Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:hmmmmm.... dan ben ik misschien wel reddeloos verloren.
Mijn nieuwe paard is dus echt heel erg scheef.
Ook als de gewoon onbelast staat, hangt ze naar een kant.
De oorzaak weet ik niet met zekerheid, maar het zal samenhangen met het feit dat ze jaren 'bospaard' is geweest en niet iedere recreatieruiter bezig is met het lijf van het paard.
Het zadel wat ik bij haar kreeg, bleek dus ook erg scheef en enorm knullig gestopt.(allemaal harde knollen in)
Of ze daadwerkelijk met dit zadel is gereden... ik weet het niet. Volgens mijn man legt niemand zo'n zadel op de rug van zijn paard, maar ik waag het te betwijfelen
Maar of het paard dan scheef is gaan lopen door het zadel of het zadel scheef is getrokken op het paard... ik weet het niet.
Ik heb momenteel iig veel moeite met iets te vinden wat redelijk op haar rug ligt
Onvoorstelbaar trouwens dat dit paard totaal geen problemen aan rug of benen laat zien. Integendeel. Ze oogt zeer fit en vrolijk, goed voorwaarts en totaal niet gespannen.
Professor schreef:Denk dat men zulke paarden alleen onder aanleiding van een goed instructeur weer enige maten recht krijgt, heb vele van zulke paarden gehad, zo krom als een banaan ze zijn allemaal weer recht geworden, maar men past zijn zit niet aan aan de scheefheid van het paard.
Dat zou mijn rug nooit uitgehouden hebben of houden, en die leeft nog altijd.
Abacab schreef:quadripes schreef:rechtrichten is het hele proces van de dressuur
Nu ga ik weer even chargeren:
in de klassieke dressuur is rechtrichten een thema dat de hele opleiding door actueel blijft en wat je blijft verfijnen.
De charlatans verkopen het rechtrichten als een kunstje dat iedereen kan leren, net als dat je een hond kunt leren pootjes geven.
liljebo schreef:ok, maar stel dat je een paard rijdt, wat werkelijk heel erg scheef is. (Jarenlang scheef gereden, duidelijk verschil in bespiering en leunt naar een kant als hij onbelast stil staat).
Ik neem aan dat het dan de bedoeling is dat je zelf toch recht zit, maar dat lijkt me erg moeilijk?
Je lichaam neigt dan toch naar compenseren?
quadripes schreef:rechtrichten is een van de aspecten waar een goed gereden paard aan moet voldoen. dus daar werk je elke dag aan, want als je je paard niet recht kunt rijden (dus op twee teugels) dan kun je de rest van de verzamelende oefeningen ook niet doen. het is zelfs gevaarlijk om met een paard dat je niet op twee teugels kunt rijden, zijgangen te rijden: daarmee maak je het paard alleen maar stijver en nog schever.
Moll schreef:daarom zeg ik contrastelling, word ook gebruikt door leerlingen van von Neindorff
quadripes schreef:je hebt het hier goed verwoord.
rechtrichten is een van de aspecten waar een goed gereden paard aan moet voldoen. dus daar werk je elke dag aan, want als je je paard niet recht kunt rijden (dus op twee teugels) dan kun je de rest van de verzamelende oefeningen ook niet doen. het is zelfs gevaarlijk om met een paard dat je niet op twee teugels kunt rijden, zijgangen te rijden: daarmee maak je het paard alleen maar stijver en nog schever.
Abacab schreef:Ik las dat Marijke de Jong een eigen opleidingstraject heeft voor instructeurs rechtrichten, iemand enig idee wat haar kern van het verhaal is? Zoomt zij enkel in op de manier van rechtrichten zoals dat in de AR gebeurt of voegt ze daar zelf nog iets aan toe?