Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:26

sanne83 schreef:
Horseware schreef:
Ik ken hier wel iemand die les geeft op level 1, verder niemand. Mijn paard staat in Vaassen (ligt tussen Apeldoorn en Zwolle), dus als je iemand weet? Ik heb er zeker wat voor over.

Ik ken een aantal hele goede level 1 CR instructeurs. Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de CR instructeur meer afhangt van de achtergrond van de instructeur, niet perse het level.
Ik zou het gewoon eens proberen, soms kunnen ze in een paar lessen veel effect hebben op je houding.

Ik denk persoonlijk dat je beter eerst je paard iets beter aan je been kan proberen te krijgen. Dan is het ook veel makkelijker om je benen stil te houden.

Ik ben het met sanne83 eens, iemand helpen met wat dan ook is niet direct een kwestie van een papiertje maar eerder van inzicht.

Alles bij het rijden is in de eerste plaats een kwestie van bewustzijn van jezelf en van je paard.
Dat bewustzijn komt van binnen uit, wanneer het van buiten opgelegd wordt dan ontstaat al snel "het voldoen aan een plaatje".

Sally Swift heeft dat goed begrepen, het Centered Riding is in de eerste plaats een kwestie van bewustzijn.
Je bent hier nu in een dubieus gebied, ik zie vaak CR instructeurs bezig met het plaatje ipv met de essentie van hun opdracht, het openen van het bewustzijn.....

Voor de doe het zelf cursus: :)
Om je beter bewust te worden van je eigen lichaam is het het ontspannen hiervan een heel goede oefening, alles los laten, stoppen met doen.
Stoppen met denken dat je je paard moet beheersen, activeren, in een houding moet zetten, stoppen met doen, stilte, diepe zucht, loslaten.
Laat al je spieren los.
Van hier uit ga je bewust je evenwicht opbouwen op je paard, voel ieder deel van jezelf, en zoek het optimum van een stabiel evenwicht en totatale ontspanning.

Laat je paard nu in zijn eigen tempo, in zijn eigen houding wat rondstappen, het maakt niet uit, hij overleeft dat wel even.
Zomaar stappen.
Nu kun je gaan voelen, bewaar je evenwicht en ontspanning en voel je paard bewegen, laat je mee nemen, bemoei je er niet mee.

Dat wat je nu ervaart mag je nooit meer loslaten, het is de essentie van goed rijden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-01-16 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:26

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:41

Ruiterbalanscentrum ben ik ook geweest. Zeker nuttig om heen te gaan.
Yoga kan je ook doen om meer lichaamsbewustzijn te ontwikkelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:30

Tessa Roos is zeker een aanrader, maar komt alleen bij meerdere mensen. Ik weet niet of ze überhaupt naar het oosten komt.

Als aanvulling op het stukje van simpelman:

Als je helemaal ontspannen bent geraakt en niet meer de neiging hebt om iets te willen/moeten doen (ook niet als je paard super traag wordt, moeilijk!), dan kan je de oefening uitbreiden.

Het moeilijkste is namelijk die ontspanning terugvinden nadat je wél iets gedaan hebt. Vanuit die ontspanning vraag je om een voorwaarts beweging (zit, been, zweep, en die laatste gebruik je als tappende hulp, niet met een klap!) en dan probeer je zo snel mogelijk weer terug te gaan naar die ontspannen positie, ook als je paard even één stapje harder zet en daarna weer terugsukkelt.
Het doel is dat je paard op zit + klein beetje been écht reageert (wees dus alleen tevreden met een echte reactie) en dat jij daarna gelijk weer terug gaat naar neutraal.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:35

sanne83 schreef:
Tessa Roos is zeker een aanrader, maar komt alleen bij meerdere mensen. Ik weet niet of ze überhaupt naar het oosten komt.

Voor zover ik weet geeft ze iig les in De Bilt, daar kun je met je eigen paard naartoe gaan. Ik overweeg ook om een les mee te doen - loop bij dit paard met zeer grote bewegingen tegen wat houdings-dingetjes aan...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:36

Tessa Roos is mijn instructrice. Super tevreden over haar. Weet niet tot hoe ver ze gaat voor lessen, maar ik zou kunnen informeren?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:03

FCSA schreef:
loop bij dit paard met zeer grote bewegingen tegen wat houdings-dingetjes aan...

