quadripes schreef:Baucher is niet klassiek
Baucher is frans klassiek, dus klassiek.
Er zijn nog steeds 2 stromingen in de klassieke manier van rijden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Nee, naar mijn inziens niet. AdB kijkt toch wel heel anders naar nagevelijkheid, houding en tempo. De klassieke houding is rechterop, iets lagere hand houding dan bij AdB, AdB heeft handen ook vaak ver uit elkaar, en pakt, voor zover ik gezien en gehoort heb, nageven in de kaak pas verderop in de training mee. AdB traint heel specifiek op het rechtrichten, en is voor paarden die erg scheef zijn, en paarden die op de voorhand vallen vooral erg fijn, maar naar mijn idee missen er essentiele delen van de rijkunst bij de methode van AdB.
Het is wel een methode waarbij je heel goed leert voelen wat het effect van je zit en hulpen is, en hoe het paard beweegt. En het is, bij de ruiters die ik heb gezien, ook een vriendelijke manier van rijden. Het vraagt echter wel, net als met de andere manieren trouwens, om een instructeur die weet wat hij/zij doet, omdat je anders je paard echt de vernieling in rijd.
(ik heb op meerdere paarden AdB gereden, en veel lessen van betere ruiters gezien en me enigszinds ingelezen, daar basseer ik dit op. Voor sommige paarden is het wel een uitkomst, en mijn ene verzorgpaard blijf ik dan ook wel op deze manier rijden)
quadripes, AdB tempo verschilt een beetje per instructeur. Het tempo is inprincipe arbeids tempo, maar ze rijden tempi meer vooruit dan terug. Wat ik heb gezien word er juist weinig lang en laag gereden, maar met een relatief hoge hoofdhouding, in het begin zonder enige enige nagevelijkheid van het paard te vragen of te verwachten.
edit: qua buitenstelling: dit nemen ze mee tot het paard recht is, en dan rijden ze langzaam naar de binnenstelling toe. Dit werkt wel heb ik ervaren trouwens, maar ze pakken het toch anders aan dan de klassieke ruiters volgens mij. Het buitenstelling rijden is echter wel een methode niet een doel bij AdB. (gelukkig maar, anders was er iets goed mis geweest)
am_vanes schreef:dus dat extreme naar buiten stellen is slechts tijdelijk?
Over Baucher heb ik ook het een en ander gelezen, maar het lijkt me voor een paard toch helemaal niet fijn om achteruit te moeten galopperen???
Airborn schreef:AdB traint heel specifiek op het rechtrichten, en is voor paarden die erg scheef zijn, en paarden die op de voorhand vallen vooral erg fijn, maar naar mijn idee missen er essentiele delen van de rijkunst bij de methode van AdB.
Airborn schreef:Ik heb trouwens wel combinaties zien rijden die voorbij het buitenstelling en langenlaag/hoog stadium waren, ex stalgenootje is met dr paard ik geloof M1 (en dat paard heeft zn lijf ECHT NIET mee, ongelukkig gebouwt voor dressuur) En ander stalgenootje dr paard heeft M2 gelopen. Beide rijden via AdB methode.
quadripes schreef:rechtrichten is het hele proces van de dressuur (hebben we in dit topic ook al vaker uitgelegd). je kunt dus niet eerst een paard 'rechtrichten' en dan pas dressuur gaan rijden.
iedereen die dus zegt zich bezig te houden met 'rechtrichten' is in elk geval niet klassiek te noemen.
in de klassieke dressuur rijd je een paard rechtgesteld. door de dressuurtraining wordt het paard rechtgericht oftewel even sterk links als rechts. dus 'rechtgericht'. slechts hoogopgeleide paarden zijn links en rechts altijd overal even sterk, dus volkomen rechtgericht. maar in feite is dit niet haalbaar (want het zou het ideaal zijn).
een goed opgeleid paard vertoont dus 'rechtgerichtheid' naar het stadium waarin het zich bevindt. 'rechtgerichtheid' is een van de punten van het Skala. dit mag echter nooit een doel op zich worden.
een paard kun je eenvoudig rechtgesteld rijden, door het op twee teugels te rijden en in het juiste rijkunstig evenwicht oftewel 'in de houding' rijden. daarmee voorkom je dat je paard scheef wordt.
en dan heb je dus al die zijwegen zoals AdB niet nodig.
Baucher wordt niet onder de klassieke meesters geschaard. De klassieke meesters (zoals Steinbrecht en Fillis) hebben er wel veel over geschreven, vooral dat je het niet na moet doen.
Steinbrecht noemt hem een charlatan.
quadripes schreef:door het paard op de juiste manier in de houding te rijden, op de hoefslag consequent stelling naar binnen rijden en halve ophoudingen. door losmakende oefeningen zorg je dat de aanleuning verbetert, waardoor het paard ontspant in nek en kaak en de banden en gewrichten losgemaakt worden.
op deze manier zorg je dat het paard steeds rechtgesteld gaat en in het goede rijkunstige evenwicht gaat, passend bij de graad van opleiding.
quadripes schreef:ik heb niet gezegd dat het paard twee teugels aanneemt als het ontspant in nek en kaak. een paard kan alleen op twee teugels gereden worden ALS het ontspant in nek en kaak. dat is toch net iets anders.
en elk paard is scheef dus het is aan de ruiter om een paard rechtgesteld te rijden. als een paard een teugel niet wil aannemen, is het niet goed losgewerkt of de ruiter zit aan een teugel te trekken.
en een halve ophouding komt niet door als het paard niet op beide teugels te rijden is.
contrastelling om het paard zichzelf onder de massa te laten plaatsen? hoe kan een paard zichzelf onder de massa plaatsen? daar heb ik nog nooit van gehoord.
nombrado schreef:quadripes schreef:Baucher is niet Frans klassiek.
Hij was wel Frans, maar niet klassiek.
wie of wat bepaald eigenlijk wat of wie klassiek is????
(eigenlijk nog wel een slimme vraag toch?)
quadripes schreef:rechtrichten is het hele proces van de dressuur