Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:23

Sheenegro.

Een bit is zo goed als dat het paard accepteerd en er goed op loopt. En welke dat is... dat is even zoeken.

Hier in geen van wat voor soort dan ook dubbel of enkel gebroken voor onze merrie.
Terwijl ik er drie rij met dubbel en één met enkel gebroken.
Ook één ongebroken zonder en één met tongboog.

Zij accepteten dat. Dus ik ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:25

Simpelman schreef:
Dit is een fijn bit, hier kun je je geen buil aan vallen.

[ Afbeelding ]

What I don’t like of the full and half cheek because the young horses like to play with the bottom part of the cheek. They find it amusing, grabbing it in their mouth. So to avoid this problem, some bridles maker have made a special bridle with a small strap keeping the cheek behind the mouth of the horse.

Deze ervaring heb ik dus niet. Maar nu is mijn paard ook geen puppy meer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:47

Ik veronderstel dat dit eerder nerveusiteit/irritatie is doordat ze nog niet aan de aanwezigheid van het bit gewend zijn en eerder een poging van het bit af te komen.
Neem jezelf...

like to play with the bottom part of the cheek. They find it amusing, grabbing it in their mouth.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:55

Eerder jonge paarden/ruinen gedrag die overal speelgoed in herkennen en in hun mond stoppen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:57

Simpelman: bedankt voor je tip over het longeren. Maar dan toch nog een vraag omdat ik daar elke keer zo onzeker over ben. De achterbenen komen in draf nog zeker 20 cm achter de voorbenen, is dat wel oke?
Sizzle: de bandage achter de billen gebruik ik wel af en toe, maar ze doet er niet veel op. Hoewel ik daar behoorlijk druk mee kan geven. Zal per paard verschillen hoor...
Jet: je hebt ervaring met Mireille? Ik heb ook bij haar gelest, maar ze stopte ermee in Deventer ;(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:58

Dat denk ik dus ook. Dat is altijd het risico met dit soort onderzoeken. Maar met een beetje logisch nadenken, bitjes uitproberen, voelen en kijken dan kom je al een heel eind. Ik heb nu wat bitjes uitgeprobeerd en deze bevalt mij tot nu toe bijzonder goed.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:01

Watermill, volgens mij kan dit ook afhankelijk zijn van de bouw van je paard. Als gaat mijn shet super voorwaarts, hij zal nooit in het spoortje van zijn voorbenen komen. Puur omdat hij van die korte pootjes heeft.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:02

Ik heb een Engels volbloed X tuigpaard (uiterlijk ve volbloed). 1,63 m, een echt damespaardje, haha

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:06

Watermill schreef:
Simpelman: bedankt voor je tip over het longeren. Maar dan toch nog een vraag omdat ik daar elke keer zo onzeker over ben. De achterbenen komen in draf nog zeker 20 cm achter de voorbenen, is dat wel oke?

Nee, dat is niet OK, maar begin eerst je paaard te laten wennen aan het werken in losgelatenheid en daar in een goede basisconditie in op te bouwen.
Dat duurt een tijdje.
Het in de afdruk draven van de voorbenen is een kwestie van Schwung en dat is dus kracht.
Het in of over de voorvoet afdruk stappen is een kwestie van kracht én soepelheid.
Denk in blokken van 6 weken.
Ook de lichaamsbouw speelt een rol, je paard zal kunnen waar hij lichamelijk toe in staat is, niet meer.

Wanneer je paard in een correcte lichaamshouding rustig werkt dan kun je er geen kwaad mee doen.
Geduld. :)
Een paard voorbereiden voor het werk duurt één à twee jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:10

Watermill, de stap is de belangrijkste gang bij rugproblemen. En vooral in de stap kun je goed het paard motiveren om grotere passen te maken. Als het dan mooi los en voorwaarts stapt dan is de draf meestal ook losser.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:16

In stap kan ze rustig 20 cm over de afdruk van de voorhoef heen stappen, maar dit kost misschien minder kracht.
Ik wilde afgelopen week filmen met mn mobiel, maar het ding is van de bakrand gewaaid |( , ga nog wel een poging doen als het minder waait

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:19

Een revalidatie kost ook veel tijd.
Hoe lang ben je nu met de opbouw bezig?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:23

vanaf 14 december (diagnose KS).
Ik had trouwens deze week wel een paar mooie pasjes in draf, meer schwung (kortstondig). Ik ben al blij met een paar pasjes...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:23

Watermill schreef:
Ik heb een Engels volbloed X tuigpaard (uiterlijk ve volbloed). 1,63 m, een echt damespaardje, haha

Ik was even vergeten dat je inderdaad aan het revalideren bent. Rugproblemen?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:28

Rugproblemen inderdaad. Kissing spines in het lendengebied, nog niet dramatisch volgens de dierenarts, maar moet nu wel weer spieren gaan trainen, ze heeft veel te lang ziekteverlof gehad

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:33

Revalidatie van dat soort problemen duurt heel lang omdat ze sterker moeten worden en de juiste spieren moeten ontwikkelen. Ik ben nu ruim 1 jaar bezig met mijn paard. Dat was ook niet dramatisch, maar zat van nek tot kont vast en zijn si stond scheef. Hij was veel met slof gereden dus het mij een jaar gekost om hem te "ontkrullen". Onder het zadel loopt hij nu met zijn neus voor de LL maar als ik hem longeer aan een halster dan doet hij zijn hals wel naar beneden maar met een knik achter de LL. Longeer ik hem met een chambon dan reikt hij wel naar het bit en blijft hij voor de LL. Maar om ze sterker te maken moet je gewoon echt de tijd nemen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:47