De fokkerij van sportpaarden levert meer en meer (te) grote paarden met enorme bewegingen.
Dat ziet er fantastisch uit, maar het is voor de ruiter wel topsport om ze te rijden.
Het vereist en perfecte conditie en een droog lichaam.

Naar mijn idee zijn veel vrijetijdsdressuurruiters beter af met een wat minder groot en atletisch paard, hier op kunnen ze veel gemakkelijker de harmonie vinden die ze zoeken.

( :) aangepast, dressuur vervangen door sport)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-01-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:08

Dit is toevallig een springpaard (61% volbloed), maar los daarvan heb je zeker gelijk. Voor mij wel een goede aanleiding om aan mijn houding te werken :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:15

Wat gaan jullie weer lekker snel hier op het topic!

Ik ben begonnen met het longeren met een chambon. Hij reageert er sterk op ookal zit de chambon los. Wat me erg opzalt is dat hij een stuk voorwaartser is als ik de chambon om doe na het warm lopen dan daarvoor. ik denk da thet met een stukje spanning te maken heft. hij laat linksom eigenlijk direct los en rechts heft hij meer moeite. Wat erg mooi om te zien is dat zijn bekken kanteld en dan beweegt zijn achter been op de een of andere manier veel meer waardoor zijn achterbeen veel langer uitziet dan normaal. Nu langzaam opbouwen en dan hopelijk gaat het vooruit. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:18

Gaat goed zo @DarkoFoitzik.
Nu geduld en denken in sessies van 6 weken.
Laat je er niet toe verleiden de Chambon strakker te zetten.
Hij moet nét voorkomen dat je paard comfort vindt in het zich vast zetten.

Dat wat je voorwaarts noemt is waarschijnlijk spanning, je paard moet even leren omgaan met zijn begrenzing.
Het verontrust hem nu uit zijn comfortzone gehaald te worden.
Stel hem op zijn gemak.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-01-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:20

Ik rijd sinds ruim een jaar ook zo'n grote ... en dat vergt inderdaad een zeer andere lichaamsbesef en conditie dan mijn ruintje van 165. Ik begin nu pas echt te merken dat ik op haar ingespeeld raak en het helpt natuurlijk ook dat ze stuk ontspannender is. :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:28

Simpelman schreef:
Gaat goed zo @DarkoFoitzik.
Nu geduld en denken in sessies van 6 weken.
Laat je er niet toe verleiden de Chambon strakker te zetten.
Hij moet nét voorkomen dat je paard comfort vindt in het zich vast zetten.

Dat wat je voorwaarts noemt is waarschijnlijk spanning, je paard moet even leren omgaan met zijn begrenzing.
Het verontrust hem nu uit zijn comfortzone gehaald te worden.
Stel hem op zijn gemak.

Thanks voor de reactive. Je ziet hem inderdaad varward reageren en spanning opbouwen. Erg interassant om dat process te volgens. hij duwt zicht nog niet voor uit met zijn neus. Hij blijft op of achter de loodlijn als hij neerwaarts gaat. Ik laat de chambon op de zelfde lengte en laat hem eerst eens zijn balans terug vinden en rustig worden. ik zal een fimpje maken hoe het nu gaat en dan nog een over 6 weken. ben al super blij met dit begin :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:11

