Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:59

Lante schreef:
Zag er ook fijn uit Woestein!

Nogal late reactie.....
Dank je!

Ik merkte zondag dat Euwe toch wel wat stram was, dus voordat we een goede ontspanning hadden waren we langer bezig als normaal.
Wel merk ik (zoals altijd) dat hij het makkelijker in draf vind dan in stap.

Gisteren hem met de kaptoom aan de longe gehad en merkte dat zijn koppie heel ergens anders mee bezig was als met mij.
Zodra ik een paar ontspannen momenten kreeg met een goede stelling/buiging maar lekker los gegooid en wat was meneer zich aan het uitsloven!
Had hij even nodig.
Daarna lekker aan de hand met zijn neusje zo ver als mogelijk naar beneden uitgestapt.

@Milkberry; je hebt al heel veel bereikt, inderdaad lekker genieten, niets moeten.

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:34

Ik rij in t M..Heb altijd begrepen dat je van t M met sporen moet rijden..Maar dat kan verandert zijn..niet dat ik er tegen ben maar als je elke pas aanprikt lijkt t me niet handig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:41

Milkberry, misschien dat je weer een sprongtje vooruit kan maken als het wat warmer wordt en hij misschien minder last van artrose heeft? Als ik het zo lees, doe je ieder geval goed je best voor hem! :-)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:15

Is er iemand die goed kan beschrijven wat je voelt als een paard achter de teugel loopt?

De pony waar ik nu op rijd kruipt vaak achter de teugel als ik hem wat hoger instel, wat natuurlijk gecorrigeerd moet worden, maar ik merk dat ik het soms lastig vind om aan te voelen of hij er net wel of net niet loopt. En corrigeren als hij het wel goed doet is natuurlijk niet de bedoeling. Momenteel kom ik in mijn beschrijving niet verder dan dat er vertraging zit tussen hem de ruimte geven en de reactie, het voelt te los als het ware. Zijn er nog meer dingen waar ik het aan kan voelen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:25

biscaya schreef:
Van sporen is t toch niet de bedoeling dat je je paard bij elke pas " prikt?? Alleen wanneer ik iets extra wil doorkomen gebruik ik de spoor..
Rij buiten nooit met sporen.. Maar ik rij wedstrijden en dan ben je verplicht met sporen te rijden..Ook zoiets raars

Het is meer iets psychisch, heeeel veel mensen sporen voortdurend hun paard aan met hun hak, al dan niet met spoor.
Heel vaak niet direct om te prikken maar omdat die puntige hak beter doorkomt dan de platte kuit.

Stel je voor ik zit chter mijn Arabo Fries op de kar en we wandelen ergens, op een goed moment zeg ik rustig en zachtjes opgelet... draf, ze gaat dan in draf aan, wil ik wat meer energie, dan zeg ik t! t!, en dan gaat ze met wat meer energie, nog een keer en we zijn in een 40km/h draf, vertragen, laaaangzaam, galop, opgelet... galop.
Nauwelijks teugel, een contactteugel, geen zweep.
Een paard heeft dus nagenoeg niets nodig om in een beweging en in een tempo te gaan.

Kijk nu om je heen naar de ingebakken gewoonte van veel ruiters om op de pas te drijven, als mens zou je daar toch stapelgek van worden?
Of, gewoon niet meer naar luisteren?
Het is ruim voldoende om je benen tegen het paard af te laten hangen en alleen bij impuls of tempowisselingen de binnen kant van de kuit aan te drukken.
Het is een kwestie van afspreken met elkaar en daar moet je even de tijd voor nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:30

Tomaatje schreef:
Is er iemand die goed kan beschrijven wat je voelt als een paard achter de teugel loopt?

Een poging om je vraag te beantwoorden...Je hulpen komen niet goed door als je paard achter de teugel loopt. Alleen als je paard correct "door de nek" is kun je heerlijk uren doorzitten, komen de kleinste hulpen zeer goed door.
Een beeld dat ik zelf gebruik is: als een paard achter de teugel loopt dan voelt het "alsof hij in twee delen loopt. Als je het paardenlijf als een brug ziet dan staat de brug als het ware open, de hulpen komen niet goed door". Als je paard correct door de nek is: dan voelt het om in het zelfde beeld te blijven, "alsof de brug gesloten is, alle hulpen komen zo goed door dat je ze zacht moet geven, anders schrikt je paard er zelfs van". Je voelt de rug fijn onder je deinen. Die is zacht en verend.

"Als de brug gesloten is", heb je geen sporen nodig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:14

biscaya schreef:
Ik rij in t M..Heb altijd begrepen dat je van t M met sporen moet rijden..Maar dat kan verandert zijn..niet dat ik er tegen ben maar als je elke pas aanprikt lijkt t me niet handig.