Wat ontzettend fijn, al jullie reacties! Bedankt daarvoor.
Ik las ergens dat voordat de diagnose KS gesteld wordt, er vaak al lang sprake is van vage klachten en kreupelheden. Dat is dus ook de reden dat ze al bijna een jaar niets heeft gedaan, behalve het vullen van de portemonnee van de dierenarts |o . Maar ik ben dus in zekere zin blij dat er een oorzaak is gevonden en probeer nu zo goed mogelijk te trainen, 4 x pw aan de longe. Ik ben echt ontzettend blij :) :) met onze overdekte longeerbak, ik heb hem hard nodig.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:09

Watermill schreef:
Wat ontzettend fijn, al jullie reacties! Bedankt daarvoor.
Ik las ergens dat voordat de diagnose KS gesteld wordt, er vaak al lang sprake is van vage klachten en kreupelheden. Dat is dus ook de reden dat ze al bijna een jaar niets heeft gedaan, behalve het vullen van de portemonnee van de dierenarts |o . Maar ik ben dus in zekere zin blij dat er een oorzaak is gevonden en probeer nu zo goed mogelijk te trainen, 4 x pw aan de longe. Ik ben echt ontzettend blij :) :) met onze overdekte longeerbak, ik heb hem hard nodig.

Die is inderdaad onmisbaar!!! helemaal met dit weer!!!!!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:33

Sizzle schreef:
Eerder jonge paarden/ruinen gedrag die overal speelgoed in herkennen en in hun mond stoppen.

die van mij heeft het na een jaar bedacht dat dat wel is een leuk spelletje kan zijn

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:43

Mijn ruin Bonte Jaopie heeft het op vorige pagina door Simpelman afgebeelde bit (kneveltrens met koperen rolletje) al sedert zijn beleringstijd - 4de jaar en hij is nu 12. Niet een-en-hetzelfde bit natuurlijk, ik heb ditzelfde model in verschillende van zijn hoofdstellen, maar ik vind het een héérlijk bit, en hij ook.
Héb wel eens een ander bit, zoals gewone bustrens geprobeerd, maar op de dubbelgebroken kneveltrens met rolletje loopt hij verreweg het aardigste, en hoewel het wel meneer frutsel en frunnik kan zijn heb ik nog nooit meegemaakt dat er een haantje in zijn mond raakte (ik zie ook niet goed in hoe dat bij een volle kneveltrens -met haantje/pookje boven en beneden kan gebeuren). Wat wel eens is gebeurd, is dat de bovenste pootje onder de neusriem glipte en daar even onder bleef steken, had verder geen gevolgen. Ik heb de neusriem altijd zo losjes zitten, dat ik 'm eigenlijk net zo goed van de hoofdstellen kan afhalen.... een sper/kinriem gebruik ik al nooit.

Ik zweer echt bij dubbelgebroken kneveltrensen (in mijn geval dan ook nog mét rolletje in het midden).
Zijn echt overduidelijk voor het paard, en toch vriendelijk (alleen de NAAM van het bit is zeer ónvriendelijk).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:01

Bij agradi heeft bombers nu ook kneveltrenzen. Ook in het variant wat ik zoek...

Hmmmmm de prijzen zitten er wel aan, maar met stevige korting.

Leuke om over na te denken voor mijn verjaardag misschien.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:43

Mijn hengst is ook niet goed met een kneveltrens... Hij wil die ook te pakken krijgen. Alles trouwens die rond zijn hoofd flappert of dat in zijn ooghoek verschijnt.

Watermill, je bent op zich nog niet zo lang bezig met de revalidatie. Ik heb mijn paard nu een jaar, waarvan eerste 5 maand onder het zadel, en nu de laatste 4 maand enkel aan de longe. En in het begin 2015 kon hij niet eens deftig rondjes lopen, met zijn hoofd naar buiten, en helemaal naar binnen vallend, rug helemaal weg, totaal niet in het spoor lopend, en ook niet indraven.
Heb nu stilletjesaan het gevoel dat hij tegen de lente/zomer onder het zadel verder kan. En dan gewoon beginnen in het bos stap en misschien draven. En het longewerk niet afschrijven, maar gewoon verdelen.
Hij heeft zich trouwens terug pijn gedaan... Linksachter, ik denk gewoon een verdraaide kogel. Hij is niet mank, maar buigt moeilijker linksom opeens, en loopt ook beetje weg linksom, vind zijn balans niet meer. Ook staat linkerkogel ietsiepietse dikker dan rechts. Morgen komt de DA maar weer. Heeft weer lang geduurd... 8)7

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:58

Bedankt voor de bit-reacties. Wat doet zo'n rolletje? Toen mijn IJslander nog vast zat in zijn lendenen at hij bijna elke dag wel een teugel op :oo Nu doet hij dat zelden. Behalve als ik met werken aan de hand het bit in heb. Ik rij bitloos en hij moet nog aan het bit wennen. En hij probeert wederom continu de teugel te pakken te krijgen. Bij hem heeft het inderdaad met wat spanning te maken (en ik ga dan stilstaan om de teugel uit zijn mond te halen, want hij heeft ze zo door gekauwd :o ).

Ik vraag mij overigens wel af waar mijn slome IJslander is gebleven -O-

Afbeelding

:D

Hij stapt mooi in en heeft zelfs een klein zweefmomentje *\o/*

Beterschap voor je paard weer, Choco..
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 14-01-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:01

Zo jennyxx..die gaat goed!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:02