Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:33

Abacab schreef:
quadripes schreef:
rechtrichten is het hele proces van de dressuur

Nu ga ik weer even chargeren:

in de klassieke dressuur is rechtrichten een thema dat de hele opleiding door actueel blijft en wat je blijft verfijnen.
De charlatans verkopen het rechtrichten als een kunstje dat iedereen kan leren, net als dat je een hond kunt leren pootjes geven.

:D
Het is en blijft de hele opleiding een thema uit het hele scala wat niet los gezien kan worden.
Even min als de tact, ontspanning, aanleuning, verzameling steeds opnieuw verfijnder gaan worden.

De "charlatan's" verkopen het NIET als kunstje wat iedereen kan leren.
Maar bittere noodzaak voor vele paarden, waarvan ruiters te weinig "ruitergevoel" hebben (ontwikkeld)
Ik bedoel hiermee eigenlijk alleen AdB, dat vind ik één die het doorheeft en snapt en het vervolgens "verkoopt" om daar toch paarden mee te "redden"
Dat was zijn boodschap die nog steeds actueel is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:34

Dusa schreef:
Een beenhulp op de singel aan de kant waar het paard het bit vastpakt, laat het paard het bit ook loslaten aangezien hij zich dan ipv tegen het been te lopen inbuigt om het been, het teveel aan rond worden wordt dmv een halve ophouding begrensd aan de kant die het paard niet wilt aannemen , de losse kant zogezegd, op deze manier gaat het paard op twee teugels lopen en wordt rechter.

Het paard "buigt" zich niet om het been, maar dat been aan die kant wordt meer onder de massa geplaatst.
En inderdaad op de zgn "zachte" kant de halve ophouding :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:37

nombrado schreef:
en wie bepaald nu wat oude kunst is
klassiek is dus gewoon oud.

Klassiek
Uit vroeger tijden stammend en desondanks toch niet verouderd,een voorbeeldrol waardig.

maar wie of wat bepaald dat het een voorbeeldrol is en waardig?
is daar een soort klassieke commissie voor? }>

ik kan mezelf dus klassiek noemen...., ik stam uit vroegere tijden maar ben niet verouderd en een voorbeeldrol waardig *D

Daarom is "klassiek" eigenlijk slecht gekozen.
Het echte "klassiek" wat hier besproken wordt, stamt niet uit de klassieke tijd ;)

De één benoemt het duitse rijden als "echt klassiek" en de ander het franse rijden als "echt klassiek"
En ik gebruik van beide wat, aangevuld met veel van LB :D

Wellicht is er zeker een soort van klassieke commissie geweest :')

Hier in dit topic doen eigenlijk 3 stromingen een duit in het klassieke zakje :j

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:54

cherie78 schreef:
Dusa schreef:
Een beenhulp op de singel aan de kant waar het paard het bit vastpakt, laat het paard het bit ook loslaten aangezien hij zich dan ipv tegen het been te lopen inbuigt om het been, het teveel aan rond worden wordt dmv een halve ophouding begrensd aan de kant die het paard niet wilt aannemen , de losse kant zogezegd, op deze manier gaat het paard op twee teugels lopen en wordt rechter.

Het paard "buigt" zich niet om het been, maar dat been aan die kant wordt meer onder de massa geplaatst.
En inderdaad op de zgn "zachte" kant de halve ophouding :D

Laten we dan zo zeggen dat inbuigen wat veelgezegd is maar dat het paard zich zachter maakt aan die kant omdat het eigenlijk een hulp is voor de volte, dat het paard zich op die kant echt in gaat buigen is ook niet te bedoeling vandaar die halve ophouding zoals ik al gezegd heb.
Veelal houdt het paard zijn spieren aan betreffende kant ook strakker, onder de massa plaatsen hoeft niet altijd zo te zijn wanneer paarden zich zo strak maken aan betreffende kant kunnen ze zich ook zo rond maken dat juist het achterbeen van de vastgehouden kant onder de massa geplaatst wordt

harry1962

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:03

;( ik heb kontakt op facebook met een hele goede vriendin van mij in ierland
die weet via via over iemand die naar ierland is verhuis en daar nu woont
konden het transport niet betalen voor hun volbloed en die is nu nog ergens in friesland ik weet nog niet waar

ze werden gebeld dat het niet zo goed gaat met het paard en er wordt met spoed een nieuw tehuis gevraagd.
Er zijn intussen ook andere mensen bezig om een ghoed tehuis te zoeken dus heb je intresse laat het dan zo snel mogelijk weten liefst nu meteen
Er is geen garantie want nogmaals er wordt ook via andere kanalen gezocht !!!!!!!!!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:05

Professor schreef:
Goofy44 schreef:
In de "echte wedstrijddressuur" gaat het niet om dressuur, maar om hoe je "dressuurwedstrijden" wint. Dat is iets anders ....

