sanne83 schreef:Horseware schreef:Ik ken hier wel iemand die les geeft op level 1, verder niemand. Mijn paard staat in Vaassen (ligt tussen Apeldoorn en Zwolle), dus als je iemand weet? Ik heb er zeker wat voor over.
Ik ken een aantal hele goede level 1 CR instructeurs. Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de CR instructeur meer afhangt van de achtergrond van de instructeur, niet perse het level.
Ik zou het gewoon eens proberen, soms kunnen ze in een paar lessen veel effect hebben op je houding.
Ik denk persoonlijk dat je beter eerst je paard iets beter aan je been kan proberen te krijgen. Dan is het ook veel makkelijker om je benen stil te houden.
Ik ben het met sanne83 eens, iemand helpen met wat dan ook is niet direct een kwestie van een papiertje maar eerder van inzicht.
Alles bij het rijden is in de eerste plaats een kwestie van bewustzijn van jezelf en van je paard.
Dat bewustzijn komt van binnen uit, wanneer het van buiten opgelegd wordt dan ontstaat al snel "het voldoen aan een plaatje".
Sally Swift heeft dat goed begrepen, het Centered Riding is in de eerste plaats een kwestie van bewustzijn.
Je bent hier nu in een dubieus gebied, ik zie vaak CR instructeurs bezig met het plaatje ipv met de essentie van hun opdracht, het openen van het bewustzijn.....
Voor de doe het zelf cursus:

Om je beter bewust te worden van je eigen lichaam is het het ontspannen hiervan een heel goede oefening, alles los laten, stoppen met doen.
Stoppen met denken dat je je paard moet beheersen, activeren, in een houding moet zetten, stoppen met doen, stilte, diepe zucht, loslaten.
Laat al je spieren los.
Van hier uit ga je bewust je evenwicht opbouwen op je paard, voel ieder deel van jezelf, en zoek het optimum van een stabiel evenwicht en totatale ontspanning.
Laat je paard nu in zijn eigen tempo, in zijn eigen houding wat rondstappen, het maakt niet uit, hij overleeft dat wel even.
Zomaar stappen.
Nu kun je gaan voelen, bewaar je evenwicht en ontspanning en voel je paard bewegen, laat je mee nemen, bemoei je er niet mee.
Dat wat je nu ervaart mag je nooit meer loslaten, het is de essentie van goed rijden.