Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:03

Maar als het paard echt erg scheef is en je past je zit aan, zit je zelf toch ook scheef?
Benadruk je dan die scheefheid niet alleen. Of juist niet?

Sorry... mijn visualisatie werkt even niet. Zal nog te vroeg zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:06

Denk dat men zulke paarden alleen onder aanleiding van een goed instructeur weer enige maten recht krijgt, heb vele van zulke paarden gehad, zo krom als een banaan ze zijn allemaal weer recht geworden, maar men past zijn zit niet aan aan de scheefheid van het paard.
Dat zou mijn rug nooit uitgehouden hebben of houden, en die leeft nog altijd. _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:14

hmmmmm.... dan ben ik misschien wel reddeloos verloren. Ik heb nl geen instructeur en woon overal mijlenver vandaan.
Mijn nieuwe paard is dus echt heel erg scheef.
Ook als de gewoon onbelast staat, hangt ze naar een kant.

De oorzaak weet ik niet met zekerheid, maar het zal samenhangen met het feit dat ze jaren 'bospaard' is geweest en niet iedere recreatieruiter bezig is met het lijf van het paard.
Het zadel wat ik bij haar kreeg, bleek dus ook erg scheef en enorm knullig gestopt.(allemaal harde knollen in)
Of ze daadwerkelijk met dit zadel is gereden... ik weet het niet. Volgens mijn man legt niemand zo'n zadel op de rug van zijn paard, maar ik waag het te betwijfelen

Maar of het paard dan scheef is gaan lopen door het zadel of het zadel scheef is getrokken op het paard... ik weet het niet.
Ik heb momenteel iig veel moeite met iets te vinden wat redelijk op haar rug ligt

Onvoorstelbaar trouwens dat dit paard totaal geen problemen aan rug of benen laat zien. Integendeel. Ze oogt zeer fit en vrolijk, goed voorwaarts en totaal niet gespannen.
Ik heb haar laten nakijken en behalve haar scheefheid was er niets op te merken. Zelfs geen spanningen in de rug. Niets.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:16

liljebo schreef:
hmmmmm.... dan ben ik misschien wel reddeloos verloren.
Mijn nieuwe paard is dus echt heel erg scheef.
Ook als de gewoon onbelast staat, hangt ze naar een kant.

De oorzaak weet ik niet met zekerheid, maar het zal samenhangen met het feit dat ze jaren 'bospaard' is geweest en niet iedere recreatieruiter bezig is met het lijf van het paard.
Het zadel wat ik bij haar kreeg, bleek dus ook erg scheef en enorm knullig gestopt.(allemaal harde knollen in)
Of ze daadwerkelijk met dit zadel is gereden... ik weet het niet. Volgens mijn man legt niemand zo'n zadel op de rug van zijn paard, maar ik waag het te betwijfelen

Maar of het paard dan scheef is gaan lopen door het zadel of het zadel scheef is getrokken op het paard... ik weet het niet.
Ik heb momenteel iig veel moeite met iets te vinden wat redelijk op haar rug ligt

Onvoorstelbaar trouwens dat dit paard totaal geen problemen aan rug of benen laat zien. Integendeel. Ze oogt zeer fit en vrolijk, goed voorwaarts en totaal niet gespannen.

Vergis je niet met koudbloed. De pijngrens bij deze paarden kan zeer hoog liggen. Waarschijnlijk heeft jouw paard geen pijn maar hou het goed in de gaten. Succes met alles.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:19

Ja, dat weet ik erg goed. Ik heb eigenlijk altijd het meeste met koudbloedjes gewerkt. Persoonlijke voorkeur, vrees ik. Daarom heb ik ook een dierenarts ernaar laten kijken, maar hij kon werkelijk niets ontdekken.
Maar het is zeker de bedoeling om hier zo zorgvuldig als in mijn mogelijkheden ligt mee om te gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:27

Professor schreef:
Denk dat men zulke paarden alleen onder aanleiding van een goed instructeur weer enige maten recht krijgt, heb vele van zulke paarden gehad, zo krom als een banaan ze zijn allemaal weer recht geworden, maar men past zijn zit niet aan aan de scheefheid van het paard.
Dat zou mijn rug nooit uitgehouden hebben of houden, en die leeft nog altijd. _/-\o_

ik vraag u toch eens Steinbrecht hier op na te slaan, en met aan passen word bedoeld dat men recht gaat zitten in de lijn van het paard, maar goed ik hoor wel van u hoe u de text van steinbrecht tot u heeft genomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:31

