Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:en zelfs over het changement a tempo was discussie (en volgens mij in sommige kringen nog steeds) of dat eigenlijk wel klassiek te noemen is. het werd (wordt?) gezien als een circusoefening/kunstje.
Citaat:en de enkelgebroken werkt op het gehemelte in.
quadripes schreef:overigens wilde ik nog even terugkomen op dat open monden gedoe:
een trens heeft een andere inwerking dan een stang, daarom zie je bij die iberische paarden die alleen op stang worden gereden (en op serreta) geen open mond.
een stang heeft een hefboomwerking die werkt achter de oren. dus met neerwaartse druk. en de kinketting natuurlijk.
een trens werkt op de lagen en op de tong of het gehemelte. een dubbelgebroken trens werkt op tong en lagen in (en is daarmee dus behoorlijk pittig van inwerking) en de enkelgebroken werkt op het gehemelte in.
daarom opent het paard de mond als je daarmee druk uitoefent en dat is ook precies waardoor het paard moet nageven in de kaak.
vandaar dat bij stang en trens of alleen trens, het paard de mond opent. (en ook weer sluit, als de ruiter tenminste nageeft, maar ja als je er druk op blijft zetten dan niet)
bij alleen stang zal dat niet gebeuren. tenzij de stang weer iets anders heeft (denk aan een spade bit bij het western rijden) dat ook kan inwerken op het gehemelte.
quadripes schreef:cherie: kijk eens bij de NH mensen.
zij leren het paard als eerste 'wijken voor druk'
een trap van een ander paard is ook een vorm van 'wijken voor druk' - zo zitten paarden gewoon in elkaar
cherie78 schreef:quadripes schreef:cherie: kijk eens bij de NH mensen.
zij leren het paard als eerste 'wijken voor druk'
een trap van een ander paard is ook een vorm van 'wijken voor druk' - zo zitten paarden gewoon in elkaar
Dat hoeft echt totaal niet hardhandig te zijn![]()
Kijk in feite hoe een paard reageert op een vlieg op zijn lijf![]()
Zo vederlichten toch voelen ze dat.
Dat paarden dat onderling doen, is niet altijd met een trap![]()
Kijk in feite maar in de kudde.
Daar komt die trap als echt laatste waarschuwing.
Professor schreef:Heb nog nooit een paard kunnen rijden door te vragen wil jij aub opzij gaan.
Ze antwoorden niet, en gingen niet opzij, alleen toen ik het vroeg met mijn been, met ondersteuning van mijn spoor deden zij dat, nadat zij dat geleerd hadden hoefde ik alleen mijn been naar achteren te leggen en zij gingen opzij.
Professor schreef:quadripes schreef:professor....![]()
![]()
melige bui?
Niet alleen melige bui, maar men word tochen
Abacab schreef:een vraagje over open monden:
Ik zag bij paarden met zo'n iberische stang dat het paard de tong in- en uit de mond liet floepen. Een soort van tong uitsteken. Terwijl je bij het rijden met een engelse trens nog wel eens paarden tegenkomt die hun tong links of rechts uit hun mond steken.
Kan iemand me uitleggen waar dat vandaan komt?
quadripes schreef:bij alleen stang zal dat niet gebeuren. tenzij de stang weer iets anders heeft (denk aan een spade bit bij het western rijden) dat ook kan inwerken op het gehemelte.
cherie78 schreef:Professor schreef:Heb nog nooit een paard kunnen rijden door te vragen wil jij aub opzij gaan.
Ze antwoorden niet, en gingen niet opzij, alleen toen ik het vroeg met mijn been, met ondersteuning van mijn spoor deden zij dat, nadat zij dat geleerd hadden hoefde ik alleen mijn been naar achteren te leggen en zij gingen opzij.
Ligt er maar net aan hoe men met paarden omgaaten ze opleidt
![]()
orienta schreef:cherie78 schreef:
Ligt er maar net aan hoe men met paarden omgaaten ze opleidt
Hoe laat jij je paard dan zijwaarts gaan Cherie?
Stap je eraf geef je hem een duwtje en spring je er dan snel weer op?
cherie78 schreef:Voordat ik opstap, weten mijn paarden toch al, wat "wijken voor druk" betekent![]()
Ik leer ze dat al in de dagelijkse omgang![]()
Zo is achterwaarts ook heel simpel te leren aan de hand![]()
En als men ze dan onder het zadel verder opleidt, zijn die basis-beginselen heel makkelijk aan te leren en te perfectioneren.