Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:50

Gaat u vooral niet zonder zadel rijden dat lost het probleem niet, dat is leuk maar heeft niets met rijden te maken, men kan dan niet op zijn zitbeenknobbeltjes gaan zitten, en hobbelen die tijd heeft u waarschijnlijk al gehad.
Het gaat om uw houding, maar maakt u maar nog een paar opnamen dan kan men het beter bekijken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:53

Professor schreef:
Gaat u vooral niet zonder zadel rijden dat lost het probleem niet, dat is leuk maar heeft niets met rijden te maken, men kan dan niet op zijn zitbeenknobbeltjes gaan zitten, en hobbelen die tijd heeft u waarschijnlijk al gehad.

huh, waarom kan men niet op zitbeen knobbeltjes zitten zonder zadel?
en wel met zadel?
zonder zadel heeft alles met zit/balans en recht zitten te maken
helemaal met deze ronde paarden, als je nl niet recht zit, glij je er af.
het heeft dus wel degelijk met goed zitten en rijden te maken.
bovendien zit ze hier op een boomloos zadel (ik vermoed torsion ofzo) dat zit nòg breder dat de blote paardenrug of een goed dressuurzadel.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:55

nombrado, heb je gelezen wat ik heb geschreven mbt zonder zadel rijden en met zadel rijden? daar staat het in en professor vult het nu aan met 'dat je niet op je zitbeenknobbeltjes kunt zitten' (dat bedoelde ik ook)...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:08

quadripes schreef:
nombrado, heb je gelezen wat ik heb geschreven mbt zonder zadel rijden en met zadel rijden? daar staat het in en professor vult het nu aan met 'dat je niet op je zitbeenknobbeltjes kunt zitten' (dat bedoelde ik ook)...

jep gelezen
maar ik kan prima, zonder zadel , mijn zitbeenknobbels voelen
geen probleem mee.
je moet alleen wel de juiste plek weten van je zitbeenknobbels. (veelal denken mensen dat die meer naar achteren ligt)
zelf heb ik zeer brede pre's, waarvan er een paar met 34 boommaat zadels
geen probleem om recht , in balans, op mijn middelpunt te zitten en alles te kunnen ontspannen.
benen lang en ontspannen, kuit eraan kunnen leggen wanneer nodig, en de rest met zit sturen.
als je dit niet zonder zadel kan, kan je het met zadel ook niet is mijn mening.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:26

tegen beter weten in:

waar zitten jouw zitbeenknobbels dan precies? op een andere plaats dan bij andere mensen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:54

Door zonder zadel te rijden ben ik overigens wel een stuk rechter gaan zitten. Verder heeft het voor mij geen nut gehad, was wel grapppig om te zien hoe mijn paard reageerde.

Overigens, 25 en 26 juni is er weer een clinic van Bent Branderup in Nederland! Ik ga er van uit dat iedereen er bij is!
Ach die man weet wel aan zijn geld te komen, dat moet je hem nageven ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:56

ja ik zei al: hij noemt zichzelf een levenskunstenaar en dat zegt genoeg.

veel plezier dan bij de clinic... ik heb wel genoeg gezien van AR gehobbel, ik hoef niet zo nodig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:01

Het was uiteraard sarcastisch bedoeld, ik ben niet meer actief in de AR.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:07

dat was aan mij voorbij gegaan :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:09

Professor schreef:
Het gaat om uw houding, maar maakt u maar nog een paar opnamen dan kan men het beter bekijken.

Misschien kan ik in later stadium nog wat foto's maken van de zit. Hoewel ik echt geen hoge pet op heb van mijn huidige zit. Van opzij gezien hel ik echt nog wat achterover. (schrok beetje toen ik het zag) Mijn zadel moet overigens ook nog worden aangepast. Die blijkt niet goed stabiel te liggen en dat is dus hoe dan ook foute boel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:10

Danique_G schreef:
Door zonder zadel te rijden ben ik overigens wel een stuk rechter gaan zitten. Verder heeft het voor mij geen nut gehad, was wel grapppig om te zien hoe mijn paard reageerde.