Lange tekst?
Voel u anders vrij om hem hier te quoten O:)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:34

in het begin van deze discussie is dit al eens voorbij gekomen, en geplaatst.
het gaat er over dat je inprencipe niet recht kan zitten op een scheef paard, want dan zit je niet in balans en eigelijk scheef ten opzichte van het paard, en dat de zit relatief is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:01

nou moll ik heb weer even bijgelezen, maar wat een prachtige opmerking om te zeggen dat er wel meer is waarvan ik nog nooit gehoord heb. dat is echt een goede uitleg van iets waar je zelf geen uitleg kennelijk aan kan geven.

je kunt met alleen stelling een paard zichzelf niet vermeerderd laten dragen, want ik neem aan dat je dat bedoelt?

en als je bedoelt dat je met contrastelling het paard meer op het andere voorbeen wil laten belanden, dan is dat zeker niet klassiek. omdat je in de klassieke dressuur nooit het gewicht op de voorhand wil laten belanden.

cherie, mijn antwoord is: als het paard nog niet op twee teugels druk wil nemen, zul je hem moeten loswerken dmv oefeningen en dat heb ik ook al geschreven. op dat moment kun je beginnen met halve ophoudingen.

en duitsklassiek en fransklassiek worden hier weer verkeerd begrepen. Baucher is niet fransklassiek. hij is wel frans. Baucher mocht niet op het Cadre Noir lesgeven, nou als iets het bolwerk van het fransklassieke systeem is, is dat het wel.

over Baucher wordt wel veel geschreven door de klassieke leermeesters, vooral dat je het niet moet doen met je paard omdat het je paard schaadt. en zij beschrijven dan ook wat er zo verkeerd aan is. dus mijn opmerking 'dat je het vooral niet moet na doen' is zeer zeker relevant in deze hele discussie.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 17-05-11 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:08

ik neem de moeite niet om het uit te leggen, omdat het naar mijn idee aan dovenmans oren is besteed, of iemand wel of niet klassiek zou zijn, is aan de geen die het zegt en waar ioemand waarde aan hecht.

soms moet je als ruiter iets op de voorhand oplossen alvoords je het op de achterhand kan plaatsen, Mhr. Ritter had een mooie vergelijking daar voor, het is als een bascetbal eerst naar beneden om het vevolgens weer omhoog te plaatsen ,dus op de achterhand.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:09

daarom zeg ik al: loswerkende oefeningen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:10

daarom zeg ik contrastelling, word ook gebruikt door leerlingen van von Neindorff

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:13

Abacab schreef:
quadripes schreef:
rechtrichten is het hele proces van de dressuur

Nu ga ik weer even chargeren:

in de klassieke dressuur is rechtrichten een thema dat de hele opleiding door actueel blijft en wat je blijft verfijnen.
De charlatans verkopen het rechtrichten als een kunstje dat iedereen kan leren, net als dat je een hond kunt leren pootjes geven.

je hebt het hier goed verwoord.

rechtrichten is een van de aspecten waar een goed gereden paard aan moet voldoen. dus daar werk je elke dag aan, want als je je paard niet recht kunt rijden (dus op twee teugels) dan kun je de rest van de verzamelende oefeningen ook niet doen. het is zelfs gevaarlijk om met een paard dat je niet op twee teugels kunt rijden, zijgangen te rijden: daarmee maak je het paard alleen maar stijver en nog schever.

@ Moll: dan blijft nog steeds het punt overeind dat ik naar voren bracht: met contrastelling breng je het paard niet tot vermeerderd dragen (of 'zichzelf onder de massa plaatsen).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:16

Wil iemand misschien nog even ingaan op fransklassiek en duitsklassiek? Ik ben erg benieuwd naar overeenkomsten, verschillen en jullie voorkeur..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:31

liljebo schreef:
ok, maar stel dat je een paard rijdt, wat werkelijk heel erg scheef is. (Jarenlang scheef gereden, duidelijk verschil in bespiering en leunt naar een kant als hij onbelast stil staat).
Ik neem aan dat het dan de bedoeling is dat je zelf toch recht zit, maar dat lijkt me erg moeilijk?
Je lichaam neigt dan toch naar compenseren?