Dat is al heel lang niet meer verplicht :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:19

Simpelman schreef:
@Horseware,

Over je benen.
Onze zitbeenknobbels, de dijen, de knieën en kuiten, oftewel onze zit, zijn de voornaamste delen waarmee we communiceren met een paard.
Deze delen horen altijd rustig, aangesloten, luisterend aan ons paard te liggen.
Hoe stiller en stabieler ze liggen hoe beter we ermee kunnen luisteren naar ons paard.
Hoe beter we kunnen luisteren naar ons paard hoe directer en precieser we kunnen reageren op dat wat het paardenlichaam ons zegt.
Ons paard voelt dat en gaat er op den duur meer en meer op rekenen dat we hem begrijpen, het krijgt steeds meer vertrouwen in ons.

Door het frutselen met sporen gebeuren er een aantal negatieve dingen.
Onze benen moeten zich verplaatsen en we moeten een deel van het contact verbreken, we voelen even niet meer het hele paard.
Het beinvloed je evenwicht en je ontspanning, ook die zijn essentieel om het hele paard te voelen.

Het prikje maakt dat het paard zich hiertegen moet afschermen, hij is er namelijk aan overgeleverd, zich afschermen is voor hem de enige manier om er mee om te gaan.
Laat je vriendin die achter je loopt je maar eens "besturen" met prikjes, je zult merken dat je je gevoel af sluit.
Je wordt hard net als wanneer je gekieteld wordt, je paard ook.
Voor prikjes wordt je paard steeds ongevoeliger, je hebt er steeds meer van nodig om door te dringen.
Dit gaat een steeds grotere invloed hebben op je mogelijkheid om te voelen en de communicatie met je paard wordt er steeds verder door verduisterd.

Wil je verder komen in je rijden dan is het essentieel voor je dat je je hier 100% op focussed.
Je rijdt heel fijn, je hebt veel bereikt, nu deze barrière slechten en je gaat met een enorme sprong voor uit.

Ik ben het er helemaal mee eens hoor en zou het ook heel graag willen verbeteren. Maar hoe? Waar begin ik? En wat doe ik als mijn paard in eerste instantie stilvalt? Probleem is namelijk ook dat als hij stopt met lopen, hij zijn rug eruit gaat drukken en ik ook daardoor niet meer goed kan zitten (je zit op een strakke plank dan als het ware). Ik zou zo ook niemand weten die me hier goed mee kan helpen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:22

Zelf leren voelen wat er fout gaat in je houding is al een hele sprong voorwaarts. Dus als je zelf al bewust voelt wat er fout gaat is het gemakkelijker te corrigeren. ;)

Onbewust onbewust
bewust onbewust
bewust bewust
onbewust bewust

;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:23

Begin in stap, vergeet dingen als rug uit drukken, impuls en precisie.
Even een copie paste.

Eerste fase:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:27

Horseware als je een instructrice hebt die correct les geeft, kun je haar vragen of ze eens door jou heen wil rijden. Mij heeft het enorm geholpen dat mijn instructrice paar keer mij de aanwijzingen gaf, die ik gelijk en snel moest opvolgen. Geen uitleg niets. Gewoon actie, door mij gevolgd met reactie. Toen pas kreeg ik het goede gevoel, want toen pas ging mijn paard correct door de nek. Zo gaaf. Dat gevoel als je dat eenmaal hebt gevoeld, dan weet je ook na een aantal keren hoe je het moet rijden.
Mijn sporen moesten uit, lang zweepje bij de hand en rijden maar. Mijn benen moesten stil, kreeg precies te horen als ik scheef zat, te streng met een hand was, niet voldoende na gaf etc etc. Ik heb de sporen nooit meer nodig.
En ga echt op je billen zitten als het ware in je paard en laat je mee nemen. Hoe minder je doet hoe meer reactie.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:30

Hier heb ik wat aan, dit ga ik meteen morgen uitproberen. Ik heb helaas niemand die mijn paard aan de hand kan nemen maar vertrouw hem voldoende om met mijn ogen dicht te stappen. Bedankt!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:12

SheeNegro schreef:
Zelf leren voelen wat er fout gaat in je houding is al een hele sprong voorwaarts. Dus als je zelf al bewust voelt wat er fout gaat is het gemakkelijker te corrigeren. ;)

Onbewust onbewust
bewust onbewust
bewust bewust
onbewust bewust

;)

Onbewust onbekwaam
Bewust onbekwaam
Bewust bekwaam
Onbewust bekwaam

:-)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:18

Ik heb het zo wel gelezen in het boek: 'de eenvoud van dressuur'.
(althans zo heb ik onthouden, want het boek ligt al ettelijke jaren uitgelezen :=)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:14

Horseware, ik zou als je het geld er voor hebt één of twee privé-lessen Centered Riding gaan doen. Bij een level 2, 3, of 4 persoon het liefst. Die kunnen je heel goed helpen met je niet-stille benen, ze zien waar het vandaan komt, laten je er zelf over nadenken, laten je voelen, ze zitten wel aan je als je op je paard zit, daar moet je wel even tegen kunnen, maar ik denk dat je met één of twee lessen zelf weer goed verder kunt. Ik weet niet in welke omgeving je zit, als je dat wil aangeven en er voor open staat kan ik even voor je kijken wie ik in die omgeving zou aanraden. De dingen waar Simpelman mee komt komen ook uit de Centered Riding, maar er is veel meer dan alleen die eerste basis. Er zijn wel meer methodes die zo te werk gaan hoor, maar CR is in Nederland het meest bekend van die en daarvan vind je dus de meeste instructie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:36