Overigens, 25 en 26 juni is er weer een clinic van Bent Branderup in Nederland! Ik ga er van uit dat iedereen er bij is!
Ach die man weet wel aan zijn geld te komen, dat moet je hem nageven ;)

Uiteraard Danique gaan we met zijn allen, kunnen we gelijk eens zien wie wie is. Enne de professor houdt geloof ik van appeltaart als ik het goed heb onthouden. Die bak ik dan wel.
*\o/* *\o/*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:18

quadripes schreef:
waar zitten jouw zitbeenknobbels dan precies? op een andere plaats dan bij andere mensen?

gewoon hetzelfde bij iedereen
als ik je foto's op je profiel bekijk, zit je niet op je zitbeenknobbels maar erachter (achterkant zitbeenknobbels.)
of ze zitten bij jou op een andere plek? ;)

http://wapedia.mobi/nl/Kleine_bekken

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:40

wat leuk dat je elke dag even in mijn profiel kijkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:42

quadripes schreef:
wat leuk dat je elke dag even in mijn profiel kijkt.

nee..stond nog op mijn netvlies :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:54

aha en je had het snel weggeklikt zei je gisteren. nou dat heb je dan erg snel gezien allemaal. jij bent echt een natuurtalent geloof ik

we hadden het erover dat je op de blote paardenrug en de barebackpad in stoelzit wordt gezet, waardoor je dus achterop je kont terecht komt ipv op je zitbeenknobbels.

jij zegt dat dat bij jou niet gebeurt.

leg dat eens uit (ipv in mijn profiel naar mijn foto's te gaan zitten kijken, hoewel ik me kan voorstellen dat je mijn prachtige Lipizzaner nog eens vaker wil zien :D)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:25

is er iemand in dit topic die weet wie er in Hoofddorp lesgeeft in Klassieke rijkunst? Ik wil heel graag op deze manier les maar kan niet iemand vinden die dat op die manier doet.
Is deze manier van lesgeven trouwens te vergelijken met die van adb?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:41

Ik ben overgestapt van AdB naar klassiek, en er zitten zeker elementen bij klassiek die je zal herkennen van AdB, maar uiteindelijk moet je wel echt heel anders gaan rijden dan je bj AdB gewent bent/was/

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:45

Airborn schreef:
Ik ben overgestapt van AdB naar klassiek, en er zitten zeker elementen bij klassiek die je zal herkennen van AdB, maar uiteindelijk moet je wel echt heel anders gaan rijden dan je bj AdB gewent bent/was/

Het ligt er misschien ook aan, hoe lang iemand bij AdB heeft gelest?
Met wat voor reden men bij AdB terecht gekomen is?

Want volgens mij, is klassiek gewoon klassiek.
Maar heeft AdB in het begin (veelal met paarden die als probleem (extreme) scheefheid hebben) wat andere oplossingen om het paard veel vlugger "recht" te richten.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:49

dus als ik volgens de adb manier ga rijden kom ik wel in de buurt van de klassieke rijkunst?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:51

rijden bij AdB mensen niet heel erg tempo? dat is niet klassiek in elk geval. ook het voortdurend buitenstelling vragen is niet klassiek. ook het langdurig laag en lang rijden is niet klassiek. en ze doen ook nog iets met de handen wat niet klassiek te noemen is.

verder dan dit stadium heb ik nog nooit iemand gezien die volgens de AdB methode rijdt.

maar dan begin je al met een andere aanleuning dan gewoon is in de klassieke dressuur, dus klassiek kan ik het niet noemen.

het is ongetwijfeld wel heel zinnig voor paarden die verkeerd gereden zijn, maar klassiek is het niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:54

voordurend buitenstelling komt van Baucher
die is klassiek

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:54

Baucher is niet klassiek

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:57

Nee, naar mijn inziens niet. AdB kijkt toch wel heel anders naar nagevelijkheid, houding en tempo. De klassieke houding is rechterop, iets lagere hand houding dan bij AdB, AdB heeft handen ook vaak ver uit elkaar, en pakt, voor zover ik gezien en gehoort heb, nageven in de kaak pas verderop in de training mee. AdB traint heel specifiek op het rechtrichten, en is voor paarden die erg scheef zijn, en paarden die op de voorhand vallen vooral erg fijn, maar naar mijn idee missen er essentiele delen van de rijkunst bij de methode van AdB.
Het is wel een methode waarbij je heel goed leert voelen wat het effect van je zit en hulpen is, en hoe het paard beweegt. En het is, bij de ruiters die ik heb gezien, ook een vriendelijke manier van rijden. Het vraagt echter wel, net als met de andere manieren trouwens, om een instructeur die weet wat hij/zij doet, omdat je anders je paard echt de vernieling in rijd.