niet als je met je zelf en je zit al aan het werk geweest bent en er bewust van bent.
dan is het ook niet moeilijk meer.
het merendeel van de westerlingen kunnen niet meer recht zitten en bewegen, daar men het merendeel van de tijd doorbrengt op een stoel, achter een bureau , begint al op school. in de auto.
allemaal oorzaken waardoor je scheef gaat zitten en worden in je lijf
zelfs psychologische ervaringen kunnen al dingen in je lijf gaan vastzetten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:35

quadripes schreef:
rechtrichten is een van de aspecten waar een goed gereden paard aan moet voldoen. dus daar werk je elke dag aan, want als je je paard niet recht kunt rijden (dus op twee teugels) dan kun je de rest van de verzamelende oefeningen ook niet doen. het is zelfs gevaarlijk om met een paard dat je niet op twee teugels kunt rijden, zijgangen te rijden: daarmee maak je het paard alleen maar stijver en nog schever.

dus als je paard op 2 teugels hebt is hij recht?
waar komt die scheefheid dan vandaan?

kan een paard recht, op 4 benen in balans bewegen als hij met zijn hoofd en hals naar rechts loopt te kijken?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:02

Moll schreef:
daarom zeg ik contrastelling, word ook gebruikt door leerlingen van von Neindorff

Dan heeft u niet begrepen wat voor oefening dat is, bovendien heeft het weinig nut omdat daar veel betere oefeningen voor zijn. Het verleid om van voren naar achteren te reiden net zo als de buiteteugel hoger te houden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:05

oh en ik bedoelde loswerken dmv losmakende oefeningen hierboven :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:07

Geen reactie op frans/duits klassiek?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:19

quadripes schreef:
je hebt het hier goed verwoord.

Dank je. Bijna 350 pagina's en ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen :D

Ik las dat Marijke de Jong een eigen opleidingstraject heeft voor instructeurs rechtrichten, iemand enig idee wat haar kern van het verhaal is? Zoomt zij enkel in op de manier van rechtrichten zoals dat in de AR gebeurt of voegt ze daar zelf nog iets aan toe?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:25

Abacab schreef:
Ik las dat Marijke de Jong een eigen opleidingstraject heeft voor instructeurs rechtrichten, iemand enig idee wat haar kern van het verhaal is? Zoomt zij enkel in op de manier van rechtrichten zoals dat in de AR gebeurt of voegt ze daar zelf nog iets aan toe?

wat ik niet begrijp van marijke
is dat ze dit intensief naar paarden doet (kheb me er niet zo in verdiept want ik snap het verhaal paard met zijn hoofd naar binnen trekken niet om hem recht te krijgen.)
en zelf zo scheef op een paard zit en tegengestelde signalen aan het paard geeft aan haar zit.
http://www.paardenbegrijpen.nl/marijke-de-jong
(kijk naar de middelste en de laatste foto naar de zit)
ik geloof best dat haar bedoelingen daarmee goed zijn, maar het werkt op deze manier echt niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:33

laura1986 schreef:
Geen reactie op frans/duits klassiek?

Ditthema is al eerder uitgebreid uigelegd.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:37

Nog enig idee waar dan? Ik volg het topic al een hele tijd en ik ben het nog niet tegen gekomen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:58

er is eerder een discussie over het verschil tussen frans en duits (stelling/geen stelling) en dat baucher niet onder fransklassiek valt. ik weet niet precies waar. ik kan het nu ook niet opzoeken want ik zit op mijn werk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:25

Baucher zijn bijdrage aan het Klassieke rijden is het changement à Tempo.
In zijn laatste boek wat hij zelf geschreven heeft, "Wijze van rijden naar nieuwe principes" uit 1884.
Waarin hij schrijft dat al zijn schriften die hij hier voor geschreven heeft weg te werpen zijn.
Daar verfoeid hij zijn eigen systeem omdat het niet na te rijden is.
Dit in kort over Baucher.
Baucher ontwikkelde zijn systeem om het africhten van paarden te verkorten dat lukte hem zelf zeer goed, alleen de paarden waren alleen in de rijbaan te rijden, buiten reed hij nooit, alleen in de manege.