Dat hebben ze er van gemaakt, maar het wil niet zeggen dat het zo is.
Snap niet dat u dat "echte" dressuur noemt, het is gewoon een verval in het rijden, het is een achteruit gang.

@ Professor
Ik denk dat u me verkeerd begrijpt.
De dressuursport heeft nog nauwelijks iets met dressuur te maken.
Dat wat gepresenteerd wordt als dressuur sport is verworden tot iets heel anders dan dressuur en in dat opzicht is dat gezien vanuit het optiek van dressuur: verval of achteruitgang.

Dressuursport iets anders dan dressuur.
Of je dat mooi of niet mooi vindt, of goed of niet goed, is een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 16-05-11 22:13, in het totaal 6 keer bewerkt

harry1962

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:05

het is trouwens een volbloed als ik het goed begrijp van een nu nog voor mij onbekend ras
Ik geloof wel dat ik hier in een verkeerde discussie zit
Sorry maar misschien kan iemand mij vertellen waar dit thuis hoort ?
Laatst bijgewerkt door harry1962 op 16-05-11 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:12

Iedereen heeft het hier over het rechtrichten van het paard, en wat er aan te doen.
Waarom heeft niemand van de ruiters zich eens afgevraagd of dit wellicht de scheefheid van de ruiter is, waar het paard op reageert?

weet iemand hier, waardoor het paard die scheef is aan de ene kant het bit aanneemt en aan de andere kant niet?
waar komt die scheefheid vandaan?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:19

Het totaal pakket paard+ruiter is scheef.
Los is zowel de ruiter als het paard van nature scheef.

Dressuur zoals dat gedefinieerd is, reikt verder dan slechts rechtrichten.

Er is dus werk aan de winkel.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:21

gelukkig maar want als we in staat waren alles in een aantal jaren te leren wat moesten we dan nog doen

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:22

Daar zit heel wat in Nombrado, maar net als scheve mensen heb je ook scheve paarden.
Maar je bewust zijn van eigen scheefheid, of eenzijdige verstrakkingen waardoor je je paard scheef rijdt zijn nog niet zo makkelijk te onderkennen.
Je bewust zijn van de spanning en ontspanning in je spieren en het samenspel daarvan is nog niet zo eenvoudig en wordt denk ik danig onderschat.
Vaak heeft een mens aanspanningen in zijn lichaam waaraan hij al zo gewend is dat ze niet eens meer opgemerkt worden, alleen door heel kritisch al de spieren na te voelen komt men er weer achter, maar door gewoontevorming vervalt men weer snel in aanspanningen in spieren waar ze juist of op een bepaald moment niet aangespannen moeten worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:24

Goofy44 schreef:

Wat zouden jouw oplossingen zijn?
Waar begin jij mee?

Ik heb deze vragen eigenlijk verkeerd gesteld. Sorry daarvoor :o

Ik zou heel graag jouw filosofie van/over de rijkunst willen "horen"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 16-05-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:25

nombrado schreef:
Iedereen heeft het hier over het rechtrichten van het paard, en wat er aan te doen.
Waarom heeft niemand van de ruiters zich eens afgevraagd of dit wellicht de scheefheid van de ruiter is, waar het paard op reageert?

weet iemand hier, waardoor het paard die scheef is aan de ene kant het bit aanneemt en aan de andere kant niet?
waar komt die scheefheid vandaan?

