Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:20

Ik heb morgen een combi training staan bij ruiterbalanscentrum :o ik ben heel benieuwd.... Maar ik kijk ernaar uit om aan de slag te gaan puur met mijn houding zonder de invloeden van m'n huidige Fries. Ik hoop dat mijn bewustwording ons gaat helpen met rijden.m

Watermill

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:51

Aangezien ik nog steeds aan het longeren ben (vanwege de KS), heb ik mezelf opgegeven voor een workshop van Mireille den Hoed: rechtrichten aan de enkele longe. Zij werkt zonder hulpteugels.
Zelf heb ik vorige week de chambon geïntroduceerd bij mijn paard, wat heel goed werkt naar mijn idee. Ze kan al veel beter zakken en het langer volhouden. Nu het tempo nog...op het moment dat ze zakt gaat het tempo behoorlijk terug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:11

Rustig aan @Watermill, breng het tempo progressief omhoog.
Eerst het op een correcte manier bewegen bevestigen.
Werk in eenheden van 6 weken, dat is een beetje saai voor ons, maar zo gaat dat nu eenmaal... :)

Wanner je sneller gaat dan de lichamelijke ontwikkeling van je paard dan gaat het een uitwijk oplossing zoeken en vinden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:35

Watermill schreef:
Aangezien ik nog steeds aan het longeren ben (vanwege de KS), heb ik mezelf opgegeven voor een workshop van Mireille den Hoed: rechtrichten aan de enkele longe. Zij werkt zonder hulpteugels.

Dit is de methode die ik ook gebruik :j Leuk dat je naar Mireille gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:47

Wat een leuke succesverhalen allemaal vandaag. Super leuk om te lezen :j

Wat ook nog een tipje is om makkelijker te ontspannen met zitten is om voor het opstijgen je bovenbenen te stretchen. Vervolgens ga je op de opstijghulp staan, steun met 1 hand tegen je paard (is gelijk een makmaak oefening) en zwiep je been (eerst de een dan de ander) een keer of 10 langs het krukje zo ver mogenlijk naar voor en naar achter zonder je bovenlichaam mee te bewegen.
Stap dan vervolgens nog enkele rondjes zonder beugels met ontspannen benen.
Je zit dan ineens veel meer 'in' je zadel en je onderrug is beweeglijker.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:16

Ja Damian, de bossen in de buurt van Vaassen/Vierhouten ken ik ook, dat is wel heerlijk als je die in je achtertuin hebt, jammer dat wij dat nou net weer niet hebben.

Mireille, die zit voor mij dan weer een enorm eind uit de buurt, gaaf dat je naar haar toe gaat Watermill!

Simpelman, die foto straalt heel veel vertrouwen uit vind ik, van zowel het meisje in het paard als andersom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:48

Watermill, had je eigenljk die bandage achterlangs nog geprobeerd die je stalgenoten aangeraden hadden?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:15

Dank je Sizzle, dat ga ik doen.

Ik mag inderdaad niet klagen wat natuur betreft: ik rij zo de bossen in :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:18

Heerlijk is dat he, dan ga je veel makkelijker even een rondje doen, of met een jong paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:20

Ik doe het veel te weinig om heel eerlijk te zijn :o

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:46

Leuk vwestera. Ik heb volgende maand een combitraining :D ben heel erg benieuwd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:47

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! De flexchair heb ik weleens gedaan. Was grappig maar ik vond het voor het rijden niet zoveel toevoegen. Op die simulator lijkt me erg leuk :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:50

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen bij ruiterbalanscentrum een combitraining daar staat ook al tijdje op mijn verlanglijstje.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:52

Ik heb net een berichtje gestuurd naar Equus Libris die hier werd aangeraden. Ik heb aangegeven wat ik zoek en gevraagd of zij mij hierbij kan helpen. Ik ben benieuwd.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:08

Sizzle schreef:
Vervolgens ga je op de opstijghulp staan, steun met 1 hand tegen je paard (is gelijk een makmaak oefening) en zwiep je been (eerst de een dan de ander) een keer of 10 langs het krukje zo ver mogenlijk naar voor en naar achter zonder je bovenlichaam mee te bewegen.

