoetige smaakje.
Ik moet zeggen dat hij daar erg fijn mee loopt.

Vandaar mijn vraag. Waarom wil je een kneveltrens. Zijn er bijvoorbeeld problemen met sturen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:09

Jenny, zo zie je maar weer.
"Ja maar het is een ijslander" is geen excuus voor korte pasjes :D
Ziet er echt super uit :)

Dat met het pakken met de lippen hebben ook veel hengsten met stang en trens, vandaar dan ook het slobberriempje.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:09

Ik heb ook een kneveltrens (de jointed locked van Trust). Vind het op zich een fijn bit :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:23

terpentijn schreef:
Ja dat ben ik met je eens, maar ik heb een beetje een instructeurs-trauma opgelopen vorig jaar eigenlijk. Er lopen ook in de paardeninstructiewereld veel praatjesmakers rond (niet noodzakelijkerwijze mijn vorige overigens) die "hun eigen stempel" op zo'n combinatie (op iedere combinatie) willen drukken. Ik heb liever dat de individualiteit gezien wordt, en niet dat alle combi's naar een eenheidsbeeld gevormd worden via eenzelfde "methode".

In principe zou iedere goede instructeur zich moeten kunnen aanpassen aan de combinatie.
Er zijn meer wegen naar Rome.
Mijn ervaring is dat het verschil (ook in methodes) met uitzondering van de academische rijderij wel meevalt.
Soms kan wisselen van instructeur er ook voor zorgen dat "het kwartje" even anders valt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:27

FCSA schreef:
Ik heb ook een kneveltrens (de jointed locked van Trust). Vind het op zich een fijn bit :j

Bij de dressuur mag je ze volgens mij niet gebruiken (kneveltrens). Met springen zie je ze wel vaker (heeft ook met sturen te maken).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:30

Waarom niet?
Als hij sluit is het toch hetzelfde als een ongebroken bit?
En zolang er geen hefboomwerking aanwezig is, is het toegestaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:31

Babootje schreef:
FCSA schreef:

Bij de dressuur mag je ze volgens mij niet gebruiken (kneveltrens). Met springen zie je ze wel vaker (heeft ook met sturen te maken).

Goed dat je het zegt - ik moet deze lente een puntje halen in de B om te mogen springen, dan zal ik het even nazoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:35

terpentijn schreef:
Ook niet iedere instructie staat open voor je eigen kritische beschouwing, want "kan je met gemak het idee geven dat jij toch van niks weet" (want anders zat je niet op les).

Fijn dat instructeurs (Z en Lichte tour) op onze stal zelf ook nog steeds lessen. Ik les ook graag bij iemand die zelf ook nog steeds lest.

Nee die ervaring heb ik zelf niet. Wel soms dat het met de een wat meer klikt als met de ander. Maar op de merites heb ik eerlijk gezegd niet heel veel verschil gezien.
Ik wil zelf graag wel kunnen vragen en uitleg krijgen. Instructeur en leerling moeten ook tijd krijgen om tot elkaar komen en soms kan het ook zo zijn dat je gewoon eens een poosje op je instructeur moet vertrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:36

Jawel een knevel mag gewoon zolang je hem niet vast maakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:39

maralyn schreef:
Waarom niet?
Als hij sluit is het toch hetzelfde als een ongebroken bit?
En zolang er geen hefboomwerking aanwezig is, is het toegestaan.

Even nagekeken
https://www.knhs.nl/media/1247/bijlage- ... r-2013.pdf

Je hebt gelijk Maralyn. Het mag, zolang de scharen niet aan het bakstuk zijn vastgemaakt.
(Stond me zo bij dat het niet mocht)