Ik ben vandaag bezig geweest met de tips en dat was een hele leuke ervaring! Simpelman, je zou trots op me zijn als je me gezien had :D
Ik heb eerst met mijn ogen dicht en zonder beugels rondgestapt op Timo. Ik merkte toen pas hoeveel spieren ik normaal gesproken onnodig aanspan :oo Dus ik heb er eerst als een pudding op gezeten en liet me helemaal meegaan in de beweging van Timo. Daarna ben ik met mijn bovenlichaam en mijn benen naar voren en naar achteren gaan bewegen en zo vond ik mijn optimale houding (ooit eens geleerd in een lesje CR). Toen ik zonder spanning en met afhangende benen kon zitten heb ik voorzichtig de teugels opgepakt en ben ik wat oefeningen gaan rijden. Ik moest erg opletten dat ik niet weer ging spannen en/of been ging gebruiken zonder reden. Als ik been gebruikte moest dat om een specifieke reden zijn (voor buiging of om voorwaarts te drijven). Poeh wat was dat moeilijk! Als ik even niet oplette gaf ik alweer been of spande ik bepaalde spieren alweer aan. Ik heb voltes kunnen rijden zonder been, door alleen maar mijn lichaam in te draaien. Ik heb travers kunnen rijden door puur en alleen de ligging van mijn benen te veranderen, maar zonder ook maar 1 pas aan te sporen. Wat een geweldige ervaring!
Daarna heb ik mijn voeten weer in de beugels gedaan en hetzelfde in draf geprobeerd. Dit was lastiger, maar het lukte beter dan ik verwacht had. Oke, mijn benen hingen nog niet volledig stil, maar ik kon mezelf ervan weerhouden om aan te sporen.
Daarna heb ik nog een stuk galop gedaan en op een gegeven moment heb ik mijn voeten uit de beugels gehaald in de galop en ook dat ging eigenlijk best goed. Na een half uurtje werd ik moe en ben ik gestopt.

Wat een hele leuke, onverwachte bijkomstigheid was: ik dacht dat als ik bezig zou gaan met mijzelf en minder met Timo, als ik niet veel zou mogen aansporen en als ik mijn sporen af moest doen, dat Timo zou stilvallen en als een giraffe door de bak zou gaan. Niets was minder waar! Toegegeven: mijn overgangen waren niet meer zo mooi en mijn oefeningen niet zo mooi ingezet, maar hij heeft de hele tijd netjes nageeflijk gelopen. Sterker nog: in de arbeidshouding bleef hij duidelijk constanter in de aanleuning EN met zijn neus VOOR de loodlijn, dat wat zo moeilijk was met hem.

Al met al heb ik heerlijk gereden en was ik blij verrast over hoe goed Timo doorliep en luisterde op hele minieme hulpjes :D

Ik ga eens kijken naar de links die jullie me gegeven hebben voor een lesje centered riding. Bedankt voor het meedenken :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 14:24

Ik was altijd al trots op je @Horseware. ;)
Fijn om te lezen dat je een ingang gevonden hebt naar het "toveren".
Het eindresultaat is onzichtbare hulpen, een schijnbaar passieve ruiter, een paard dat de indruk geeft alles uit eigen beweging te doen.
Het is in die "stilte" waar je je paard écht kan ontmoeten, hij zal je telkens blijven verbazen met zijn ongeloofijke gevoeligheid en opmerkzaamheid.
Hoe beter jij naar hem luistert hoe beter hij naar jou gaat luisteren omdat hij zich niet meer hoeft af te schermen.
Je zult merken dat je hem kunt vertrouwen, dat je hem zélf kan laten werken, een paard hoeft niet beheerst te worden, het heeft alleen maar leiding nodig.
Alle elementen van de dressuur moeten we een paard één voor één uitleggen tot hij zegt aha!, begrepen, daarna hoeven we er alleen nog maar naar te vragen.
Die verschillende bewegingen, houdingen, de energie input, al dat soort van dingen kunnen we dan al dansende vragen en samenvoegen , net als wanneer we dansen met een menselijke partner.
En het kost ons jaren om ons paard zodanig op te leiden en een leven om onszelf zover te brengen.
Het is goed om er zo snel mogelijk me te beginnen om er zo lang mogelijk van te mogen profiteren. :)

citaat uit FEI art401
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.

Het is een goed idee om de oefening van vandaag regelmatig te herhalen, als bevestiging.
Onthoudt het gevoel dat je had mag nooit meer weg gaan, gaat het gevoel weg dan zit je op het verkeerde spoor.
Eerst bevestigen in stap en dan kalm aan kleine stukjes in draf, progressief.
Als de draf écht bevestigd is dan is de galop een vervulling.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:11

Simpelman schreef:
Alle elementen van de dressuur moeten we een paard één voor één uitleggen tot hij zegt aha!, begrepen, daarna hoeven we er alleen nog maar naar te vragen.
.

