Simpelman schreef:@Horseware,
Over je benen.
Onze zitbeenknobbels, de dijen, de knieën en kuiten, oftewel onze zit, zijn de voornaamste delen waarmee we communiceren met een paard.
Deze delen horen altijd rustig, aangesloten, luisterend aan ons paard te liggen.
Hoe stiller en stabieler ze liggen hoe beter we ermee kunnen luisteren naar ons paard.
Hoe beter we kunnen luisteren naar ons paard hoe directer en precieser we kunnen reageren op dat wat het paardenlichaam ons zegt.
Ons paard voelt dat en gaat er op den duur meer en meer op rekenen dat we hem begrijpen, het krijgt steeds meer vertrouwen in ons.
Door het frutselen met sporen gebeuren er een aantal negatieve dingen.
Onze benen moeten zich verplaatsen en we moeten een deel van het contact verbreken, we voelen even niet meer het hele paard.
Het beinvloed je evenwicht en je ontspanning, ook die zijn essentieel om het hele paard te voelen.
Het prikje maakt dat het paard zich hiertegen moet afschermen, hij is er namelijk aan overgeleverd, zich afschermen is voor hem de enige manier om er mee om te gaan.
Laat je vriendin die achter je loopt je maar eens "besturen" met prikjes, je zult merken dat je je gevoel af sluit.
Je wordt hard net als wanneer je gekieteld wordt, je paard ook.
Voor prikjes wordt je paard steeds ongevoeliger, je hebt er steeds meer van nodig om door te dringen.
Dit gaat een steeds grotere invloed hebben op je mogelijkheid om te voelen en de communicatie met je paard wordt er steeds verder door verduisterd.
Wil je verder komen in je rijden dan is het essentieel voor je dat je je hier 100% op focussed.
Je rijdt heel fijn, je hebt veel bereikt, nu deze barrière slechten en je gaat met een enorme sprong voor uit.
Ik ben het er helemaal mee eens hoor en zou het ook heel graag willen verbeteren. Maar hoe? Waar begin ik? En wat doe ik als mijn paard in eerste instantie stilvalt? Probleem is namelijk ook dat als hij stopt met lopen, hij zijn rug eruit gaat drukken en ik ook daardoor niet meer goed kan zitten (je zit op een strakke plank dan als het ware). Ik zou zo ook niemand weten die me hier goed mee kan helpen.