Het "klassieke" antwoord ken ik wel :j
Maar ik denk niet, dat je die richting op wil?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:43

Goofy44 schreef:

ik ken paarden die recht zijn, en recht gereden worden.
er gaat een leerling op en het paard loopt scheef (voorhand op de hoefslag achterhand eraf)
ruiter volgens het oog recht, en er wordt eerst aan het paard geprutst.
Na 2 aanwijzingen, bekken anders, bovenlijf iets naar voren, liep het paard kaarsrecht
ruiter had idd alleen moeite met deze rechtheid vast te houden.

ik zie wel eens paarden giga sterrenkijken.
ruiter zit voor het oog netjes
alleen zit er in de schouders van de ruiter en de nek zoveel spanning , dat het paard zo gaat lopen
bij een aanwijzing van de schouders bewust te ontspannen, ontspant het paard en loopt in de juiste aanleuning (zonder getrek en gepluk)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:51

Trouwens nog bedankt mensen, had net een eureka moment terwijl ik dit topic weer aan het bijlezen was.
Ga zo door zeg ik :).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:57

Gaabje schreef:
Trouwens nog bedankt mensen, had net een eureka moment terwijl ik dit topic weer aan het bijlezen was.

Je maakt me wel nieuwsgierig wat voor "eureka-moment" het was :j
Zou je dat willen "vertellen"?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:06

Zich volledig bewust de noodzakelijke spieren tijdens het rijden te kunen ont- en aanspannen is eigenlijk ook wel een sleutelwoord voor goed paardrijden.
Maar dat is nog helemaal niet zo eenvoudig als dat het lijkt.
Ruiters met een heel natuurlijke lenigheid hebben hierbij ook wel een groot voordeel.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:16

cherie78 schreef:
Gaabje schreef:

Ooh tuurlijk, het was gewoon dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen. De meeste paarden die ik rijd lijken hetzelfde te doen. Ik had al een vermoeden dat dit aan de hand was, maar ik was niet zeker waar het probleem zat.
Ik ben er dus achter dat mijn linkerkant mijn lange kant is en mijn rechterkant mijn korte kant. De rechterkant is beter gecoördineerd en sterker en de linkerkant slapper en minder gecoördineerd. hierdoor duw ik met mijn rechterbeen de paarden vaak te ver door waardoor ze op de rechterhand vaak over de buitenschouder vallen en de rechterteugel vastpakken. ik kan dit niet opvangen met mijn rechterhand en been. Hierdoor ga ik dus die rechterteugel vasthouden ipv loslaten en zorgen dat ik toch meer met mijn rechterteugel en been doe. In een privéles die ik een keer gehad heb, moest ik dus de manier van quadripes toepassen, door hele lichte ophoudingen te maken op de linkerteugel, maar ook de manier die niet door quadripes wordt toegepast, maar jouw: op de rechterhand contrastelling, waardoor ik mijn rechterbeen dus meer moet gebruiken om het paard om mijn rechterbeen te buigen. In die ene privéles was ik er nog niet helemaal achter wat ik niet snapte aan de manier van werken (het was de 1e privéles bij die persoon) maar nu snap ik het wel helemaal. Hoe ik mijn eigen scheefheid nu ga oplossen weet ik nog niet, maar ik weet nu wel precies waar het allemaal aan ligt, waardoor ik de laatste tijd zo gefrustreerd ben dat het niet lukt. Ik probeer ook altijd mijn zit te corrigeren, maar ga daardoor alleen maar slechter zitten, waardoor mijn schouders strak komen te staan en alles nog slechter gaat.
maar er is weer hoop :). dankjewel!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:24

cherie78 schreef:
Gaabje schreef:

[quote
Ooh tuurlijk, het was gewoon dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen. De meeste paarden die ik rijd lijken hetzelfde te doen. Ik had al een vermoeden dat dit aan de hand was, maar ik was niet zeker waar het probleem zat.
Ik ben er dus achter dat mijn linkerkant mijn lange kant is en mijn rechterkant mijn korte kant. De rechterkant is beter gecoördineerd en sterker en de linkerkant slapper en minder gecoördineerd. hierdoor duw ik met mijn rechterbeen de paarden vaak te ver door waardoor ze op de rechterhand vaak over de buitenschouder vallen en de rechterteugel vastpakken. ik kan dit niet opvangen met mijn rechterhand en been. Hierdoor ga ik dus die rechterteugel vasthouden ipv loslaten en zorgen dat ik toch meer met mijn rechterteugel en been doe. In een privéles die ik een keer gehad heb, moest ik dus de manier van quadripes toepassen, door hele lichte ophoudingen te maken op de linkerteugel, maar ook de manier die niet door quadripes wordt toegepast, maar jouw: op de rechterhand contrastelling, waardoor ik mijn rechterbeen dus meer moet gebruiken om het paard om mijn rechterbeen te buigen. In die ene privéles was ik er nog niet helemaal achter wat ik niet snapte aan de manier van werken (het was de 1e privéles bij die persoon) maar nu snap ik het wel helemaal. Hoe ik mijn eigen scheefheid nu ga oplossen weet ik nog niet, maar ik weet nu wel precies waar het allemaal aan ligt, waardoor ik de laatste tijd zo gefrustreerd ben dat het niet lukt. Ik probeer ook altijd mijn zit te corrigeren, maar ga daardoor alleen maar slechter zitten, waardoor mijn schouders strak komen te staan en alles nog slechter gaat.
maar er is weer hoop :). dankjewel![/quote]

Leuk om te lezen, dat je iets aan deze discussie gehad hebt :j
Succes in ieder geval.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:44

Gaabje schreef:

Ik ben me je verhaal eens gaan visualiseren, maar kan het me nog niet helemaal voorstellen zoals jij bedoelt, zoals jij bedoelt zou ik verwachten dat je paard juist links vastpakt wanneer je al meer met je rechter als met je linkerbeen inwerkt, aangezien hij dan al teveel om je rechterbeen gebogen is.
Maar in ieder geval is het wat ik bedoel, met de inwerking van je been een verstrakking in het lichaam wat zich mede uit door het vasthouden van het bit aan 1 kant te doorbreken.
Onderschat de invloed van je zit ook niet, net wat scheef in het bekken, schouders, hoofd, of wat gedraaid zitten,door het langer te zijn aan de ene of andere kant te zijn, soms heeft die manier van zitten meer invloed op je paard dan bepaalde beenhulpen.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 16-05-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:44

Gaabje schreef:

Lijkt me eerlijker voor je paard en jezelf eerst je eigen scheefheid op te lossen
en die is heel simpel
je rechterheup ietsiepietsie meer naar voren. (veelal is 1/2cm genoeg)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:54

nombrado schreef:
Gaabje schreef:

Lijkt me eerlijker voor je paard en jezelf eerst je eigen scheefheid op te lossen
en die is heel simpel
je rechterheup ietsiepietsie meer naar voren. (veelal is 1/2cm genoeg)

rijden zal de komende 2 weken toch niets van komen ivm examens. Het is trouwens een verzorgpaard, maar dat terzijde.
ja dat probeer ik dus heel vaak, ook op de fiets en op een stoel, maar toch zak ik vaak weer terug in mijn oude zit..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:44

Schnap het hele probleem niet, dat rechtrichten dat scheef zijn, mensen er is niets symetrisch in de natuur.
Kijk in de spiegel en bedek 1 zijde van je gezicht, en verwisselde die bijde zijde qua bedekken dan kan men zien dat niets gelijk is.
Maar dat is het mooie van de Klassieke Dressuur men heeft vele mogelijkheden dit op te lossen.
Het is alleen jammer dat er zoveel prutsers van instructeurs zijn die zich zo noemen die de ruiters en paarden op een dwaalspoor brengen.
En het bewegen zet u midden in een Stad of Dorp op een terras, bekijk de mensen, hoe zij zich bewegen, kan er uren naar kijken.
En deze mensen velen daarvan gaan op paard zitten en verwachten dat een paard goed gaat recht gaat???
En niemand zoekt de fout bij zichzelf altijd is het het paard.
Nee gewoon goed leren zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:54

ok, maar stel dat je een paard rijdt, wat werkelijk heel erg scheef is. (Jarenlang scheef gereden, duidelijk verschil in bespiering en leunt naar een kant als hij onbelast stil staat).
Ik neem aan dat het dan de bedoeling is dat je zelf toch recht zit, maar dat lijkt me erg moeilijk?
Je lichaam neigt dan toch naar compenseren?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:01

de zit moet men aan passen aan het paard anders zit je deze in de weg