Relevant:

warwick Schiller schreef:
Word morphing and horse training ( or how to turn snow into hail) and how it's relative to Stick To The Damn Plan.
Did you ever have to do word morphing puzzles in english at school ? Where you change one letter of a word at a time, making a new real word each time, until you change a word completely. Like this puzzle of changing snow into hail.
snow
show
shop
ship
slip
slid
said
raid
rain
rail
hail
To me horse training is very much like this, you only add one new thing at a time, and like the letter p ( in shop, ship, and slip) some things are added only as a means to turn them into something else later.
Stick to damn plan is the same as this. Don't change more than one letter at a time is a huge part of stick to the damn plan, make sure you aren't making a new word that's gibberish, and sometimes you will make a word that is not relative to your final destination, but is an integral part of getting there.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:45

Wat een leuke toevoeging Jannico, deze ga ik onthouden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:35

Mooi beschreven Horseware :) mooi dat het proberen zo goed uitpakte.

Ik kreeg vandaag ook mooi compliment :D .."Wat mooi dat je zo rustig en vriendelijk begint" Was net opgestapt na een menles van iemand anders en de instructeur die ik helemaal ken wilde dat nog even aan mijn kwijt voordat hij naar huis ging.
Rijden was niet super... ze was wel ontspannen maar er was iets gebeurd... linksachter had ze flinke schaafplek en daar wel beetje last van maar ook rechtsvoor was niet helemaal zoals het zou moeten.. ze stampt er een beetje mee ofzo... kreupel is het niet maar helemaal 100% voelde het ook niet. Rustig aan gedaan... en morgen maar weer even kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:03

Horseware, super dat je nu al zo ver gekomen bent na alles wat hier is aangedragen.

Overigens heb ik ook al een aantal jaren les van Tessa Roos, maar ik wist niet dat ze buiten Noord-Holland en Friesland ook les gaf. Daarom had ik haar niet opgenoemd, zij kan je bij dit stuk volgens mij ook heel goed helpen. Ze heeft eerst heel veel vanuit Centered Riding gewerkt, is daarna in de leer gegaan bij Wendy Murdoch ( https://www.murdochmethod.com/) en heeft zelf in Duitsland een opleiding Feldenkrais gedaan. Zij is heel erg bezig op allerlei manieren met de biomechanica van mens en paard. Ook heeft zij iedere twee/drie maanden lessen van Ross Lewis, dat is een Engelse dame die een aantal jaren o.a. bij Nuno Oliveira heeft gewerkt en nu al weer een aantal jaren in Frankrijk woont. Zij gaat er ook heel erg vanuit dat wij een paard moeten begeleiden op een vriendelijke manier, nooit een terugwerkende hand mogen hebben en dat we een paard absoluut niet in de weg mogen zitten. Deze combinatie van verschillende scholen maken naar mijn idee Tessa heel waardevol in haar lessen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:47

Klinkt interessant, deze Tessa Roos. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:20

l'Amour

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:20

Wat een schatje. Is dat je kleinkind Simpelman?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:21

Een kunstje hoor Simpelman :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:44

Tessa is geweldig! Ze heeft mij echt onwijs geholpen met mijn moeilijke draver. Ik was er zonder haar niet eens opgestapt. We hebben de eerste tijd echt gewerkt aan gehoorzaamheod en ontspanning. Tessa kan de gevraagde oefeningen op 100 verschillende manieren uitleggen. Waardoor het zelfs voor mij te begrijpen valt ;)
En ze zal er van alles bijhalen om je te laten voelen wat ze bedoeld. Laatst had ze speciale beugels mee waardoor ik mijn voeten niet steeds vooruit kon steken. Ze moest me even laten voelen wat ze bedoelde.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:49

Jammer dat Tessa hier niet in de buurt komt anders had ik een lesje van haar geprobeerd :D

Lieve foto Simpelman :)

Milkberry: hou dat gevoel vast, van hoever je komt. Het is soms makkelijk vergeten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:15

Horseware, wij hebben in Noord-Holland Tessa, maar jij kan zo de bossen in. Ik ben nu even zwaar jaloers! Twee jaar geleden zijn wij een weekend met de paarden naar Vaassen gegaan. Wat genieten was dat.

ik wil wel een dagje naar http://www.ruiterbalanscentrum.nl/