Zie gelijk voor me wat Euwe daar wel niet van moet denken... "Mens wat doe je nou!!! En zoef weg is hij... :+ "

Maandag bezig geweest met longeren aan de kaptoom en met de lengte buiging (meneer was alleen heel fris dus nadat hij een paar mooie stukjes had lekker los gedaan, waar hij dankbaar gebruik van maakte...
Wat kan dat dier snel..
Gisteren had vrouwtje een vrije dag en vandaag bezig geweest met werken aan de hand.
Merkte dat hij met name de lengte buiging naar rechts terwijl hij met zijn hoofd naar beneden was veel beter deed.
Aan het einde nog wat losmaak oefeningetjes gedaan en nog lekker gepoetst.

Hier ook helaas geen bos naast de deur...

Ooit een keer op Otto lijkt me ook wel wat!
Confronterend waarschijnlijk.... :')

Tessa Roos klinkt me ook wel interessant...
In mijn manege tijd vroeger een instructeur gehad welke weken bezig is geweest met mijn houding, ging toen ook super.
Helaas vanwege onderrug klachten en nu dus de Fybro (en nog steeds last van mijn rechter zitbeenknobbel na een val in mei...) een lichaam wat vaker niet als wel mee wilt werken.
Momenten dat ik zelf de instelling heb "het is nu eenmaal zo" en een Euwe welke goed over de rug gaat valt het wel mee.
Indien Euwe vast houd of ikzelf niet goed in mijn vel zit dan is mijn balans ook foetsie...
Dus misschien na de lessen van Monique eens kijken voor Tessa.

@Evelijn; Mooi compliment voor jou maar ook een pluim voor degene die het zei, ziet gelukkig dus ook het verschil en weet hoe het niet moet!
Zaterdag ging er op locatie van de lessen van Monique iemand op een prachtige Fries rijden...
Zat er nog geen minuut op en de neus werd al naar de borst gezaagd en zo bleef ze ook de hele tijd rijden.
Paard had echter zulke super bewegingen dat er nog steeds beweging in zat...kreeg gewoon plaatsvervangende nekpijn...

Goede toevoeging Jannico!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:10

hihi, wel op tijd loslaten dan :P

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:17

Wanneer gaan we naar "Otto"? Lijkt me echt heel erg leuk en leerzaam. ik ben benieuwd hoe VWestra het ervaart vandaag.

Ik ben nog steeds zwaar jaloers op de mensen hier die zo het bos in rijden. Voor ons is het een hele volksverhuizing om bij goede ruiterpaden te komen waar je ook nog eens kan en mag parkeren. Je hebt hier of goed parkeren met slechte (zware duinpaden) paden of goede paden waar je niet mag parkeren (boom waardoor je er met je trailer niet in kan). De ruiterpaden op de Veluwe zijn echt bijzonder top!!

@Horseware, ik ben benieuwd hoe je bitje bevalt. Ik en mijn paard zijn er erg blij mee. Hij loopt er tot nu toe het beste mee.

Hier gaat het rijden weer zijn gangetje. Nog een weekje alleen de lange zijdes galopperen en daarna kunnen we weer alles doen. Hij heeft het galopperen echt gemist.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:19

Hier ook een bos naast de deur gelukkig :)
Ik ga in februari lessen bij Tessa, ben benieuwd!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:31

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:35

Hier ook Randstad naast het bos. Waar woon je Jenny? :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:37

FCSA schreef:
Hier ook Randstad naast het bos. Waar woon je Jenny? :)

Zuiden van Noord-Holland :-)

Ik pb even (niet dat ik geheel anoniem ben na al die foto's en filmpjes hi hi)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:39

Afbeelding

Nog even over shetlanders gesproken... Zo leven die twee van mij. Een soort Latrelatie zolang ze niet het land op kunnen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:05

Bedankt voor het delen van het linkje jenny! Nu reist alleen de vraag bij mij op, heb ik dan het foute bit voor wat ik nu van mijn paard vraag?
Dat terwijl er bij de beschrijving van mijn bitje zelf staat 'for the young horse, encouraging streching over the topline' en als ik dit artikel lees heeft het type bit geen downwards effect :o

Ik heb een neue schule starter

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:17

SheeNegro, welk bit heb jij nu dan?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:18

Dit is een fijn bit, hier kun je je geen buil aan vallen.

Afbeelding