(ik heb op meerdere paarden AdB gereden, en veel lessen van betere ruiters gezien en me enigszinds ingelezen, daar basseer ik dit op. Voor sommige paarden is het wel een uitkomst, en mijn ene verzorgpaard blijf ik dan ook wel op deze manier rijden)

quadripes, AdB tempo verschilt een beetje per instructeur. Het tempo is inprincipe arbeids tempo, maar ze rijden tempi meer vooruit dan terug. Wat ik heb gezien word er juist weinig lang en laag gereden, maar met een relatief hoge hoofdhouding, in het begin zonder enige enige nagevelijkheid van het paard te vragen of te verwachten.

edit: qua buitenstelling: dit nemen ze mee tot het paard recht is, en dan rijden ze langzaam naar de binnenstelling toe. Dit werkt wel heb ik ervaren trouwens, maar ze pakken het toch anders aan dan de klassieke ruiters volgens mij. Het buitenstelling rijden is echter wel een methode niet een doel bij AdB. (gelukkig maar, anders was er iets goed mis geweest)
Laatst bijgewerkt door Airborn op 16-05-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:58

quadripes schreef:
aha en je had het snel weggeklikt zei je gisteren. nou dat heb je dan erg snel gezien allemaal. jij bent echt een natuurtalent geloof ik

we hadden het erover dat je op de blote paardenrug en de barebackpad in stoelzit wordt gezet, waardoor je dus achterop je kont terecht komt ipv op je zitbeenknobbels.

jij zegt dat dat bij jou niet gebeurt.

leg dat eens uit (ipv in mijn profiel naar mijn foto's te gaan zitten kijken, hoewel ik me kan voorstellen dat je mijn prachtige Lipizzaner nog eens vaker wil zien :D)

wat zet je dan in die stoelzit?
is dat een verkrampte korte spier? of het teveel naar voren leggen van je bovenbeen.
ik kan nl prima zonder zadel gewoon op een bloot paard mijn bekken kantelen alle kanten op, zonder spanning in mijn benen of rug te krijgen
dat heet onafhankelijk
je kan onafhankelijk alle ledematen bewegen (zonder dat er iets anders meefloept :+ )
je hoort daarbij dus soepel te zijn in je heupen. Lange lenige spieren.
vandaar dat sport, of buikspiertrainen niet opgaat
het gaat om het leren loslaten en ontspannen van spieren, niet van het trainen en verkorten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:59

quadripes schreef:
Baucher is niet klassiek

wat is baucher dan?

Soepelheid en lichtheid
François Baucher reed in het circus en reed daar voornamelijk Engelse volbloeden. Hij trainde paarden zodanig dat ze achteruit konden galopperen en de Spaanse pas in draf konden. Baucher ontdekte ook de galopwissel om de pas. Veel van zijn paarden verkocht hij aan het Russische Staatscircus. Toen tijdens een circusvoorstelling een kroonluchter van het plafond viel liep hij zwaar letsel op.

Waarin hij zich vergistte was dat hij zijn paarden zo snel mogelijk voor het circus wilde presenteren. Zo bracht hij de volbloed Gericault in vier weken de figuren van de Hoge School bij.. Zijn africhting was mechanischer t.o.v. de langzame, systematische arbeid van Guérnière. Daarom werd en wordt Baucher bekritiseerd. Toch had hij ook goede dingen:

Voorbeeldig waren de aanwijzingen van Baucher voor de zit van de ruiter. Om een bekwame ruiter te worden raadde hij oefeningen aan voor de ruiter om zichzelf los te maken en oefeningen om de verschillende lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar te bewegen en te coördineren. Hij vond dus niet alleen gymnastiek voor het paard belangrijk maar ook voor de ruiter.