@Horseware: weet niet of t een optie is je paard met een pad te rijden? Ook daar leer je heel goed je benen stil te houden en moet je wel ontspannen zitten..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:31

Jet schreef:
Horseware, ik zou als je het geld er voor hebt één of twee privé-lessen Centered Riding gaan doen. Bij een level 2, 3, of 4 persoon het liefst. Die kunnen je heel goed helpen met je niet-stille benen, ze zien waar het vandaan komt, laten je er zelf over nadenken, laten je voelen, ze zitten wel aan je als je op je paard zit, daar moet je wel even tegen kunnen, maar ik denk dat je met één of twee lessen zelf weer goed verder kunt. Ik weet niet in welke omgeving je zit, als je dat wil aangeven en er voor open staat kan ik even voor je kijken wie ik in die omgeving zou aanraden. De dingen waar Simpelman mee komt komen ook uit de Centered Riding, maar er is veel meer dan alleen die eerste basis. Er zijn wel meer methodes die zo te werk gaan hoor, maar CR is in Nederland het meest bekend van die en daarvan vind je dus de meeste instructie.

Ik ken hier wel iemand die les geeft op level 1, verder niemand. Mijn paard staat in Vaassen (ligt tussen Apeldoorn en Zwolle), dus als je iemand weet? Ik heb er zeker wat voor over.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:32

biscaya schreef:
@Horseware: weet niet of t een optie is je paard met een pad te rijden? Ook daar leer je heel goed je benen stil te houden en moet je wel ontspannen zitten..

Poeh ik zou zo niemand weten die er een heeft om te lenen, anders zou ik het wel willen proberen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:18

Horseware schreef:
Ik ken hier wel iemand die les geeft op level 1, verder niemand. Mijn paard staat in Vaassen (ligt tussen Apeldoorn en Zwolle), dus als je iemand weet? Ik heb er zeker wat voor over.

Ik ken een aantal hele goede level 1 CR instructeurs. Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de CR instructeur meer afhangt van de achtergrond van de instructeur, niet perse het level.
Ik zou het gewoon eens proberen, soms kunnen ze in een paar lessen veel effect hebben op je houding.

Ik denk persoonlijk dat je beter eerst je paard iets beter aan je been kan proberen te krijgen. Dan is het ook veel makkelijker om je benen stil te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:23

Horseware schreef:
biscaya schreef:

Poeh ik zou zo niemand weten die er een heeft om te lenen, anders zou ik het wel willen proberen.

Je kan misschien ook een dik zadeldek met longeer singeltje proberen als je ff geen pad heb..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:28

pien_2010 schreef:
Horseware als je een instructrice hebt die correct les geeft, kun je haar vragen of ze eens door jou heen wil rijden. Mij heeft het enorm geholpen dat mijn instructrice paar keer mij de aanwijzingen gaf, die ik gelijk en snel moest opvolgen. Geen uitleg niets. Gewoon actie, door mij gevolgd met reactie. Toen pas kreeg ik het goede gevoel, want toen pas ging mijn paard correct door de nek. Zo gaaf. Dat gevoel als je dat eenmaal hebt gevoeld, dan weet je ook na een aantal keren hoe je het moet rijden.
Mijn sporen moesten uit, lang zweepje bij de hand en rijden maar. Mijn benen moesten stil, kreeg precies te horen als ik scheef zat, te streng met een hand was, niet voldoende na gaf etc etc. Ik heb de sporen nooit meer nodig.
En ga echt op je billen zitten als het ware in je paard en laat je mee nemen. Hoe minder je doet hoe meer reactie.

Wat bedoel je met 'door jou heen wil rijden'?
Mijn benen zijn ook nooit stil, hoe boller de knol hoe erger het is. Op een smal paardje gaat het prima, maar bij mijn brede paard icm mijn korte benen en vetjes aan de binnenkant bovenbeen helpen ook allemaal niet mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:40

Bij Dallas gingen mijn benen ook overal heen met haar maat 36 ijslander zadel.
Ik reed iedere week minimaal 1 of 2 keer zonder beugels, maar ik kon mijn been gewoon niet laten afhangen.
Uitendelijk ben ik toen met korte beugels gaan rijden en dat hielp wel.
Finesse is een 'normaal' paard en daarop kan ik dan ook gewoon heel normaal rustig zitten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:50

Horseware schreef:

EZ Riding. Heb ik sinds kort ook les van.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 06:08

Sanne83, natuurlijk zijn er ook goede level 1 instructrices, maar ik denk dat met zoiets specifieks als dit iemand die er net even meer van weet geschikter is.

Horseware, ik zou eens contact opnemen met http://www.equus-libris.nl/over-equus-libris.html , die woont in Epe, als het helemaal niet klikt, kan je altijd nog weer verder kijken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:57

Bedankt voor jullie tips en steun. Dat had ik gister even nodig. Zometeen gaan we maar weer eens een flink aantal kilometers maken. Buiten ontspant meneer toch veel sneller. Eens kijken wat hij daar doet :)